توفیر: امام علیهالسلام اظهار شگفتی میکنند و میفرمایند:
✨فَيَا عَجَباً! وَ مَا لِيَ لاَ أَعْجَبُ مِنْ خَطَإِ هَذِهِ اَلْفِرَقِ عَلَى اِخْتِلاَفِ حُجَجِهَا فِي دِينِهَا✨
شگفتا! چرا من از اختلافات و درگیریهای عقیدتی مردم متعجب نشوم⁉️ چرا اینها اینگونهاند⁉️ خداوند دین را برای رفع اختلاف فرستاده است؛ درحالیکه ما دین را وسیله اختلاف قرار دادیم.
قرآن را فرستاده تا چهارتا عالم پیدا بشوند به جان هم بیفتند و تفسیر بنویسند❓ یا برای اینکه اختلاف اندیشهها در آنجا حل شود❓
پیامبر برای چه فرستاده شده است⁉️ امیرالمؤمنین و دیگر اوصیاء الهی برای چه قرار داده شدهاند⁉️
برای رفع اختلاف یا اختلاف⁉️
هماکنون یک مقدارِ زیاد و درصد بالایی از اخلافاتی که هست بین اندیشمندان ، روشنفکران، متدیّنین و علماء همه بر سر مسائل دینی است. دینی که برای حل و رفع اختلاف آمده، نه اینکه وسیلهای برای اختلافات بشود.
من به یک آیه استناد میکنم، شما به یک آیه دیگر❗️رو دَر روی هم قرار میگیریم.
✨لاَ يَقْتَصُّونَ أَثَرَ نَبِيٍّ✨
علت این اختلافاتی که من تعجب میکنم این استکه اینها پیگیرِ اخبار و آثار هیچ پیامبری نیستند؛ یعنی دنبالهروی پیامبران را نمیکنند.
"قَصّ" : پیجوئیِ اثر/ رفتن دنبال کسی.
یعنی اگر از روی آثارِ کسی به دنبالش بروید.
مثلاً سبزیفروش آمده در کوچه تا سبزی بفروشد و از آنجا عبور کرده و رفته است. ما از سبزیهایی که هرچندمتر روی زمین ریخته و از او برجای مانده میتوانیم مسیر او را دنبال و به او برسیم، این را میگویند "قَصّ"؛ یعنی دنبال کسی از روی اثرش بگردیم.
باید همینطور آثارانبیاء را هم #پیگیری کرد؛ یعنی باید برویم و ببینیم حضرت عیسی علیهالسلام چه سخنان عالی دارند که در #بحارالانوار مرحوم مجلسی آوردهاند که حتی در انجیل هم نیست و مسیحیان از بیشتر آن محرومند.
👈بعضی از علماء ما علاوه بر بررسی کتابهای حدیثیِ خودمان، میرفتند لابهلای کتب دشمنان میگشتند تا یک سخن از پیامبر را پیدا کنند.
✨وَ لاَ يَقْتَدُونَ بِعَمَلِ وَصِيٍّ✨
اقتداء به عمل وصی نمیکنند؛ برای همین بینِشان اختلاف میشود.
✨وَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِغَيْبٍ✨
اصلاً غیب را قبول ندارند.
وقتی با آنها صحبت میکنیم، نه معجزه را قبول دارند، نه شِفاء اعجازآمیز بیماران را، آنها فقط چیزی که میپذیرند که خودشان ببینند. اینکه نشد ایمان❗️
✨وَ لاَ يَعِفُّونَ عَنْ عَيْبٍ يَعْمَلُونَ فِي اَلشُّبُهَاتِ✨
خود را از هیچ عیبی در عفاف نگاه نمیدارند؛ یعنی به انواع گناهان آلوده میشوند؛ و اگر یک گناهی را نکردهاند، پیش نیامده است.
⚠️همه ما در معرض هستیم . اگر در یک جلسهای ما را با احترام دعوت کردند و در آنجا یک گناه مخصوصی برپا بود، ما چکار میکنیم⁉️ این خیلی مهم است که از قبل بدانیم و خود را برای چنین مواقعی آماده کنیم. این را هم بدانید هرچیزی که ما خودمان را برایش آماده میکنیم، تحملش میکنیم و موفق هم هستیم.
مثل دانشجویی که خودش را برای جلسه امتحان آماده کرده، هرچقدر سوال سخت باشد، او لذت بیشتری میبَرَد و میگوید این همان سوالی استکه بیشتر خواندم. آن دانشجویی که نخوانده از اول تا آخر رنج میکشد، آخرش هم معلوم نیست چکار میکند.
موقعیتهای مختلف هم همینطور است. ما باید فرض بگیریم که اگر در یک مَسندی قرار گرفتیم، چکار کنیم⁉️ چگونه عمل کنیم⁉️
مثل حجّاجی که به حج مشرّف میشوند، از قبل خودشان را آماده میکنند. آنجا هوا خیلی گرم است، لباسهای خنک میبرند، بادبزن و قمقمه آب برمیدارند. توصیهها را مرور میکنند. اما اگر این آمادگی را از قبل نداشته باشند، اذیت میشوند و بر آنها سخت میگذرد.
امام میفرمایند:(لاَ يَعِفُّونَ عَنْ عَيْبٍ) اینها عفت به خرج ندادند؛ یعنی در برابر گناه خودشان را بیمه و عایقبندی نکردند.
(يَعْمَلُونَ فِي اَلشُّبُهَاتِ) هر شبههای پیش بیاید، میگویند تو از کجا میدانی❓ شاید خوب است، شاید درست است.
آنقدر هم قاطع و جدی میگویند که آدم به خودش شک میکند که نکند من اشتباه میکنم.
👬👬یک گروهی به خارج از کشور رفته بودند، برسر اینکه گوشت رستورانها را که نمیدانیم چگونه تهیه شده، نمیشود همینطوری مصرف کنیم، نمیدانیم ذبحش چگونه است، بحث میکردند.
ناگهان یکی از افراد گروه فتوا داد و گفت مرغ که دیگر اشکال ندارد...🤔🙄
آیا ذبح مرغ و گوسفند فرقی میکند❓
#شوقمعرفت۱ /خ۸۸ / بخش دوم
🌴🌴🌴
توفیر: ✨ يَسِيرُونَ فِي اَلشَّهَوَاتِ ✨
در مورد شهوات هم سِیر میکنند.
که عیبی ندارد و شرایط اقتضاء میکند و اگر با حجاب اینجا بیرون بیایی، انگشتنما میشوی...
و خدا حجت را تمام میکند.
ما سراغ داریم خانم محجبهای را که بالای برج ایفل را هم با همان چادرمشکی رفته بود. ازآنطرف برخی هم در سالن ترانزیت فرودگاه کشف حجاب میکنند. فکر میکنند اینگونه مورد احترام قرار میگیرند. درحالیکه وقتی میبینند شخصی تغییر وضعیت دارد، میفهمند که او #اصیل نیست.
✨اَلْمَعْرُوفُ فِيهِمْ مَا عَرَفُوا وَ اَلْمُنْكَرُ عِنْدَهُمْ مَا أَنْكَرُوا ✨
معروف برای آنها، آن چیزی استکه خودشان میشناسند، و منکر آن چیزی است که خودشان بد میدانند.
👈اینجا یک سوال مهم پیش میآید که پاسخش را سخت میشود پیدا کرد.
در مورد #امربهمعروفونهیازمنکر البته کتاب و مقاله فراوان است (خوشبختانه) اما اگر شما بپرسید معروف چیست❓منکر چیست❓
بعضی ممکن است در این قسمت تشکیک کنند که ازاین معروفی که امام فرمودهاند، منظور چیست❓ قرآن هیچ جا تعریفی از چیزی ندادهاست که فرموده باشد "المعروف فلان" یا "المعروف ما کان فلان" یا مصادیقش را فرموده باشد، یا تعریف منطقی از آن ارائه کرده باشد نیست.
اما معروف واقعاً چیست❓یک مقدار این قضیه حساس است.
✴️ در مورد معروف میشود پنج دیدگاه داشته باشیم که ممکن است بعضی درست و بعضی نادرست باشد که بطور اجمالی توضیح میدهیم:👇👇
معنای اول ⬅️ اینکه بگوییم معروف یعنی آنچه عُرفِ هرجامعه نیک میدانند و میپسندد.
معنای دوم ⬅️ آنچه عُرفِ عُقَلاء بِما هُم عُقَلاء نیک میدانند و میپسندند.
معنای سوم ⬅️ یعنی آنچه متشرّعین بِما هُم متشرّعون نیک میدانند و میپسندند.
معنای چهارم ⬅️ اینکه شرع نیک میداند و میپسندد(هم شامل واجب است، هم مستحب)
معنای پنجم ⬅️ آنچه شرع واجب کردهاست.
👈اینهایی که گفته شد برای معروف بود و ضدّش برای منکر است که خودتان میتوانید از توضیح فوق استخراج کنید.
💠 آیه کریمه فرموده:
"وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ" ( آلعمران/ ۱۰۴)
دقت بفرمایید دراین آیه سه گزینه برای معروف مطرح شده است:
#معروف
#امربهمعروف
#وجوبامربهمعروف
قرآن میفرماید (وَلْتَكُنْ) که لامش، لامِ امر است و وجوب معروف را میرساند؛ یعنی #باید باشند در میان شما گروهی (يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ) = که اینها به معروف امر کنند.
پس متعلَّق واجب امربه معروف است؛ لیکن بحث ما در خودِ معروف است که معروف چه هست❓که من باید امر کنم و این امر کردنِ برای من واجب است.
حال بعد از توجه به این سه مورد به سراغ معانی آن میرویم.
از معانی پنجگانهای که در بالا ذکرشد:
👈مورد #پنجم قطعاً هست؛ یعنی قطعاً و مسلماً واجبات شرعی جزء معروف است که باید به آن امرشود. در این معنا هیچکدام از فقها تشکیک نکرده و نمیتوانند تشکیک کنند که یک مصداق مسلم و قدر متیَقّن از معنای معروف، واجباتدینی است.
👈 مورد #اول، قطعاً به این صورت کلیاش نیست؛ یعنی آنچه عُرف هر جامعه بپسندد. چون میگوییم هرجامعه.
آیا واجب است ما به آنچه عرف هر جامعهای میپسندد عمل کنیم❓آنهم هر جامعهای، بطورکلی⁉️ مسلماً این کار واجب نیست. برای اینکه اگر اینگونه باشد و ما در دوران جاهلیت زندگی میکردیم، باید درِ خانهها را میزدیم ببینیم چهکسی دختر دارد و به او میگفتیم برو دخترت را زنده بهگور کن‼️
#شوقمعرفت۲ /خ۸۸/ بخش دوم
🌴🌴🌴
توفیر: یا فرض کنید در بین یک گروههایی که فسادانگیزی و جنایت میکنند، مثل قاچاقچیان مواد مخدر قرار میگرفتیم، خب توزیع مواد مخدر نزد آنها معروف است و هرچه اینکار را انجام دهند خوب است. هرچه بیشتر توان داشته باشی و بیشتر توزیع کنی، آنها خوب میدانند؛ حال باید اینجا برویم و امر کنیم⁉️ بطور واضح خیر.
پس بنابراین کسی نیاید بگوید امربه معروف یعنی شما ببینید در جامعه مردم چگونه میپسندند.
هیچ دینی به این امر نمیکند که باید دنبال این بروید. چون درهر جامعهای یکجور میپسندند. قرآن هم هیچگاه دستور امربه مُد و آنچه برای مردم عادی شده نمیدهد. اگر هم چنین چیزی را به قرآن نسبت دادیم، به خدای متعال افترا بستهایم.
👈 معنای #چهارم آن بود که آنچه شرع نیک میداند و میپسندد که گفتیم آنچه شرع نیک میداند و میپسندد یا واجب است یا مستحب. (واجبش را که اشاره کردیم)
آیا میشود گفت دستورِ خداست که واجب است بروید امر کنید در انجام مستحبات❓نمیشود.
اگر میخواست خودش امر میکرد. خودش مستحب کرده، گفته میخواهید انجام بدهید و میخواهید انجام ندهید.
#مستحب آن استکه ترکش جایز باشد. #واجب آن استکه ترکش ممنوع باشد.
اینجا تعارض پیش میآید که چگونه واجب است بروم و به چیزی که خدا گفته میتوانی هم ترک کنی، امرکنم⁉️
پس امر به مستحبات نمیتواند واجب باشد. نهایتاً بگوییم مستحب است و صِبغه واجب به خودش نمیگیرد.
اما معانی دوم و سوم یک مقدار از حساسیت بیشتری برخوردار است.
👈 مورد #دوم، آن بود که عقلاء بماهُم عقلاء میگویند این کار خوب است.
🔸عقلاء بما همعقلاء یعنی چه❓
یک فرد عاقل ممکن است مسلمان باشد یا مسیحی باشد یا دین دیگری داشته باشد.
یک فرد عاقل ممکن است باسواد باشد یا بیسواد باشد یا اندیشهها و گرایشهای خاص خود را داشته باشد. ما کاری به آنها نداریم. بعنوان یک عاقل از یک نفر سوال میکنیم که آیا اینکار خوب است یا بد است❓
مثلاً ما از عاقلی سوال کنیم که آیا ظلم کار خوبی است یا بد❓میگوید بد است.
از هر عاقلی هرجای کره زمین سوال کنیم که آیا عدالت ورزیدن کار خوبی است یا بد❓میگوید خوب است.
این را همه عقلاء در هر دین و مذهبی قبول دارند.
با این توضیح آیا امر به آن چیزی که نزد عقلای بماهم عقلاء معروف است، واجب میباشد❓اینجا یک مقدار حساسیت وجود دارد. و حساسیت آن در این استکه آیا ما #قاعدهمُلازمه را قبول داریم یا قبول نداریم❓
🔸قاعده ملازمه یعنی چه❓آن استکه میگوید: " کلّ ما حَکَم بِهِ العَقل، حَکَم بِهِ الشَّرع، و کلما حَکَم بِهِ الشَّرع، حَکَم بِهِ العقل"
آیا این قاعده مقبول و قابل تأیید است❓بخصوص قسمت اولش که میگوید: کلّ ما حَکَم بِهِ العَقل، حَکَم بِهِ الشَّرع❓
اگر عقلای عالَم میگویند این کار خوب است، به این معناستکه شرع هم میگوید این کار واجب است❓ چون عقلاء گفتهاند خوب است و طبق آن حرف اولی که زدیم، پس باید به آن کار امرکرد.(اینجا این پیچ و حساسیت وجوددارد)
ظاهراً تا جائیکه اطلاع داریم عموم فقهای ما این ملازمه را به این صورت کلی نپذیرفتند؛ کمتر کسی قبول کرده است که بتوان گفت: (کلّ ما حَکَم بِهِ العَقل، حَکَم بِهِ الشَّرع)
👈تازه میگوییم عقل، نه عقلاء
#شوقمعرفت۳ / خ۸۸ / بخش دوم
🌴🌴🌴
توفیر: اگر هم فرض کنیم عقل و عقلاء یکی باشند، آیا میشود گفت هرچه را عقل بپسندد و بگوید و بپذیرد، شرع هم به آن حکم میکند❓ گفتن این حرف سخت است.
بعنوان مثال و نمونه الآن در معاملات بانکی، سود و بهره بانکی در همه کشورها رواج دارد و مردم هم عقلاء هستند(مردم را که دیوانه نمیپنداریم) و با اینها کار میکنند و ارتباط دارند. گویی درستی این را بدیهی تلقّی میکنند. با این وصف ما باید این را بپذیریم و تأیید کنیم❓
یامثلاً بعضی خوراکیها را خیلی از مردم دنیا عادی و روا تلقی میکنند، پس ما باید تأیید کنیم و بگوییم شرع هم همینرا میگوید❓
اصلاً یک مسئله مهمتر اینکه اگر قرار بود عقلاء خودشان همه چیز را تأیید کنند، پس ما شرع را برای چه میخواستیم❓
باید پیغمبرمیفرمودند این شریعت اسلام تا صد یا دویست سال، نهایتاً تا قرن چهارم و بعد از آن دیگر بسپارید به عقلاء.
بعد از رنسانس شما هم تابع اروپا بشوید. آنها هم عقلاء بودند دیگر، شما دین را برای چه میخواهید❓
آیا میشود چنین حرفی را زد❓خیلی سخت است و نمیشود گفت و مسلماً این درست نیست.
البته عقلاء در بعضی مواقع درست میگویند و همان را بیان میدارند که خداوند هم میخواهد؛ اما پذیرش عمومیت و کلیّت آن سخت است.
👈 مورد #سوم هم متشرّعین بودند.
اگر بین مردم متشرّع و متدیّن یک کاری یا حرفی رایج باشد و خوب تلقی بشود و آن کار را نیکو بدانند؛ ولی برای آن سند شرعی نداشته باشند، حال آیا چون اینها متدین هستند میشود گفت حتماً شرع هم امضاء کردهاست❓خیر نمیشود گفت حتماً امضاء کرده است.
بله ممکن است برخی مواردش مورد امضای شرع هم باشد؛ اما آیا فعل متشرع کاشف از امضای شرع است❓چنین حکمی را نمیشود داد و سخت است.
لذا در مورد #دوم و #سوم معیار برای معروف این چیزها نیست.
حداقل خلاف احتیاط است که ما بخواهیم معروف را از زبان عقلاء بگیریم یا از عمل متشرعین بگیریم.
👈در این مواقع باید #احتیاط کرد.
بله نهایتاً ممکن است کسی این حرف را بزند که آن چیزی که عقلاء نیکو میدانند، اگر در شرع خلافش را نبینیم، ما میگوییم مورد توصیه عقل هم هست.
مثل ترک یا انجام بعضی از کارها که در عُرف انجام میدهند(مثلاً مواد مخدر که عرف آن را بد میداند، حتی اگر ضرر هم نداشته باشد) یا خیلی از کارهایی که مردم انجام میدهند ، عقلاء هم آن را انجام میدهند، نیکو میدانند و شرع هم آن را نهی نکرده، نهایتاً عقل میگوید خوب است؛ اما برچسب شرعی نمیشود روی آن زد. در مورد متشرعین هم همینطور.
بنابراین آن مقدار یقینی و مسلم از امربه معروف و نهی از منکر👈 یعنی #انجامواجبات و #ترکمحرمات.
این است که باید در امربه معروف و نهی از منکرمراقب بود که آنچه امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند اتفاق نیفتد.👇
✨اَلْمَعْرُوفُ فِيهِمْ مَا عَرَفُوا✨
خودشان را معیار معروف قرار میدهند.
میگویند ما رأی گرفتیم و مردم هم موافق بودند.
مگر میشود رأی گرفت❓
مثلاً برای ساختن اتم میشود با مردم مصاحبه کرد یا رأی گرفت❓
حتی اگر فرض کنید ۸۰ میلیون مردم بگویند کار خوبی است، باید اینکار را کرد❓
مگر به رأی مردم است❓
دین خدا را مگر میشود به رأی مردم گذاشت❓
👈و ما میبینیم که گاهی متأسفانه از این کارها میشود.
اگر همه شیمیدانان گفتند میشود بمب شیمیایی را تولید کرد و کاری هم ندارد، فقط مردم چشمشان را از دست میدهند و کار دیگری نمیکند، بایدانجام داد❓
بگوییم چون صدام در شلمچه چنین بمبی را استفاده کرد، ما هم علیه آنها بزنیم.
امرشرعی را که نمیشود به رأی افراد گذاشت و استفاده کرد.
بنابراین باید این موارد محل دقت قرار بگیرد که خدای نخواسته خودمان رأي نگیریم و بگوییم که چون رأیِ مثبت بود، میشود معروف و چون رأی منفی بود میشود منکر❗️
#شوقمعرفت۴ /خ۸۸ / بخش دوم
🌴🌴🌴
توفیر: ✨مَفْزَعُهُمْ فِي اَلْمُعْضِلاَتِ إِلَى أَنْفُسِهِمْ✨
وقتی یک معضلی(امرپیچیدهای) پیدا میکنند میروند سراغ خودشان. دورهم مینشینند و شور میکنند و نظر یکدیگر را جویا میشوند.
👈رأی و نظر در جایی است که شارع ساکت است؛ در اینصورت به رأی عقلاء مراجعه میکنیم.
مثلاً نمیدانیم طول مدت سربازی یکسال باشد یا دوسال.
شرع که در این مورد چیزی نگفته، پس باید به نیاز امنیتی جامعه نگاه کنیم.
اینجا باید متخصصین امنیتی بیایند و نظر بدهند.
یا اینکه خیابانهای کدام قسمت شهر را یکطرفه کنیم❓
این را هم باید متخصصین حمل و نقل شهری نظر بدهند.
اما همه چیز که اینگونه نیست.
✨وَ تَعْوِيلُهُمْ فِي اَلْمُهِمَّاتِ عَلَى آرَائِهِمْ✨
و تکیهگاهشان در امور مهم بر آراء خودشان است.
اینها را امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند. معلوم استکه آنزمان چنین حرفهایی بوده است؛ یعنی آنها هم گاهی اوقات چنین کارهایی میکردند.
✨كَأَنَّ كُلَّ اِمْرِئٍ مِنْهُمْ إِمَامُ نَفْسِهِ ✨
گویا اینها خودشان برای خود امام شدهاند❗️
✨قَدْ أَخَذَ مِنْهَا فِيمَا يَرَى بِعُرًى ثِقَاتٍ وَ أَسْبَابٍ مُحْكَمَاتٍ✨
و وقتی آراء خودشان را میگیرند، دست بسوی دستگیره محکم و اسباب مطمئنی دراز کردهاند. یعنی به آراء خودشان اطمینان دارند؛ درحالیکه متاسفانه اینگونه نیست.
شما ببینید مجالس قانونگذاری دنیا که همه از بین افراد شاخص انتخاب میشوند، و بسا متخصصین زیادی در بینِشان هستند، هرچندسال یکبار قانون را عوض میکنند.
به آن قانونی میشود رأی داد که بعد هم بشود تغییرش داد؛ و اگر طبق شرایط جدید تغییرش دادیم اشکالی پیش نیاید.
مثلاً ساعتها را امروز جلو میآوریم و فردا میبریم عقب.
اما یک چیزهایی که با دین مردم سروکار داشته و حکم دینی دارد، هیچکس نمیتواند آنرا تغییر بدهد. فقیه هم نمیتواند تغییرش بدهد، چه رسد به افراد معمولی.
والسلام علیکم ورحمةالله و برکاته
#شوقمعرفت۵ / خ۸۸ / بخش دوم
🌴🌴🌴
#یا_صاحب_الزمان_عج
ای کاش که یک دانه تسبیح تو بودم
تا دست کشی بر سر سودا زده ی من
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
20.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠نماهنگ «سیده رقیه»
🔹سیده رقیه به مناسبت ولادت حضرت رقیه (س) با شعری از «محمد اسداللهی» توسط زامیر منتشر شد.
7.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجموعه #فقط_برای_تو
قسمت بیست و دوم : « تنوع در رنگهای آسمان»
※ آسمان را که رنگی رنگی نکرده الکی!
اگر پشت این رنگها نقاش را پیدا نکنیم، زندگی را نباختهایم آیا؟
Behnam Bani - Vay Dele Bighararam (128).mp3
2.43M
🎼وای دل بی قرارم
#بهنام_بانی
🔻 6 روزه تمام کشورهای عربی را سالها قبل شکست دادند
حالا بعد از 149 روز در برابر غزه ی کوچکِ تحت محاصره به هیچ نرسیده اند و تنها راهی که یافتند این بوده که مردم را گرسنه نگه دارند...
محاصره
تشنگی
گرسنگی
این آخرین امید حیوانات به تغییر رفتار شرافتمندان است.
امیدی که هر بار در تاریخ از کربلا تا غزه نا امید شده اما ناپاک ها باز هم تکرارش کرده اند.