فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸اگر دنیا را بخواهیم، باید ناصر حقیقی را بخواهیم.
@tezkar
دوری از محرمات
آیت الله بهاالدینی
تاثیر روزه و نماز شب با دست کشیدن از گناه و دوری از محرمات حاصل می شود؛ والا روزه ای که تنها گرسنگی باشد و نماز شبی که فقط بیداری و پس از آن گناهان گوناگون و یا فخر و تکبر و خودنمایی، هیچ ارزشی ندارد.
آیت بصریت ص97
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
عبارتی از متن یکی از نامه های آیت الله سید علی قاضی ره
#کهکشان_نیستی
@sholeye_toor
چگونگی بهجا آوردن ختم سوره مبارکه واقعه
از روز دوشنبه (اول ماه قمری)
چون اول ماه، دوشنبه باشد، باید خواندن این سوره مبارکه را با طهارت و رو به قبله آغاز کرد. روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، روز سوم سه مرتبه و با همین آهنگ به تعداد سوره افزوده میشود تا چهاردهمین روز که باید چهارده مرتبه سوره مبارکه واقع خوانده شود. البته دعایی که در ادامه میآید، هر روز بعد از اتمام تلاوت سورههای مبارکه، باید خوانده شود!
«يا مُسَبِّبَ الْأَسْبابِ
وَ يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوابِ
اِفْتَحْ لَنا الْأَبْوابَ
وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ
وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]
اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي وَ رِزْقُ عِیالي فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ
وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ
وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيدًا فَقَرِّبْهُ
وَ إِنْ كَانَ قَرِيبًا فَيَسِّرْهُ
وَ إِنْ كانَ يَسِيرًا فَكَثِّرْهُ
وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَخَلِّدْهُ
وَ إِنْ كانَ مُخَلَّدًا فَطَيِّبْهُ
وَ إِنْ كانَ طَيِّبًا فَبارِكْ لِي فِيهِ
وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ
إِنَّكَ عَلی كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ
وَ إِنْ كانَ عَلی أَيْدِي شِرارِ خَلْقِكَ
فَانْزَعْهُ وَ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ
وَ لَا تَنْقُلْنِي إِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ»
مرحوم مجلسی رحِمهالله از امام سجاد علیهالسلام نقل میفرماید که در روزهای پنجشنبه (در مدت برگزاری این ختم) به جای دعای فوق و پس از اتمام سورههای شریفه، دعایی که در ادامه آمده، باید قرائت شود؛
«يا واحِدُ يَا ماجِدُ
يَا جَوادُ يَا حَليمُ
يَا حَنّانُ يَا مَنّانُ يَا كَريمُ
أَسْأَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثي
وَ تَقْضي بِها دَيْني
وَ تُصْلِحُ بِهَا شَأْني
بِرَحْمَتِكَ يَا سَيِّدي
اَللّهُمَّ إِنْ كانَ رِزْقي فِي السَّماءِ فَأَنْزِلْه
وَ إِنْ كانَ فِي الأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ
وَ إِنْ كانَ بَعيدًا فَقَرِّبْهُ
وَ إِنْ كانَ قَريبًا فَيَسِّرْهُ
وَ إِنْ كانَ قَليلًا فَكَثِّرْهُ
وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَبارِكْ لي فيهِ
وَ أَرْسِلْهُ عَلَى أَيْدي خِيَارِ خَلْقِكَ
وَ لَا تُحْوِجْني إِلَى شِرارِ خَلْقِكَ
وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ [بِكَيْنُونَتِكَ] وَ وَحْدانِيَّتِكَ
اَللّهُمَّ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ
وَ لَا تَنْقُلْني إِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ
إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ
[يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا واحِدُ يَا مَجيدُ يَا بَرُّ يَا كَريمُ]
يَا رَحيمُ يَا غَنِيُّ
صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ
وَ هَنِّئْنا كَرامَتَكَ
وَ أَلْبِسْنا عافِيَتَكَ»
بهنقل از کتاب «بهجت الدعا»: ٣۶٢ تا ٣۶۴.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛
ایتا (https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941) | تلگرام (https://t.me/joinchat/AAAAAFSeDlnA_9N_aEX7zg) | سروش (http://sapp.ir/shiatowhid) | اینستگرام (http://www.instagram.com/ShiaTowhid) |
گواه رهرو آن باشد که سردش یابی از دوزخ
نشان عاشق آن باشد که خشکش بینی از دریا
شهادت گفتن آن باشد که ز اول هم در آشامی
همه دریای هستی را بدان حرف نهنگ آسا
اگر کسی به این مقام رسید خواهد گفت:
🔻مارایت الا جمیلا🔻
که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد
وآن مقام، تجرد از صورت است...
پ ن :منظور از حرف نهنگ آسا، لا، در لا اله الا الله است...
#زینب_کبری
♦️تذکره الاولیاء
@tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ایمان به معاد، امری فطری است
💠ایمان به معاد در فطرت انسان وجود دارد، لذا انسان ها عشق به راحت مطلق و نفوذ اراده مطلق دارند.
💢اما دنیا جای راحتی مطلق نیست❗
❇️پس برای پاسخ به این نیاز انسان باید مکانی برای راحت مطلق قرار داده شده باشد.
🔶پس عالمی وجود دارد که مطابق با این طَلبِ انسان باشد، اما این عالم محلِ رسیدن به آن طلبِ انسان نیست...
📚برگرفته از جلسات نظام اندیشه حجت السلام و المسلمین عابدینی
@tezkar
صورت غیبیه ملکوتیه عزم
در هر یک از عبادات و مناسک شرعیه علاوه بر آنکه خودش دارای صورت اخروی ملکوتی است، که به آن تعبیر بهشت جسمانی و قصور آن [و] تهیه غلمان و حوران شود، چنانچه مطابق برهان و احادیث است، همینطور در هر یک از عبادات اثری در نفس حاصل شود و کم کم تقویت اراده نفس کند و قدرت آن کامل گردد و لهذا عبادات هرچه مشقت داشته باشد، مرغوب است و «أفضل الأعمال أحمزها»(برترین کارها سخت ترین آنهاست)؛ مثلا در زمستان سرد، شب از خواب ناز گذشتن و به عبادت حق تعالی قیام کردن، روح را بر قوای بدن چیره می کند و اراده را قوی می کند، و این در اول امر اگر قدری مشکل و ناگوار باشد، کم کم پس از اقدام، زحمت کم می شود و اطاعت بدن از نفس زیاد می شود، چنانچه می بینیم اهل آن بدون تكلف و زحمت قیام می کنند. و اینکه ما تنبلی می کنیم و بر ما مشکل وشاق است، برای آن است که اقدام نمی کنیم، اگر چند مرتبه اقدام کنیم، کم کم زحمت، مبدل به راحت می شود؛ بلکه اهل آن، التذاذ از آن می برند بیشتر از آن التذاذی که ما از مشتهيات دنیایی می بریم، پس به اقدام نفس، عادی می شود.
و این عبادت چندین ثمره دارد: یکی آنکه خود صورت عمل در آن عالم به قدری زیبا و جمیل است که نظیر آن در این عالم نیست و از تصور آن عاجزیم؛ و دیگر آنکه نفس، صاحب عزم و اقتدار می شود، و این نتایج کثیره دارد که یکی از آنها را شنیدی و دیگر آنکه انسان را کم کم مأنوس با ذکر و فکر و عبادت می کند.
شاید اگر جذبه ربوبی پیدا شود و حالتی دست دهد، نکته حقیقی عبادت و سر واقعی تذکر و تفکر حاصل آید، و هر دو عالم از نظر افتد و جلوه دوست غبار دو بینی را از بزداید و جز خدا کسی نمی داند که با همچو بنده ای خدا چه کرامت کند.»
ساحل بقا ص 109
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
4_5776087515349911951.mp3
3.91M
در مکتب معرفت النفس آیت الله قاضی(ره) بعضی وقتی جلو میروند بعد از اربعینیات متعدد، دستور توجهات خاص از استاد خود دریافت میکنند. و این کار هرکسی نیست چون باید حقیقت درون و بیرون برای او حل شده باشد و بعد از اعمال خاص و زیادی اجازه این کار را خواهد داشت. اشخاصی که به این مرحله میرسند به توجه که مینشینند اینجا هستند و خود را در عالم برزخ میبینند و امکان این را دارند که هرچقدر از تعلقات جدا شده باشند در عالم برزخ متنعم شوند. بعد از آن اگر خوب عمل کردند وارد عالم بعد میشوند و همینطور میتوانند ادامه دهند و در عین اینکه خود را در عوالم بالاتر مییابند خود را در عوالم پایینتر نیز مییابند. این عرض شد که بدانید شراکت آسمانهای هفتگانه در وجود انسان شدنی است.
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا علی ....
آیت الله شیخ جواد کربلایی
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخشی از صوت جلسه دوم
فاطمیه ی ۱۴۴۰
المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
#آیت_الله_حسن_الهی_طباطبایی
ضرورت استاد
سیر در عالم معنا خطرناک تر از سفر در جهان مادی است. چون خطرات جهان مادی، محدود و شناخته شده است. در حالی که ورود در وادی ناشناخته، نیاز بیشتری به راهنما دارد که باید مواظب خطرات و انحرافات باشد؛ لذا داشتن مربی، ضرورت دارد.
#کتاب_فیض_باران ص۱۶
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب یلدا
حرم امیرالمومنین علی علیه السلام
@sholeye_toor
آیت الله کشمیری
نماز شب بخوانید. بعضی اعمال مقام میآورد مانند نماز شب «عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» که انسان به مقام محمود میرسد و مجاور خدا میشود.
تذکرة الاولیاء
@tezkar
#علامه_حسن_زادہ_املی :
نفس ناطقه انسانی بس که لطیف است به هر چه روی آورد به صورت آن در می آید "
هزار و یک نکته ص ۱۱۱
♦️ تذکرة الاولیاء
@tezkar
حدیثی در فضیلت امیر مؤمنان علی علیهالسلام
فضایل علی علیهالسلام حق است اما گفتنی نیست
در حدیثی، پیغمبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «یا علی، اگر بیم آن را نداشتم که مسلمانان درباره تو آن کنند که مسیحیها درباره حضرت عیسی علیهالسلام نمودند، درباه تو چیزی میگفتم که به هر کجا گذر کنی، از خاک کف پایت تبرک جویند». ۱
تازه هنوز علی علیهالسلام را معرفی نکرد، با اینکه این همه بیانات در این حدیث و احادیث دیگری فرموده است. فضایل علی علیهالسلام گفتنی نیست؛ حق است اما گفتنی نیست! زیرا ما ضعیفُالعقلوالایمان هستیم و ظرفیت نداریم. اگر بیان میکرد، بسیاری از مردم کافر میشدند و عدهای معدود ایمان میآوردند، همچنان که درباره حضرت عیسی مسیح علیهالسلام چنین اتفاق افتاد.
در محضر بهجت، ج۱، ص۷۵
کافی، ج۸، ص۵۷، روایت ۱۸. اصل روایت به این صورت است: «لَوْلا أَنْ تَقُولَ فیک طَوائِفُ مِنْ أُمتی ما قالَتِ النصاری فی عیسَی بْنِ مَرْیمَ، لَقُلْتُ فیک قَوْلاً لاتَمُر بِمَلَأٍ مِنَ الناسِ إِلا أَخَذُوا الترابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَیک یلْتَمِسوُنَ بِذلِک الْبَرَکةَ؛
♦️تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
اولین قدم در فهم معنای "خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ" این است که انسان خودش را با خودش روبرو کند و برای فکر کردن به خودش وقت بگذارد. بعضیها حاضرند روزها و ساعتها کتاب بخوانند اما حاضر نیستند سر خود را خلوت کنند برای توجه به خود و فکر کردن به اینکه چه کسی هستند.
امروزه افراد زیادی میگویند من استاد میخواهم. درباره اعمال و نماز آنها سوال کنید میگویند نه ما فقط استاد میخواهیم فقط نفس استاد است که میتواند مشکل من را حل کند. باید توجه کرد این رهزن اول این راه است. اهل بیت علیهم السلام میفرمایند "نفس خود را تزکیه کنید با علم و عمل" علم یعنی چه؟ طبق روایات در قدم اول علم یعنی احکامی که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند و ما برای اینکه متوجه شویم این بدن نیستیم باید به آن احکام عمل کنیم. مثلا نماز اول وقت بخوان، وضو و غسل را درست انجام بده، مادامی که کسی این مرحله را نگذرانده چرا به دنبال استاد است؟! وقتی کسی هنوز احکام را درست بلد نیست پیاده کند چرا دنبال استاد است؟! آیت الله بهجت میفرمودند شما منتظر هستید یک نفر از پشت کوه قاف بیاید و دست شما را بگیرید و هیچوقت هم نمیآید! چون میدانید باید چه کار کنید ولی عمل نمیکنید اگر نمیدانید یاد بگیرید اگر میدانید عمل کنید.
برخی فرمودند شما نقش استاد را کمرنگ میکنید بله کمرنگ میکنم چون در این مرحله واقعا نقش استاد کمرنگ هست. این مرحله، مرحله ای است که واجبات را انجام بده گناهان را ترک کن! این استاد میخواهد؟ اگر استاد میخواهد؛ "نفس امام معصوم و دم امام معصوم پشت سر شماست!" این همه روایات متعدد...
در روایت میفرماید کسی که گناه کند دشمن ماست! خب روایاتی که در مورد این امور است به ما نشان میدهد که کاری که انسان در قدم اول باید انجام دهد این است که احکام را انجام دهد برای اینکه متوجه شود انسان این بدن نیست!
متوجه شود همه چیز این بدن نیست و او اتحاد و ارتباطی دارد با خارج از خود...
احکام را اینگونه نگاه کنیم آسان میشود؛ که احکام برای تعالی انسان به سمت افقهای بالاتر است.
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت زیارت قبر پدر و مادر
شهید آیت الله دستغیب
@tezkar
خدا ستاراست،بارها گناه هایی عظیم کرده ایم ونسیم چشم پوشی وحفظ آبرویمان را ازجانب او به تماشا نشسته ایم. ما هم بادیگران اینگونه باشیم
@tezkar
#آیت_الله_سعادت_پرور_پهلوانی
🔴روزی که در محضر مبارک یکی از این بزرگان بودیم در مورد لزوم #روضه_امام_حسین(ع) تمثیل زیبایی داشتند، ایشان فرمودند: «موبدان زرتشتی به آتش اعتقاد دارند و هرگز اجازه نمی دهند آتش عبادتگاه شان خاموش شود، چه خوب است ما نیز نسبت به آتش درون مان نسبت به امام حسین(ع) و ائمه(علیهم السلام) همچون آنان اصرار بورزیم.»
🔴#پیامبر(ص) می فرمایند: «در شهادت امام حسین(ع) حرارتی در دل های مومنین افروخته شده که هرگز سرد نخواهد شد»، چه خوب است همیشه به امام حسین(ع) توسل داشته باشیم و گرمای #عشق_و_محبت ایشان را همیشه در قلب های مان زنده و برافروخته نگاه داریم
♦️تذکرة الاولیاء
@tezkar
عاشق دلسوخته مرحوم کربلائی احمد تهرانی می فرمودند:
کسانی که اهل انفاق و احسان هستند، حال خوشی دارند؛ و اگر این افراد اهل نماز باشند، این حال غیر قابل وصف است. اما اگر اهل نمازی، مقید به انفاق و احسان به خلق الله نباشد، هیچ لذتی از عالم معنی را درک نمی کند.
برگرفته از کتاب فیض حضور
@tezkar
کتاب در محضر ارباب معرفت توسط نویسنده ی کتاب در محضر بهجت و در محضر علامه طباطبایی منتشر شده است.
آیت الله محمد حسین رخشاد این کتاب شریف را که مجالس آیت الله پهلوانی(سعادت پرور) را پس از سالها حضور مستقیم در حلقه ی اول شاگردان ایشان بوده اند به رشته ی تحریر آورده اند و ناشر تا روز جمعه تخفیف بسیار خوبی برای آن گذاشته است.
دوستان از فرصت استفاده کنند و از لینک زیر کتاب را با تخفیف سفارش دهند🔻
https://www.zibagift.com/eshop/detail/2035/
♦️تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حال و احوال حداث الحسین سلام الله علیه در روز محشر
#شب_جمعه
المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor