eitaa logo
تُراب باش
5.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
113 فایل
تُراب باش، فرزندِ أبوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی صرفاً جهت اطاعت از امر ولیّ امر ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
🌤️ : أنصار اللهِ عیسایی 2️⃣ أنصار الله در سوره‌ی آل‌عمران (۹) ☀️ عالَم، صَمَد از «أسماءُ الحُسْنیٰ» و «أسماءِ هٰؤلاء» است!! ✍️... خداوند ۱ بار صراحتاً درباره «أسماءِ هٰؤلاء» در آیاتِ ۳۱ تا ۳۳ سوره بقره و ۴ بار درباره أسماءُ الحسنیٰ در سوره طه آیه ۸، اعراف آیه ۱۸۰، اسراء ۱۱۰ و حشر ۲۲ تا ۲۴ صحبت می‌کند؛ که جامع‌ترین بحث در بابِ أسماءُ الحُسنیٰ را در سوره حشر آورده است؛ بیشترین تراکمِ أسمائیِ قرآن در آیات پایانی حشر است؛ خدا تعداد زیادی از عناصر را نام می‌برد: «هُوَ اللّهُ، عالِمُ الغَیبِ وَالشَّهادَةِ، الرَّحمنُ، الرَّحیمُ، المَلِکُ، القُدُّوسُ، السَّلامُ، المُؤمِنُ، المُهَیمِنُ، العَزیزُ، الجَبّارُ، المُتَکَبِّرُ، الخالِقُ، البارِئُ، المُصَوِّرُ» و اسم‌هایی در لابلای این‌ها، بعد از بیانِ این اسم‌ها بلافاصله در آیه ۲۴ می‌فرماید: «لَهُ اْلأَسماءُ الحُسنی» یعنی این‌ها أسماءُ الحُسنیٰ هستند و أسماءُ الحُسنیٰ هم برای خداست!! اما یک سؤال! به محض شروع بحث، خدا در آیه ۲۲ حشر می‌فرماید: «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلٰهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ...» اوست آن خدایی که جز او خدایی نیست؛ همو عالم به غیب و شهود است و... اینکه فرمود «هُوَ اللَّهُ» با اینکه در آیه ۲۴ می‌فرماید «لَهُ اْلأَسماءُ الحُسنیٰ» خیلی فرق دارد؛ در آیه ۲۲ صحبت از هویّت است! در آیه ۲۴ صحبت از مالکیّت است! ⁉️بالاخره این اسم‌ها خودِ خدا هستند؛ یا در مالکیّتِ خدا هستند؟! اگر بگوییم خدا هستند یا در هستند؛ تمامِ احادیثِ موجود ذیل آیاتِ أسماءُ الحُسنیٰ که اهل‌بیت (ع) فرمودند؛ به خدا قسم أسماءُ الحُسنیٰ هستیم را نعوذ بالله باید بدانیم؛ حال آنکه این احادیث قبال ردّ و انکار نیستند؛ پس ماجرا چجور می‌شود؟! چطور نگاه کنیم که نشویم؟! چطور نگاه کنیم که چشممان أسماءِ الهی را ببیند؛ اما قلبمان، باشد و به سلسله‌ی واسطه‌ها ایمان داشته باشد؟! مثل ابراهیم (ع) که طبق آیاتِ ۷۴ تا ۸۰ انعام، در ملکوت با خدا مواجه شد؛ اما گفت من تمامِ صورتم به سمتِ ، بعد فرمود: این رفتارِ من نیست؛ است! ما هم می‌خواهیم حنیف باشیم؛ تمامِ صورتمان به سمتِ باشد؛ اما حنیف باشیم؛ حنیف یعنی کسی‌که از طریق و بسوی خدا باشد؛ بسوی خدا برود؛ در این صورت، به خدا، با قربِ به اهلِ‌بیت (ع) واقع خواهد شد؛ چون وسیله‌ی الی الله هستند؛ چنانچه ذیل آیه ۳۵ مائده که فرمود: «وَ ابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ» رسول‌الله (ص) فرمودند: «الأَئِمَّةُ مِن وُلدِ الحُسَینِ، مَن أَطَاعَهُمْ فَقَد أَطاعَ اللَّهَ وَ مَن عَصَاهُم فَقَد عَصَی اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ هُمُ العُروَةُ الوُثْقَی وَ هُمُ الوَسِیلَةُ إِلَی اللَّهِ عَزَّوَجَل» امامانِ همگی از فرزندانِ حسین (ع) هستند، هرکس از اطاعت کند؛ قطعاً را اطاعت کرده؛ و هر کس در قبالِ ایشان عصیان کند؛ حتماً خدای عزّوجلّ را معصیت کرده؛ ایشان ریسمانِ محکم و به سوی خدای عزّوجلّ هستند. [عیون أخبار الرضا ع، ج ۲، ص ۵۸] 💯پس ما بر اساسِ آیاتِ پایانی سوره حشر، عالَم را و پُر از أسماءِ الهی می‌یابیم؛ أسمائی که متعلق به هستند؛ خدا هستند و خداوند با این أسماء، با این اسباب و واسطه‌هایی که خودش قرار داده؛ بر عالَم خدایی و پادشاهی می‌کند؛ ما باید به این صورت، باشیم که همان است؛ و چقدر زیباست که انسانِ مؤمن با فهم این عجیبِ اهل‌بیت (ع) کیف می‌کند؛ و تازه می‌فهمد که چرا در جامعه کبیره می‌فرمایند: «مَوالِيَّ لا اُحْصى ثَنائَكُمْ وَ لا أبْلُغُ مِنَ الْمَدْحِ كُنْهَكُمْ وَ مِنَ الْوَصْفِ قَدْرَكُمْ وَ أنْتُمْ نُورُ الأْخْيارِ وَ هُداةُ الأْبْرارِ وَ حُجَجُ الجَبّارِ بِكُمْ فَتَحَ اللّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ...» ای موالی و سرورانِ من! ستايش و ثنای شما را نمى‌توانم بشمُرم و کنم؛ و با مدح به [حقيقت] و وجودی شما نخواهم رسید؛ و با توصيف، منزلتِ شما را نمى‌توانم بيان كنم كه شما، خوبان و هادیانِ نیکوکاران و حجّت‌هاى [خداى] جبّار هستيد. خدا به شما [و به سببِ شما همه‌چیز را] آغاز كرد و به شما [و به سببِ شما همه‌چیز را] پايان مى‌بخشد؛ و خدا به [سببِ] شما، باران را مى‌فرستد و به [سببِ] شما آسمان را نگه مى‌دارد از اين كه جز به اذنِ او بر زمين بيفتد و به شما اندوه را مى‌گشايد و سختى را برطرف مى‌كند!! ‼️چرا این همه ؟! چون خدا بدون که همان أسماءِ الهی هستند؛ کاری انجام نمی‌هد؛ و ما در آیات سوره‌ی حشر، با چنین عظیمی از اهل‌بیت (ع) مواجه می‌شویم؛ چیزی که عالم را پُر کرده و تمامِ نظامِ الهی، و مشحون از این أسماء هست که برای خداست. ... @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تُراب باش
🌤️ #فصل_اول: أنصار اللهِ عیسایی 2️⃣ أنصار الله در سوره‌ی آل‌عمران (۹) ☀️ عالَم، صَمَد از «أسماءُ ا
🚨! تا دقایقی دیگر، مستنداتِ عجیبی درباره ولایتِ مولا امیرالمؤمنین (ع) در بحثِ فوق، بارگذاری می‌شود. https://eitaa.com/torab_bash
👆توحیدِ ولایی در قرآن و حدیث👆 ✍️... پیرو ، درباره اینکه گفتیم عالَم، از أسماءِ الهی یعنی نورِ اهل‌بیت (ع) است؛ ادله‌ی محکم و جالبی در آیاتِ قرآن و روایاتِ عترت (ع) وجود دارد؛ به عنوان مثال: 1️⃣ خداوند در آیه ۱۲ یس می‌فرماید: «کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» یعنی در امامِ مبین احصاء شده است! امام صادق (ع) ذیل این آیه می‌فرماید: «وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ قَالَ فِی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ» [۱] در امامِ مبین یعنی در امیرالمؤمنین (ع)؛ یا اینکه امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «أنَا وَاللهِ الْإمَامُ الْمُبِینُ أبَیِّنُ الْحَقَّ مِنَ الْبَاطِلِ وَرَّثتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ» [۲] بخدا قسم! که من همان هستم؛ و حق را از باطل مشخص می‌کنم و آن را از پیامبر (ص) به ارث برده‌ام. 2️⃣ همچنین در دعای کمیل می‌فرماید: «اَللّهُمَّ إِنّي اَسْئَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ»، خدایا! رحمتِ تو را پر کرده، من از تو درخواست می‌کنم که رحمتت این چنین است. طبق حدیث، رحمت کیست؟! در روایاتِ ذیل آیه ۲۱ نور، فرموده‌اند که رسول‌الله (ص) است، همچنین اینکه رحمت، امیرالمؤمنین (ع) یا اینکه رحمت فاطمه (س) و همچنین اینکه رحمت ولایتِ امامان معصوم (ع) است. یا در فراز دیگر دعای کمیل می‌فرماید: «وَ بِأَسْمائِكَ الَّتي مَلأَتْ اَرْكانَ كُلِّ شَىْءٍ» و من به واسطه‌ی تو، از تو درخواست دارم؛ أسمائی که همه‌چیز را پُر کرده و در بر گرفته است! ارکان یعنی چارچوبه و همه‌چیز در عالم، با درست شده است و هیچ‌جای عالم خالی از این أسماء نیست!! که امام صادق (ع) ذیلِ آیه ۱۸۰ اعراف می‌فرماید: «نَحْنُ وَاللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی الَّتِی لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا» [۳] بخدا قسم که ، هستیم و خدا اَعمالِ هیچ‌یک از بندگان را نمی‌پذیرد مگر با نسبت به ما. 3️⃣ امام باقر (ع) نیز درباره‌ی جایگاهِ أسمائیِ اهل‌بیت (ع) در عالم، ذیلِ آیه آخر سوره الرّحمن می‌فرماید: فِي قَولِهِ «تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِى الْجَلَالِ وَ الْاءِكْرَامِ» نَحنُ جَلالُ اللّهِ وكَرامَتُهُ الَّتي أَكرَمَ اللّهُ العِبادَ بِطاعَتِنا. [۴] درباره کلام خدا که فرمود: باد پروردگارت که صاحبِ اسمِ الجلال و اسمِ الإکرام است؛ ما اسمِ خدا و اسمِ خدا هستیم که بندگانش را به واسطه اطاعت از ما تکریم می‌کند. 4️⃣ همچنین در آیه دوم سوره‌ی توحید می‌خوانیم: «اللَّهُ الصَّمَدُ» خدا و تو پُر است! یعنی چه؟! مگر خدا حجم دارد؟! مگر ذاتِ خدا وصف می‌شود؟! اینجا به چه معناست؟! قالَ ابن‌عباس: «الصَّمَدُ السَّیِّدُ الَّذِی یُسْنَدُ إِلَیْهِ الْأَشْیَاءُ». [۵] ابن‌عبّاس می‌گوید: ، آن آقایی است که همه اشیاء بسوی او اعتماد و تکیه می‌کنند؛ و امام رضا (ع) فرمود: «إِنَّ اللهَ کَمٰا وَصَفَ نَفْسَهُ، أَحَدٌ صَمَدٌ نُوْرٌ» [۶] یعنی خدا همان‌گونه که را وصف کرده، احد، صمد و نور است! نفسِ خدا؟! مگر خدا نفس دارد؟! بله! در جاهایی از قرآن، از جمله آیاتِ ۲۸ و ۳۰ آل‌عمران فرموده: «وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ» و خدا شما را از نفسِ خودش تحذیر می‌دهد! نفسُ الله چیست؟! یا بهتر است بگوییم نفسُ الله کیست؟! در زيارتِ اميرالمؤمنين عرض می‌كنيم: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَفْسَ اللّهِ» سلام بر تو ای نفسِ خدا! یا «اَلسَّلامُ عَلَی نَفْسِ اللهِ الْعُلْيَا» سلام بر نفسِ والای خداوند؛ و یا «اَلسَّلامُ عَلَی نَفْسِ اللهِ الْقَائِمَةِ» [۷] سلام بر نفسِ قائمِ خدا! همچنین ذیلِ آیه ۱۱۶ مائده که عیسی (ع) به خدا می‌فرماید: «وَ أنْتَ تَعْلَمُ ما فِي نَفْسِي وَلا أعْلَمُ ما فِي نَفْسِكَ»؛ آمده که منظور از «نَفْسُ اللَّه» مولا اميرالمؤمنين (ع) هستند؛ [۸] یعنی ایشان در قیامت، رو بسوی امیرالمؤمنین (ع) ایستاده و متوجه ایشان است؛ آنگاه خدا را خطاب قرار می‌دهد و از طریقِ نفسُ الله با الله صحبت می‌کند. پس اینکه خدا است؛ یعنی خدا تمامِ عالَم و نظامش را از علیّ و ولایتِ علیّ (ع) کرده است. 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱. تفسیر اهل بیت (ع)، ج ۱۲، ص ۵۰۶، بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۱۵۸، تأویل الآیات الظاهرة، ص ۴۷۷، البرهان، ذیل همین آیه. ۲. تفسیر اهل بیت (ع)، ج ۱۲، ص ۵۰۶، تفسیر روایی نورالثقلین و البرهان، ذیل همین آیه. ۳. الکافي، ج ۱، ص ۱۴۳. ۴. القمّي، ج ۲، ص ۳۴۶، بصائر الدرجات، ص ۳۱۲، بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۱۹۶. ۵. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج ۱۸، ص ۴۷۸، فرات الکوفی، ص ۶۱۷. ۶. البرهان فی تفسیر قرآن، ج ۱، ص ۴۸۶، بحارالأنوار، ج ۲، ص ۹۱. ۷. مِكيال المکارم، ج ۲، ص ۲۹۶. ۸. بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۳۳۱. @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨! وقتی می‌گوییم توحیدِ ولایی، منظور این است که خداوند به واسطه‌ی اسباب و واسطه‌هایی که خودش در عالَم قرار داده کارهایش را انجام می‌دهد؛ مثلاً خلق می‌کند، نازل می‌کند، حیات می‌بخشد، رزق می‌دهد، می‌میراند و بر عالَم و آدم پادشاهی می‌کند؛ یعنی خدا هیچ کاری را در تمامِ نظامش، بدون اسباب که همان اهل‌بیت (ع) هستند، انجام نمی‌دهد؛ از این منظر، چون کلاً خدا فاعل است می‌گوییم: ؛ و چون اهل‌بیت (ع) بابِ خدا به سوی خلق و سبیلِ خلق به سوی خدا هستند؛ و خدا این را قرار داده و خودش از این طریق در عالم فاعلیت دارد؛ می‌گوییم: ؛ و این نوع توحید، پیش‌شرط و لازمه‌ی یاورِ مهدی عج شدن و أنصاراللهی است. https://eitaa.com/torab_bash
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | آینده‌ای عجیب با پیروزی‌های پی درپی نزدیک است! امیدوار باشیم! اما تلاش هم بکنیم!! https://eitaa.com/torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍 امام صادق(ع): هرگز همرنگِ جماعت نباش؛ و نگو که من تابعِ مردم هستم و من هم مثل بقیه‌ی مردم، شما برای فرمانبرداری از خدا آفریده شده‌اید. https://eitaa.com/torab_bash