eitaa logo
طوبای عفاف
673 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طوبای عفاف
تلاوت و تقدیم صد هدیه به محضر حضرت فراموش نکنیم. التماس دعا @toubaefaf
خداوند مقام تو را رفیع فرماید... «حضرت رضا علیه السلام به حضرت جواد، سلام اللّه علیه مرقوم فرمود: شنیدم غلامان تو وقتى سوار مى شوى، تو را خارج مى کنند از در کوچک؛ آنها بخل مى کنند و مى خواهند تو به کسى چیزى ندهى. به حق من بر تو که بیرون رفتن و داخل شدنت نباشد مگر از در بزرگ و وقتى سوار شدى همراه خود طلا و نقره بردار و هیچ کس از تو سؤالى نکند مگر آنکه به او عطا نمایى و از عموهاى تو هر کس از تو سؤالى کرد، کمتر از پنجاه دینار به او مده، و اگر بیشتر خواستى بدهى، اختیار با تو است. و من اراده کردم به این امر اینکه خداوند مقام تو را رفیع فرماید، پس انفاق کن و ترس مکن که خداوند بر تو سختگیرى فرماید.» شرح چهل حدیث، ص403 @toubaefaf
روایت زیبا از امام جواد علیه السلام در صحن و حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام ارسالی هم اکنون از کربلای معلی، با تشکر از کربلایی محمدرستمانی. التماس دعا @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4875_1564934036.mp3
16.62M
شهادت میوه دل ولی نعمت مان حضرت علی ابن موسی امام رضا، حضرت جواد الائمه علیه السلام را خدمت شیعیان و دوستداران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم.
طوبای عفاف
روایت زیبا از امام جواد علیه السلام در صحن و حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام ارسالی هم اکنون از کر
ترجمه روایت: «مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالأجَلِ وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ أکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ». امام جواد علیه السلام فرمودند: فرارسیدن مرگ انسان‌ها به‌جهت معصیت و گناه، بیشتر است تا مرگ طبیعى و عادى همچنین حیات و زندگى به‌ وسیله نیکى و احسان به دیگران بیشتر و بهتر است از عمر بى‌نتیجه. بحارالانوار، ج75، ص83 @toubaefaf
AUDIO-2021-07-11-09-37-14.mp3
3.53M
▪️ توسّل به امام جواد (علیه‌السلام) 👤 مرحوم آیةالله حاج آقا مجتبی 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ علامه جوادی آملی دامت برکاته در تفسیر تسنیم، ج۵۹، ص۵۸۹ ذیل آیه ۳۰، و با اشاره به آیات قبل نوشته اند: «مدار تربیتی اینگونه از آیات، به دست آوردن ملکه ست». (۱۲۴) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍در تفسیر تسنیم، ذیل آیه ۳۰ آمده است: «مراد از «غض بصر» و «غمض نظر» چشمپوشی و ننگریستن به نامحرم است نه بستن چشم؛ مگر در مورد ضرورت. امر به چشمپوشی، نهی از چشم چرانی است» تفسیر تسنیم، ج۵۹، ص۵۹۱ «... آنان که چشم خود را از نگاه های حرام باز نمی دارند و عورت (دامن) خود را نمی پوشانند و نگاه های هوس آلودشان را غیر اختیاری می پندارند، باید بدانند که خدا به احوال و کارهایشان آگاه است: «إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ‌» و از قصد و نیت درونی شان نیز خبر دارد که نگاهشان به چه قصد و نیتی است...» تفسیر تسنیم، ج۵۹، ص۵۹۳ (۱۲۵)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ اين براى پاك ماندن آنان بهتر است. «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‌ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ» سوره نور، 30 به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) فروگيرند و دامن خود را حفظ نمايند. اين براى پاك ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام مى‌دهند آگاه است. نکته ها كلمه‌ «يَغُضُّوا» از ريشه «غض» به معناى كاستن و پايين آوردن است. چنانكه لقمان به فرزندش مى‌فرمايد: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ» يعنى صدايت را پايين بياور و با صداى بلند صحبت نكن. در اينجا نيز مراد از «غض بصر» بستن چشم نيست، بلكه پايين آوردن نگاه است، به گونه‌اى كه انسان نامحرم را ببينند. مراد از «فُرُوجٍ» عورتين است كه بايد آن را از نگاه ديگران پوشاند. البتّه مراد از حفظ فروج در ديگر آيات قرآن، حفظ از زناست، ولى در اين آيه، بر اساس روايات، حفظ از نگاه است. 💠رواياتى درباره‌ى نگاه: حضرت على عليه السلام فرمود: «لكم اول نظرة الى المرئة فلا تتبعوها بنظرة اخرى و احذروا الفتنة» (تفسیر کنزالدقائق) نگاه اوّل مانعى ندارد ولى ادامه‌ى نگاه اشكال دارد، زيرا سبب فتنه مى‌شود. در حديثى مى‌خوانيم: تمام چشم‌ها در قيامت گريان است مگر سه چشم: چشمى كه از ترس خدا بگريد، چشمى كه از گناه بسته شود و چشمى كه در راه خدا بيدار بماند. (کنزالدقائق) در «صحيح بخارى» مى‌خوانيم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: جلو راه مردم ننشينيد. برخى گفتند: ما ناچاريم از نشستن. فرمود: پس حقّ آن را ادا كنيد. پرسيدند حقّ آن چيست؟ فرمود: «غض البصر و كف الاذى ورد السلام و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر» ترك چشم چرانى و مردم آزارى، جواب دادن به سلام ديگران، امر به معروف و نهى از منكر. حضرت عيسى عليه السلام فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهيزيد كه بذر شهوت را در دل مى‌نشاند و همين براى دچار شدن انسان به فتنه كافى است. (تفسير روح‌البيان) امام على عليه السلام فرمود: «العين رائد القلب» چشم، دل را بدنبال خود مى‌كشد. «العين مصائد الشيطان» چشم، كمينگاه شيطان است. و چشم‌پوشى بهترين راه دورى از شهوات است. (غررالحکم) پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «النظر سهم مسموم من سهام ابليس فمن تركها خوفا من الله اعطاه الله ايمانا يجد حلاوة فى قلبه» (بحار، ج 104، ص 38) نگاه بد، تيرى از تيرهاى مسموم شيطان است. هر كس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد، خداوند به او ايمانى مى‌دهد كه از درون، شيرينى آن را احساس مى‌كند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هركس چشم خود را از حرام پر كند، در قيامت چشم او از آتش پر خواهد شد مگر اينكه توبه كند. (بحار، 76، ص 336) پیام ها 1- لازمه‌ى ايمان، حفظ نگاه از حرام است. قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا ... 2- جاذبه‌هاى غريزى را بايد كنترل كرد. «يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» 3- گناه را از سرچشمه جلوگيرى كنيم وتقوا را از چشم شروع كنيم. «مِنْ أَبْصارِهِمْ» 4- چشم پاك، مقدّمه‌ى پاكدامنى است. «يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» 5- پاكدامنى، براى مردان نيز لازم است. «يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» 6- چشم‌چرانى و بى‌عفّتى، مانع رشد معنوى انسان است. «يَغُضُّوا- يَحْفَظُوا- أَزْكى‌» 7- همواره در محضر خدا هستيم. در محضر خدا معصيت نكنيم. «يَغُضُّوا ... إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ‌» تفسیر نور، ج6، ص173 (۱۲۶)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍در مقاله «رویکردى قرآنى به گونه ها و مدلهاى برتر و نازل حجاب» نوشته فروغ نیلچی زاده، (بانوان شیعه 1385 شماره 10، پرتال جامع علوم انسانی) گونه های عفاف را حجاب آورده اند که جای نقد دارد. با بررسی آموزهای دینی در این موضوع به نظر می رسد عفاف در کلام، عفاف در نگاه و... صحیح است نه حجاب. گویا حجاب که فقط اشاره به عفاف در پوشش دارد را به همه نوع عفاف تعمیم داده اند. نک: مقاله «عفاف و مفاهیم مرتبط» قبلاً در همین کانال بارگزاری شد و یا کتاب «طوبای عفاف» چکیده مقاله ایشان: «حجاب قرآنی دارای ابعاد و شاخص‏های پنجگانه است: حجاب نگاه، حجاب گفتار، حجاب رفتار، حجاب فیزیکی بدن و حجاب قلب. حال آنکه بنابر باور غلط، حجاب صرفا به پوشش فیزیکی بدن اطلاق می‏شود. هرگاه چهار بُعد اولیه در حداقل مورد نظر شریعت ناب و در حد یک هنجار اجتماعی رعایت شود، به حجاب نازل دست یافته‏ایم و هرگاه ابعاد پنج‏گانه به نحوی فراگیر و یکپارچه با مشخصات تمام و کمال قرآنی‏اش جامه عمل بپوشد، برترین نوع پوشیدگی رخ می‏نماید و جامعه به ارزش‏ها و کرامت‏های انسانی‏اش نزدیک شده است. «جلباب» حجاب برتر و «خمار» حجاب نازل است که متناسب با ریشه‏های تمدنی هر عرصه جغرافیایی در جهان اسلام به اشکالی زیبا و متنوع تجلّی کرده است. در مجال اندک این مقاله، ابتدا به ابعاد فراگیر حجاب قرآنی و سپس به اختصار از مدل‏های جلباب قرآنی و حجاب نازل قرآنی در کشور ایران سخن رانده‏ ایم.» (۱۲۷)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
💠 نماز دهه اوّل ماه ذی الحجه 🗓 به مدت ۱۰شب مابین نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود. 🔻 کیفیت خواندن نماز: 🔸 «مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید و سپس آیه ۱۴۲ از سوره اعراف را می‌خواند: «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أتْمَمْنا‌ها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین» ✅ در روایتی که در کتاب اقبال الاعمال نقل شده، امام باقر (علیه السلام) به فرزندش امام صادق (علیه السلام) سفارش کرده که این نماز را در دهه اول ذی‌ الحجه ترک نکند، چرا که اگر آن را در این دهه بخواند در ثواب حاجیان شریک خواهد بود، هرچند که به حج نرفته باشد. (الاقبال، ج۱، ص۳۱۷) 🆔 @balagh_ir
ادب اجتماعی عفاف در نگاه و ارتقاء عفاف عمومی جامعه ✍حکمت حرمت نگاه های آلوده را در تفسیر تسنیم، ج۵۹، ص۵۹۶: «نگاه به نامحرم، افزون بر اینکه تیری از تیرهای شیطان است(کافی، ج۵، ص۵۵۹) و انسان را دستخوش خطر گناه قرار می دهد، به حیثیت اجتماعی و آبروی مؤمن نیز آسیب می زند. جایز نبودن نگاه به زن مسلمان حتی بدون قصد ریبه، برای احترام و حرمت اوست که ادب اجتماعی است... رعایت این ادب اجتماعی، زمینه عمومی را فراهم می کند...» (۱۲۸)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍در آیه ۳۱ پنج حکم از احکام عفاف و حجاب بیان شده است: ۱. حرمت چشم چرانی ۲. وجوب پاکدامنی (تکرار ضمایر بیست و شش گانه که همگی به مرجع واحد یعنی مؤمنات بر می گردند، این آیه را شکوهمند کرده است) ۳. وجوب پوشش مواضع زینت ۴. وجوب پوشش سر و گردن و گریبان(مواضع زینت باطنی) (راز یاد نکردن بعضی محارم برای رعایت ادب دینی است که حال و هوای جامعه اسلامی، فضای باشد) ۵. حرمت جلب توجه نامحرم در راه رفتن زنان زنان در جاهلیت برای جلب توجه مردان، افزون بر گوش و گردن و دست، به پاهایشان نیز زینت می آویختند و هنگام راه رفتن به گونه ای گام بر می داشتند که صدای خلخال پاهایشان، بیگانه را به خود جلب می کرد. خدای سبحان آنان را از این کار نهی کرد و فرمود زنان مؤمن در راه رفتن پاها را بر زمین نزنند که زینت باطنی شان دانسته شود و سبب تحریک نامحرمان شود: «وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» زنان در راه رفتن باید به گونه ای راه روند که بیگانه به آن ها طمع نکند، همانگونه که در سخن گفتن با نامحرمان باید مردانه سخن بگویند و در گفتگو با آنان_هرچند از ورای حجاب(پشت پرده)_ گفتار نازک و رفتار نازک نداشته باشند، بلکه باید قول معروف داشته باشند؛ هم کلام خوب بگویند، هم خوب سخن بگویند تا بیماردلان به آنان طمع نکنند، چون خدا در آنان جاذبه ای نهاده که سخن گفتن رقیق و با ناز و کرشمه آنان در دل مردان بیماردل طمع پدید می آورد: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً» سوره احزاب، 32 تفسیر تسنیم، ج۵۹، ص۶۱۹ (۱۲۹) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حفظ_حجاب و ترك جلوه‌گرى، ثمرات بسيارى دارد «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‌ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‌ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» سوره نور،31 و به زنان با ايمان بگو: از برخى نگاه‌ها چشم‌پوشى كنند و دامن‌هاى خود را حفظ نمايند و جز آنچه (به طور طبيعى) ظاهر است، زينت‌هاى خود را آشكار نكنند و روسرى خود را بر گريبان بيفكنند (تا علاوه بر سر، گردن و سينه‌ى آنان نيز پوشيده باشد) و زينت خود را ظاهر نكنند جز براى شوهر، يا پدر يا پدرشوهر، يا پسر، يا پسرشوهر (كه از همسر ديگر است) يا برادر، يا پسربرادر، يا پسرخواهر، يا زنان (هم‌كيش)، يا آنچه مالك شده‌اند (از كنيز و برده)، يا مردان خدمتكار كه‌‌تمايل جنسى ندارند، يا كودكانى كه (به سنّ تمييز نرسيده و) بر امور جنسى زنان آگاه نيستند. و پاى خود را به گونه‌اى به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفى دارند آشكار شود. اى مؤمنان! همگى به سوى خدا باز گرديد و توبه كنيد تا رستگار شويد. نکته ها با اينكه خداوند در قرآن به جزئيات احكام نماز و زكات اشاره نكرده و بيان آنها و بسيارى از مسائل ديگر را به عهده‌ى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله گزارده، ولى در بيان مسائل خانوادگى و تربيتى به ريزترين مسائل پرداخته است. همچون مردان كه بايد از نگاه آلوده به زنان بپرهيزند، زنان نيز نبايد از روى شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلكه بايد نگاه خود را كنترل كنند و زينت و زيبايى خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دست‌ها كه به طور طبيعى ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشكلاتى در انجام امور زندگى مى‌شود. «خمر» جمع «خمار» يعنى و «جيوب» جمع «جيب» به معناى گردن و سينه است. عليه السلام فرمود: مراد از آيه‌ى‌ «يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» آن است كه زنان به عورت زنان ديگر نگاه نكنند و عورت خود را از نگاه ديگران حفظ نمايند.(تفسیر نورالثقلین) صلى الله عليه و آله در تفسير جمله‌ى‌ «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» فرمود: خداوند آن دسته از زنان را كه روى و موى خود را براى شوهر آرايش نمى‌كنند و نيازهاى شوهر را برآورده نمى‌سازند، لعنت كرده است. (تفسیر نورالثقلین) كلمه «اربة» به معناى حاجت و نياز است. مراد از «أُولِي الْإِرْبَةِ» خدمتگزاران و ملازمانى هستند كه به جهت بالا بودن سنّ يا شرايط جسمى و روانى، تمايل به همسر ندارند. (كافى، ج 5، ص 523) توبه، گاهى در مورد يك گناه فردى و گاهى براى تغيير دادن يك فرهنگ فاسد عمومى‌ است، كه آيه ظاهراً درباره‌ى نوع دوم است. زيرا در جاهليّت گردن وسينه‌ى زنان باز بود. (تفسير فخررازى) و ترك جلوه‌گرى، ثمرات بسيارى دارد كه برخى از آنها عبارت است از: آرامش روحى، استحكام پيوند خانوادگى، حفظ نسل، جلوگيرى از سوء قصد و تجاوز، پيشگيرى از امراض مقاربتى و روانى، پائين آمدن آمار طلاق، خودكشى، فرزندان نامشروع و سقط جنين، از بين رفتن رقابت‌هاى منفى، حفظ شخصيّت و انسانيّت زن، و نجات از چشم‌ها و دلهاى هوسبازى كه امروز غرب و شرق را در خود فرو برده است. تفسیر نور، ج6، ص 176 (۱۳۰) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf