اگر #ايمان داشته باشيم كه رزق از خداست، ريشهى بسيارى از حرصها، بخلها، حيلهها، حسدها، كلاهبردارىها و كم فروشىها، در انسان مىخشكد. «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»
«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ ما أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ؛
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» سوره ذاریات، 58_56
زيرا خداوند است آن روزى رسانِ نيرومندِ استوار؛
و جن و انس را نيافريدم مگر براى آنكه مرا عبادت كنند؛
و من از آنان هيچ رزقى نمىخواهم و نمىخواهم كه به من طعام دهند.
زيرا خداوند است آن روزى رسانِ نيرومندِ استوار
نکته ها
در حديثى از امام حسين عليه السلام مىخوانيم: خداوند مردم را نيافريد مگر براى معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت مىكنند و هر كه او را عبادت كند، از بندگى غير او بىنياز مىشود. (تفسیر نمونه)
جنّ، قبل از انسان آفريده شده و داراى تكليف است. در اين آيه نيز نامش قبل از انسان آمده است. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ»
در قرآن، تمام آفرينش بر اساس حق است وهيچ آفريدهاى باطل نيست، «وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ» (سوره حجر، ۸۵)
و همهى آفريدهها در مسير بهرهمندى انسان است. «خَلَقَ لَكُمْ» (سوره بقره، 29)،
«سَخَّرَ لَكُمُ» سوره جاثیه، ۱۳
«مَتاعاً لَكُمْ» (نازعات، 33)
و انسان نيز براى هدفى متعالى آفريده شده كه راه رسيدن به آن، عبادت خدا است. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» البتّه عبادت معناى عام دارد و به هر كار نيكى كه با هدف الهى انجام شود، عبادت گفته مىشود.
سؤال: در قرآن اهداف ديگرى، همچون آزمايش و امتحان، براى آفرينش انسان مطرح شده، آيا آن اهداف با هدفى كه در اين آيه (56) آمده، هماهنگ است؟
پاسخ: قرآن در آيه دوم سوره مُلك مىفرمايد: «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك عمل بهترى داريد. و در آيه دوازدهم سوره طلاق مىفرمايد: «لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» هدف از آفرينش، علم انسان به قدرت الهى است.
در جمعبندى اين آيات به نتيجه مىرسيم كه هدف اصلى، بندگى خداوند است، ليكن عبادت نيازمند معرفت است كه در جمله «لِتَعْلَمُوا» بيان شده است و در عبادت كه همان پذيرفتن راه الهى و رها كردن راههاى غير الهى است، انسان آزمايش مىشود كه در جمله «لِيَبْلُوَكُمْ»* آمده است.
سؤال: اگر هدف آفرينش بشر عبادت است، پس چرا اين هدف بطور كامل تحقق نيافته است؟
پاسخ: بارها خداوند در قرآن فرموده كه اگر مىخواستيم، همه را به اجبار هدايت كرده و به بندگى خود در مىآورديم، امّا خداوند بشر را آزاد آفريد، تا آگاهانه و آزادانه، عبادت كند.
سؤال: آيا خداوند به عبادت ما نيازمند است؟
پاسخ: قرآن بارها مىفرمايد: خداوند از هر جهت غنى است، نه تنها از انسان، بلكه از همه هستى بى نياز است. اگر به ما دستور دادند كه منزل خود را رو به آفتاب بسازيم، نبايد كسى گمان كند كه خورشيد به خانه ما نياز دارد، اين ما هستيم كه به نور و انرژى آن محتاجيم. در اين آيات نيز بى نيازى خداوند بيان شده است: «ما أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ»
سؤال: اگر خداوند رزّاق است، پس چرا به همه رزق يكسان نمىدهد؟
پاسخ: رزّاق بودن يكى از صفات خداوند است، يكى ديگر از صفات او حكيم بودن است.
يكسان بودن رزق، امرى حكيمانه نيست، بلكه بايد تابع تلاش و كوشش انسانها باشد.
قرآن مىفرمايد: «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها» (سوره ملک،15) از دامنه زمين بالا رويد و رزق به دست آوريد.
«وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» (سوره جمعه، 10) به سراغ كسب و كار و فضل الهى برويد و داد و ستد كنيد.
چنانكه نبايد توقّع داشته باشيم معلّم به همه شاگردان نمره يكسان بدهد، زيرا علاوه بر معلّم بودن و اختيار نمره دادن، حكيم نيز هست و بايد ميان شاگردان كوشا و بازيگوش، فرق بگذارد.
سؤال: اگر خداوند رزّاق است، قحطىها براى چيست؟
پاسخ: گاهى كمبودها جنبه كيفرى دارد، چنانكه قرآن در مورد كيفر بنىاسرائيل مىفرمايد:
«فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا» (سوره نساء، 160) به خاطر ظلمى كه يهود كردند، بخشى از خوردنىها را بر آنان حرام كرديم.
گاهى جنبه آزمايشى دارد: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ» (سوره بقره، 155) ما از طريق گرسنگى و ترس و ... شما را آزمايش مىكنيم.
گاهى جنبه تربيتى دارد: فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ ... لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ» (سوره انعام، 42) ما براى تضرّع و برگشت آنان به سوى خداوند، آنها را از طريق ناگوارىها گوشمالى مىدهيم.
و گاهى نتيجه قهرى برخورد نادرست انسان با طبيعت است، همچون تخريب جنگلها، آلوده ساختن آب رودخانهها و به هم زدن تعادل محيط زيست كه در طول زمان، مشكلات بسيارى از جمله قحطى را بدنبال مىآورد. اگر #ايمان داشته باشيم كه رزق از خداست، ريشهى بسيارى از حرصها، بخلها، حيلهها، حسدها، كلاهبردارىها و كم فروشىها، در انسان مىخشكد. إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ...
پیام ها
1- جنّ و انس در تكليف مشتركند. الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ ... لِيَعْبُدُونِ
2- عبادت كردن بشر و الهى شدن مردم مهم است، نه عبادت شدن خداوند.
«لِيَعْبُدُونِ» (نفرمود: «لأعبد» تا من عبادت شوم.)
3- لازمهى عبادت، معرفت معبود است، پس آفرينش جن و انس براى شناخت حقّ و حركت در راه خداوند است. «لِيَعْبُدُونِ»
4- انسان در معرض غفلت و نسيان است و بايد پيوسته هدفش را به او تذكّر داد. وَ ذَكِّرْ ... ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ ...
5- خداوند بى نياز است و عبادتى كه از جن و انس مىخواهد، به خاطر احتياج او نيست بلكه به خاطر رشد آنهاست. و ما أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ ...
6- كسى كه خودش رزّاق است، چه نيازى به رزق بندگان دارد. ما أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ ... إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ
7- تمام امكانات و تخصّصها و ابزارها، وسيله و بستر رسيدن به رزق است ولى روزى رسان تنها خداست. «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ»
8- خداوند در توان روزىرسانى كمبودى ندارد. «هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ»
9- با گذشت زمان، قدرت روزى رسانى خداوند كمرنگ نمىشود. «الْمَتِينُ» ( «متين» به معناى ثابت و استوار است)
تفسیر نور، ج9، ص 270
@toubaefaf
طوبای عفاف
سلام. در بعضی گروه ها، صحبت ها و مشاوره ها دیدم ضعف ایمان و نگرش توحیدی مانع جدی رشد موفقیت است، مان
✍سلام. اگر مادر به معنویت، تغذیه و بهداشت روانی علم و آگاهی داشته باشد، معمولا هر از سه سال یا کمی بیشتر می تواند فرزندآوری داشته باشد. مثلاً: مهمترین نکته مادران تآمین کلسیم بدن در دوره حاملگی و شیردهی است.
پس از اتمام دوسال شیردهی با شیر مادر یک سال با علم به تغذیه و معنویت و بهداشت روانی بدن آمادگی فرزند دوم یا سوم و بیشتر را خواهد داشت.
سردی های کاذب، استرس و دوری از معنویت و ایمان به خدای متعال مانع جدی فرزندآوری و البته ازدواج است.
@toubaefaf
حضرت امام احیاگر #ایمان_به_خدا در زمانه است.
و با نیروی بی نظیر #ایمان است که نه تنها ازدواج و فرزندآوری، بلکه همه امور زندگی سامان می یابد.
یاد کنیم از امام، عالمان و شهیدان با #صلوات
@toubaefaf
💫بهترین دعا در خانه خدا”
قالَ عبدُ السّلامِ بنُ نُعیمٍ لِمُولانا الصّادقِ علیه السلام:
إنّی دَخَلتُ البیتَ وَلَمْ یَحضُرْنی شَیءٌ مِن الدُّعاءِ إلاِّ الصَّلاةُ عَلی مُحمَّدٍ وَآلِ مُحمَّدٍ، فقالَ: أما إنَّهُ لَمْ یَخرُجْ أحَدٌ بِأفضَلَ مِمّا خَرَجْتَ به.
عبد السلام بن نعیم به حضرت صادق علیه السلام عرض کرد:
به داخل کعبه رفتم و دعایی به خاطرم نیامد جز #صلوات بر محمّد و آل محمّد، حضرت فرمودند: بدان که هیچ کس عملی برتر و با فضیلتتر از عمل تو را انجام نداده است.
📚 ثواب الاعمال صفحه ١۵۵
🖤💫🖤💫
🖤بر بت شکن کبیر دوران صلوات
💫بر روح خدا پیر جماران صلوات
🖤فرمود که فخر ما به اهل بیت است
💫بر پیرو اهل بیت و قرآن صلوات
💥💥 عاشقان صلوات به ما بپیوندید :
@sallavat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 پخش مستند «عاشق خمینی(ره)»؛ محصول تازه مؤسسهی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی
📽 این مستند که بخشی از تصاویر و خاطرات آن برای اولین بار منتشر میشود، دربارهی ارتباط قلبی و مستمر آیتالله خامنهای با حضرت امام خمینی(ره) از شروع مبارزات انقلاب اسلامی تا زمان ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی است.
⏰ زمان پخش این مستند، شنبه ۱۳ خرداد ساعت ۲۲ از رسانه KHAMENEI.IR و شبکهی یک سیما، و یکشنبه ۱۴خرداد،ساعت ۲۰ شبکهی افق و ساعت ۲۲ از شبکهی دو سیما است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروری بر مبارزات حضرت #امام_خمینی رحمةاللهعلیه و رویدادهای زندگی این رهبر الهی
یاد کنیم از امام و شهیدان با #صلوات
@toubaefaf
🤲 یا رب آن عطر ناب را برسان
حضرت آفتاب را برسان
آن امیر سوار را بفرست
عزم پا در رکاب را برسان
خیمه عمرمان عطش دارد
«یا أبالفضل» آب را برسان
انقلاب از دعای او باقی است
صاحب انقلاب را برسان.
🇮🇷 @toubaefaf
4_5947010502012960928.mp3
4.54M
یا أباالفضل...
از مقام کبوتری وارم به مقام تو غبطه می آرم...
#طوبای_عفاف
@toubaefaf
#ایمان_وامیدبه_خدا
✅اشاره های قرآنی به دو محور اساسی سخنرانی #رهبرعزیزانقلاب حضرت #امام_خامنه_ای
🔷«فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ وَ لاٰ يَسْتَخِفَّنَّكَ اَلَّذِينَ لاٰ يُوقِنُونَ» ﴿سوره روم، 60﴾ پس [بر آزار و یاوه گویی این تیره بختان] شکیبایی کن که یقیناً وعده خدا [در مورد یاری و پیروزی تو] حق است، و مبادا آنان که یقین [به وعده های حق و برپا شدن قیامت] ندارند تو را به ناشکیبایی و سبک ساری وادارند.
🔹ایمان به وعده های الهی عامل صبوری و پیروزی است. «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ»
🔹یکی از نیرنگ های دشمن، سبک جلوه دادن رهبر الهی جامعه است. «وَ لاٰ يَسْتَخِفَّنَّكَ»
🔹کسانی که به فکر تضعیف رهبر الهی جامعه هستند، به راه خدا یقین ندارند. «اَلَّذِينَ لاٰ يُوقِنُونَ»
✅موضوع نصرت مؤمنان از جانب خدای متعال مکرر در #قرآن_حکیم آمده است:
🔷 «وَ كٰانَ حَقًّا عَلَيْنٰا نَصْرُ اَلْمُؤْمِنِينَ» سوره روم، 47
و یاری مؤمنان حقّی بر عهده ماست.
🔷 «وَ مَا اَلنَّصْرُ إِلاّٰ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» سوره أنفال، 10
و پیروزی فقط از سوی خداست؛ زیرا خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
🔷 «وَ اَلَّذِينَ جٰاهَدُوا فِينٰا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنٰا وَ إِنَّ اَللّٰهَ لَمَعَ اَلْمُحْسِنِينَ.» سوره عنكبوت، 69
و کسانی که برای [به دست آوردن خشنودی] ما [با جان و مال] کوشیدند، بی تردید آنان را به راه های خود [راه رشد، سعادت، کمال، کرامت، بهشت و مقام قرب] راهنمایی می کنیم؛ و یقیناً خدا با نیکوکاران است.
🔷 «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» سوره حج،۳۸
قطعاً خداوند از كسانى كه ايمان آوردهاند دفاع مىكند، بىشك خداوند هيچ خيانتكار ناسپاسى را دوست ندارد.
@toubaefaf
قطعاً خداوند از كسانى كه ايمان آوردهاند دفاع مىكند
«إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» سوره حج،38
قطعاً خداوند از كسانى كه ايمان آوردهاند دفاع مىكند، بىشك خداوند هيچ خيانتكار ناسپاسى را دوست ندارد.
نکته ها
يكى از وعدهها و سنّتهاى الهى، نصرت و دفاع از مؤمنين است و خداوند اين دفاع و حمايت را به عنوان يك حقّ، بر خود لازم فرموده است: «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» (سوره روم، 47)
البتّه معناى دفاع و نصرت الهى، هميشه دفاع و نصرت فورى و كوتاه مدّت نيست، بلكه دفاع دراز مدّت را نيز شامل مىشود، زيرا در آيات ديگر مىفرمايد: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» آرى، ممكن است در يك درگيرى و جنگ، مؤمنين به ظاهر شكست بخورند ولى اهداف و تفّكر آنان پيروز شود، چنانكه ابن ملجم، حضرت على عليه السلام را به شهادت رساند، ولى آيا خداوند او را حمايت كرد يا على عليه السلام را؟ نام على، فرزند على، كتاب على، مناجات على، عزّت على، شيعهى على و تفكّر على سرانجام به پيروزى رسيد.
«خَوَّانٍ» و «كَفُورٍ» به معناى كسى است كه كفر و خيانت، كار و سيرهى او باشد.
پیام ها
1- تحقّق وعدهى الهى در دفاع از مؤمنان، حتمى است. «إِنَّ»
2- مؤمنان، تنها و بىمدافع نيستند. «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا»
3- حمايت خداوند، ابدى است. «يُدافِعُ»
4- مؤمنان، از حريم خدا دفاع مىكنند وخدا از حريم مؤمنان. «يُدافِعُ»، نه «يُدافِعُ»
5- مؤمنان، محبوب خدا هستند. «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ»
6- عنصرى كه نصرت و دفاع خدا را جلب مىكند، ايمان است. «عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا» «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» (سوره روم، 47)
7- قهر و غضب خداوند، بر اساس معيارهاست. «يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا- لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ» (دين خداوند امانتى در دست ماست كه نبايد به آن خيانت شود) لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ ...
8- همهى مردم در برابر خداوند يكسانند، «كُلَّ خَوَّانٍ» و خيانت از هيچكس بخشيده نيست.
9- بدتر از خيانت، خيانتپيشگى؛ «خَوَّانٍ» بدتر از كفر، كفرپيشگى است. «كَفُورٍ»
10- خيانت، زمينهى كفر است. (اوّل «خَوَّانٍ» مطرح شده، بعد «كَفُورٍ»)
11- كسى كه ايمان ندارد به خود و خدا و رسول خدا صلى الله عليه و آله خيانت كرده است.
(«خَوَّانٍ» در برابر «آمَنُوا» قرار داده شده)
تفسیر نور، ج6،ص48
@toubaefaf