🔴 تاریخ امیرکبیر را فراموش نمی کند
🔹اميركبير كه يک چهره ماندگار در تاريخ ماست. همه حكومت او سه سال بود؛ اما آنقدر اين كار، مهم و بزرگ و جدی بود كه تاريخ اميركبير را فراموش نمی كند (رهبر انقلاب.شهریور ١٣٨٤)
🔹بمناسبت١٢ مهر سالروز قتل اميركبير صدراعظم ناصرالدين شاه
#نابودگر_بابیت
#اعدام_باب
┈┅ ❁❁ ┅┈
💥رمز یک اعدام
👈 چرا امیرکبیر طاهره قره العین را اعدام کرد؟
✔️ استاد ابوالحسنی منذر🔻
💥 قرة العين کیست؟
1⃣ طاهره قرة العين (زرين تاج قزويني) از پيشگامان بابيت در زمان ناصرالدين شاه است كه عمليات كشف حجاب و رفتن وي با چهره كاملا بزک شده و عريان به ميان مردان بابي و همخوانياش با سران بابيه (كه در تاريخ از آن، با عنوان رسوايي بدشت ياد ميشود در تاريخ ثبت شده) [1] است و حتي مورخين بابي و بهايي نيز بدان اشاره دارند. [2]
2⃣ احمد كسروي مينويسد: «... داستان قرة العين شگفتآور است. ولي دليل از آن به سود كيشهاي بابي و بهايي نتوان درآورد. در كوششها نيز زيان قرةالعين كمتر از سودش نبوده، در جستن [3] او از خانهي شوهر و همراهياش با مردان آن داستان بدشت كه خود بهاييان پوشيده نداشتهاند، دستاويز دشمنان بيشتر گرديده تا دستاويز دوستان. اين است در كتابها ديده ميشود كه خواهر عبدالبهاء كه بهاييان او را [بلندمرتبه] ميشمارند در نامهي خود به بهاييان تهران چنين نوشته: «قرة العين يك دفعه بيحكمتي كرد و هنوز از كلهي مردم نميتوانيم به درآوريم.» [4].
💥 چرا قرة العين میخواست ناصرالدینشاه را ببیند؟
3⃣ مرحوم آیت الله شیخ حسین لنكراني معتقد بود: خدمت بزرگ ديگري كه اميركبير به اسلام و ايران كرد، تسريع در اعدام قرة العين، و از بين بردن زمينهي ديدار آن زدن فتانه با ناصرالدين شاه جوان بود كه زمام نفس خويش را در دست نداشت و ممكن بود دلباختهي ناز و غمزهي او شده و اين امر (همراه با سوسه دوانيهاي دول اجنبي ذي نفع در ماجرا) كار پايان دادن به غائلهي ايران سوز بابيان را دچار مشكل سازد.
4⃣ نورالدين چهاردهي، «از افراد ثقهي ازليها» شنيده است «كه طاهره در زمان زنداني بودن خود تقاضاي ملاقات با ناصرالدين شاه نمود و شاه مايل به ازدواج با او بود. درباريان [بخوانيد: اميركبير] از ملاقات طاهره بيمناك شده و وهم داشتند كه شاه تحت سيطرهي طاهره قرار گيرد و زيبايي او موجب شود كه شاه مفتونش گردد، لذا مرگ او را جلو آوردند.» [5].
📚 منبع: مقاله ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺁﻳﺖﺍﷲ ﻟﻨﻜﺮﺍﻧﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﺑﺎﺑﻲﮔﺮﻱ ﻭ ﺑﻬﺎﻳﻲﮔﺮﻱ، فصلنامه مطالعات تاریخی
پاورقی
[1] براي شرح ماجرا ر. ك: ناسخا لتواريخ، بخش قاجاريه، لسانالملك سپهر 3 / 219، 220 و 239؛ فتنهي باب، اعتضاد السلطنه، تعليقات عبدالحسين نوايي، صص 178 - 187؛ قرةالعين، درآمدي بر تاريخ بيحجابي در ايران، سينا واحد، ص 13 به بعد.
[2] ر. ك: الكواكب الدريه، آواره، 1 / 127، به بعد؛ طاهره قرةالعين، حسام بقايي (به نقل از: عباس افندي)؛ مطالع الانوار....، عبدالحميد اشراق خاوري، صص 249 و 301؛ حضرت بهاءالله، محمدعلي فيضي، صص 41 - 42.
[3] بيرون رفتن.
[4] بهاييگري، ص 85. در مورد قرةالعين و بهاييها، همچنين ر. ك: فلسفهي نيكو، حسن نيكو،3 / 107 به بعد.
[5] باب كيست و سخن او چيست، نورالدين چهاردهي، صص 86 و 87. دربارهي خوش آمدن شاه جوان از قرةالعين، ر. ك: قبلهي عالم، عباس امانت، ص 296.
HCS_Volume 10_Issue 2_Pages 109-129.pdf
260.8K
✅تهاجم اعراب مسلمان به ایران، عملیات جهادی یا کشور گشایی!!!
🔹خلاصه
🔻 بر خلاف باور معمول، يورش عربها به سرزمین ایران با هدفی مقدس یعنی؛ به منظور ترویج و اشاعه ی دین اسلام و نجات مردم تحت ستم حکومت ساسانی، صورت نگرفته است. این جنگ ها، جنگ های مادی و با انگیزه خشونت طلبی و به دست آوردن غنائم بوده است. به بیانی دیگر، عربهای مهاجم، بیشتر در پی اعمال حاکمیت و تأمین نیازهای مادی خود بودند تا دعوت مردم به دین اسلام. علاوه بر اهداف غیردینی، عواملی دیگر از جمله، مغایرت این نوع پیکارهای تهاجمی عربها با فلسفه و ضرورت جهاد دفاعی در اسلام و شروع عملیات نظامی بدون اذن و اطلاع پیامبر - به عنوان رهبر حکومت اسلامی - سبب گردید که چنین اقدام نظامی عربها در شرع اسلام از حقانیت و مشروعیت دینی برخوردار نباشد.
🔹مقاله ایی از
▪️جواد عباسی(دانشیار بازنشسته گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی)
▪️محمد تقی ایمان پور(استاد گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی مشهد)
▪️ حسین مفتخری(استاد گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی)
🔴 سرباز 19 ساله انگلیسی قربانی آزار جنسی فرمانده!
فرمانده حتی توبیخ هم نشد!
📈 بر اساس گزارش تحقیقات داخلی ارتش، یک سرباز 19 ساله پس از آزار جنسی فرماندهاش جان خود را از دست داده است.
🔹او در اکتبر 2021 بیش از 1000 پیام و پست صوتی آزاردهنده از فرمانده خود دریافت کرده است. در نوامبر، این تعداد به بیش از 3500 پیام افزایش یافت.
🔹مادر این دختر قربانی، در مصاحبه با بی بی سی گفت: دخترش به دلیل نحوه برخورد با شکایت تجاوز جنسی قبلی توسط ارتش، تمایلی به گزارش این آزار جدید نداشت.
❇️ این پرونده پرسشهای گستردهتری را پیرامون «فرهنگ زنستیزی نهادی» در پادگانهای ارتش مطرح میکند. بر اساس گزارشی در سال 2021، تقریباً دو سوم از زنان در نیروهای مسلح در طول دوران حرفهای خود زورگویی، آزار و اذیت جنسی و تبعیض را تجربه کردهاند.
#حجاب
#واقعیات_غرب
#زن_ستیزی
منبع:
https://www.theguardian.com/uk-news/2023/oct/04/soldier-jaysley-beck-took-her-own-life-sexual-harassment-army
✅داشتن شاهنامه نزد عشایر جرم است !!
🔸 در زمان رضاخان در سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۴داشتن شاهنامه فردوسی نزد عشایر جرم محسوب میشد! چون با خواندن آن شخص خودش را در قالب رستم و سهراب می دید و دیگر نمیتوانست ضعیف و توسری خور باشد.
📚نامه نور بهمن 1358 شماره 6 و 7،صفحه ۱۲۷
📚عشایر مرکزی ایران،جواد صفی نژاد،صفحه ۵۷۸
سرنگونی غرب وحشی
تاریخ دورهی استعمار را بخوانید تا ببینید غربیها علیرغم ظاهر نونوارِ اتوکشیدهی ادکلنزدهی منظم و مرتب و داعیههای حقوق بشرشان، چه وحشیگری عظیمی در این مقوله کردند. نه اینکه فقط آدمها را بکُشند؛ در دور نگهداشتن ملتهای تحت استعمارِ خودشان از عرصهی پیشرفت و امکان پیشرفت در همهی زمینهها هم تلاش زیادی کردند.
رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
مخالفت مؤمنِ به اسلام با تمدن غربی به خاطر پیشرفت علمی و مبارزهی با خرافات و علمی كردن همهی روابط اجتماعی نیست؛ به خاطر خلأ معنویت و فضیلت در این مجموعهی دنیایی است. البته این سرنوشت غرب بود كه به این ورطه دچار شود. روحانیتی كه غرب قبل از رنسانس اروپا به آن دچار بود- آن كجفكریها، آن واپسگراییها، آن تعصبهای عنادآمیز و بكلی دور از عقل و منطق- واكنشاش همینها هم بود. وقتی با علم و پیشرفت مخالفت میكردند و انسانها را به جرایم موهوم، زنده زنده در آتش میسوزاندند- این مربوط به همین دو سه قرن پیش اروپاست؛ مال خیلی قدیم نیست- وقتی خرافات زشت بر همهی شئون فكری و معنوی اروپا و كلیسای آنروز حاكم بود، نتیجهاش میشود همین چیزی كه در اروپا پیش آمد و اروپا را در این سراشیب انداخت.
شما جوانها آنروز را خواهید دید كه این دنیای متمدن غربی از نبود معنویت، دچار هلاكت و نابودی خواهد شد؛ از اوج تواناییها و اقتداری كه امروز از آن برخوردار است، به حضیض ذلت و ناتوانی خواهد افتاد. نتایج فعل و انفعالات تاریخی، سریع و زودرس نیست. روزی این نتایج دیده خواهد شد كه دیگر علاجپذیر نیست؛ و آنروز برای تمدن غربی فراخواهد رسید؛ هشدارش را هم همین امروز خود روشنبینان غربی دارند میدهند.
این بهخاطر چه بود؟ اینها در علم مشكلی نداشتند. از طریق این علم، ثروت بیاندازه هم كشف كردند و بهدست آوردند؛ از ثروتهای زیرزمینی و منابع خدادادی هم حد اكثر استفاده را كردند؛ به فضا هم رفتند؛ به اعماق اجسام هم پیبردند؛ در پیشرفت علمی كار زیادی كردند و از این علم هم برای بهدست آوردن ثروت و قدرت و سیاست و همه چیز، حداكثرِ استفادههای مشروع و نامشروع را كردند؛ با همین علم استعمار كردند؛ كشتارهای گوناگون جهانی كردند؛ میلیونها انسان را اروپاییها در قرن اخیر و در جنگهای مختلف و حوادث گوناگون كشتند؛ بنابراین اینها در علم مشكلی نداشتند؛ اما علم بدون هدایت و فضیلت و معنویت و انسانیت، و علم ناظرِ فقط به دنیا و غمض عین از آخرت، نتیجهاش همین است. اول، جلوهیی به زندگی میبخشد و قدرت و ثروت و زیبایی میدهد- «للباطل جولة»- اما آخر قضیه این است؛ و این ادامه پیدا خواهد كرد. شما بدانید وحشیگری اخلاقی جوامع مترقی و متمدنی كه از معنویت بویی نبردهاند، روز به روز بیشتر خواهد شد و همین وحشیگری، لغزشگاه بزرگ تمدن غربیِ امروز است و آنها را سرنگون خواهد كرد.
مقام معظم رهبری ۱۳۸۳/۰۳/۲۲
کتاب همراه با جلدی با طعم پوست انسان
«مگان روزنبلوم» کتابدار آمریکایی برای تحقیق درباره کتابهای ساخته شده از پوست انسان، از کتابخانه هوگتون دانشگاه هاروارد بازدید کرد. او به دنبال کتابی به نام «سرنوشتهای انسان» بود که توسط نویسندهای فرانسوی به نام آرسن هوسای نوشته شده است.
در اواخر قرن هفدهم بعضی از پزشکان فاسد از پوست اجساد انسانها برای ساخت کتاب استفاده میکردند. البته این کار به همین سالها خلاصه نمیشود و دهههای بعد کلکسیونرهای کتاب نیز به این کار علاقه نشان میدهند.
روش آنتروپودرمیک یا ساخت جلد کتاب از پوست انسان گفته میشود در سالهای معاصر نیز به طور مخفی رواج داشته است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان میدهد بیشتر کتابهای تولید شده به این روش به طور مخفی توسط کلکسیونرهای ناشناس خریداری میشده است و مکان فعلی آنها نامعلوم است. کتاب دانشگاه هاروارد یکی از معدود نسخههای موجود از این نوع کتابهاست که در موزه این دانشگاه نگهداری میشود.
روزنبلوم مینویسد: بارها بسیاری از کارشناسان به کتابخانه دانشگاه هاروارد پیشنهاد کردند که جلد این کتاب از قسمتهای دیگر کتاب جدا شده و دفن شوند. آنها میگویند جلد این کتاب از پوست انسان ساخته شده و نوعی هتک حرمت به جایگاه انسانی محسوب میشود. آنها میگویند حتی نازیها نیز برای ساخت کتابهای خود از پوست زندانیان خود استفاده نمیکردند و هیچ مدرکی دال بر چنین اقدامی وجود ندارد.
📚منبع 👈 اینجا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢نمایش ذات نژادپرستانه غربیان در رفتار نماینده خودخوانده خدا و مسیح در روی زمین!
ــــــــــــــــــــ
🔷ببینید واکنش نژادپرستانه #پاپ فرانسیس را به احوالپرسی یک کاردینال سیاهپوست!
#منتسکیو در کتاب روح القوانين، که یکی از کتابهای مقدس دنیای مدرن و منبع فکری روشنفکران غربزده وطنی به شمار میرود و از آن به عنوان یکی از مهمترين کتابها در حوزه آزادی، حقوق طبيعی، برابری، تفکيک قوا و امثال آن یاد میشود، میگوید: «اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بينی پهن کمتر میتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نمیکنم خدا با شعوری که دارد اين موجود کريه را با آن موهای وزوزی و لبهای کلفت و بينی پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد میآيد که پس ما دودمان مسيحی نيستيم.» (روح القوانين، کتاب 15، فصل5)
🔻این نگاههای نژادپرستانه و غیرانسانی را بگذارید در کنار نگاه بلند قرآنی و اسلامی که تا همیشه زندگی وجدان آدمیان را خطاب قرار میدهد که:
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير(حجرات، ۱۳)
مقایسه کنید با بوسه مرجع تقلید شیعه، مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی (ره)بر دستان یک طلبه سیاهپوست.
🔻و عجیب است که این فرهنگ منحط غربی برخی از آدمنمایان را چنان مسخ کرده است که قرآن را به جرم نادیدهگرفتن حقوق انسانها و ترویج خشونت و #نژادپرستی آتش میزنند!
احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غرب راه رفته است و امروز به این نقطه ترسناک رسیده است. دیر یا زود هر دختری میفهمد که دست و دلبازی درباره خودش در خصوص پوشش و روابط، اول از همه به خودش آسیب میزند. اما خب گاهی خیلی دیر میشود...
کشوری که دختر حتی در مدرسه امنیت جسمی و روانی ندارد و حتی قاضی کشورش هم از او حمایت نمیکند چه نشانی از حرکتش به سمت رشد و تمدن دیده میشود؟
تلنگر نیست؟ در سرزمینی که خود را پیشرو در مسیر حمایت از حقوق زنان معرفی میکند، پسری که احساس میکند دختر است، از دختری که دختر است، دارای حقوق بیشتری است... به نظر نمیرسد همه چی بازی است؟ و همچنان زنان ابزار کامجویی مردانند؟
دوستی ایرانی که در غرب حجاب هم ندارد، از شوک شدنش هنگام ناخواسته مواجه شدنش با راهپیمایی این گروه خاص میگفت. فیلمهایی نشان داد که حتی امکان نشرش هم نیست. مردانی بدون هیچ لباس و دامن توری رنگین کمانی که احساس میکنند زن هستند...
دوست دیگرشان که او هم طرفدار آزادی بوده با دیدن این صحنهها حالش بد شده و گفته واقعا چنین تصوری نداشته و دیگر تا این حد نمیدانسته چنین صحنههایی رقم می زنند و تا این حد فاسد و بیمارند...
@ninfrance
♦️پیشبینی سازمان ملل از کاهش جمعیت ایران به زیر ۸۰ میلیون نفر تا سال ۲۱۰۰
🇮🇳 هند: ۱۵۳۳ میلیون نفر
🇨🇳 چین: ۷۷۱ میلیون
🇳🇬 نیجریه: ۵۴۶ میلیون
🇵🇰 پاکستان: ۴۸۷ میلیون
🇺🇸 آمریکا: ۳۹۴ میلیون
🇮🇩 اندونزی: ۲۹۷ میلیون
🇪🇬 مصر: ۲۰۵ میلیون
🇧🇷 برزیل: ۱۸۵ میلیون
🇵🇭 فیلیپین: ۱۸۰ میلیون
🇧🇩 بنگلادش: ۱۷۷ میلیون
🇲🇽 مکزیک: ۱۱۶ میلیون
🇷🇺 روسیه: ۱۱۲ میلیون
🇮🇶 عراق: ۱۱۱ میلیون
🇦🇫 افغانستان: ۱۱۰ میلیون
🇻🇳 ویتنام: ۹۱ میلیون
🇲🇱 مالی: ۸۷ میلیون
🇹🇷 ترکیه: ۸۲ میلیون
🇮🇷 ایران: ۷۹ میلیون
🇿🇦 آفریقای جنوبی: ۷۴ میلیون
🇾🇪 یمن: ۷۴ میلیون
🇯🇵 ژاپن: ۷۴ میلیون
🇬🇧 انگلستان: ۷۰ میلیون
🇩🇪 آلمان: ۶۸ میلیون
🇫🇷 فرانسه: ۶۰ میلیون
🇨🇦 کانادا: ۵۳ میلیون
🇸🇦 عربستان سعودی: ۵۰ میلیون
بر اساس نتایج رتبهبندی تایمز ۲۰۲۴:
برترین دانشگاههای ایران در هر کدام از شاخصهای پنجگانه، عبارتند از:
۱. در شاخص آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛
۲. در شاخص محیط پژوهشی، دانشگاه علم و صنعت ایران؛
۳. در شاخص کیفیت پژوهش، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛
۴. در شاخص چشمانداز بینالمللی، «دانشگاه بینالمللی قم»؛
۵. و در شاخص ارتباط با صنعت، دانشگاه صنعتی شریف.
بانک جهانی: اقتصاد ایران امسال ۲برابر خاورمیانه رشد میکند
🔹 بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد 1.9درصدی را برای اقتصاد این منطقه در سال 2023 پیشبینی کرده است.
🔹 بانک جهانی در گزارش خود پیشبینی کرده است اقتصاد ایران بیش از 2 برابر متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2023 رشد کند. در حالی که ایران در سال پیش رشد اقتصادی 3.8درصدی را تجربه کرده بود بر اساس پیشبینی بانک جهانی این رقم در سال جاری به 4.1 درصد افزایش خواهد یافت.
انقلاب در وجدان عمومی جهان.mp3
3.91M
🔰 اسرائیل یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه اینها امروز نمیتواند برای خودش تأمین امنیت کند؛
بنده این را یک چیز کوچک نمیبینم... انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده است.
💠 مرحوم استاد سید منیر الدین حسینی:
اینکه اسرائیل زورش به جنوب لبنان نمیرسد این را بنده یک چیز کوچک نمیبینم.
اسرائیل یعنی بیشترین سهام خبری دنیا، بیشترین سهام پولی دنیا، بیشترین سهام تکنولوژی دنیا؛ یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا.
اما با همه اینها امروز اسرائیل نمیتواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید.
انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده.
این جسارت روحی که حزب الله میتواند بایستد تا اسرائیل را به زانو دربیاورد تا در وجدان عمومی جهان نباشد، نمیتوانند؛ و این وجدان عمومی در جهان توسط انقلاب اسلامی بوجود آمده.
این را من قطعی میدانم که انقلاب شکست نمیخورد و دلیلش همین وجدان عمومی است.
تکنوکراسی در عالم در حال شکست است و این شکست اسرائیل در برابر حزب الله هم از نشانه های همین امر است.
مبانی فکری غرب در برابر ارتقاء وجدان عمومی مردم دنیا در حال شکسته شدن است. تئورسین های غرب نمیتوانند این شکست های مدیریت را حل کند.
نه فقط علوم انسانی که تئوری های محاسباتی آنها مثل ریاضیاتشان هم وابسته است و فروریختنی.
به نظر من انقلاب فرهنگی در عالم آغاز شده، یعنی انگیزه مردم جهان دیگر در ساختار اندیشه قبل جریان ندارد.
این تغییر فرهنگی، ضروری است؛ منتهی کار ما باید این باشد که حضور و نقش انقلاب اسلامی را در این دگرگونی بالا ببریم.
🔰حقیقت جنگ با #اسراییل
امام موسی صدر:
«جنگ ما با اسرائیل جنگ با یک مجموعه از انسانها نیست، بلکه این جنگ در واقع نبردی است با فساد و انحراف و ستم و اندیشه ی تبعیض نژادی....
اسرائیل شرّ مطلق است. اسرائیل ضد اسلام، ضد مسیحیت، ضد ایمان، ضد قومیت عربی، ضد انسانیت و ضد میهن است. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. ما اسرائیل را شرّ مطلق می دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما درکنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصا در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمی شناسم.»
📗 منبع: جلد دوازدهم مجموعه «گام به گام با امام موسی صدر»
💹ورزش ایران کجا و عربستان؟!
ورزش یکی از شاخص های ارزیابی توسعه کشورهاست. وقتی پرسپولیس به النصر باخت تحلیلگران عجول توسعه کاریکاتوری عربستان را به رخ کشیدند!
در حالی که عربستان نوزدهم و ایران هفتم شد
🔻 بازی های آسیایی به پایان راه رسید، در حالی که ایران، به رتبه هفتم جدول صعود کرده بود، عربستان سعودی نتوانست جایگاهی بهتر از رتبه ۱۹ کسب کند.
🔻 عربستان، جایی در میان ۱۰ کشور اول ورزش آسیا ندارد؛ ولو ستاره هایی مثل رونالدو و نیمار را بخرد و کلکسیونی از خارجی ها تشکیل بدهد.
🔻 ورزش در هر کشور، باید از درون بجوشد؛ چاهی نیست که بتوان در آن آب ریخت و به آب رسید.
🔻 فوتبال، ورزش پر طمطراقی است. اما با درست کردن ویترین آن، نمی شود ویترینی از ورزش پیشرفته و موفق ساخت. اگر هم چنان ویترین پر زرق و برقی ساخته شود، بزودی تهی بودن عقبه آن آشکار می شود.
🔻 ورزش ایران، به اعتبار انبوه ظرفیت ها و سرمایه هایش، شایسته حضور در میان پنج کشور اول آسیاست. کاروان ما، ۲۱ مدال نقره کسب کرد که اگر حتی نیمی از آنها به مدال طلا تبدیل می شد، رتبه پنجم در دسترس بود.
🔻 حضور در میان پنج کشور اول شدنی است، به شرط این که اهتمام بیشتری نسبت به نظم و انضباط تیمی، اصلاح روند های بازیکن سالار و صرفا نتیجه محور، عبور از وضعیت فربهی فوتبال و ندیدن دیگر ورزش ها، و مبارزه با دلالان صورت گیرد.
🔴 پیرزنى که فلسطينيان به اسارت گرفتند پایهگذار شهرکهای یهودینشین است
🔺 نوه او در شبکه اجتماعی اکس نوشت:
🔹او مادربزرگ من است. اسیر و به غزه منتقل شد. نام او یاوی آدر است و ۸۵ سال دارد.
🔹او سیستم شهرک سازی کیبوتس را با دستان خود پایهگذاری کرد که به آن اعتقاد داشت. او به صهیونیسم اعتقاد داشت و صهیونیسم او را رها کرد.
خوار و ذلیل
🚩مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از هلند و فرانسه
👇👇👇👇
سریال خانه پوشالی (House of Cards) که منظور کاخ سفید است، یکی از اعصاب خورد کن ترین سریال هایی بود که گذرم به دیدنش افتاد. انقدر کثیف بود که نتوانستم کامل آن را دنبال کنم.
در این سریال بی پرده نشان می دهد که دست یابی به قدرت در آمریکا تا جایگاه ریاست جمهوری با چه فرایندهایی محقق شدنی است. و چقدر خیانت و جنایت پشت دست یابی به هر پست و مقامی رخ می دهد.
در این سریال، در نمایش تمام کارهای پستی که افراد سیاسی در آمریکا برای به قدرت رسیدن انجام می دهند، در قسمتی اهمیت تایید کردن رژیم کودک کش اسرائيل را از سوی کسانی که می خواهند به راس قدرت برسند، نشان می دهد. یعنی نشان می دهد که جامعه ای که حتی تا کارکنان دولتی اش آزاد بودند که از حقیقت رژیم جعلی اسرائيل بگویند. امروز با نفوذ صهیون، کارشان به جایی رسیده است که اگر از اسرائيل به بدی یاد کرده باشند بی شک شغل و سمت خود را از دست می دهند.
در قسمتی از این فیلم نشان می دهد که مردی که در مسیر رسیدن به قدرت است و رقیب او از این اتفاق ناراضی است با بررسی سابقه وی به این نتیجه می رسد که او سالها پیش در مصاحبه ای از اشغالگرایی و جنایت اسرائيل انتقاد کرده.
همین برگ برنده او می شود که با خبر کردن رسانه ها فضایی بسازد که از او مصاحبه کنند که واقعا راست است که او چنین حرفهایی در گذشته زده ؟! و آن فرد هم در شوک چنین واکنشی و نگرانی از، از دست دادن قدرتی که در حال رسیدن به آن است، حرفهای گذشته خود را انکار می کند! و البته که همین حد از سابقه هم او را زمین می زند و نمی گذارند به آنچه در یک قدمی اش بوده برسد و نمره منفی برای او در جهت حمایتش تا رسیدن به قدرت می شود.
امروز دیدم بعد از اعلام حمایت روسای دولت آمریکا از اسرائيل، سریع روسای دولت های اروپایی هم وسط پریدند و اعلام کردند که ما هم حمایت می کنیم... گفته باشیم... و واقعیت این است که حتی اگر از درون موافق هم نباشند، مجبورند... مجبورند چون اگر این تقلیدها را نکنند از حمایتهای قلدر جهان محروم می مانند و یا حتی بلای تحریم دامنشان را می گیرد. در دو دوتا چهارتای مادی و دنیایی تن می دهند به خنثی بودن در پر پر شدن کودکان معصوم و بی گناه و حمایت از جانیان و قاتلین.
قبلا که شاهد این حرکات از رئیس دولت فرانسه بودم و امروز هم از نخست وزیر هلند...
اهمیت داشتن روسای یک دولت مستقل را درک می کنید؟
اهمیت انقلاب مردم ایران را درک می کنید که به برکت فرامین اسلام این وابستگی را نفی کردند و ملاک را حمایت از حق و رد باطل تعیین کردند؟
و تجربه این مدت اخیر را شاهد هستید که وقتی روسا و وزای یک دولت اعتماد به نفس و شخصیت مستقل نداشته باشند چگونه در رفتار و گفتار خوار و ذلیل می شوند که جایگاه و قدرتشان حفظ شود؟
وقتی قدرت روسای دولت یک کشور در ظاهر مستقل، وابسته به اراده روسای یک کشور دیگر باشد، همین می شود که حتی اگر حامی ظالم و دشمن مظلوم باشند، مجبور می شوند برای بقای جایگاه و قدرت خود و داشتن حمایت و پشتیبانی آن ها، حتی از یک ظلم آشکار و یک جنایت هولناک بشری هم چشم پوشی کنند و برای بقای قدرت خود، ظالم و قاتل را تایید و مظلوم مقتول را انکار نمایند.
یک فرایند مشخص دارد داستان. در دنیای فعلی، اگر قدرت های بالاتر که متاسفانه دست ستمگران است را تایید نکنی قدرت خودت را از دست میدهی. پس حق و باطل معنی و ارزش خود را از دست می دهد و برای دو روز مقام و ثروت دنیایی، انسانیت ابدی خود را می فروشند.
این مهم است بدانیم که همه مردم غرب شبیه حاکمانشان فکر نمی کنند و همچنان هستند کسانی که هم دین دارند و هم آزاده اند. و بر این تعداد با هدایت الهی هر روز افزوده می شود...
@ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در فیلم «اسلو» یک دیالوگ خاص بود که فکر میکنم، صرفا در چند جمله، کل داستان فلسطین را نقل میکند:
ابوعلی، یا همان وزیر تبعید شده دارایی فلسطین، در جواب به نماینده اسرائیل که میگوید ما شما را تروریست و قاتل میبینیم که میخواهید ما را به دریا برانید میگوید:
"در کشور من، ما شما را یک ملت وحشی میبینیم که به عنوان تمرین ورزشی به بچههای ما شلیک میکنند.
مردم شما بخاطر عقاید شما در (اروپا) مورد آزار و اذیت قرار گرفتند،
در قتل عام کشته شدند و به فلسطین گریختند!
جایی که فرصت پیدا کردید که عبادت کنید و تلاش کنید و قوی شوید.
ولی وقتی قوی شدید، خانههای ما را آتش زدید، یک میلیون نفر از ما را از فلسطین راندید و امروز کارتان به جایی رسیده است که مدعی هستید هرگز چیزی به نام فلسطین وجود نداشته است!...
در این فیلم صحنههای واقعی غمانگیزی هم قرار داده شده است...
👇👇👇👇👇
اینم قسمت جذاب فیلم «اسلو»
وقتی مامور اسرائیل سوار هواپیمایی میشه و می بینه توش پر از ایرانیه...😄
🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 در هلند و فرانسه
@ninfrance
آرزوی جهانی...
🌱مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران
👇👇👇👇
من تا قبل از اینکه از ایران بروم تصورم این بود که فقط کشور ما مخالف اسرائیل جنایتکار هست یا فقط ما هستیم که پی برده ایم اسرائیل، جنایتکار است و بقیه دنیا اصلا تو باغ نیستند.
شاید هم علتش برخی مخالفان داخلی بودند که عمریست مومنین به حق و حقیقت را با تظاهر به بشر دوستی جهانی، زیر سوال می برند.
اما بعد که رفتم فرانسه و هلند... دیدم چقدر فلسطین، طرفدار دارد. چقدر خوب می فهمند اسرائیلیها غاصبند. چقدر زیادند کسانی که حق و باطل را تشخیص میدهند. و چه قشنگ در راهپیماییهایی به حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین با جدیت شرکت میکنند. (فیلمی از راهپیمایی هلندیها در سال گذشته در کانال گذاشته بودم که بازنشر میکنم و تصاویری از پاریس، وقتی با راهپیمایی عظیم فرانسویها در این خصوص مواجه شدم.)
از آن زمان نگاه خاصتری پیدا کردهام به این ماجرا. که ما پیشگام در مسیر برآورده کردن یک آرزوی جهانی در حرکتیم و این چه ارزشمند و ستودنی است... حس السابقون السابقون، اولئک المقربون به آدم دست میدهد.😊
آرمانهای امام خمینی یکی پس از دیگری در مسیر جهانی شدن است. و این نشانه شیرینی برای پیشبینی آینده است...
@ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ تحقیر مسلمانان
🔞 برهنه کردن و ادرار کردن صهیونیستها بر جسد فلسطینی ها !
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
يايُّهَا النَّبِىُّ جهِدِ الكُفّارَ والمُنفِقينَ واغلُظ عَلَيهِم ومَأوهُم جَهَنَّمُ وبِئسَ المَصير؛
اي پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن، و بر آنها سخت گير، جايگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتي دارند.»
صهیونیستی که همهچیز را درباره تاریخ و اعتقادات شیعه میداند اتان کلبرگ
اتان کلبرگ شیعه شناس رژیم صهیونیستی است که به سال ۱۹۴۳ در تل آویو به دنیا آمده است. وی در کودکی به موسیقی و پیانو علاقه داشته و به همین منظور به مدرسه فنون و موسیقی نیویورک میرود. او در دوره متوسطه است که در کنار زبان عبری به مطالعه زبانهای عربی و انگلیسی علاقهمند میشود. کلبرگ پس از اتمام خدمت سربازی وارد دانشگاه عبری اورشلیم شده و در سالهای ۱۹۶۶ و ۱۹۶۸ به ترتیب مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را با رتبه عالی پشت سر میگذارد.
وی در ادامه به دانشگاه آکسفورد میرود و در ۱۹۷۱ درجه دکتری را از این دانشگاه کسب میکند. موضوع رساله دکترای اتان کلبرگ «جایگاه صحابه نزد شیعیان دوازده امامی» بود که آن را با راهنمایی ساموئل استرن و ریچارد والزر نگاشته و دفاع میکند. پس از آن کلبرگ، از سال ۱۹۷۲ به عنوان مدرس در گروه مطالعات زبان عربی دانشگاه عبری اورشلیم مشغول به کار میشود. او در سال ۱۹۹۱ به رتبه استاد تمامی ارتقا مییابد و در سال ۲۰۰۶ بازنشسته میشود.
حوزههای مطالعاتی و آموزشی
زمینههای مطالعاتی و تخصص اتان کلبرگ شامل تفسیر قرآن، متون عرفانی، ادبیات شیعی قدیم، شهادت در اسلام قرون وسطی و بررسی نسخ خطی عربی بود. در این مدت و مابین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ ریاست مرکز مطالعات آسیایی-آفریقایی مکس شلوسینگر را بر عهده داشته است. وی همچنین در دانشگاههای ییل، پریسنتون و مؤسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه عبری اورشلیم به عنوان استاد میهمان تدریس داشته است.
تاریخ تفکر تمدن
صهیونیستی که همهچیز را درباره تاریخ و اعتقادات شیعه میداند اتان کلبرگ اتان کلبرگ شیعه شناس رژیم ص
اتان کلبرگ ؛ صهیونیست ضد تشیع
صهیونیستی که همهچیز را درباره تاریخ و اعتقادات شیعه میداند اتان کلبرگ
بسیاری از دانشمدان و پژوهشگران دین در غرب همواره در تلاش برای پژوهشهای عمیق و گسترده در دل ادیان مختلف بودهاند. از دیرباز تلاشهایی از سوی غربیها برای شناخت شرق صورت گرفته است. برخی آثار ادبی و تاریخی پدید آمده در یونان و روم را میتوان نمونههایی از مطالعات شرقی نخستین شمرد؛ با این همه ظهور اسلام فصلی نو در روابط شرق و غرب گشود.
باوجود به رسمیت شناخته شدن دین مسیحیت از سوی قرآن و برخوردهای مسالمتآمیز پیامبر (ص) با مسیحیان و دولتهای مسیحی، آنان موضعی خصمانه در برابر اسلام و مسلمانان اتخاذ کردند و تحت تأثیر این موضع، آثاری -ولو اندک- درباره پیامبر، قرآن و مسلمانان پدید آوردند. این رویه خصمانه پس از جنگهای صلیبی شدت بیشتری پیدا کرد، بنابراین شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم «مطالعات اسلامی در غرب» تکویناً ضداسلامی بوده و خاستگاهی اسلامستیزانه داشته است. مطالعات اسلامی در غرب عمدتاً از سه جریان و پدیده متأثر بوده است:
۱. تحولات فرهنگی و سیاسی در غرب؛
۲. تحولات سیاسی و فرهنگی در شرق؛
۳. روابط شرق و غرب.
با توجه به این نکته و نظر به اهمیت دادن محققان حوزه شرقشناسی به هر یک از این سه جریان، دیدگاههای مختلفی در باب مراحل مطالعات اسلامی در غرب ارائه شده که از میان آن دیدگاهها، آنچه مناسبتر به نظر میرسد، تقسیم آن به شش مرحله به شرح زیر است:
۱. مرحله دفاع (از ظهور اسلام تا قرن ۱۴)؛
۲. مرحله تبشیر (قرن ۱۶ – ۱۵)؛
۳. مرحله استعمار (قرن ۱۸-۱۷)؛
۴. مرحله تحقیق علمی (قرن ۲۰-۱۹)؛
۵. مرحله فرا استعمار (بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر)؛
۶. مرحله نوین شیعه ستیزی (بعد از شکست رژیم صهیونیستی در نبرد ۳۳روزه)
پس از واقعه ۱۱ سپتامبر بسیاری از معادلههای سیاسی و فرهنگی جهان تغییر نمود، در پی این تغییر، مطالعات اسلامی ویژگیهای جدیدی یافته است که میتوان آن را در بحثی جداگانه مورد بررسی قرار داد. درواقع غرب به رهبری امریکا با استفاده از قدرت رسانهای و با مقاصد سلطهجویانه خویش، ادبیات تازهای را در حیطه مطالعات اسلامی وارد نموده است (با تأکید بر بزرگنمایی ابعاد ستیزه جویانه اسلام و با استفاده از واژههایی چون تروریسم و بنیادگرایی)؛ بنابراین میتوان آنچه را که در مُهر و مومهای اخیر از اسلامشناسی در غرب برداشت میشود، نوعی بازگشت به مرحله استعمار تلقی کرد.
بدیهی است که پس از انقلاب اسلامی در ایران و ظهور دیگر جنبشهای شیعی در جهان، توجه غرب به مطالعات شیعی بیش از پیش جلب شده اما مسئله مهم این است که ما به عنوان کانون توجه این مطالعات تا چه حد از مطالعات غربیان درباره تشیع و شیعهشناسی آگاهیم؟ چه افراد، مراکز و مؤسساتی، شیعهپژوهی را وجهه همت خویش قرار دادهاند؟ آیا این کارها از اصالت کافی علمی برخوردار است؟ و… در سلسله مقالات پیش رو تلاش داریم با این شخصیتها و مؤسسات آشنا شویم.
اتان کلبرگ [۱]
تحصیلات
اتان کلبرگ شیعه شناس رژیم صهیونیستی است که به سال ۱۹۴۳ در تل آویو به دنیا آمده است. وی در کودکی به موسیقی و پیانو علاقه داشته و به همین منظور به مدرسه فنون و موسیقی نیویورک میرود. او در دوره متوسطه است که در کنار زبان عبری به مطالعه زبانهای عربی و انگلیسی علاقهمند میشود. کلبرگ پس از اتمام خدمت سربازی وارد دانشگاه عبری اورشلیم شده و در سالهای ۱۹۶۶ و ۱۹۶۸ به ترتیب مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را با رتبه عالی پشت سر میگذارد.
وی در ادامه به دانشگاه آکسفورد میرود و در ۱۹۷۱ درجه دکتری را از این دانشگاه کسب میکند. موضوع رساله دکترای اتان کلبرگ «جایگاه صحابه نزد شیعیان دوازده امامی» بود که آن را با راهنمایی ساموئل استرن و ریچارد والزر نگاشته و دفاع میکند. پس از آن کلبرگ، از سال ۱۹۷۲ به عنوان مدرس در گروه مطالعات زبان عربی دانشگاه عبری اورشلیم مشغول به کار میشود. او در سال ۱۹۹۱ به رتبه استاد تمامی ارتقا مییابد و در سال ۲۰۰۶ بازنشسته میشود.
حوزههای مطالعاتی و آموزشی
زمینههای مطالعاتی و تخصص اتان کلبرگ شامل تفسیر قرآن، متون عرفانی، ادبیات شیعی قدیم، شهادت در اسلام قرون وسطی و بررسی نسخ خطی عربی بود. در این مدت و مابین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ ریاست مرکز مطالعات آسیایی-آفریقایی مکس شلوسینگر را بر عهده داشته است. وی همچنین در دانشگاههای ییل، پریسنتون و مؤسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه عبری اورشلیم به عنوان استاد میهمان تدریس داشته است. او در سال ۱۹۹۳ به عضویت آکادمی ملی علوم رژیم صهیونیستی درآمد و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ به نمایندگی از این آکادمی در کمیته دائمی علوم انسانی بنیاد علمی اروپا حضور داشت.
تاریخ تفکر تمدن
صهیونیستی که همهچیز را درباره تاریخ و اعتقادات شیعه میداند اتان کلبرگ اتان کلبرگ شیعه شناس رژیم ص
اتان کلبرگ علاوه بر آن، تاکنون در مراکز علمی مختلفی از جمله انجمن مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون، کمیته مطالعه عربی آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی و کمیته آموزشی موسسه بنزوی عضویت داشته و چند نوبت به عنوان استاد نمونه دانشگاه خود انتخاب شده است. وی همچنین در سال ۲۰۰۸ به پاس دستاوردهای علمی چندین ساله برنده جایزه روچیلد شد.
آثار و تألیفات
اتان کلبرگ تحقیقات و مقالات زیادی درباره تاریخ فکری و عقیدتی فرق اسلامی انجام داده و از مقطعی به بعد بر مذهب شیعه متمرکز شده و آثار قابل توجهی را مینویسد. آثار و نوشتههای او در ابتدا بیشتر درباره عرفان و تصوف اسلامی بود و کمکم به سوی تاریخ و عقاید تشیع بخصوص در قرون وسطی امتداد سوق پیدا کرد. مشهورترین پژوهش شیعی او کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او [۲] نام دارد که به فارسی نیز ترجمه شده است. [۳] از جمله مقالات او بررسی مقوله شهادت در تشیع است که در آن به بررسی مفهوم شهادت، اجر اُخروی شهید و درجات آن و نیز تفاوت میان شهادت و کشته شدن انتحاری پرداخته است برخی دیگر از عناوین مقالات او عبارتاند از:
تفسیر اصطلاح «رافضی» که برای وهن شیعیان به کار میرود، تقیه و حفظ جان مؤمنان و دلایل رد و تأیید آن، تعریف و تفسیر اصلاح «محدَّث» و نسبت آن با ائمه شیعه، رجعت و حکمرانی صالحان بر زمین در زمان قیام مهدی [عج]، تولی و تبری به عنوان یکی از ارکان فروع دین، بررسی لغت «ابوتراب» کنیه امام اول شیعیان و دیدگاه اهل سنت نسبت به آن، ریشهیابی تاریخی امامت و ائمه دوازدهگانه، مفهوم جهاد در فقه شیعه و تفاوت آن با فقه اهل سنت، نظرات فقهی مختلف شیعه پیرامون فرزند حاصل از روابط نامشروع، جایگاه سایر فرق اسلامی از دیدگاه شیعه.
کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او نوشته اتان کلبرگ
اتان کلبرگ زندگینامه بیش از ۳۰ تن از علمای شیعه را به رشته تحریر درآورده که بسیاری از آنها در دایرةالمعارف اسلامی (نسخه دوم: EI2) و دانشنامه ایران آمده است. همچنین دو مقاله را به تفسیر و قرائت قرآن از نظر شیعی و با توجه به کتاب «کتاب القراءات» احمد بن محمد سیاری و یک مقاله به چگونگی مرگ پیامبر خدا از دیگاه محققان غربی اختصاص داده است. برخی از آثار کلبرگ به عربی، فارسی و ترکی ترجمه شده است.
کتاب القراءات احمد بن محمد سیاری تحقیق اتان کلبرگ
مطالعات اسلامشناسی و ایرانشناسی در دانشگاههای اسرائیل، یکی از پردامنهترین و گستردهترین اَشکال این مطالعات در میان نمونههای مشابه در سایر دانشگاههای کشورهای غربی است. بسیاری از مقالات دائرةالمعارف اسلام و ایرانیکا توسط محققان دانشگاههای اسرائیل نگاشته شده و تحقیقات متعددی در حوزهی شیعه، روحانیت و مرجعیت در دانشگاههای اسرائیل صورت گرفته است. مطالعات اسلامشناسی دانشگاههای اسرائیل، در شاخهها و حوزههای مختلف نظیر مطالعات اسلامی و خاورمیانه، زبان و ادبیات عربی، مطالعات هندی، ایرانی و ارمنی، مطالعات آفریقایی و مطالعات خاور دور صورت میگیرد.
تشیع و ایران از جمله موضوعات اصلی پژوهشهای این مؤسسات است که با توجه به تعارض شدید میان ایران و اسرائیل، این پژوهشها از وزن قابل توجهی برخوردارند. گرچه شاخهی مجزایی با عنوان مرجعیتپژوهی در مؤسسات اسلامشناسی اسرائیل وجود ندارد، اما موضوع بسیاری از پژوهشهای این مؤسسات در بخش ایران و تشیع، روحانیت و مرجعیت میباشد. در حوزه تاریخ تشیع، اتان کلبرگ نخستین محققی است که تنها به این موضوع پرداخته و به تربیت شاگردانی همت گمارده است و در یک جمله او شیعه پژوهی است که اطلاعات فوقالعاده و دقیقی درباره تاریخ و اعتقادات شیعه دارد.
نویسنده: حمید محمدی صبور
مقالهی مرتبط : شیعه در اسرائیل
پینوشتها و منابع:
[۱] Etan Kohlberg;Department:Institute of Asian and African Studies, Faculty of HumanitiesPrimary Email address:hduke@cc.huji.ac.il &Email address (extra):mailto:Etan.Kohlberg@huji.ac.ilEmail address (extra):hduke@huji.ac.il;Tel:02-5883741;Fax:08-9466267.
[۲] – A Medieval Muslim Scholar at Work: Ibn Tawus and his Library. Etan Kohlberg, Leiden: Brill, 1992.
۳. کلبرگ، اتان، کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او، ترجمه سید علی قرائی و رسول جعفریان، قم ۱۳۷۱
حسینی زاده، محمد علی (۱۳۸۲)، «مطالعات اسلامشناسی و شیعهشناسی در دانشگاههای فلسطین اشغالی»، شیعهشناسی، تابستان ۱۳۸۲، شماره ۲ ، صص.۱۰۶-۱۰۱.
رحمتی، محمد کاظم (۱۳۸۶)، «مطالعات اسلامی در فلسطین اشغالی: بررسی کتابشناختی»، پانزده خرداد، پاییز ۱۳۸۶، شماره۱۳، صص.۲۸۵-۳۲۰.
[بینام] (۱۳۸۴)، «مطالعات اسلامشناسی و شیعهشناسی در دانشگاه تلآویو»، پژوهه، خرداد و تیر ۱۳۸۴، صص۵۱-۴۶.
http://clisel.com
http://rim.miu.ac.ir
http://iqna.ir
www.telavivuniv.org
www.huji.ac.il/huji/eng
شاه و مساله فلسطین
این بُرش روزنامهها و ویدئو از مواضع شاه ایران علیه اسرائیل یا در دفاع فلسطین ناقص و دور نمودن اذهان از واقعیت است. شاه اولین یتیم خانه را در فلسطین ساخت. دو چک پانصدهزارتومانی به یاسر عرفات داد. پس از به آتش کشیدن مسجدالاقصی پیشنهاد اتحاد و کنفرانس اسلامی را داد.
اما...
۱. شاه تحت فشار افکار عمومی جهان عرب و اسلام بود. ۲. در رقابت با رهبری جمال عبدالناصر مصر قرار داشت. ۳. اسرائیل در اوج نفرت عمومی بود. ۴. در داخل کشور از واکنش مردم و علما هراس داشت. یک نمونه را عرض میکنم.
تابستان ۱۳۵۴ رابین نخست وزیر اسرائیل مخفیانه وارد ایران شد و در هتل رامسر با نام مستعار برای او اتاق ذخیره کردند که بعدتر لو رفت. چندین مورد مقامات اسرائیلی با تغییر چهره به ایران آمده و شاه از اینکه اعلام کند دیدارو استقبال رسمی از آنان داشته هراس داشت. این ترس، به دلیل نفرت شدید مردم از صهیونیست ها بود.
با این حال؛ شاه می بایست از اسرائیل حمایت میکرد. در جنگ اعراب و اسرائیل مسیر ارسال و دسترسی نفت به این رژیم مسدود شد. اعراب، متحدا اسرائیل را تحریم کردند. تنها یک کشور به اسرائیل نفت رایگان میداد تا زنده بماند. ایران بود. شاه در اثر فشار آمریکا، مجبور بود.
اعراب آن زمان به ایران و شاه ایران در مطبوعات شان می گفتند: "اخ الیهود" برادر یهودی ها! چون ما در حال جنگ بودیم اما شما به آنها نفت رساندید! سیاست شاه تابع و متاثر از عوامل متعددی بود. و نمیتوانست مستقل از آن رفتار کند.
تناقض در سیاست های شاه درباره فلسطین و اسرائیل که گاهی طرفدار سرسخت و گاهی دشمن مخفی آنهاست ریشه در همان عدم استقلال داشت و تصمیم گیری نهایی برای او محال بود.
علیرضا زادبر
تغییرات نقشه فلسطین در صد سال گذشته چیزی شبیه دگرگونی زمینشناختی است.
زمانی که امپراطوری عثمانی بعد از جنگ جهانی اول فروپاشید، بریتانیا و فرانسه سرزمین شامات یعنی فلسطین، سوریه، اردن و لبنان را که با عنوان «منطقه اشغالی دشمن» نامگذاری کرده بودند، تحت کنترل گرفتند.
اعراب که از ابتدا و با وعده استقلال از این حکومت کنترلی استقبال کرده بودند، با خیانت تجزیه سرزمینشان روبهرو شدند؛ سوریه و لبنان به فرانسه داده شد و اردن تحت حکومت پرحاشیه خاندان هاشمی از حجاز قرار گرفت.
اما شرایط برای منطقه ژئوپلتیک فلسطین بدتر بود؛ زیرا طبق اعلامیه بالفور، بریتانیا به یهودیان متعهد شده بود پشتیبان تامین خانه ملی آنها باشد و به همین دلیل سرزمین مقدس و باستانی قدس و مناطق اطرافش را تحت قیمومیت خود نگه داشت.
در همین دوران بود که دو جنبش بزرگ ملیگرایانه از طرف یهودیان و دیگری در بین اعراب شکل گرفت و رقابت بر سر منافع، به انقلاب اعراب در بین سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ و همچنین جنگ داخلی فلسطین از ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۸ منجر شد.
جنگ اعراب با صهیونیستها در سال ۱۹۴۸ منجر به قرارداد آتشبس و تقسیمبندی منطقه به سه بخش جدید شد. اسرائیل برای یهود، نوار غزه تحت حکومت فلسطینیها و سرانجام کرانه باختری رود اردن برای پادشاهی اردن؛ نتیجتا در مجموع ۷۰ درصد سرزمین فلسطین اشغال شد.
در ۱۹۶۷ جنگی ۶ روزه میان اعراب و اسرائیل درگرفت و بقیه فلسطین اشغال شد.
شهرکسازیهای افراطی این رژیم در تمام بخشهای این سرزمین و بدون توجه به هیچ قرارداد و قطعنامهای ادامه دارد و اکنون فقط ۱۵درصد از خاک فلسطین در اختیار ساکنان اصیل این سرزمین است.
به بهانۀ مطرح شدن نام «عسقلان» در خبرهای درگیری در منطقۀ فلسطین و سرزمینهای اشغالی:
وجود مقام رأس الحسین (ع) در شهر عسقلان
«عسقلان» یکی از شهرهای شام، در نزدیکی غزه، در ساحل دریای مدیترانه قرار داشته و به آن عروس شام میگفتند. طبری فتح آن را در سال 23 هجری گزارش کرده است. این شهر در سال 548 به دست صلیبیها افتاد، در سال 583 توسط صلاح الدین ایوبی بازپس گرفته شد.
یکی از اقوال مشهور درباره مقام رأس الحسین (ع) این است که سر مقدس در عسقلان قرار داشته و از آنجا به قاهره منتقل شده است. بنابراین، منشأ مشهدالرأس قاهره مشهدالرأس عسقلان است و اگر کسی وجود سر مقدس در عسقلان را نپذیرد طبیعی است که مشهد قاهره را نخواهد پذیرفت، چون همۀ کسانی که از رأس الحسین (ع) در قاهره نام بردهاند تصریح کردهاند که سر از عسقلان به آنجا منتقل شده است.
مقریزی به نقل از ابن میسر، از مورخان سدۀ هفتم هجری، چنین گزارش میکند: «در سال 491 هجری افضل بن امیرالجیوش با لشکری که برای نبرد با صلیبیها به بیتالمقدس رفته بود، به عسقلان بازگشت و محلی را که رأس الحسین (ع) در آن بود ویرانه دید. پس سر را بیرون آورد، معطر کرد و به جایی دیگر منتقل نمود. آنگاه آن بارگاه را تعمیر کرد و سر مقدس را با احترام به جایگاه اول برگرداند.
چنانکه پیداست منابعی که از رأس الحسین (ع) در عسقلان سخن گفتهاند متأخرند، ضمن اینکه از سابقۀ این مشهد در دورههای گذشته حرفی نزدهاند. بلکه این محل در قرنهای بعد شهرت یافته و حتی بنا شده است. دلیل این مطلب کلام صریح سبط بن جوزی، قدیمیترین مورخی است که درباره این موضوع سخن گفته است. وی مینویسد: «خلفای فاطمی سر مقدس را از باب فرادیس (دمشق) به عسقلان منتقل کرده و از آنجا به قاهره بردند». بنا به این گزارش نمیتوان سخن کسانی را که قرنها پس از ابنجوزی آمده و ادعا کردهاند رأس الحسین (ع) در عهد یزید تا عسقلان برده شده، پذیرفت. بلکه تا زمان خلفای فاطمی مشهد الرأس در عسقلان وجود نداشته است (برگرفته از «رأس الحسین (ع) و مقامهای آن»، مصطفی صادقی کاشانی، در کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا، ص 382-383).
گفتی است این زیارتگاه که از آثار باستانی فلسطین به شمار میرفت، در سال 1950 توسط ارتش رژیم اشغالگر قدس و فرماندهی موشه دایان تخریب شد (به نقل از ویکیپدیا با دخل و تصرف).
@chsiqs
مکان فعلی رأس الحسین (ع) عسقلان؛ مرکز پزشکی بارزیلای واقع در سرزمینهای اشغالی و ماجرای بنا شدن زیارتگاهی در این مکان در سالهای اخیر
در فرستۀ پیشین به مقام رأس الحسین (ع) در عسقلان واقع در سرزمینهای اشغالی اشاره کردیم و دکتر صادقی کاشانی در کتاب مذکور بخشی را به بررسی این مقام اختصاص داده که برای مطالعۀ بیشتر میتوانید به همان کتاب رجوع کنید.
اما درباره مکان فعلی این مقام باتشیوا سابلمن در یادداشتی که در سال 2008 در سایت لس آنجلس تایمز منتشر شده از ماجرای قرارگیری این مقام در مرکز درمانی و ساخته شدن زیارتگاهی در آنجا به درخواست یکی از رهبران شیعی و بازدید زائران شیعه از این مکان نکات جالبی را مطرح کرده است.
«هفتۀ گذشته یک موشک به مرکز خریدی در شهر برخورد کرد و دهها مجروح در مرکز پزشکی بارزیلای تحت درمان قرار گرفتند. معلوم شد محوطۀ این بیمارستان تاریخچۀ بسیار جالبی دارد و آن اینکه محلی در اینجاست که برای مسلمانان شیعی مقدس محسوب میشود و در طول سالها هزاران شیعه برای عبادت و زیارت به این مکان آمدهاند. خود عسقلان پنج هزار سال سابقۀ تاریخی دارد اما وقتی که در سال 1961 این بیمارستان برای اولین بار ساخته شد هیچ نشانهای در دست نبود که این تپۀ چیز خاصی باشد».
این جایگاه تاریخی رأس الحسین (ع) که در فرستۀ پیشین بدان اشاره شد طبق گفتۀ باتشیوا سابلمن «اکنون به تپهای پوشیده از علف در پشت اتاقهای زایمان یک بیمارستان در اسرائیل [سرزمینهای اشغالی] تبدیل شده است».
سابلمن در ادامه مینویسد: «پس از گذشت هزار سال از زمانی که سر حسین [علیه السلام] از عسقلان برداشته شده است این مکان هنوز برای گروهی از شیعیان که عمدتاً از هند و پاکستان هستند محترم است. مسئولان بیمارستان میگویند برخی از زائرانی که برای بازدید از این مکان میآیند از کشورهایی هستند که هیچ روابط دیپلماتیکی با اسرائیل [رژیم اشغالگر قدس] ندارند».
سابلمن درباره ساخته شدن مکانی برای زیارت در این بیمارستان نکتۀ جالبی را ذکر میکند:
«حدود یک دهۀ پیش یکی از رهبران روحانی شیعی با درخواستی غیرمعمول وارد بیمارستان شد: اجازه دهید در این مکان عبادتگاهی را برای زائران بنا کنیم!
دکتر ران رابل، معاون مرکز درمانی مذکور، از او میپرسد: از کجا میدانی این همان محل تاریخی مدنظر شماست؟ رابل میگوید من با آن روحانی شیعی به سمت تپه رفتم. او بیلی به دست گرفت و شروع به کندن کرد. من در کمال تعجب بودم و دیدم که یک متر یا کمی بیشتر که پایین رفت سنگی از مسجدی باستانی پیدا کرد. این مسجد زمانی ساخته شده بود که سر اینجا دفن شده بود و بعداً به دست صلیبیون نابود شده بود.
با اجازه و حمایت بیمارستان، نمازگزاران با ارزشترین سنگ مرمر را از هند به آنجا وارد کردند، سنگ مرمری که برای ساخت تاج محل نیز از آن استفاده شده بود. این عبادتگاه که هفت یا هشت سال پیش بنا شد به روی زائران باز است. زائران با اتوبوس میآیند، با حراست هماهنگ میکنند، در محوطه پارک میکنند و برای دعا به سمت آن تپه میروند».
@chsiqs
مشهد نبی حسین یا «مقام حسین» زیارتگاه و مسجدی در شهر عسقلان در فلسطین بود که به اعتقاد برخی مسلمانان راس الحسین در آنجا قرار داشت. این زیارتگاه که قدمت آن به قرن ۱۱ میلادی باز میگشت و از آثار باستانی فلسطین بهشمار میرفت در سال ۱۹۵۰ توسط ارتش اسرائیل و فرماندهی موشه دایان تخریب شد، به گونه ای که حتی یک سنگ هم از آن باقی نماند.
در نوشتههای تاریخی از این بنا به عنوان با شکوهترین بنای موجود در شهر غسقلان نام برده شدهاست.
قزوینی (از مورخان قرن هفتم هجری) گزارش کرده است که مزار رأس الحسین در عسقلان، ساختمانی بزرگ با سنگهای مرمر بوده و مردم به آن تبرک میجستهاند و از همه جا برای زیارت آن میآمدهاند و نذورات فروانی برای آن انجام میشده است.
بر اساس گزارشی دیگر در عصر خلافت المستنصر بالله فاطمی یکی از خلفای فاطمی و وزارت بدرالجمالی، شخصی در خواب دید که سر امام در عسقلان دفن است و در خواب، محل آن برایش مشخص شد و آنجا را نبش کردند و بدرالجمالی بر آن بارگاهی ساخت.
این مکان هنوز مورد احترام فرقههای اسماعیلی هند و پاکستان (شش امامی ها مشهور به بهره) می باشد.
هر چند که بُهرهها خود ترجیح میدهند از آنان با نام جامعه "شیعیان اسماعیلی طیبی" یاد شود ولی خود همواره نام "طایفه" را در گفتگوهای محاورهای به کار میبرند.
تصاویری از:
🔵 مقام رأس الحسین (ع) عسقلان در سال 1943 پس از تخریب
⚫️ مرکز درمانی بارزیلای واقع در سرزمینهای اشغالی که مقام رأس الحسین (ع) در محوطۀ این مرکز قرار گرفته است
🔵 بازسازی زیارتگاه و محل رأس الحسین (ع) که در محوطۀ مرکز درمانی بارزیلای ساخته شده است
@chsiqs