eitaa logo
طوبای عفاف
673 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
...دل نشکنیم... سرمایه تو از این جهان یک کفن است آن هم به گمانم ببری یا نبری. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃انتظار ظهور یعنی... https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🌷 اللَّهُمَّ اجْعَلْ رَغْبَتِي فِي مَسْأَلَتِي مِثْلَ رَغْبَةِ أَوْلِيَائِكَ فِي مَسَائِلِهِمْ ، وَ رَهْبَتِي مِثْلَ رَهْبَةِ أَوْلِيَائِكَ ، وَ اسْتَعْمِلْنِي فِي مَرْضَاتِكَ عَمَلًا لَا أَتْرُكُ مَعَهُ شَيْئاً مِنْ دِينِكَ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ 🌷خداوندا ! رغبت مرا در درخواستم، همانند رغبت اولياى خود در خواسته‏ هايشان، و ترسم را مانند ترس قرار ده. و مرا در (راه) خوشنودى‏ ات به كارى بگمار كه با آن چيزى از دين تو را، به خاطر ترس كسى از آفريدگانت رها ننمايم. 📚صحیفه سجادیه دعای ۵۴ فراز ۶ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🍃...آقا تو را به جان کسانی که عاشقند... هی جمعه پشت جمعه فقط ندبه خوان شدیم               چشم انتظار مهدی صاحب زمان شدیم هی بین اشک ها و دل و بغض پل زدیم                       هی دست پشت چشم به این جاده زل زدیم بی تو تمام پنجره ها رو به غربت است                        بی تو بهار هست ولی بی طراوت است آقا بیا که بی تو زمین ظلم مطلق است                       برخی نشانه های ظهورت محقق است شب بی قرار دیدن نورت نشسته است                      دنیا در انتظار ظهورت نشسته است آقا ببین که منتظران معاصریم                                   جارو زدیم کوچه و گفتیم حاضریم گه ریسه بسته ایم و گهی شربتی زدیم                    کاهی به نام نامی تان بدعتی زدیم انگار انتظار همین ریسه بستن است                         نام تو را به سر لب نشاندن است آقا به من نگاه نکن بی لیاقتم                                   افتاده شک به جان تمام صداقتم آقا تو را به جان کسانی که عاشقند                          دلداده ی وصال تو هستند و لایقند یک شب بیا و کار جهان را تمام کن                           بر ضد حاکمان دروغین قیام کن بر این شب سیاه نوید سحر بده                               بر خستگان ره نفسی تازه تر بده پاییزِ داغدار زمین را بهار کن                                     فکری برای آخر این انتظار کن ای امتداد رویش خورشید در غدیر                              ای بر تمام آینه های جهان امیر ای سبز پوش اوج نشین ای تمام عشق                      ای پیشوار نور و محبت امام عشق ای خاستگاه عدل جهان بارگاه تو                              دنیا خلاصه ایست ز برق نگاه تو ای بهترین بهانه دریا شدن بیا                                  ای آرزوی غنچه پس از وا شدن بیا گوشم در انتظار صدایت و چشم ها                           در انتظار محو تماشا شدن بیا یک عمر انتظار زبانی کشیده ام                                دارم فقط ادای مهیا شدن بیا کی می رسی که پنجره بسته وا شود                      پایان بگیرد این غم تنها شدن بیا مهدی بیا که بغض زمین وا شود همه                        این زخم های کهنه مداوا شود همه... یا مهدی https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ، اَلَّذِينَ هُمْ فِي صَلاٰتِهِمْ خٰاشِعُونَ، مؤمنان رستگار شدند؛ آنها که در نمازشان خشوع دارند؛ سوره مؤمنون‏، 1-2 🍃🌸🍃«... و كلمه «فلاح» به معناى ظفر يافتن و به دست آوردن و رسيدن به آرزو است. و اين به دو نحو است: يكى دنيوى، و ديگرى اخروى، اما ظفر دنيوى رسيدن به سعادت زندگى است، يعنى، به چيزى كه زندگى را گوارا سازد و آن در درجه اول بقاء و سپس توانگرى و عزت است. و ظفر اخروى(سعادت و پیروزی آخرت) در چهار چيز خلاصه مى‏شود: بقايى كه فناء نداشته باشد، غنايى كه دستخوش فقر نشود، عزتى كه آميخته با ذلت نباشد و علمى كه مشوب با جهل نباشد و به همين جهت گفته‏اند: «عيشى جز عيش آخرت نيست.» (مفردات راغب، ماده «فلح») پس اگر دست يابى به سعادت را فلاح خوانده‏اند، به اين عنايت است كه موانع را شكافته، كنار مى‏زند و رخسار مطلوب را نشان مى‏دهد. و كلمه «ايمان» به معناى اذعان و تصديق به چيزى و التزام به لوازم آن است، مثلا ايمان به خدا در واژه‏هاى قرآن به معناى تصديق به يگانگى او و پيغمبرانش و تصديق به روز جزا و بازگشت به سوى او و تصديق به هر حكمى است كه فرستادگان او آورده‏اند. البته تا اندازه‏اى‏ با پيروى عملى، نه اينكه هيچ پيروى نداشته باشد و لذا در قرآن هر جا كه صفات نيك مؤمنين را مى‏شمارد و يا از پاداش جميل آنان سخن مى‏گويد به دنبال ايمان، عمل صالح را هم ذكر مى‏كند، مثلا مى‏فرمايد: «من عمل صالحا من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة» سوره نحل، آية 97 و يا مى‏فرمايد: «الذين آمنوا و عملوا الصالحات طوبى لهم و حسن مآب» سوره رعد، آيه 29 و آيات بسيار زياد ديگر.» ترجمه تفسير الميزان، علامه طباطبایی(ره)، ج‏15، ص4 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
هدایت شده از فروغ توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
「﷽」 سلمه الله 💠در نماز، اخلاق نهفته است. 💠خشوع در نماز، انسان را متخلق به اخلاق الهی می کند. 💠قد افلح المومنین الذین هم فی صلاتهم خاشعون 💠کسی که در نماز خشوع دارد، صفات کمالیه در او ظهور می کند. ◦◦◉🌼 ۩فروغ توحید۩ 🌼◉◦◦ 🔆 @forooghetohid
هدایت شده از فروغ توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
「﷽」 سلمه الله 🕋 ✨امام زین العابدین سجاد علیه السلام فرمودند: «حق نماز این است که بدانی مهمان خداوند متعال شده ای» ✨کسانیکه اهل نماز نیستند یا نسبت به نماز سهل انگاری می کنند، دچار محرومیت و حسرت خواهند شد که این محرومیت، در قیامت ظهور کرده و ابدی خواهد بود. ✨جامع ترین عبادت، نماز است. ✨نماز در بین عبادات، همانند اسم اعظم است در بین اسماءالله تعالی ✨ نماز، هم فقه اصغر، هم فقه اوسط و هم فقه اکبر را در خود جمع کرده است. 🥉= احکام (کتاب الصلاة) 🥈= اخلاق (آداب الصلاة) 🥇= عرفان (اسرار الصلاة) 🕯سالک، هر سه مرتبه را باید در نماز، سیر کند. ◦◦◉🌼 ۩فروغ توحید۩ 🌼◉◦◦ 🔆 @forooghetohid
🍃مردان میدان 💐«رِجٰالٌ لاٰ تُلْهِيهِمْ تِجٰارَةٌ وَ لاٰ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اَللّٰهِ وَ إِقٰامِ اَلصَّلاٰةِ وَ إِيتٰاءِ اَلزَّكٰاةِ يَخٰافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ اَلْقُلُوبُ وَ اَلْأَبْصٰارُ» ﴿سوره نور، 37﴾ مردانی که تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات باز نمی دارد، [و] پیوسته از روزی که دل ها و دیده ها در آن زیر و رو می شود، می ترسند. در نهج البلاغه در تفسیر همین آیه آمده است: «و براى ذكر اهلى است كه از دنياى خود به جاى هر چيز ديگرى ذكر را بر گزيدند، آن چنان كه هيچ تجارت و بيعى ايشان را در طول زندگى از آن باز نمى‏ دارد، ايشان همواره سايرين را نيز بدان دعوت نموده و با تذكر كلمات و اندرزهايى كه از محارم خدا نهى مى‏ كند غافلان را اندرز مى‏ دهند. امر به عدل و قسط مى‏ كنند و خود قبل از هر كس فرمانبر آن چيزى هستند كه به آن امر مى‏ كنند و از آنچه ديگران را نهى مى‏ كنند باز مى‏ ايستند. گويى راه دنيا به سوى آخرت را طى كرده و به ما وراى دنيا رسيده و آن را مشاهده كرده‏ اند و گويى كه به غيب‏هاى اهل برزخ در تمام مدتى كه در آن ماندگار مى‏ باشد مشرف هستند و آنها را مى‏ بينند و قيامت عذاب خود را بر آنان محقق ساخته و لذا پرده آن را براى اهل دنيا كنار مى‏ زنند، حتى گويى آنان مى‏ بينند چيزهايى را كه مردم نمى‏ بينند و مى‏ شنوند چيزهايى را كه مردم نمى‏ شنوند. در مجمع البيان در ذيل آيه‏ «رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع» این روایت آمده که: اين رجال مردمى هستند كه وقتى موقع نماز مى‏ رسد تجارت را رها كرده به سوى نماز روانه مى‏ شوند و اينها اجرشان عظيم‏ تر است از كسانى كه اصلا تجارت نمى‏ كنند...» نهج البلاغه، خطبه 222، ترجمه مرحوم دشتی و ترجمه تفسير الميزان، ج‏15، ص: 197 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🍃نشانه های مردان راستین 🌸بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ🌸 🌺به هدف رسیدن مردان راستین؛ زیرا راه شان مستقیم است. «قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ» بی تردید مؤمنان رستگار شدند. 🌷نماز با توجه؛ «اَلَّذِينَ هُمْ فِي صَلاٰتِهِمْ خٰاشِعُونَ» آنان که در نمازشان [به ظاهر] فروتن [و به باطن با حضور قلب] اند. 🌼پرهیز از لغو؛ زیرا سخن لغو خلاف مراقبه و باعث ضعف ایمان و حضور قلب در نماز است؛ «وَ اَلَّذِينَ هُمْ عَنِ اَللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» و آنان که از [هر گفتار و کردارِ] بیهوده و بی فایده روی گردانند. 🌻در کنار نماز زکات می دهند و جامعه را با دادن زکات پاک نگه می دارند؛ «وَ اَلَّذِينَ هُمْ لِلزَّكٰاةِ فٰاعِلُونَ» و آنان که پرداخت کننده زکات اند؛ 🌸پاکدامنند؛ آری کسی که اهل نماز و زکات باشد، ثمره اش عفاف است. «وَ اَلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حٰافِظُونَ» و آنان که نگه دارنده دامنشان [از شهوت های حرام] اند، 🌷فقط چشم شان به حلال خویشتن است؛ «إِلاّٰ عَلىٰ أَزْوٰاجِهِمْ أَوْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ» مگر در [کام جویی از] همسران یا کنیزانشان، که آنان [در این زمینه] مورد سرزنش نیستند. 🌾اهل تجاوز از احکام الهی نیستند؛ «فَمَنِ اِبْتَغىٰ وَرٰاءَ ذٰلِكَ فَأُولٰئِكَ هُمُ اَلعٰادُونَ» پس کسانی [که در بهره گیری جنسی، راهی] غیر از این جویند، تجاوزکار [از حدود حق] هستند. 🌺به عهدشان پایبندند؛ «وَ اَلَّذِينَ هُمْ لِأَمٰانٰاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رٰاعُونَ» و آنان که امانت ها و پیمان های خود را رعایت می کنند، 🍃نماز اول وقت را مواظبند؛ «وَ اَلَّذِينَ هُمْ عَلىٰ صَلَوٰاتِهِمْ يُحٰافِظُونَ» و آنان که همواره بر [اوقات و شرایط ظاهری و معنوی] نمازهایشان محافظت دارند. 💐پس اهل بهشت برین الهی اند؛ «أُولٰئِكَ هُمُ اَلْوٰارِثُونَ» اینانند که وارثان اند، بهشت فردوس؛ اَلَّذِينَ يَرِثُونَ اَلْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهٰا خٰالِدُونَ» وارثانی که [از روی شایستگی] بهشت فردوس را به میراث می برند [و] در آن جاودانه اند. 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🍃سه قدم تا موفقیت ۱- محور اول علم است و ادب. از امام علی(علیه السلام) نقل شده: «ای مؤمن: همانا علم و ادب جان بهای توست. پس در فراگرفتن آن دو کوشا باش که هرچه بر دانش و ادبت افزوده شود، قدر و ارزشت فزونی گیرد.» (منتخب میزان الحکمه، ص۱۵) ۲- نماز و در اهمیت آن همین بس که نماز محور همه امور زندگی است و با آن کارها سامان یابد.(رجوع کنید به: مراحل اخلاق در قرآن(تفسیر موضوعی قرآن، ج۱۱)، علامه جوادی آملی، ص۳۴) ۳- پدر و مادر که در همه ادیان توحیدی و کتاب های آسمانی به احترام، توجه و احسان به والدین اهمیت ویژه داده شده است. فقط در قرآن حکیم چهار مرتبه آمده است«بالوالدین إحسانا» مانند: سوره بقره، آیه ۸۳, نساء، ۳۶, أنعام، ۱۵۱ و إسراء، ۲۳. در هر فردی رشد، خوش رزقی و نشاط یافتم، دیدم در یک یا دو یا هر سه محور یاد شده موفق بوده است. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🌷 عمل اگر بخواهیم خلاصه دین اسلام را در یک کلمه عرض کنیم اینست: 🌸 «عمل» 🌺 البته برای کسی که اهل عمل است سه علامت است: حماد بن عیسی از امام صادق نقل کرده است: «لِلْعَامِلِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ الصَّلَاةُ وَ الصِّيَامُ وَ الزَّكَاةُ» (الخصال ؛ ج1 ؛ ص121) برای شخص اهل عمل صالح سه ویژگی است: نماز، روزه و زکات eitaa.com//toubaefaf https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🌸🌷 یک نماز صحیح🌷🌺 از حماد بن عيسى به سند صحیح نقل شده است كه روزى حضرت امام جعفر صادق (صلوات اللَّه عليه) به من فرمودند: ای حماد مى دانى و می توانی نماز صحیح بخوانی؟ عرض کردم: اى آقای من؛ در حفظ دارم كتاب حريز را كه در نماز تصنيف كرده است. حضرت فرمودند: باكى نيست برخيز و نماز بخوان. حماد گفت پس برخاستم در برابر آن حضرت و رو بقبله كردم و تكبير گفتم و ركوع و سجود انجام دادم. حضرت فرمودند: اى حماد نیک به جا نیاوردی. چه قبيح است مردى را كه عمر او شصت سال يا هفتاد سال شود و يك نماز با حدودش، صحیح نخوانده باشد. با این حال خجالت زده شدم؛ ادب کرده و گفتم فداى تو گردم، نماز را به من ياد ده. پس حضرت رو بقبله ايستادند و قد مبارك را راست كردند. پس دستها را آويختند تمام به جانب رانها يعنى از پيش نه از پهلو و بر بالاى هم نگذاشتند چنانكه اكثر عامه مى گذارند و انگشتان را پهلوى هم گذاشته و نگشوده بودند و پاها را نزديك هم گذاشتند تا آن كه ميان هر دو بمقدار سه انگشت گشوده بود كه تقريبا شش انگشت باشد و انگشتان پاها را همه را رو بقبله كردند و نگردانيدند از قبله به جانب راست و چپ و ايستادند از روى خشوع و يا تضرع به آن كه نظر را به محل سجده كردند و آثار خوف و خشيت بر آن حضرت ظاهر شد. پس گفتند: اللَّه اكبر. سپس سوره حمد را به ترتيل خواندند (يعنى به تأنى و تامّل و تفكر در معانى آن چنانكه از اخبار ظاهر مى شود) و از روى حزن قل هو اللَّه احد را خواندند. پس آن مقدار كه نفسى توان كشيد صبر كردند و بعد از آن اللَّه اكبر از جهت رفتن بركوع گفتند در وقتى كه ايستاده بودند نه در رفتن بركوع چنانكه متعارفست پس بركوع رفتند و دستهاى خود را از زانوها پر كردند و انگشتان دستها گشوده بود و زانوها را بر پشت شكستند تا آن كه پشت راست شد تا به مرتبه كه اگر يك قطره از آب يا روغن بر پشت مى ريختند حركت نمى كرد و چون پشت راست شده بود و زانوها بر پشت شكسته بود و گردن را كشيدند و به زير نينداختند و چشمها را بر هم گذاشتند. (در صحيحه زراره وارد است كه نظر را در حالت ركوع در ميان هر دو پا كنند و در اين حديث آنست كه بر هم گذارند پس مخيّر است ميان هر دو و ممكن است كه حضرت نظر در ميان هر دو پاها داشته باشند) پس سه مرتبه تسبيح كبير را به ترتيل و تانّى خواندند كه سبحان ربّى العظيم و بحمده يعنى خداوند عالميان را كه پروردگار من است و از آن اعظم است كه وصف عظمت او توان كردن منزه مى دانم از آن چه لايق ذات و صفات و افعال او نيست و شكر او مى كنم بر اين نعمتى كه مرا اهل تسبيح خود گردانيد. پس راست ايستادند و چون درست ايستادند گفتند سمع اللَّه لمن حمده (يعنى حق سبحانه و تعالى اجابت فرمود دعاى حمد كنندگان خود را هر چند دعا نكرده باشد چون اصل حمد دعاست، زيرا كه ظاهر است كه هر گاه شخصى اين خسيسان دنيا را مدحى كند البته در مقام احسان هستند، كسى كه مدح اكرم الاكرمين كند البته جميع مطالب او بر آورده مى شود و لهذا در حديث است كه بهترين دعاها الحمد للّه است.) پس تكبير گفتند در حالتى كه ايستاده بودند و دستها را برداشتند در برابر و به سجده رفتند و دستها را پيش از زانوها بر زمين گذاشتند و گفتند سبحان ربي الاعلى و بحمده را سه مرتبه (يعنى منزه مى دانم و به پاكى ياد مى كنم پروردگار خودم را كه از آن بالاتر است كه عقول عاقلان به كنه ذات مقدس او تواند رسيد در حالتى كه حمد او مى كنم بر اين تسبيح و اين تنزيه را نيز از جمله نعمتهاى او مى دانم و هر گاه تسبيح از نعم اوست حمد بر تسبيح نيز از نعمتهاى اوست) هيچ جزوى از بدن را بر جزوى ديگر نگذاشتند و پيشانى و دستها و كاسه زانوها و سر انگشتان شست پاها و بينى را بر زمين گذاشتند پس سر از سجود برداشتند، چون درست نشستند اللَّه اكبر گفتند و بر جانب چپ نشستند و پشت پاى راست را بر شكم پاى چپ گذاشتند و گفتند استغفر اللَّه ربي و اتوب اليه (يعنى از خداوندى كه تربيت كننده من است طلب آمرزش می کنم و بازگشت مى كنم به او از جميع گناهان) پس در وقتى كه درست نشستند اللَّه اكبر گفتند و به سجده دويم رفتند و آن چه در سجده اول گفته بودند در سجده دويم گفتند و يارى نجست به هيچ جزوى از بدنش بر جزوى ديگر در ركوع و سجود چنانكه متعارفست كه در ركوع پهلوها را بر بازو و آرنج مى گذارند(بدن را جمع می کنند) و در سجود آرنج را بر ران يا زانو مى گذارند بلكه بال دار بودند و همه اعضا را از يكديگر گشوده بودند و ذراعهاى خود را بر زمين نگذاشتند. امام صادق(علیه السلام) دو ركعت نماز را به اين عنوان خواندند و فرمودند: اى حماد اين چنين نماز بگذار (و روى خود به هيچ طرف مكن و با دست خود بازى مكن به آن كه بر ريش يا غير آن گذارى و با انگشتان خود بازى مكن.) لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج۴، ص: ۱۰ كافي (ط - الإسلامية)، ج۳، ص۳۱۱ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
✍سلام. موضوع پیام های امروز در کانال آیات اول و است. مجموع پیام ها یک بسته جامع است که عنوان یک نقشه می تواند به لطف خدا نماز ما را به سمت یک نماز مطلوب هدایت کند. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
امام جواد(عليه‌السلام) فرمود:« اعتماد به خدا بهاي هر كالاي قيمتي و نردبان هر درجه بلند است.» آري تكيه گاه مؤمن، قدرت الهي است، زيرا نه خودش و نه ديگران ذاتاً برچيزي قدرت ندارند. انسان وقتي بداند سرچشمه قدرت و كمال خداي سبحان است به او تكيه مي كند و دلش با نام او آرام مي گيرد: «ألا بِذِكرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوب.» تفسیر تسنيم، جلد 19، ص: 143 و نک: تفسیر تسنیم، ج42، ص: 423 🌷شهادت حضرت جوادالائمه(علیه السلام) تسلیت باد. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🍃سه نیاز هر مؤمن https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
💠مؤمن محتاج به سه ویژگی 🍃امام جواد(علیه السلام) فرمود: اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش نسبت به کسی که او را پند می دهد. نیاز انسان مومن: 1.توفیق از طرف خداوند متعال 2.واعظ درونی 3.پندپذیر بودن شرح حدیث: انسان همواره نیازمند موعظه و پند است. موعظه و پند، غذای معنوی و ملکوتی است که باطن و روح انسان را پرورش می دهد و زمینه سعادت و خوشبختی را در دنیا و آخرت فراهم می کند. پند پذیری، اخلاق صالحان و اولیاست. پند پذیری؛ یعنی این که انسان از هر حادثه، جریان و گفتار مناسبی عبرت بگیرد و آن تجربه را به کار بندد. «پند پذیری»، مردی شراب خوار، عیاش و غافل چون «بشر حافی» را به گردونة دین، معرفت، عرفان، و توبه واقعی کشانید و او را تبدیل به یکی از اولیای خدا کرد. فضیل عیاض که مردی راهزن، دزد و مجرم بود، با پند و اندرز به مقام والای انسانیت و اوج عرفان عملی رسید. سدیدالدین حمصی، نخود فروشی از اهل ری بود که در اثر گوش شنوا داشتن در سن پنجاه سالگی به مدرسة علوم اسلامی رفت و تبدیل به عالمی فرهیخته، و فقیهی بزرگ و نویسنده ای توانا گردید. و بالاخره سکاکی که چاقوسازی بی سواد، غریب و ناشناخته بود، به ادیبی بزرگ، و لغت شناسی کم نظیر تبدیل شد. پند پذیری، کافر را مسلمان، مشرک را مؤمن، بی خبر را آگاه، جاهل را عالم، متوقف را متحرک، مجرم را توبه کار و بی هنر را هنرمند می نماید. حضرت جواد الائمه (علیه السلام) در روایتی بسیار مهم می فرماید: المُؤْمِنُ یحْتاجُ إلی تَوْفِیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ ینْصَحُهُ»؛ مؤمن به توفیقی از جانب خدا، و پند دهنده ای از درونش و پذیرش پند و نصیحت از کسی که او را پند می دهد، نیازمند است. 🌸توفیق از طرف خداوند « توفیق» زمانی حاصل می شود که همه اسباب و عوامل برای رسیدن به هدف و تأمین خواسته ها، فراهم و هماهنگ باشد. توفیق دهنده ی اصلی خداوند است. پیامبران الهی با هم با گفتنِ «و ما توفیقی اِلّا بالله»، فراهم شدن برنامه ها و عوامل هدایت بشر را از سوی خدا می دانستند. این نگاه توحیدی، سبب می شود انسان بیش از آن که به فکر و نیروی خودش تکیه داشته باشد، به توفیق الهی و سبب سازی پروردگار اعتماد کند، زیرا همه ی عوامل در دست اوست. 🌷«واعظ درونی» نیاز دیگر مؤمن است عقل و وجدان، یک چراغ باطنی است که خوبی ها را به انسان نشان می دهد و اگر خلاف و بی خردی کرد، او را ملامت می کند. در روایات است: کسی که از درون خود، واعظ و پند دهنده ای نداشته باشد، اندرزهای دیگران چندان سودی به او نمی رساند. بیداری فطرت و فعال بودن وجدان، نقش عمده ای در اصلاح شخص و بازداشتن او از جرم و گناه دارد. 💐نصیحت پذیری نصیحت پذیری سومین نیازی است که در این حدیث مطرح است. تواضع در آن است که اگر کسی خیرخواهانه انتقادی کرد و موعظه و پندی داد، بپذیریم. گشودن آغوش باز به روی پندهای آموزنده و هشدارهای دلسوزان، نشانه خردمندی و عاقبت اندیشی است. هم از خداوند، توفیق بطلبیم، هم چراغ وجدان را در درون خود روشن نگه داریم، هم پند دیگران را به گوش جان بشنویم و بپذیریم.» پایگاه اطلاع رسانی حوزه https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🌷یا جوادالأئمه أدرکنا به لطف خدای جوادالائمّه گدايم ، گدای جوادالائمّه غريبم نخوانيد ياايّهاالنّاس شدم آشنای جوادالائمّه رسيدم به آزادگي تا دلم شد اسير ولای جوادالائمّه ازآن صورت گندمين بوي گندم گرفته هوای جوادالائمّه رضاي خداي امام رضا را بجو در رضای جوادالائمّه اگر عاشقي هر نفس مثل سايه برو در قفای جواد الائمّه تو و جنّت و قصر و حور،آي زاهد من و خاك پای جوادالائمّه ملك در لباس كبوتر مي آيد به ايوانْ طلای جوادالائمّه نه تنها فلك،عرش هم تكيه داده به گلدسته های جوادالائمّه شميم دل انگيز مشهد مي آيد ز صحن و سرای جوادالائمّه در اين آخر ماه ذي القعده بايد بسوزم برای جوادالائمّه مرا بيمه ام مي كند تا محرّم لباس عزای جوادالائمّه زنی بود و ظلم و دف و پايكوبي عطش بود و نای جوادالائمه در حجره را بسته اند، آه خانه شده كربلای جوادالائمّه بريده بريده ، شكسته شكسته مي آيد صدای جوادالائمّه دم العطش شد دم وا حسينا عوض شد نوای جوادالائمّه شبيه حسين ، آه آبش ندادند صدا زد ، بميرم جوابش ندادند كنيزان شنيدند آهش بلند است جوابي به حال خرابش ندادند اگر منع كردند از شرب آبش ولي جا به بزم شرابش ندادند تنش را رها بر روي بام كردند ولي تيغ و نيزه عذابش ندادند دم آن همه كفتر باوفا گرم كه تحـويل بر آفتابش ندادند تنش از سر بام در كوچه افتاد ولي نعل ها پيچ و تابش ندادند دگر سنگها بغض خود را نشانِ گُلِ روی از خون خضابش ندادند زماني كه تشييع شد،رهگذرهـا عذابي به عاليـجنابش ندادند ولي آه ، در گودي قتله گاهي غروبی ، غريبی پس از بي سپاهي تنش زير سُمّ ستوران رها شد به بغض علي يكصد و ده هجا شد همين كه سرش رفت روي سنان ها نشستند در موج خون آسمان ها در آمد ز عمق جگر ، آهِ زنها كه در بين گودال مي گفت تنها زني قد خميده : بنيّ بنيّ گل سر بريده : بنیّ بنيّ 🔸شاعر: ___________________ 🔹اشعار ناب آئینے🔹 @shere_aeini 🌷شهادت امام جواد(علیه السلام) تسلیت باد. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
سلام. 🌷شهادت امام جواد(علیه السلام) تسلیت عرض می کنم. شایسته است در این شب و روز توسل به حضرت جوادالأئمه(علیه السلام) علاوه بر حضور در مراسم روضه از برکت تلاوت سوره یس یا الرحمن یا انسان و یا سوره های دیگر قرآن کریم به همراه صد صلوات هدیه به جوان‌ترین امام نیز بهره مند شویم. التماس دعا https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5