(4) هزار و یک نکته پیرامون اساسی ترین ویژگی انسان، #حیاوعفاف و ثمره های زیبای آن در کانال toubaefaf@
#علامه_طباطبایی ره در تفسیر #المیزان در ذیل بحثی این نکته را آورده است که: «انسان دو نظام زندگی دارد: یکی زندگی به حساب نظام فطری و شعور باطنی که از خطا محفوظ است و در مسیرش اشتباه نیست
و دیگر نظام تخیلی که بسیار دستخوش خبط و اشتباه می شود و چه بسا به حسب نیازش چیزی درخواست می کند[که موجب خسرانش می شود]
المیزان، ج2، ص52
✍️آری با کمی تفکر در می یابیم که میل به #حیا_عفاف و نظم و تناسب پوشش مطابق #فطرت معصوم انسان است و بی حیایی مخالف مسیر فطری انسان که محکوم به شکست وخسارت است.
نتیجه خلاف فطرت عمل کردن هم الان در غرب می بینیم. نک: کتاب جواهرانه، پرنیان، برای ریحانه و کتاب عصر امام خمینی ره و...
ادامه دارد...
@toubaefaf
(۵)هزار و یک نکته پیرامون #حیا_عفاف و ثمره های اساسی آن
🍃آیه ای که امروز خواندیم👇
«فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً»
پس آنان كه #ايمان آورده وكارهاى شايسته انجام دادهاند، خداوند پاداش آنان را كامل مىدهد واز فضل خويش به ايشان افزونتر مىبخشد و امّا آنان كه سرپيچى كردند و تكبّر ورزيدند، خداوند آنان را به عذابى دردناك كيفرشان مىدهد و در برابر (قهر) خدا براى خود دوست و ياورى نخواهند يافت.
⁉️آیا #حیا_عفاف و ثمره های والای آن از مصادیق #ایمان و #عمل_صالح نیست؟
آیا بدحجابی و بی حرمتی به یکی از ضروری ترین #احکام_خدا مصداق سرپیچی و تکبر نیست؟
✅ نتیجه این دو سئوال را در آیه ای که امروز خواندیم(جزء۶) ببینید و خود قضاوت کنید.
#تدبر
#حیاوعفاف
#آرامش
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۶)هزار و یک نکته پیرامون #حیا_عفاف و ثمره های اساسی آن
سیاسیون جامعه نقش مهمی در فرهنگ جامعه دارند. لعنت بر مسئولانی که با وعده بیبندوباری و آزادی به دنبال جمع کردن رای بودند.
#حیاوعفاف
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عملی که در ماه رمضان جواز عبور از صراط است
استاد #فرحزاد
#ماه_مبارک_رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حدیث_زندگی | در همه امور زندگی خدا را مراعات کن
✏️ شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیتالله خامنهای
⭐️ #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه رمضان آمد
نور دل و جان آمد...
@toubaefaf
💠 حجابِ تفقّه
🔸 فهمیدن قرآن، احكام دین، دستورات الهی و #معارف_اسلامی، لذیذ است ولی مانعی هم دارد؛ زرق و برق دنیا، جاه دنیا، مقام دنیا و تعریف و تمجید دنیا مانع است، محرومیت های دنیا هم مانع است. هم داشتن مانع است هم نداشتن؛ آن كه دارد، مغرور و فریب خورده است و آن كه ندارد، محزون و غمگین است؛ یا مغرور است یا مغموم، در هر دو حال، توان یاد گرفتن ندارد. ما قبل از هر چیز باید دست و بال قلبمان را باز كنیم.
🔸 یك انسان بسته در قفس، دیدگاهش محدود است؛ او فقط در و دیوار قفس را می بیند و ممکن است هر روز این قفس را رنگ كند. آن مرغ هایی كه بیرون از قفس و در فضای باز پرواز می كنند این مرغ اسیر در قفس را سرزنش می كنند كه قفس، رنگ كردن ندارد! ما كه در قفس دنیاییم، هر روز داریم دنیا را رنگ می كنیم و آنها به ما می خندند كه رنگ كردن قفس، كار آدم عاقل نیست. خب ما برای اینكه دست و بالمان باز بشود باید پیام كسانی را كه #آزاد_اندیش هستند بشنویم؛ قرآن كریم می فرماید وقتی #قارون با آن زیورش از منزل بیرون آمد، افراد ناآگاه می گفتند: ﴿یا لَیتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِی قارُونُ﴾؛ ای كاش ما هم مثل قارون از تمكن مالی برخوردار بودیم؛ اما ﴿قالَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیلَكُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیرٌ﴾؛ فرمود طبقه آگاه به طبقه ناآگاه میگفتند وای بر شما، زر و زیور قارون خیر نیست #ثواب_خدا خیر است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
#پادکست
#ضیافت_الهی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/02/12
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:در تعبیرات اخلاقی اسلام آمده است كه: «ما ملأَ آدَميٌّ وِعاءً شَرًّا مِن البَطن»: انسان هیچ ظرفی را به بدی ظرف شكم پر نكرده است، انسان پرخور هرگز چیزفهم نیست و هرگز به اسرار و باطن عالم پی نخواهد برد. 🔹 در حالات امیر مؤمنان (ع) نقل شده كه حضرت روزی به باغبانش فرمود: غذایی داری؟ عرض كرد: غذای ساده ای دارم كه شایسته شما نیست، از كدوی بی روغن غذایی تهیه كرده ام، حضرت فرمود: حاضر كن! حضرت دست ها را شست و آن غذا را میل فرمود سپس به شكم خود اشاره كرد و گفت: شكمی كه با این غذای ساده سیر می شود! بدا به حال كسی كه شكم او وی را به آتش ببرد... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/1271780 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ویژه برنامه ماه مبارک رمضان حکمت وحیانی🔸 فرمود «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْكَی»؛ اینقدر گرفتار آرزو نباشید! تا انسان زنده است باید تلاش وكوشش كند، #كار, #تولید, #اشتغال، اینها از بهترین برنامههای دینی ماست.. . 🔹 جلسه 4 #حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی #حکمت_وحیانی #باز_نشر 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ویژه برنامه ماه مبارک رمضان حکمت وحیانی🔸 فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾؛ اگر كسی ـ معاذ الله ـ بیراهه رفت گناهی را كسب كرد به یك اخلاق بد عادت كرد؛ به دروغ, به خیانت, به حرام, به اعتیاد ـ معاذ الله ـ عادت كرد، این را كسب كرد؛ الآن كه این صفت را كسب كرد خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد می رود، چون عادت كرد... . 🔹 جلسه 5 #حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی #حکمت_وحیانی #باز_نشر 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
طوبای عفاف
(4) هزار و یک نکته پیرامون اساسی ترین ویژگی انسان، #حیاوعفاف و ثمره های زیبای آن در کانال toubaefaf@
💠 بلندای وحی
ما چیزی بر خلاف #فطرت نمی گوییم
🔸من قرآن را در بهترین ماه یعنی #ماه_مبارک_رمضان، در ظریف ترین و زیباترین فرصت یعنی شب و در بهترین شب از شب های ماه مبارک رمضان یعنی «لیلة القدر» نازل کردم: ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾ و قسمت های مهم را هم من شبانه با تو در میان می گذارم: ﴿قُمِ اللَّیلَ إِلاَّ قَلیلاً﴾، چرا؟ برای اینکه حرف من که حرف عادی نیست، این قدر سنگین است که توان فرساست! یعنی محتوای وزین دارد، علمی است، حرف عوامی در آن نیست بلکه برهان قطعی است.
🔸 خب برهان، وزین است. فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾، یک؛ ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾، این دو؛ سنگین است؛ یعنی پُرمحتواست، عالمانه است، #محققانه است؛ همچنین #آسان است، چون دلپذیر است، ما چیزی بر خلاف فطرت نمیگوییم. هم سنگین است، چون علمی است و برهانی است و هم آسان است، چون #دل_پذیر است؛ هم ﴿إِنَّا سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾، یک؛ هم ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
#پادکست
#ضیافت_الهی
📚 سوره مبارکه مزمل جلسه 1
تاریخ: 1398/01/17
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
دشمنى يهود با مسلمانان، تاريخى و ريشهدار است
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصارى ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ» سوره مائده، آیه 82
قطعاً سرسختترين مردم را در دشمنى نسبت به اهل ايمان، يهوديان و مشركان خواهى يافت، و نزديكترينشان را از نظر دوستى با مؤمنان، كسانى خواهىيافت كه مىگويند: ما نصرانى هستيم. اين (دوستى) به آن جهت است كه برخى از آنان كشيشان وراهبانند وآنان تكبّر نمىورزند.
نکته ها
«قِسّيس»، به معناى كشيش است و به عالمان دينى كه عهدهدار رياست مذهبى مسيحيان هستند، گفته مىشود. و «رهبان» به معنى تَرسا به عابدان مسيحى گفته مىشود.
شأن نزول اين آيه تا آيهى 85، خوشرفتارى نجاشى، پادشاه حبشه و مسيحيان آن كشور را با مسلمانان مهاجرى گفتهاند كه به رياست جعفربن ابىطالب عليهما السلام در سال پنجم بعثت از مكّه به آن ديار هجرت كردند و در حمايت نجاشى، از تعرّض مشركان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال كه يهوديان مدينه با ديدن معجزات واخلاق والاى پيامبر، ايمان نمىآوردند و در توطئهها عليه مسلمانان شركت مىكردند، پيمان مىشكستند و فتنه بر مىانگيختند، روحانيون مسيحى در حبشه، با شنيدن آيات سورهى مريم، گريستند و از مسلمانان جانبدارى كردند. تفسير مجمعالبيان
امام صادق عليه السلام پس از تلاوت اين آيه فرمود: «أولئك كانوا قوما بين عيسى و محمّد و ينتظرون محمّد صلى الله عليه و آله» اين علماى مسيحى و راهبان گروهى بودند كه در زمانى ميان حضرت عيسى عليه السلام و حضرت محمّد صلى الله عليه و آله زندگى مىكردند و منتظر آمدن پيامبر اسلام بودند. تفاسير نورالثقلين وعيّاشی
پیام ها
1- دشمنى يهود با مسلمانان، تاريخى و ريشهدار است. لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً ... الْيَهُودَ
2- با دشمنان اسلام و غير مسلمانان، بايد با هر يك برخوردى مناسب با رفتار خودشان شود. أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً ... أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً
3- دوستان و دشمنان خود را همراه با تحليل صحيح و عوامل روحى و اجتماعى آنان بشناسيم. أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً ... أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً ...
4- زمينههاى رشد در جامعه، سه چيز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحيّهى استكبارى. «قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
5- عالمان دينى و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند. «ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
6- اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پيوند خورد، انسان حقّگرا مىشود و تعصب را كنار مىگذارد. «ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
7- اسلام تعصّب نابجا ندارد واز علماى ساير اديان كه خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجيد مىكند. «ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
8- تبليغ اسلام در بين مسيحيان مؤثّرتر است. «أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ» (با آنكه مسيحيان، عقيده انحرافى «تثليث» دارند، ولى به خاطر روحيه سالمتر، آمادگى بيشترى براى حقّ پذيرى دارند.)
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 357
@toubaefaf
يهوديان، همواره فتنه مىكنند؛ ولى شكست مىخورند. «كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ»
«وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ» سوره مائده، 64
و يهود گفتند: دست خدا بسته است. دستهايشان بسته باد و به سزاى اين گفتار، از لطف خدا دور شوند. بلكه دو دست (قدرت) خدا گشوده است، هرگونه بخواهد انفاق مىكند و البتّه آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، كفر و طغيان بسيارى از آنان را مىافزايد و ما تا روز قيامت دشمنى و كينه در ميانشان افكنديم. هر بار كه براى جنگ، آتش افروزى كردند، خداوند آن را خاموش ساخت. آنان همواره در زمين، به فساد و تبهكارى مىكوشند، و خداوند مفسدان را دوست نمىدارد.
نکته ها
آيهى قبل، اشاره به سخنان خلاف و نامربوط يهود «عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ» و جلوگيرى نكردن علما از آنها بود، لَوْ لا يَنْهاهُمُ ... در اين آيه، نمونهاى بيان شده كه يهود مىگفتند: دست خدا بسته است وديگر نمىتواند به ما قدرت وشوكت بدهد، آنگونه كه در گذشته قدرت داشتيم.
در روايات آمده است كه اين آيه، عقيدهى يهود را نسبت به قضا و قدر و سرنوشت بيان مىكند. چون يهود مىپنداشتند در آغاز آفرينش دست خدا باز بود؛ امّا پس از آنكه همه چيز را آفريد، دست او بسته شد.
#امام_صادق عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: عقيدهى يهود اين بود كه خداوند بعد از آفرينش، از تدبير امور كنارهگيرى كرده است و چيزى را كم يا زياد نمىكند. «قد فرغ من الامر فلا يزيد و لا ينقص». (تفسير نورالثقلين و توحيد صدوق، ص 167)
در زبان عربى كلمهى «يَدُ» و در فارسى كلمهى «دست»، كنايه از قدرت و نفوذ است. مثلًا مىگوييم: فلانى در منطقه يا اداره دست دارد. دست فلانى قطع شد. دست ما به فلانى نمىرسد. در روايات هم آمده است كه اولياى خدا دست خدايند. يعنى واسطه لطف او نسبت به مردمند.
#امام_باقر عليه السلام دربارهى كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً ... فرمودند: «هرگاه جبّارى بخواهد آلمحمّد عليهم السلام را نابود كند، خداوند او را درهم مىشكند». تفسیر عیاشی
به گفته علامه طباطبايى ره : هرگاه فقر، گرسنگى و قحطى پيش مىآمد، يا آيات قرض دادن به خداوند نازل مىشد، مىگفتند: اين قحطى و اين سفارش به قرض الحسنه دادن، نشانهى بسته بودن دست خداست.
پیام ها
1- رضايت به گناه ديگران، مانند شركت در آن است. «قالَتِ الْيَهُودُ» (گرچه بعضى از يهود، نسبتِ دست بسته بودن به خدا مىدادند؛ ولى چون ديگران هم راضى بودند، اين تفكّر انحرافى به همه نسبت داده شده است.)
2- بىلياقتى و نااهلى خود را توجيه نكنيم. (شيطان، تكبّر خود را به اغواى الهى نسبت داد). رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي ... (سوره حجر، 39)، يهود هم محروميّتهاى خود را با بخيل بودن خدا توجيه مىكردند. «يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ»
3- پاسخِ شبهه را بايد قوىتر از اصل شبهه داد. «يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ، يَداهُ مَبْسُوطَتانِ» (آنان گفتند: دست خدا بسته است. آيه مىفرمايد: بلكه هر دو دست خدا باز است، يعنى كمال قدرت دارد)
4- توبيخ بايد مناسب با عمل باشد. «يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ، غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ»
5- همان گونه كه قرآن براى افراد متّقى، نور و هدايت است، براى افراد لجوج، طغيان و كفر مىآورد. وَ لَيَزِيدَنَ ... طُغْياناً وَ كُفْراً
6- طغيان و كفر، زمينهساز دشمنى و كينه است. وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ ...
7- يهوديان، همواره فتنه مىكنند؛ ولى شكست مىخورند. «كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ»
8- هم القاى كينه و دشمنى به عنوان كيفر از جانب خداست، هم خاموش ساختن آتش جنگ از اوست. «أَلْقَيْنا، أَطْفَأَهَا اللَّهُ»
9- دستيابى به محبّت يا قهر الهى، در اثر عملكرد ماست. «وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ»
تفسیر نور، ج2، ص332
@toubaefaf