eitaa logo
ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی
1.6هزار دنبال‌کننده
2 عکس
3 ویدیو
3 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید. ادبیاتی (خواه نقلی و خواه عقلی) را دنبالش هستیم که قرآن و روایات را به سخن در می آورد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فهم متون علمی : 🔻شیوه‌ طرح اشکال؛ نشانگر قوت و یا ضعف آن ✍ اشکالات در کتب سنتی به ۴ شکل متفاوت مطرح می‌شوند: (۱. لقائل أن یقول کذا و کذا، ۲. إن قلت کذا، ۳. إن قیل، ۴. لایقال) 🔻تفسیر ۴ تعبیر فوق و جایگاه آنها 1⃣ لقائل أن یقول کذاو کذا: 🔹لام در «لقائل» لام ملکیت است، در جای خود به اثبات رسیده است که لام ملکیت مشعر به انتفاع می‌باشد، (... فى اللام معنى الانتفاع، ... لأنّ اللام تشعر بالملكية المؤذنة بالانتفاع؛ 🔸حاشیه الدسوقی علی المختصر، ج ۴ ص ۱۱.) 🔹بنابراین ترجمه این عبارت اینگونه خواهد بود: برای گوینده‌ای(مستشکلی) است این که بگوید/به نفع گوینده‌ای است اینکه بگوید/ گوینده حق دارد چنین بگوید. 🔹 این عبارت بالکنایه می‌فهماند که اشکالِ مستشکل، اشکال وارد و به جائی است و مستشکل حق طرح چنین اشکالی را داراست. 2⃣ إن قلت کذا: 🔹 «إن» شرطیه و «قلت» فعل شرط است. 🔹 بنابراین ترجمه عبارت اینگونه است: «اگر بگوئی» 🔹این جمله به ظاهر جمله‌ای خنثی به نظر می‌رسد ولی استفاده از فعل معلوم، آن هم به صیغه مخاطب - به خصوص هنگامی که با عبارتهای دیگر سنجیده شود - نشانگر این است که این اشکال قوی بوده به گونه‌ای که نویسنده به مستشکل به عنوان مخاطب حاضر، این حق را می‌دهد که اشکالش را مطرح کند. با توجه به مطالب پیشین، نویسندگان کتب سنتی در گزینشی هدفمند و مطابق با معنا، همواره: 1⃣ «لقائل...» را برای بیان اشکال أقوی 2⃣ «ان قلت...»را برای بیان اشکال قوی 3⃣ «إن قیل...» را برای بیان اشکال ضعیف 4⃣ و «لایقال...» را برای بیان اشکال اضعف به کار می‌برند. ✅ دو نکته: ۱: رتبه‌بندی فوق بر اساس دیدگاه نظریه پرداز و نسبت به مقام اثبات می‌باشد نه مقام ثبوت، یعنی ممکن است در دیدگاهِ او، اشکالی بسیار ضعیف باشد و با عبارت « لایقال» بیان شود، در حالیکه همان اشکال واقعا و در مقام ثبوت اشکالی قوی باشد، و یا در نظرگاه او اشکالی به غایت قوی است و با عبارت «لقائل» بیان می شود در حالیکه واقعا آن اشکال، اشکالی ضعیف به شمار می‌آید. ۲: این تقسیم بندی به صورت ثلاثی نیز از سوی برخی محققین مطرح شده است بدینگونه که (لقائل، ان قلت، ان قیل) به ترتیب اشاره به اشکال: (قوی، متوسط، و ضعیف ) داشته باشند: 🔹«قال بعض المحققين في حاشية الجامي عند ختم الكتاب: السؤال ثلاثة اقسام: قوى و متوسط و ضعيف، فالقوى «لقائل»و المتوسط «فان قلت» و الضعيف «فان قيل». 🔸المدرس الأفضل فيما يرمز و يشار إليه في المطول، ج۲، ص: ۴۱». 📚 منبع: کتاب حدائق الدقائق شرح الانموذج. ↪️🔻شیوه‌ طرح اشکال 💥خلاصه 1⃣ طبیعی است که پس از طرح هر نظریه، از سوی اشخاص واقعی یا فرضی بر آن نظریه اشکالاتی وارد شود. 2⃣ اشکالات به لحاظ قوت و ضعف به چهار حالت: اقوی، قوی، ضعیف و اضعف، درجه بندی می‌شوند. 3⃣ در متون سنتی شیوه طرح اشکال و تعبیر به کار رفته برای آن، بیانگر درجه بندی اشکال است. 4⃣ چهار گونه تعبیر (لقائل أن یقول، إن قلت، إن قیل، لایقال) به ترتیب برای بیانِ اشکال اقوی، قوی، ضعیف، اضعف به کار برده می‌شود. 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 @oloomhowzeh_ir
عقل برهانی معصوم از خطا است.mp3
4.74M
🌀 هر جا برهان نداریم فلسفه نداریم 📌 در مباحثی همچون نفس و معاد که مبادی برهانی صرف وجود ندارد ، برهان فلسفی جاری نمی شود و باید به سراغ سایر مبادی همچون منابع نقلی رفت چون عقل فلسفی طبق شروط مقدمات برهان حرکت می کند. لذا هر کجا این شروط باشند عقل حکم ، منطقه نفوذ و میدانی دارد و حکم اش هم صحیح است و هر کجا این شروط نباشند، اساسا عقل هیچ حکم و میدانی ندارد « با انضمام بیانات استاد در جمع طلاب 1400/09/23» ✍ نکته : عقل هیچ گاه در حکمش تردید ندارد هرچند در مفاد قطعی اش تردید می آید 🎙 حضرت استاد علی فرحانی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
حدیثی که حضرت زهرا سلام الله علیها به اندازه حسنین آن را دوست می داشت.mp3
1.76M
❓حدیثی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) به اندازه دو فرزند خودش حسن و حسین آن را دوست می داشت چه بود؟ 🎙 حضرت استاد احمد عابدی اَرّانی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
osule-fegh-mehvar-v-kalam-mehvar.mp3
11.96M
⭕️ اصولِ و اصولِ | استاد در این صوت به دو رویه موجود در مسائل علم اصول می پردازند و می فرمایند برخی از اصولیین نگاه ثبوتی و کلامی به مباحث دارند و برخی دیگر نگاه اثباتی و فقه محور به مسائل علم اصول دارند. 🌀 ایشان معتقدند که مرحوم شیخ (ره) و اصولیین قبل از ایشان، مسائل اصول را اثباتی و با توجه به زمین فقه و به قصد زبان شناسی کلام معصوم مطرح می کردند. اما از بعد از آخوند (ره)، برخی از اصولیین مسائل این علم را به صورت ثبوتی و با توجه به حیث کلامی مسائل (مصالح و مفاسد و ...) مطرح کردند. جناب آخوند (ره) در میانه این دو طریق قرار دارد و البته مباحث ایشان در کفایه شروع طرح مسائل به صورت ثبوتی است 📌 «درس رسائل 99/12/10، مدرسه امام کاظم (ع)» 🎙 حضرت استاد علی فرحانی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
علت اختلاف نظر فقها در ولایت فقیه برمی گردد به تفاوت در ورود و طرح بحث آنها .mp3
5.08M
☝️👈 علت اختلاف نظر فقها در گستره ی ولایت فقیه به چه چیزی برمی گردد؟ 💢 آنچه دیده می شود به این بر می گردد که مثلا صاحب جواهر و نراقی در باب ولایت فقیه با شیخ انصاری و مرحوم خویی و شیخ جواد تبریزی در شیوه ورود و طرح بحث با همدیگر متفاوت اند 🎙 حضرت استاد سید مصطفی حسینی نسب 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
1_1143778218.mp3
17.69M
🌀 تفاوت فتوی فقیه با حکم ولی فقیه را در ضمن ماجرای حکم میرزای شیرازی و ناصرالدین شاه بشنوید ☝️👈 حکم؛ دستور فقیه مبسوط الید «دارای قدرت اجرایی» هست که بر همگان حتی فقها پیروی کردن ازش واجب است اما فتوی؛ دیدگاه فقیه _ خواه فقیه مبسوط الید باشد یا خیر_ هست که تنها بر مقلدین اش پیروی کردن از آن واجب است 🎙 حضرت استاد سید مصطفی حسینی نسب 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
Ashnaee Ba Manteq (0).m4a
30.39M
⁉️ ما برای نجات یافتن از کثرت گزارشهای ضد و نقیض امروز باید چه کار کنیم ؟ 🤔 ما به داشتن یک معیار، میزان، سنجه ، ملاک، ابزار و قانون برای روشن شدن صحت و سقم ادراکات خود نیازمند هستیم چون اگر برای ادراکاتی که تمام فعل هایمان _طرفدار حق بودن ما یا طرفدار غرائض بودن ما "مثلا چون قیافه اش رو دلمون نشست و خوشمون آمد ازش می پذیریم" یا طرفدار آبا و امهات بودن ما یا طرفدار خشک مقدس بازی بودن ما و ..._ را تشکیل می دهند معیاری نداشته باشیم گمراه (چپه و جا به جا منحرف و معوج سخن گفتن و اندیشیدن) و مذبذب ( در حالت تغییر و تبدیل دائمی نظرات قرار گرفتن؛ چرخش فکری عجیب/ می روند و میان /گاهی اینورند و گاهی آنورند/ باری به هر جهت بودن) می شویم چون به سمت چه مسیری در حرکت هستیم برایمان معلوم نیست ✍ خیلی از گزاره ها که ما روزانه با آنها سر و کار داریم و نتیجه هزاران گزاره دیگر اند که برخی اش را می پذیریم و برخی دیگرش را خیر، نه تنها زندگی ما را شکل می دهند بلکه همین الان جهان را ساختند یا ظرفیت این را دارند که بسازند ( گزاره های پذیرفته شده ی موثر در زندگی ) 🎙 حضرت استاد سید محمد هاشمی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
او چگونه آغاز می کند و ما چگونه؟.mp3
2.45M
🔹 💠 او چگونه آغاز می کند و ما چگونه ؟ 🔸 بس نیست این همه دور بودن از این نسخه نجات بخش و تعالی بخش بشریت؟! 📌 برگرفته از نامه ۳۱؛ نامه امیرالمومنین به فرزندش 🎙 سین_حاء 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
اولین_قدم_در_تهذیب_نفس_از_زبان_استاد_شب_زنده_دار.m4a
2.53M
❓اولین قدم راه تهذیب نفس چیست؟ 💠 ماجرای دعای برهانی صاحب درایه النهایه 🎙 حضرت استاد محمد مهدی شب زنده دار 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
45.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نظریه ارجاع بدیهیات به علم حضوری 👤 حضرت استاد مهدی احمدخان‌بیگی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
🎙👈 گفتاری در زمینه چگونگیِ تدریسِ 💠 مدرس سیوطی اگر می خواهد کار تکراری برای خود و شاگردانش نداشته باشد باید نسبت به شاگردانش این پیشفرض را داشته باشد که آنها قواعد ادبی را در هدایه یا بدایه یا صمدیه خوانده اند و فهمیده اند تا دیگر مطالب و قواعد کتاب را با طول و تفصیل در تخته و تابلو پیاده و بیان نکند بلکه پیش از جلسه فردا، شاگردانش را ارجاع دهد به همان مطلب که در کتاب پیشین خواندند و درآغاز درس جدید اجمالا از آنها بپرسد و بخواهد گزارشی دهند تا مطالب یادآوری شود 💢 از آنجا که در سیوطی، محور الفیه است و این کتاب شرحی برای فهم الفیه می باشد؛ مراحل پیشنهادی برای تدریس این کتاب، به ترتیب از این قرار است ؛ 1⃣ صحیح خواندن منظومه ابن مالک 2⃣ روان خوانی آن 3⃣ تجزیه و ترکیب آن 4⃣ نمایه زنی منظومه ابن مالک و متن سیوطی " در چاپ جدید از سیوطی این کار در متن شده است که این بند دارد چه می گوید و ناظر به چی هست " 5⃣ به درک مطلب رساندن شاگردان با برجسته سازی نکات سیوطی در ترجمه " فلان لغت به چه معناست و چه ترکیبی دارد، چه مثال شبیهی براش می شود زد و پرسش هایی که هر کسی با این منظومه برخورد کند براش پیش می آید" 6⃣ متن خوانی سیوطی به عنوان شرح و پاسخگو پرسش های مطرح، برای گره زدن مطالب متن سیوطی به منظومه ابن مالک به گونه ای که اگر شاگرد سیوطی را خواند آن نظم را بدون مراجعه به سیوطی بفهمد و توضیح دهد و تسلط بر سیوطی برایش به دست آید یعنی بتواند مطلب سیوطی را از دل نظم بیرون بکشد و برداشت کند 7⃣ ترغیب شاگردان برای حفظ نظم های کلیدی آن ✍ حضرت استاد محمد ابراهیم کفیل 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 @toaman
برخی از رویات درباره نگاه و آثار آن.mp3
30.76M
❓روایات، به نگاه و آثار آن چه دیدی دارند؟ 🎙 حضرت استاد مجتبی وافی 📝 عنه عليه السلام : لَيسَ في البَدَنِ شيءٌ أقَلَّ شُكرا مِن العَينِ ، فلا تُعطوها سُؤلَها فتَشغَلَكُم عَن ذِكرِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ .[الخصال : 629 / 10.] الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : النَّظرَةُ بعدَ النَّظرَةِ تَزرَعُ في القَلبِ الشَّهوَةَ ، و كفى بها لِصاحِبِها فِتنَةً .[كتاب من لا يحضره الفقيه : 4 / 18 / 4970.] الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن غَضَّ طَرفَهُ أراحَ قَلبَهُ .[غرر الحكم : 9122.] 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قرآن ابهام مفهومی ندارد ... 📌بخشی از جلسه اول دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟» 🎙 حضرت استاد سید محمد هاشمی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
1_2961401424.mp3
6.43M
🔷 قاضی؛ برترین و برجسته ترین فرد در نگاه حاکم اسلامی 📌 عهدنامه مالک اشتر 🎙 سین_حاء 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
نگاهی_گذرا_به_قصه_نواندیشی_به_زبان_استاد_خسروپناه_در_تاریخ_۷_تیر_۱۴۰۱.mp3
6.87M
🧐 نگاهی گذرا به قصه بیمار، وابسته و آویزان به بیگانه نو اندیشی « دیگر اندیشان» ... 🎙 حضرت استاد عبدالحسین خسروپناه 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
آیا فقها دشمنان صف اول امام زمان اند ؟.mp3
14.08M
❓آیا فقها دشمنان صف اول امام زمان اند؟ 🎙 حضرت استاد محمد شهبازیان 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
کتاب_های_بنیادین_انقلاب_اسلامی_ایران_از_زبان_حضرت_آیه_الله_خمینی_قدس_سره.mp3
194.4K
☝️👈 امام خمینی قدس سره کتاب های بنیادین انقلاب اسلامی را چه می دانست؟ 📚 چه شخصیتها و چه کتابهایی بر شما اثر داشته اند؟ امام: در فلسفه:اسفار ملاصدرا، در حدیث : اصول کافی، در فقه : جواهرالکلام (صحیفه ج5، ص271، دوم دی 1357) 🎙 حضرت استاد حسین بغدادی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
1_3095236248.mp3
4.83M
🔹 💠 چه کار کنم که حالم خوب شه؟ 🔸 مشکل ما دقیقا چیه؟ 📌 دردتو اشتباه نگیر ! 🎙 سین_حاء 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
آداب استماع صوت دروس.mp3
2.39M
🎶 برای بهره مندی بیشتر از استماع فایل صوتی دروس، چه آدابی را باید رعایت کرد؟ 🎙 حضرت استاد علی فرحانی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
شرط کسب توفیقات علمی و معنوی .mp3
5.39M
⁉️ چرا با اینکه درس می خوانیم شاگرد اول نمی شویم ؟ ❓ چرا به کار های اخلاقی گوناگون می پردازیم اما اثری نمی بینیم؟ ✍ حضرت استاد، در این صوت را از دست ندهید 🎙 حضرت استاد محمد حسن وکیلی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌱 بزرگترین نعمت در عصر کنونی برای ما، نفس نظام مقدس جمهوری اسلامی است 🎙 حضرت استاد سیفی مازندرانی 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
1_3135382612.mp3
6.71M
❓شگردِ تمدنیِ پیشروی در مقابلِ کفرِ انقلابِ اسلامی چیست؟ ❓اشکال کلی و مصداقی خوارج به امیر مومنین چی بود؟ 🎙 حضرت استاد علیرضا پناهیان 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
شیعه یک بال سبز و یک بال قرمز ندارد .mp3
7.03M
🔷 از خاور تا باختر 🔶 با یک بال نمی‌توان به سرزمین سبز رسید 📌 برگرفته از دوره آموزشی « بررسی اجمالی سیره معصومین » 🎙 حضرت استاد مصطفی امینی خواه 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
در_فرض_تعارض_کار_فرهنگی_با_علمی_کدام_مقدم_اند_و_چرا_؟_آیت_الله_ملک_زاده.mp3
1.15M
🧐 در فرض به وجود آمدن ناسازگاری میان کار فرهنگی با کار علمی کدام بر دیگری برتری دارد؟ چرا ؟ 🎙 حضرت استاد محمد حسین ملک زاده 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
تکرار برای مردم جایگاه برهان را دارد!.mp3
4.32M
🌀 تکرار برای عموم جایگاه برهان را دارد! 🔸 یعنی بسیج همه امکانات، یعنی کار متمرکز ✍ قلم ما در میان مردم حاضر نیست 📌 برگرفته از اردوی « روایت نصر » 🎙 حضرت استاد علی امینی نژاد 💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکته‌ها و اشتراک داده‌های ناب علوم حوزوی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9