eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
241 ویدیو
12 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
12.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعَامِ بُيُوتًا تَسْتَخِفُّونَهَا يَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَيَوْمَ إِقَامَتِكُمْ ۙ وَمِنْ أَصْوَافِهَا وَأَوْبَارِهَا وَأَشْعَارِهَا أَثَاثًا وَمَتَاعًا إِلَىٰ حِينٍ نحل/۸۰ عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
مناره چهارگوش از دوره قاجار تا دوره معاصر مشاور:مهدی‌ صادق‌احمدی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
در دوران پیش از اسلام مناره یا میل راهنما را جهت راحتی مسافران می‌ساختند. این هادیان قافله‌ها و راهنمایان کاروان‌ها را عموما" در کنار راه‌ها و جاده‌ها می‌ساختند و در تاج آنها آتشی روشن کرده تا مسافران با دیدن نور آنها در شب‌های تاریک یا روزهای مه گرفته راه را از بی‌راه تشخیص دهند. مناره‌ها یا میل‌ها، از همان ابتدای ساخت‌شان بنایی مستقل بوده‌اند و ربطی به بنایی دیگر نداشته‌اند. از میل‌ها در دوران باستان برای پیام‌رسانی، پست و راهنمایی راه‌ها استفاده می‌شده؛ هر چند تزئین‌های عالی آ‌ن‌ها جای بحث دربارة کاربردشان را باز می‌گذارد. اکنون اما مناره‌ها از اجزاء معماری اسلامی هستند که بیشتر در مساجد، تکایا و برخی بقاع متبرکه به‌کار می‌روند. و از محلی برای اشاعه نار تبدیل به محلی برای اشاعه نور شدند. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
انسانی را که آنها (غرب) تعریف می‌کنند با انسانی که ما (در تمدن اسلامی) تعریف می‌کنیم کاملاً متفاوت است. در اسلام انسان با در ارتباط است و همیشه نگاهش به آسمان است اما انسان آنها (غربی) نگاهش به است و نگاه به آسمان ندارد. 👌 لذا انسان باید در با آیات الهی در ارتباط باشد. 🎙️ آیت‌الله محسن‌اراکی تصویر اول: مسجدجامع هرات، افغانستان تصویر دوم:گنبدخانه مسجد شیخ‌لطف‌الله، اصفهان عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
شبکه اجتماعیِ کاملاً اجتماعی در ایران حمام‌ها مکانی برای‌ آشنایی‌ بـا‌ هم‌صنف‌هـا و خبرگیری بود. خبرگیری افـراد‌ در‌ حمام‌هـا تنها محدود به مسائل روزمره نمی‌شد و گاهی مطالب مهم‌ و حتی‌ سـرنوشت‌ ساز کـشور نیز میان مردم به بحث گذاشته می‌شد. چنانکه به گفته یکی از ناظران‌ خـارجی‌، هنگام جنگ‌های ایران و روسیه، چند روزی در بازار و حمام‌های عمومی‌ ایران‌ صحبت‌ از علیه روسیه تزاری در میان بود. به دلیل همین بعد حضور در مکان شهری بود کـه در دوره قاجار، عـده ای از سوی نـظمیه یا مقام‌هـای سـیاسی به طور ناشناس‌ و محرمانه‌ در حمام‌هـا و دیگـر فـضاهای عمومی استراق‌ سمع‌ می‌کردند‌ و شنیده‌هایشان را بــه بالادستی‌های خود گزارش می‌دادند. چنین اهتمامی از سوی حکومت‌، تائیدی‌ بـر تاثیر اجتماعی حمام‌‌‌ها‌ و البته آگاهی حکومت از چنین کارکرد‌ مهمی اسـت. @AsrTarikh حمام‌ها، بقاع متبرکه، تکایا و میادین شهری و حتی بازار و قهوه‌خانه‌های شهر فرصتی برای‌ کـسب‌ آگاهی‌ از اخبار روز و اطلاع رسانی بود؛ به عبارتی، هـم امکان خبرگیری‌ و هم‌ خبرپراکنی در این اماکن وجود داشت. علاوه بر این مسائلی از قبیل دادوستد و آشنایی خانواده‌ها و ازدواج جوان‌ها نیز در حمام‌ها امر بسیار رایجی بود. پ. ن: تحقیقات جدید نشان داده گفت‌وگو با غریبه‌ها در مکان‌های عمومی مثل مترو، اتوبوس، مطب و... تاثیرهای مثبت زیادی روی روان افراد می‌گذارد. البته این تنها بُعد فردی ماجراست و تاثیرات اجتماعی آن بیشتر از این‌هاست. دسترسی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
بیمارستان زایمان در نزدیکی واحد پزشکی کارخانه اتومبیل ولگا تولیاتی 1982 اینجا کارخانه عروسک نیست، اینجا بیمارستان یکی از کارخانجات خودرو سواری در شوروی است. کارخانه‌‌هایی که در خدمت "قدرت و ثروت انباشت شده" باید انبوهی از کارگران را در انبوهی از آپارتمان‌های شده در نزدیک‌ترین مکان به کارخانجات ساکن کنند تا با کمترین هزینه ارزانترین نیروی کار را شکل دهند. بازی کودکانه کودکان، تولید غذای خانگی برای خانواده، دورهمی خانوادگی، خرید از مغازه و بازارچه محلی، صله رحم و ده‌ها موضوع اجتماعی_خانوادگی دیگر نباید وجود داشته باشد و سرمایه‌دار به همان روش و کپسولی هر کدام که ضرورت داشت را در اختیار کارگر و خانواده‌اش می‌گذارد و غیرضرورها هم همچون صله رحم از دستور کار حذف می‌شود تا حرکت چرخ‌های توسعه کند نشود. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
بیمارستان زایمان در نزدیکی واحد پزشکی کارخانه اتومبیل ولگا تولیاتی 1982 اینجا کارخانه #تولید_انبوه
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلال آل‌احمد: اکنون ما... در برابر و ایستاده‌ایم و از سر بی‌ارادگی یعنی به هرچه پیش آید خوش آید، تن داده‌ایم چه بایدمان کرد؟ آیا هم‌چنان که تا کنون بوده‌ایم باید فقط مصرف‌کننده باقی بمانیم؟ یا باید درهای زندگی را به روی ماشین و تکنولوژی ببندیم؟ یا راه سومی در پیش است؟ تنها ماشین ماندن و به تسلیم صرف تن به این قضایای قرن بیستمی دادن، همان راهی است که تا کنون پیموده‌ایم. راهی که به روزگار فعلی منتهی شده است. به روزگار غرب‌زدگی. به روزگار دست به دهان غرب ماندن که بیایند و هرچند سال یک‌بار، اعتباری بدهند یا کمکی، که مصنوعاتشان را بخریم و ماشین‌ها که قراضه شد از نو. درست است که این راه آسانی است و برآورنده بسیاری از کاهلی‌ها و تنبلی‌ها و بی‌عرضگی‌ها و بیکارگی‌ها؛‌اما اگر این راه به جایی می‌برد که این همه نابسامانی در کارمان نبود. اما این که به درون پیله‌ی خود بگریزیم،‌ هیچ زنجره‌ای چنین نکرده است آیا نه این است که به جبر سیاست و اقتصاد و همبستگی منافع با دیگر دسته‌های بشری، نیمی از اراضی مملکت را در اختیار بیل و مته‌ي کمپانی‌های خارجی گذاشته‌ایم که بیایند و بکاوند و حفر کنند و درآرند و ببرند. اما راه سوم که چاره‌ای از آن نیست جان این دیو را در شیشه کردن است. آن را به اختیار خویش درآوردن است... طبیعی است که ماشین برای ما سکوی پرشی است؛ تا بر روی آن بایستیم و... هرچه دورتر بپریم. باید ماشین را ساخت و داشت اما در بندش نبایست ماند... چون ماشین وسیله است و هدف نیست. هدف فقر را از بین بردن و رفاه مادی و معنوی را در دسترس همه گذاشتن است. @torabiran