eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
156 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
20130623092322-9430-18.pdf
153.4K
💡عنوان: {مدیریت فرهنگی با استناد به } يكی از نكاتی كه در واقعه غدير مورد توجه قرار می‌گيرد، اين است كه شخصی كه در منصب جامعه اسلامی به عنوان جانشين پيامبر اكرم (ص) قرار می‌گيرد، بايد از هر نظر دارای شرايط لازم برای احراز پست مديريت باشد. او يک نمونه كامل و تمام عيار بوده و از سجايای بلند اخلاقی و صفات عالی انسانی برخوردار است.
‍ 📌 شمایل نامه در مدح امیرالمومنین علیه السلام 👤 منتسب به قمرتاج (اکرم الحاجیه)، دخت میرزا محمدحسین خان فخیم الملک کسروی. ┅┅❅❈❅┅┅
‍ 🔺 نگاره‌ تاریخی و مهم غدیر خم. 💥 منسوب به کتاب ابوریحان بیرونی (الآثار الباقیة عن القرون الخالیة) ▫️در کتابخانه دانشگاه ادینبرو انگلستان.
20110130095457-14.pdf
973.9K
💡عنوان: {چرا به حدیث عمل نشد؟} 📝 که دلالت آن را بر امامت تمام می دانند باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا صحابه رسول خدا پس از آن حضرت به آن عمل نکرده اند؟ مقاله حاضر بررسی موقعیت سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی مدینه در آخرین سالهای عمر پیامبر و نقش تأثیر گذار قبائل مختلف، به علل نادیده گرفتن حدیث غدیر پرداخت است، و ضمنا دیدگاه متفکران اهل سنت را پیرامون حدیث غدیر روشن ساخته است. امید آنکه بتوان از رهگذر بررسی های تاریخی به پاسخ های درخور و شایسته برای پرسش های کلامی دست یافت.
20141227090106-9971-4.pdf
295.9K
💡عنوان: {غدیر و آینده جهان اسلام} 📝این مقاله با هدف تبیین مسیر هدایت بشریت در واقعه با استناد به قرآن، نهج البلاغه و منابع تاریخی به روش تحقیقی تحلیلی انجام گرفته است.
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶 🔶🔷 🔶 🔸«حدیث غدیر»🌱در میان خیل احادیثی که به برتری و ولایت امام علی علیه السلام حکایت می کند در واقع آخرین و مهم ترین دلیل است که پذیرش آن به طور ضمنی# اعتراف به حقانیت شیعه را دارد. از این رو جستجو و مشاهده مشاهدات دانشمندان و مورخان اهل سنّت با چنین واقعه ای داده های فراوانی را در تحلیل تاریخی پیش رو قرار می دهد. 🔸آن چه مسلّم است پذیرش واقعه غدیر و پذیرش مبانی فکری اهل سنّت دوگانه ی مقسمی است که توجیهات و پاسخ های آن و پذیرش هر دو از خود این دوگانه غریب تر به نظر می آید و البته چون راهی غیر از گفتن چنین سخنانی باقی نمی ماند، پس برای محقّقان تاریخی قابل پیش بینی است. 🔶 درهر صورت رویکرد بزرگان آنان به سه بخش تقسیم می شود 🔸1. افرادی که «حدیث غدیر »🌱را ذکر می کنند و به تواتر آن هم اشاره می کنند. 🔸2.افرادی که به جزئیات این حدیث اشاره می کنند ولی در هنگام نقل حدیث سکوت می کنند. 🔸3. افرادی که در مورد حدیث کاملا سکوت می کنند، یا انکار می کنند که البته با وجود کم بودن تعداد دسته ی سوم ولی می توان آن ها را قربانی سانسور چه از طرف خودشان و چه بقیه دانست. مانند طبری با وجود نوشتن کتاب الولایه فی طرق حدیث الغدیر مفصلا به این اسناد حدیث می پردازد اما با توجیه مختصری کلا از نقل واقعه حدیث برخلاف روال متداول تاریخ نویسی خود رد می شود. او حتی حجه الوداع را ذکر می کند و می گوید که در مقابل شکایتی که کاروان یمن از حضرت علی علیه السلام داشته اند، اتفاقاتی افتاده است و پیامبر در غدیر از علی دلجویی کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------
به راستی با وجود این همه فضائل در کتاب ها و مصادر اهل سنت ،چرا نباید ایشان به اعتقادات شیعه روی آورند؟ به طور حتمی پاسخ به این سوال از دیدگاه های رشته های مختلف قابل بررسی است و متخصصان جامعه شناسی و فلسفه دین و علوم شناختی در این زمینه پاسخ هایی خواهند داد. 📌اما آن چه معلوم است که این اخبار و احادیث؛ تقریبا در همه ی موارد از مصادر و منابع قابل توجه و مورد قبول آن هاست. اما این به معنی این نیست که آحاد و عموم مردم خارج از حوزه ی علمی از آن ها باخبر باشند. 📌بر فرض اطلاع، قطعا سخنانی رهزن و توجیهات عجیب به عنوان پاسخ به سوالات و شبهات آن ها از طرف علماء ایشان داده می شود و با اضافه شدن تعلق فرد به مذهب مادری که در آن متولد شده و جو اجتماعی و ترس از طرد شدن کار را دشوار تر می کند. 📌همواره نوک پیکان تیرهای غربی بر جوانان مسلمان با دین ستیزی آغشته بوده است. در چنین شرایطی به طور یقینی جویای حقیقت از این برادران و خواهران با مشکلات بنیادی تری مواجه است . 📌 ودر آخر شاید ذکر داستانی خالی از لطف نباشد که تغییرات شناختی و کارکردهای شناختی تنها متاثر از محاسبات عقلانی نیست و این قضیه توسط متخصصان شناختی حوزه اسلامی و غربی تایید شده است. داستانی به خوبی گویای این مطلب است: می گویند یکی از اهل علم در یکی از روزهای ماه رمضان مهمان یکی از علماء اهل سنت بود .وقت ناهار سفره مفصلی پهن کردند. عالم شیعی از او می پرسد:کسالتی دارید که صوم از شما برداشته شده است؟ او پس از اندکی تامل پاسخ می دهد،(می دانی من چگونه ام.)من اخبار و روایات کتب مختلف را زیر رو کرده ام و مطمئن هستم تنها راه نجات حب علی بن ابی طالب علیه السلام است ولی هرچه جستجو می کنم ذره ای از آن را در خودم نمیابم پس بیش از این خودم را به دردسر نخواهم انداخت.....
📌 تابلوی غدیر خم 👤 اثر استاد محمود فرشچیان ┅┅❅❈❅┅┅
📌نگاره شورانگیزی از کندن دروازه خیبر به دست مولا امیرالمومنین علیه السلام 👤 کتاب حبیب السیر اثر غیاث‌الدین خواندمیر | قرن دهم هجری ┅┅❅❈❅┅┅
📌 تابلوی غدیر خم 👤 اثر استاد رضا بدرالسماء ┅┅❅❈❅┅┅
روز عید غدیر سال دهم هجری(سال حجة الوداع) مصادف با ایام عید نوروز ایرانیان بود. [با توجه به این که عید غدیر سه روز است]. با برنامه تبدیل تاریخ به راحتی مناسبات قمری را می توانید با مناسبات شمسی تطبیق دهید.
📚معرفی کتابهای متنوعی درباره غدیرخم 📗الْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب ✍️نویسنده: علامه امینی ▫️ناشر: موسسة الاعلمی للمطبوعات ⬅️الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته عبدالحسین امینی. کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده است. منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یکسونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است. 📗انسان 250 ساله ✍️ بیانات درباره زندگی سیاسی - مبارزاتی ائمه معصومین (ع) ▫️ناشر : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی ⬅️کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه (ع) است و از این رو، این کتاب یک فراتحلیل تاریخی است که نگاهی کل گرایانه به زندگی هر یک (ع) را با توجه به بستر تاریخی دوره مربوط و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند، ارایه می دهد. 📗مسیح اسلام ✍️نویسنده: علی قهرمانی ▫️ناشر: کتاب جمکران ⬅️کتاب مسیح اسلام گام به گام و درقالب روایات و داستانک و با بیانی ساده و قابل فهم به بیان فضائل علی (ع) در منابع اهل سنت می پردازد. این کتاب پس از مطالعه، تحقیق و پژوهش از ۳۰۰ منبع اهل سنت به چاپ رسیده است. 📗غدیر، معنا، زیربنا، ضرورت و هدف ولایت ✍️نویسنده: علی صفایی حائری ▫️ناشر : لیلة القدر ⬅️داستان غدیر و تاریخ غدیر، از عظمت غدیر و ضرورت ولایت و ریشه ای بودن این مساله خبر می دهد. این نوشته به تحلیلی از ولایت و زیربنا و پایه های آن، ضرورت ولایت و هدف از این ولایت و رهبری و گام های رسول نسبت به این ولایت و رهبری می پردازد. 📗آسمان چهارم (رمانی درباره غدیر خم) ✍️نویسنده: فریبا کلهر ▫️ناشر : قدیانی ⬅️کتاب «آسمان چهارم» داستان بلندی درباره غدیر و اتفاق بزرگ آن است. در این اثر که به قلم فریبا کلهر به نگارش درآمده، خیال و واقعیت به هم پیوند می‌خورند و داستانی از گونه‌ای دیگر درباره غدیر خلق می‌شود. 📗 حماسه غدیر ✍️نویسنده: محمد رضا حکیمی ▫️ناشر: دلیل ما ⬅️کتاب حاضر حاوی شرح، نقد و تفسیری است بر کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» نوشته «عبدالحسین امینی»، که طی آن حادثه غدیر و تعریف آن از دیدگاه شیعه و سنی به تفصیل بیان شده است. 📗کتاب مخفی ✍️نویسنده: مجید پورولی ▫️ناشر:کتاب جمکران ⬅️«کتاب مخفی» با هدف آشنایی دقیق تر با واقعه بزرگ غدیر و حواشی آن به نگارش درآمده است. این رمان در قالب شرح سفر یک ایرانی به مدینة النبی برای دیدار با پیامبر اکرم(ص) از رازهای اواخر عمر مبارک ایشان و اتفاقات سیاسی پشت پرده آن دوران پرده بر می دارد. 📗حدیث غدیر و مسئله امامت ✍️نویسنده: استاد شهید مطهری ▫️ناشر: انتشارات صدرا ⬅️این کتاب بخشی از کتاب “امامت و رهبری” و “پانزده گفتار” از استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواست‌های مکرر علاقمندان آثار استاد شهید مطهری به صورت مستقل نیز چاپ شده‌است. 📗گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر ✍️نویسنده: محمد باقر انصاری ▫️ناشر: دلیل ما ⬅️در كتاب حاضر با يادى از عظمت مراسم سه روزه ى غدير در تاريخ اسلام، گزارشى به صورت لحظه به لحظه با تمام جزئيات واقعه ى غدير در قالب داستانى تقديم مى شود؛ تا غدير را آنگونه كه واقع شده بياموزيم و به نسلهاى آينده بسپاريم.
نگاهی به نخستین مهاجرتهای علویان از حجاز به شبه‌قاره هند(سند، مولتان و هند) نویسنده: محمد مهدی فقیه بحرالعلوم؛ تاریخ نفوذ علویان و مهاجرت آنان به شبه‌قاره هند، با افسانه­ هایی در آمیخته؛ اما آنچه مسلّم است، اینکه در همان ابتدای قرن اول اسلامی، اهالی سند، کابل و هند پس از آشنایی با امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) ، ارادتی عمیق به آن حضرت پیدا کردند؛ تا آنجا که بعضی از آنان با غلو درباره آن حضرت، پا را فراتر نهادند و این، آغاز تشیع در شبه‌قاره هند بود. در گیرودار ظلم و ستمی که به فرزندان اهل بیت: در دوره بنی‌امیه و به ویژه در حکومت بنی‌عباس پدید آمد، جمع کثیری از علویان، به‌دلیل پیشینه‌ای که اهالی شبه‌قاره هند در تشیع داشتند، به این مناطق مهاجرت کردند و با استقبال اهالی آنجا روبه‌رو شدند. به این ترتیب، علویان توانستند نفوذ معنوی و اجتماعی خود را در این مناطق بسط و گسترش دهند؛ تا جایی که این مهاجرت‌ها رو به فزونی نهاد و علویان، موفق به تشکیل دولت شیعی زیدی و شیعی اسماعیلی شدند. 👉 https://b2n.ir/s86366
🔴 قیام مسجد گوهرشاد چرا و چگونه اتفاق افتاد؟ 21 تیرماه؛ سالروز قیام گوهرشاد و روز عفاف و حجاب 🕌 واقعه #مسجد_گوهرشاد تجمع مردم مشهد در تیر ماه سال 1314 در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون تغییر لباس توسط رضاخان بود که توسط نیروهای دولتی سرکوب شد. ♦️ علت اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن #کشف_حجاب و کلاه شاپو و سیاست‌های تغییر لباس، و حصر آیت الله سید حسین قمی (در پی اعتراض به قوانین تغییر لباس) بود. ♦️ در 20 تیرماه، درگیری اولیه در مسجد #گوهرشاد باعث شهادت 20 نفر شد. پس از آن بر تعداد متحصنین افزوده شد و بین 15 تا 20 هزار نفر در مسجد گوهرشاد و اطراف آن گرد آمدند. ♦️ فردای آن روز در 21 تیرماه و پس از آنکه تلاش نظامیان برای متفرق کردن جمعیت با مقاومت مردم رو به رو شد، راههای ورود و خروج به مسجد گوهرشاد بسته و دستور شلیک صادر شد. ♦️ بدین ترتیب این تحصن به شدت سرکوب و بیش از 1600 نفر شهید شدند. پس از این واقعه روحانیان سرشناس مشهد دستگیر شدند و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از روسای ادارات مشهد تغییر کردند. #هفته_عفاف_و_حجاب
┈┅ ❁❁ ┅┈ 💥رمز یک اعدام 👈 چرا امیرکبیر طاهره قره العین را اعدام کرد؟ ✔️ استاد ابوالحسنی منذر🔻 💥 قرة العين کیست؟ 1⃣ طاهره قرة العين (زرين تاج قزويني) از پيشگامان بابيت در زمان ناصرالدين شاه است كه عمليات كشف حجاب و رفتن وي با چهره‌ كاملا بزک شده و عريان به ميان مردان بابي و همخواني‌اش با سران بابيه (كه در تاريخ از آن، با عنوان رسوايي بدشت ياد مي‌شود در تاريخ ثبت شده) [1] است و حتي مورخين بابي و بهايي نيز بدان اشاره دارند. [2] 2⃣ احمد كسروي مي‌نويسد: «... داستان قرة العين شگفت‌آور است. ولي دليل از آن به سود كيشهاي بابي و بهايي نتوان درآورد. در كوششها نيز زيان قرةالعين كمتر از سودش نبوده، در جستن [3] او از خانه‌ي شوهر و همراهي‌اش با مردان آن داستان بدشت كه خود بهاييان پوشيده نداشته‌اند، دستاويز دشمنان بيشتر گرديده تا دستاويز دوستان. اين است در كتابها ديده مي‌شود كه خواهر عبدالبهاء كه بهاييان او را [بلندمرتبه] مي‌شمارند در نامه‌ي خود به بهاييان تهران چنين نوشته: «قرة العين يك دفعه بي‌حكمتي كرد و هنوز از كله‌ي مردم نمي‌توانيم به درآوريم.» [4]. 💥 چرا قرة العين می‌خواست ناصرالدین‌شاه را ببیند؟ 3⃣ مرحوم آیت الله شیخ حسین لنكراني معتقد بود: خدمت بزرگ ديگري كه اميركبير به اسلام و ايران كرد، تسريع در اعدام قرة العين، و از بين بردن زمينه‌ي ديدار آن زدن فتانه با ناصرالدين شاه جوان بود كه زمام نفس خويش را در دست نداشت و ممكن بود دلباخته‌ي ناز و غمزه‌ي او شده و اين امر (همراه با سوسه دواني‌هاي دول اجنبي ذي نفع در ماجرا) كار پايان دادن به غائله‌ي ايران سوز بابيان را دچار مشكل سازد. 4⃣ نورالدين چهاردهي، «از افراد ثقه‌ي ازلي‌ها» شنيده است «كه طاهره در زمان زنداني بودن خود تقاضاي ملاقات با ناصرالدين شاه نمود و شاه مايل به ازدواج با او بود. درباريان [بخوانيد: اميركبير] از ملاقات طاهره بيمناك شده و وهم داشتند كه شاه تحت سيطره‌ي طاهره قرار گيرد و زيبايي او موجب شود كه شاه مفتونش گردد، لذا مرگ او را جلو آوردند.» [5]. 📚 منبع: مقاله ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺁﻳﺖﺍﷲ ﻟﻨﻜﺮﺍﻧﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﺑﺎﺑﻲﮔﺮﻱ ﻭ ﺑﻬﺎﻳﻲﮔﺮﻱ، فصلنامه مطالعات تاریخی پاورقی [1] براي شرح ماجرا ر. ك: ناسخ‌ا لتواريخ، بخش قاجاريه، لسان‌الملك سپهر 3 / 219، 220 و 239؛ فتنه‌ي باب، اعتضاد السلطنه، تعليقات عبدالحسين نوايي، صص 178 - 187؛ قرةالعين، درآمدي بر تاريخ بي‌حجابي در ايران، سينا واحد، ص 13 به بعد. [2] ر. ك: الكواكب الدريه، آواره، 1 / 127، به بعد؛ طاهره قرةالعين، حسام بقايي (به نقل از: عباس افندي)؛ مطالع الانوار....، عبدالحميد اشراق خاوري، صص 249 و 301؛ حضرت بهاءالله، محمدعلي فيضي، صص 41 - 42. [3] بيرون رفتن. [4] بهايي‌گري، ص 85. در مورد قرةالعين و بهاييها، همچنين ر. ك: فلسفه‌ي نيكو، حسن نيكو،3 / 107 به بعد. [5] باب كيست و سخن او چيست، نورالدين چهاردهي، صص 86 و 87. درباره‌ي خوش آمدن شاه جوان از قرةالعين، ر. ك: قبله‌ي عالم، عباس امانت، ص 296.
EEM_Volume 9_Issue 31_Pages 155-174.pdf
1.28M
🔺مقاله پژوهشی/ PDF ● نقش و جایگاه قرة العین در فرقه بابیه ✍ به قلم: نرجس عبدیائی | فصلنامه علمی - پژوهشی انتظار موعود 🔰 با چهره اصلی قره العین آشنا شوید چکیده: بابیه از جمله فرقه‌های انحرافی است که در دوران قاجار به رهبری علی محمد باب شکل گرفت. باب، برای خود، افرادی را به عنوان یاران اصلی‌اش در انتشار این مسلک برگزید. یکی از آن‌ها زنی به نام قره العین، از خاندان علم و اجتهاد بود که جایگاه مؤثری در فرقه بابیه داشته است. نویسنده، قره العین را در قتل عموی خود ـ یعنی مجتهد معروف ملامحمد تقی برغانی ـ و بی‌تقصیر نمی‌داند. همچنین مشارکت وی در برخی جنگ‌های بابیه مثل واقعه طبرسی و تبلیغ بی‌رویه مرام علی محمد را مورد بحث قرار داده و نشان می‌دهد که او با اعلام دوران فترت و نسخ دین اسلام و اعلام و اظهار کشف حجاب، نقش‌های مؤثری در ترویج فرقه بابیه و انحرافات آن، ایفا کرد.
✳️ ساموئل برینتون، دستیار معاون وزیر سوخت مصرف‌شده و دفع زباله در دفتر انرژی هسته‌ای باید 🔺@barahoot_TV1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️❗️اوج انحطاط غرب ▪️ *آموزش سگ شدن در غرب* در غرب پس از گذراندن آموزش چگونه‌ سگ باشیم وارد میدان میشوند تا بتوانند خودشان را محک بزنند و ببینند با موفقیت توانستند سگ باشن یاخیر !؟
‌🔸 *از الغدیر و نویسنده آن چه می دانیم؟؟؟ 🔹 دانستنی هایی در مورد الغدیر؛ ⁉️ آیا می دانستید مجموعه ی عظیم الغدیر دفاع از مظلومیت امیرالمومنین علی علیه السلام و خلافت بلافصل ایشان است! ⁉️ آیا می دانستید مصادر و منابعی که در کتاب الغدیر مورد استناد قرار گرفته، همگی از منابع کُتب علمای اهل تسنن است! ⁉️ آیا می دانستید علامه امینی برای نوشتن و جمع آوری الغدیر در شبانه روز حدود ۱۷ ساعت مطالعه و تحقیق می کرد! ⁉️ آیا می دانستید علامه امینی برای نوشتن کتاب الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب از (باء بسم الله تا تای تمت) آن را خوانده و به ۱۰۰ هزار جلد کتاب مراجعات مکرر داشته است! ⁉️ آیا می دانستید وقتی فقط یک جلد از کتاب الغدیر به لبنان رفت، در عرض مدت خیلی کوتاهی ۳۰ هزار سنی به واسطه مطالعه این کتاب شیعه شدند! ⁉️ آیا می دانستید مجموعه بی نظیر الغدیر ۲۰ جلد است، که تا کنون ۱۱ جلد آن چاپ شده است و ۹ جلد از کتاب هنوز منتشر نشده است. مرحوم علامه امینی فرمودند: حرف‌های اصلی خودم را در آن ۹ جلد زده‌ام و این ۱۱ جلد، مقدماتی برای آن سخنان بوده است. و اگر انتشار این کتاب کامل ‌شود دنیا را تکان میدهد! ⁉️ آیا می دانستید مطالب الغدیر به مذاق بسیاری خوشایند نیست اما از آنجایی که با اتکاء به منابع و مآخذ مُتقَن نوشته شده، تا کنون ظرف این مدت (حدود شصت سال) از چاپ این کتاب گذشته، کسی یا گروهی نتوانسته نقدی یا ردّی بر کتاب الغدیر و یا نقدی بر صفحه ای از الغدیر بنگارد! ⁉️ آیا می‌دانستید امرا و وزرا و شخصیت های سیاسی هم برای کتاب الغدیر تقریض نوشته‌اند. ملوک و بزرگان فقهاء و محدثین و بزرگان مولفین و شعرا اهل تسنن هم توجه می‌کنند و تقریض می‌نویسند. تا چه رسد به بزرگان شیعه! ⁉️ آیا می دانستید علامه امینی با کتاب شریف الغدیر خود، راه هر گونه انکار یا توجیه کسانی که در فکر مخالفت با خطبه غدیر و اثبات ولایت امیر المومنین علیه السلام هستند با مستندات و کتب اهل تسنن بسته است و این کتاب حجت را بر همه تمام کرده که به هیچ وجه نمی توان به خطبه ی نورانی غدیر شک نمود! ✅ مرحوم علامه امینی در کتاب بی‌نظیر الغدیر؛ روایت غدیر را از (۱۱۰) صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، و (۸۴) نفر از تابعین، و (۳۶۰) راوی حدیث، از کتب اهل سنت، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است! ✅ علامه امینی فرمودند: «روز قیامت با دشمنان امیرالمومنین علیه السلام مخاصمه خواهم کرد! همانطور که آن ها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند وگرنه می خواستم معارف امیرالمومنین علیه السلام را گسترش بدهم، این ها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم.» ✅ علامه امینی رحمت الله علیه شخصیتی است که یک تنه در برابر تحریف کنندگان تاریخ قیام نموده و با قلم توانا و آتشین و در عین حال منطقی و علمی پرده ها را کنار زد و حقایق را از لابه لای زوایای تاریک تاریخ بیرون کشید و خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام را برای جهانیان اثبات نمود‌. ❇️ علامه امینی ظهر جمعه ۱۲ تیر ماه ۱۳۴۹ش (۲۸ ربیع‌الثانی ۱۳۹۰ق) درگذشت.برخی درگذشت او در ۷۰ سالگی را در حالی که بنیه‌ای قوی و تنی سالم داشت، ناشی از مطالعه زیاد، اشتغال بی‌وقفه به نوشتن و مراقبت دائم در کار کتابخانه دانسته‌اند. بامداد شنبه ۱۳ تیر ۱۳۴۹ش، پیکر او تشییع شد.افزون بر تهران، در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف نیز پیکر علامه امینی تشییع شد و پس از طواف دادن بر گرد آستان مقدس علوی به وصیت خود او، در حجره‌ای از کتابخانه امیرالمؤمنین علی(ع) که خود بنیانگذار آن بود، به خاک سپرده شد. امینی در وصیت‌نامه‌اش خواست کسی را نایب او قرار دهند تا ده سال به کربلا برود. وی همچنین وصیت کرده بود ده سال مجلس عزا در روزهای شهادت فاطمه(س) برگزار کنند.
🍁صداي خفته و ايده نهفته 🔹براي من سخن گفتن درباره علامه اميي، حالتي معمايي و پارادوكسيكال دارد، زيرا از سويي تمايل دارم راجع به او سخن بگويم و از سوي ديگر نگرانم كه نتوانم حق مطلب را ادا كنم. مرحوم علامه اميني سال 1349 اين دنيا را ترك كرد و امروز قريب به نيم قرن از زمان رحلت او گذشته است. وقتي به اين 50 سال مي‌نگريم، علامه را چگونه مي‌بينيم؟ مولانا جلال‌الدين در ديوان شمس مي‌گويد: اگر چه باد سخن بگذرد سخن باقي‌ است/ اگر چه باد صبا بگذرد، چمن شاد است. اينكه مرحوم علامه اميني اين اندازه احترام دارد، به اين علت است كه صاحب سخن است. او چيزي گفته كه جامعه تشيع قرن‌ها بدان نياز داشت، صداي خفته و ايده نهفته بود و احتياج داشت كه روزي مستدل شود. 🔹مي‌دانيم كه قلب تشيع مساله غدير است. البته غدير بارها در ادبيات تشيع گفته شده بود، اما هيچ زمان اين‌قدر مستند نشده بود و اين دستاورد بسيار مهم علامه اميني است. جامعه تشيع احتياج داشت كه روزي اين سخن گفته شود. به همين دليل امروز علامه اميني نيست، اما سخن او هميشه باقي خواهد ماند. 🍁علامه و قلب تشيع 🔹هر مكتب و ايدئولوژي، خواه بشري يا خواه غيربشري، سه قسمت دارد: 1. قلب، 2. حواشي حفاظتي يا كمربند امنيتي كه دور قلب كشيده شده و 3. وجه يا استراتژي دفاعي. همه ايدئولوژي‌ها اين سه قسمت را دارند و تفاوتي نمي‌كند كه اين ايدئولوژي بشري باشد يا يك دين و مذهب. هنر علامه اميني اين بود كه متوجه شده بود كه عمرش را بر يكي از پرقيمت‌ترين امور متمركز كند و آن قلب تشيع است. 🔹وقتي به تاريخ فكر سياسي مسلمانان مي‌نگريم، درمي‌يابيم كه متاسفانه اتفاقي رخ داده و آن اين است كه ما تاريخ دولت و فكر اسلامي را معمولا از سقيفه به بعد يعني آن را از فرداي رحلت بنيانگذار دين اسلام حضرت رسول اكرم (ص) در نظر مي‌گيريم. تفكر رايج مسلماني بعد از سقيفه را برجسته و قبل از آن را پنهان كرده است، از جمله غدير و ما يتعلق بهي و بها. به همين دليل براي من علامه اميني از اين جهت مهم است. تنها غدير نيست كه پنهان است، بلكه خود پيامبر (ص) نيز پنهان است. 🔹مطالعات تاريخي نشان مي‌دهد كه اگر پيامبر(ص) دو معجزه داشته باشد، يكي قرآن و ديگري قرارداد مدينه و دولت پيامبر (ص) در شهر مدينه است، جماعت و امتي كه پيامبر (ص) درست مي‌كند. قرآن كريم مانده است، اما آن معجزه دوم پيامبر اكرم (ص) يعني سيره عملي پيامبر(ص) كه ترجمان و تفسير قرآن كريم است، كمتر مورد توجه قرار گرفته شده است. 🍁اهميت دوران پس از هجرت 🔹معمولا دوران اوليه مكه مطرح است، اما دوره بعدي يعني از سال اول هجرت تا سال رحلت پيامبر (ص) به گونه‌اي در پرانتز مانده است و احتياج به تبارشناسي و كاوش جديد دارد. اين دوره بسيار زيباست. اگر انسان اين دوره را مطالعه كند، عليه تاريخ رسمي مسلماني و خيلي امور ديگر قيام مي‌كند. اين اتفاقي است كه رخ داده است. يكي از موارد و بلكه محوري‌ترين آنها غدير است. 🔹بحث‌هاي بسيار مهمي در ادبيات پيامبر(ص) هست، پيامبري كه با اقليت‌هاي ديني و قبايل به آن شكل رفتار مي‌كرد. امروز قراردادي را مي‌خواندم كه پيامبر (ص) نزد مردم طائف فرستاده و هيچ سياستمداري چنين اقدامي نكرده است. 🔹ظاهر قضيه اين است كه پيامبر (ص) تصميم مي‌گيرد كه لشكري به طائف بفرستد و بعدا برمي‌گردد و اشخاص بانفوذ و متنفذ تلاش مي‌كنند كه با صلح اين مساله شكل بگيرد. جالب است كه بني سقيف صلح را قبول مي‌كند، اما نامه پيامبر (ص) حاوي نكات تازه‌اي است. او مي‌فرمايد: اين دين براي غارت و براي انتقال ظلم از ظالمي به ظالمي ديگري نيامده است. اين دين براي رهايي و آزادي همگان است. بعد تاكيد مي‌كند كه سرزمين طائف متعلق به اهل طائف است و هيچ كس نبايد چپ به آن نگاه كند، امارت و حكمراني آن متعلق به خودش است و من هيچ كسي را براي آنجا نمي‌فرستم، بلكه حكومت «بعضهم علي بعض» هست. يعني حتي نمي‌فرمايد كه فلاني را كه از خود شماست و من مي‌شناسم، حاكم تعيين كنيد، بلكه مي‌گويد خودتان انتخاب كنيد. همچنين به بني مالك مي‌گويد كه خودتان انتخاب كنيد. دنياي عجيبي است. حتي حضرت رسول (ص) هيچ شرط اضافي نمي‌گذارد. اين نشان مي‌دهد كه اين دين صلح است. اما مي‌دانيم كه به تدريج اين سنت فراموش شد و بعد از رحلت حضرت رسول (ص) جنگ برجسته شد، يعني دقيقا انقلاب ماهيت رخ داد و اين گونه شناخته شد. بنابراين تنها از غدير نبايد ياد كرد، بلكه بسياري امور ديگر نيز هست كه شبيه غدير هست، اما علامه اميني ندارد كه درباره آن كاوش كند و بتواند ابعاد و جنبه‌هاي متكثر آن را به ما نشان بدهد. اين دستاورد بزرگ علامه اميني است. 🔸سخنرانی داوود فیرحی با عنوان "علامه امینی و الغدیر دستاوردها و درس ها"، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 30 اردیبهشت 98
🔸علامۀ امینی رحمت الله علیه : «هم وزن خود برای غربتِ مولا امیرالمؤمنین علیه السلام اشک ریختم و الغدیر را نوشتم» 🔹علامه خود می‌گوید که من برای نوشتن الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب از «باء» بسم ‌الله تا «تاء» تمّت آن خوانده‌ام. و به ۱۰۰هزار جلد کتاب، مراجعات مکرر داشته‌‌ام. 🔸در این کتاب ارزشمند، سند روایی غدیر را با استفاده از منابع اهل سنت، از 110 صحابه پیامبر اکرم (صلوات الله علیه وآله) و 84 نفر از تابعین، نقل کرده و 360 راوی حدیث غدیر از اهل سنت را، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است. 🔹علامه سرانجام در ۲۸ ربیع الثانی دار فانی را بدرود گفت و پس از انتقال پیکر مطهرشان به عراق ، طبق وصیت در نجف اشرف در کتابخانه امیرالمومنین علی علیه السلام که خود بنیان گذار آن بود، به خاک‌ سپرده شد. 🔸نثار روح ایشان و همۀ علمایی که در جهت اثباتِ حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام قدم و قلمی برداشته اند صلوات مع الفاتحه. مرحوم شیخ صاحب کتاب ارزشمند نسبت به آقا امیر المؤمنین علیه السلام ارادت ویژه ای داشت ایشان وقتی به عظمت کتاب «الغدیر» علامه امینی واقف می شود، از خدا می خواهد تا باقی مانده ی عمر او را به صاحب الغدیر بدهد تا کار هدایت به اتمام رسد. وی در تغریظی برای نوشته است: «من قاصرم از وصف این کتاب گران بها و ستایش آن. الغدیر بالاتر و بزرگ تر از آن است که آن را وصف کنند و ثنا گویند. من که می توانم بکنم این است که دعا کنم تاخداوند عمر مؤلف کتاب را طولانی کند و به او فرجام نیک بخشد. این است که با ازدرگاه خدای متعال مسألت می کنم که بقیه ی مرا بر عمر شریف او بیفزاید تا او بتواند به همه ی آرمان خویش دست یابد.»
🔴نتیجه برخورد مناسب با مخالفان 🖊احمدحسین شریفی 🔶 الله مصباح(ره) می‌گفتند سال ۳۱ که به نجف مشرف شده بودم به منزل رفتم. خود ایشان حضور نداشتند اما پسرشان داستانی را نقل کردند که بعد از انتشار جلد نخست الغدیر عده‌ای از عالمان سنی متعصب سوری با خواندن آن بسیار ناراحت شده و تصمیم می‌گیرند که به نجف آمده و به عنوان اینکه سؤالاتی از علامه امینی دارند، به گونه‌ای او را از از بین ببرند یا دست کم آسیب جسمانی شدیدی به ایشان وارد کنند. اما وقتی به منزل علامه امینی آمدند ایشان با گرمی از آنها استقبال کرد و در زیرزمین منزل خود با آنان به گفتگو پرداخت. آنان مدعی شدند که شما در کتابتان به صحابه پیامبر بی‌احترامی کرده‌اید و مطالب نادرست و بی‌سند در آن آورده‌اید! 🔶علامه امینی با طمأنینه و آرامش فرموند من در این کتاب هر چه نوشته‌ام از منابع خود شماست اگر مطلبی را غیر از کتابهای شما نقل کرده باشم نشان دهید تا آن را اصلاح کنم. 🔶آنها جایی را نشان دادند که اینجا از کتابهای ما نیست. علامه امینی به پسرشان می‌فرمایند فلان کتاب را بیاورید. سپس خطاب به آنها فرمودند: «اين کتاب شماست چاپ مثلا مصر در فلان تاريخ چاپ شده اين هم نويسنده‌اش است اين هم کتاب اين هم حديث اين هم چيزي که من نقل کردم عين همين عبارت است از همين کتاب.» 🔶در ادامه آنان سعی کردند بهانه‌های دیگری برای عصبانی کردن علامه امینی دست و پا کنند. اما علامه با کمال متانت و ادب با آنان برخورد کرد. و دربرابر بی‌ادبی‌های آنان هیچ عکس العملی نشان نداد و سپس فرمود: «من يک تحقيق علمي کرده‌ام هر جايش را برای من اثبات کنید که اشتباه کرده‌ام حتما تغییرش می‌دهم.» 🔶همین رفتار متین و مؤدبانه علامه امینی موجب شد که یکی از آنها منقلب شود و از فرط ناراحتی و عصبانیت سر خودش را به ستون وسط زیر زمین منزل بزند و حتی به خلیفه دوم لعن و نفرین کند! و در این میان علامه امینی ایشان را نصیحت کرد که به صحابه بد نگو! چرا به خلیفه دوم بدگویی می‌کنی؟! چرا فحش می‌دهی؟ ما راضی نیستیم کسی به خلیفه فحش دهد. ما با کسی قصد دشمنی نداریم. ما با کار علمی خود می‌خواهیم حقیقت را برای مشتاقان حقیقت آشکار کنیم.»
کتاب "اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب"، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته علامه عبدالحسین امینی است که در ۱۱ جلد تنظیم شده و جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. علامه امینی حدیث غدیر را یقین‌آورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر(ص) می‌داند. ایشان بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن چهاردهم قمری با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر می‌کند. او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایت‌کننده واقعه غدیر را گردآورده است. امینی در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آنها را نقل کرده است. او در جلدهای پایانی، ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سه‌گانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و... می‌پردازد. علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره الغدیر کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های متعددی نوشته شده است. همچنین موضوعات مطرح‌شده در الغدیر به صورت یک مجموعه موضوعی در ۲۷ جلد منتشر شده است. علامه امینی برای یافتن منابع جهت نگارش کتاب «الغدیر...»، سفرهایی به نقاط مختلف داشته است. وی در این سفرها در پی کتابخانه‌ها، اعم از عمومی و شخصی بود. امینی در این کتابخانه‌ها به مطالعه، استنساخ و تهیه مآخذ می‌پرداخته و گاه در پی تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع بوده است. برخی از شهرهایی که وی به آنها سفر کرده بود، عبارتند از: حیدرآباد دکن، علیگره، لکهنو، کانپور، جلالی (در هند) رامپور، فوعه، معرفه، قاهره، حلب، نبل، دمشق و.... علامه امینی (ره) سال‌ها در کشورهای مختلف مشغول جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها درباره این کتاب بود و عاشقانه پژوهش می‌کرد. به باور علامه امینی، این عنوان برای این کتاب بدین معناست که اگر کسی منکر حدیث غدیر و امور وابسته به آن شود، در واقع منکر قرآن، سنت، ادبیات، تاریخ و مجمع علمی شعر عرب شده است؛ چرا که نویسنده مدعای خود را با اسناد متقن و شواهد قطعی از هر سه منبع مذکور، به اثبات رسانده است. ایشان یك تنه در برابر تحريف كنندگان تاريخ قيام كرد و با قلم توانا و آتشين و در عين حال منطقی و علمی خود، پرده‌ها را كنار زد و حقايق را از لابلای زوايای تاريك تاريخ، بيرون كشيد. محمدرضا حکیمی: در کتاب «الغدیر»، نزدیک ۱۵۰ کتاب از مهمترین کتاب‌های مسلمانان که در طول تاریخ شخصیت افراد و اجتماعات را ساخته است، به میان آورده شده و براساس ملاک‌ها و مآخذ اهل سنت به مطالب آنها رسیدگی شده است. محمدرضا حکیمی، این کار علامه امینی را نوعی بازسازی علمی خوانده و معتقد است او به تصحیح کتابخانه عمومی اسلام دست زده است. آیت الله جعفر سبحانی : کتاب «الغدیر»، بیت القصیده آثار علامه امینی است. اقیانوسی است در موضوعات مختلف. یکی از مباحث مهم کتاب الغدیر، محاکمه مورخان است؛ محاکمه ای علمی با استناد به قرآن و حدیث. الغدیر، منادی وحدت حقیقی است. شهید مرتضی مطهری نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی، از این نظر است که اولا منطق مستدل شیعه را روشن می کند و ثابت می کند که گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای، مولود جریان های سیاسی یا نژادی نبوده است. ثانیاً ثابت می کندکه پاره ای از اتهامات به شیعه که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است، به کلی بی اساس و دروغ است. ثالثاً شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را که مظلوم ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می کند. یکی از نویسندگان لبنانی خطاب به علامه امینی چنین گفته است: شما تمام گوهرهای دریاها را یکجا در الغدیر جمع کرده اید. کاری کرده اید که باید گروهی از دانشمندان آن را انجام دهند. چطور شما توانسته اید به تنهایی این کار را بکنید؟ عادل غضبان مدير مجله مصری «الكتاب» در مقدمه جلد سوم الغدير می‏گويد: «اين كتاب، منطق شيعه را روشن می‏كند و اهل سنت می‏توانند به وسيله اين‏ كتاب شيعه را به طور صحيح بشناسنند. شناسايی صحيح شيعه سبب می‏شود كه‏ آراء شيعه و سنی به يكديگر نزديك شود ، و مجموعا صف واحدی تشكيل دهند.» یک عالم سنّی دیگر می‏نویسد: "بنده با مطالعه کتاب پراهمیت الغدیر که جناب عالی معرفی فرموده بودید دانستم که تا به امروز عمر خود را بر سر یک مشت مطالب خرافی و پوچ گذرانده‏ام و بی‏جهت شیعیان پاک و موحّد را مشرک و کافر دانسته‏ام..."
اگرچه هدف اصلى و اولیه مؤلف، اثبات حديث غدير و تواتر آن بوده، ولى در عين حال هر آن چه را كه براى امت اسلامى حائز اهميت مى‌دانسته، در اين كتاب جمع‌آورى نموده است. علاوه بر بررسی عالمانه صحت حدیث غدیر، بحث مفصّلی در مفاد این حدیث، تحقیق واژگان، شواهد لفظی و معنوی منطبق بر مدعای شیعه و نیز برخی از مباحث مورد اختلاف شیعه و دیگران ـ مانند ایمان ابوطالب، مسأله زیارت، علم امام، جعل حدیث و... ـ از مباحث طرح شده در الغدیر است. علامه امینی در اين كتاب سعى بلغ در دفاع از حريم تشيع و دفع اتهامات وارده پيرامون اين مكتب و پيروان آن دارد، به طورى كه همواره و در موارد متعدد به نقد كتبى كه خواسته و يا ناخواسته عقائد حقه شیعه را مورد هجمه خود قرار داده و بهتان‌هاى ناروا بر آن وارد ساخته‌اند، مى‌پردازد و با استدلال‌هاى محكم آن را رد مى‌سازد. منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یکسونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است. به گفته یکی از بزرگان، زمانی که علامه از سفر علمی و تحقیقی چندماهه‌اش به هندوستان بازگشت، از وی پرسیدند هنگام اقامتتان در هند، با گرمای آن کشور چه می‌کردید؟ اندکی تا‌مل کرد و سپس گفت: اصلا متوجه گرمای آنجا نشدم! سال 1324 چاپ اول كتاب الغدير در نجف آغاز مى شود و تا نُه جلد آن به طبع رسيده و در سراسر ممالك اسلامى و غير آن منتشر مى گردد. با انتشار كتاب گرانمايه "الغدير" سيل نامه‌ها و ستايش‌ها به دانشمند فرزانه و علامه خبير ارسال مى شود. اين تقريظ‌ها گاه از دانشمندان بزرگ شيعه و اهل سنت است و گاه از پادشاهان كشورهاى اسلامى . خود آن بزرگوار می‏گوید: "هرگاه پشت میز می‏نشستم که الغدیر را بنویسم مثل اینکه حضرت علی(ع) را در کنار میز می‏دیدم که مطالب را به من دیکته می‏فرمود". یک سخنی از علامه امینی نقل کردند، که انسان را منقلب می کند بعد از نوشتن الغدیر گفته بود: «روز قیامت با دشمنان امیرالمؤمنین مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند؛ و گرنه من میخواستم معارف امیرالمؤمنین را گسترش بدهم؛ اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!» وقتی می گویند: اول مظلوم عالم؛ بی جهت نیست! حضرت چقدر مظلوم باشد که بعد از قرنها، تازه در اثبات امامتش کتاب بنویسند! بيش از پنجاه سال است كه از تدوين كتاب الغدير می‌گذرد و با اطمينان می‌توان گفت كه جامعه محققين اعم از شيعه و سنی با نام الغدير و با نوشته‌های علمی و عميق و محققانه و پر احساس علامه امينی آشنا هستند. اما در طول اين زمان هنوز كسی نتوانسته برای الغدير حتی صفحه‌ای ردّيه و يا نقدی كه قابل اعتنا باشد، بنويسد و اين خود نشانگر استحكام و متقن بودن مطالب اين كتاب است كه حتی مخالفين شيعه نيز نتوانسته‌اند اشكالی بر آن وارد نمايند. تکمله الغدیر «تکملة الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب: ثمرات الاسفار الی الاقطار»، عنوان کتابی چهار جلدی است که پس از درگذشت نویسنده الغدیر، بر اساس دست‌نوشته‌های وی چاپ شده است. دست‌نوشته‌ها دو بخش بوده است: یادداشت‌های علامه امینی در سفر به سرزمین هند در سال ۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م که چهار ماه را در آنجا گذرانده و نسخه‌های خطی و چاپی کتابخانه‌های آنجا را مطالعه و از آنها یادداشت‌برداری کرده است. یادداشت‌های علامه امینی در سفر به سوریه در سال ۱۳۸۴ق/۱۹۶۴م که کتاب‌های خطی کتابخانه‌های آنجا را مطالعه و از آنها یادداشت‌برداری کرده است. قصد نویسنده این بوده است که این دو جزء، منبعی برای ادامه مجلدات الغدیر باشد. موسوعة شعراء الغدیر «موسوعة شعراء الغدیر: المستدرک علی کتاب الغدیر للشیخ الامینی»، عنوان کتابی هفت جلدی است که در سال ۱۴۳۱ق/۲۰۱۰م در نجف توسط انتشارات حرم امام علی (ع) منتشر شده است. نویسندگان این مجموعه، در جلد نخست، اشعاری مرتبط با غدیر را ذکر کرده‌اند که متعلق به قبل از قرن ۱۳ قمری بوده و به ادعای آنها، از نظر علامه امینی دور مانده است. همچنین در جلدهای بعدی، غدیریه‌های قرن ۱۳ تا ۱۵ قمری ذکر شده است.