جمعیت غدیر خم.pdf
358.6K
📌بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم.
محمدجواد یاوری سرتختی
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_ایران
🎞وجه تسمیه «ایران»
🆔 @r_kh_tarikh
📌غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام
🌻امام #حسن(ع) در سالگرد روز عید #غدیرخم، #غذایی تدارک دیده بود که امیرمؤمنان #علی(ع) به همراه شیعیان #فقیر و غنی در آن شرکت کردند.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758.
🌻امام #صادق(ع) فرمود:
#شیطان دشمن خدا، چهار بار ناله کرد:
روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید #غدیر.
📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰.
🌻امام #رضا(ع) ضمن سفارش #شیعیان به #زیارت قبر امیرمؤمنان #علی(ع) در شب #عیدغدیر،
خود نیز در روز عید غدیر #لباس های نو پوشیده و برای دوستان #غذا و هدایای فراوان ازجمله #کفش و #انگشتر آماده می نمود.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752.
🔰 تاریخچه عید و جشن غدیر
▫️مسلمانان و بهخصوص شیعه از دورههای نخست، روز غدیر را یکی از عیدهای بزرگ میدانستهاند و این روز در میان ایشان به عید غدیر معروف و مشهور است. مسعودی (متوفای ۳۴۶ق) تاریخ نگار قرن چهارم قمری در التنبیه و الاشراف نوشته است که فرزندان و شیعیان امیرالمؤمنین این روز را بزرگ میدارند.[1] کلینی (متوفای ۳۲۸ق) محدث قرن چهارم نیز در روایتی جشن گرفتن شیعیان را نقل کرده است. [2]
▪️پیش از آن نیز فیاض بن محمد بن عمر طوسی روایتی نقل میکند که امام رضا(ع) روز غدیر را عید میگرفته است.[3] و در سال ۴۸۷ق بیعت با مستعلی بن مستنصر (از حاکمان مصر) در روز عید غدیر خم صورت گرفته است.[4] در مصر خلفای فاطمی عید غدیر را رسمیت دادند و در ایران از سال ۹۰۷ق که شاه اسماعیل صفوی به سلطنت رسید، عید غدیر از اعیاد رسمی است.
▫️در قرنهای اخیر برگزاری جشن عید غدیر از شعائر شیعه محسوب میشود. در نجف همه ساله در روز عید غدیر مراسمی در حرم علوی برگزار میشود و رجال و علمای شیعه و سفرای کشورهای اسلامی در آن حضور یافته، خطابهها و قصائد غدیریه خوانده میشود. در یمن شیعیان زیدی روز غدیر را با جشن و چراغانی برگزار میکنند.
شب عید غدیر نیز در میان مسلمانان از شبهای معروف شمرده میشود.[5]
⤴️1. مسعودی، التنبیه و الاِشراف، ص۲۲۱
⤴️2. کلینی، کافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۱۴۹.
⤴️3. مجلسی، بحار الانوار، ج ۹۵، ص۳۲۲
⤴️4. ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۴ش، ج۱، ص۱۸۰
⤴️5. ثعالبی، ثمارالقلوب، ۱۴۲۴ق، ص۵۱۱
✍ مقالهٔ «نقش یهود در تحریف غدیر خم»:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/6903
20130623092322-9430-18.pdf
153.4K
✅#مقاله
💡عنوان: {مدیریت فرهنگی با استناد به #غدیر}
يكی از نكاتی كه در واقعه غدير مورد توجه قرار میگيرد، اين است كه شخصی كه در منصب #مديريت جامعه اسلامی به عنوان جانشين پيامبر اكرم (ص) قرار میگيرد، بايد از هر نظر دارای شرايط لازم برای احراز پست مديريت باشد. او يک نمونه كامل و تمام عيار بوده و از سجايای بلند اخلاقی و صفات عالی انسانی برخوردار است.
#غدیر
#تاریخ_اسلام
📌 شمایل نامه در مدح امیرالمومنین علیه السلام
👤 منتسب به قمرتاج (اکرم الحاجیه)، دخت میرزا محمدحسین خان فخیم الملک کسروی.
┅┅❅❈❅┅┅
20110130095457-14.pdf
973.9K
✅#مقاله
💡عنوان: {چرا به حدیث #غدیر عمل نشد؟}
📝#شیعه که دلالت آن را بر امامت تمام می دانند باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا صحابه رسول خدا پس از آن حضرت به آن عمل نکرده اند؟ مقاله حاضر بررسی موقعیت سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی مدینه در آخرین سالهای عمر پیامبر و نقش تأثیر گذار قبائل مختلف، به علل نادیده گرفتن حدیث غدیر پرداخت است، و ضمنا دیدگاه متفکران اهل سنت را پیرامون حدیث غدیر روشن ساخته است. امید آنکه بتوان از رهگذر بررسی های تاریخی به پاسخ های درخور و شایسته برای پرسش های کلامی دست یافت.
20141227090106-9971-4.pdf
295.9K
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔶🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶🔷
🔶🔷🔶
🔶🔷
🔶
🔸«حدیث غدیر»🌱در میان خیل احادیثی که به برتری و ولایت امام علی علیه السلام حکایت می کند در واقع آخرین و مهم ترین دلیل است که پذیرش آن به طور ضمنی# اعتراف به حقانیت شیعه را دارد. از این رو جستجو و مشاهده مشاهدات دانشمندان و مورخان اهل سنّت با چنین واقعه ای داده های فراوانی را در تحلیل تاریخی پیش رو قرار می دهد.
🔸آن چه مسلّم است پذیرش واقعه غدیر و پذیرش مبانی فکری اهل سنّت دوگانه ی مقسمی است که توجیهات و پاسخ های آن و پذیرش هر دو از خود این دوگانه غریب تر به نظر می آید و البته چون راهی غیر از گفتن چنین سخنانی باقی نمی ماند، پس برای محقّقان تاریخی قابل پیش بینی است.
🔶 درهر صورت رویکرد بزرگان آنان به سه بخش تقسیم می شود 🔸1. افرادی که «حدیث غدیر »🌱را ذکر می کنند و به تواتر آن هم اشاره می کنند. 🔸2.افرادی که به جزئیات این حدیث اشاره می کنند ولی در هنگام نقل حدیث سکوت می کنند. 🔸3. افرادی که در مورد حدیث کاملا سکوت می کنند، یا انکار می کنند که البته با وجود کم بودن تعداد دسته ی سوم ولی می توان آن ها را قربانی سانسور چه از طرف خودشان و چه بقیه دانست. مانند طبری با وجود نوشتن کتاب الولایه فی طرق حدیث الغدیر مفصلا به این اسناد حدیث می پردازد اما با توجیه مختصری کلا از نقل واقعه حدیث برخلاف روال متداول تاریخ نویسی خود رد می شود. او حتی حجه الوداع را ذکر می کند و می گوید که در مقابل شکایتی که کاروان یمن از حضرت علی علیه السلام داشته اند، اتفاقاتی افتاده است و پیامبر در غدیر از علی دلجویی کرده است.
-----------❀❀✿❀❀--------