❓ لیلة الرغائب #شب_آرزوها یا رغبتها؟!
💎 اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو, ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را ميگويند رغبت, در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
💎 در بخش پاياني سوره مباركه «قمر» چنين آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ يعني مردان باتقوا بهشتي دارند همين (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذايذ مادي كه در آن نهرِ عسل جاري است نهرِ آب جاري است نهر شير جاري است نهر خمر جاري است اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست. اما يك بهشت ديگري دارد كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و في» ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح ماست براي جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم و اوساط اهل ايمان, رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار ميدهند.
💎 آنگاه درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ انشاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبتها بار مييابيم چه اينكه ـ خداي ناكرده ـ اگر كسي گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمي است كه جسم را ميسوزاند كه در سوره مباركه «نساء» مشخص شده است كه فرمود: ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ كه اين پوست و جسم و بدن را ميسوزاند و يك عذاب معنوي است كه روح را ميسوزاند كه ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَي الْأَفْئِدَةِ﴾
💎 مستحضريد كه رسوايي, بيآبرويي اينها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم, عذاب بدن است اينكه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾ رسوايي يك عذاب دردناك دروني است آن دو بخش مربوط به رهبت است كه ما بايد راهب و هراسان و گريزان باشيم, دو بخش اوّلي كه مربوط به جسم و جان ماست كه ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به رغبت است كه ـ انشاءالله ـ به اين سمت راغب باشيم.
💎بنابراين #ليلة_الرغائب ميتواند رغبتهاي گوناگون و مراحل فراواني را در پيش رو داشته باشد كه ـ انشاءالله ـدر اوّلين شب جمعه ماه پربركت رجب همه شما آن توفيق را داشته باشيد هم به جنّت جسماني برسيد هم به جنّت روحاني.
🎤 #آیت_الله_جوادی_آملی
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ در آخرالزمان یکی از هدفهای اصلی شیطان، خانوادههاست.
صمیمیت را در خانواده بیشتر کنید. پیوندها را قویتر کنید. خانه و خانواده یکی از مقدسترین سنگرهایی است خداوند متعال آن را دوست دارد.
🎤 #حجت_الاسلام_عالی
#خانواده
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺چگونگی انجام معامله به صورت اقساطی
🎙 استاد وحیدپور
#احکام
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
🚩 باطلابپاسخگوهمراهباشید 🔻
@Tollabe_pasokhgoo
🔺اهمیت اعتکاف در دنیای امروز
حجتالاسلام دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسانجنوبی در گفتوگو با ایکنا:
🔹امروزه با توجه به فضای مجازی و بسترهای مختلفی که برای گناه وجود دارد و انسان را به اشکال مختلف درگیر و از خداوند متعال، حقیقت و معنویت غافل میکند #اعتکاف ضرورت و اهمیت بیشتری دارد.
🔹پیام عبودیت و بندگی در همه عرصههای زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی از دستاوردهای اعتکاف است و مهمترین زمان اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان است که مورد اهتمام پیامبر اکرم و ائمه(ع) بوده است.
۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رجب ایام اعتکاف می باشد.
🚩 باطلابپاسخگوهمراهباشید 🔻
@Tollabe_pasokhgoo
اهمیت رجب و شعبان و رمضان.mp3
3.14M
❓ چرا ماه های رجب، شعبان و رمضان، اینقدر اهمیت دارد؟!
#استاد_رفیعی
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓رضاخان چگونه رضاشاه شد!!؟👆
#حتما_ببینید
#نقد_طاغوت
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
🚩 باطلابپاسخگوهمراهباشید 🔻
🔻 @Tollabe_pasokhgoo 🔺
4_5954074829861686108.mp3
874.4K
❓آیا اَجَل مرگ را میتوان به تاخیر انداخت؟
🎤پاسخ #استاد_محمدی
#پرسمان_اعتقادی
#معاد
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
@Tollabe_pasokhgoo
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
❓چرا در کشورهای نامسلمان برف و باران و نعمت های الهی بیشتر از کشورهای مسلمان است؟ آیا این خلاف وعده الهی نیست که فرموده اگر مردم مومن شوند و تقوا پیشه کنند، برکاتش را بر آنها نازل می کند؟
✍️پاسخ اجمالی استاد فاریاب :
1️⃣میزان بارش برف و باران در یک منطقه، از یک سو، تابع شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن منطقه است. برای نمونه، در اردبیل برف می بارد، ولی در بوشهر و بندرعباس باران نمی بارد. این امر، مقتضای اقلیم خاص آن مناطق است و ارتباطی با دینداری یا بی دینی ساکنان آن منطقه ندارد. به همین سان، شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناطقی از اروپا اقتضای بارش فراوان دارد برای نمونه، کلمبیا پربارش ترین کشور جهان به شمار می رود.(خبرگزاری ایمنا)
2️⃣تغییر شرایط اقلیمی که خود ناشی از تغییرات کلی در کرۀ زمین ـ مانند تغییرات در لایۀ ازن و ... ـ است، می تواند در میزان بارش تأثیرگذار باشد که کشف و شناخت تمام این شرایط نیز چندان کار آسانی نیست.
3️⃣از سوی دیگر، بر اساس، آیات و روایات، اعمال نیک و زشت انسان ها و امت ها در افزایش و کاهش نعمت ها تأثیر دارد. معنا ندارد، خداوند حکیم و خیرخواه، انسانها را به خاطر کفرشان، نعمت پاداش گونه دهد یا آنکه به خاطر، ایمان و عمل صالحشان، عذاب دهد.
4️⃣ بنابراین، هم تغییر شرایط اقلیمی در میزان بارش ها تأثیر دارد هم اعمال نیک و زشت انسان ها. تصور کنید که شرایط اقلیمی یک منطقه اقتضا کند که سالانه مقدار مشخصی بارندگی وجود داشته باشد. در اینجا، اعمال زشت یک امت می تواند، این مقدار را کاهش دهد.
5️⃣پس اگر در منطقه ای کشف قطعی کردیم که شرایط اقلیمی اقتضای مقدار خاصی از بارندگی را دارد، اگر در اینجا، بارندگی از آن مقدار متعارف کمتر شد، این کاهش می تواند ناشی از اعمال زشت امت باشد؛ در عین حال، اگر مردم آن منطقه، همگی انسان های صالحی باشند، معنا ندارد که آنها با کاهش بارش، عذاب شوند؛ اگر هم بارش کم شود، می تواند از باب آزمایش و امتحان باشد نه عذاب.
6️⃣حاصل آنکه، بر اساس، آیات قرآن کریم، هیچگاه نمی توان فراوانی باران در منطقه ای کفرآلود را ناشی از کفر آنها دانست، بلکه از باب اقتضای خاص اقلیم و جغرافیای آن منطقه است. روشن است که خداوند کفر را دوست ندارد و بابت کفر، کسی را نعمت و پاداش نمی دهد.
7️⃣همچنین کمبود بارندگی در منطقه ای که مردمش از صالحان هستند، را نمی توان نشانۀ بی مهری خداوند نسبت به آنها دانست، بلکه یا از باب تغییرات اقلیمی است یا از باب آزمایش و امتحان.
8️⃣ضمن آنکه، مسلمانی به نام نیست، به عمل است و نمی توان به صرف نام مسلمانی، انتظار هر پاداشی را داشت.
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
🚩 باطلابپاسخگوهمراهباشید 🔻
🔻 @Tollabe_pasokhgoo 🔺
💥اهمیت نماز جماعت
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «صلاة الجماعة افضل من صلاة الفرد بخمس و عشرین درجة؛ فضیلت نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فرادا میباشد»
📚وسائل الشیعة، ج 5، ص 374.
#حدیث #نماز
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از علی خضریان | Ali Khezrian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اقرار دیرهنگام زیدآبادی
در جلسه مناظره با جناب #احمد_زیدآبادی در دانشگاه امیرکبیر، پیرامون انتقاد ایشان به افتتاح متروی پرند توسط دولت که در بنگلادش هم امری طبیعی است، به دوران #دولت_روحانی اشاره کردم که چطور #غربگرایان عرضه انجام همین امور را نیز نداشتند و در حد بنگلادش هم کشور را اداره نمیکردند.
جناب زیدآبادی درحالی به کنایه نسخه تشکیل #مجلس_انتصابی را برای بهتر شدن کیفیت نمایندگان ارایه میکند، که این رویکرد را با هدف تخریب #مردمسالاری_دینی و فرار به جلو از عدم اقبال اجتماعی نسبت به #رادیکالیسم دانستم؛ که البته عدم تمکین به رأی مردم از سوی آنها مسبوق به سابقه است.
✅ @alikhezrian
❓وظيفه ما در برابر دشمنان چيست؟
✍پاسخ استاد محسن قرائتی :
قرآن، هم مسلمانان به وحدت دعوت كرده: «و اعتصموا بحَبلِ اللّه جَميعاً و لا تفرّقوا» و هم از تفرقه نهى فرموده است: «و لا تَنازعوا فتَفشِلوا» با يكديگر نزاع نكنيد كه سست و ناتوان مىشويد.
به دو مثال توجّه كنيد:
قطرات باران تا وقتى از هم جدا هستند، قدرتى ندارند، امّا وقتى در كنار هم قرار مىگيرند و به شكل جوى و سپس رودخانه جارى مىشوند، چنان قدرتى مىيابند كه اگر مهار نشوند، سيل بنيانكن مىشوند و اگر در پشت سد مهار شوند، توربينهاى عظيمى را به حركت درمىآورند كه دهها مگاوات برق توليد كرده و چرخ صنعت را به حركت درمىآورند.
هر دست ما پنج انگشت دارد، امّا در برابر دشمن مشترك، همۀ انگشتان با هم جمع شده و به شكل مشت بر سينه دشمن كوبيده مىشود.
با آنكه هر انگشت از انگشت ديگر متفاوت و متمايز است، يكى بلند است و يكى كوتاه، يكى نازك است و يكى كلفت و هركدام نباشند، بخشى از كارهاى روزمرّه انسان زمين مىماند. مثلاً بدون انگشت شصت، نمىتوان دگمه را بست و يا قلم را به دست گرفت و چيزى نوشت.
📚کتاب تمثیلات ، ص۱۲۰
#حجت_الاسلام_قرائتی
✅ باطلابپاسخگوهمراهباشید 🔻
🚩 @Tollabe_pasokhgoo 🌹
ـ࿐჻ᭂ⸙🌸⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پاسخ قرآنی حاج آقا قرائتی به وهابی هایی که میگن چرا شما یا حسین و یا علی علیهماالسلام می گویید؟
#وهابیت
#توسل #زیارت
#حجت_الاسلام_قرائتی
@Tollabe_pasokhgoo 🌹
࿐჻ᭂ⸙⭐️⭐️⸙჻ᭂ࿐
💥مناظره بین امام جواد علیه السلام و عالم سنی
✍ #استاد_شهید_مطهری :
🔹در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد.
مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى كرد و خيلى لذت مى برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى داد.
🔸مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است.
مجالس زيادى مخصوصا راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى داد.
🔹در كتاب « تشريح و محاكمه »كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است.
🔸از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد.
🔹در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرفهايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد.
🔸به حضرت عرض كرد:
شما درباره شيخين- ابوبکر و عمر - چه مى گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود:
ابو بكر و عمر سيدا كهول اهل الجنة
يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند.
🔹همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه :
روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟
🔸حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم
ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: « كثرت على الكذابة » دروغگويان بر من زياد شده اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه : هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الا رد كنيد.
🔹قرآن مى گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند.
و اما حديث ديگرى كه گفتيد،
خدا در قرآن مى فرمايد:
«و لقد خلقنا الإنسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن أقرب إليه من حبل الوريد» ما انسان را آفريده ايم و از تمام خطورهاى قلبى او آگاه هستيم.
پس چطور مى شود خدايى كه قرآن او را اينطور معرفى مى كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟!
📚مجموعه آثارشهيدمطهرى، ج21، ص، 99-98 (با ویرایش جزئی)
🌺سالروز ولادت حضرت جواد الائمه(ع) مبارکباد🌺
#مناظره
#امام_جواد علیه السلام
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
رابطه تربیت فرزندان باورمند و ارزشی و دیندار و مدیریت آسیب های فضای مجازی .Mp3
959K
🔺رابطه تربیت فرزندان باورمند و ارزشی و دیندار و مدیریت آسیب های فضای مجازی برای فرزندان
🎤 #استاد_همتی
📻رادیو معارف
#تربیت_فرزند
#خانواده_و_فضای_مجازی
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
🔺اهمیت اعتکاف در دنیای امروز حجتالاسلام دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسانجنوبی در گفتوگو با
❓اعتکاف چیست؟
✍پاسخ:
اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است، ولی در شرع اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.
📿اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست، بلکه در ادیان الاهی دیگر وجود داشته و در اسلام نیز استمرار یافته است، اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییر یافته باشد. اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست، تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است، باید در زمانی اعتکاف شود که شرعاً بتوان روزه گرفت. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است، ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان، و ایام البیض ماه رجب است.
🕌اعتکاف از نظر مکان محدودیت خاص دارد. نظریه معروف آن است که اعتکاف تنها در یکی از مساجد چهارگانه (مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و مسجد بصره) جایز است، ولی گروهی از فقها اعتکاف در مسجد جامع هر شهر و منطقه را نیز روا دانسته اند.
✅ طلاب پاسخگو ✅
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
#معرفی_کتاب
⬅️ دانلود رایگان و حلال کتاب " شیوه های دعوت به نماز " تالیف استاد قرائتی
👌 از بهترین کتب نوشته شده برای تشویق افراد به نماز خواندن
🔗 لینک دانلود pdf 👈 اینجا
🔗 لینک دانلود اندروید 👈 اینجا
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
4_5953774817806123099.pdf
778.7K
📚 کتابچه احکام انتخابات
🗂حجم:۷۶۰،۵ کیلو بایت
#احکام
🔴 طلاب پاسخگو:👇
🆔 @tollabe_pasokhgoo
4_5954122022962332367.mp3
1.87M
❓امامان معصوم که گناهی انجام نمی دادند پس چرا در دعاهایشان دائم استغفار می کردند؟
🎙پاسخ
#استاد_ملکی 👆
#عصمت
#پاسخ_به_شبهات
🔘 طلاب پاسخگو🔻
♦️ @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙▪️▪️⸙჻ᭂ࿐
هدایت شده از استاد یزدانپناه
📣 درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه در شهر تهران
📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: هر هفته، چهارشنبهها، ساعت ۲۰
مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر
📱پخش برخط:
آپارات:
aparat.com/ostad_yazdanpanah/live
تکیه (با ترافیک رایگان):
tekye.net/tekye/live/3888
اینستاگرام:
Instagram.com/ostad_yazdanpanah
🚩 آدرس جلسه
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
حدیث فضیلت روزه رجب.mp3
764.5K
💥حدیثی دربارهی فضیلت روزه گرفتن در ماه رجب حتی یک روز
🎤 #استاد_مؤیدی
♻️با ارسال این صوت برای دیگران و انتشار در گروههای مختلف، در ثواب روزههایشان در ماه رجب، شریک باشیم💯
🔺برای عضویت در کانال استاد مؤیدی، روی اینجا بزنید.
🔴 @tollabe_pasokhgoo
جلسه تربیتی (online-audio-converter.com).mp3
26.59M
💥مباحث مهم تربیتی
◽️ضرورت بحث در مورد استفاده فرزندان از تلفن همراه 1:52
◽️آسیبهای تلفن همراه برای فرزندان:
۱- بلوغ زود هنگام 18:02
۲- دست یابی به اطلاعات،قبل از نیاز 23:53
۳- کاهش ارتباط با دیگران 30:47
۴- وابستگي به رسانه 40:07
۵- اتلاف وقت 42:47
۶- بیماریهای جسمانی 52:11
#حجت_الاسلام_تراشیون
▫️جلسه عطر خوش زندگی در دفتر مقام معظم رهبری قم در تاریخ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
#مشاوره
#تربیت_فرزند
#خانواده_و_فضای_مجازی
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
دکل (nbookcity.com).pdf
38.72M
📚 #کتاب دکل
✍ روح الله ولی ابرقویی
پاسخ به شبهات درباره انقلاب و جمهوری اسلامی در قالب داستانی
هزینه استفاده از فایل کتاب دکل ۱۴ صلوات به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج)
#پاسخ_شبهه_ضد_انقلاب
#پاسخ_به_شایعات
@mobahesegroup
@Tollabe_pasokhgoo
❓چرا به حضرت #امام_علی(ع)، «امیر المؤمنین» میگویند؟
✍پاسخ:
یکی از القاب حضرت امام علی(ع)، «امیرالمؤمنین» است. در روایات آمده است که این #لقب اختصاص به آنحضرت دارد و هیچکس حتی امامان دیگر هم نمیتوانند این لقب را برای خود استفاده کنند. امام صادق(ع) به مردی که با نام امیرالمؤمنین به ایشان سلام کرد، فرمود: «این اسم فقط برای حضرت علی بن ابیطالب جایز است و این نامی است که خدا برای او انتخاب کرده است».[1]
در روایات در علت نامگذاری امام علی(ع) به «امیرالمؤمنین» چند وجه بیان شده است:
1. امامت و ولایت: در روایتی پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را اینگونه توصیف میکند: «...أَنْتَ إِمَامُ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ وَلِیُ کُلِ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ بَعْدِی...»؛[2] و تو پس از من، امام و ولیّ هر مرد و زن با ایمان هستی!
2. اعطای علم: در برخی از روایات، معنای دیگری برای این عبارت بیان شده است که علت انتخاب این لقب برای امام علی(ع) به این دلیل است که به مؤمنان #علم و دانش عطا میکند. امام کاظم(ع) و نیز امام باقر(ع) میفرمایند: «به این دلیل که حضرت علی(ع) عهدهدار عطا کردن علم به مؤمنین است، امیرالمؤمنین نام گرفته است. مگر نشنیدی که در قرآن آمده "نَمِیرُ أَهْلَنا"؛ یعنی برای خانواده خود آذوقه تهیه کنیم».[3] این بخش روایت میخواهد بگوید که واژه «أمیر» همخانواده با کلمه «نمیر» است.
در روایت امام صادق(ع) به طور مستقیم به این مطلب اشاره شده است، ایشان فرمودند: «اِنَّمَا هُوَ مِنْ وَ ذَلِکَ أَنَّ الْعُلَمَاءَ مِنْ عِلْمِهِ امْتَارُوا وَ مِنْ مِیرَتِهِ اسْتَعْمَلُوا»؛ آن از «مِیرَةِ الْعِلْمِ»؛ یعنی اعطای علم گرفته شده بدین معنا که علما از علم او برداشت میکنند و از توشه او بهره میگیرند. سپس به سؤال سلمان از پیامبر(ص) اشاره کرده و میفرماید: «سَلْمَانُ سَأَلَ النَّبِیَّ فَقَالَ إِنَّهُ یَمِیرُهُمُ الْعِلْمَ یُمْتَارُ مِنْهُ وَ لَا یَمْتَارُ مِنْ أَحَد»؛ سلمان در اینباره از پیامبر(ص) سؤال کرد. ایشان در جواب فرمود: «علی به آنان علم عطا میکند. از او علم گرفته میشود ولی آنحضرت از کسی علم نمیگیرد».[4]
♦️پاورقی:
[1]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 276، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق.
[2]. شیخ طوسی، الأمالی، ص 351، دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق.
[3]. «لِأَنَّهُ یَمِیرُهُمْ الْعِلْمَ أَمَا سَمِعْتَ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَ نَمِیرُ أَهْلَنا؟»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 412، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ صدوق، معانی الأخبار، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 63، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق.
[4]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبیطالب(علیهم السلام)، ج 3، ص 55، علامه، قم، چاپ اول، 1379ق.
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~