eitaa logo
شعله ی طور
10.5هزار دنبال‌کننده
410 عکس
160 ویدیو
118 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6039535801354685088.mp3
2.23M
✨الأمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبی علیه السلام:  أکْیَسُ الْکَیِّسِ التُّقی ، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ... باهوش ترین باهوشان کسی است که تقوا دارد و احمق ترین افراد کسی است که فجور می‌کند ✨تقوا یعنی احکام الهی و احکام اهل بیت علیهم السلام را درست پیاده کن! مو به مو! ✨اگر من میخواهم وارد عوالم بالاتر شوم و خود را آنجا بیابم جایگاه و نقش شریعت و احکام در این مسیر چیست؟ ✨هر قدمی که در انجام احکام درست پیش میروید، کَندِه می‌شوید‌... 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
دنیا پایین‌ترین مرتبه ای است که نفس در آن حضور دارد و چون انسان متوجه دنیاست، ابزار تصرف در دنیا را که بدنش باشد، به اشتباه حقیقت اصلی خویش می‌پندارد. در واقع، مشکل برای انسان‌ها از آنجایی آغاز می‌شود که تماما متوجه بدن جسمانی‌شان می‌شوند. انسان حقیقتی است که به هر مرتبه ای از مراتب هستی‌اش توجه کند، خود را در آنجا حاضر می‌یابد و در هر نشئه ای از نشئات خلقت، به شکلی دیگر با بدنی مناسب آن منزلگاه حاضر است. اگر مومن باشد، اما دلش هنوز متوجه دنیا باشد، باز خود را در عالم دنیا خواهد یافت؛ اما اگر توجهش را به آن "منِ" در خودش معطوف کند که در حال حاضر در عالم برزخ زندگی می‌کند و در آنجا حضور دارد. ناگهان خود را در عالم برزخ مشاهده می‌کند و متوجه بدن برزخی خود می‌شود و می‌تواند در سرزمین برزخ رفت‌و‌آمد کند که کل دنیا با تمام کوه‌ها، دریاها، جنگل‌ها، آسمان‌ها و کهکشان‌هایش در مقابل آن، چون حلقه ای در بیابان است. فصل بیست‌ و هفتم (سید علی قاضی) @sholeye_toor
4_5776087515349911908.mp3
1.64M
سوال شده؛ مگر می‌شود قبل از شناخت نفس، آن را مدیریت کرد که عنوان بحث "مدیریت و معرفت النفس" است؟ نفس در عالم ناسوت و نشئه ی دنیا حقیقتی از خود نشان میدهد که حقیقت اصلی اش نیست و با توجه به اموری که عرض میشود حقیقت نفس خود را نشان می‌دهد. یعنی با مدیریت نفس تازه میتوان وارد عرصه حرکت به سمت حقیقت نفس و معرفت النفس شد. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_5783168361642854817.mp3
2.31M
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ ، إنْ زكّاها بالعِلمِ و العَملِ فقد شابَهتْ جواهرَ أوائلِ عِلَلِها ، و إذا اعْتَدلَ مِزاجُها و فارَقَتِ الأضدادَ فقد شارَكَ بها السَّبْعَ الشِّدادَ .[غرر الحكم : 5885.] از حضرت درباره حقیقت عوالم بالاتر سوال شده و در پاسخ امیرالمومنین می‌فرمایند: خداوند تبارک و تعالی انسان را داراى نفس ناطقه آفريد؛ اگر انسان آن(نفس) را با علم و عمل تزكيه كند و بپروراند، با گوهرهاى اوّليه علّتهايش (يا ذات عقول مقدسه اش) همسان و شبیه مى گردد و هرگاه تركيبش معتدل شود و از اضداد جدا گردد او [از افراط و تفريط سالم مى ماند و ]با آن هفت آسمان قوى و محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود. نتیجه ی تزکیه نفس با علم و عمل، معتدل کردن مزاج و مفارقت از اضداد، این است که؛ آسمان‌های هفتگانه با انسان و در وجود او مشارکت می‌کنند. و این نشان می‌دهد انسان حقیقتی دارد که میتواند آسمانهای هفتگانه در وجودش ترجمه و قرائت شود و البته شرایطی دارد و طبق فرمایش حضرت لازمه ی رسیدن به این نقطه، مدیریت نفس(تزکیه، تعدیل، تفارق از اضداد) است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
از حضرت درباره حقیقت عوالم بالاتر سوال شده و در پاسخ امیرالمومنین می‌فرمایند: خداوند تبارک و تعالی انسان را داراى نفس ناطقه آفريد؛ اگر انسان آن(نفس) را با علم و عمل تزكيه كند و بپروراند، با گوهرهاى اوّليه علّتهايش (يا ذات عقول مقدسه اش) همسان و شبیه مى گردد و هرگاه تركيبش معتدل شود و از اضداد جدا گردد او [از افراط و تفريط سالم مى ماند و ]با آن هفت آسمان قوى و محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود. نتیجه ی تزکیه نفس با علم و عمل، معتدل کردن مزاج و مفارقت از اضداد، این است که؛ آسمان‌های هفتگانه با انسان و در وجود او مشارکت می‌کنند. و این نشان می‌دهد انسان حقیقتی دارد که میتواند آسمانهای هفتگانه در وجودش ترجمه و قرائت شود و البته شرایطی دارد و طبق فرمایش حضرت لازمه ی رسیدن به این نقطه، مدیریت نفس(تزکیه، تعدیل، تفارق از اضداد) است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
عبارتی از متن یکی از نامه های آیت الله سید علی قاضی ره @sholeye_toor
4_5776087515349911951.mp3
3.91M
در مکتب معرفت النفس آیت الله قاضی(ره) بعضی وقتی جلو میروند بعد از اربعینیات متعدد، دستور توجهات خاص از استاد خود دریافت میکنند. و این کار هرکسی نیست چون باید حقیقت درون و بیرون برای او حل شده باشد و بعد از اعمال خاص و زیادی اجازه این کار را خواهد داشت. اشخاصی که به این مرحله می‌رسند به توجه که می‌نشینند اینجا هستند و خود را در عالم برزخ می‌بینند و امکان این را دارند که هرچقدر از تعلقات جدا شده باشند در عالم برزخ متنعم شوند. بعد از آن اگر خوب عمل کردند وارد عالم بعد می‌شوند و همینطور میتوانند ادامه دهند و در عین اینکه خود را در عوالم بالاتر می‌یابند خود را در عوالم پایین‌تر نیز می‌یابند. این عرض شد که بدانید شراکت آسمانهای هفتگانه در وجود انسان شدنی است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
شعله ی طور
‍ اولین قدم در فهم معنای "خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ" این است که انسان خودش را با خودش روبرو کند و برای فکر کردن به خودش وقت بگذارد. بعضی‌ها حاضرند روزها و ساعت‌ها کتاب بخوانند اما حاضر نیستند سر خود را خلوت کنند برای توجه به خود و فکر کردن به اینکه چه کسی هستند. امروزه افراد زیادی می‌گویند من استاد می‌خواهم. درباره اعمال و نماز آنها سوال کنید می‌گویند نه ما فقط استاد میخواهیم فقط نفس استاد است که میتواند مشکل من را حل کند. باید توجه کرد این رهزن اول این راه است. اهل بیت علیهم السلام می‌فرمایند "نفس خود را تزکیه کنید با علم و عمل" علم یعنی چه؟ طبق روایات در قدم اول علم یعنی احکامی که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند و ما برای اینکه متوجه شویم این بدن نیستیم باید به آن احکام عمل کنیم. مثلا نماز اول وقت بخوان، وضو و غسل را درست انجام بده، مادامی که کسی این مرحله را نگذرانده چرا به دنبال استاد است؟! وقتی کسی هنوز احکام را درست بلد نیست پیاده کند چرا دنبال استاد است؟! آیت الله بهجت می‌فرمودند شما منتظر هستید یک نفر از پشت کوه قاف بیاید و دست شما را بگیرید و هیچ‌وقت هم نمیآید! چون میدانید باید چه کار کنید ولی عمل نمیکنید اگر نمیدانید یاد بگیرید اگر می‌دانید عمل کنید. برخی فرمودند شما نقش استاد را کمرنگ می‌کنید بله کمرنگ میکنم چون در این مرحله واقعا نقش استاد کمرنگ هست. این مرحله، مرحله ای است که واجبات را انجام بده گناهان را ترک کن! این استاد می‌خواهد؟ اگر استاد می‌خواهد؛ "نفس امام معصوم و دم امام معصوم پشت سر شماست!" این همه روایات متعدد... در روایت می‌فرماید کسی که گناه کند دشمن ماست! خب روایاتی که در مورد این امور است به ما نشان میدهد که کاری که انسان در قدم اول باید انجام دهد این است که احکام را انجام دهد برای اینکه متوجه شود انسان این بدن نیست! متوجه شود همه چیز این بدن نیست و او اتحاد و ارتباطی دارد با خارج از خود... احکام را اینگونه نگاه کنیم آسان میشود؛ که احکام برای تعالی انسان به سمت افق‌های بالاتر است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_5877324339807783751.mp3
6.39M
‍ ‍ وقتی ما هنوز در مرحله ی اخلاق هستیم چرا خود را معطل میکنیم برای قضایای عرفانی؟! کتب اخلاقی که هستند که میتوانند در مرتبه اخلاق به انسان کمک کنند. شما می‌دانید اگر پیش استاد بروید می‌گوید نماز شب بخوان. پس چرا می‌خواهیم برویم تا او به ما بگوید؟ برخی می‌گویند میخواهیم نفس استاد پشت سر ما باشد. ما نفس امام معصوم را داریم و حدیث قدسی داریم درباره نماز شب، یعنی نماز شب حقیقتی است که همه می‌دانیم باید انجام دهیم پس چرا معطل این هستیم که باید برویم‌ پیش استاد؟! و همینطور است انجام واجبات و ترک محرمات. به این نکته که توجه کنید خیلی از بهانه ها(برای عمل نکردن) از بین می‌رود. آیت الله بهجت خود نزد آیت الله قاضی می‌رفتند. یعنی ایشان نمی‌دانستند که وقتی کسی از ایشان می‌پرسید راه عرفان را چگونه طی کنیم؟ ایشان می‌فرمود "انجام واجبات و ترک محرمات"؟ قطعا این بزرگان متوجه این موضوع(نقش استاد و لزوم وجود استاد) بوده اند ولی مهم این است که پرسش کننده در چه مقامی است! پس قدم اول این است که یاد بگیریم چه کارهایی گناه است، و انجام واجبات چگونه باید باشد و استنباط از جانب خود نکنیم. بعد در انجام واجبات و ترک محرمات درست عمل کنیم. تا وقتی من به این عمل نمی‌کنم چطور میخواهم نزد استاد بروم تا به من نکات عمیق‌تر و توجهات نفس بگوید؟! 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_5778339315163597501.mp3
5.39M
✨حضرت می‌فرمایند: "خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ" دستور اولی که ما باید متوجه آن باشیم این است که؛ انسان دارای نفس ناطقه است و حقیقت او، دنیوی نیست و حقیقتی آسمانی و غیبی است. حقیقتی است که اگر به آن توجه کند و تزکیه اش کند؛ با حقایقی ما فوق تصور بقیه مواجه می‌شود. عنه عليه السلام ـ في وَصفِ السّالِكِ الطَّريقَ إلَى اللّه ِ سبحانَهُ ـ : و بَرَقَ لَهُ لامِعٌ كثيرُ البَرقِ ، فأبانَ لَهُ الطَّريقَ ، و سَلكَ بهِ السَّبيلَ ، و تَدافَعَتهُ الأبوابُ إلى بابِ السَّلامَةِ و دارِ الإقامَةِ .[نهج البلاغة : الخطبة : 220 .] ✨امام على عليه السلام ـ در وصف ره پوى راه خداوند سبحان ـ فرمود : و برقى پر نور برايش درخشيد و راهش را روشن ساخت و او را در راه پيش برد و هر دروازه اى وى را به سمت دروازه ديگر پيش راند تا آنكه به دروازه سلامت و سراى اقامت رسيد. ✨داستان امام صادق علیه السلام و مرتاض 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_5778339315163597511.mp3
4.76M
در ادامه حضرت می‌فرمایند؛ "زكّاها بالعِلمِ و العَملِ فقد شابَهتْ جواهرَ أوائلِ عِلَلِها" کسی که نفسش را تزکیه کند با علم و عمل مشابهت پیدا می‌کند به جوهرهای اولیه ی علل خودش! جوهرهای اولیه وجودی ما چیست یا کیست؟ در روایات هست که؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: "أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی..." و فرموده اند؛ "أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَقْلُ." و پیغمبر اکرم فرموده اند حقیقت عقل من هستم! و خداوند به وجود ایشان و به معنای ایشان عالم را خلق کرد. یعنی اهل بیت علیهم السلام جوهرهای اولیه ی علل وجودی ما و جوهره های هستی ما هستند. در زیارت جامعه کبیره آمده؛ "وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ وَ آثَارُكُمْ فِي الْآثَارِ" یعنی هرکسی در وجود خودش فرو رود شما در آنجا استقرار دارید و سلطان هستید مگر خودش حکومت شما را نخواهد. یعنی هر انسانی میتواند با اختیارش انتخاب کند که انفسکم فی النفوس را در وجود خودش بیابید یا نیابید! ما داریم صحبت از "سنخیّت با یک حقیقت وجودی"، درون خودمان می‌کنیم که این سماوات سبع در وجود ما بیدار شود و ما خود را در آن بیابیم. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @m_h_esfahani
4_5841583331367455298.mp3
2.76M
حضرت علیه السلام میفرمایند: أبلِغْ مَوالينا عَنّا السَّلامَ و أخبِرْهُم أنّا لا نُغني عَنهُم مِنَ اللّه ِ شَيئا إلاّ بِعَمَلٍ ، و أنَّهُم لَن يَنالوا وَلايَتَنا إلاّ بِعَمَلٍ أو وَرَعٍ ، و أنَّ أشدَّ النّاسِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيرِهِ . ✨ سلام ما را به موالیان ما برسان و با خبرشان کن ما به چیزی از جانب ایشان احتیاج نداریم و نمی‌خواهیم، جز اين كه عمل كنند و هرگز به مقام ولايت ما و مقام علت وجودی خودشان دست نيابند مگر با عمل و پارسايى، و پر حسرت ترين مردم در روز قيامت كسى است كه یک چیز خوب را، حقیقتی را، عدلی را وصف کند و خود برخلاف آن رفتار كند ✨حقیقت گناه... 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @m_h_esfahani فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
4_5852853621904903032.mp3
9.1M
قدم اول؛ انسان توجه دائمی داشته باشد به اینکه "ذا نفس ناطقه" و مجرد است. میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در دستورات توجهی خود، از ذکر و فکر بعنوان دو بال سالک نام می‌برند. نمی‌توان به ذکر اکتفا کرد، بال فکر هم باید باشد تا سالک، سیطره پیدا کند به حقایق و وارد معارف شود و درک کند حقایق را و اتحاد وجودی پیدا کند با اسماء و فانی شود در آنها... خاصیت دو بال فکر و ذکر این است که انسان دائم، متوجه این باشد که من فقط این بدن نیستم! من موجودی بزرگتر از اینها هستم. به این کرامت نفس می‌گویند. یعنی نفس انسان کریم است شامل مقامات است. چرا خود را محدود کنیم به دنیایی که امیرالمومنین علیه السلام فرمود دنیای شما نزد من پست تر از عرق خوک کف دست آدم جذامی است. چرا خود را آلوده کنیم به این دنیا؟! توجه به این مساله قدم اول است. قدم دوم؛ عملِ محکم! انسان باید به آنچه به او گفته اند، "عمل" کند. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @m_h_esfahani فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
‍ ✨رسیدیم به اینکه برای کنترل خیال باید از ذکر استفاده کرد. آیاتی را عرض کردم که ذکر در آن ها آمده بود و عرض کردم که ما در زندگی مان ترغیب شدیم و دستور داده شدیم به اعمالی که ثابت هستند و باید این ها را پشت هم انجام بدهیم. مثلا نماز، یك ذکر ثابت است یا قرائت قرآن یا دستورات دیگر ذکری. ✨نکته ای که خیلی قابل تأمل است این است که اینها ثابتاتی هستند که در ممارست و در طول زمان، در شاکله ی انسان، نشست می کنند و شاکله ی انسان را به سمت و سوی الهی برای دریافت هایی بالاتر از دریافت‌های مادی تغییر می دهند. این ثابتات اعمال هر چقدر ادامه پیدا کنند و هر چقدر کمیّتاً فراخور حال افراد بیشتر بشوند، کیفیت هم در آنها بیشتر خواهد شد و منجر به ارتقاء روح خواهد شد. ✨آیات ۱۶ و ۱۷ سوره جن: وَ أَ لَّوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً  و اینکه اگر آنها [جنّ و انس] در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان میکنیم. هدف این است که ما آنها را با این نعمت فراوان بیازماییم؛ و هر کس از یاد پروردگارش روی گرداند، او را به عذاب شدید و فزاینده ای گرفتار میسازد! می‌فرماید اینها اگر که استقامت کنند بر طریقت، لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً ما از این آب، روزی آنها خواهیم کرد، لِنَفْتِنَهُمْ برای این بوده که امتحانشان کنیم و در واقع آنها را به فتنه بیاندازیم، تا خار و خاشاک آنان جدا شود، به تعبیر قرآن زَبَدِ راوی شان از بین برود، آن کف روی آب از بین برود، و خالصی و ناخالصی از هم جدا شود، وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ، و کسی که اعراض کند از یاد خدای تبارک و تعالی و آن ذکر، یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً، این در سلك عذابی قرار می گیرد که این عذاب دائماً در حال صعود است. یعنی چه؟ یعنی مرتباً درحال زیاد شدن است. یعنی در آن فضای عذاب که هست، مرتب با خود فکر می کند کاش مشکلات من کم بشود، کاش عذاب من کم بشود. این مرتباً بیشتر می شود. این مربوط به کسی است که یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ... ✨آیه 36 سوره مبارکه زخرف می فرماید : وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ و هر کس از یاد خدا رویگردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست! وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ کسی که پشت می کند به ذکر خدای تبارک و تعالی، چه اتفاقی می‌افتد؟ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ؛ ما بر او یك شیطانی را خواهیم گمارد نه اینکه خدای تبارک و تعالی نَعُوذُ بِاللَّهِ بخواهد یك کسی را اذیت کند. کار انبیاء و اولیاء علیهم السلام این بوده است که نظام هستی و ساختار آن را برای ما تبیین می کرده اند، که ای انسان، قاعده این شکلی است. مثل اینکه شما می‌خواهید بروید جلو عابر بانك (از آن عابر بانك هائی که نیاز به کارت دارد) و بگوئید سیستم بانکی به من ظلم کرد به من پول نمی دهد! خوب قاعده این است شما هرچقدر هم پول داشته باشید و وضع تان هم خوب باشد باید حتماً کارت را داخل عابر بانك قرار دهید تا به شما پول بدهد، این قانون و قاعده اش است. اما نکته ای که هست این است که شما نمی توانید بگوئید چون من کارت ندارم این ظلم است. خدای تبارک و تعالی می گوید سیستم هستی، نظام و ساختار هستی، کسی که پشت می کند به ذکر، یك شیطانی بر او گمارده می شودکه فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ که با او قرین خواهد بود، با او نشست و برخاست خواهد کرد. حالا ما باید ببینیم که چقدر از ذکر اعراض می کنیم؟ چقدر شیطان می تواند دور و بر ما باشد؟ این شیطان می تواند شَیاطین الانس باشد، می تواند دوست بدی باشد که آدم را اذیت می کند، می تواند از اجنه باشد، شَیاطینَ الانسِ وَ الجِنِّ ، هر دو می توانند باشند یعنی شیطان صفتی است برای انس و جن، اما این نتیجه چیست؟ نتیجه اعراض از ذکر است. ‌♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی هجدهم (ربط قرآن و ذکر و حقیقت مکتوب مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام با توجه به معنای طبقات وجودی انسان کامل) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive