eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
235 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
مسجد جامع عتیق کهن‌ترین مسجد شیراز می‌باشد که مسجد جمعه یا آدینه نیز نامیده می‌شود. بنای اولیه این مسجد در سال ۲۸۱ هجری قمری در زمان عمرو لیث صفاری ساخته شده‌است. این مسجد اولین هسته مذهبی در شهر شیراز است که جدا از عملکرد مذهبی نقش -سیاسی نیز داشته‌است و به همین دلیل در قلب و در پیوند با دارای ۶ ورودی در محلات مختلف شهر می‌باشد که مهم‌ترین آن ورودی ضلع شمالی است که در دوره صفویه بازسازی گردیده‌است. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
♦️ دکتر عباس جهانبخش در مصاحبه با خبرگزاری مهر: زمین و مسکن به عنوان کالای ضروری مردم که فاسد نمی‌شود برای سوداگران جذابیت دارند، آنها دنبال خانه های کوچک هستند تا بتوانند سود بالاتری کسب کنند. ساخت مسکن‌های کوچک از نگاه نولیبرالیسم منشأ می‌شود و با تاکید بر اقتصاد و بازار، به خانواده‌ها فشار می‌آورد. این روش نه تنها به خانه‌دار شدن طبقات متوسط و پایین کمک نمی‌کند، بلکه سوداگری در بازار مسکن را تشدید می‌کند. او معتقد است که باید مسکن و زمین از کالای سوداگری خارج و تبدیل به کالای مصرفی شوند. راهکار او برای حل بحران مسکن، عرضه زمین و اعمال مالیات بر ارزش زمین (LVT) است. جهانبخش همچنین تاکید دارد که دولت باید بر اساس اسناد بالادستی و قانون اساسی عمل کرده و نقش نظارتی ایفا کند. 🌐 از لینک زیر مصاحبه کامل را مطالعه کنید: https://www.mehrnews.com/news/6177493 زیست شهر نوین مولّد @zistshahr
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
مثالهايى كه در جهان گروههاي واتس اپى بعنوان كشور موفق ترويج مى شدند همه دچار آشوب شدند. بنگلادش، سرى لانكا، گرجستان… پروژه هايى كه در جهان واتس اپ نماينده آينده بودند همه به شكست تبديل شدند از نئوم بگيريد تا قاهره جديد… ✍️ مجید شاکر عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
🎙️مناظره زنده تلویزیونی با موضوع با حضور پیروز حناچی (شهردار سابق تهران و دبیر اسبق شورای عالی شهرسازی و معماری) و محمدمنان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی) شنبه، ۲۰مرداد۱۴۰۳، ساعت ۲۲:۳۰ شبکهٔ چهار سیما عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهدی چمران: بلندمرتبه سازی نمادی از پیشرفت نیست... در بخش قدیمی وین اجازه ساخت ساختمان های بلند وجود ندارد آیا این نشان دهنده این است که این شهر پیشرفته نیست؟ به مثابه عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
۷۸۶ 🌸مسجد برای (خدا) حمام خانه (شیاطین) جن . وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا ﴿١٨﴾ و مساجد ویژه خداست، پس هیچ کس را با خدا مپرستید، (سوره جن آیه ۱۸) . 🌸در روایتی از پیامبر اکرم نقل شده كه: حمام خانه شيطان است. روى أبو أمامة أنّ رسول اللّه(صل الله علیه وآله) قال:«إنّ إبليس لمّا انزل إلى الأرض قال: يا ربّ أنزلتني إلى الأرض و جعلتني رجيما فاجعل لي بيتا، قال:الحمّام…» ابو امامه از رسول خدا (صل الله علیه وآله) نقل می كند كه آن حضرت فرمود: بعد از آنكه شيطان رانده شد و او را به روی زمين فرستادند عرض كرد: پروردگارا مرا به سوی زمين فرستادی، از درگاه خود راندی پس برای من خانه ای قرار بده خطاب شد: خانه تو را حمام قرار دادم. فيض کاشانی، محسن، المحجةالبيضاء، انتشارات مكتب النشر اسلامی، ج ۶، ص ۶۳. اجنه مختلفی وجود دارند یکی از از اقسام آنها جن آبی هست یعنی در آب زندگی می کنند و هرجایی که آب باشه علاقه دارند. و از این روایت مشخص می شود شیطان رانده شده از نوع جن های آبی بوده است. . 🌸و به صراحت به انواع اجنه در قرآن اشاره شده است. . وَ الشَّياطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَ غَوَّاصٍ «۳۷» وَ آخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفادِ «۳۸» (سوره ص) . و جن‌هاى سركش را (مسخّر او ساختيم) هر بنّا و غوّاصى از آنها را. و گروه ديگرى از جن‌ها كه در غل و زنجير (و تحت سلطه‌ى او) بودند. . خوب اینجا جن های بنا و غواص که همان جن های آبی هستند رو معرفی کرده است و البته جن هایی که به غل زنجیر شدند تا خللی در حکومت حضرت سلیمان سلام الله علیه ایجاد نکنند. . وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا ﴿١٦﴾ و اگر [انس و جن] بر طریقه حق پایداری کنند حتماً آنان را از آب فراوانی سیراب خواهیم کرد، (سوره جن۱۶) . 🌸حمام باید در طرفی از اطراف خانه(اکناف الدار) باشد. در روایت آمده است: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُ‌ عَنْ مَنَازِلِنَا فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ بَعْدَ ذَلِكَ. مردی به امام باقر(علیه السلام) شکایت کرد و عرض کرد جن ما را از منازل خود بیرون کرده و فراری داده است امام(علیه السلام) فرمود سقف خانه را هفت ذراع قرار بده و حمام را در یک طرف خانه قرار بدهید آن مرد گفت این کار را انجام دادیم دیگر هیچ چیزی که ناراحت کننده باشد ندیدیم. [الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج۶، ص۵۲۹.] . 🌸خوب در این روایت هم مستقیم ارتباط جن و حمام بیان شده است اما اکناف الدار باید دقیق بررسی شود منظور اطراف خانه باشد. اما به نظر باید حمام بیرون از خانه در نزدیکی ورودی باشد. . البته از همین روایت مشخص است حمام در خانه هم می ساختند و بعدا اصلاح شده و اینکه می شود حمام خصوصی باشد اما بیرون از خانه. . اگر دقت کنیم حمام های قدیمی از کتیبه قرآنی و اذکار خالی بودند بنظر بخاطر این بوده که اجنه بتونند در آنجا حضور داشته باشند. . خوب اگر حمام خانه شیاطین جنی است خوب چه اصراری است که درآنجا برویم؟! . اگر در مسجد روح را متعالی میکنیم در حمام کثافات جسمی را از بدن پاک میکنیم. . چون اگر اجنه خانه نداشته باشند پس به خانه های مردم می رفتند. و احتمالا وقتی مردم به حمام ها می رفتند از کثافات مردم تغذیه می کردند. . آنچه می دانیم و در روایت آمده اجنه به انسان های برهنه طمع می کنند و همواره در روایت توصیه می کردند که با لنگ حمام بروید و یا اینکه دمر نخوابید. . جالب آنکه در قدیم همه مردان و زنان حجاب داشتند و به نظر یکی از مسائل که طمع نکردن اجنه در آنها بوده و چون بیشتر به مغز آسیب می زنند همه مردان کلاه می ذاشتند و زنان هم همیشه حجاب داشتند حتی در خانه ها. . 🌸راوی می‌گوید: به حمامی در شهر مدینه داخل شدم که پیرمردی متصدی آن بود. از وی پرسیدم این حمام برای کیست؟ گفت: برای امام باقر (علیه‌السّلام). گفتم: خود او نیز به این حمام می‌آید؟ گفت: آری. . چرا در موقع رفتن به توالت بايد بگوئيم: «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله »؟ جواب: از امام معصوم نقل شده است: وقتى شما اين ذكر را بگوئيد ديگر شيطان در توالت به شما نگاه نمى كند. . امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «أ لَیسَ مِن حُسنِ التَقدیرِ أن یکونَ الخلأ فِی أستَرِ مَوضِعٍ فیها، آیا نمی بینی که از نیکویی تقدیر خانه که آدمی بنا می کند آن است که بیت الخلأ (سرویس بهداشتی) در پنهان ترین جای خانه باشد؟»[تهذیب‌الاحکام، ج ۶، ص۱۸۷.] . اما حالا حمام ها و دستشویی ها را وارد خانه کردیم و نانوایی ها را از خانه بیرون کردیم... . ✍حجت الاسلام سید صالح پورمند کانال معماری اسلامی @memari_islami .
سد کریت یک سازه آبی تاریخی است که در شهرستان طبس روستای کریت قرار دارد. این سد با با ارتفاع ۶۰ متر، تا اوایل قرن بیستم بلندترین سد جهان بوده‌است. از نکات جالب و قابل توجه این است که حتی زلزله سال ۱۳۵۷ طبس با شدت ۷٫۷ ریشتر و حداکثر شتاب ۰٫۷۵ گرم نیز موجب خسارات جدی به سد نشده است. این سازه آبی بزرگ‌ترین سد قوسی جهان تا دوران اخیر بوده است. آجرهای مربعی شکل، سنگ و ساروج، آهگ و خاک رس از عمده‌ترین مصالح به‌کار رفته در سد است. این سد از نوع بتونی و قوسی با ارتفاع ٢۴٫۵ متر است که برای آن ۸۵ هزار مترمکعب بتون‌ریزی انجام شده‌است و دارای عمق حوضچهٔ آبگیر ۲۰ متر، طول آن در قسمت تاج ۵۲ متر و عرض تاج بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر است. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
مسکن حمایتی.mp3
41.3M
فایل صوتی مناظره با موضوع: با حضور: پیروز حناچی، شهردار سابق تهران محمد منان رئیسی، نماینده کنونی مجلس شنبه، ۲۰مرداد۱۴۰۳ عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
بیش از یک سوم مردم ایران دارای اختلالات روانی هستند و سهم معماری و شهرسازی در فرسایش شدید روان و اعصاب مردم ایران بسیار زیاد است. ترافیک‌های سنگین و روح‌خراش، تراکم عجیب و غریب ساختمان‌ها، معابر و خیابان‌های تنگ، شلوغی‌ها و آلودگی‌های صوتی، آلودگی‌ خطرناک هوا در زمستان، گرمای شدید در شهرهای بزرگ در تابستان، مزاحمت‌های آپارتمان‌نشینی و ... زندگی در ایران به خصوص شهرهای بزرگ را به زندگی در زندان شبیه کرده و دائماً تولید خستگی و عصبانیت می‌کند. اینها در کنار عوامل دیگر، پس از انباشته شدن، به شکل دوره‌ای در اغتشاشات بیرون می‌ریزد و کشور را دچار بحران می‌کند. بحث بحران‌های فرهنگی، اخلاقی، بی‌هویتی و انقطاع مردم از هویت تاریخی‌شان که جای خود. به راستی چرا شهرهایی مانند تهران و کرج که متراکم‌ترین شهرهای ایران هستند و بافت آنها آپارتمانی است مرکز تولید فتنه، اغتشاش و مرکز تجمع بی‌هویت‌ترین و خودباخته‌ترین اقشار جامعه هستند؟ مسئولان نهادهای امنیتی که در سیاستگذاری‌های مختلف بیش از همه برش دارند و مصلحت‌های امنیتی را لحاظ می‌کنند آیا تا به حال از خود پرسیده‌اند که آپارتمان‌سازی چه نقش مهم ‌و محوری در بروز بحران‌های امنیتی دارد؟ و آیا نمی‌خواهند از قدرت و نفوذ خود استفاده کنند و بساط انبوه‌سازی و متراکم‌سازی را از کشور جمع کنند؟ اگر به فکر فرهنگ و تربیت و هویت نیستید، حداقل با نگاه امنیتی جلوی این روند خطرناک را بگیرید. @madineyefazele عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
از این نوع قضاوتهای غیرمنصفانه هم متاسفم و هم متعجب! برادر گرامی! آنچه برای ما مهم است شایستگی افراد و توانایی آنها برای حل مشکلات است و نه زن یا مرد بودن آنها! به عنوان یکی از منتقدان این بانوی محترمه عرض می‌کنم که اگر ایشان متعهد شود که سیاستهای اشتباهی که سالها بر آنها اصرار کرده (نظیر سیاستهای انقباضی در عرضه زمین و ترویج عمودی ‌سازی و انبوه‌سازی و ...) را کنار بگذارد و توصیه‌های فنی ما را بپذیرد نه تنها مخالفتی با وزارت ایشان نداریم بلکه در موافقت با او حتما کمکش نیز خواهیم کرد. اما متاسفانه عده‌ای سعی دارند با تقلیل مسئله کارآمدی و مسائل فنی به دعواهای سخیف جنسیتی، از آب گل آلود ماهی خودشان را بگیرند! بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb پ. ن: ظاهرا عداه‌ای جنسیت را سپری برای پیش‌برد اهداف خود قرار داده‌اند! از شورای راهبری تا معرفی وزیر... عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
رسمی بندی منحصر به فرد باغ دولت آباد یزد اثر استاد حاجی علی اکبر آخوند عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
پینگ‌پونگ شهرسازی ماجرای شهرسازی در ایران به یک پینگ‌پونگ بین دو طیف تبدیل شده است. افرادی با نگاه سرمایه‌داری افراطی و افرادی با نگرش سوسیالیسم با مبنایی ضعیف از نظریه عدالت. طیف اول معتقدند شهرها نباید دارای تراکم همگانی شوند. متراژ خانه‌ها باید بزرگ باشد و در موارد لزوم، تراکم را با شرط متراژ‌های بزرگ باید به ثروتمندان واگذار کرد و از مواهب آن به توسعه شهر پرداخت. در این نگاه، مناطق ویژه شهری فقط به ثروتمندان تعلق دارد و اصولا شهر محل مناسبی برای زندگی فقرا نیست. لذا در این نگاه، گرانی توام با متراژ‌های بزرگ موجب می‌شود که شهر از ترافیک و آلودگی مصون بماند. در نگاه دوم، هر آن‌چه در شهر وجود دارد را باید طبقه متوسط و ضعیف هم استفاده کنند. از این رو آزادسازی تراکم فروشی در همه شهر و ساختن خانه‌های با متراژ بسیار کوچک قابل پذیرش و توصیه هستند. این رویکرد ترافیک و تراکم بیش از حد را به شهر هدیه می‌کند و سرمایه‌داران را به مرور از شهر اخراج می‌کند و آن‌ها را به ویلاهای خارج از شهر هدایت می‌کند و شهری پرترافیک و پر از آلودگی را برای طبقه متوسط شهری به یادگار می‌گذارد. آن‌چه پس از انقلاب رخ داده است، عمدتا ذیل این نگاه تعریف می‌شود. نقطه اشتراک هر دو دیدگاه، جلوگیری از توسعه افقی شهر است. نگاه اول، شهر افقی محدود و گران و نگاه دوم، شهر عمودی با قیمت متوسط را نتیجه می‌دهد. دیدگاه سومی که در سال‌های اخیر و با پیشرانی برخی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی شکل گرفته است، ایده شهر افقی ارزان را با از بین بردن محدودیت‌های خودساخته دولتی پیشنهاد می‌کند. در این دیدگاه، در کشور ایران که شهرها به شدت ظرفیت گسترش افقی را دارند، باید محدوده شهرها را برداشت و اجازه توسعه افقی را داد تا عموم مردم بتوانند با استفاده از زمین رایگان و ارزان، خانه‌سازی کنند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔴 نامه ۱۲ اندیشکده و نهاد پژوهشی به نمایندگان مجلس: خطر بازگشت رویکردهای احتکار زمین و فشرده سازی شهرها به وزارت راه و شهرسازی. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: با این دست فرمان چهار نعل به سمت تمدن غربی می‌رویم 🔸12 میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای اجاره یک خانه 50 متری مشکل دارند، در حالیکه زمین بسیاری در بخش‌های دیگر کشور وجود دارد و امکان تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمی‌شود. 🔹آنچه امروز در ایران اجرا می‌شود، اقتصاد سرمایه‌داری است نه اسلامی؛ نمی‌شود همه چیز غرب را پذیرفت و انتظار داشت انسان مولود این نظامات فکری و تربیتی، اسلام‌مدار باشند. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت‌های منان رییسی (نماینده شهر قم) در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در چند سال اخیر یکی از بانیان اصلی عدم الحاق پهنه‌های جدید به شهرها جهت تحقق نهضت ملی مسکن و توسعه افقی شهرها بوده است. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند «ارث مادری» منتشر شد این مستند ضمن بررسی چالش های مسکن و شهرسازی طی دو دهه اخیر، تجربه واگذاری زمین به مردم برای ساخت مسکن در سه سال گذشته را واکاوی می‌کند. نشان می‌دهد، مانع اصلی خانه‌دار شدن مردم‌ چیست و کدام مخالفت‌ها، مسئله مسکن را قفل کرده است؟ برای مشاهده نسخه کامل این مستند، به اینجا در آپارات مراجعه کنید. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از مدیریت در اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رنه گنون در کتاب سیطرۀ کمیّت و علائم آخرالزمان می‌گوید بشر ساکن برج‌های شیشه‌ای مدرن نه از مرتبۀ انسانیت، بلکه از مرتبۀ حیوانیت هم سقوط کرده است. ممکن است لحن او تند و شاید هم بی‌ادبانه باشد، اما خیلی بیراه نمی‌گوید. بشر مدرن به مرتبۀ حشراتی چون زنبورها و موریانه‌ها سقوط کرده است و از مکان زندگی تا شیوۀ زندگی‌اش مشابه، فشرده و اشتراکی شده، در حالیکه آدمیان از هر زمان دیگری از هم دورتر، تنهاتر و روابطشان سردتر شده است. او میگوید در تمدن مدرن هرگز چیزی به نام «خانه» ساخته نشده است، زیرا این تمدن اساساً توانایی ساخت خانه را ندارد. آنچه بشر امروز برای زندگی می‌سازد را تنها می‌توان «ماشین‌های مسکونی» نامید، خوابگاه‌هایی موقتی مخصوص رباتهای کارگری که تسامحاً انسان نام گرفته‌اند و زندگی آن‌ها طوری طراحی شده که جز کار برای افزایش GDP معنای دیگری نداشته باشد. در این تمدن مردم‌آزار قرار نیست هیچ چیز اصیلی وجود داشته باشد، هرچه مصنوعی‌تر و ناهنجارتر، پیشرفته‌تر! گنون میگوید همه چیز این تمدن دروغین و قلابی است: خانه قلابی (آپارتمان)، غذای قلابی (فست‌فود)، طبیعت قلابی (پارک)، آزادی قلابی (لیبرالیسم)، سیاست قلابی (دموکراسی)، زیارت قلابی (توریسم)، روحانیون قلابی (روان‌شناسان)، و بالاخره خدای قلابی (شیطان). 🔸چقدر ساده‌اند آنها که فکر میکنند با انتقال قدرت از غرب به شرق قرار است دنیا بهشت موعود شود. غرب تمام داشته‌های اصیل شرق را از او گرفته است، با این وضع، ابرقدرتی شرق قرار است چه گلی به سر ما بزند؟ کاش به جای شرق و غرب، کمی به اصالت‌های ارزشمند خودمان هم امید داشتیم. @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سال‌های پس از ورود اتومبیل به شهرهای ایران به دو مساله توجهی نشد: یک: اتومبیل‌هایی وارد کشور شود که از نظر اندازه، تناسب بیشتری با بافت شهرهای ایران داشته باشد، به طور مثال ایتالیا، فرانسه و برخی از کشورهای دارای بافت شهری متراکم به ساخت خودروهایی مثل فیات و رنو روی آوردند، در حالیکه ما در دهه‌های بعد به وارد کردن خودروهای عریض و طویل آمریکایی اقدام نمودیم. و این باعث شد هر روز به تخریب بیشتر بافت مسکونیِ اصیل و در هم تنیده دست بزنیم... دو: در این تخریب‌ها (به اسم توسعه شهری) از این نکته غفلت کردیم که تخریب بولدوزری شهرها در واقع تخریب مشتی خشت و گل نیست، بافت‌های تاریخی شهرها از ایران تا شرق آسیا، از شمال آفریقا تا قلب اروپا در واقع پیوندی ناگسستنی با بافت مردمان هر سرزمین دارد. و تخریب بافت‌های شهری در واقع فروپاشی بافت‌های اجتماعی_فرهنگی را به دنبال دارد، نظیر آنچه در توسعه اطراف حرم امام رضا علیه السلام در مشهد، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در قم و حرم شاه‌چراغ در شیراز به صورت کامل و بارز شاهد آن هستیم. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
تصویری قدیمی از مسجد گوهرشاد، احتمالا مربوط به دهه ۵۰ در این تصویر گنبد حرم حضرت امام رضا علیه السلام نیز قابل مشاهده است. بد نیست اشاره کنیم ارتفاع گنبد حرم از ارتفاع گنبد مسجد (به نشانه احترام به خانه خدا) پایین‌تر است. حال این نوع رفتار در معماری و شهرسازی سنتی ما را مقایسه کنید با مال‌سازی‌ها و بلندمرتبه سازی‌های اطراف حرم در دوران معاصر! عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
تصویری قدیمی از مسجد گوهرشاد، احتمالا مربوط به دهه ۵۰ در این تصویر گنبد حرم حضرت امام رضا علیه السل
تصویری گویا از ولایت حول محور توحید در شهرسازی اسلامی 📌 ارتفاع گنبد حرم امام رضا علیه السلام : ۳۱متر 📌 ارتفاع گنبد مسجد گوهرشاد : ۴۱متر عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟ 📝حسین مهدیزاده 1️⃣از 2️⃣ برادرم زیارت اربعین را از طریق جاده حیدریه نمیرود بلکه از میرود و فقط هم با می رود. من هیچ وقت قبول نمی کردم که از این مسیرها بروم چرا که واقعا از زحمتی که برای برادران عراقی ایجاد می شود خجالت می کشم. می گفتم که همین چادرها و موکبهای جاده ای را می رویم و بیشتر از این زحمت برای این برادران با کرامت درست نمی کنیم. حتی عوض همه ایرانی هایی که می روند خانه های مردم و متوقعانه از آنها تقاضا حمام و غذا و جای خواب و استراحت می کردند خجالت می کشیدم و البته هنوز هم خجالت می کشم! در این سفر هم فقط جمله های عذرخواهی از زبانم هیچ وقت نیفتاد. تا اینکه سال قبل به بخاطر همراهی با برادرم از رفتم. اربعین خودش یک جهان دیگر در جهان حاضر است و طریق روستایی یک جهان دیگر، درون جهان اربعین! برادرم در این سالها رفقای عجیبی پیدا کرده بود و من را برد تا به همه شان سر بزنیم! آدمهای عجیبی که هر کدام یک قصه خوانی برای دنیای قصه خوانها بودند! از روز دوم مدام یک گمانه علمی در ذهنم بازی می کرد که واقعا یک سال دندان روی جگر گذاشتم که آن را منتشر نکردم تا اینکه در این روزها جوابی برای آن پیدا کردم و حالا آن را منتشر می کنم. من وقتی بحث نظریه اجتماعی اسلام را با عنوان می گویم، همیشه به طبع مرحوم آیت الله شاه آبادی از دو عمودی و افقی در این را بطه میگویم. یکی خیط و خط عمودی که استیلاء نیست، بلکه ولایت است و دیگری خیط و خط افقی که به جای تضاد سوداگرانه در بازار، اخوت و برادری و یاریگری مشفقانه است. آنچه سال قبل ذهنم را درگیر کرده بود این بود که فقاهت در ایران به محوریت نظریه ولایت فقیه مرحوم امام (ره) ناموس جامعه پردازی شیعه را صیانت از قرار داد و متاسفانه در جامعه ایران زیر تاخ و تاز در خطر نانودی واقعی قرار گرفته. در مقابل فقهای عراق خط عمودی ولایت را به حکومت مدرن کرده اند و به مشارکت حزبی و لابی گری اکتفا کرده اند و تلاش خود را بر حفظ خط افقی اخوت اجتماعی از طریق اربعین و زیارت و روابط عشیره ای قرار دادند. حالا سوال این است که کدام یک موفق تر بوده اند؟!! سال قبل، وقتی در طریق راه می رفتیم مدام با خودم می گفتم که واقعا ایده عراقی ها موفق تر نبوده؟! 📌پیوند به قسمت دوم https://eitaa.com/social_theory/2806 🆔 @social_theory