eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
520 ویدیو
97 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹حیات هستی🌹 نشان زنده بودن ، اشیا و دوام هستی آن ها در جهان آینده را می توان از شهادت زمین و بسیاری از لوازم زندگی انسان در معاد استنباط کرد؛ زیرا اگر امور یاد شده، امروز سهمی از اطلاع نداشته باشند، چگونه فردا در محکمه عدل الهی شهادت می دهند؟؟؟؟ ☘️☘️☘️ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ منبع: #مفاتیح_الحیاه ص‌ ۵۴ #آیت_الله_جوادی_آملی 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
أمير المؤمنين عليه السّلام ميفرمايد: وَ يُنْفَخُ فِى الصُّورِ فَتَزْهَقُ كُلُّ مُهْجَةٍ، وَ تَبْكَمُ كُلُّ لَهْجَةٍ، وَ تُدَكُّ الشُّمُّ الشَّوَامِخُ، وَ الصُّمُّ الرَّوَاسِخُ؛ فَيَصِيرُ صَلْدُهَا سَرَاباً رَقْرَقًا، وَ مَعْهَدُهَا قَاعاً سَمْلَقاً؛ فَلَا شَفِيعٌ يَشْفَعُ، وَ لَا حَمِيمٌ يَدْفَعُ، وَ لَا مَعْذِرَةٌ تَنْفَعُ «و در صور دميده مي شود، و به پيرو آن هر صاحب نفسى مىميرد، و هر زبان گويائى لال مي گردد، و بناهاى عظيم و رفيع فرومي ريزند، و چيزهاى صُلب و سخت بى بنيان و پوچ ميگردند؛ امور محكمه و مستحكمه و واقعيّات اين عالم چون سرابِ بى اعتبار واهى جلوه مىكنند، و محلّ و موطن اين امور هموار و مستوى ميگردد؛ در آن هنگام هيچ شفيعى نيست كه به دردِ انسان خورد و شفاعت كند، و هيچ يار مهربانى نيست كه از انسان دفاع كند، و هيچ پوزش و عذرخواهىاى نيست كه بكار آيد.» نهج البلاغه خطبه ی 193 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
♦️در فضای مناجات شعبانیه(2) در مناجات شعبانیه در کنار مفاهیم مکرر ادعیه، سخن از بزرگ بودن امید (کبر فی رجائک املی) و تطهیر قلب از زنگار غفلت (و لتطهیر قلبی من اوساخ الغفلة عنک) و زیادت در محبت (من رجا الزيادة من محبتک) و کمال انقطاع و پاره کردن حجابهای نور است که نتیجه آن رسیدن به معدن عظمت و تعلیق روح به مقام قدسی حق است(معلقة بعز قدسک) و الحاق به نور عزت بهجت آور (الحقنی بنور عزک الابهج) است و همین امور سبب گشته تا توجه به این مناجات شریفه در میان عموم مردم کم و در میان اهل سلوک و معنویت زیاد باشد. اگر عموم در ماه شعبان یک بار هم این مناجات را نخوانند، اما اهل سلوک آن را در ماه های دیگر هم رها نمی کنند چه اینکه شعبان ظرف صدور و وقت ویژه این مناجات است و دلیلی ندارد که از این معارف در ماه های دیگر استفاده نشود. در انتخاب ادعیه ماثور، مهم حال و هوای روحی خود دعا کننده است که خوفی باشد یا رجائی و در قبض باشد یا در بسط و دغدغه حور و قصور دارد یا انس و قرب و دنیا می خواهد یا آخرت و یا هردو! بالاخره جای تردید نیست که جنس انسانها باهم تفاوت هایی دارد(الناس معادن کمعادن الذهب و الفضة) و مهم در مسیر بودن و بندگی کردن است... اللهم اجعلنا ممن یدیم ذکرک و لاینقض عهدک و لایغفل عن شکرک و لایستخف بامرک. #استاد_رفیع_پور کانال تذکره الاولیاء @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| اندک فرصت باقیمانده از ماه شعبان را دریابیم. ➕ خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور(ره) استاد فیاض‌بخش 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
موت و فنا #حاج_اسماعیل_دولابی موت،همچون سوختن پروانه و فنا،همچون سوختن شمع است. پروانه جسد دارد اما شمع آب می شود وچیزی از او باقی نمی ماند. (ریشه های طوبا:۱۹۸) تذکره الولیاء(کلمات واحوالات بزرگان اهل عرفان)🔻 @tezkar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمادگی برای #ماه_مبارک_رمضان #حجت_الاسلام_عابدینی کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
امروز غسل توبه ی یکشنبه ی ماه ذی القعده را انجام دهیم و نماز توبه را بخوانیم. تا ان شاءالله پاک و طاهر وارد ماه مبارک رمضان شویم. این سیره ی دستوری بزرگانی چون آیت الله قاضی ره بوده است @tezkar
‍ ‍ خطبه رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) امام باقر علیه السلام فرموده اند: رسول خدا (ص)در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه ای خواندند به این خطبه، بعد از حمد و سپاس بر خداوند عالمیان و ثناء الهی فرمودند: ای مردم، همانا به شما رو آورده است ماهی که یک شب در آن از هزار شب افضل است و آن ماه است خداوند آن را بر ما واجب کرده است و در یک شب آنرا مانند هفتاد شب در ماههای دیگر قرار داده است، و هر کس در آن ماه انجام دهد مانند کسی است که به یکی از واجبات عمل کرده باشد و هر کس عمل واجبی را در آن ماه انجام دهد مانند کسی است که در ماههای دیگر هفتاد عمل واجب انجام داده باشد، ماه رمضان است و ثواب صبر بهشت است و آن ماه دوستی است، در آن ماه خداوند روزی مؤمنان را زیاد می کند و هر کس در ان ماه روزه داری را افطار دهد، مانند این است که بنده ای را آزاد کرده باشد و گناهان گذشته اش بخشیده می شود، گفتند: یا رسول الله بعضی از ماها نمی توانیم روزه داری را مهمان کنیم و او را افطار دهیم؟ فرمودند: خداوند این ثواب را برکسی که روزه دار را مهمان یک جرعه آب سرد یا مقداری شیر یا چند عدد خرما کرده باشد، می نویسد، و هر کس در این ماه بر زیر دستان خود تخفیف دهد و زیاد سختگیر نباشد خداوند نیز در حساب بر او سخت نخواهد گرفت، ماه رمضان ماهی است که اول آن و وسط آن و آخر آن و از آتش است در آن ماه از چهار چیز دست برندارید: دو چیز که خداوند را از شما راضی می کند، و آن دو این است که شهادت دهید بر اینکه خدایی جز خداوند بزرگ نیست و شهادت دهید بر اینکه من رسول خدا هستم، و آن دو خصلت دیگر اینست که از خدا حاجات خودتان را بخواهید و بهشت را مسئلت کنید و هم اینکه عافیت و سلامتی دین و دنیا و نجات از آتش جهنم را از خدا تمنا کنید. 🔺منبع : ماه های خودسازی (تالیف شیخ صدوق ص66) 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
روزی حضرت امیرالمومنین (ع): روزی دو گونه است : آنچه تو آن را می حویی و آن چه آن تو را می جوید: پس اگر تو به سوی آن نروی آن به سوی تو می آید ، پس غم سالانه ات را بر غم یک روزت تحمیل نکن به فکر مشکلات همان روز باش که در آن هستی. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ منبع: #لفقیه ج4 ص386 منبع: #مفاتیح_الحیاه ص69 آیت الله #جوادی_آملی 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
مراتب روزه دارای #میرزا_جواد_ملکی_تبریزی روزه عوام؛ روزه ای است که با خودداری از مواردی که روزه را باطل میکند وفقها در رساله های عملیه آورده اند، محقق می شود. روزه خواص؛ روزه ای است که علاوه بر تحقق شرایط در روزه ی عوام، روزه دار باید دقت داشته باشد که اعضای بدن او از فرمان او سرپیچی نکنند. روزه خواص خواص؛ روزه ای است که با ترک کارهای حرام وحتی حلال، که باعث بازداشتن از یاد خدا می شود، محقق می گردد. (المراقبات:ص۲۰۰) تذکره الاولیاء(کلمات واحوالات بزرگان اهل عرفان)🔻 @tezkar
وقتت را مراقبت کن وقتى كه ملاك كار، عاقبت به خيرى است؛ پس وقتت را مراقبت كن و بهترين ايامت را روزى قرار بده كه در آن هستى، پس شايد همان خاتمه امرت باشد زيرا امر غايبى نزديكتر از مرگ نيست. ميرمحمد باقر بن ميرشمسالدّين داماد اشراق اصفهانى پاسداران حريم عشق ؛ ج7 ؛ ص350 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
روسياهی شیطان يونس بن ظبيان می گوید: به امام جعفر صادق (علیه السلام ) عرض کردم: یابن رسول الله چه عملی شیطان را از ما دور می کند؟ فرمودند: #روزه گرفتن صورت او را سیاه می کند و #صدقه دادن کمرش را می شکند، و #دوستی به خاطر #خدا و انجام کارهای نیک نسل او را از بین می برد، و #استغفار و توبه رگهای قلب او را قطع می کند . 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
‍ استاد فیاض بخش اهتمام بیش از پیش به نمازهای یومیّه در میان دستورات سلوکی هیچ عملی برای سالک مقرِّبتر از نماز نیست. به همین دلیل است که در بیانات اولیای الهی نیز نماز بالاترین عبادت محسوب می شود که هم نردبان قرب سالک تا عالی ترین مراتب است و هم میزان اعمال و اعتقادات او محسوب میگردد؛ چنانکه معاویة بن وهب می گوید: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ أَفْضَلِ مَا یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعِبَادُ إِلَى رَبِّهِمْ وَ أَحَبِّ ذَلِکَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا هُوَ؟ فَقَالَ: مَا أَعْلَمُ شَیْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاة...» (از امام صادق(ع) از افضل اعمال که بندگان را به پروردگارشان نزدیک می سازد و محبوب ترین کارها نزد خداوند سوال کردم، فرمود: بعد از معرفت، چیزی ارزشمندتر از نماز نمی شناسم.) در ماه مبارک همه ی شرایط برای انجام این بهترین عبادت فراهم است و لذا قبل از هر عمل مستحبی، بیشترین توصیه به اصلاح امر نماز شده است؛ تا به آنجا که وقتی از مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی درباره ی اسّ مطالب سلوکی ایشان سؤال شد، فرموده بودند که ما چیزی جز اهتمام به نماز نداریم. مراد از این سخن نه آن است که سالک نباید عمل دیگری انجام دهد، بلکه جلوه ی همه ی اعمال قربی باید در خضوع و خشوع نماز ظاهر شود. در میان نمازهای یومیه اهتمام خاصی به نماز ظهر شده، زیرا اولین نمازی که بر رسول خدا(ص) تشریع شد نماز وسطی یعنی ظهر بود و در روایات متعدد است که در این هنگام درهای بهشت باز و دعا مقبول است. از همین رو در ماه رمضان مناسب است که اولا نماز ظهر به جماعت و اول وقت خوانده شود و اگر مقدور بود نوافل آن به جا آورده شود. 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
#روزه داری امید نجات از بحران های اخلاقی را در انسان تقویت می کند و انسان می فهمد حدّ بشر تنها اندازه ای نیست که جسم انسان به انسان تحمیل می کند. (رمضان دریچه رؤیت،استاد طاهرزاده) کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
3- Mahe Ramezan.mp3
3.97M
‍ 🔉 فایل صوتی| دستورات بهداشتی درباره روش صحیح افطار کردن و صرف سحری استاد فیاض بخش کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
‍ ‍ 🌺 🌺 مکافات سرپیچی از دستورات بنی اسرائیل سال های طولانی در زیر چکمه های شاهان مصر و حکام ظالم به سر می بردند، از این جهت دماغشان سوخته، گردنهایشان خورد و ذلیل گشته، به اجبار تن به ذلت داده به طوری که ضعف و تسلیم در مقابل دشمن را دولت می پنداشتند و حاضر نبودند اسمی از جنگ و مبارزه با دشمن را بشنوند. با این حال به آنان گفت: اگر مال و ثروت می خواهید، اگر خانه و کاشانه لازم دارید، اگر مایل به داشتن کاخ ها و باغ ها هستید در این شهری که نزدیکی ما موجود است، همه برای شما رایگان آماده است به شرط اینکه قدرتی از خود نشان دهد، شجاعتی را در معرض نمایش قرار دهید، صف های خود را فشرده کنید و حمله به سوی شهر را آغاز نماید، مردمش را از آنجا بیرون و به جای آنان در کاخ ها و باغ های آنان منزل کنید، صاحب تمام مال ثروت ایشان شوید، یک عمر در ناز و نعمتی به سر برید و از حیرانی و بدبختی نجات پیدا کنید. آنان از ضعف و ترسی که از دشمن داشتند گفتند: "ای موسی! در این شهر مردمی جبار و قدرتمند هستند، ما هرگز داخل شهر نمی شویم تا آنکه مردم جبارش از آنجا بیرون روند آنگاه ما داخل خواهیم شد"(1) "ای موسی ! ما اینجا به انتظار نشسته ایم تو و پروردگارت داخل شهر شو و با مردمش جنگ کن و آنان را بیرون نما آنگاه ما داخل میشویم. " حضرت موسی نگاه به اطراف کرد، دید یک طرف بنی اسرائیل، یک جمعیتی ترسو، بزدل، ضعیف، خوش گذران و تن پرور، اما در مقابلشان دشمنی قوی و دارای جمعیتی بیشتر و شجاع، از طرفی خود و برادرش هارون تنهای تنهاست. لذا در مقابل پروردگار عرض کرد: خدایا! من تنها اختيار خود و برادرم را دارم و حرفم در این مردم اثر نمیکند، خدایا خود میان ما و این مردم حکم کن. خداوند به موسی وحی فرستاد ( که ایشان باید شوند، باید در مقابل ترس و بی حالی و سستی که دارند مجازات گردیند). ای موسی " آنان را رها کن تا در همین بیابان حیران و سرگردان گشته و تا چهل سال در اطراف این شهر متحير بمانند و تو بر این قوم فاسق و ترسو حسرت نخور و دلسوزی نکن . آنان باید چهل سال در این بیابان بمانند تا پیر مردان، رؤسا و بزرگانشان به هلاکت رسند و به تدریج نسل جدیدی، نسل قوی، شجاع و جوان، پر تحرک، مطیع فرمان و با ایمانی از ایشان به وجود آید، آن وقت است که آنان از جنگیدن با دشمن شانه خالی نمیکنند و با تمام قدرت به جهاد می پردازند، دشمن را از شهر بیرون می کنند و به جای آنان قرار می گیرند. بنی اسرائل مدت چهل سال در بیابان سینا هر روز به سوی شهر حرکت می کردند هنگامی که شب فرا می رسید، زمین چرخشی به خود می داد و آنان را به جای اول بر می گردانید. در این مدت بنی اسرائیل مکافات عمل خود را دیدند، به مرور زمان مردند، فرزندان ایشان به دنیا آمدند و بزرگ شدند، قدرت، نیرو، شجاعت، اراده پیدا کردند و آماده برای مبارزه شدند. در این مدت موسی و هارون هم از دنیا رفتند، این فرزندان شجاع با ""که وصی موسی بود به شهر حمله کرده، مردم ظالم آنجا را بیرون کردند و خود به جای ایشان قرار گرفتند. 🌺منابع🌺 1.اقتباس از سوره مائده آیات 26 تا 30 🌸مکافات عمل ص80 تا 82 (همراه با اندکی تلخیص)🌸 🔻کانال تذکره الاولیاء @tezkar
4_5866460000989217274.wma
3.32M
‌ماه مبارک رمضان کانال تذکرة الاولیاء یادنامه ی تخصصی کلمات و احوالات اهل معرفت و بزرگان عالم اسلام @tezkar
‌ امام صادق علیه السلام : هر کس سوره قدر را در وقت سحر و افطار بخواند ، ثواب کسی را دارد که در راه خدا شهید شده و در خون خود غلطیده است. علامه مجلسی - زاد المعاد کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
‍ ‍ ♦️یادداشتی در باره دعای افتتاح(1) بسم الله الرحمن الرحیم دعای شریف افتتاح از جمله ادعیه شبهای ماه مبارک رمضان است. مرحوم شیخ طوسی آن را در کتاب تهذیب الاحکام(3ص108) و مصباح المتهجد و، مرحوم کفعمی در البلد الامین و مصباح این دعا را نقل کرده و گفته اند در شبهای ماه رمضان آن را بخوانید. حتی شیخ در مصباح خواندن این را مستحب دانسته است. اما نه جناب شیخ و نه کفعمی هيچکدام این دعا را به معصوم نسبت نمی دهند و سندی هم برای آن نقل نمی کنند. خوشبختانه مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال این دعا را مسند کرده و آن را در نهایت به ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری ره می رساند که از نواب خاص امام زمان علیه السلام است. آنطور که در نقل اقبال این دعا از جمله دعاهایی بوده که مرحوم محمد بن عثمان در ماه مبارک می خوانده است آیا محمد بن عثمان آن را از اهل بیت علیهم السلام تلقی کرده یا خودش انشاء کرده است؟ روشن نیست. بهرحال این دعا سند معتبری ندارد و همانطور که ملاحظه کردید در نهایت هم به صورت روشن به امام معصوم نمی رسد اما آیا این مطلب دلیل بر بی ارزشی مطالب آن می شود و آیا ما مجاز هستیم نسبت به این دعا و بلکه ادعیه بسیار دیگر که سند معتبری ندارد به کلی بی مهر باشیم. درجای خود توضیح دادیم که در چنین مواردی باید به مضامین متن توجه کرد و در این صورت سه حالت وجود دارد : 1)اگر متن با کلیات و مشترکات متون معتبر توافق داشت از آن بهره برد. 2)اگر شذوذ و استثنایی (به اصطلاح اهل حدیث غرابتی) در متن بود، در آن توقف کنیم. 3)اگر متن مخالفتی با عقل سلیم یا قرآن کریم و نصوص معتبر داشت، آن را رد کنیم. به طور کلی در باب معارف صرف معتبر بودن سند کفایت نمی کند و توثیق محتوایی و توجه به قرائن قطعی لازم است لذا نباید به صرف نداشتن سند معتبر، به تراث بی مهری کرد گرچه تسامح در استناد متن به شارع هم روا نیست... شرح بیشتر این دیدگاه از عهده این یادداشت خارج است. به طور کلی مضامین دعای افتتاح، حمد و ستایش حق تعالی و تجلیل از جایگاه پیامبر اکرم ص و اهل بیت علیهم السلام و توجه خاص به دولت مهدوی و امام زمان علیه السلام و دعای مفصل برای آن وجود شریف است و مطلب شاذ و مخالف اصولی در آن دیده نمی شود و برای همین جهات است که در میان عالمان شیعه تلقی به قبول شده است و البته در این یادداشت به بند بند آن توجه مجددی خواهیم کرد. این اندازه برای شروح دعا مرحوم علامه مجلسی در جلد پنجم ملاذ الاخبار الفاظ مشکل این دعا را شرح کرده است و شاید اولین شارح این دعا باشد. خوشبختانه دعای افتتاح چند شرح دارد که معروفترین آنها شاید شرح آیت الله مهدوی کنی باشد. آقای قرائتی هم شرحی بر آن نوشته است. حاج آقای تحريری هم یک دوره آن را شرح کرده‌اند که فایلهای صوتی آن موجود است واحتمالا در آینده به صورت کتاب دربیاید.. کار ما در اینجا_فضای مجازی_قصد نداریم که شرح ادبی یا علمی داشته باشیم بلکه به اقتضای حال و مقام مروری بر فرازهای دعای افتتاح خواهیم داشت. این نوشته ها شرح نیست.. یادداشتی تلگرامی است که نویسنده برای تذکر و تنبه خود می نویسد...باشد که بیدار باشیم! 98/2/16 ادامه دارد..... تذکره الاولیاء @tezkar