نیاز امروز #جوانان_انقلابی در #جهاد_فرهنگی #کار_تشکیلاتی است.
✨«يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ﴿سوره آل عمران، 200﴾
ای اهل ایمان! [در برابر حوادث] شکیبایی کنید، و دیگران را هم به شکیبایی وادارید، و با یکدیگر [چه در حال آسایش چه در بلا و گرفتاری] پیوند و ارتباط برقرار کنید و از خدا پروا نمایید تا رستگار شوید.
💫نکته تفسیری:
«استاد، #علاّمه_طباطبايي(ره) مطلب دقيقي را از دو كلمه #صابِروا_و_رابِطوا استنباط كردهاند(1) كه «صابِروا و رابِطوا» مستقيم متوجّه #مؤمنان است؛ به اين معنا كه صبرهايتان را با هم تبادل كنيد نه اينكه هر يك به تنهايي صبر كنيد، همانگونه كه آيه شريفه «واعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَميعا» (2) فرمان مي دهد كه همه با هم مسلمان باشيد نه فقط همه مسلمان باشيد، پس اگر مسلمانان هماهنگي جمعي نداشته باشند، هيچ يك به آيه مزبور عمل نكردهاند، زيرا فرمان #واعتَصِموا به معناي «مسلمان شويد» نيست، بلكه به معناي «با هم مسلمان باشيد» است و با هم مسلمان بودن، غير از مسلماني هر فرد به تنهايي است.
با هم مسلمان بودن يعني در مسائل نظري تبادل فكري داشتن، در امور اجرايي و عملي همكاري كردن و در مسائل دفاعي و جنگ مصابره و مرابطه داشتن...»
1- الميزان، ج4، ص92
2- سوره آل عمران، آيه 103
تفسیر #تسنيم، جلد 16، صفحه 774
#طوبای_عفاف
eitaa.com/toubaefaf
هدایت شده از ارتباط با خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃گه دعا میکنید و اجابت نمیشود
اگه ناامیدی✨☘✨
این سخنرانی آیت الله مجتهدی را به دقت گوش کن
✨ @harrozbakhoda ✨
May 11
تدبیر مادران.pdf
1.28M
سلام🍃🌸🍃
💐پدر و مادر عزیز: نیاز جامعه امروز به محبت و فرزنداوری بیش از هر زمان دیگری است.
🌷🌱🌷کتاب تدبیر مادران، از زمان حاملگی تا شیردهی، نوزاد پسر و دختر، افزایش شیردهی با غذاها بر اساس طبع و ... ارسال می شود. إن شاالله به سلامت باشید.
#طوبای_عفاف
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
هدایت شده از طوبای عفاف
💫🍃نسیم یاد خدا 🍃💫
✨«اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اَللّهِ أَلا بِذِكْرِ اَللّهِ تَطْمَئِنُّ اَلْقُلُوبُ» (سوره ی رعد، آیه ی 28)
[بازگشتگان به سوی خدا] کسانی [هستند] که ایمان آوردند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرام می گیرد.
در تفسیر #تسنیم آمده است:
«همه كساني كه به مراحلي از كمال رسيده اند، بر اثر اعتماد به خدا بوده است، چنانكه #امامجواد(عليهالسلام) ميفرمايد:« اعتماد به خدا بهاي هر كالاي قيمتي و نردبان هر درجه بلند است.»
آري تكيه گاه مؤمن، قدرت الهي است، زيرا نه خودش و نه ديگران ذاتاً برچيزي قدرت ندارند.
انسان وقتي بداند سرچشمه قدرت و كمال خداي سبحان است به او تكيه مي كند و دلش با نام او آرام مي گيرد: «ألا بِذِكرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوب.»
تفسیر تسنيم، جلد 19، ص: 143 و نک: تفسیر تسنیم، ج42، ص: 423
#طوبای_عفاف
eitaa.com//toubaefaf
💐بهترین یاور، بهترین همسر
🍃سالروز ازدواج حضرت أمیرالمؤمنین با حضرت زهرا (علیهما السلام) مبارک باد.
#طوبای_عفاف
eitaa.com//toubaefaf
🌸🍃🌸با هم تا بهشت
💐توصیه های رهبر عزیز انقلاب به همسران
#طوبای_عفاف
eitaa.com//toubaefaf
🍃🌸🍃 مهریّه
در حالات مرحوم حضرت آیةالله حاج شیخ حسین #شبزندهدار(ره) آمده است:
«ایشان طبق روایاتی که در مورد #مهرالسنة(مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها) آمده است، مقیّد بودند که مهریه فرزندان خویش را بیش از آن قرار ندهند.
در یکی از موارد و به هنگام تعیین مهریه با اینکه گفته بودند: مهرالسّنه باشد اما از ناحیه همراهان داماد درخواست کرده بودند که مقداری سکه هم ضمیمه کنند. ایشان صریحا نهی کردند.
یکی از نزدیکان داماد در دستنوشته قرارداد مهریه نوشته بود: مهرالسّنه و پنجاه سکه بهار آزادی...
وقتی کاعذ را برای تأیید نهایی به محضرشان بردند و ایشان مطالعه کردند، با قلم روی پنجاه سکه خط کشیدند و فرمودند: اگر خواستید بعدا برایش بخرید اما نه جزء مهریه... .»
(انسانی فرشته خصال، ص20)
#طوبای_عفاف
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
هدایت شده از بهشت بینش
🌿 دیدم که به عرش شور و شوقی برپاست
🌿 برپاگر این بزم شعف ذات خداست
🌿 گفتم به خرد چه اتفاق افتاده
🌿 گفتا که عروسی علی و زهراست
🌺 سالروز #ازدواج حضرت #علی و حضرت #فاطمه علیهماالسلام مبارک باد 🌺
🦋ڪانال رسمے دکتر احمد لقمانے
🆔 @beheshtbinesh
💫دعایی از #امامصادق (علیه السلام) در دهه اول #ذیالحجه که از روز اول تا غروب عرفه، پس از نماز صبح و قبل از غروب می خواندند و در مفاتیحالجنان بخش اعمال دههی ذیالحجه نقلشده است. فرازی از دعا چنین است:
«... اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَسْأَلُكَ الْهُدَى وَ التَّقْوَى وَ الْیقینَ وَ الْعَفَافَ وَ الْغِنَى وَ الْعَمَلَ بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى وَ أَسْأَلُكَ الشُّكْرَ وَ الْمُعَافَاةَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ...»
خدایا برحضرت محمد و آل او درود فرست؛ از تو درخواست میکنم هدایت از جانب خودت و تقوی و یقین و #عفاف و بینیازی و عمل به آنچه تو دوست داری
و از تو میخواهم توفیق شکر نعمت و عافیت در دنیا و آخرت را... .
#طوبای_عفاف
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
May 11
ابتلاء امتهابه «باساء» و «ضراء»
«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا إِلىٰ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنٰاهُمْ بِالْبَأْسٰاءِ وَ اَلضَّرّٰاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ» ﴿أنعام، 42﴾
و بی تردید ما به سوی امت هایی که پیش از تو بودند [پیامبرانی] فرستادیم؛ پس آنان را [هنگامی که با پیامبران به مخالفت و دشمنی برخاستند] به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که [در پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند
خلاصه تفسیر:
«باساء و بؤس و بأس» هر سه به معناى شدت گرفتارى است، الا اينكه «بؤس» بيشتر در جنگ و امثال آن استعمال مىشود و «باس و باساء» بيشتر در غير جنگ، از قبيل فقر و قحطى و امثال آن به كار مىرود
«ضرّ و ضرّاء» به معناى بد حالى است چه بد حالى روحى، مانند: اندوه و نادانى يا بد حالى جسمى، مانند: مرض و نقصهاى بدنى و يا بد حالىهاى خارجى، مانند: سقوط از رياست و جاه و از بين رفتن مال و امثال آن...
شايد مقصود از اينكه هم «باساء» را ذكر كرد و هم «ضراء» را اين بوده كه دلالت كند بر شدايدى كه در خارج واقع شده، نظير قحطى و سيل و زلزله، و همچنين خوف و فقر و بد حالى مردم.
و «ضراعة» به معناى ذلت و خوارى و «تضرّع» به معناى تذلّل است و مراد از آن در اينجا ذليل شدن در برابر خداى سبحان است به اين منظور كه شايد گرفتاريها را رفع نمايد.
در اين آيه و چهار آيه بعديش خداى سبحان براى پيغمبر گراميش رفتار خود را با امتهایی كه قبل از وى مىزيستهاند، ذكر مىكند و بيان مىفرمايد كه آن امت ها، بعد از ديدن معجزات، چه عكس العملى از خود نشان ميدادند و حاصل مضمون آن اين است كه: خداى تعالى انبيايى در آن امم مبعوث نمود و هر كدام از آنان، امت خود را به توحيد خداى سبحان و تضرع در درگاه او و به توبه خالص متذكر مىساختند و خدا امتهاى نامبرده را تا آنجا كه پاى جبر در كار نيايد و مجبور به تضرع و التماس و اظهار مسكنت نشوند به انواع شدتها و محنتها امتحان مىنمود و به اقسام باساء و ضراء مبتلا مىكرد، تا شايد كه با حسن اختيار به درگاه خدا سر فرود آورده و دلهاىشان نرم شده، از خوردن فريب جلوههاى شيطانى و از اتكاى به اسباب ظاهرى اعراض نمايند. ولى زحمات انبياء به جايى نرسيد و امتها در برابر پروردگار سر فرود نياوردند، بلكه اشتغال به مال دنيا، دلهايشان را سنگين نمود، و شيطان هم عمل زشتشان را در نظرشان جلوه داده و ياد خداى را از دلهاىشان برد.
وقتى كارشان به اينجا رسيد خداى تعالى هم درهاى همه نعمتها را به روىشان گشود و چنان به انواع نعمتها متنعمشان كرد كه از شدت خوشحالى به آنچه كه از نعمتها در اختيار داشتند مغرور شده و خود را از احتياج به پروردگار متعال بى نياز و مستقل دانستند، آن وقت بود كه به طور ناگهانى و از جايى كه احتمالش را نمىدادند، عذاب را بر آنان نازل كرد، يك وقت به خود آمدند كه ديگر كار از كار گذشته و اميدى به نجات برايشان نمانده بود و به چشم خود ديدند كه چگونه از جميع وسائل زندگى ساقط مىشوند «فقطع دابر القوم الذين ظلموا و الحمد لله رب العالمين»
اين همان سنت استدراج و مكرى است كه خداى تعالى آن را در آيه «و الذين كذبوا بآياتنا سنستدرجهم من حيث لا يعلمون و أملي لهم إن كيدي متين» خلاصه كرده است...»
...مشركين از اسباب ظاهرى غافل نشدند و گرفتاريشان به حدى نبوده كه به كلى اسباب ظاهرى را فراموش كنند، بلكه از غرورى كه در مغزشان پيدا شده بود مىخواستند با نيرو و تدابيرى كه براى رفع موانع و منافيات زندگى انديشيده بودند، پريشانى خود را بر طرف سازند، و همين سرگرمى به اسباب طبيعى آنان را از تضرع در درگاه خداى سبحان و خود را به او سپردن بازداشت...» ترجمه تفسير الميزان، ج7 ، ص128- 126
#طوبای_عفاف
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
هفت فایده امر به معروف و نهی از منکر
🍃امام باقر(علیه السلام) درباره فواید امر به معروف و نهی از منکر فرمود:
1️⃣. ...امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه نیکوکاران است
2️⃣. فریضه بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا می گردد
3️⃣. به واسطه آن راه ها امن می گردد
4️⃣. درآمدها حلال می گردد
5️⃣. حقوق و اموال غصب شده به صاحبش برمی گردد
6️⃣. زمین آباد شده
7️⃣. از دشمنان انتقام گرفته شده و کارها سامان می پذیرد... .
📚 شیخ کلینی، کافی، ج۵، ص۵۶
شهادت حضرت امام باقر(علیه السلام) تسلیت باد.
#امامباقر(علیهالسلام)
#طوبای_عفاف
#امربهمعروف
سنگين ترين بار گناه بر دوش كيست؟
امام باقر (عليه السلام) فرمودند: «هركس راه گمراهي را ياد دهد، گناهان همه كسانى كه بدان عمل كنند، بر او نيز بار ميشود.»
كافي ج1 ص 35
#طوبای_عفاف
eitaa.com/toubaefaf
مردی به امام باقر (علیه السلام) عرض کرد: «من عملم کم است، روزه (در طول سال) کم میگیرم، ولی تلاشم بر این است که جز از حلال نخورم.
امام به او فرمود: کدام تلاش و کوشش بهتر از عفت شکم (غذای حلال) و پاکدامنی است؟» (كافي، ج3، ص204)
#طوبای_عفاف
ایتا👈 eitaa.com//toubaefaf
در روایتی از امام باقر(عیه السلام) نقل شده است:
«تمام اموال دنیا از ظاهر و باطن زمین به نزد ان حضرت(امام مهدی عج) جمع می گردد و به مردم گفته می شود: بیایید این چیزی است که شما به خاطر آن پیوند خویشاوندی را قطع کردید و خونهای به ناحق ریختید و در راه به دست آوردن آن حرام ها مرتکب شدید؛
پس آن حضرت ثروتی به آ نها می بخشدکه هیچ کس پیش او چنین نبخشیده باشد.» (مکیال المکارم، ج1، ص147)
#طوبای_عفاف
از مسلم بن عقیل تا شیخ شهید(علیهماالسلام)...
کلید واژه شهادت این دو بزرگ در دو انقلاب بزرگ، نقش خواص بوده است.
تقارن شهادت حضرت مسلم بن عقیل و شیخ فضل الله نوری(ره)گویای نکات بصیرت افزای بسیار و عبرت اموز است.
«یک حرکت بجا، تاریخ را نجات میدهد؛ یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص به زنده ماندن است، تاریخ را در ورطهی گمراهی میغلتاند.
رهبر عزیز انقلاب، ۱۳۷۵/۰۳/۲۰
در همان قدمهای اول با استفاده از روشهای پیچیده، مشروطه را به غیر آن راهی که ملت برای آن حرکت کرده بود - یعنی راه استقلال و آزادی در زیر سایهی اسلام - منحرف کردند؛ بعضی از رهبران مشروطه را متهم کردند، بعضی را اعدام کردند، بعضی را ترور کردند، بعضی را خانهنشین کردند و با غوغاگری بهوسیلهی ایادی خودشان، فضا را تحت نفوذ گرفتند. ده پانزده سالی هم که گذشت، انگلیسیها بدل فن مشروطه و حرکت عظیم ملت ایران را زدند؛ یعنی رضاخان پهلوی را سرکار آوردند. ملت تجربه نداشت؛ حتّی رهبران هم تجربه نداشتند؛ بنابراین دشمن توانست کار خودش را بکند.
۱۳۸۳/۱۲/۲۴
اینکه بنده مسئلهی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است.
#طوبای_عفاف
از مسلم بن عقیل تا شیخ شهید(ره)
...اینکه بنده مسئلهی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی.
ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند -که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند- که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند.
نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید -مثل مرحوم شیخ فضلالله نوری- جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلالله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید ابدهیم...» رهبر عزیز انقلاب، برگرفته از سایت امام خامنه ای
#طوبای_عفاف