eitaa logo
طوبای عفاف
646 دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
4.5هزار ویدیو
499 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃واسطه ازدواج در بهشت... چند پیامی از جزء بیست و پنجم «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقامٍ أَمِينٍ؛ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ؛ يَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَقابِلِينَ؛ كَذلِكَ وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ؛ يَدْعُونَ فِيها بِكُلِّ فاكِهَةٍ آمِنِينَ» سوره دخان، ۵۵_۵۱ به راستى پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند. در ميان باغ‌ها و (كنار) چشمه‌سارها. لباس‌هاى ابريشم نازك و ضخيم مى‌پوشند در حالى كه در برابر هم (بر تخت‌ها) جاى گرفته‌اند. اين گونه (ما پاداش مى‌دهيم) و آنان را به حورالعين (زنان سيمين تن و فراخ چشم) تزويج مى‌كنيم. در آن باغ‌ها هر ميوه را (كه بخواهند) با آسودگى مى‌طلبند. نکته ها «سُندُسٍ» پارچه ابريشمى نازك است و «إِسْتَبْرَقٍ» پارچه ابريشمى ضخيم. «حور» جمع «حوراء» به زنانى گفته مى‌شود كه چشمِ مشكى و بدنِ سفيد داشته باشند و كلمه‌ى‌ «عِينٍ» جمع «عيناء» به معناى فراخ چشم است. بزرگ‌ترين نعمت، امنيّت است، زيرا «مَقامٍ أَمِينٍ» قبل از ساير نعمت‌ها مطرح شده است. البتّه امنيّت در بهشت يك امنيّت جامع است، نه ترس از مرگ، نه رقيب، نه حسود، نه زوال و انقراض. آرامش در بهشت، هم نسبت به اصل جايگاه است‌ «مَقامٍ أَمِينٍ» وهم نسبت به خوراكى‌ها. «بِكُلِّ فاكِهَةٍ آمِنِينَ» در دنيا گاهى بهره‌گيرى از چند ميوه، سبب امراض گوناگون مى‌شود. پیام ها 1- عامل بهره‌گيرى از نعمت‌هاى بهشتى تقواست. إِنَّ الْمُتَّقِينَ‌ ... 2- خوف و تقواى امروز سبب امنيّت فرداست. «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقامٍ أَمِينٍ» 3- در كنار بيم بايد اميد مطرح باشد. شَجَرَةَ الزَّقُّومِ‌ ... فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ‌ 4- در بهشت، نعمت‌ها متعدّد و متنوّع است. «جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ» 5- چشم پوشيدن از لباس‌هاى فاخر و ابريشمى در چند روز دنيا سبب كاميابى ابدى در روز ديگر است. «يَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ» 6- برهنگى، هيچ كجا ارزش نيست، حتّى در بهشت. «يَلْبَسُونَ» 7- تقابل در فضاى تقوا، يك ارزش است. آنچه سبب تشديد فتنه‌هاست تقابل افراد بى تقواست. إِنَّ الْمُتَّقِينَ‌ ... مُتَقابِلِينَ‌ 8- بهشتيان جلسات انس و دوستانه دارند. «مُتَقابِلِينَ» 9- در بهشت اعراض و پشت كردن در كار نيست. «مُتَقابِلِينَ» 10- واسطه ازدواج در بهشت خداست. «زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ» https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5 https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
سلام. در نماز جماعت دبستان ایثار_قم به دانش آموزان عرض کردم همه آدم ها دوست دارند خوشبخت شوند. با دلیل و تجربه می گویم خوشبختی با ، ، احترام و ادب به ساحت پدر و مادر و حاصل می شود. یکی از دانش آموزان روزه اولی هم دو بیت شعر برامون هدیه آورده بود: 🍃به نام سوره های پاک قرآن به ذکر تک تک آیات رحمان به استقبال گرم از روزه آییم که لذت ها بریم از فیض یزدان. 🌸🍃🌸با تشکر از همه شما بزرگواران. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5 https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
15.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهمیت نماز در نظر پیامبر؟؟؟ 🚫🚫🚫یا رسول الله میشه ما نماز نخونیم اما مسلمان باشیم؟؟؟ ببینیم جواب پیامبر اسلام چی بوده؟؟ امین مدرسه ایثار ۲ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
💫نماز است که شما را حفظ می کند... 🍃«حٰافِظُوا عَلَى اَلصَّلَوٰاتِ وَ اَلصَّلاٰةِ اَلْوُسْطىٰ وَ قُومُوا لِلّٰهِ قٰانِتِينَ» ﴿سوره بقره، 238﴾ بر همه نمازها و به ویژه نماز میانه [که بر اساس پاره ای از روایات، نماز ظهر است] محافظت کنید، و [هنگام عبادت] فروتنانه برای خدا قیام کنید. در تفسیر تسنیم از حضرت آیه الله جوادی آملی(دامت برکاته) ذیل همین آیه نکات زیبایی در چند بخش آمده است. از جمله آداب نماز، آثار نماز و ... که به گوشه‌ای از آن اشاره می‌شود: «...نماز داراي آثار مهمي است كه خداوند درباره حفظ آن دستور خاص داده است. نماز تعديل ‏كننده طبيعت حريص انسان است كه هنگام سختي‌ها جزوعانه فرياد می زند و زماني كه خيري به او می رسد انحصارطلبي می كند: «إنَّ الإنسلنَ خُلِقَ هَلوعا إذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزوعا وإذا مَسَّهُ الخَيرُ مَنوعا إلاَّالمُصَلّين الَّذينَ هُم عَلي صَلاتِهِم دائِمون»[1] توفيق تعديل طبيعت هلوع، تنها نصيب نمازگزاراني مي‌شود كه اقامه نماز براي آنها ملكه شده باشد، از اين‏‌رو به جاي اسم فاعل «نمازگزارنده» يا فعل «نماز مي‌خوانند» صفت مشبهه «المُصَلّين» آمده است كه نشان ثبات و استمرار است (صفت مشبهه در اين‌گونه از موارد به وزن اسم فاعل است). همچنين در آيه «الَّذينَ هُم عَلي صَلاتِهِم دائِمون» به ملكه شدن اقامه نماز براي نمازگزار اشاره شده است؛ يعني نمازگزاردن به ذكر هميشگي خداوند بينجامد نه اينكه انسان در همه شبانه‌روز نماز بگزارد. به فرمان خداي‏ سبحان مسلمانان بايد پس از خواندن نماز پراكنده شوند و سراغ كارشان بروند؛ ولي اين اشتغال‌ها نبايد انسان را از ياد خدا غافل كند: «فَإذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانتَشِروا فِي الأرضِ وابتَغوا مِن فَضلِ اللهِ واذكُرُوا اللهَ كَثيراً لَعَلَّكُم تُفلِحون»[2]؛ «رِجالٌ لاتُلهيهِم تِجارَةٌ ولابَيعٌ عَن ذِكرِ الله»[3] نكته: قرآن كريم اقامه نماز را از حساس‌ترين وظايف حاكمان اسلامي قرار داده است: «الَّذينَ إن مَكَّنّاهُم فِي الأرضِ أقامُوا الصَّلاة... »[4]، زيرا مهم‌ترين عامل تعديل خواسته‌هاي سياسي احزاب و گروه‌ها همانا نماز است؛ يعني كسي كه بر اثر اعتماد مردم به مقامي می رسد، از آسيب مَنوع بودن بپرهيزد، چنان‏كه رقباي او كه به مقصد خود بار نيافته‌اند، جزوع و در صدد كينه، تخريب، هتك و هدم نباشند، در نتيجه جامعه نمازگزار و حكومت حامي نماز از گزند هلوع بودن مي‌رهد و به حيات طيّب قناعت مي‌رسد...» تفسیرتسنيم، جلد 11، ص 476 [1] ـ سوره معارج، آيات 19 ـ 23 [2] ـ سوره جمعه، آيه 10 [3] ـ سوره نور،آيه37 [4] ـ سوره حج، آيه 41 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5 https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃حکمت امتحان در بیان رهبر حکیم انقلاب https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
✅بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان «بدون نیروی جوان مؤمن پر انگیزه ی پرتوان این بار سنگین جمهوری اسلامی پیش نخواهد رفت.» ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ┅──────┅╮ 🌹 گروه جهادی امر به معروف و نهی از منکر خادم الشهداء ╰┅──────┅╯ 🍂ه 🍂ه🍃 🍂ه🍃🍂 🌸ه🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پدر و مادر ها ببینند... اگر فرزندم پرسید چرا باید نماز بخوانم چه پاسخی به او بدهم؟؟ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈🏻هر لفظی که بیان می شود، نگهبانی برای ثبت دارد... نکاتی از جزء بیست و ششم «إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ؛ ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ؛ وَ جاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِكَ ما كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ؛ وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ» سوره ق، ۲۰_۱۷ (ياد كن) آنگاه كه دو فرشته (ملازم انسان) از راست و چپ، (به مراقبت) نشسته (اعمال آدمى را) دريافت مى‌كنند؛ (انسان) هيچ سخنى به زبان نمى‌آورد، مگر آنكه در كنارش (فرشته‌اى) نگهبان حاضر و آماده (ثبت) است؛ و بى‌هوشى مرگ به راستى فرا رسد (و به انسان گفته شود:) اين همان است كه همواره از آن مى‌گريختى؛ و در صور (رستاخيز) دميده شود، اين است روز تحقّق وعده عذاب. نکته ها تعبير «قَعِيدٌ» كنايه از آن است كه دو فرشته همواره با انسانند و در كمين او نشسته‌اند، نه آنكه دو فرشته در سمت راست و چپ انسان نشسته باشند. «رَقِيبٌ» به معناى مراقب و ناظر، «عَتِيدٌ» به معناى آماده به خدمت، «سَكْرَةُ» حالتى است كه هوش و عقل از انسان زايل شود و «تَحِيدُ» به معناى عدول و فرار كردن است. وحشت و اضطراب انسان در هنگام مرگ به قدرى است كه قرآن از آن به «سكرة الموت» تعبير نموده است، چنانكه در قيامت نيز، هول دادگاه الهى، انسان را دچار چنان حالتى مى‌سازد كه به تعبير قرآن: «تَرَى النَّاسَ سُكارى‌»(سوره حج، ۲) مردم را همچون افراد مست، عقل پريده و بى اراده مى‌بينى. در ميان اعضاى بدن، زير نظر بودن مطرح شده است، شايد به خاطر آن كه عمل زبان، از همه‌ى اعضا بيشتر، آسان‌تر، عمومى‌تر، عميق‌تر، دائمى‌تر و پر حادثه‌تر است. توجّه به زير نظر بودن انسان و ثبت كليه اعمال او و توجّه به لحظه مرگ و حضور در قيامت، هشدارى بزرگ و زمينه ساز تقواى الهى است. توجّه به تعدّد ناظران و شاهدان، در نحوه‌ى عملكرد انسان مؤثّر است و هر چه شاهد و ناظر بيشتر باشد، انگيزه براى كار نيك و دورى از گناه بيشتر مى‌شود. عَنِ الْيَمِينِ‌ ... عَنِ الشِّمالِ‌ ... رَقِيبٌ عَتِيدٌ پیام ها ۱. با اين‌كه خداوند متعال، خود شاهد بر اعمال و افكار انسان است، امّا تشكيلات الهى حساب و كتاب دارد و فرشتگانى دائماً مشغول ثبت اعمال هستند. «إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ» ۲. ميان فرشتگان، تقسيم كار وجود دارد. (بر اساس روايات، فرشته يمين كارهاى خير را مى‌نويسد و فرشته شمال، كارهاى بد و شرّ را. (تفسير نورالثقلين) «الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ‌ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ» ۳. انسان، نه فقط در برابر كردار، بلكه در برابر گفتار خود مسئول است و مورد محاسبه قرار مى‌گيرد. «ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ» ۴. نظارتى داراى اعتبار و ارزش است كه همه چيز را به طور كامل زير نظر داشته باشد. عَنِ الْيَمِينِ‌ ... عَنِ الشِّمالِ‌ ... رَقِيبٌ عَتِيدٌ ۵. انسان در لحظه مرگ، حالت عادّى خود را از دست مى‌دهد. «سَكْرَةُ الْمَوْتِ» ۶. سكرات مرگ براى همه حتمى است. «سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ» ۷. گريز از مرگ، ويژگى طبيعى انسان است. «كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ» تفسیر نور، ج۹، ص۲۱۸ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5 https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit