📌آزادسازی #خرمشهر در ۳ خرداد سال۱۳۶۱ش از رخدادهای مهمِ تاریخ #جنگ ایران و عراق است.
این شهر پس از ۵۷۸ روز #اشغال توسط ارتش بعث #عراق بهدست نیروها و #رزمندگان ایرانی آزاد شد.
خرمشهر، از شهرهای خوزستان، اولین شهری بود که مورد #تهاجم عراقیها قرار گرفت. این شهر، علیرغم ۳۴ روز #مقاومت و تلاش رزمندگان و مردم، سرانجام در ۴ آبان سال ۱۳۵۹ش، به اشغال ارتش بعثی عراق درآمد و در سوم خرداد ۱۳۶۱ آزاد شد.
💢خرمشهر ایران یا عراق!
صدام حسین در #سخنرانی معروف پیش از جنگ، خوزستان را "عربستان" و خرمشهر را "محمره" نامید و مدعی شد این بخشها متعلق به خاک عراق است.
عده ای امروز علت #جنگ عراق و ایران را تحریک انقلابیون ایرانی علیه صدام جلوه میدهند، گویی صدام دنبال بهانه برای حمله بود.
اما اولین بار در #تاریخ نزدیک به ما علیرضا پاشا حاکم بغداد به خرمشهر حمله کرد (دوره قاجار) و #خسارات به بار آورد آن زمان عراق ذیل امپراطوری عثمانی بود.
علیرضا پاشا نیز خرمشهر را "محمره" نامید و مدعی مالکیت این منطقه شد.
پس از لحاظ تاریخی و ادعای مالکیت جغرافیایی این مساله ریشه دارتر از تحلیل های امروزی زده است.
پس از حمله به خرمشهر، ایران، عثمانی، روس و انگلیس در انجمنی بنام #ارزنه_الروم گرد هم آمدند تا با گفتگو مشکل را حل کنند.
انور افندی زیرک نماینده عثمانی مدعی "محمره" از ماست و ایران باید آن را تخلیه کند. انگلیسی ها هم طرف عثمانی را میگرفتند.
نماینده ایران با آرامش استدلال آورد که براساس نقشه و سابقه "سلیمانیه" "وان" "قارص" از توابع ایرانند و عثمانی باید آن را پس دهد و نامه سلطان محمود ثانی را در اجلاس بیرون آورد که شخصا خطاب به علیرضا پاشا نوشته بود: "محمره مال ایران است، فورا آن را به ایران بازگردانید"
النهایه با زیرکی و صبر نماینده ایران پس از سه سال مذاکره در این اجلاس حقوق ایران ثبیت شد.
#نماینده ایران در آن اجلاسیه مهم، کسی نبود جز امیرکبیر!
سالها بعد صدام مدعی و متعرض #خرمشهر شد، خاک را تصرف کرد و با رشادت بهترین جوانان این خاک به سرنوشت علیرضا پاشا دچار شد.
#علیرضا_زادبر
#تأمل
♓️ رسانه، قتلگاه فکر و علوم انسانی!
🔸 غالب افرادی که در حوزه علوم انسانی شروع به فعالیت می کنند پیش از آنکه عمق کافی متناسب با چنین کاری را پیدا کنند روی به سمینار ها و رسانه ها می آورند، و دیری نمی پاید که خزانه خود را تهی از معلوم میابند؛ اما اقبالی که به خود ایجاد کرده اند آنان را مضطر به بافتن فکر به جای تولید فکر می کند.
🔹این مدل جریان سازی علوم انسانی برای پژوهش گر تازه کار نیز چنین پنداری را به وجود می آورد که می شود با چند دوره مجازی و جمع آوری اطلاعات سطحی در این زمینه صاحب نظر شد.
🔷مشکل امروز ما با به ابتذال کشیدن اندیشه ها، حل نخواهد شد. رسانه ها باید سرآغازی باشند برای یک پروژه بلند مدت نه اینکه افراد را به سطل غیر منظم اطلاعات سطحی تبدیل کنند.
سرقت تمدن اسلامی در جهان اسلام
🔵جعل تاریخ تمدن اسلامی در مقابل خاموشی رسانههای ایران
ترکیه سریالی به نام «رستاخیز طغرل»(به ترکی استانبولی: Diriliş: Ertuğrul) که بر اساس وقایع تاریخی که منجر به سقوط سلسله سلجوقیان در آناتولی و بهوجود آمدن امپراتوری عثمانی میشود ساخته است. در این مجموعه دورهای از زندگی سلیمانشاه جد بزرگ عثمانیان و ارطغرل پدر عثمان یکم بنیانگذار امپراتوری عثمانی به تصویر کشیده شده است. این مجموعه پرهزینهترین فیلم تاریخ ترکیه است.
عثمان در ادامه این سریال ساخته شده است.
این مجموعه تلویزیونی مدتی است مخاطبان کشورهای غرب آسیا و حتی آمریکای لاتین را با خود همراه کرده و میرود که دامنه نفوذش را به مخاطبان انگلیسیزبان و حتی آمریکایی هم بکشاند!
این سریال که در پنج فصل تهیه شده و ساخت آن بیش از سه سال (2014 تا 2017) به طول انجامیده، در بیش از ۵۰۰ قسمت، داستان طغرل، پدر عثمان، یکی از بنیانگذاران امپراتوری عثمانی را روایت میکند که در نبرد با مغولان و صلیبیون، پیروز شده و امپراتوری عثمانی را بنا مینهد. شبکه «نتفلیکس» چندی است که نمایش این سریال بسیار طولانی را با زیرنویس انگلیسی آغاز کرده و آن را تاکنون در بیش از ۶۰ کشور دنیا نمایش داده که در نوع خود رکوردی قابل اعتنا محسوب میشود.
🔶سریال «رستاخیز طغرل» یکی دیگر از تلاشهای مکرر ترکیه و رسانههای این کشور برای نسبت دادن تمدن اسلامی به تاریخ آن و امپراتوری عثمانی و بهوجود آوردن وجهه پیشگامی برای عثمانی در ایجاد تمدن اسلامی به شمار رفته و مانند دیگر آثار تصویری و سینمایی ترکیه درباره تاریخ تمدن اسلامی، سرشار از افسانهپردازی و جعل تاریخ است.
طغرل نماد یک سردار شجاع نشان داده شده که مقابل ظلم و ستم میایستد و تمامی سرمایه جانی و مالی و خانوادگی خود را بر سر این راه گذاشته و تا پای مرگ هم پیش میرود، اما هیچگاه از آرمانهایش دست نمیکشد. در این سریال شخصیتی محوری وجود دارد به نام «ابنعربی» که بر اساس آنچه نمایش داده شده، همان «ابنعربی»معروف، عارف و دانشمند اندلسی است؛ صاحب کتابهای «فصوصالحکم» و «فتوحات مکیه» که فصلی نوین در عرفان اسلامی را تعریف کرد و بر جای گذارد. ابن عربی در این سریال نماد پشتیبانی معنوی از طغرل به شمار رفته که در بزنگاههایی سر رسیده و با نفوذ معنوی خود، گرههای بسیاری را میگشاید.
تقریبا در تمامی فصول و سکانسهایی که ابن عربی حضور مییابد، یا داستانی از قرآن را برای مخاطبانش و قهرمانان سریال بازگو میکند و یا به رفتار و سیرهای از پیامبر اسلام (ص) تمسک جسته تا رخدادی را بازگو نماید. این رفتارها با زندگی و حوادثی که بر سر طغرل و قهرمانان داستان میآید، شبیهسازی شده تا به نوعی از طغرل شخصیتی معنوی تصویر گردد که راه اسلام و رسول اکرم (ص) را با همان جدیت دنبال میکند! مناسک اسلامی نیز در این سریال حضوری پررنگ داشته و برخی از این مناسک بسیار طولانی به تصویر کشیده شده که گاه سکانس کامل ۱۰ دقیقهای را شامل میشوند و در مقابل، برخلاف سریالهای معمول ترکی، هیچ صحنه غیراخلاقی در آن به چشم نمیخورد!
🔷این برای نخستین بار نیست که ترکیه یا عربستان و یا دیگر کشورهای مدعی اسلام و تمدن اسلامی با ساخت فیلم و سریال، دست به تحریف و تصاحب یکسویه تاریخ تمدن اسلامی و بازسازی آن میزنند. برخی از این کشورها مانند ترکیه حتی شبکههای اختصاصی برای روایت جعلی از تاریخ تمدن اسلامی تاسیس کرده و برای ساخت فیلمها و سریالهای مربوطه از برخی کارگردانان هالیوودی مانند «جان میلیوس» دعوت به عمل آوردند.
اینکه بخش هنری و فرهنگی یک کشور را با هزینه های نجومی در جهت تاریخ و یا تاریخ سازی مصرف می کنند نشان از نوعی هوش و فهم بالا دارد.
ترکیه بخوبی به این نکته واقف شده است که هرگونه پیشرفت و توسعه ای با نگاه به گذشته و " نسبت" داشتن درست با آن ممکن است ؛
این افراط و یا آسیب شناسی و یا سرقت از ارزش کار و نوع نگاه و دستاوردهای آن نمی کاهد و این نوعی هویت یابی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت ملی گرایی ترکیه امروز به نحوی دوباره با میراث عثمانی گره خورده است و برای همین هم عده ای معتقدند اردوغان ردای سلطان محمد فاتح را پوشیده و جنجال مسجد ایاصوفیه و خواندن اولین نماز جمعه بعد از ۸۶ سال در این اواخر نشان از این درک تاریخی و رندی سیاسی دارد .
در هر حال اگر بخواهیم از این سرقت و یا مصادره تمدن اسلامی واقعا جلوگیری کنیم راهش این است که ما نیز از دل تاریخ تمدن خود ارزشهایی متعالی و قابل ارائه را با صرف هزینه و وقت و برنامه ریزی بیرون ریخته و با این تراث با ارزش درخور شانش رفتار نماییم ؛ مثلا در مقابل دوره عثمانی و قهرمان سازی ترکها ، ما نیز از دوران پرشکوه صفویه و قهرمانانی مثل شاه اسماعیل و یا شاه عباس و یا امامقلی خان سخن بگوییم.
فقدان دلآگاهی و خودآگاهی
نیل پستمن متخصص رسانه جمله ای دارد که میگوید بشر گذشته به اندازه یک کوزه اطلاعات داشت و آن را تا آخرین جرعه مینوشید اما بشر مدرن در کنار اقیانوس عظیمی از اطلاعات از تشنگی میمیرد.
بشر غیر از آگاهی به خودآگاهی و دلآگاهی نیاز دارد. در روزگار ما، بشر از جهت تولید آگاهی با هیچ دورهای قابل مقایسه نیست، اما از جهت فقدان دلآگاهی و خودآگاهی، بشر در هیچ دورهای به چنین وضعیت مفلوکی نرسیده بود.
فقدان خودآگاهی و دلآگاهی، بشر را تا سر حد حیوان تنزل میبخشد.
بیژن عبدالکریمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ در مدارس اسرائیل چه می گذرد؟
🔺شستشوی مغزی بچه های یهودی در مدارس اسرائیل!
🔹 جنگ بزرگی رخ می دهد! همه عرب ها را می کشیم ! آن هایی هم که زنده می مانند همگی بردگان ما خواهند شد!
🔸 ببینید برخی از دولت های عرب با چه نسلی توافقنامه امضاء می کنند؛ ایدئولوژی ای که غیر از خود یا باید نابود شود و یا برده!!
امیرکبیر در چه زمان و دورهای امیرِ کبیر شد!
در دورانی به غایت سخت...
در دورانی که دخالت کشورهای خارجی و بیکفایتی مسئولین زیادی در داخل ایران موج میزد.
بینظمی و بیبرنامگی و ضعف امنیت داخلی و نبود برنامههای علمی فرهنگی و...
در دورانی که تک و تنها بود... نشانش هم همان شد که اجماع کردند برای حذفش از سیاستمداری و اداره کشور و حتی به این هم اکتفا نکردند و در سرزمین خودش ترورش کردند...
اما جالب است که نگفت این مملکت دیگر درست بشو نیست. یا من یک نفری چه کاری از دستم مگه بر میآید؟! یا اینها لیاقت وجود مرا ندارند و من بروم خارج جایی که قدر من را بدانند...
بجای فرو رفتن در نقش قربانی، تلاشها کرد برای ارتقا شخصیت و تخصص خودش. بدون وجود امکانات مالی و اعتباری خانوادگی و اجتماعی.
امیر کبیر برای همهٔ غرزنهای ناله کنِ بیهدف و انگیزه با بهانه همیشگی شرایط بیرونی، میتواند الگو و اسوهٔ بزرگی بشود.
امیر کبیر این مرد بزرگ تاریخ ایران، که برای همه قابل قدردانی و احترام است، راه هر بهانهای را برای نداشتن هدف و برنامه، تلاش جدی نکردن و اثرگذاری نداشتن بر همه بسته است.
امروز که شرایط از هر نظر هزار برابر بهتر از گذشته تاریخ ایران است. کارها میشود کرد...
زمان نسبی است. همه ۲۴ ساعت زمان داریم اما یکی میشود امیرکبیر که در سه سال چه کارهای بنیادینی میکند.
جالب است که دغدغه رشد جوانان ایرانی را داشته و استدلال و ایده جالبی داشته. می گفته بجای اینکه ۲۰ نفر از جوانانمان را هزینه کنیم و بفرستیم خارج، ۲۰ متخصص خارجی بیاوریم و استخدام کنیم که ۲۰۰ جوان ما را در داخل کشور آموزش دهد!
چقدر انسان با برخی انسانهای دیگر در خصوص طرز فکر میتواند متفاوت باشد!
یعنی هم جوانان را در کشور حفظ کند. هم وقتی تو استادی را استخدام میکنی عزت با دانشجوی تو در وطن خودش است. اما وقتی دانشجوی تو به خارج میرود عزت و اعتبار برای آن کشور و آن استادان است... اعتماد به نفس کدام جوانان بیشتر میشود؟
تک تک ما هم میتوانیم برای ثبتِ ناممان در تاریخ ایران و جهان، کاری کنیم و البته که نیت، ثبتِ نام نیست. یعنی فرصت داریم کارهای بزرگ و ارزشمندی برای آب و خاک خود کنیم که ارزش بخاطر سپاری ما را داشته باشد.
برای عزت و تعالی و سربلندی کشوری که نان و نمکش را خوردیم تا رشد و نمو کنیم، خط و نشان نکشیم، دائما معترض نباشیم، با ادای روشنفکری، نقدها و بررسیها نکنیم اما عملا هیچ خروجی و دستاورد ارزشمندی برای میهن خود نداشته باشیم. طلبکار نباشیم. وظیفه شناسی کنیم. بگوییم من هم جنسی از جنس امیرکبیرِ زمان خود خواهم شد...
فهرست کردن کارهای بزرگی که این مرد با عظمت در ایران کرده، قابلیت حتی فهرست سازی در این فضا را ندارد.
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/امیرکبیر
@ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا (ع)
👈 این فیلم کوتاه بخشی از مستند Double Joumey است که ادعا شده در سال ۱۳۱۸ خورشیدی (۸۲ سال قبل) توسط یک گردشگر سوئیسی به نام الامایارد ضبط شده است. این گردشگر سوئیسی در میان شرارههای جنگ جهانی دوم به همراه دوستش راهی شرق میشود و با یک ماشین سواری از راه افغانستان خود را به ایران میرساند و با دوربینی که زیر لباسش پنهان کرده بود، وارد حرم میگردد؛ آنگاه اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا (ع) را در تاریخ ثبت میکند. گفته میشود که صدای گوینده فیلم، مربوط به ایرِن ژاکوب (Irène Jacob) هنرپیشه سوئیسی تبار فرانسه است که بعدا صدایش روی فیلم قرار گرفته است.
🔺یک نگاره تاریخی
💥حضرت امام رضا (ع) و زینب کذابه!
🔰 شرح نگاره فالنامه تهماسبی: بر اساس روایتی از کشف الغمه اربلی زنی ادعا کرد که من زینب دخت حضرت زهرا (س) هستم. حاکم او را احضار و با حضرت رضا (ع) روبرو کرد. آن حضرت فرمودند: اگر راست میگویی به پیش درندگان برو چرا که درندگان به فرزند حضرت زهرا (س) گزندی نمیرسانند! حاکم دستور داد او را در برابر حیوانات درنده انداختند و بدین گونه حیوانات او را پاره پاره کردند. در روایات شیعه شبیه این روایت برای امام جواد و امام هادی علیهما السلام گزارش شده است.
ماجرای نقش دو شیر در حال بلعیدن یک مرد در بالای ایوان نقارهخانه در صحن انقلاب (صحن عتيق با اسماعيل طلا ) حرم مطهّر رضوی؛
🌱در این صحنه مردی با ریش و سبیلی بلند، سری تراشیده و لباس سفید بر زمین افتاده و دو شیر بر او مسلط شدهاند.
یک شیر سر او را در دهان دارد و شیر دیگر کمر و پهلوی مرد را میدرد. چشمان و دهان مرد از وحشت باز مانده است.
🔸بعد از جریان اقامه نماز استغاثه باران در مرو توسط حضرت امام رضا و بارانی که بلافاصله بارید آن هم در فصل تابستان، محبوبیت امام رضا در بین مردم چندین برابر شد و مأمون تلاش کرد در مجلسی این ابهت امام را بشکند.
🔸نقل شده است که فردی به نام حمید بن مهران در مجلسی که مأمون عمداً ترتیب داده بود، امام را با بی ادبی به سحر و عوام فریبی متهم کرد و خودش طلب معجزه ی زنده کردن شیرهای روی پرده و خوردنش را کرد.
🔸امام رضا بلافاصله به نقش شیرهای روی پردهای اشاره کردند که پشت سر مأمون قرار داشت و فرمودند:
"این ملعون را ببلعید!"
بیدرنگ، تصاویر به صورت دو شیر زنده ظاهر شدند (خلق شدند) و او را بلعیدند، به طوری کوچکترین اثری از او هم باقی نماند و دوباره با اشاره امام به جای خود برگشتند.
🔸مأمون که از این صحنه به شدت ترسیده بود، گفت: الحمد لله که خداوند ما را از شر حمید بن مهران نجات داد! سپس گفت: پسر رسول الله؛
خلافت متعلق به جد شما رسول الله است و بعد از او شما سزاوار آن هستید ، اگر میخواهید، من اکنون خلافت را به شما واگذار کنم!
امام رضا فرمودند:
من اگر خلافت را می خواستم، به تو مهلت نمیدادم ،
ولی خداوند به من امر فرموده که تو را به حال خود رها کنم.
🔔 اهانت به اسلام و پیامبر(ص) در حضور حضرت امام رضا(ع)
🔸 مأمون مردى بود كه خودش عالم بود و به مباحثات دينى و مذهبى عشق مىورزيد. گروههاى مختلف از مادّيين، مسيحيها، يهوديها، صابئيها(ستارهپرستها) كه در آن زمانها بودند، مجوسيها و زردشتيها و مسلمانها (شيعه و سنى) را در يك تالار بزرگ جمع مىكرد و بعد مىگفت اين جا هر كسى آزاد است عقيده خودش را بيان كند.
👈🏻 در كتابها ببينيد اينها چگونه آزادانه عقايد خودشان را گفتهاند. حتى تعبيرات اهانتآميز به پيغمبر(ص) و اسلام دارند و حضرت رضا(ع) خودشان در آنجا شركت مىكردند.
🔸 در مجلسى كه حضرت رضا(ع) شركت كردهاند ببينيد يهودى به حضرت رضا(ع)چه مىگويد؟! مسيحى چه مىگويد؟! زردشتى چه مىگويد؟! مادىمسلك چه مىگويد؟! حرفهايشان را مىگفتند و ضبط شده است. اين طور بوده كه اسلام باقى مانده است.
✅ در آينده هم اسلام فقط و فقط با مواجهه صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مختلف و متناقض با اسلام مىتواند به حيات خودش ادامه بدهد.
❗️من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مىدهم كه يك وقت خيال نكنند كه راه حفظ معتقَدات اسلامى و جهانبينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند. نه، بگذاريد بزنند؛ ولی نگذاريد خيانت كنند. اگر ديديد يك فرد ماركسيست مثلا آمد گفت «به نام امام خمينى»، مانع شويد، به او بگوييد: تو بگو به نام لنين، به نام استالين، به نام ماركس، انگلس؛ دروغ نگو.
📚 مرتضی مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۴۸
#امام_رضا
🔸امام رضا (ع) الگویی نمونه در مقابله با انحراف
👈🏻عصر امام رضا(ع) مقارن با نهضت ترجمه و توسعه افکار گوناگون و در نتیجه آشنایی مسلمانان با عقاید مختلف بود. مأمون عباسی، پس از آوردن امام رضا(ع) به مرو، جلسات مناظره اعتقادی و فقهی را با حضور امام (ع) و دانشمندان آن عصر برگزار کرد. غرض وی از این کار نیز، محک زدن امام و زیر سوال بردن مقام علمی آن حضرت بود.
⬅️ دو طرفی که در آن زمان درگیری علمی داشتند «اهل حدیث» و « معتزله» بودند. یکی عقل را بر نقل و دیگری نقل را بر عقل ترجیح میداد و در این میان امام در تلاش بود تا نظر حق را بیان نماید.
🔸امام علیه السلام در قالب مناظرات علمی، عقاید حقه شیعه را بیان میفرمود. مناظرات در باب" توحید" و "نبوت" و "امامت" شکل میگرفت. مناظره ایشان با سلیمان مروزی راجع به بدا و اراده خدا؛ مناظره با عمران صابی راجع به وجود خداوند و صفات او که منجر به اسلام آوردن وی شد در تاریخ ذکر شده است. مناظره با أبو قره، در مورد جسم بودن یا نبودن خداوند متعال؛ مناظره با جاثلیق نصرانی درباره بشر بودن حضرت عیسی (ع) ؛ مناظره با جاثلیق، رأس الجالوت و هربذ زرتشتی در زمینه نبوت از جمله مناظرات علمی ایشان است.
🔹وارد شدن حضرت به مباحث چالشی و روشنگری ایشان در زمینه های اعتقادی و فقهی، نشان گر مرز بندی قطعی اهل بیت(ع) با مرز عقائد انحرافی و خرافی و همچین نشانگر توجه ویژه ایشان به ارتقای فرهنگ ناب اسلامی بود. سیره ایشان برای امروز ما الگویی نمونه است و باید از این رفتار درس بگیریم و خود را مهیای مبارزه با انحرافات دینی و فرهنگی نماییم. حتما یکی از پر مسئولیت ترین نهادهای فرهنگی که میتوان آن را به عنوان نهاد مادر، در زمینه های فرهنگی به حساب آورد، حوزه علمیه است و سنگینی بار مسائل فرهنگی بر دوش اوست.
👈🏻 امروز که شکل ورود افکار و عقائد خرافی به ذهن مردم عوض شده، میطلبد که متناسب با آن، شکل تقابل با انحراف را عوض کنیم و با بهره گیری از روش اهل بیت(ع) فکری به حال نوجوانان و جوانانمان کنیم. اینکه امروز اولویتهای حوزه ها بر روی زوائد مباحث اصولی باشد و ذهنهای قوی، وقت خود را صرف مطالب دست چندم ِکم فایده و بعضا بی فایده نمایند، نتیجهای جز بیشتر شدن انحرافات عقیدتی و مذهبی نخواهد داشت. به یک سو راندن تمامی طلبهها، استعداد سنجی و تخصصی نکردن مباحث علمی نتیجه ای جز دور شدن از آبادی برای ما نخواهد داد. آیا اهل بیت، تمامی علوم از قرائت قرآن، علم تفسیر، علم حدیث، علم فقه، علم کلام، روش مناظره و غیره را بر عهده یک فرد میگذاشتند یا اینکه متخصص تربیت میکردند؟
🌀امروز باید باور کنیم که منبر، تنها رسانه و تنها زبان ارتباط ما با نسل جدید نیست. امروز فضای مجازی به گونهای پیش رفته که مردم به سمت بی نیازی از فضای حقیقی میروند. آیا اهل بیت(ع) در چنین روزگاری به شیوه ما عمل میکردند؟ پاسخ این سوالات حتما منفی است و اگر امام رضا(ع) امروز در میان ما بود، به گونه ای دیگر عمل میکرد.
🖋 محمد گنج خانلو
امام رضا علیه السلام فرمودند:
📝 هرگاه حکومت #عدالت را اجرا نکند، از چشم #مردم میافتد (و از یکپارچگی توده ها و پشتیبانی آنان محروم می گردد.)
«اِذا جارَ السُلطانُ، هانَتِ الدّولة»
📚📖وسائل الشیعه / ج۶ / ص۱۷
┅┅❅❈❅┅┅
📌 امام #رضا (ع) فرمود:
چون زمامداران #دروغ بگویند، #باران قطع مىشود و چون #سلطان #ستم كند، پايههاى دولتش سست مىگردد (و دولتش از چشم مردم مىافتد) و چون #زكات داده نشود، چهار پايان مىميرند.
📚شیخ مفید، الامالی، ص310.
✅ تصویری زیبا از مقرنس و کاشی معرق در معماری ایرانی
صحن عتیق حرم امام رضا (ع)
#ایران_زیبا
#گردشگری_مجازی
🔴امام آزاد اندیشی
🔸هر مکتبی که ادعای امتداد اجتماعی دارد و نمی خواهد در کتابخانه خلاصه شود باید موضعش را با مسائلی که با مردم و جامعه مرتبط است مشخص کند، "آزاد اندیشی" یکی از آنهاست. اسلام "اندیشه ی آزاد" از تعصب و تحجر را تشویق و "آزادی اندیشه" را ترویج میکند، این یک ادعای صرف نیست، صدها آیه و روایت در تایید این موضوع هست، تجلی این مساله را در سیره امام رضا ع به وضوح میتوان دید.
🔹از سوال به عنوان روح و از مناظره به عنوان بستر آزاد اندیشی میتوان نام برد. ترویج پرسش گری و فرصت سوال یکی از نشانه های آزاد اندیشی است، در اسلام سوال پرسیدن نه تنها یک "حق" بلکه حتی یک "تکلیف" هست، حق و تکلیفی برای رشد علمی، روحی انسان و پیشرفت جامعه (فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ) در اسلام شبیه علم آموزی که قید مذهب، زمان، جنسیت نمیخورد سوال پرسیدن نیز قید شرط بر نمیدارند. جمله شکوهمند امام رضا ع( يا قوم ان كان فيكم احد يخالف الاسلام و أراد أن یسال فالیسال غیر محتشم) " ای مردم هرکس مخالف اسلام است و سوالی دارد بدون هیچ ترسی سوالش را بپرسد" حق فرصت سوال پرسیدن را تایید میکند و (سل عاما بدالک) "سوال بپرس، هرچیزی که به به ذهنت می آید " نشانگر بی قید و شرط بودن سوال در مکتب رضوی است
🔸 مناظره دیگر دلیلی است بر آزاد اندیشی، بخاطر شرایط زمانه امام رضا ع تجلی مناظره است، به حق باید امام هشتم را امام مناظره و آزاد اندیشه نامید، سیره امام رضا ع استقبال از مناظره با تئوریسین های مکاتب الهی و مادی بود.
پذیرش مناظره یعنی اولا: مکتبی که من از آن دفاع میکنم منطق دارد ثانیا: من به تو احترام می گذارم حاضرم برایت وقت بگذارم، حرف هایت را گوش کنم، تو حق پرسش و به چالش کشیدن اندیشه من را داری ثالثا: من نسبت به نقدهای تو پاسخگو هستم، صرفا حرف نمی زنم و قصد ندارم که با زر و زور و تزویر مکتب و اندیشه ام را بقبولانم بلکه حرفهایم را بشنو، سوال و نقدی داری جواب میدهم، ببین اگر حرف هایم منطقی و عقلی است بپذیر و الا رد کن.
🔸 دستگاه خلافت مامون به قصد تخریب امام رضاع بارها جلسلات مناظره برگزار میکرد، افرادی را دعوت میکرد که امام را تخطئه کنند با این حال امام با روی خوش به مناظره می آمدند، خیلی از صاحبان مکاتب با فرض بعید اگر حاضر به مناظره شوند با ده ها ترفند و مغالطه تلاش میکنند جلسه را به نفع خود تمام کنند، اما مناظرات امام متدولوژی آزاد اندیشی است، در تاریخ آمده امام در مناظره همیشه تبسم میکرد، فرصت ابراز عقیده میداد، وقتی حرف طرف مقابل تمام میشد میگفت حرفت را کامل بگو بازهم فرصت داری، وقتی طرف مقابل می ماند به او کمک میکرد که میتوانی در جوابم این را بگویی! و حتی طرف مقابل را تشویق میکرد و سخنان درستش را تایید میکرد (الان جئت بنصف) یعنی: "این سخن و موضعت منصفانه و درست بود" به طرف مقابل فرصت و میدان سوال کردن میداد چنان که امام به راس جالوت پیشوای یهودیان گفت: (من بپرسم یا میپرسی؟) و جالوت پرسید، از مقبولات طرف مقابل استفاده میکرد (دلیلی از من نپذیر؛ مگر آنچه از تورات که بر زبان موسی بن عمران و آنچه از انجیل که بر زبان عیسی بن مریم و آنچه از زبور که بر زبان داود آمده است) عصبانیت و تخریب و توهین به هیچ وجه در روش امام نبود، افراد بعد از مناظره یا اسلام می آوردند یا سکوت میکردند، امام از قدرت و تهدید و تحمیل استفاده نمی کرد و اجازه میداد خود افراد آزادانه انتخاب کنند، حتی زمانی که عمران مغلوب شد و خواست شهادتین رازگویی افراد را بیرون کرد تا شخصیتش به همان اندازه تخریب نشود، متن مناظرات امام رضا ع خصوصا با عمران آموزش این متدولوژی مناظره و آزاد اندیشی است، تنها راه زنده کردن کرسی های آزاد اندیشی، مطالبه ی روی زمین مانده رهبر انقلاب تنها با عمل به سیره رضوی حیات خواهد یافت
#محمدامین_رضایی
🌓داستان ضامن آهو؛ حقیقت یا افسانه؟!
🔸ضامن آهو، یکی از القابی است که در میان توده مردم به امام هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه نسبت داده شده است، و حتی برخی از محققان این لقب را برگرفته از داستانهای گوناگونی می دانند که در کتب تاریخی نقل شده است که مشهورترین آن بدین صورت می باشد که:
💥روزی صیادی در بیابان طوس آهویی را دنبال می کند. اتفاقاً امام رضا علیه السلام در آن نواحی تشریف فرما بودند و آهو به امام پناه می برد، امام حاضر می شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی پذیرد. در این هنگام آهو به زبان می آید و به امام عرض می کند که من دو بچه ی شیری دارم که گرسنه اند و چشم براهند و حالا شما ضمانت مرا نزد این ظالم بفرمائید که بروم و بچگانم را شیر بدهم و برگردم و خود را تسلیم صیاد کنم. امام هم ضمانت آهو را می کند و آهو می رود و به سرعت بر می گردد ، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می بیند و وقتی می فهمد که ضامن آهو، امام علیه السلام می باشند، منقلب می شود و آهو را آزاد می کند.
💥اما آنچه که در منابع روایی معتبر در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است داستانی متفاوت و در عین حال معقول و موجه می باشد که علامه مجلسی (ره) آن را از برکات قبر آن امام همام دانسته و از آن به عنوان "برکات رضویه" یاد کرده است. ایشان این داستان را از کتاب شریف « عیون اخبار الرضا » تألیف عالم و محدث بزرگ شیعه شیخ صدوق نقل کرده.
💥بدین ترتیب که ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسی که حاکم طوس بوده روایت کرده : « در روزگار جوانی نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه متعرض زائران می شدم و لباس ها و خرجی و نامه ها و حواله هایشان را به ستیزه می ستاندم روزی به شکار بیرون رفتم و یوزی را به دنبال آهویی روانه کردم، یوز هم چنان دنبال آهو می دوید تا به ناچار آهو را به پای دیواری پناهید و آهو ایستاد و یوز روبرویش ایستاد ولی به او نزدیک نمی شد هرچه کوشش کردیم که یوز به آهو نزدیک شود یوز نمی جست و از جای خود تکان نمی خورد ولی هر وقت که آهو از جای خود دور می شود یوز هم او را دنبال می کرد اما همین که به دیوار پناه می برد یوز باز می گشت تا آنکه آهو به سوراخ لانه مانندی در دیوار آن مزار داخل شد من وارد رباط ( تعبیر جالبی از مزار امام رضا علیه السلام در آن عصر) شدم و از ابی نصر مقری (خادم مزار) پرسیدم که آهویی که هم الان وارد رباط شد کجاست؟ او گفت: ندیدمش.
آن وقت به همان جایی که آهو داخلش شده بود در آمدم و پشگل های آهو و رد پیشابش را دیدم ولی خود آهو را ندیدم .پس با خدای تعالی پیمانه بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان در نیایم و از آن پس هر گاه کار دشواری به من روی می آورد و گرفتاری پیدا می کردم بدین مشهد روی و پناه می آوردم... و هیچ گاه از خدای تبارک و تعالی در آن جا حاجتی نخواستم مگر آن که حق تعالی آن حاجت را برآورد ....»
🔸به هر صورت، ظاهراً اصل داستان و روایتی که سبب ملقب ساختن حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه به «ضامن آهو» شده است، باید همین داستان باشد؛ و به قراری که ملاحظه شد، داستان کاملاً واقعی؛ موجه و معقول به نظر میرسد و نه تنها منافاتی با ویژگی رئوف و مهربانی امام ع که در داستان معروف مورد نطر هست ندارد؛ بلکه موید کلیت آن نیز هست.
🔸نتیجه انکه اگر امام رضا ع نزد مردم ملقب به ضامن آهوست کاملا درست و صحیح است اما نه به دلیل آن داستان معروف صیاد؛ بلکه دلیل داستان دیگری است که اشاره شد.
📙برگرفته از کتاب "چهار مقاله" نوشته دکتر احمد مهدوی دامغانی؛ نشر امیر کبیر؛ 1385(با اندکی تلخیص و تغییر)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆این پیر خردمند پرفسور احمد مهدوی دامغانی (۱۳۰۵ مشهد – ۱۴۰۱ حرم مطهر امام رضا ع) الهیدان، فیلسوف و اندیشمند بزرگ اسلامی و استاد دانشگاه هاروارد بوده است؛ که هر روز از خانه و ساختمان محل اقامت خود در فیلادلفیا آمریکا خارج میشد به سمت ایران میایستاد و بر آقای مهربانیها حضرت امام رضا(ع) سلام میفرستاد.
استاد فقید مهدوی دامغانی در مصاحبه ای مفصل، نکات مهمی از اعتقادات و توصیه های خود را ابراز کر؛ از جمله:
🔷من در ۹۴ سال عمر خود هر برکت و هر موفقیتی که داشتم و هر عنایتی که به من شده است و هر توجه و هر خلاصی از بلایی که داشتم به برکت قرآن و سیدالشهدا(ع) و ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده است و همیشه آنها دستگیر من هستند. من جز از خدا و ائمه (ع) دستم به سوی هیچ کسی دراز نشده است.
🔶خداوند به من این توفیق را داده است که با زیارت عاشورای اباعبدالله(ع) مانوسم، ادعیه صحیفه سجادیه و ادعیه خاص مکارم الاخلاق را میخوانم، و این توفیق را دارم که هفتهای یک بار ختم قرآن میکنم.
🔷به همه توصیه میکنم که زیارت عاشورا را ترک نکنند. من حداقل ۸۰ سال است که صبحها زیارت عاشورا را تلاوت میکنم.
🔶زیارت جامعه را در روزهای جمعه ترک نمیکنم. من از ۱۰ ـ ۱۱ سالگی زیارت جامعه را به برکت شنیدن از پدرم حفظ کردم.
🔷 به جوانها توصیه میکنم که تمسک به قرآن کنند و تا آنجایی که میتوانند و میفهمند قرآن بخوانند. توسل به حضرت سیدالشهدا و حضرت ولیعصر (عج) داشته باشند و همیشه از آنها مدد بخواهند، نه از دیگری.
🔴 شرقیها بیشتر مطالعه دارند یا غربیها؟!
برخلاف رواج عادت کتابخوانی در شرق، کشورهای غربی زمان کمتری را برای مطالعه اختصاص میدهند. هند با بیش از ۱۰ ساعت #مطالعه_هفتگی در صدر و کشورهای تایلند، چین، فیلیپین، مصر، جمهوری چک و روسیه در جایگاههای بعدی قرار دارند.
آمریکاییها نصف هندیها مطالعه دارند و کتاب میخوانند چیزی حدود ۵ ساعت و ۴۲ دقیقه در هفته. آمریکاییها و آلمانیها به طور دقیق زمان مشابهی را صرف مطالعه میکنند.
برخی آمارها، سرانه مطالعه در ایران را ۱۸ دقیقه در هفته تخمین میزنند. (کمتر از روزی ۳ دقیقه) نتایج برخی از تحقیقات به عمل آمده دیگر نیز نشان میدهد که سرانه مطالعه در کشور فقط ۱۲ دقیقه در هفته است که شامل کتاب، روزنامه، ادعیه و دیگر موارد میشود. طبق آمار مرکز آمار و پویش تهران، سرانه مطالعه روزانه در پایتخت ١۶ دقیقه و ٣۶ ثانیه و هفتهای یک ساعت و ۵۴ دقیقه است.
متن کامل اینجا
💥خودباختگی در حد توالت فرنگی❗️
🔹 احساس حقارت نسبت به تمدن غربی تا به آن حد در این جریان[سلطنت طلب] ریشه دارد که بدون شناخت صحیح، معیار پیشرفت را در کشف حجاب، کلاه لگنی (شاپو) و حتی توالت فرهنگی و وان حمام میدیدند(1)
🖋 شخصا دیدم که برخی خودتحقیرها میگن خارجیها حتی شیرهای دستشویی شون هم طلاست😳
📗 همایون کاتوزیان، محمدعلی؛ دولت و جامعه در ایران، تهران، مرکز، 1379، چاپ اول، صص 446- 437.