فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهدا
✅عاقبت #حاج_قاسم که قطعا شهادت بود؛
🔅ولی میدونی چرا ۱۲۰سالگی شهید نشد؟
چون خود حاجی میگفت میوه وقتی میرسه باید از درخت بچیننش
#شهید_سلیمانی
@thaghlain 🌹
موقع *صدقه* دادن زرنگ باشید!
آیت الله مجتبی تهرانی (ره):
اگر میخواهی صدقه بدهی، همین طوری صدقه نده؛ زرنگ باش، حواست جمع باشد. صدقه را از طـرف امـام رضـــا(ع) بــرای سـلامتی امام زمـان(عج) بـده! این جوری برای دو معصوم است؛ دو معصومی که خدا آنها را دوست دارد، ممکن نیست خداوند این صدقه تو را رد کند. توهم اینجا حق واسطهگریات را میگیری. تو واسطهای و همین حق واسطهگری است که اجازه میدهد تو به مراحل خاص برسی.
امام صادق (علیه السلام) :
صدقه دادن در شب جمعه و روز آن و نيز صلوات بر محمد (صلی الله علیه و آله) در شب جمعه و روز آن، برابر هزار حسنه است و هزار بدي به وسيلة آن نابود مي شود و هزار درجه بر مقام آدمي افزوده مي شود .
📚وسائل الشيعه ، ج۷، ص۴۱۳
اَللّٰهُمَ عَجْل لوَلِیِّکَ اَلفَرَج
#صدقه
#شب_جمعه
#صلوات
@thaghlain 🌹
#کلام_خدا
#سوره_مطففین
✅آیات29_36
«٢٩» ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃَﺟْﺮَﻣُﻮﺍْ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﻣِﻦَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻳَﻀْﺤَﻜُﻮﻥَ «٣٠» ﻭَ ﺇِﺫَﺍ ﻣَﺮُّﻭﺍْ ﺑِﻬِﻢْ ﻳَﺘَﻐَﺎﻣَﺰُﻭﻥَ «٣١» ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺍﻧﻘَﻠَﺒُﻮﺍْ ﺇِﻟَﻲ ﺃَﻫْﻠِﻬِﻢُ ﺍﻧﻘَﻠَﺒُﻮﺍْ ﻓَﻜِﻬِﻴﻦَ «٣٢» ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺭَﺃَﻭْﻫُﻢْ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺇِﻥَّ ﻫَﺆُﻟَﺎ ءِ ﻟَﻀَﺂﻟُّﻮﻥَ «٣٣» ﻭَﻣَﺂ ﺃُﺭْﺳِﻠُﻮﺍْ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺣَﺎﻓِﻈِﻴﻦَ «٣٤» ﻓَﺎﻟْﻴَﻮْمَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻜُﻔَّﺎﺭِ ﻳَﻀْﺤَﻜُﻮﻥَ «٣٥» ﻋَﻠَﻲ ﺍﻟْﺄَﺭَﺁﺋِﻚِ ﻳَﻨﻈُﺮُﻭﻥَ «٣٦» ﻫَﻞْ ﺛُﻮِّﺏَ ﺍﻟْﻜُﻔَّﺎﺭُ ﻣَﺎ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﻳَﻔْﻌَﻠُﻮﻥَ
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻨﺪﻳﺪﻧﺪ. ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﺮﻭﺭ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، (ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺗﻤﺴﺨﺮ) ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺍﺑﺮﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻫﻞ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ (ﻭ ﻫﻤﻔﻜﺮﺍﻥ ﻣﻨﺤﺮﻓﺸﺎﻥ) ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺸﺘﻨﺪ، (ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻤﺴﺨﺮ) ﻃﻨﺰﮔﻮﻧﻪ ﻭ ﺑﺬﻟﻪ ﮔﻮﻳﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺸﺘﻨﺪ. ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﻳﺪﻧﺪ، ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺷﻜّﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻤﺮﺍﻫﻨﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ، ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ. ﭘﺲ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻔّﺎﺭ ﻣﻲ ﺧﻨﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻧﻈﺎﺭﻩ ﮔﺮﻧﺪ. ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻛﻴﻔﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ؟
🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
🌟«ﻏَﻤﺰ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻳﻲ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺍﺑﺮﻭ ﺍﺳﺖ.
🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻫﺎﻱ ﻧﺎﺭﻭﺍﻱ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﺍﻥّ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺟﺮﻣﻮﺍ»
٢- ﺧﻨﺪﻩ، ﻏﻤﺰﻩ، ﻧﻴﺶ ﻭ ﻧﻮﺵ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻟﺴﺮﺩ ﻧﻜﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺠﺮم ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﺍﻥّ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺟﺮﻣﻮﺍ»
٣- ﺗﻤﺴﺨﺮ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﺮ، ﺭﻭﺵ ﺩﻳﺮﻳﻨﻪ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺎﻧﻮﺍ... ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ»
٤- ﻣﺠﺮم ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﻗﺎﻧﻊ ﻧﻴﺴﺖ، ﭘﺎﻛﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺿﺮﺑﻪ ﺭﻭﺣﻲ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ. «ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ، ﻳﺘﻐﺎﻣﺰﻭﻥ»
٥ - ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻃﻨﺰ ﻭ ﻓﻜﺎﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻤﺴﺨﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻧﻘﻠﺒﻮﺍ ﻓﻜﻬﻴﻦ»
٦- ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ، ﺩﻳﺪ ﻭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. (ﺟﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ، ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ.) «ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺍﻥّ ﻫﺆﻟﺎء ﻟﻀﺎﻟّﻮﻥ»
٧- ﮔﻨﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻥ، ﻟﺎﻳﻖ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. «ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺍﻥّ ﻫﺆﻟﺎء ﻟﻀﺎﻟّﻮﻥ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺭﺳﻠﻮﺍ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺣﺎﻓﻈﻴﻦ»
٨ - ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﻭ ﻣﺎ ﺍﺭﺳﻠﻮﺍ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺣﺎﻓﻈﻴﻦ»
٩- ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻗﻴّﻢ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻭ ﻣﺎ ﺍﺭﺳﻠﻮﺍ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺣﺎﻓﻈﻴﻦ»
١٠- ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻋﺎﻣﻞ ﺭﻧﺞ ﺭﻭﺣﻲ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺧﻨﺪﻳﺪ. «ﻓﺎﻟﻴﻮم ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻣﻦ ﺍﻟﻜﻔّﺎﺭ ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ»
١١- ﻛﻴﻔﺮ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﺭﺩ. (ﻛﻴﻔﺮ ﺧﻨﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺗﻤﺴﺨﺮﺁﻣﻴﺰ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ، ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻨﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ.) «ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺟﺮﻣﻮﺍ ﻛﺎﻧﻮﺍ... ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ - ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ... ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ»
١٢- ﻛﻴﻔﺮﻫﺎﻱ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻫﻞ ﺛُﻮّﺏ ﺍﻟﻜﻔّﺎﺭ ﻣﺎ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻳﻔﻌﻠﻮﻥ»
«ﻭﺍﻟﺤﻤﺪ ﻟﻠّﻪ ﺭﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ»
#تفسیر
#قرآن
#جزء۳۰
@thaghlain 🌹
#امام_زمانع
بر دَرَش بگذار ای سائِل سر از روی نیاز
در نخواهد ماند هر کس قبلهگاهش این دَر است...
@thaghlain 🌹
#احسان_خدا
✍️ {{پاداش یک گواهی و شهادت}}
🍃حضرت یوسف(علیه السلام) در کاخ خود بر روی تخت پادشاهی نشسته بود. جوانی با لباسهای چرکین از کنار کاخ او گذشت. جبرئیل در حضور آن حضرت بود. نظرش به آن جوان افتاد. گفت: یوسف! این جوان را میشناسی؟ یوسف(ع) گفت: نه! جبرئیل گفت: این جوان همان طفلی است که پیش عزیز مصر، در گهواره به سخن درآمد و شهادت بر حقّـانیّت تو داد.
✨یوسف(ع) گفت: عجب! پس او بر گردن ما حقّی دارد. با شتاب مأمورین را فرستاد، آن جوان را آوردند و دستور داد او را تمیز و پاکیزه نمودند و لباسهای پر بها و فاخر بر وی پوشاندند و برایش ماهیانه حقوقی مقرّر نموده و عطایای هنگفتی به او بخشیدند. جبرئیل با دیدن این منظره، تبسّم کرد. یوسف(علیه السلام) گفت: مگر در حق او کم احسان کردم که تبسّم میکنی؟
⚡️جبرئیل گفت: تبسّم من از آن جهت بود که مخلوقی در حق تو که مخلوق هستی، بواسطه ی یک شهادت بر حق در زمان کودکی از این همه إنعام و احسان برخوردار شد. حال خداوند کریم در حق بنده ی خود که در تمام عمر، شهادت بر توحید او داده است، چقدر احسان خواهد کرد؟!
📚پندهای جاویدان، ص٢٢۰
#توحید
#حضرت_یوسفع
@thaghlain 🌹
#علما
✅لقب مفید برای شیخ مفید
ابن شهر آشوب درباره لقب «مفید»، در «معالم العلماء» گفته:
این لقب را « صاحب الامر علیه السلام » به شیخ مفید داد چنانچه «محدث قمی» در «فوائد الرضویه» فرموده: در توقیع شریف «حضرت بقیۀ اللّه علیه السلام» مرقوم است:
"للشیخ السّدید والمولی الرشید الشیخ المفید".
اما بنابرآن چه در میان مردم مشهور است و چنان چه در کتاب های:
«سرائر» و «مجالس المؤمنین» ودیگران نوشته اند «قاضی عبدالجبار معتزلی» در بغداد در مجلس درس نشسته بود و ائمه فریقین شیعه و سنی همه حاضر بودند
شیخ مفید که مجتهد شیعه بود و قاضی نام او را شنیده بود ولی او را ندیده بود در مجلس درس حاضر شد و در محلّ کفش کن مجلس نشست و بعد از لحظه ای خطاب به قاضی کرده گفت:
اگر اجازه بدهید از علماء سؤالی دارم.
قاضی گفت: بپرسید.
گفت : آن خبر که طایفه شیعه روایت می کنند که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر درباره علی علیه السلام فرموده : «من کنت مولاه فعلی مولاه» صحیح است یا شیعه آن را ساخته است؟
قاضی گفت : خبر صحیح است.
شیخ گفت: پس این خلاف ها و خصومت ها چیست؟
قاضی گفت: ای برادر این خبر روایت است ولی خلافت ابابکر درایت است.
آدم عاقل درایت را برای روایت ترک نمی کند.
شیخ دوباره پرسید: چه می گوئید درباره خبری که از پیغمبر است که فرمود : «یا علی حربک حربی و سلمک سلمی- یا علی جنگ با تو جنگ با من است و صلح با تو صلح با من است» آیا این خبر صحیح است؟
قاضی گفت: ای برادر آن ها که با علی جنگیدند بعداً توبه کردند .
شیخ فرمود: ای قاضی جنگ با علی علیه السلام درایت است ولی توبه کردن آنان روایت است، و به قول شما روایت در مقابل درایت اعتبار ندارد.
قاضی نتوانست جواب بدهد مدتی سر به زیر انداخت.
بعد گفت: تو که هستی؟
شیخ گفت:
من محمد بن محمد بن نعمان حارثی هستم.
قاضی برخواست و دست شیخ را گرفت و در جای خود نشاند و گفت: انت المفید حقّاً
علماء را خوش نیامد.
قاضی گفت: این مرد مرا الزام کرد، اگر شما جواب او را میدانید بگوئید، همه ساکت ماندند.(1)
1- فوائد الرضویه، ص2
منبع: داستان هایی از آثار و برکات علماء، ص12
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
#شیخ_مفید
#امام_زمانع
@thaghlain 🌹
#امام_زمانع
🌹آیا امام زمان به تمام نقاط جهان سر میزنند؟
✍امام زمان،از آن جهت که مظهر علم غیب خداوند است،از همه جا و همه چیز اطلاع دارد؛به عبارت دیگر امام زمان هر گاه بخواهد همه چیز نزد او حاضر است و به تمام موضوعات خارجی اطلاع داشته و از آنها آگاهی دارد.[۱]
از طرفی دیگر،گاهی حضرت،مطابق مصالح خاص و یا عام،از طرف خداوند متعال مأمور به ملاقات،دستگیری و رفع گرفتاریها میشوند؛گاهی احساس میکنند که باید فلان مکان و نزد فلان شخص رفته و گرفتاری او را برطرف سازند؛گاهی در فلان سرزمین حاضر شده تا از اهالی آن دفع بلا گردد و یا شخصی توجیه شده و هدایت شود.از این رو حضرت هر مکان و زمانی را که مصلحت ببینند خود را در آنجا حاضر میکنند.
📚۱. کافی، ج۱، ص۲۶۲
@thaghlain 🌹
#امام_زمانعج💚
من ز خود هیچ ندارم که بدان فخر کنم
هر چه دارم همه از نوکری خانه توست
جز در خانه تو هیچ کجا خیری نیست
هرچه خیر است آقاجان به در خانه توست.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
@thaghlain 🌹