🔻رهش
یا
ارمیا، اپیزود سوم
از امیرخانی، خوشم میآید. قلم روانی دارد، مسلّط به ادبیات است، کلمات، جملات و بندها را میشناسد، دنیایش کوچک است و شخصیتهایش را رها نمیکند. ارمیای رمانِ ارمیا، در بیوتن سر از آمریکا و منهتن درمیآورد و در رهش، سالیانی است که به وطن بازگشته و در کوههای شمالِ تهران، در ظاهر چوپانی میکند، اما در حقیقت برای خودش مامنی ساخته که دور از هیاهوی شهر، زندگی کند، کتاب بخواند، اینترنتگردی کند و پالاگلایدر سوار شود. ارمیا، همان رضا است، شخصیت دوم اوست یا لااقل شخصیت محبوبش است که شاید مابه ازاء خارجی هم داشته باشد. حاج علی آقای فتاح، هر چند در منِاو، عاقبتبخیر شد، اما در قیدار هم ردی از او و کوره آجرپزیاش به چشم میخورد تا فراموش نشود.
سفرنامه هایش را بی کم و کاست دوست دارم، خواندنی، روان، شیرین و با تصویرسازی های درست و خوانش خوب... اصلاً یکی از مهمترین نکات سفرنامه نویسی را در کارگاه 4 ساعته اش، آموختم.
از امیر خانی خوشم نمیآید ادبیات نوشتاریاش، برایم قابلِ فهم نیست، وقتی رهبر را رهبر مینویسد که میشود رهبُر هم آن را خواند. از سوی دیگر، قلمش حد ندارد، حرمتی نمیشناسد، از نوشتن هیچچیز پروا نمیکند، چه در صحنه روبروشدن علی و مهتاب و رفاقت طولانیشان، دیسکوی شبانه، حرفهای هنجارشکن رانندههای گاراژ یا شماره یک ایلیا در آسمان تهران.
این حرف را یکبار دیگر در نقد قیدار نوشتم و احتمالاً وقتی در وبگاه شخصیاش، بازنشر داده، لابد خواندهاست. به نطرم وقتی قلم و آنچه مینویسد، ارزش قسمالهی را دارد، باید حد داشته باشد، حرمت بشناسد، نباید هر کلامی را بنویسد، هر چیزی را مشق کند و هر صحنهای را تصویر کشد.
امیرخانی خوان هستم. جز دو مقاله بلندش درباره نفت و فرار مغزها، همه کتابهایش را خواندهام. ارمیا، ازبه، داستانِسیستان، جانستانکابلستان، منِاو، بیوتن، قیدار و رهش جایی در کتابخانه شخصیام دارند. ناصرارمنی را چندوقت پیش هدیه دادم و خواندن غالب یادداشتهایش در سایت لوح، باعث شد رغبتی به خریدن و خواندن سرلوحهها نداشته باشم.
امیرخانی خوان نیستم برای کتابش صف نمیکشم، دنبالش نمیگردم، اخبارش را پیگیری نمیکنم، نظراتش در باب فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد را میخوانم، اما در تصمیمگیریها و نظراتم، کماثر است.نوشتههایش را دنبال میکنم و سعی میکنم نقد منصفانه بنویسم. چون نویسندهای اثرگذار و جریانساز است و نمیخواهم در دنیای بیرمقِ نشر، از تنها نویسنده مذهبی جریانساز عقب بمانم.
و اما رهش...
تصویرسازیهایش از تهران، اغراق نیست، حقیقتی تلخ است که نمیدانم چهوقت و چهزمانی مدیران، سیاستمداران را تکان میدهد که لااقل دیگر در تهران، تراکم نفروشند... و برجها را در همینجا متوقف کنند. علا، لیا و ایلیا شخصیتهای اصلی داستانند. این بار راوی داستان، لیا است که ایلیا به جای مامان لیا، او را مالیا صدا میکند و یک فصل، صدای صفوراست که از برج فرازنده شنیده میشود.
امیرخانی، معدن سنگ ایستاده، برج مخابراتی وسط کوه و تخریب باغات تهران را زیر سؤال میبرد از ترافیک و قانیاهایش شاکی است که همانند شعر معروف 《یه حاجی بود، یه گربه داشت》 تسلسل باطل است، و لیا با گفتن این حرفها، در مهمانی شهرداران پایتخت، همه چیز، حتی ارتقاء شغلی همسرش علا را متزلزل میکند.
این کتاب برعکس همه نوشتههای امیرخانی جز 60 صفحه اخر، کشش یک داستان پرفراز و نشیب را ندارد.
لیا، نماد پایتخت و زبان گویای نویسنده شدهاست شاید چون مدینه، به اعتبار تاء تانیث، مؤنث است - هرچند اگر شهر را بلد ترجمه کنیم، میتوان معامله مذکر هم با او کرد- و شاید چون عروس هزار داماد است.
نویسنده اینبار تصمیم گرفته به جای ارمیا، علی، قیدار یا رضا، لیا باشد، اما نتوانسته از پسِ دغدغههای زنانه، بربیاید. زنانگیاش را نمیتواند به تمامه توصیف کند. نگرانیهایش مردانه است. لیای رهش، زن نیست، زن حتی اگر مثل مرد، کار کند، بدود، تلاش کند، باز هم ظرافتهایی دارد که از دید مرد، مخفی میماند.
پیشنهادِ آخر
اگر کتابخوان هستید، این اثر را از دست ندهید، ارزش حداقل یکبار خواندن را دارد.
اگر کتابخوان، نیستید...
دوست دارید واقعیتهای تلخ پایتخت و پایتختنشینی را بدانید، رَهِش را حتماً بخوانید تا شاید باور کنید جایی که من زندگی میکنم، به هر چیزی جز شهر، شباهت دارد.
اما اگر دنبال رمانی از جنس منِاو، قیدار و بیوتن، هستید باید بگویم نه فقط من، بلکه بسیاری از طرفداران رضا امیرخانی، معتقدند رَهِش، در برابر سایر رمانهایش، حرفی برای گفتن ندارد.
@tollabolkarimeh 🌷
❇️ برتریطلبی عامل فرعونیت است
🔰 خداوند در سوره قصص ابتدا داستان را از ویژگیهای فرعون آغاز میکند. میفرماید:«إنَ فِرعَونَ عَلا فی الأرض» گویا میخواهد بفرماید مشکل اصلی فرعون برتریطلبی بود.
🔰 شاید مرتبهای از این خوی شیطانی در ما هم باشد. آیا دلمان نمیخواهد در میان جمع، ما از همه برتر باشیم و ما دستور بدهیم و دیگران عمل کنند؟! آیا اگر در جایی منافعی هست، دلمان نمیخواهد سهم ما بیشتر باشد؟! آیا به دنبال شهرت نیستیم؟! اینها همه برتریطلبی است. «إنَ فِرعَونَ عَلا فی الأرض». اگر میخواهید فرعونی نشوید، مراقب باشید که از این راه فرعون نروید!
💬 علامه مصباح یزدی
@tollabolkarimeh 🌷
...پیام علامه طباطبایی به مردم و مسئولان نظام
🔺آیت الله حسینی طهرانی:
مرحوم علامه فقید استاد طباطبایی رفع الله فی الجنان مقامه در مصاحبهای که از طرف صدا و سیما پس از شهادت رفیق ارجمند و برادر گرامیمان شهید شیخ مرتضی مطهری غفرالله له با او نمودند و در آن مصاحبه بر مرحوم شهید بسیار گریسته بود.
.
🔶چون در پایان مصاحبه از استاد خواستند پیامی برای مردم بدهد فرموده بود: " پیام من این است که به اسم اسلام در حکومت اسلام کاری را انجام ندهید که در برابر خارجیان موجب ننگ اسلام باشد"
رساله نکاحیه ، ص۱۹۴
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 آژیر بحران به صدا درآمده!
نماهنگ مهم آژیر بحران به صدا درآمده» به بررسی نقشهی استکبار جهانی برای کاهش جمعیت در ایران و برخی کشورهای اسلامی میپردازد.
رهبر انقلاب اسلامی در فروردین ۹۸ «اگر چنانچه عدد ملّت مسلمان زیاد باشد، زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند... جمعیّت کم، مقهور (شکست خورده) واقع میشود.»
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 قابل توجه افرادی که قصد تطهیر و لاپوشانی عملکرد ناصواب معممین حامی جریان غربگرای مشروطه را دارند
🔴 با روش عجیب آخوند خراسانی و دیگران #مرجع_شهید علامه شیخ فضلالله نوری اعلی الله مقامه زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) بالای دار رفت
🔴 به گزارش پایگاه اطلاعرسانی هدایتپرس، حجتالاسلام والسلمین سید حسین خادمیان نوشآبادی، استاد سطح عالی حوزه، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ در یادداشتی نوشت: با تأمل در همه اضلاع عصر غیبت ؛ این حقیقت روشن می گردد؛ پیروزی و شکست مکتب در فقاهت فقها نبوده ؛ بلکه به روش آنان وابسته بوده است
گاهی فقیهی مانند میرزای شیرازی با روشی رفیع ؛ مکتب را بر بلندای خورشید منور می فرمود و گاهی فقیهی مانند نائینی و آخوند خراسانی و … با روشی عجیب ؛ سبب بر دار رفتن شیخ شهید ؛ آیت الله فضل الله نوری علیهم الرحمه می شدند .
این جاست که باید روش ها هم ملاک و معیار قرار گیرد .
اصل مطلب در👇
http://hedayatpress.ir/1395/09/1788
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبتی درک نشده
(قسمت سوم)
👈 تکلیفی که پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیر به عهده همه ما گذاشته اند ❗️
@tollabolkarimeh 🌷
💢سه سطح از واکنشها به حواشی استادیوم کربلا/ چرا آیتالله سیستانی سکوت کرد؟
🔹سهشنبه شب هفته گذشته شاهد رخدادی بودیم که کمتر کسی در مخیله خود آن را تصور میکرددر قالب بخشی از مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیا بانویی ویولن به دست وارد صحنه میشود و برخی زنان بدون پوشش سر و همراه با اجرای زنده سرود ملی عراق، حرکات نمایشی مرتبط با پرچم عراق را انجام میدهند.
🔹جنجال بر سر این موضوع رفتهرفته گسترش یافت و واکنشها از سطح محافل سیاسی، دینی و فضای مجازی عراق خارج شد و به دیگر نقاط جهان از جمله ایران کشیده شد.
🔹اما سؤال اینجاست که چرا مرجعیت عراق از اعتراض جدی نسبت به این رخداد اجتناب کرد. هیچ کس به ارادت و عشق مرجعیت عراق به خاندان اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام حسین (ع) شکی ندارد، اما تصمیم بر سکوت و عدم واکنش به حواشی ورزشگاه کربلا از چه رویکردی اتخاذ شده بود؟👈 http://yon.ir/xGvZq
@tollabolkarimeh 🌷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حریم_مرجعیت
🔺برخی بدون اجازه از جامعه مدرسین و وزارت ارشاد، اقدام به چاپ رساله کرده اند.
🔺کسی که خارج از ضوابط قانونی عمل می کند طبیعتاً منتظر عواقب آن هم باید باشد.
🔲استاد فقیهی از اعضاء جامعه مدرسین قم:
🔹بر اساس قانون، وزارت ارشاد موظف است که اگر کسی قصد چاپ رساله خود را دارد ابتدا آن را به جامعه مدرسین ارائه دهد تا بعد از اجازه جامعه مدرسین چاپ شود.
🔹اخیرا گاهی برخی به صورت غیر رسمی این کار را انجام می دهند و در فضای مجازی رساله خود را پخش می کند، این موضوع شاید به ارشاد هم مربوط نباشد چون اجازه چاپ رساله را نداده اما افرادی آن را در فضای مجازی پخش کرده اند.
🔹وقتی کسی خارج از ضوابط تعیین شده قانونی یا قواعد مورد انتظار مردم مانند پیروی از سیره سلف صالح، اقدام کند طبیعی است که باید منتظر عواقب آن هم باشد!
@tollabolkarimeh 🌷
🚩 دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت از منظر رهبری
1️⃣ وابستگی این نظام به روحانیت
🔺 مقام معظم رهبری در اين زمینه میفرمايند: «نظام #جمهوری-اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر را داشتهاند و هم از این جهت که مردم درباره نظام به آنها مراجعه میکنند و هم از این جهت که خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسؤولند… باید از وضعیت و موجودیت نظام، آن چنان که هست، مطلع باشند.»
2️⃣ نیاز نظام به روحانیت
🔺 به اعتقاد رهبر معظم انقلاب: «علت فعّالیت #حوزههای_علمیّه ... نیاز #حکومت_اسلامی است که در طول تاریخ بعد از حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی (علیهما الصّلاة والسلام)، دیگر حکومتی با این خصوصیّات، متکّی بر احکام و مقرّرات دینی تا امروز تشکیل نشده است.
🔸 این اوّلین بار است که حکومتی بر اساس #قرآن تشکیل میشود و جامعهای اسلامی ـ با همه مشکلات و زحماتی که این کار داشته و دارد ـ به وجود آمده است. این نظام و حکومت الهی، برای عمل، اوّلاً به معارف و مقرّرات اسلامی احتیاج دارد. ثانیاً در برخی از جاها به اشخاصی برای اداره بعضی از امور این نظام نیاز است که بایستی این دو نیاز را حوزهها تأمین کنند.»
3️⃣ مصلحت مردم
🔸 از منظر رهبر معظم انقلاب، بیرغبتی روحانیت نسبت به مسائل سیاسی موجب میشود تا مردم نگران شوند. به همین دلیل لازم است تا به خاطر #مصلحت مردم، به مسائل سیاسی و انقلابی توجه نمایند.
نقل از اسباط
@tollabolkarimeh 🌷
☑️ بدرالسادات طباطبایی، دختر علامه طباطبایی:
🔸پدر و مادرم علاقه زیادی به هم داشتند و در همه لحظات زندگی در کنار یکدیگر بودند، پدر نیز علاقه و اردات زیادی به مادر داشتند بهطوری که هیچ وقت حتی یکبار نیز ایشان را با اسم کوچک خطاب نکردند و میگفتند من اگر به جایی رسیدهام از زحمات و همراهی همسرم بوده است.
🔸علامه رفتارشان در خانه یک الگوست، من به یاد ندارم که ایشان حتی یک بار نیز در خانه با خشم و غضب و عصبانیتی برخورد کرده باشد.
🔸علامه همیشه ساعتهای خاصی را برای خانواده میگذاشتند و حتی در ساخت کاردستیهایهایمان نیز به ما کمک میکردند.
🔸سفارش و تأکید همیشگی پدر بر این بود که همیشه به یاد خدا باشید و او را در همه حال ناظر ببینید به یاد دارم زمانی که سن کمی داشتم یک بار از پدر پرسیدم اگر من کفشم را به امید خدا وسط حرم بگذارم و بروم کفشم همانجا میماند، پدر گفتند اگر مطمئن باشی که خداوند مراقب آنهاست حتما کفشهایت سرجایش خواهد بود، پدر این چنین توکل و ایمان به خداوند را به من که کودکی کم سن بودم یاد میداد.
@tollabolkarimeh 🌷
🔻 تنها راه پيروزي بر دشمن دائمي
👈علامه مصباح:
🔹 بهيقين فرزندان اين مملكت از بعضي از سياستمداران درسخوانده و غربزده بهتر ميفهمند؛ عدهاي نبايد فريب بعضي افراد واداده، غربزده و راحتطلب را بخورند؛ دشمن دشمن است، تا زماني كه زنده است؛ دشمني او تا روز قيامت ادامه خواهد داشت. اين مطلب را قرآن به ما آموخته، و تجربه نيز آن را اثبات كرده است كه اگر شما يک قدم شما جلو بگذاريد، آنها صد قدم عقب ميروند.
🔸 مقام معظم رهبري در آغاز به اينها تذکر داده بودند كه هر چه محکمتر بايستيم، آنها بيشتر عقبنشيني ميکنند؛ اما اگر احساس کنند کمي سست شده و از تحريمها ترسيدهايم، تهديد خود را شديدتر ميكنند.
👈 آيتالله مصباح در جمع کاروان عاشقان حسيني، زائرين خميني در تاريخ 12/3/93
@tollabolkarimeh 🌷
💢جای ورود زنان به ورزشگاه، دنبال گران نشدن نان مردم باشید
✔️آیت الله ناصر مکارم شیرازی:
🔹جو حاکم در ورزشگاهها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی میشود. اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند. بنابراین لازم است از حضور در این برنامهها خودداری کنند؛ به خصوص این که این برنامهها را از رسانهها میتوانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.
@tollabolkarimeh 🌷
⭕️ روايت آيت الله مصباح از هزينه بودجه هاي مشكوك در حوزه هاي علميه براي تضعيف ولايت فقيه
🔻 علامه مصباح:
👈 مشكل دشمنان اسلام نمازو روزه نيست؛ هدف ولايت فقيه است // بودجه هاي مشكوكي كه براي تضعيف ولايت فقيه در حوزه هزينه شده است
🔹آمريكا با تجربه بيش از 30 سال در مواجهه با ايران و رهبري آن، به اين نتيجه رسيده كه تنها راه مقابله با ايران، نفوذ فرهنگي و عوض کردن فکر مردم است؛ در اين مسير از ماهواره، اينترنت و فضاي مجازي نيز بهره جستند تا جوانان را تحت تأثير قرار دهند؛ متأسفانه روزانه نيز خبرهايي از فسادهاي خانوادگي، از هم پاشيده شدن خانوادهها و زياد شدن طلاقها و نظاير آن به گوش ميرسد که گوياي تأثير برنامههاي آنان است.
🔸آمريکا به اين قانع نيست و به دنبال زدن ريشه اصلي اسلاميت نظام، يعني ولايتفقيه است. براي آنها نماز و روزه و زيارت و برخي ديگر از امور عبادي که در کشورهاي ديگر اسلامي نيز وجود دارد اهميتي ندارد؛ بلکه اين ولايتفقيه است که قدرت مرکزي و سبب انسجام مردم و رمز پيروزي و مقاومت ملت ماست، و لذا آن را نشانه گرفته اند.
🔹دشمنان با صبر و حوصله نقشه کاملي براي حذف ولايتفقيه دارند؛ شواهدي وجود دارد که آدمي را به يقين ميرساند که آنها در صدد تضعيف پايههاي ولايتفقيه حتي در حوزه علميه قم هستند، و بودجههاي مشکوکي نيز در اين مسير به افراد و گروههايي تعلق گرفته و هزينه ميشود.
#حوزه_انقلابي
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده مهم
⭕️ #تشیع_انگلیسی
مطالب بسیار مهم آیت الله اراکی درباره شیرازی ها و ضرر و ضربه ای که به شیعه و اسلام وارد می کنند
@tollabolkarimeh 🌷
Panahian-Clip-AnghyzeTalabeghy-128k.mp3
7.37M
🔴 طلبگی شغلی است که آخرش معلوم نیست 🔴
🔻چه چیزی را در طلبگی در نظر گرفتید؟ منبری؟ مرجع تقلید؟ استاد دانشگاه یا ...؟
🔴 دغدغه خدمت به مردم داشته باش...
#استاد_پناهیان
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 به بهانه ایام صدور فرمان مشروطیت/۱۴ مرداد
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
⁉️ «چه شد که غربیها، مشخصا #انگلیسیها، در این مساله [#مشروطه] کامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده کردند که کامیاب شدند. در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که [#مرجع_شهید] شیخ فضلالله [نوری] جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ قاعدهی قضیه این بود. به نظر من مشکل کار از اینجا پیش آمد که اینها [جریان غربگرای مشروطه] توانستند یک عدهای از اعضای جبههی عدالتخواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتا #علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و #اختلاف ایجاد کنند... انسان میبیند که حساسیت آنها را در مقابل #انحراف کم کردهاند؛ اما حساسیت بعضیها مثل [ #مرجع_شهید ] مرحوم آشیخ فضلالله [نوری] باقی ماند... یک جمع دیگری از همین جبهه، [آخوند محمد کاظم خراسانی، ملا عبدالله مازندرانی، شیخ حسین تهرانی، شیخ محمد حسین نائینی، سید محمد طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی و...] این حساسیت را از دست دادند و دچار خوشباوری و حسنظن و شاید هم نوعی تغافل شدند...البته انسان حدس میزند که بعضی از ضعف شخصیتیها و ضعفهای اخلاقی و هوای نفس بیتاثیر نبود.» ۱۳۸۵/۰۲/۰۹
💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(رضوان الله):
استبداد شاهی و مشروطه انگلیسی، هر دو روی یک سکه هستند، منتها بر اساس قاعده "دفع افسد به فاسد" اهم، دفع افسد است که او نیز مشروطه غیر مشروع درآمده از دیگ پلوی سفارت انگلیس است/ لوایح شیخ
@tollabolkarimeh 🌷
💢 مدارسی برای بازتولید طبقه اعیان و #اشراف
🔹🔸اعلام نتایج #کنکور سراسری باز هم مهر تایید دیگری بود بر خطری که بیخ گوشمان است و سال به سال مهار آن دشوارتر میشود
♦️در یک کلام سهم مدارس سمپاد و غیردولتی در بین نفرات برتر کنکور ۸۷ درصد و مدارس نمونهدولتی هم تنها ۱۳ درصد است؛ به بیان دیگر سهم مدارس عادی صفر است!
♦️یعنی مدارس با شهریههای نجومی پیشگام تسخیر دانشگاههای برتر کشور و به دنبال آن تصدی مشاغل پر درآمد کشور هستند
♦️یعنی همان طبقه اعیان و #اشرافی که هزینه تحصیل یک سال فرزندانشان برابر با چندین سال حقوق یک کارگر است همچنان در صدر هرم قدرت و توزیع ثروت قرار میگیرد و مردم عادی و محروم که توانایی پرداخت شهریههای نجومی #مدارس_غیردولتی را ندارند هیچگاه توانایی رسیدن به دهکهای بالاتر و کمتر کردن فاصلهشان با طبقه اغنیا را ندارند و روز به روز به #شکاف_طبقاتی افزوده میشود.
@tollabolkarimeh 🌷
🔻عالم انقلابی در قبال جامعه و نظام دینی مسئول است
آيت الله محمد محمدی قائينی:
🔺 ویژگیهای عالم و استاد انقلابی
1️⃣ تخصص در حوزه علوم و #معارف_اسلامی
2️⃣ برخوردار از #تهذیب و طهارت نفس
3️⃣ عالم به #مقتضیات#زمان
🔸 احاطه بر مقتضیات زمان و تحولات جاری در جامعه؛ این صریح کلام امام صادق(ع) است که ای کسی که عالم هستی! باید عالم به زمان باشی، اگر زمانه را نشناسی نمیتوانی کاری انجام دهی. علم تو هم اثر نمیکند و نمیتوانی مردم را هدایت کنی. نمیتوانی راهبر جامعه باشی.
🔸 هر مقدار از درک حقایق زمان خود عاجز بودی، در فعالیتها و تشخیصها و عملکردهایت نیز درست تشخیص نخواهی داد و عقب میمانی. چه بسا به جای خدمت، خیانت کنی. ضربه به دین بزنی؛ با سخنرانیها، نامهها، با درس و با بیانهایی که از سر خیانت نیست ولی کاری کنی که به نفع دشمن تمام شود، چون نمیدانی که اوضاع زمانه چیست و چه باید انجام داد.
4️⃣ برخورداری از تحلیل سیاسی – اجتماعی
🔸 قدرت تحلیل اجتماعی و سیاسی داشتن؛ عالم و استاد انقلابی چون راهبر مردم است، در نتیجه باید از یک سری ملاکها برخوردار باشد. #عالم_انقلابی ویژگیهایی باید داشته باشد که دیگران ندارندکه بالاترینش قدرت تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی است تا حرف را برعکس به تو تفهیم نکنند، تا موجب نشود جور دیگری حرف بزنی یا جور دیگری تصمیم بگیری.
🔸 بعید نیست ابوموسی أشعری چنین بوده باشد. او مخالف امیرالمومنین(ع) نبود فقط نفهم و ظاهربین بود. نماز خوانده بود و پول از خلفا گرفته بود و رساله و کتاب مینوشت، نمیدانست در جامعه چه خبر است و نمیدانست #طلحه و #زبیر چه افرادی هستند. فقط به ظاهر آنها نگاه کرده بود و نمیدانست چرا قیام کردند و در مقابل علی(ع) ایستادند. آخر هم گفت در فتنه معلوم نیست #حق و #باطل کدام است.
🔸 باید در جامعه باشی تا بفهمی حق چیست و باطل کدام است وگرنه همه انبیاء را باید با همین توجیه کنار بگذاریم که ما نمیدانیم انبیاء درست میگویند یا طواغیت زمان آنها درست میگویند؟ کسی که تحلیل ندارد، استاد انقلابی نیست و حق ندارد در چنین سمتی باشد. چون قرار است رهبر مردم باشد، دیگران دنبال او میآیند، رهنما میشود. اگر خود راه بلد نباشد، چگونه میخواهد راهنمای دیگران باشد؟
5️⃣ دارای روحیه #ظلمستیزی
6️⃣ #مسئولیتپذیر بودن
متن كامل اين مصاحبه را میتوانيد از لينك زير مشاهده نماييد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3640
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 امام خامنه ای و سیاست زدایان
♻️«بنده چند سال قبل از این ... راجع به سیاست در دانشگاهها، یک تعبیری به کار بردم که مسئولین دولتیِ آن روز [۱۲ آبان ۷۲] #خیلی ناراحت شدند که چرا این حرف را میزنید؛ گفتم: 👈#خدا_لعنت_کند کسانی را که بساط فکر سیاسی و #کار_سیاسی و تلاش سیاسی را از دانشگاهها جمع کردند! از ما گلهمند شدند که شما بچّهها را وادار میکنید به کار سیاسی ... بنده خودم مراجعه میکنم به خاطرات خودم و به دوره جوانی خودمان -پنجاه شصت سال پیش- که با افرادی #بحث میکردیم سر مسائل سیاسی، سر #مبارزات، داد، بیداد! محیط چالشی» ۲۹ خرداد ۹۵
👈امام خمینی: «اسلام این نیست. #والله_اسلام_تمامش_سیاست است. اسلام را بد معرّفی کردهاند». صحیفه امام، ۱: ۲۷۰
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تقابل_با_علماء
فرق انحرافی و مدعیان مهدویت ، در راستای انحـراف افراد و جوامع و مقابله با مسیر هدایت، مراکز فکری و هدایت گری جامعه (علماء) را مورد هجمه قرار می دهند و در راستای عدم تحقق این هدایت گری، سعی در ایجاد فاصله بین عموم مردم و علماء دارند.
بدنام کردن و اتهام زنی به علماء، ادعای عدم نیاز به عالمان و تقلید، تحلیل خمس در حق خود، ادعای ارتباط مستقیم با حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و... از جمله انحرافات و شگردهای مدعیان دروغین مهدویت برای رسیدن به اهدافشان است.
➕ فایل PDF مقالهای خواندنی در این زمینه:
📑 [حذف عالمان دین، راهبرد مشترکِ فرق انحرافی و مدعیانِ دروغین مهدویت]
نقل از دعوت شوم
@tollabolkarimeh 🌷
👇دانلودمـقاله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مخلوق زشت نداریم!
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ
آن كه هر چه را آفريد به نيكوترين وجه آفريد (سجده:7)
سَیّد مفسران:
هر يك از موجودات فىنفسه و براى خودش داراى حسنى است كه تمامتر و كاملتر از آن براى آن موجود تصور نمىشود.
و اما اينكه مىبينيم موجودى زشت و ناپسند است براى يكى از دو علت است: يا براى اين است كه آن موجود داراى عنوان عدمى است كه بدى و ناپسندىاش مستند به آن عدم است مانند ظلم ظالم و زناى زناكار، كه ظلم بدان جهت كه فعلى از افعال است زشت نيست بلكه بدان جهت كه حقى را معدوم و باطل مىكند زشت است و زنا بدان جهت كه عمل خارجى است و هزاران شرايط دست بدست هم داده تا آن عمل صورت خارجى بگيرد زشت نيست چون صورت خارجى آن با صورت خارجى عمل نكاح مشترك است بلكه زشتىاش بدين جهت است كه مخالف نهى شرعى و يا مخالف مصلحت اجتماعى است ويا براى اين است كه با موجودى ديگر مقايسهاش مىكنيم و از راه مقايسه، زشتى و بدى عارضش میشود مثلا عقرب كه در مقايسه با انسان زشت و بد مىگردد... پس به هر حال، هيچ موجودى بدان جهت كه موجود و مخلوق است متصف به بدى نمىشود.
📔ترجمه المیزان، ج16، ص374
نقل از مهر تابان
@tollabolkarimeh 🌷
🔻 غدیر ۱۴۳۷
چند روزیست که دلم یک جای خلوت میخواهد و خیالی آرام تا بنویسم از آنچه قلبم را به تلاطم انداخته. بنویسم از شوق و هیجانی که دارم. از روزی بگویم که در آن مدال خادمی گرفتم و آرزویم این است تا روزی که زنده ام این خدمت را از من دریغ نکنند.
سال گذشته بود که با حرفی از بزرگواری دلم از این رو به آن رو شد. اشکم جاری شد و با همسرم تصمیم گرفتیم که عید غدیر یک احسان کوچکی بدهیم؛ در حد توان ، هر چه که بود و داشتیم. با خود گفتیم مگر عید الله الاکبر نیست؟ مگر قلب زمین و زمان شاد نیست؟ پس این شادی را فریاد بزنیم.نشان بدهیم. دیدیم همه حرف از محرم و غم تنهایی سیدالشهدا میزنند. کمی فکر کردیم و دیدیم که حسین بن علی چرا تنها ماند و چرا آنگونه مظلوم شد؟مگر غدیر شروع امامت نبود؟پس چگونه از یاد ها رفت و مردمان نفهمیدند که حسین پسر علی ست. همان که پیغمبر خدا سه روز حاجیان را برای معرفی اش در گرمای سوزان مکه نگاه داشت تا بگوید این علی و اولادش راهنمایان شمایند.مبادا از ایشان جدا شوید که گمراه خواهید شد.سخن از عاشورا بود ولی غدیر نه! همه جا غم محرم و خیمه گاه و قتله گاه بود ولی غدیر نه! یادمان نبود که عاشورا از فراموشی غدیر به وقوع پیوست. گفتیم خب کاری کنیم. دور هم جمع شدن و هدیه های زیبا برای بچه ها و بسته های غذا بهانه ای شد که ذره ای غدیر را بزرگ بداریم.و ما شروع کردیم.حالا از آن شروع طلایی تنها یکسال میگذرد و من با ورود ماه پر برکت ذی حجه هر روز که به هجدهم این ماه نزدیکتر میشویم بی قرار تر میشوم. بی قرار تر از همیشه. بی تاب تر و مشتاق تر که باز خادمی کنم.و در این راه مبلغ غدیر باشم.حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب که درود خدا و تمام هستی بر او باد حکومت بر دلها دارد و ما موظفیم ایشان را به همه معرفی کنیم.چه خوب که از غدیر شروع کنیم. با طعامی و یا هدیه ای.... حتی اگر عروس و دامادی را پاگشا میکنیم در غدیر باشد. عیادت بیمار یا خرید لباسهایمان در غدیر و برای غدیر باشد.من یقین دارم و به این باور رسیدم که هر که بر سر این چشمه ی رحمت و امید بنشیند و طلب کند سیرابش میکنند... به امید روزهایی که همه مان مبلغ غدیر باشیم. هر چند با کارهای به ظاهر کم و کوچک!
حتی آب و چای و صبحانه و ناهار و شام روز غدیر را به نیت احسان برای مولایمان امیرالمومنین تهیه کنیم و توفیق خدمت و نوکری بیشتر و بهتر را برای سالهای بعد از ایشان طلب کنیم.
یادمان باشد با فراموشی غدیر و غریب و مهجور ماندنش کربلای دیگری نسازیم.
یا علی
✍ به قلم #سمیرا_چوبداری
@tollabolkarimeh 🌷