🔺لزوم داشتن نگاه جامع و عدم نگاه تک بعدی و جزیرهای در تحلیل مسائل!!!
❌یکی از اشکالاتی که امروزه دامنگیر جامعه ما شده است نگاه جزیرهای و تک بعدی به مسائل، و غفلت از ابعاد و جنبههای دیگر است. از جمله مواردی که گرفتار چنین سوء برداشتی شده است، مطلبی است که ممکن است این روزها در فضای مجازی با آن مواجه شده باشیم : «ای کاش یک ماه از صبح تا غروب، فقراء را نیز سیر میکردیم نه اینکه تنها در گرسنگی و تشنگی همراه و همگام آنها باشیم ..... روزه داران بی توجه از پیرامون خود، دلخوش به اینند که واجب خویش را به جا میآورند در حالیکه دور و برشان را فقر و تنگدستی پر کرده است .... شخص روزه دار هیچگاه حال گرسنگان را درک نخواهد کرد، زیرا به افطار خود اطمینان دارد ...» در ادامه به ارزیابی مطالب مزبور میپردازیم.
✳️در وهله اول در پاسخ به این دست شبهات، میباید حساب دین را از حساب عملکرد برخی از متدینان جدا کرد. ممکن است متدینی پیدا شود که از روزه ماه مبارک رمضان، صرفا رنج گرسنگی و تشنگی آن را دریابد و در این ایام نه تنها به یاد فقراء و مستمندان نبوده، بلکه مدام در آرزوی به اتمام رسیدن این ماه مبارک باشد؛ اما اینچنین عملکردها را به پای دین و مذهب نباید نوشت.
🔆به افرادی که چنین اشکالاتی را مطرح میکنند، اگر منصف باشند نه مغرض (یعنی هدفشان حقیقتجویی باشد نه لجنپراکنی و غرض ورزی) میباید خاطر نشان کرد:
❇️با اندک تاملی در آموزههای دین به دست میآید که براساس آنها انفاق و دستگیری از فقراء و مستمندان اهمیت بهسزایی دارد. آیات قرآن، روایات معصومان و سیره اولیای دین مشحون از توجه به فقراء، مستمندان و ایتام است. اساسا مطابق با معارف دین، خود روزه مسالهای است که انسان بهتر رنج گرسنگی و فقر تنگدستان را درک کرده، و همین واقعیت، انگیزه و رغبتی برای چارهجویی از حال و روز محرومان را برای انسان فراهم میآورد. به هرحال، کسی که غرق ناز و نعمت است و در خوشگذرانی ایام را سپری میکند، حال و روز فقراء را بهتر در مییابد، یا آنکه خود رنج و غم آنها را تا حدی درک کرده و چشیده است؟!!!!!
«خفتگان را خبر از عالم بیداران نیست تا غمت پیش نیاید غم مردم نخوری»
🔸به نظر میرسد، تعالیم و آموزههای دین اساسا بهترین وسیله جهت انگیزهبخشی راجع به انفاق و دستگیری از محرومان و مستمندان است.
✅ در اینجا از میان انبوه موارد صرفا به دو نمونه اکتفا میکنیم. با تاسی از روش و منش قرآن کریم یکی را از باب تبشیر و دیگری را از باب انذار بیان می داریم.
✴️الف) «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليم» آل عمران، ۹۲. هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد (میل و رغبت دارید) انفاق كنيد؛ و از هر چه انفاق كنيد قطعاً خدا بدان داناست.
✴️ب) مطابق با برخی از آیات قرآن بهشتیان از اهل عذاب پرسش میکنند که چه چیزی موجب دوزخی شدن شما شد؟ از جمله مواردی که جهنمیان مطرح میکنند این است که ما در دنیا نسبت به نیازمندان بی توجه بودیم (مدّثر، 40ـ46).
🔸نکته پایانی در این زمینه آنکه، از منظر دین اسلام هم توجه به امور اجتماعی (مثل انفاق) اهمیت دارد و هم توجه به امور فردی (مثل روزه)، و این هر دو توامان در نیل انسان به سعادت حقیقی ضروری و بایسته است. توجه صرف به نیازمندان و ترک سایر عبادات، و یا چسبیدن به عبادات فردی و ترک وظایف اجتماعی هر دو از منظر دین مردود است و حکایت از نگاه غیرجامع و جزیرهای در این عرصه میکند. نگاه جزیرهای و جزء محور در این هنگام موجب میشود که انسان هویت و شخصیتی کاریکاتورگونه پیدا کند که بخشی از ابعاد شخصیتیاش بیش از اندازه فربه و برجسته، و بخش دیگری از آنها بسیار لاغر و کوچک باشد.
✍حجت الاسلام علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین
🔻حجتالاسلام والمسلمین رفیعی:
⚠️ فضایمجازی افسارگسیخته، مانع از تربیت جوانان مبارز میشود
◽️حضرت لوط بر اساس وظیفهای که بر عهدهاش گذاشتهشده بود به سرزمینی رفت که مردم آن منطقه معالاسف در سقوط اخلاقی شدید قرار داشتند که بررسی فضای جامعه امروزی یادآور فضای جامعه زمان حضرت لوط است چراکه #فضایمجازی، سایتهای مبتذل، ماهواره و غیره دقیق اقدام به اعمالی میکنند که قوم لوط انجام میدادند.
◽️ قوم لوط مسیر حق را مسدود نموده بودند و امروزه نیز فضای مجازی و سایتهای مبتذل درصدد گسترش روابط نامشروع و حرام، ممانعت از ازدواج، سست نمودن بنیان خانواده، قماربازی و شرب خمر و غیره هستند و خطر #تهاجم_فرهنگی از تهاجم نظامی بیشتر است چراکه با این اوضاع،جوانان مبارز تربیت نخواهند شد.
◽️ حلال و حرام خداوند از روی مصلحت است چراکه خداوند طبیب نفوس بوده و حرمت زنا و شراب و غیره بر اساس حکمت است.
◽️ بعد از اقدامات فاسد قوم لوط عذاب شدید بر آنها نازل شد و آن قوم نابود شدند و بهواسطه باران سنگ از بین رفتند.
◽️اگر جامعه دچار دو عیب شود بهطور قطع و یقین سقوط خواهد کرد که نخستین عیب ضایع نمودن #نماز است و ضایع نمودن بهغیراز ترک کردن نماز است و به معنای بیتوجهی و سبک شمردن نماز میباشد و دومین عیب، تبعیت از #شهوات است.
قلبی که دچار میل جنسی حرام شود از حکمت خالی میشود و فساد عقل را به دنبال خواهد داشت و اگر جامعهای دچار بیحیایی شود دین از بین میرود درحالیکه شهوترانی مقدمهاش خوش است اما آخرش بیچارگی است.
hawzahnews.com/news/898171
@tollabolkarimeh 🌷
📝 از مردم شروع کنیم
۲-۳ دهه بعد آنکه در تربیت روحی فرزندان (اخلاقی، دینی...) به حداقلها هم اهتمام نکردیم ولی تربیت جسم و بهرهمندیهای دنیویشان شد همۀ دغدغهمان، رکوردهای تتلو مسیر غلط تربیت را فریاد میزنند.
#از_مردم_شروع_کنیم و خانوادهها را به بینش و انگیزه و مهارت تربیت دینی و اخلاقی مجهز کنیم. تعبیر «آتشبهاختیار» رهبر انقلاب هم میتواند مؤید انتخاب نقطه شروع از مردم، نه نهادها باشد.
انتقاد از تقصیرات نهادها و مسئولان متولی فرهنگ و اخلاق و دین اعم از دولت، نقد نهادهای حوزوی، نهادهای انقلابی سر جای خود مهم است اما عملا حداقل در در کوتاه مدت، منجر به حرکتی ایجابی و اصلاح نیست.
@tollabolkarimeh🌷
🔴 #سرخط_تحلیلے l درباره اردشیر زاهدی و رائفی پور و ....
🔻 میپرسند نظرتان درباره فلانی چیست؟
🔹 به نظرم رسید مهمتر از هرنظری ملاک هاست. این و آن می آیند و میروند اما ما به یک نظام تحلیلی برای رفتارشناسی نیاز داریم.
🔻آدم ها راچطور تحلیل کنیم؟ ملاک اصلی در تحلیل رفتارها باید متکی به جهت گیری کلان فرد باشد. جهت گیری نیز در ۳محور است.
1⃣ اسلام و اهل بیت
2⃣ انقلاب اسلامی با تاکید بر ۲ ارزش معنویت و عدالت
3⃣ ولایت فقیه؛ هم در نظر و هم در مصداق و هم در بدنه متصل و اجتماعی ولایت که جامعه متدین و انقلابی اند.
🔹دقت کنیم که جهت گیری صحیح باید هر سه محور را همزمان و توامان دارا باشد. توجه کنیم که این شاخص آدم ها را طیفی تحلیل می کند نه صفر و یکی. یا همه یا هیچ درمورد انسان به حکم انسان بودن نادرست است. هرمیزان در این جهت گیری راسخ تر باشند بیشتر مورد اعتمادند.
🔹به چنین فردی باید حسن ظن داشت. چنین فردی اگر هم اشتباه داشت، خطایش را باید نقد کرد ولی نباید اصل نقد و سبک نقد منجر به حذف شود چون جهتگیری اصلی صحیح است. مثل ماشینی که به سمت مقصد حرکت می کند و اگر در بین راه پنچر شود تعمیر و مجدد براه میافتد.
🔹اما اگر کسی این جهت گیری کلان را نداشت ، چنین فردی اولا مورد حسن ظن نیست. مقدس ترین شعارها را هم بدهد باید با تردید مورد پذیرش قرار گیرد.
🔻یعنی چی دقیقاً؟
🔹 بهترین حرف ها و رفتارها باید در مقیاس نقشه کلان فرد تحلیل شود. برخی وقت ها یک نفر از امام حسین می گوید ولی نقشه شیعه انگلیسی را تکمیل می کند. دیگری از امام زمان دم می زند امام نقشه کلانش انجمن حجتیه است. دیگری از عدالت حرف می زند اما ابر نقشه اش چپ و مارکسیسم است.
🔹 خب؟ یعنی اگرحرف خوبی زدند رها کنیم؟ خیر. اگر هر شعار مقدسی را بتوانیم فارغ از گوینده و نقشه کلانش استفاده کنیم خوب است. در غیر اینصورت شعاری که منجر به میدان داری فرد شود، هرچقدر هم مقدس باشد نقشه باطل را تکمیل می کند. اگر بی بی سی حرفی به نفع انقلاب بزند، خوب است. ولی اگر همین حرف کمک کند بی بی سی مشروعیت پیدا کند باطل است.
🔻 #نتیجه_گیری:
🔹 توجه کنیم گرفتار سلبریتی زدگی نشویم. خیلی از ما با سلبریتی های هنری و ورزشی مشکل داریم، اما در عرصه سیاست و رسانه همچنان سلبریتی زده ایم. کلاً پرهیز کنیم از بت سازی و بت پرستی. هروقت احساس کردیم مقابل یک فرد ویک فکر و یک جریان منفعلیم و رویکرد انتقادی و عقلانی نداریم نگران شویم.
✅ این تحلیل کلّی؛ پر کردن نقطه چین مصداق ها با خودتان.
✅ #پینوشت : کنار هم گذاشتن اسم ها در تیتر صرفاً از جهت توجه دادن به شبهات اخیر این روزهاست
🖌 #محسن_مهدیان
@tollabolkarimeh 🌷
🎙به مناسبت فرا رسیدن ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت مظلومانه شهید العلماء و عالم الشهداء، استاد شهید مرتضی مطهری رضوان الله علیه، سخنی چند از استاد رسول جعفریان در وصف این بزرگ مرد تاریخ علم و قلم و سخن :👇
#سخن_علماء
@tollabolkarimeh 🌷
👤رسول جعفریان می نویسد :
«مطهری هنوز هم تک است!
همچنان مثل قدیم چنین میاندیشم که استاد مطهری نه یک، بلکه چندین سر و گردن از تمامی نویسندگان مسلمان ایران و جهان اسلام معاصر خود بالاتر است. آدمی فکور، معتدل، و جستجوگر.
کسی که تلاش میکرد بفهمد، و این مهم ترین خصلت او بود.
او به مهمترین مسائل اجتماعی می اندیشید و جامعه را از طریق تفکر دنبال میکرد و این تفکر را در هر جایی دنبالش میگشت و وقتی مییافت، یافته هایش را کنار هم میگذاشت، روی آنها میاندیشید، حلاجی می کرد، در سخنرانی ها با مخاطبان در میان میگذاشت، گاه چند بار، همه جزئیات آنچه را یافته بود مینوشت، و نتیجه را به صورت یک کتاب منتشر میکرد.
این درست است که برخی از افکار مطهری به دلیل رواج برخی از مسائل جاری آن زمان مانند مارکسیسم، رنگ گذشته به خود گرفته، امّا همچنان و همچنان آثار او نتیجه تفکری است پویا، جهت دار، معتدل و معقول و سرشار از تازهها.
بحثهایی که بسیاری از آنها همچنان تازه است و مدعیان اندیشه، تاکنون از آنها غفلت ورزیدهاند.
مطهری نه شعاری است، نه تفریطی و جمودگر، نه سطحی و بیعمق، بلکه تفکرش، تلاشی است یکسره پویا، با تعمق در سنتها، با ملاحظه واقعیات خارجی، همراه با مَثَلهای زنده اجتماعی، و خودش، معتقد به تحول و تطور و در عین حال مخالف با تندروی، روشی که دشمن تفکر است.
مطهری نه فقط در کتابها که بیش از همه در یادداشتهایش نشان داده که چطور مسائل را حلاجی میکرده، چه مقدار بر افکاری جاری جامعه تسلط داشته و به رغم آن که در چهارچوب زندگی عادی اجتماعی و دانشگاهیش بوده، امّا از روند تفکر، جریانهای مهم فکری دنیا و از دیدگاههای رایج مطلع بوده است.
افکار او رنگ اسلامی و قرآنی داشت، امّا نه اسلام اخباری و صوری!
او درک میکرد که باید برای هر فکری، حرمت قائل شد.
طبعاً برای صاحب آن فکر را هم باید حرمتش را داشت.
از چنین آدمی، انتظار نمیرفت که به سادگی کسی را طرد کند. چنان که درباره کتابهایی هم که میدید، همین حرمت را قائل بود. آنها را با دقت میخواند، از آنها استفاده میکرد، یادداشت بر میداشت و به موقع، جای آنها را در نظام فکریش مشخص میکرد. انتقاد داشت، امّا نه هیچ گاه یکسره رد میکرد و نه دربست آن را میپذیرفت.
جنس مطهری، جنس فکری بود، نه سیاسی.
مطهری مردی دانشی بود، مردی که میکوشید با فکر و اندیشه دنیای خودش را بسازد.
بدون شک، هیچ کس جای مطهری را نگرفته است و همچنان ما نیازمند اندیشههای او هستیم. باشد کسانی که متولی نشر افکارش هستند، بیش از پیش به این مهم بپردازند و به خصوص تازههای فکر او را به جامعه بشناسانند.»
✍رسول جعفریان، یادداشت سال ۹۳
@tollabolkarimeh 🌷
💥 شهید مطهری در وقتِ پختگیاش به صحنه اجتماعي وارد شد.
💥 شيطان نميگذارد پخته بشويد!
«شهید مطهری اهل عجله در #بروز_اجتماعي نبود که زود خودش را در ميدان اجتماعی بیندازد. او آنچه بايد تحصيل کند، تحصيل کرد و بعد وارد ميدان اجتماعي شد.
#شهید_مطهری در صحنههاي لازم اجتماعي هم بهوقت حضور پيدا ميکرد. ميوه را اگر #کال بکني، قابلخوردن نيست. #سر_درخت هم زيادي بماند، ميگندد و بايد دور بیندازي. اينکه آدم بفهمد چه وقت پخته شده و بعد در وقت پختگياش به صحنه اجتماعي بباید، اين از خصوصيات مرحوم #شهيد_مطهري بود. انصافاً آدم نگاه ميکند ميبيند با #پختگي ظهور پيدا کرده و آن صحنههايي که لازم بوده، آمده، و خودش را کنار نکشيده.
شما هم مواظب باشيد اگر براي خودتان، براي عمرتان، براي سي سال، چهل سال آيندهتان #برنامهريزي نداشته باشيد، همه، شما را ميگردانند. يعني #مهره_ديگران میشوید! اين نکتۀ مهمي است.
و مراقب هم باشيد که شيطان شما را با #کارهاي_خوب از #کارهاي_خوبتر باز ندارد. اين از دامهاي بزرگ شيطان است.»
#استاد_میرباقری
@tollabolkarimeh 🌷
12497-fa-efshagar-toteah.pdf
3.97M
👆 نسخه pdf کتابی کمیاب و #بصیرت افزا با عنوان🔰
📙 "شهید مطهری افشاگر توطئه؛ تأویل «ظاهرِ» دیانت به «باطنِ» الحاد و مادیّت"
✍ محقق: مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر) ره
🌹 به مناسبت ۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری، توسط گروهک التقاطی تروریستی فرقان (پیروان افراطی مکتب التقاطی شریعتیسم)
🔸ناشر: دفتر انتشارات اسلامی
✍ کتاب حاضر مجموعه ای است تحلیلی، تاریخی و افشاگرانه از بینش و تفکر استاد شهید مرتضی مطهری در مواجهه با خطر التقاط و انحراف در دین، که در آثار قلمی، کلامی و رفتار انقلابی آن متفکر شهید، تبلور یافته بود و سر انجام نیز جانش را در راه مبارزه با این خطر از دست داد.
✍ مؤلف، این پرسش را مطرح می نماید که،
ما به عنوان رهیاران آن شهید سعید و ادامه دهندگان راه پر افتخارش چه کرده ایم؟
در جواب می گوید: اگر به راستی از مطهری دم می زنیم و به حق، خواهان تداوم راه او هستیم، بایستی درست، همچون بسیج عمومی ملت در روزهای نخست اشغال لانه جاسوسی و قطع ارتباط با آمریکا، بازو در بازوی هم در جهت آفت زدایی، التقاط زدایی فکر و اندیشه نسل انقلاب از زنگار گرایشات منحرف، بسیج گردیم و این حساس ترین بعد از مبارزه را به انجام برسانیم...
✍ در بخشی از این کتاب، نویسنده به ستیز #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) با جریان استعماری - وارداتی ((پروتستانتیسم اسلامی)) می پردازد.
✍ چاپ دوم کتاب شامل ۴۶ موضوع و ۷ ضمیمه میباشد(که احتمالا" مغایرت هایی با نسخه pdf از چاپ اول خواهد داشت)
✍ ضمیمه معروف این اثر نیز، نقد تند استاد مطهری بر اسلام شناسی علی شریعتی است.
@tollabolkarimeh 🌷
🌐موشک یا معیشت؟
🔹«موشک يا معيشت» يکي از دوگانههاي دروغيني است که هر از چندي کاسبان اين نوع دوگانههاي غيرواقعي، با اهداف و انگيزههاي سياسي به آن روي ميآورند. بررسيهاي دقيق نشان ميدهد عناصري از اصلاحطلبان تندرو و افراطي، هرگاه نظام اسلامي و جريان انقلابي، کشور و ملت ايران را به موفقيتهاي بزرگ ميرساند، آنان با توسل به اين دوگانههاي بياساس، از يک سو بهدنبال کمارزش نشان دادن موفقيتها و از ديگر سو به دنبال بدبين کردن و بياعتماد ساختن مردم نسبت به سياستها و رويکردهاي نظام، نيروها و نهادهاي انقلابي هستند.
🔹 اين نوع سخن گفتنها و موضعگيريهاي مبتني بر دوگانه هاي ياد شده، در حالي انجام ميشود که موشک و معيشت نهتنها در مقابل هم نيستند، بلکه رابطه معنادار و حتي رابطه علت و معلولي در مواقعي بين آنان ميتوان برقرار کرد.
🔹اگر همين موشکها نبود، آمريکاييها و صهيونيستها چگونه از عملي کردن تهديدات نظامي خود عليه ملت ايران منصرف ميشدند؟ آيا با مذاکره؟!
🔹تجربه برجام که ايده اصلي اين جماعت در خنثيسازي توطئهها، تهديدات و فشارها عليه ملت ايران است، نشان داد که دشمن اصلي يعني آمريکا، از طريق مذاکره، و برجامها، فقط به دنبال تحقق و رسيدن به يک هدف راهبردي آن هم بازگرداندن سلطه اش بر ايران، همانند دوران پيش از انقلاب است.
🔹قدرت نظامي، دفاعي و موشکي در شرايطي که کشور دشمنان سرسخت و کينهتوزي دارد، ميتواند عامل و ضامن تأمين عزت، استقلال، تماميت ارضي، معيشت و نان ملت باشد. بديهي است که در چنين وضعيتي هر چه موفقيتها و پيشرفتهاي صنايع دفاعي نظامي و موشکي بيشتر باشد، بايد خوشحال بود و اين پيشرفتها و دستاوردها را پشتوانه بزرگي براي آباداني، رفاه، پيشرفتهاي علمي، سرمايهگذاريهاي اقتصادي و در يک کلام، ضامن معيشت مردم در بهترين حالت ممکن و متصور ارزيابي کرد.
✍دکتر یدالله جوانی
@tollabolkarimeh 🌷
🌼دعای روز هشتم ماه مبارک🌼
🌷اللهم ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامَ الطّعامِ وإفْشاءَ السّلامِ وصُحْبَةَ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین.
خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت ای پناه آرزومندان🌷
@tollabolkarimeh 🌷
8(2).mp3
3.88M
💫☀️ مسأله شرعی به همراه شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان- حضرت آیت الله مجتهدی(ره)
@tollabolkarimeh 🌷
امام خامنه اے:
طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی ڪه اسمش #انقلاب است، بود، به درد این ڪشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود،
به درد ڪشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد... مهم این است ڪه عمیقاً از بن دندان معتقد باشد ڪه این تحوّلی ڪه در این ڪشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بڪند. ...
دنیای اسلام، امروز نیاز دارد به این حرڪت انقلابی ما. این ڪسانی ڪه در داخل حرف میزنند، ڪار میڪنند، اظهاراتی میڪنند ڪه با گرایش انقلابی مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر ڪه مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربهی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربهی به آنها است و
#خیانت میڪنند.
بنابراین حرڪتتان حرڪت انقلابی باشد و ڪار انقلابی.
۱۳۹۷/۱۲/۱۳
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 به هیچ عنوان از #محمود_کریمی انتظار نداشتم این مطالب را در پخش مستقیم بگوید...
✳️ خودتان بشنوید و قضاوت با خودتان
👈 اینکه بارها گفتیم مداحان عزیز حتما باید یک دوره حدیث شناسی و منبع شناسی بگذرانند تا بدانند مطلب درست کدام است و غلط کدام است ، اینجاست !
/ما و او
@tollabolkarimeh 🌷
🔰 مداح عزیز و محترم، جناب اقای #محمود_کریمی ، امشب قبل از شروع مناجات خوانی ، توضیحاتی درباره کلیپی که از ایشان پخش شده و حکایتی در آن گفتند که کمی عجیب بود دادند که البته واقعا قانع کننده نبود. ایشان فرمودند:
1️⃣ آنچه نقل کردم ، حکایت بود ، نه روایت .
👈 خب بزرگوار ، حاج محمود عزیز ، ما هم نگفتیم روایت است، اما همین حکایت هم باید منبع داشته باشد ، هم با مبانی دینی و عقلی و شرعی سازگار باشد ، وگرنه قطعا قابل قبول نیست ، حتی اکر روایتی صحیح السند هم باشد اما با مبانی قرآن و عقل و شرع سازگار نباشد، قابل قبول نمی باشد
2️⃣ اهل بیت دست همه را می گیرند ، حتی شراب خواران و قماربازان و... شبیه به رسول ترک
👈 بر منکرش لعنت ، بله ، اهل بیت از هرکسی دستگیری می کنند ، ما در این شکی نداریم، اینکه یک قمارباز شراب خوار توبه کند و برگردد ، بارها اتفاق افتاده ، نقد روی این موضوع اصلا نیست، بلکه نقد در این است که آیا اهل بیت(ع) قمار بازی می کنند؟؟ شما فرمودید آن فرد در تخیل خودش اینطور حساب کرد! این هم نشد جواب . چون در آخر فرمودید آن خانم که حضرت زهرا(س) باشد ، گفت دیگر با پسرم قمار بازی نکن
👈 نکته آخر هم که باید عرض کنم ، برادر عزیز ، مداح محترم که همه مردم ایران با صدای زیبای شما کیف می کنند و خودم هم همچنین، حتی اگر حکایت شما واقعا واقعا درست بوده باشد و اتفاق افتاده باشد، باز هم نباید می گفتید. چرا؟
چون همه ، ظرفیت هضم همه چیز را ندارند. روایت داریم در فصل اول کتاب الغیبه مرحوم نعمانی ، که برخی روایات ، فهمش مشکل است ، برای مردم نگویید ، اگر بگویید آنها آن را انکار می کنند و حتی ممکن است اهل بیت را هم انکار کنند ،
مقام معظم رهبری هم در جمع طلاب فرمودند ، برخی مسائل حتی ممکن است سند صحیح هم داشته باشد ، اما چون هضم آن برای همه مردم سخت است ، نگویید.
🌸 انشالله حاج محمود عزیز همیشه تا اخر عمر موفق باشد و در مسیر اهل بیت باشند و برای ما دعا کنند.
✍️ احسان عبادی
@tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از طلاب الکریمه
💢آقای مداح! حواستان به فرامتن نبود
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سوادرسانهای
🔻محمود کریمی چند شب پیش در شبکه دو سیما در میانهی خواندن دعا، حکایتی را مطرح میکند که موافقان و مخالفان جدی در فضای مجازی پیدا کرده است. برخی از مدافعان بر این باورند که او یک حکایت را مطرح کرده و همه میدانند که امام حسین(ع) چه بسیار عرقخورها و خلافکارهایی را که نجات نداده است و... بله قطعا طیف تاثیرگیرندگان از حضرت اباعبداالله (ع) وسیع هستند و در کشتی نجات بودن ایشان شکی نیست. اما مساله مهم بیدقت مجدد درباره #فرامتن است. بیدقتی که باعث میشود یک پیام به ضد خود تبدیل شود.
🔻باید بدانیم بر اساس نظریات مختلف در حوزه رسانه، پیام آن چیزی نیست که ما ارسال میکنیم. آن چیزی است که مخاطب دریافت میکند. پس پیامی که در هر بستر رسانهای که شبکه دو سیما چه امامزاده علی اکبر چیذر منتشر میکنیم، باید بتواند دقیقترین و نزدیکترین محتوایی باشد که در ذهن داریم که در غیر این صورت در رمزگشایی از سوی مخاطب با مشکل مواجه شده و مسالهساز می شود. ما و تفکر ما و توضیحات بعد از آن، به پیام سنجاق نشدهایم که مخاطب با استناد به آن بتواند متوجه منظور اصلی ما شود کسانی هم که مترصد یک فرصت برای زیر سوال بردن تفکرات شیعه هستند که اصلا با توضیحات بعدی شما کاری ندارند چون پیام منتشر و روایتها غالب شده است.
🔻در رمزگشایی پیامهای رسانه ای، تجربه زیستههای افراد، فضای ذهنی آنها و حتی نقدهایشان و ....تاثیرگذار هستند پس اگر بناست پیامی تولید کنیم، حتما باید بتواند در کمترین سطح از تحریککنندگی این بخشها از سوی مخاطب مورد پذیرش قرار گیرد. اینجا باز باید تاکید کرد پیام لزوما آنچه شما میگویید نیست، آنچه برداشت و دریافت میشود، است.
🔻در توضیحات بعدی ایشان از گلایهها هم گلایه میکنند و میگویند ملامتی هستم و حتی ما قرآن را هم بخوانیم برخی ایراد میگیرند. باید تاکید کنم یک جمله معروف در حوزه رسانه میگوید «تا حقیقت بخواهد کفشهایش را بپوشد، دروغ همه دنیا را فراگرفته است». از سوی دیگر نباید فراموش کنیم درصد کمی از مخاطبان، تکذیبیهها و اصلاحیهها را می خوانند یا باور میکنند. پس اگر به این امید هستیم که اصلاحات و توضیحات بعدی، تاثیر سخن اول را داشته باشد یا از بین ببرد سخت در اشتباهیم. بالاترین سطح تاثیر پیام بر مخاطب مربوط به نخستین محتوا است.
🔻در عصر رسانه از مدیر تا مداح، از مردم تا رسانه و ... باید دارای سواد رسانهای و اساسا دارای شناخت رسانهای باشند و به سه حوزه #متن، #زیرمتن و #فرامتن دقت کنند. به شوخی گفتن اینکه فکر نمیکردیم بیبیسی هم پای مداحی ایشان نشسته باشد بیشتر شبیه یک شوخی غیرمسوولانه است. در زمانه زندگی در اتاقهای شیشهای فرض دیده و شنیده نشدن فرضی باطل است.
🔷کوتاه درباره متن، زیرمتن، فرامتن
🔻همه اطلاعات، تصاویر، جلوههای صوتی و... که ظاهر محصول رسانهای را نشان میدهد، «متن» هستند. پیامهای پنهان و غیرمستقیمی که تولیدکننده پیام با بهرهگیریِ هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب استفاده میکند، «زیر متن» هستند و به بخش بالاتر از این دو که خارج از متن است و شامل اوضاع محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام است و حتی گاهی مفهوم یا هدف هر پیام را به ضد آن چیزی که سازنده میخواهد تبدیل میکند، «فرامتن» میگویند.
✅فرامتن واقعی امروز که متاثر از جنگ رسانهای تمام عیار علیه کشور و البته برخی عملکردهای خودمان است، غیرمعقول بودن شیعه و افراطیگری و تلاش برای رویگردان کردن مردم از دین است. هر محتوایی که بدون دقت و غیرعمدی در خدمت مروجان این نگاه قرار گیرد نشان از بیتوجهی تولیدکننده آن به فرامتن دارد. مهم است بدانیم آیا همانچیزی که میگوییم، شنیده میشود؟!
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دخترم بیحجابه چیکار کنم؟!
💠پاسخ استاد حجت الاسلام پناهیان به یک سوال فراگیر میان مادران
👌💠بسیار عالی ، حتما گوش کنید...
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ در جامعه مؤمنین، هیچ صدایی نباید بالاتر از #صدای_ولیّ_جامعه باشد، «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ».
⚡️ فیلسوفان مدرن میگویند دورۀ #خبر_انبیای_الهی گذشته و حالا ما #صاحبخبر هستیم!
اینها در مقابلِ انبیای الهی، #رفعت_صوت ایجاد کردهاند.
#استاد_میرباقری
@tollabolkarimeh 🌷