4_5789532137375924715.mp3
2.1M
❓آیا این تعبیر درست است که اسلام با اموال حضرت خدیجه(س) و شمشیر حضرت علی(ع) پیش رفته است؟
🎙پاسخ
#استاد_شهید_مطهری 👆
#دفاع_از_رسول_اکرم
#پاسخ_به_شبهات_ملحدین
#پاسخ_شبهه_خشونت_در_اسلام
🟥 @tollabe_pasokhgoo
❓آیا روزه و رمضان در ادیان و ملل گذشته نیز سابقه دارد؟
✍ پاسخ :
دربارهی اینکه، ماه رمضان در امتهای گذشته به همین نام «رمضان» نامیده میشده نمیتوان به طور قطع پاسخ مثبت داد، برخى میگویند: «رمضان» نامى است که اسلام بر این ماه گذاشته است و بنابر نظر دیگر (که مشهورتر است)، از زمان جاهلیت بر این نام بوده است.[1] ابن درید میگوید: وقتی که خواستند اسامی ماهها را از لغت قدیمی آن انتقال دهند، آن ماهها را به زمانهایی نامگذاری کردند که آن ماه مخصوص، اتفاقاً در آن زمان واقع شد، برای نمونه، ماه رمضان مصادف شد با گرمای شدید که به همین نام (یعنی رمضان) نامیده شد.[2]
اما با توجه به اینکه اولاً: این انتقال اسامی قبل از اسلام بوده است و ثانیاً: مردم عصر جاهلی، حج را در ماه آن انجام میدادند[3] و اسم آنرا میدانستند و ثالثاً: ماههای حرام را نیز میشناختند[4] و رابعاً: قرآن نیز به ماه رمضان اشاره کرده است[5] که به طور معمول باید برای مردم آشنا بوده باشد تا به آن اشاره کند، همهی این قرائن دلالت دارد که ماه رمضان پیش از اسلام نیز به همین نام نامیده میشده است.
دربارهی روزه در ادیان گذشته، در قاموس کتاب مقدّس می گوید: به طور کلّی در تمام اوقات در میان هر طائفه و هر ملّت و مذهب، در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقّبه معمول بوده است ... . قوم یهود غالباً در موقعى که فرصت یافته می خواستند اظهار عجز و تواضع در حضور خدا نمایند، روزه مىداشتند، تا گناهان خود را اعتراف نموده، به واسطه روزه و توبه، رضاى حضرت اقدس إلاهى را تحصیل نمایند.[6]
از جملۀ «الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» -در آیۀ شریفۀ: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ»؛[7] اى افرادى که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانى که قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهیزکار شوید- استفاده می شود که امّت هاى گذشته داراى آئین و دین بوده اند. البته نه همه آنها، و قرآن کریم معین نکرده که این امّت ها کدام هستند، چیزى که هست از ظاهر جمله: «کَما کُتِبَ ... » بر مىآید که امّت هاى نامبرده اهل ملّت و دین بودهاند که روزه داشتهاند، و از تورات و انجیل موجود در دست یهود و نصارا هیچ دلیلى که دلالت کند بر وجوب روزه بر این دو ملت دیده نمىشود، تنها در این دو کتاب فرازهایى است که روزه را مدح مىکند، و آن را عظیم مىشمارد. اما خود یهود و نصارا را مىبینیم که تا عصر حاضر در سال چند روز به اشکالى مختلف روزه مىگیرند، یا از خوردن گوشت و یا از شیر و یا از مطلق خوردن و نوشیدن خوددارى مىکنند.
بر اساس روایات نیز، روزهی ماه رمضان بر امتهای گذشته واجب نبوده و فقط انبیاء آنان در ماه رمضان روزه میگرفتهاند. حفص از حضرت امام صادق(ع) روایت نموده که آنحضرت فرمود: «آفریدگار روزهی ماه رمضان را بر امتهاى گذشته واجب ننموده بود». راوى عرضه داشت پس مفاد آیهی شریفهی «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» چیست؟ حضرت فرمود: «روزهی ماه مبارک رمضان فقط بر پیامبران واجب بوده و تنها امت اسلام است که بر همهی پیروان توحید برترى یافته و در انجام این فریضه با پیامبران دیگر در یک تراز قرار گرفته است».[8]
همچنین در قرآن کریم داستان روزه زکریا و قصه روزه مریم از سخن گفتن آمده است. و در غیر قرآن مسئله روزه از اقوام بى دین نیز نقل شده است، همچنان که از مصریان قدیم و یونانیان و رومیان قدیم و حتى وثنىهاى هندى تا به امروز نقل شده است که هر یک براى خود روزهاى داشته و دارند، بلکه مىتوان گفت عبادت و وسیله تقرب بودن روزه از امورى است که فطرت آدمى به آن حکم مىکند.[9]
پاورقی:
[1]. کبیر مدنی، سید علیخان، ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین، محقق و مصحح: حسینی امینی، محسن، ج 6، ص 10 – 11، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1409ق.
[2]. به نقل از: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 7، ص161، دار صادر، بیروت، 1414ق.
[3]. بقره، 189.
[4]. بقره، 217.
[5]. بقره، 185.
[6]. مصطفوى، حسن، تفسیر روشن، ج 2، ص 372، مرکز نشر کتاب، تهران، 1380ش.
[7] بقره، 183.
[8]. شیخ صدوق، فضائل الاشهر الثلاثه، محقق و مصحح: عرفانیان یزدى، غلامرضا، ص 124، کتاب فروشی داوری، قم، 1396ق.
[9] طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 2، ص 7 و 8، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1374ش.
♻در ثواب نشر این متن شریک باشید♻
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از سایه بان 📻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برداشت های نادرست از برنامه «زندگی پس از زندگی»
قسمت اول
🌿 آیا خوب و بد زندگی رو میتونیم بر اساس تجربه های نزدیک به مرگ بفهمیم ؟
⚠️ ما به هیچ عنوان دنبال رد کردنِ اصل تجربه های نزدیک به مرگ نیستیم! تو این مجموعه میخوایم به این مطلب برسیم که چرا این تجربهها باید با ملاک صحیح، که همون دین باشه ارزیابی بشه.
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
📚#سطح_عمومی
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی
@radiosayeban
🔻در روزه، واجب است نیت، استمرار داشته باشد
#احکام
#روزه
~~~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~~~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹@Tollabe_pasokhgoo
~~~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~~~
❓آیا انسان میتواند از نظر شرعی با خویشاوندانی که وظایف شرعی را انجام نمیدهند، قطع رفت و آمد نمایند؟
✍پاسخ
همه مراجع: قطع #صله_رحم جایز نیست ولی اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت و رفت و آمد موجب خودداری او از ارتکاب معصیت و باعث بیداری او میشود، میتوان موقّتاً آن را (به عنوان امر به معروف و نهی از منکر) ترک کرد.[1]
🔹تبصره 1. ترک معاشرت در صورتی است که با مراتب دیگر، نتواند از معصیت جلوگیری کند و اگر بشود با شیوههای دیگر نهی از منکر کرد، ترک معاشرت جایز نیست.
🔹تبصره 2. اگر نوع خاصی از صله رحم (مثلاً رفت و آمد) با خویشاوند موجب تأیید کار حرام وی یا تشویق آنها بر ارتکاب منکر میشود یا مفسده داشته باشد و موجب ابتلای خود فرد به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست ولی فرد موظّف است به شیوه دیگری صله رحم (مانند سلام رساندن) را انجام دهد.
🔹تبصره 3. بهتر است در امر به معروف و نهی از منکر اقوام و آشنایان با روش دلسوزانه که مفید و مؤثر مانند موعظه و نصیحت زبان خوش به همراه احسان آنها را ارشاد کرد.
#احکام
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
♦️پاورقی:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 2807 و استفتاءات، ج 1، امر به معروف، س 12 و 17و 18و 19؛ خامنهای، اجوبه، س 1058 و 1071؛ سیستانی، توضیح المسائل، ج 1، م 2287؛ صافی، سایت، احکام امر به معروف؛ مکارم، احکام ویژه، ش 141 و استفتاءات، ج 1، س 1156 و ج 3، س 1750 و 1751؛ تبریزی، استفتاءات، س 2227؛ بهجت، استفتاءات، معاشرت، س 850 و امر به معروف، س 481؛ فاضل، استفتاءات، ج 1، س 940 و 941 و 942.
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
🌙جلسه درس اخلاق
دهه دوم ماه مبارک رمضان
🎤سخنران:
حضرت استاد فروغی
زمان:
از پنجشنبه ۲ فروردین تا یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ هر شب از ساعت ۲۱:۳۰
برادران و خواهران.
مکان:
تهران، خیابان امام خمینی(ره)، خیابان شیخ هادی، هاتف، محمدبیک، پلاک۶۴
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo
امر به معروف و نهی از منکر ۱.mp3
13.36M
🎧 پادکستهای تفسیری
🔸 با موضوع امر به معروف و نهی از منکر
🎙 شهید آیتالله دکتر بهشتی
⏸ قسمت اول: وجوب امر به معروف و نهی از منکر
✅ شهید بهشتی
❓امر به معروف با توجه به آیه «وَلتَكُن مِنكُم أُمَّةٌ يَدعُونَ إِلَى الخَيرِ وَيَأْمُرُونَ بِالمَعرُوفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ المُفلِحُونَ» وظیفه گروه خاصی است یا وظیفه تمام جامعه؟
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•~
⁉️آیا توسل و استعانت از امامان شرک است؟
❓پرسش:
مگر قرآن نمی گوید: «ایاک نستعین»؛ (فقط از خدا یاری می جوییم)، پس چرا شیعیان از امامانشان طلب یاری می کنند و به آنان متوسّل می شوند؟ آیا این شرک نیست؟!
✅پاسخ اجمالی:
وقتی ممکن نیست انسان در زندگی روزمرّه از غیر خدا استعانت نکند، حتما منظور خدا از استعانت نجستن از غیر خدا استعانتی همراه با عقیده به «استقلال در سببیت» است. مجموع آیات قرآن ما را به یک اعتقاد دعوت می کند و آن اینکه طلب استعانت و یاری از اسباب و علل مادی یا انسانی باید به گونه ای باشد که استعانت از خدا و طبق فرمان او به حساب آید؛ نه خارج از آن. به عبارت دیگر معین و ناصر اصیل و مستقل خداست که نصرت و اعانت دیگران از او سرچشمه می گیرد.
#توسل به اهل بیت(ع) نیز از جمله همین اسباب و علل می باشد که خداوند اجازه داده است بوسیله آنها به او تقرب بجوییم و طلب شفاعت کنیم و هرگز شرک نمیباشد. توسّل و طلب یاری از اهل بیت(ع) اگر با اعتقاد به عدم استقلال آنها در تاثیر باشد، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه در آیاتی مانند «وَ ابتَغوا إِلَیهِ الوَسیلَة»، به آن توصیه شده است.
📎 پاسخ تفصیلی 👉
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo
🔸حکم فرو بردن اخلاط سر و سینه
✅ فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضای دهان نرسیده، روزه را باطل نمیکند، اما اگر داخل فضای دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو ندهد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۲۴
@khamenei_ahkam
@tollabe_pasokhgoo
🔴 بدبختی با حس بدبختی فرق میکنه!
🔻 باید بپذیریم که میان دنیای واقعی و فضای مجازی تفاوتی شگرف است مانند وجود و عدم؛ در فضای مجازی، مردم ایران، مردمی بدبخت، فقیر، گرسنه، عقب افتاده، له شده زیر بار فشارهای اقتصادی و ... هستند اما در دنیای واقعی، زندگی مردم ایران متفاوت است.
🔻 به عنوان مثال، همین الان که دمدمای تحویل سال نو هست میبینیم:
▪️ حدود 2.5 میلیون نفر از مردم به مشهد سفر کرده اند و برآوردها میگوید تا انتهای تعطیلات نوروزی این عدد به 10 میلیون نفر میرسد
▪️ صدها هزار نفر در حال خروج از کشور هستند که سال نو را در کربلای معلا و نجف اشرف باشند
▪️ صدها هزار نفر نیز در حال سفر به دیگر کشورها مانند ترکیه، اسپانیا، امارات، کادانا و ... هستند
▪️ چند میلیون نفر نیز در حال عزیمت به سمت استانهای شمالی و یا جزایر قشم و کیش هستند
▪️ میلیون ها نفر هم امسال در ایام نوروز سفر نمیکنند، اما نه به دلیل فقر و بی پولی بلکه به خاطر ماه مبارک رمضان چون نمیخواهند اخلالی در روزه گرفتنشان ایجاد شود.
▪️ بازارها شلوغ، تردد مضاعف، خانه تکانی ها پر رونق و ...
▪️عروسی هایمان پر تجمل، زندگیهایمان پر اسراف، خواسته هایمان بی انتها، سفره های افطاری هایمان پر زرق و برق و ....
🔹 آیا اینها نشانه فقر و بدبختی مردم ایران است؟!!!!
🔻 امکانات رفاهی و فراوانی نعمات ما ایرانی ها چندین برابر مردمان دیگر کشورهاست، امنیت و آسایش ما بی نظیر است، عزت و آزادی و استقلال مان شگفت آور است و ... اما احساس بدبختی میکنیم و عقب ماندگی!!!!!
🔻 چرا؟!!! چون دشمن میخواهد با اینگونه خود را تحقیر شده ببینیم، چون دشمن میخواهد ما را در بندِ اسارت خود داشته باشد، لذا با استفاده از قدرت رسانه ای خویش و همراهیِ برخی ایرانیانِ غافل و یا خودفروخته، واقعیت حقیقی را در فضای مجازی وارونه میکند و حس بدبختی را به روح ما تزریق میکند.
✅ منکر مشکلات اقتصادی کشور و مردم نیستم؛ اما آشِ مشکلات اینچنین که گفته میشود شور نیست. اگر مشکلی هست، راه حل هم هست، تلاش مسئولین و مردم هم هست، امید ظفر و پیروزی هم هست. اگر مشکلی هست، رفاه هم هست، امنیت و آسایش هم هست، پیشرفت هم هست.
✅ در مسیر رسیدن به قله های پیشرفت، سختی هست، سنگ اندازی خناسان هست، مایوس سازی مخالفین هست و ... اما کدام صعود هست که در با عبور از سدِ مشکلات تحقق یافته است؟!!!
✅ در مسیر رسیدن به قله های پیشرفت و در مقابل مشکلات، به پشت سر نگاه کنیم که چه بودیم؟ از چه مشکلاتی عبور کردیم؟ و در چه نقطه ای ایستاده ایم...
@tollabe_pasokhgoo
ثواب اعمال-محمدی شاهرودی.mp3
2.47M
❓اینکه برای برخی اعمال به ظاهر مختصر ثواب های بسیار گسترده وعده داده شده است، آیا موجب جرأت ورزی افراد برای ارتکاب به گناه نمی شود؟ و آیا اصلا چنین پاداشی معقول و منطقی است؟؟
🎤پاسخ #استاد_محمدی شاهرودی
#پاسخ_به_شبهات
💎کانال طلاب پاسخگو🔻
@tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥توضیحات قابل توجه جناب استاد عابدینی پیرامون برداشتهای غلط از مشاهدات مهمانان برنامۀ «زندگی پس از زندگی»
تمام این مشاهدات مربوط به حالت احتضار و قبل از موت است نه مشاهدات و وقایع بعد از موت
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا حساب و کتاب فقط در قیامت است و یا در #برزخ نیز اتفاق می افتد؟
پاسخ #استاد_محمدی
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
12-عالم زاده (5).mp3
2.36M
❓برخورد والدین با روزهخواری فرزندان که در آشکار و پنهان به این کار مبادرت میورزند چگونه باید باشد؟
🎤حجت الاسلام عالم زاده نوری
#پاسخ_به_شبهات
#تربیت_فرزند
#روزه
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا روح انسان بعد از مرگ وارد جسم جدیدی می شود؟
🎤پاسخ #استاد_محمدی شاهرودی»
ویژه برنامه رمضانی «یاد خدا» پرسش و پاسخ درباره معاد
ساعت پخش : هر شب ساعت 20 و تکرار آن روز بعد ساعت 11 صبح شبکه قرآن
#پرسمان_اعتقادی
#معاد
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
💥نگاه امام حسن مجتبی (ع) به ماه مبارک رمضان
امام حسن مجتبی (علیه السلام):
🔹إنَّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَ قَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا.
🔹خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد؛ پس عدّه ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجّهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می نمایند.
📚 تحف العقول، ص ۲۳۴
🌸ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارکباد🌸
~•┈┈••✾•✨🌼✨•✾••┈┈•~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اعجاز علمی قرآن درباره #سیستم_عصبی را در این فیلم ببنید.
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
💥اگر بد است چرا می خواهی؟ اگر خوب است چرا نداری؟
✍آیت الله #شهید_دستغیب:
🔹رحمت خدا به کسی داده میشود که از رحمت حق در وجودش ظهوری باشد، اگر رحمتی در خودت بود سزاوار رحمت پروردگار میشوی؛ آن وقت بگو «یا رب ارحم» خدایا! رحمم کن.
🔹اما اگر خداینکرده رحم نداری، نه به زن و بچه، نه به مشتری، نه به یتیم و زیردستت رحم کنی.
🔹هر طور هستی خدا نیز همین طور با تو معامله میکند. تا کرم در تو نباشد، توقع کرم از خدا غلط است. کرم خوب است یا بد؟ اگر بد است چرا میخواهی، اگر خوب است چرا نداری؟
📚معارفی از #قرآن، ص۵۰ و ۵۱.
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا امام حسن علیهالسلام مِطْلاق بوده است؟!
🔻جریانهای معاند همواره #شبهه میکنند که امام حسن علیهالسلام همسران زیادی میگرفت و آنان را طلاق میداد تا جایی که امیرالمومنین بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن در نیاورند، زیرا امام حسن فردی پر طلاق و مِطلاق است!
✅پاسخ را در کلیپ فوق ببینید
#پاسخ_به_شبهات
🌸ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارکباد🌸
~•┈┈••✾•✨🌼✨•✾••┈┈•~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقدی بر یک بیان از حجت الاسلام قاسمیان در برنامه محفل؛
🔺خاتم پیامبران!
▫️بهائیت برای اینکه بگویند پیامبر اسلام آخرین پیامبر نیست، میگویند کلمهی خاتَم (بفتح تاء) معنای ختم کننده ندارد؛ بلکه معنایش انگشتر و زیور است و کلمهی خاتِم (بکسر تاء) به معنی مُهر کننده است و چون مُهر کردن علامت تصدیق است پس اگر در آیه ی مبارکه، خاتَم را به فتح بخوانیم معنایش این است که پیغمبر اسلام زیور و زینت انبیاء است و اگر به کسر بخوانیم معنایش این است که نبی اکرم تصدیق کنندهی همه انبیای قبل است.
🔹خب این حرف بهائیت توسط کارشناس برنامه ی محفل گفته شد و پاس گل عجیبی به بهائیت داده شد.
و اما پاسخ:
▫️... برای دانستن معنای کلمات خاتَم و خاتِم به فرهنگ لغت المُنجِد نوشته ی لویس معلوف یسوعی رجوع میکنیم و در آنجا چنین میخوانیم: (الخاتَم و الخاتِم ج: خَواتِم و خُتُم: الخاتام – ما یُختَمُ بِه – عاقِبتُ کُلِّ شَیء – نِقرَةُ القَفا – اَقَلُّ وَضح القَوائِم).
▫️یعنی: خاتَم و خاتِم که جمع آن خواتِم و خُتُم است معنایشان این است: مُهر – انگشتر – آنچه به او پایان داده میشود – فرجام هر چیز – گودی پشت – کوچکترین سپیدی در پای چهارپایان.
▫️در میان معانی بالا عبارت «ما یُختَم بِه» معنای عام و مفهوم کلی است و معانی دیگر، برخی از مصادیق این معنای کلی به شمار میروند؛ چنان که مهر و انگشتر را به این خاطر که پایان نامه ها به وسیلهی آنها مشخّص میشده، خاتَم میگویند و ما از انگشتر معنای زینت و زیور و از مهر معنای تصدیق درمییابیم و .../ لینک
~•┈┈••✾•✨🌼✨•✾••┈┈•~
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo