آزادی؟
اوایل ایام کرونا در حال خواندن مستر ۲ در دانشگاه فرانسه بودم. کلاس ها مجازی شده بود و از طریق نت درس ها را دنبال می کردیم. سر یکی از کلاس ها یکی از همکلاسی های فرانسوی مرتبط با موضوع درس گفت به طور مثال من نمی دانم این چه قاعده ای است و چگونه می شود توجیه شود که به ما می گویند برخی را از اولویت درمان کنار بگذاریم... این همکلاسی ما پرستار بود. خیلی داشت ابراز ناراحتی می کرد که دستش بسته است و وجدانش اجازه نمی دهد کاری را کند که به او دستور داده شده... ظاهرا مثلا از یک سنی به بالا را گفته بودند در اولویت درمان نیست. پاسخگو نباشند و رها کنند...
بعد از کلاس، خصوصی به او پیام دادم و جویای حالش شدم. با هم دوست شده بودیم و خوب مرا می شناخت. بهش خسته نباشید گفتم که در این بحران شبانه روز در حال فعالیت است و گریزی زدم به موضوعی که سر کلاس مطرح کرده بود. اول خیلی عادی با من سلام و احوالپرسی کرد. اما به محض پرسشم ناگهان سکوت محض و دیگر هرگز به من پیامی نداد و پاسخی به سوالی که پرسیده بودم هم نداد...
من فهمیدم که ترسیده. ترسیده که این حرفهایش نشر اخبار شغلش باشد یا مثلا اعتراضی که نباید علنی شود... هرچه بود پر واضح از ترس هرگز پیام های مرا پاسخ نداد و به همین شکل برای همیشه ارتباط ما قطع شد!
این برای من جلوه دیگری از درک معنای آزادی در غرب بود. در موارد بسیار و در برخوردهای متعدد تجربه کردم که اتفاقا هرگز مردم غرب و هرکس در این سرزمین ها زندگی کند آزاد نیست. به هیچ شکل آزاد نیست. حجم سنگین قوانین و جدیت در اجرای آن حتی تا شکل بی رحمانه، ترسی در دل مردم ایجاد کرده که کاملا در مسیر خط کشی شده حرکت کنند. چون بی هیاهو و بدون درز اخبار و اطلاعات به سخت ترین شکل دچار محرومیت های جدی که برای مردم غرب مهم ترین شکلش اقتصادی است می شوند. حیات غرب به پول وابسته است. حیات مردم غرب به پول وابسته است. اگر پول نباشد به راحتی خانه خراب می شوند. چون شکلی از دوستی و رفاقت و خویشاوندی که افراد به هم قرض دهند و رفاقتی برای هم هزینه کند تقریبا وجود ندارد. از این روست که بهترین حربه حکومت داری در غرب برای مدیریت اوضاع جریمه است. بستن حساب بانکی است. یا حذف فرد از محیط کار با ظاهر تعدیل نیروست.
در هلند دوستی ایرانی داشتم که می گفت من و همسرم شغلی قراردادی داشتیم و نوع شغلمان به شکلی بود که در ایام کرونا بخاطر تعطیلی ها خانه نشین شده بودیم. در این آشفتگی محتاج یک سنت و دو سنت بودیم برای تهیه خورد و خوراک چون حتی پس اندازی که قابل توجه باشد نداشتیم و اینجا هم به شکلی نیست که در بحران ها بشود بی حساب از کسی قرض گرفت و به کسی رو زد...
به نظر باید بیشتر در خصوص کیفیت آزادی در غرب نوشت. باید یکبار دیگر آزادی معنا شود. باید یکبار دیگر مصادیق آزادی مورد بررسی قرار بگیرد. تا معلوم شود چه بسیار مردمی که به آن ها تلقین شده آزادید اما در دنیای واقعی پر از محرومیت و کنترل هستند و مردمی که به آن ها تلقین می شود آزاد نیستید در حالی که به معنی واقعی کلمه آزادند و در دنیای واقعی هزاران شاهد و نشانه وجود دارد.
ان شا الله به زودی به مقایسه زندگی و فرهنگ غربی و اسلامی ایرانی مان ادامه خواهم داد. منتظر پست بعدی با عنوان « غرق نعمت، اوج لذت» باشید.
✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
🟢 نقش مثبت کتاب الغدیر در وحدت اسلامی
🔹 نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن میکند و ثابت میکند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عدهای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است.
🔸ثانیاً ثابت میکند که پارهای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح میدهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان میگردد، و از قبیل اینکه شیعه بهجای حج به زیارت ائمه(ع) میرود، یا در نماز چنین میکند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بیاساس و دروغ است.
🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلومترین و مجهولالقدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و میتواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی میکند.
📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰
✳ علی؛ اسلام مجسم
🔻 #امیرالمومنین در حقیقت دارای همهی ابعاد #اسلام بود؛ یعنی شخصیت او یک اسلام مجسم بود. اگر ما اسلام را ترکیبی بدانیم از #ایمان و #علم و #عمل، این هر سه عنصر در شخصیت #علی (علیه السلام) جمع بود.
🔸 ایمان این بزرگوار در شمار بافضیلتترین ایمانها است. ایمان در غربت، در تنهایی، اولین ایمان، ایمان در هنگامی که همه تکذیب میکردند.
🔹 در علم ـ علم قرآن و علم زندگی و علم شناختن جامعه و علم انسان ـ چهرهی با عظمت علیبنابیطالب همچنان مانند یک اسطوره در تاریخ پیشرفت فکری و فرهنگی بشر میدرخشد. هنوز کلمات علیبنابیطالب، نامههایش، خطبههایش، فرمانها و توصیههایش، درس زندگی است.
🔸 از جهت عمل، عبادتش او را افسر عابدان و زاهدان و قبلهی متعبدان قرار میدهد. جهادش درس آموزندهای برای همهی فداکاران در راه خدا است. اخلاصش نشاندهندهی معنی واقعی #اخلاص بندگان شایستهی خدا است. رسیدگیاش به مستضعفان و مستمندان، چیزی است که دیگر در تاریخ تکرار نشده است.
☑ انسان، از همهی ابعاد شخصیت انسانی که این بزرگوار را نگاه میکند، اسلام مجسم و کامل را میبیند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #جاودانه_تاریخ
📖 صفحات ۶۹ و ۷۰
✳ علی ما را بیشتر از خودمان دوست دارد
🔻 مالک میدانست که #ولی، بیش از خود او، او را دوست دارد. علاقهی من به خودم، علاقهی مالک به خودش، یک علاقهی #غریزی است و علاقهی علی علیه السلام، علاقهای از روی #وظیفه است. مالک، خودش را برای خودش میخواهد و علی، مالک را برای خدا میخواهد. و تفاوت علاقهها به همان اندازه است که انگیزهی علاقهها با هم تفاوت دارند.
🔸 و آنها میدانستند و مالک میدانست که ولی، بیش از او به #منافع او آگاهی دارد. آخر، دید ما محدود است؛ خیلی که ببیند بیش از این گذرگاه هستی -این محدودهی هفتاد ساله- و این فرصت از زمان را نمیبیند، از قانونها، از عوامل حاکم بر تمام هستی آگاهی ندارد و چه بسا که آنچه در این محدوده و در این هفتاد سال مفید باشد، در مجموعهی حیاتها و زندگانیهای ما جز ضرر چیزی نداشته باشد.
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 برگرفته از کتاب #غدیر
📖 صفحات ۱۷ و ۱۸
حکایتی شگفت از عمر بن عبدالعزیز (م 101ق) و حدیث غدیر، به روایت ابوالفرج اصفهانی (م 356)
مردی به نام یزید بن عیسی بن مورق، از موالی امام علی (ع)، در شهرک خناصره ـ شهری از توابع حلب ـ بر عمر بن عبدالعزیز وارد شد، در حالی که خلیفه به افراد غریب 200 درهم [سکه نقره] می داد.
عمر بن عبدالعزیز از یزید بن عیسی پرسید: از کجا هستی؟ گفت: حجاز. پرسید: کجای حجاز؟ گفت: مدینه. پرسید: کدام طایفه؟ گفت: قریش. پرسید: کدام جماعت از آنان؟ گفت: بنی هاشم. پرسید: از کدام دسته آنان؟ گفت: مولی علیّ. [از موالی امام علی هستم] و ساکت شد. گفت: کی؟ گفت: ابن ابی طالب.
عمر نشست، عبا را پهن کرد، و دست روی سینه گذاشت و گفت: و اَنا واللّه مولی علیّ. به خدا سوگند من هم از موالی علی هستم. بعد عمر ادامه داد: شهادت می دهم که شماری از کسانی که رسول را درک کردند، گفتند که رسول (ص) فرمود: من کنتُ مولاه، فعلیّ مولاه. بعد هم ـ با این که به دیگران 200 درهم می داد دستور داد تا ـ به یزید پنجاه دینار ـ سکه طلا ـ بدهند و این به سبب آن است که از موالی علی است.
سپس از او پرسید: آیا تو هم وظیفه ای [پولی از بیت المال] می گیری؟ گفت خیر؛ عمر برای او وظیفه ای قرار داد و به او گفت: به سرزمین خودت برو، این پول همان طور که به دیگران می رسد، برای تو هم خواهد رسید.
متن عربی روایت چنین است:
أخبرنا محمد بن العبّاس اليزيديّ قال حدّثنا عمر بن شبّة قال حدّثنا عيسى بن عبد اللّه بن محمد بن عمر بن عليّ قال أخبرني يزيد بن عيسى بن مورق قال:
كنت بالشام زمن ولي عمر بن عبد العزيز، و كان بخناصرة و كان يعطي الغرباء مائتي درهم. قال: فجئته فأجده متكئا على إزار و كساء من صوف. فقال لي: ممن أنت؟ قلت: من أهل الحجاز. قال: من أيّهم؟ قلت: من أهل المدينة. قال: من أيّهم؟ قلت: من قريش. قال: من أيّ قريش؟ قلت: من بني هاشم. قال: من أيّ بني هاشم؟ قلت: مولى عليّ. قال: من عليّ؟ فسكتّ. قال: من؟! فقلت: ابن أبي طالب. فجلس و طرح الكساء ثم وضع يده على صدره و قال: و أنا و اللّه مولى عليّ، ثم قال: أشهد على عدد ممّن أدرك النبيّ صلى اللّه عليه و سلم/ يقول: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم: «من كنت مولاه فعليّ مولاه». أين مزاحم [1]؟ كم تعطي مثله؟ قال: مائتي درهم. قال: أعطه خمسين دينارا لولائه من عليّ. ثم قال: أ في فرض أنت؟ قلت لا. قال: و افرض له، ثم قال: الحق بلادك فإنه سيأتيك إن شاء اللّه ما يأتي غيرك. (الاغانی: 9/181)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین مهم رهبر معظم انقلاب پیرامون غدیر
غدیر مساله ای شخصی نیست
غدیر یعنی احقیت و صلاحیت کسی که شایستگی مدیریت و رهبری کلان پروژه الهی را دارد
دعوای ما با ناکثین بیعت غدیر دعوای شخصی نیست
دعوای حق و باطل است
دعوای انحراف از مسیر پروژه الهی است.
اگر خوب حقیقت غدیر بیان شود، آنوقت همه می فهمند غدیر چیست.
و مساله غدیر یعنی احقیت و حقانیت رهبریِ کلان پروژه الهی هنوز هم ادامه دارد.
سوال اصلی این است آیا فقیه جامع الشرایط مقابل کفر و پروژه های کفار ایستاده است
یا بن سلمان و غیره؟
لذا منازعه را به دعواهای شخصی تنزل ندهید
مساله امروز را درک کنید و حقیقت غدیر را اینگونه بیان کنید.
محمد علی رنجبر
💢 تواتر غدیر
🔹 علامه امینی از کتابهای ٣۶٠ نفر از مفسران و دانشمندان اهل سنت، عبارات حدیث غدیر را نقل کرده است.
🔸 سبط ابن جوزی، از بزرگان اهل سنت، میگوید: «علما اتفاق دارند که قصه غدیر پس از بازگشت پیامبر از سفر حجةالوداع در هیجدهم ذیالحجه روی داد. آن حضرت اصحاب و یارانش، که بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر بودند، را جمع کرد و فرمود: هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست». سبط بن جوزی تأکید میکند که پیامبر صلیاللهعلیهوآله این عبارات را صریح و بدون تلویح و اشاره بیان فرمود.
🔹 ابن حجر هیثمی، یکی دیگر از بزرگان اهل سنت، مینویسد: «در صحت حدیث غدیر، شکی نیست. بیشتر سندهای این حدیث، صحیح و حسن است و سخن کسی که به این حدیث ایراد بگیرد، ارزش ندارد».
🔸 ذهبی نیز نقل میکند: «طبری اسناد و طرق حدیث غدیر خم را در مجموعهای چهار جلدی جمعآوری کرده است و من بخشی از آن را دیده و از گستردگی دامنه این روایات مبهوت شدم و به واقع شدن واقعه غدیر جزم و قطع پیدا کردم».
🔹 علامه مجلسی از 105 کتاب حدیثی شیعی، حدیث غدیر را نقل میکند که صاحبان کتب به طرق مختلفْ حدیث غدیر را نقل کردهاند. وی در ادامه مینویسد: «گمان نمیکنم که هیچ انسان عاقلی در ثبوت و تواتر حدیث غدیر شک کند بعد از آنکه روایات غدیر را ما نقل کردیم؛ با اینکه آنچه ما نقل کردیم، تنها قلیلی از روایات کثیری بود که در رابطه با غدیر وارد شده است»
🌐 مطالعهی بیشتر:
https://btid.org/fa/news/214191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ 📹 #غدیر، قاعده اسلام
🏷 #بزرگترین_عید_برترین_تبیین
🌟 غدیر، قاعده اسلام
🔻 حضرت آیتالله خامنهای:
ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه و قاعده است. پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر، این قاعده را وضع کرد؛ آن قاعده چیست؟ قاعدهی امامت؛ قاعدهی ولایت. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
Sous Titre PodCast05 - Eyd-e Ghadir Dar Ghadim.mp3
17.53M
🎙 #پادکست_سوتیتر
از همان دوران قدیم مردم ایران علاقه خاصی به اهلبیت و بهویژه امام علی داشتند. تاجاییکه عید غدیر حتی در قرن چهارم هم در ایران تعطیل بود.
در این قسمت از #پادکست سوتیتر از تاریخ و سنتهای برگزاری جشن غدیر در ایران صحبت کردیم. از آلبویه تا دفاع مقدس.
سید محمود افندی آلوسی بغدادی (متوفای ۱۲۷۰) فقیه، مفسر، ادیب و مفتی وشیخ العلمای حنفیان بغداد بود.
وی در کتاب تفسیرش می نویسد:
اعتقاد به وارد شدن این سگ (سگ اصحاب کهف) به بهشت به شهرت رسیده است تا جایی که برخی از شیعیان فرزندانشان را به «کلب علی» (سگ علی) نامگذاری می کنند و کسی که چنین نامگذاری شده از باب قیاس اولویت امید نجات و بهشتی شدن دارد و چنین سروده شده است:
سگ جوانان کهف نجات یافت و بهشتی شد. چگونه فردای قیامت سگ علی بهشتی نشود؟
و به جان خودم سوگند اگر علی (کرم الله تعالی وجهه) او را به عنوان سگ خود بپذیرد نجات یافته و بهشتی می شود.
وقد اشتهر القول بدخول هذا الکلب ( اي كلب اصحاب الكهف) الجنة حتى إن بعض الشیعة یسمون أبناءهم بکلب علی ویؤمل من سمی بذلک النجاة بالقیاس الأولوی على ما ذکر و ینشد:
فتیة الکهف نجا کلبهم ... کیف لا ینجو غدا کلب علی
ولعمری إن قبله علی کرم الله تعالى وجهه کلبا له نجا ...
الآلوسی البغدادی الحنفی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج15، ص226.
🟡۱۰ اقتصاد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ کدامند؟
فوربز ایندیا در جدیدترین گزارش خود به بررسی ۱۰ اقتصاد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ پرداخته است. بر اساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا همچنان جایگاه خود را بهعنوان اقتصاد برتر جهان حفظ کرده است.
در ابتدای ماه جولای سال جاری کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و هند بهعنوان پنج قدرت اقتصادی جهان معرفی شدهاند. تولید ناخالص داخلی یکی از معیارهای اصلی ارزیابی توان اقتصادی کشورها محسوب میشود. فوربز ایندیا در جدیدترین گزارش خود به بررسی ۱۰ اقتصاد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ پرداخته است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم زمانه علی(ع) تحمل علی(ع) را نداشتند
نه تحمل عدالت او را داشتند و دیانت اش را.
آن مردم به خواصِ زیرکِ اهل سیاست و ثروت سواری دادند.
پیمان شکستند. شمشیر کشیدند.
مزد خدمات بی بدیل علی(ع) در صدر اسلام را با سقط فرزند در رحم همسر جوانش دادند و چه صبری داشت آن مرد.
امروز هم برخی علی(ع) عادل بدون دیانت را ترجیح میدهند، می گویند: علی(ع) باشد اما تقید به احکام دین نه! گروه دیگر نیز از علی(ع) دیانت بدون عدالت را طلب میکنند. انسان، انسانیت، جامعه، مکتب، ایدئولوژی و مذهب بدون علی(ع) جسم بدون روح است.
💢منطق شیعه درباره واقعه غدیر
#شهید_مطهری
یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ (مائده/ 67)
اینجا لحن، خیلی شدید است.ای پیامبر! آنچه را که بر تو نازل شد، تبلیغ کن و اگر تبلیغ نکنی رسالت الهی را تبلیغ نکرده ای...
اجمالًا خود آیه نشان می دهد که موضوع آنچنان مهم است که اگر پیغمبر آن را تبلیغ نکند، اصلًا رسالتش را ابلاغ نکرده است.
سوره مائده به اتفاق شیعه و سنی آخرین سوره ای است که بر پیغمبر نازل شده و این آیات جزء آخرین آیاتی است که بر پیغمبر نازل شده است...
شیعه سؤال می کند این دستوری که جزء آخرین دستورهاست و آنقدر مهم است که اگر پیغمبر آن را ابلاغ نکند همه گذشته ها کأن لم یکن است، چیست؟
شما نمی توانید موضوعی نشان بدهید که مربوط به سالهای آخر عمر پیغمبر و اهمیتش در آن درجه باشد که اگر ابلاغ نشود هیچ چیز ابلاغ نشده است.
ولی ما می گوییم آن موضوع، مسأله امامت است که اگر نباشد، همه چیز کأن لم یکن است، یعنی شیرازه اسلام از هم می پاشد. به علاوه، شیعه از کلمات و روایات خود اهل تسنن دلیل می آورد که این آیه در غدیر خم نازل شده است
📚کتاب امامت و رهبری، ص39
مدل حکمرانی ارایه شده در غدیر خم کامل ترین و پیشرفته ترین شکل اداره جهان است.
غدیر یعنی جامعه_عادلانه ای که در آن کسی محتاج آب، غذاو مسکن نباشد. چنانکه حضرت امیرالمؤمنین نتیجه حکمرانی خود را چنین گزارش میدهند:
در کوفه پایین ترین شغل ها نان گندم میخورند،خانه دارندو از آب گوارا می نوشند.
بحارالأنوار،ج40 ص327.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فیلمی عجیب و قابل تامل از آمریکا
این چند سال ابزار شبکه ی اجتماعی به کمک غرب آمد و الا آنچه زیر پوست سرزمین هایشان در حال رخ دادن است همه را شوکه و آنها را سوژه ی عالم میکرد...
شهر لس آنجلس با 70 هزار نفر که رسما به عنوان بیخانمان طبقهبندی شدهاند، از نیویورک پیشی گرفته و دارای بیشترین جمعیت بیخانمان در آمریکاست؛ با این حال، این تعداد احتمالا بسیار پایینتر از آمار واقعی است، زیرا برآورد جمعیت بیخانمان بسیار دشوار است...
گفت: استادمان گفته: اگر در ایران بمانید، همه نهایت آرایشگر زنانه می شوید! این را به دختران در حال تحصیل در رشته ژنتیک گفته است!
لطفا اگر کسی اطلاع دارد - بی زبان طعنه - خبر دهد که معلمین مدارس و اساتید دانشگاه های ما با چه معیارها و شاخص هایی انتخاب می شوند؟
فرمود: اگر یک انسان را بی گناه بکشی به منزله این است که تمام بشریت را کشته ای و اگر یک انسان را به حق احیا کنی به منزله این است که تمام بشریت را احیا کرده ای... و این کشتن و احیا کردن، فقط جسمانی نیست...
از جمله کسانی که دستشان به خون انسانهای زیادی آغشته است. خون هویت و ارزش و امید و اعتماد به خود و کشور خود برخی استادنماهایی هستند که هرگز ما خبر نداریم در سرزمین ما به چه شکل استاد می شوند.
از زمان دانشجویی خودم که متاسفانه تجربه های تلخی دارم تا امروز که دانشجویان زیادی وقت مشاوره میخواهند و با هم صحبت می کنیم یک موضوع آزاردهنده مشترک دارند بنام اساتیدشان! این مسئله برایم به بحران تبدیل شده که باید برایش فکری کرد.
باید فکر کنیم که راه حل چیست!
این چندمین بار است که دانشجویی می گوید خودش را باخته و دیگر علاقه ای به تحصیل ندارد. یا تصور می کند که تنها راه موفقیت رفتن از ایران است!
مادرش با غصه آمده می گوید: ما را بیچاره کرده. می گوید من باید بروم خارج از کشور. وگرنه هیچی نمی شوم! وقتی هم علتش را می پرسم می گوید استادشان گفته اینجا بمانید هیچی نمی شوید!
صدایش زدم و گفتم: چی شده؟ با اضطراب و غم خاصی گفت: من میخواهم درس بخوانم، علاقه دارم، استعداد دارم، هیچ وقت هم به خارج از کشور فکر نمی کردم، اما استادی داریم که مدام می گوید هر طور شده جمع کنید بروید! اگر اینجا بمانید به هیچ جا نمی رسید!
با ناراحتی و خون به جوش آمده گفتم: اصلا اینطور نیست! همین الان دستت را بگیرم ببرم پیش اساتید خوب و دانشجویان فعالی که در بهترین محیط ها با بهترین امکانات در حال فعالیت هستند؟
یا حتی دانشجویان و اساتیدی که با حداقل امکانات و شرایط اما با هدف رشد کشور در حال تلاش توام با صبر و تحمل سختی ها هستند و پر از دستاورد و ثمر برای کشور بودند؟ گره ها باز کردند. موانع زیادی را برطرف کردند و همه کس شدند!
من در همین کشور درس خواندم، دانشگاه رفتم، شاغل شدم، کسب درآمدم شروع شد. ارتقا پیدا کردم... رفتن برای تجربه نظام آموزشی یا دیدن دنیا در مقاطع بالا اشکالی ندارد! اما با این نگاه و با این تلقینات در این مرحله از تحصیل، همین الان که باید با قوت و جدیت درس بخوانی، آنقدر امید و انگیزه و انرژی ات گرفته می شود که نتوانی خوب درس بخوانی و سابقه تحصیلی خوبی برای خودت بسازی حتی اگر بخواهی جایی بروی! ضمن اینکه همین الان افراد زیادی هستند که هیچ جا نرفتند و همینجا تا بالاترین مدارج علمی و تحصیلی را طی کرده اند و الان صاحب شغل و درآمد در فضای علمی و کاری هستند و خوش درخشیده اند.
از رحمت خدا به دور باشند تک تک کسانی که در جایگاه استادی امید و انرژی را از قلب یک جوان پرنشاط و پر انگیزه می گیرند و رهایش می کنند... نوجوانی که با حمایت خانواده با خرج هزینه با تلاش و پشتکار خودش تصور می کرده باید وارد دانشگاه شود تا بتواند فرد مفیدی برای جامعه اش شود... و بعد در تله تلقینات منفی یک استادنما به دام می افتد...
من خواهش می کنم افراد دغدغه مند کاری کنند! شاید نیاز به یک پویش باشد. شاید نیاز به یک مطالبه همگانی. شاید باید روند گزینش و انتخاب از طریق افراد بی طرف اما تحصیل کرده مرتبط مورد بررسی قرار بگیرد. به راحتی در حال به قتل رساندن امید و انرژی و انگیزه آینده سازان یک مرز و بوم هستند این افراد و کسی شاید حواسش نیست!
این در حالی ست که دقیقا برعکس در فرانسه و هلند این تجربه را داشتم که مدرسین مدام امید و انگیزه می دهند و هرچقدر هم ضعیف عمل کنی یا امکانات لازم را نداشته باشی، می گویند نه تو می توانی و ادامه بده و هزار داستان انگیزشی می گویند که بهترین های دنیا در سخت ترین زمان ها و دوره ها به جایی رسیدند و کارهای بزرگی را به ثمر رساندند...
✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاش تکذیب بشه:
📊آماری از ورودیهای کنکور
بیشترین درصد قبولی کنکور امسال در بهترین دانشگاههای کشور، عموماً از دهکهای برخودار جامعه بودند و در واقع هر قدر دست شما بیشتر به دهانتان میرسید، امکان اینکه دانشگاه بهتری هم قبول میشدید بالاتر میرفت.
ما رسما به سمت نظام آموزشی طبقاتی هخامنشیان در حرکتیم، طبقات پایین فقط میتوانند در شغل های سطح پایین قرار بگیرند، این بازی باید بهم بخورد.
سهم مدارس و دهکهای مختلف از رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور:
🔹دهک اول، دوم و سوم (کمبرخوردار): ۲ درصد
🔹دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد
🔹دهک اول (ضعیفترین): ۲ دهم درصد
🔹دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد
🔹مدارس دولتی: ۲.۳ درصد
🔹مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد
رهبرانقلاب:یک مطلب دیگر مسئلهی برونسپاری است. این فکر در گذشته در بعضی از مسئولین کشور وجود داشته که ما آموزشوپرورش را از دولت جدا کنیم بدهیم دست بخشهای خصوصی و این خرج سنگین و این بودجهی سنگین را از دوش آموزشوپرورش برداریم! دستشان درد نکند؛ برای نابود کردن کشور، این فکر خوبی است. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است؛ هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند.۱۲/۳/۱۴۰۲
افراد و نهادهایی که در جهت واگذاری امر آموزش به بازار با توسعه مدارس خصوصی قدم برداشتند و به تعبیر رهبری برای نابود کردن کشور اقدام کردند! باید به میزمحاکمه کشیده بشوند.چرا هیچ کس از آنها صریح سوال نمیپرسد و یقه آنها را نمیگیرد که با چه منطقی بجای کمک به کیفیت بخشی۱۴میلیون دانش آموز در مدارس دولتی قارچ گونه مدارس خصوصی زدید؟!
eitaa.com/m_amin_rezai/295
محمدامین_رضایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ رتبه یک انگلیس در بیماریهای مقاربتی!
🔻زمانی که 60 سال قبل، انگلیس اخلاق جنسی را کنار گذاشت، بسیاری از افراد دغدغه مند اخطار دادند که این کار عواقب ناگواری خواهد داشت.
🔻اکنون صحت اخطار این افراد ثابت شده، چرا که در سال گذشته انگلیس رکورد تاریخی بیماری های مقاربتی را شکست.
🔻جالب اینجاست که انگلیس شدیدترین برنامه های آموزش جنسی را در مدارس و حتی مهدکودک ها دارد و وسایل پیشگیری به صورت رایگان توزیع میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این سجده و بوسه، آن عباراتی که دانشجو دانشگاه علامه بر زبان جاری میکند محصول "سلطه وهم تاریخی" است. او نه تنها تحلیلی از تاریخ مملکت خود و بلاهای برآمده از آن توسط اجنبی آزادی خواه ندارد بلکه در نقطه مقابل صاحب "وهم تاریخی" است. برای همه چیز پول خرج کنید! همایش و سمینار بگذارید جز رفع نمودن این توهمات...
.
من جای وزیر علوم بودم
به هزینه دولت یک تور مجانی برای دانشجو میگذاشتم
برود بیست سال جنایت در افغانستان را ببیند
برود ویتنام و نتیجه حضور آمریکا را مطالعه کند
فیلم زنان ویتنام را با دوستانش ببیند
برود زندان گوانتانامو را از نزدیک بررسی کند
برود عراق، میلیون ها کشته جنگ را زندگی کند
بعد از همه این مشاهدات برای این دانشجو بلیط آمریکا را میگرفنم تا تجربه کند این ادعا را.
.
.
وهم در تاریخ
نافهمی در تاریخ
هویت و شخصیت اینگونه می سازد
.
.
برای آن دانشجو:
همان وقت خاله ام، خواهر کوچک مادرم هم بیچاره مننژیت گرفت. یک دوران اسف باری بود در خانه ما. متفقین هم در ایران بودند. خانواده ی من رفتند پیش آمریکایی ها گفتند یک چیزی هست به نام پنی سیلین که #مننژیت را معالجه می کند. سربازهای آمریکایی حاضر نشدند بدهند. گفتند این فقط برای سربازهای #آمریکایی است و خاله من مُرد بیچاره.
خاطرات دکتر نصر(حکمت و سیاست) صفحه ۳۱
این خاطره را یک رعیت یا انسان عادی دوره پهلوی نقل نمیکند! این ماجرا از زبان دکتر سیدحسین نصر رئیس دفتر فرح پهلوی و فرزند دکتر ولی خان الله نصر طبیب دربار در دوره رضاخان از وضعیت شهریور ۱۳۲۰ و قساوت آمریکایی های تازه وارد است.
علیرضا_زادبر