eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
154 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مظلومیت امیرالمومنین علامه امینی الغدیر @ggg1400
17.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نامه علامه امینی به امیرالمؤمنین وشفای دختر سنی
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولایت امیرالمؤمنین ناموس شیعیان است از زبان علامه امینی بشنوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 هرکس بخواهد خودش را بفهمد چه اندازه دارد، غیرتش را بسنجد، شجاعتش را بسنجد، سخاوتش را بسنجد شیعه بخیل نمی‌شود شیعه نمی‌ترسد شیعه بی‌غیرت نمی‌شود 💬 حضرت علامه امینی اعلی الله مقامه
🔹ما اهل منطق و استدلالیم. شما ببینید درباره مباحث مربوط به شیعه، چه کتب استدلالىِ قوی‌ای نوشته شده است! کتابهای مرحوم «شرف‌الدّین» و نیز «» مرحوم «علاّمه‌ امینی» در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتون‌آرمه و مستحکم است. 🔹تشیّع این است یا مطالب و موضوعاتی که نه فقط استدلال ندارد، بلکه «اشبه‌ شیء بالخرافه» است؟! چرا اینها را وارد می‌کنند؟! این خطر بزرگی است که در عالم دین و معارف دینی، مرزداران عقیده باید متوجّهش باشند. 🔹عرض کردم: عدّه‌ای وقتی این حرف را بشنوند، مطمئناً از روی دلسوزی خواهند گفت «خوب بود فلانی این حرف را امروز نمی‌زد.» نه؛ من بایستی این حرف را می‌زدم. من باید این حرف را بزنم. بنده مسؤولیتم بیشتر از دیگران است. البته آقایان هم باید این حرف را بزنند. شما آقایان هم باید بگویید. 🎙مقام معظم ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
💢 ماجرای شنیده‌ نشده از تألیف کتاب «الغدیر» 🔹از سیدعبدالعزیز طباطبایی شنیدم که از قول علامه امینی می‌گفت: اصل، اردوبادی است و من فرع او هستم، اردوبادی بابت ویرایشی که بر«الغدیر» انجام داد هیچ پولی نگرفت و حتی اسمش هم چندان در محافل مطرح نمی‌شود، او به واقع گمنام زیست. کتاب «الغدیر» با چنین نیت‌های خالصی بود که «الغدیر» شد. آیت الله یوسفی غروی 📖🌐 http://yon.ir/83a3B
بنگاه‌های املاک ۱.۸ برابر نانوایی‌ها! 🔹رغبت به فعالیت در بنگاه‌های املاک به عنوان شغلی پردرآمد و بی زحمت آنچنان زیاد شده است که اکنون بیش از مشاغل ضروری همچون نانوایی، تولید پوشاک و غیره در کشور بنگاه املاک داریم! 🔹این حجم از بنگاه املاک یکی از دلایل بی‌نظمی در بازار مسکن به ویژه اجاره‌بها است. به گونه‌ای که بنگاه‌داران برای دریافت کمیسیون بیشتر از هر ترفندی برای افزایش قیمت ملک و اجاره استفاده می‌کنند. 📌نکته: این اقتصاد بیمار است اقتصادی که بنگاه های املاک آن بیشتر از مشاغل مولد است. باید مالیات را در بنگاه داری افزایش و در مشاغل مولد کاهش داد تا وزنه ترازوی مشاغل به نفع تولید سنگینی کند نه به نفع دلالی و دلالیسم
♨️ جشن تولد به سبک تاج یا عمامه؟! _________________________ 💢 رهبر انقلاب پس از شنیدن خبر جشن گرفتن برای برایشان در ۲۴تیر ۸۶ به شدت از این اقدام گلایه کردند: «این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع می‌شود. من از کسی که برای تولد من جشن می‌گیرد به هیچ وجه متشکر نمی‌شوم و او را مسئول زیان‌های این کار هم می‌شناسم.» 📚 منبع تصویر: تاریخ ۲۰ساله ایران، حسین مکی، نماینده مجلس در دوران رضاشاه، ج۵، ص۱۵۱
در کتب اهل‌سنت در میان سه نوع واکنش بزرگان اهل سنت به _غدیر یعنی : 1. پذیرش و ذکر حدیث غدیر (با تعبیر شخصی که متفاوت از شیعه است ) 2.بسنده کردن به ذکر حدیث غدیر به شکل جزئی 3.سکوت مطلق یا انکار -----------❀❀✿❀❀--------- 📌 مورخانی از اهل­ سنت که به گوشه‌هایی از آنچه با غدیر خم مرتبط است، اشاره کرده‌اند. 👌این تاریخ­نگاران، به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه»، یا احتجاج و مناشدة حضرت  علی علیه السلام با برخی صحابه در خصوص واقع شدن غدیر خم و مواردی از این دست، بسنده کرده‌اند، که عبارتند از:                                                                                                                                                                                                                                               🔺1.- ابن ­قُتَیبه (ف276ق) در کتاب المعارف، در فصل ذکر کسانی که به بیماری بَرَص (پیسی) مبتلا شده‌اند، به احتجاج و مناشدة علی علیه السلام با انَس ­بن ­مالک اشاره می‌کند و می‌گوید: «در چهرة انس ­بن‌ مالک، بیماری برص(پیسی) نمایان بود. گروهی گفتند: علی (علیه السلام) دربارة این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم: (اللهم والِ مَن والاه وعادِ مَن عاداه)از او سؤال کرد. او [که شاهد بر این سخن در غدیر بود] گفت: من پیر شدم و این سخن را به­خاطر نمی­آورم. علی فرمود: اگر دروغ گفته باشی، خداوند تو را به بیماری برص مبتلا کند که دستار (عِمامه) آن را پنهان نکند». 📕(ابن­ قتیبه، 1992م، ص580).     🔺2.ابن عَبدالبَر قُرطُبی(ف465ق) در الاستیعاب فی معرفة الاصحاب از چند طریق (بُرَیده، ابوهُرَیره، جابر، بَراءبن عازِب و زیدبن­ارقَم) فقط به حدیث غدیر اشاره کرده و آورده است که : حضرت نبی اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)در روز غدیرخم فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ، اللهم وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. وی در ادامه می‌گوید: برخی از این صحابه بر جملة «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ» چیزی نیفزوده‌اند. 📕 (ر.ک: ابن عبدالبر، 1992، ج3، ص1099)  همچنین پس از ذکر احادیث مؤاخات (برادری) و رایت (پرچم) و غدیر، دربارة اعتبار آنها می ‏گوید: «تمام این روایات، اثارى ثابت شده‏اند» 📕⬆️(همان، ج3، ص 1100) 👇👇👇👇👇
 👆👆👆👆👆 🔺3.ابن الشیخ بَلوِى مالکی(متوفاى حدود 605ق) در📕 کتاب الف باء، غدیریة امام علی علیه السلام را روایت کرده و در جلد اول، صفحة 439 مینویسد: «اما على(علیه السلام) جایگاهش بلند و شرفش عالی است. او نخستین کسى است که اسلام را پذیرفت و همسر فاطمه :دختر پیغمبر است؛ و هنگامیکه بعضى از دشمنانش بر او فخر فروختند، با سرایش ابیاتى، مفاخر خود را بیان کرد و به حمزه، عموى خود، و جعفر، برادرش، افتخار نمود و سرود: محمدٌ النبی اخِى و صِنْوِى [...]». ابن الشیخ پس از ذکر بیتی که به موضوع ولایت و داستان غدیر اشاره دارد (فاوْجَبَ لِی وِلایَتَه عَلَیکُم * رَسُولُ اللهِ یَومَ غَدِیرِ خُم)، می­گوید: «مراد از این شعر، سخن پیامبر است که فرمود: مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه، اللهم والِ مَن وَالاه و عَادِ مَن عَاداه». (ر.ک: امینی، 1977م، ج2، ص27) 🔺4- یاقوت حموی (ف626ق) که بر امیرمؤمنان على( علیه السلام) سخت متعصب بوده، در 📕مُعجَم الادَباء، جلد 18، صفحة84 چاپ اخیر، حدیث غدیرخم را آورده است. 🔺5-ابن ابی‌‌الحَدید(ف656ق) در بخش‌های تاریخی شرح نهج‌البلاغه، که حادثة غدیر را از منظر شیعیان بیان کرده است، 📕(ر.ک: ابن ­ابی­‌الحدید، 1959م، ج2، ص59 و ج5، ص8) به نقل از صحابة پیامبر صل الله علیه و آله وسلم فقط به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فهَذا عَلی مَولاهُ» بسنده کرده (ر.ک: همان، ج3، ص208) و دربارة داستان احتجاج علی علیه السلام با طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل سخن گفته است. 📕(ر.ک: همان، ج17، ص174) ابن­ ابی­‌الحدید دربارة داستان رَحْبه و گواهی دادن تنی چند از صحابه نسبت ­به صدور حدیث غدیر از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امتناع انس ­بن ­­مالک و زیدبن­ارقم از اعتراف به آن، مطالبی آورده است. (ر.ک: همان، ج2، ص288 و 289 و ج4، ص74 و ج19، ص217) 🔺6. یافِعی (ف768ق) در کتاب مِراة الجِنان وعَبْرة الیَقْظان فی معرفة ما یُعتَبَر مِن حوادث الزمان، وقتی از سال چهلم هجری سخن می‌گوید، به وفات(شهادت) حضرت علی علیه السلام در این سال اشاره می­کند و ضمن بیان مناقب و فضایل بی­ بدیل آن حضرت، فقط حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه، اللهم والِ مَن والاه، وعَادِ مَن عاداه» را ذکر می­نماید. 📕(ر.ک: یافعی، 1997م، ج1، ص90) -----------❀❀✿❀❀--------- 🖇 نوشت 📍1. در احصاء روایت های موجود در اهل سنت باید گفت تعداد آن ها در هر نوع بیش از موارد اشاره شده است که فقط جهت آشنایی با شمای کلی آن ها به برخی اشاره شده است. 📍متأسفانه باید گفت: در چاپ­های مصری کتاب، کلماتی که از ابومحمد ابن­ قتیبه نیست و در متن کتاب او وجود نداشته، بر آن افزوده شده است و پس از ذکر عبارت بالا، این جمله را گنجانده‌اند: «ابومحمد [ابن­ قتیبه] گوید: برای این حکایت، اصلی نیست و آن حقیقت ندارد». (همان) البته علامه امینی در الغدیر، با استدلالات صائب خود، از ساختگی بودن عبارت اخیرِ کتاب، پرده برداشته و آن را رد کرده است. (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص192-195) 📍لازم به ذکر است، هرچند افرادی در صحت انتساب کتاب الامامة و السیاسة به ابن ­قتیبه تردید دارند، (ر.ک: على‌ بهرامیان، «الامامة و السیاسة»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد10، شمارة: 3918‌) که محققان دیگری به این سوال پاسخ داده اند اما فارغ از نویسنده این کتاب ، محقق علامه ی امینی با استناد به آن، به ذکر موضوع غدیر و بیعت نکردن برخی طوایف با ابوبکر، به­ دلیل پایبندی­شان به بیعت با امام علی علیه السلام در روز غدیر، اشاره می کنند. (امینی، 1977م، ج1، ص 6 و 201) تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
دست خط آیت الله سیدمرتضی کرمانشاهی