«احیاگر مذهب شیعه»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
✍️١٩ اردیبهشت، روز بزرگداشت «ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی» معروف به «شیخ كلینی» بزرگترین محدث و فقیه شیعه در قرن چهارم هجری است که دارای القابی همچون «ثقه الاسلام»، «شیخ مشایخ شیعه»، و «رئیس محدثان علمای امامیه» است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این دانشمند عالیقدر جهان تشیع آغاز مینمائیم؛
#شیخ_کلینی (ره) در روزگار حسّاس و دشواری زیسته؛ ولادت او، در حوالی سال ۲۶۰ هجری اتفاق افتاده است که سال وفات #امام_حسن_عسکری (علیه السلام) است و حیات وی، کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیدهترین و حساسترین برههها در تاریخ تشیع است؛ او بیست سال پایانی عمر خویش را، در بغداد به سرآورد که محل سکونت نواب خاص و وکلای ناحیه مقدسه بود و به واسطه آنها میتوانسته با حضرت #ولی_عصر (عج) ارتباط داشته و پاسخ سؤالات و نکات خود را از محضر امام زمان دریافت نماید، لذا این ویژگیها در حیات شیخ کلینی در خورِ توجّه است و به همین دلیل آثار ایشان نیز از ارزش بسیار والایی نزد اهل علم برخوردار میباشد.
وی مشهورترین عالِم عصر خود به شمار میرفت كه در میان همهی مسلمانان از احترام و منزلت بسیار والایی برخوردار بوده است؛ و به دلیل صداقت در گفتار و كردار، و علم و فضیلت بسیار او، هم شیعه و هم اهل سنت در مشکلات دینی به او روی میآوردند و به همین سبب او اولین کسی بود که به لقب «ثقةالاسلام» یعنی «فرد مورد اعتماد اسلام» شهرت یافت.
شیخ مشایخ شیعه در آن عصر، رئیس شیعه و از موثّقترين و استوارترين عالمان در نقل حديث بوده، و كتاب شريف «كافى» را در مدّت بيست سال تلاش خستگیناپذیر، تأليف نمود كه يكى از «کتب اربعه» شيعه و حاوی ١۶۶ هزار و ١٩٩ حديث است.
او نخستين عالم و دانشمند بزرگى است كه به جمعآوری و تنظيم بسيارى از كتابهايى كه در عصر معصومين (علیهمالسلام) نوشته شده بود، پرداخت و با قلم توانا و موشكاف و پرمغز خود در آن برههی حساس تاریخی توانست بسيارى از پردههاى اوهام را کنار زده و عقايد حقه شيعه را آنچنان كه باید به عموم مسلمانان معرفى نمايد، تا همگان بدانند عقيده شيعه در اصول و فروع مستقيماً از قرآن کریم و مكتب وحى، و سنّت #رسول_اكرم (صلی الله علیه وآله) و اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) گرفته شده است، لذا برخی از بزرگان، کلینی را «احیاگر مذهب شیعه» دانستهاند؛
شیخ كلینی علاوه بر برتری علمی در عصر خود، در عدالت، تقوی و فضیلت نیز شهره بوده، لذا عالمان زیادی به منظور یادگیری علوم ناب اسلامی در مکتب درس او تلمذ نمودهاند؛
محدث گرانقدر عالم تشیع كه سراسر عمر پربار خویش را در راه تحصیل، تدریس، تألیف، تصنیف و ترویج مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) سپری نمود، سرانجام در سال ٣١٩ هجری شمسی به دیار باقی شتافت و پیروان راستین اسلام را سوگوار كوچ عالم نامی علم حدیث كرد؛ پیكر مطهر این دانشمند فرزانه در ناحیه شرقی نهر دجله، كنار پل قدیم بغداد به خاك سپرده شد که هماکنون زیارتگاه و محل عبادت شیعیان در عراق است.
✍️ و کلام آخر اینکه؛ گرچه بیش از هزار سال از رحلت مرحوم کلینی میگذرد و آن فقیه و محدث بزرگ دیگر در میان ما نیست؛ ولی به قول فرمایش امام علی(علیه السلام)، این بزرگان در درون روح وجان ما هستند و شیعه هیچگاه زحمات و خدمات ارزشمند آنها را فراموش نمیکند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب در پیام خود به کنگره بینالمللی بزرگداشت ثقةالاسلام شیخ کلینی (ره) فرمودند: «به نظر این جانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از #علم، تجلیل از #دین و تجلیل از #تشیع است...»
🍃یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پررهرو باد.
@astanfatemi
👓 روزی که راننده، شیخ عباس قمی را وسط بیابان پیاده کرد!
راننده به صندلى ما که در وسطهاى ماشین بود، آمد، به من( امام خمینی) چون سید بودم حرفى نزد. ولى رو کرد به حاج شیخ عباس قمى(ره ) و گفت : اگر مىدانستم، تو را اصلاً سوار نمىکردم...
خورشید خود را بالاى سر ماشین کشیده بود و باران گرما بر سرمان مىریخت. بیابان سوزان و بىانتها در چشمهایمان رنگ مىباخت و به کبودى مىگرایید، از دور هم چیزى دیده نمىشد،
ناگاه ماشین ما که از مشهد عازم تهران بود از حرکت ایستاد، راننده که مردى بلند و سیاهچرده بود با عجله پایین آمد و بعد از آنکه ماشین را براندازى کرد خیلى زود عصبانى و ناراحت به داخل ماشین برگشت و گفت:
بله پنچر شد. و آنگاه به صندلى ما که در وسطهاى ماشین بود، آمد، به من چون سید بودم حرفى نزد. ولى رو کرد به حاج شیخ عباس قمى(ره ) و گفت:
اگر مىدانستم، تو را اصلاً سوار نمىکردم، از نحسى قدم تو بود که ماشین، ما را در این وسط بیابان خشک و برهوت معطل گذاشت، یااللّه برو پایین و دیگر هم حق ندارى سوار این ماشین بشوى.
مرحوم شیخ عباس بدون اینکه کوچکترین اعتراضى کند و حرفى بزند، بلند شد و وسایلش را برداشت و از ماشین پیاده شد. هم
من هم بلند شدم که با شیخ عباس پیاده شوم اما او مانع شد، ولى من با اصرار پیاده شدم که او را تنها نگذارم اما او قبول نمىکرد که با او باشم، هرچه من پافشارى مىکردم، او نهى مىکرد،
دست آخر گفت: فلانى، راضى نیستم تو ، هم مثل من اینجا بمانى. وقتى این حرف را از او شنیدم دیدم که اگر بمانم بیشتر او را ناراحت مىکنم تا خوشحال کرده باشم، برخلاف میلم از او خداحافظى کرده سوار ماشین شدم ...
بعد از مدتى که او را دیدم جریان آن روز را از او پرسیدم، گفت: وقتى شما رفتید خیلى براى ماشین معطل شدم، براى هر ماشینى دست بلند مىکردم نگه نمىداشت،
تا اینکه یک ماشین کامیونى که بارش آجر بود برایم نگه داشت.
وقتى سوار شدم، راننده آدم خوب و خونگرمى بود، و بهگرمى پذیرایم شد و تحویلم گرفت،
خیلى زود با هم گرم شدیم قدرى که با هم صحبت کردیم متوجه شدم که او ارمنی است و مسیرش همدان است، از دست قضا من هم مىخواستم به همدان بروم، چون مدتها بود که دنبال یک سرى مطالب مىگشتم و در جایى نیافته بودم فقط مىدانستم که در کتابخانه مرحوم آخوند همدانى در همدان مىتوانم آنها را بهدست آورم، به این خاطر مىخواستم به همدان بروم.
راننده با آنکه ارمنى بود آدم خوب و اهل حالى بود، من هم از فرصت استفاده کردم و احادیثى که از حفظ داشتم درباره احکام نورانى اسلام، حقانیت دین مبین اسلام و مذهب تشیع و... برایش گفتم.
وقتى او را مشتاق و علاقهمند دیدم، بیشتر برایش خواندم، سعى مىکردم مطالب و احادیثى بگویم که ضمیر و وجدان زنده و بیدار او را بیشتر زنده و شاداب کنم.
تا این که به نزدیکهاى همدان رسیدیم، نگاهم که به صورت راننده افتاد دیدم قطرات اشک از چشمانش سرازیر است و گریه مىکند، حال او را که دیدم دیگر حرفى نزدم، سکوتى عمیق مدتى بر ما حکمفرما شد هنوز چند لحظهاى نگذشته بود که او آن سکوت سنگین را شکست و با همان چشم اشکآلود گفت:
فلانى، اینطور که تو مىگویى و من از حرفهایت برداشت کردم، پس اسلام دین حق و جاودانى است و من تا به حال در اشتباه بودم. شاهد باش، من همین الآن پیش تو مسلمان مىشوم و به خانه که رفتم تمام خانواده و فامیلهایى را که از من حرفشنوى دارند مسلمان مىکنم.
بعد هم شهدتین را گفت
بله، خدا را بنگرید که چه مىکند، ماشین پنچر مىشود، راننده پیادهاش مىکند، کامیونى مىرسد که مسیرش همان جایى است که او مىخواهد برود و از همه مهمتر آن ثواب را خداوند نصیبش مىکند که از آن زمان به بعد از نسل و ذرّیّه آن مرد هرکس به دنیا بیاید مسلمان است و ثواب و حسنهاش براى مرحوم حاج شیخ عباس قمى(ره ) مىباشد.
این روح بلند و مطیع این بزرگان است که آنها را اینچنین مطیع در برابر قضای الهی نموده است که تمام وجودشان را در راه خدا فدا کردهاند و اینگونه است که خدا اینچنین به آنها عنایت میکند، شاید هرکدام از ما انسانهای کوتاهبین بودیم، همان موقع عصبانی شده و کلی با راننده ماشین دعوا میکردیم که تقصیر ما چیست؟!
و حاضر به پیاده شدن نبودیم، غافل از آنکه این مشیت الهی است که میخواهد به این وسیله انسانی را بهدست ما به دین حق دعوت کند، این ثواب بزرگ را در برابر صبر و شکیبایی که بهخاطر خدا و دین او تحمل کردهایم عنایت فرموده است و در آن شرایط بد جامعه که افکار عمومی بر علیه روحانیت است، بهخاطر خدا و حفظ دین، تمام مشکلات و سختیها را به جان می خرند.
💬 شیخ علی پناه اشتهاردی به نقل از امام خمینی
@varesoon
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزت از آن خداست و مؤمنان
(89)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف و ثمره های آن
#امام_أمیرالمؤمنین_علی علیه السلام فرمود: «اصْلُ الْمُرُوَّةِ الْحَیاءُ وَ ثَمَرَتُهَا الْعِفَّةُ»
#حیا ریشه #جوانمردی و میوه آن #پاکدامنی است.
غرر الحکم و درر الکلم، ج1، ص337
@toubaefaf
یک سئوال
برخی از روی نا آگاهی بیان می دارند که حجاب با ورود اعراب به ایران وارد شد و قبل از آن حجاب در ایران یا سایر کشورها و همچنین در سایر ادیان وجود نداشته است.
«كنت گوبينو» در كتاب سه سال در ايران معتقد است كه حجاب شديد دوره ساسانى، در دوره اسلام در ميان ايرانيان باقى ماند. او معتقد است كه آنچه در ايران ساسانى بوده است تنها پوشيدگى زن نبوده است بلكه مخفى نگه داشتن زن بوده است.
به هر حال آنچه مسلّم است اين است كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتكر آن نيست، اما اينكه حدود حجاب اسلامى با حجابى كه در ملل باستانى بود يكى است يا نه، و ديگر اينكه علت و فلسفهاى كه از نظر اسلام حجاب را لازم مى سازد همان علت و فلسفه است كه در جاهاى ديگر جهان منشأ پديد آمدن حجاب شده است يا نه، مطلبی است که باید بررسی شود.
در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالًا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سختتر بوده است، اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسيله اسلام در عرب پيدا شده است.
ويل دورانت در صفحه 30 جلد 12 تاريخ تمدن (ترجمه فارسى) راجع به قوم يهود و قانون تلمود مى نويسد:
«اگر زنى به نقض قانون يهود مى پرداخت چنانكه مثلًا بى آنكه چيزى بر سر داشت به ميان مردم مى رفت و يا در شارع عام نخ مى رشت يا با هر سنخى از مردان درد دل مى كرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانه اش تكلم مى نمود همسايگانش مى توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد.»
(90) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
20101119091651-پوشاك باستاني ايرانيان.pdf
709.9K
بررسی اجمالی پوشش در ایران باستان
(91) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
حجاب در میان اقوام و ادیان الهی.pdf
719.5K
مقاله حجاب در میان اقوام و ادیان الهی
(95) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ حدیث خوانی استاد فروغی.mp3
6.6M
「﷽」 حدیث خوانی #استاد_فروغی سلمه الله
چهار شنبه ۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۲
◦◦◉✿ #فروغ_توحید ✿◉◦◦
🔆 @forooghetohid
سلام. 👆🏻این سخنرانی استاد حضرت آیه الله فروغی دامت برکاته با لینک کانال فروغ توحید، اشاره ای به ره اورد عقل دارند و یک نقشه گویا و جامع برای کسانی که به دنبال رشد وسعادتند.
@toubaefaf
🔅 پای درس بزرگان
* گناه نه فقط در وجود انسان گناهکار ، بلکه در عالم تأثیر گذار است ...
@solok_shieh
✳️ نماز استغفار دو رکعت است بدین کیفیت:
در هر رکعت حمد و سوره قدر خوانده می شود.
در هر رکعت 75 مرتبه "استغفر الله" گفته می شود. بدین ترتیب:
15 مرتبه بعد از سوره قدر
10 مرتبه در رکوع
10 مرتبه بعد از برخاستن از رکوع
10 مرتبه در سجده اول
10 مرتبه بین دو یجده
10 مرتبه در سجده دوم
10 مرتبه بعد از سجده دوم
التماس دعا
@emameaskarimasjed
این نماز باعث اصلاح امر معاش و دارای برکات ویژه است.
@toubaefaf
ماجرای قاب عکسی در اتاق ملاقات رهبر انقلاب
پروندهای دربارهی مرحوم آیتالله العظمی سیدعبدالحسین لاری ره به مناسبت رحلت ایشان در ماه شوال سال ۱۳۰۳
📲 مشاهده👇
https://khl.ink/f/22054
🔅 مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) یک استادِ فکر بود... همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد. ١۴٠١/٢/۶
امام خامنه ای مدظله العالی
🔰 آغاز ثبت نام دوره ۴٠ روزه طرح ولایت تابستان ١۴٠٢
👈 #دانشجویان و #فعالینفرهنگی سراسر کشور
💯 مکان: #مشهد_مقدس❤️
🔻 زمان شروع دوره: 👇
🔸 دوره اول : ١٠ تیرماه
🔸 دوره دوم: ٢٣ تیرماه
🟥 ثبت نام: تا یک خرداد ماه
🌐 Hamzevasl.ir
☎️ کسب اطلاعات بیشتر(ساعت٩تا٢١)
🧑💼برادران:
09962866500 و 09962867500
🧕خواهران:
09100336652 و 09036141498
📌 این دوره را به بهترین دوستانمون معرفی کنیم.🙋♂
#یکبار_برای_همیشه
👈 آدرس کانال:
🆔 @hamzevasl
33.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 « ماجرای عجیب یک محبت به امام حسین (ع)»
🔻 بخشی از گفتگو با آیتالله فروغی
#گزیده_گفتگو
#شب_زیارتی_اباعبدلله
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
◦◦◉✿ #فروغ_توحید ✿◉◦◦
🔆 @forooghetohid
بسمه تعالی
✅ به یاری خداوند متعال پذیرش حوزه های علمیه برای سال تحصیلی 1403-1402 آغاز شده است.
✅ علاقه مندان می توانند از تاریخ یاد شده با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی پذیرش به آدرس زیر اطلاعات لازم را نسبت به شرائط و مراحل پذیرش کسب و اقدام به ثبت نام نمایند.
✅ برای دریافت مشاوره، با استاد مشاور استان خود کلیک کنید.👇
https://samah.ir/m-hozeh/
برای اطلاع از شرائط، ضوابط و مراحل پذیرش کلیک کنید.👇
paziresh.ismc.ir
برای مراجعه به کانل ایتای پذیرش کلیک کنید 👇
eitaa.com/pazireshhowzeh
برای ثبت نام کلیک کنید👇
reg.ismc.ir/rules/134
🌺 سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران 🌺