@tahlilgar_siasi _.mp3
23.24M
بررسی واکنش ایران به حمله اسراییل
👤علی پیروز و پویا داوری
#وعدهصادق | #اسرائیل
صوت پیش نشست خیال به مثابه ساحت وجودی ....mp3
22.23M
🔸️خیال به مثابه ساحت وجودی و فضای مجازی
👤دکتر عبدالله صلواتی
استادتمام دانشگاه شهید رجایی
👤ابراهیم معظمی گودرزی
دکترای جامعهشناسی و پژوهشگر فرهنگی
#فضای مجازی
D1739053T13628553(Web)-mc.mp3
16.98M
yylb_تاریخ_اروپا_1.mp3
12.66M
دوره تاریخ اروپا
جلسه اول
👤استاد احسان عبادی
#تاریخ | #تاریخ_اروپا
1403.08.06 نشست پنجم فیلترینگ.mp3
31.13M
🔶 فیلترینگ؛ جدیبودن یک سادهسازی
👤دکتر محمدینیا
جایگاه فیلترینگ در جامعه 02:30
فناوری و نابودی سیاست 09:00
آزادی چیست؟
رابطه آزادی و فلسفه 10:20
مذاکره با صاحبان سکو 16:20
👤دکتر آرانی
نظر عوام و خواص 26:00
مدیریت افکار جامعه 29:00
👤دکتر مشکی
آزادی و دادههای اطلاعات 42:00
سلطه بر فکر و دادهها 47:00
👤دکتر سوزنچی
سادهسازی، چگونه؟ 51:00
دوگانگی ایران در فیلترینگ 55:00
🖇جمعبندی
گردش مالی فیلترینگ 01:08:10
آیا ایران مقابل اسرائیل «آرایش جنگی» گرفته؟ - حسین صمصامی.mp3
47.98M
▫️آیا ایران مقابل اسرائیل «آرایش جنگی» گرفته؟
👤حسین صمصامی
#تاریخ | #خلیجفارس
1403-08-10-OstadElahi.mp3
6.17M
برخورداری از دستگاه محاسباتی صحیح و داشتن بصیرت، عامل بازدارندگی در فتنهها
📑 در این برنامه برخی از مهمترین اختلالها در دستگاه محاسباتی همانند «اعتماد به ظواهر ایمانی»، «یکی دانستن وظیفه امام و امت» و «بزرگ دیدن دشمن و در نظر نگرفتن نصرت الهی» مورد تحلیل قرار گرفته است.
👤 سخنرانی حجت الاسلام دكتر صفدر الهی راد در جمع اساتید، کارکنان و دانشپژوهان موسسه امام خمینی ره
#اخلاق
#یادداشت
🔰آیا رقص در جهنم جایگزینی برای حقیقت و عدالت است؟
✍🏻رسول لطفی
📍شروین حاجیپور خواننده جوانی که این روزها مجدد با ترانه «ستارهها» در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. شعری که در امتداد آثار دیگرش از جمله شعر نمادین «برای...» قرار دارد و جهانی نمادین را میسازد که دال مرکزی آن امر روزمره است. شعر شروین، رقصی است در جهنمی که او با واژهها ساخته است؛ جایی که گویا جنگ و مقاومت جای خود را به روزمرگیهای کوچک، به رقص و بوسه و خندههای زودگذر سپردهاند.
🔹شروین با انتخاب زیست روزمره به جای مقاومت، جهانی خلق کرده که در آن، عدالت و حقیقت خاموش شدهاند. او از زندگی روزمرهای پست و حقیر میگوید که در آن، حقیقت و عدالت قربانی میشوند و همه چیز به شعلههای زودگذری بدل میشود که به محض سوزاندن خاموش میشوند. زندگی در لحظه و اکنونی چیزی است که جایی برای حقانیت و عدالت باقی نمیگذارد و بر هیچ اصل استواری تکیه نمیکند.
🔸او در این جهان نمادین، معنای زندگی را نه در مقاومت و حقیقت، بلکه در لحظهای زودگذر از سرخوشی روزمره جستوجو میکند. اما آیا چنین زیستی، زیست واقعی است؟ آیا زندگی را میتوان بدون درگیر شدن با حقیقت، بدون مواجهه با سختیهای مقاومت، تداوم بخشید؟ این روزمرگی، برخلاف جلوه آرام و بیتفاوتش، در اصل نوعی فرار است؛ فرار از ضرورت رویارویی با واقعیت، فرار از مسئولیت انسانی، و فرار از ارزشهای بنیادینی چون عدالت و حقیقت. او بهظاهر از زندگی دفاع میکند، اما شاید زندگی را به شکل سطحی و سایهواری فروکاسته است.
🔹این نگاه که لحظات بیپایان شادی و بوسه میتوانند پناهی برای انسان در برابر جنگ باشند، به نوعی، واقعیت را تحریف میکند. شروین از روزمرگی تجلی دیگری میسازد، اما در همان حال، شبحی از زندگی را در برابر ما قرار میدهد؛ زندگیای که از جوهر مقاومت تهی است، بیخبر از عمق حقیقت و عدالت. او در شعری که سروده، گویی ما را دعوت میکند به دنیایی که شاید زیبا بهنظر برسد، اما در واقعیت، معنایی عمیق را در خود پنهان ندارد. آیا روزمرگی و تفریح در میانه جهنم، به ما تسلی واقعی میبخشد یا تنها راهی برای فرار از مسئولیت است؟ آیا زندگی روزمرهای که شروین ترسیم میکند، نه نوعی رهایی بلکه سقوط به بیمعنایی نیست؟
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 دشمنان فضای باز
👤محمدعلی غمامی؛
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم
📍هم مخالفین و هم موافقین فیلترینگ، دشمنان فضای باز هستند یعنی نمیتوانند ببینند که همزمان هم فضاهای اصیل و هم فضاهای جدید کاملا باز باشند و مردم خودشان در این بین انتخاب نمایند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📌افقگشایی در جهان روایتها
✍🏻محمدجواد استادی
🔸در جهان کنونی با همه پیچیدگیها، تعارضها و کشمکشهای فراوانش، تنها زمانی میتوان بر دیگران تأثیر گذارده و نقش هدایتگر مبتنی بر قدرت را ایفا نمود که در جایگاه راهبری و کنترل افکار عمومی قرار گیریم. ساخت انگارههای عمومی در جهان اساسیترین هدف و اصلی است که قدرتها و یا هر ایدئولوژی آن را پیگیری میکنند. امروز «روایت» مهمترین ابزار برای تحقق این امر مهم است. از این رو میتوان گفت جهان کنونی، جهان روایتهاست.
🔹امروز روایتی که بر دیگر روایتها غلبه و با تودههای گسترده مردم ارتباط برقرار کند روایت غالب خواهد بود و این روایت افکار و نگرهها را بر اساس اهداف و نگاههای صاحب روایت، شکل میدهد. مروری بر تاریخ استعمار و جریانهای بهرهکش نشان میدهد ایشان همواره از عنصر فرهنگ و ابزار روایت به عنوان بستری زمینهای برای گسترش اهداف و برنامههای خویش بهره بردهاند.
🔸«مقاومت» کلانمفهومی است که امید آزادگان و افقگشای حرکت ایشان در راستای رهایی از بندهاست. به همین خاطر است که همواره مستکبران کوشیدهاند مفهوم مقاومت را تقلیل داده و از آن تصویری معکوس و مبتنی بر خشونت ارائه دهند. در این میان چنانچه اشاره شد بهترین بستر برای تبیین مفهوم مقاومت و توسعه و گسترش معنایی آن، بهرهمندی از روایت و قالبهای متنوع آن است. در میان همه قالبهای روایت مدرن، رمان و ادبیات داستانی به دلیل ویژگیهای متعدد از جمله برخورداری از زبان حسآمیز، عمومی بودن، در دسترس بودن، جذابیت، قصهبنیاد بودن و مواردی از این دست بهترین ابزار برای انتقال معناست.
🔹اکنون که یکی از چهرههای تابناک مقاومت یحیی سنوار به شهادت رسیده، فرصتی برای واکاوی ابعاد پوشیدهتر این شخصیت است. در کنار همه وجوه شخصیتی سنوار از جمله سیاستورزی، رشادت، شجاعت و امثال آن، توجه و دریافت دقیق او از اهمیت روایت قابل توجه است. یحیی سنوار در طول دورانی که در اسارت رژیم جعلی صهیونیستی بود اقدام به نگارش رمان مهمی به نام «خار و میخک» آن هم به زبان عبری کرد. سنوار به خوبی دریافته بود برای انتقال معنای مقاومت و بازتاب ملموس و قابل درک آنچه بر ملت مظلوم فلسطین گذشته و میگذرد باید از زبان داستان بهره برد. سنوار در این رمان به بهانه روایت زندگی جوانی فلسطینی به نام احمد که در مسیر آزادی مبارزه میکند تصویری دقیق از زندگی جامعه فلسطین و نوع مبارزه آنها برای دست یافتن به استقلال ارائه میکند.
🔸یکی از مهمترین ویژگیهای این رمان که با استقبال منتقدان ادبی نیز روبهرو شده ارائه تصویر واقعگرایانه از زیست معاصر و روزمره در فلسطین است. شاید بتوان گفت «خار و میخک» حکم یک سند تاریخی البته در زبان ادبی را دارد. میتوان مدعی شد خواننده این رمان از منظر تاریخی و اجتماعی با آنچه در سالیان گذشته بر فلسطینیان گذشته آشنا میشود و از ارجاعات تاریخی دقیق بهرهمند است.
🔹سنوار زبانی ساده و روان را برای روایت داستان خویش انتخاب کرده و این زبان امکان برقراری رابطه با طیف وسیع مخاطبان از فرهنگهای گوناگون را مییابد. از دیگر نقاط قوت این رمان، طرح مسئله مهم فرهنگ فلسطین است. شاید به دلیل شرایط سختی که در همه این سالیان بر فلسطینیان گذشته کمتر به عناصر فرهنگی ایشان توجه شده باشد. خار و میخک با جزئیاتی ارزشمند و جذاب، آداب و رسوم فلسطینیان را بازتاب داده و فرهنگ غنی این سرزمین را به جهانیان معرفی میکند. برخی این رمان را عاملی الهامبخش برای آزادیخواهان و ورود ایشان به عرصه مبارزه و ظلمستیزی میدانند. با مروری بر بررسی نشریات ادبی جهان درباره این رمان ویژگیهای مهمی پدیدار میشود.
🔸روایت ملموس و صادقانه، توجه جدی به مسئله نمادپردازی، تقویت ادبیات مقاومت در تراز جهانی، مسئلهشناسی و تصویرسازی از جمله مهمترین این موارد است. اوج نمادپردازی در نام این رمان هویداست، خار نشان سختی و رنج و میخک نماد شادی و امید است. سنوار میخواهد در این رمان تضاد میان رنج و امید در زندگی فلسطینیان را نشان دهد.
🔹سنوار در خار و میخک میگوید در سختترین شرایط نیز میتوان به امید آیندهای پیروز و روشن زندگی کرد. حماس نمونه اعلای این تفکر است که عینیت یافته است. زندگی یحیی سنوار و شهادت حماسی او خود نشان از امکان زندگی آزادیخواهانه و سربلند در عین سختی و محدودیت است. امید است به زودی ترجمه این رمان منتشر و در اختیار همه علاقهمندان قرار گیرد.