فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رضاخان؛ از مشروب تا تریاک!
👈 بخشی از سخنان دکتر عباس میلانی، مدیر برنامهٔ مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد، از فعالان اپوزیسیون و نویسنده کتاب "معمّای هویدا"🔻
💥 رضاشاه در همۀ عمر تریاک میکشید ولی در تبعید مصرف تریاکش بالا رفت. ضمناً به جهت افسردگی، مصرف الکلش خیلی زیاد شد!
⭕️ سند بیسوادی رضاخان
نامه ای با ۱۹ غلط املایی !
👈 اغلاط فراوان رضاخان را در یک نامه کوتاه ببینید:
1⃣ به حچ وجح: (به هیچ وجه)
2⃣ کاغز: (کاغذ)
3⃣ از ترف: (از طرف)
4⃣ معموریت: (ماموریت)
5⃣ توست: (توسط)
6⃣ مغرب الخاقان: (مقرب الخاقان)
7⃣ شخس: (شخص)
و.......
برای مطالعه متن کامل نامه اینجا کلیک کنید
⭕️ متن نامه پرغلط رضاخان
🔰متن کامل
«مغرب الخاقان صادق خان نایب انشاله احوال سلامتی شما خوبست مدتی است که از ترف شما حچ اطلاعی ندارم لازم بود که بجهه شما بهنویسم و خودم را یادآوری میکنم که در وقت رفتن شما به این معموریت من به شما کاری رجوع کردم و تاکونون به حچ وجح از ترف شما اقدامی نشده است تعجب میکنم از شخس شما که اینقدر بیاعناای در کارهای من بکنید اگر شما موفق نهشدید لازم بود بهنویسید از برای من که من نمیتوانم به این کار برسم تا من یک ... دیکر روانه دارم به این کار خاتمه دهد.
البته به محض رسیدن کاغز فوری جواب بدهید و اجارهنامچه را هم به توست همان کاغز با پست روانه دارید تا یک نفر دیگر روانه کنم به این کار رسیدهکی نماید.
امضا: سرتیپ رضا»
┈┅ ❁❁ ┅┈
⚫️ سند دیگر
🔺 شاهی که مامور را با عین، ملازم را با ذال و ابلاغ را با قاف مینوشت!
❖ عین السلطنه از رجال مطلع عصر قاجار و پهلوی مینویسد:
«یک خطی از سردار سپه دیدم سه سطر. همان سطر اول را که قرائت نمودم سه غلط داشت. مأمور را با عین، ملازم را با ذال و ابلاغ را با قاف نوشته بود»!
📚 منبع: روزنامۀ خاطرات عینالسلطنه، به کوشش محمود سالور و ایرج افشار، ج 8، ص 5938. (18 شعبان 1339ق)
┈┅ ❁❁ ┅┈
🔴تفاوت سعودی با عراقیها در میزبانی از زائران
🔹روزنامه ای مصری نوشت: آیا می دانيد؟
🔻سعودی: اگر بیش از دو میلیون حاجی وارد خاکش شود اعلام نارضایتی میکند؟
عراق: اگر کمتر از 20 ملیون زائر داشته باشد ناراحت است!
🔻سعودی: برای اداره دو میلیون حاجی وزارت تشکیل داده است!
عراق: کوچکترین موکب چای (چای ابوعلی یا همان چای امام حسین) امور هشت میلیون زائر رو میچرخونه!
🔻سعودی: در مقابل خدماتی که ارائه میده دلار میگيره!
عراق: تمام خدماتش کاملا رایگان است!
🔻سعودی: حج برایش موسم بهره وری اقتصادی است!
عراق: زیارت را موسم بخشش و عطا میدونه!
🔻سعودی: دو ميليون حاجی باعث ترافیك و مسدود شدن راهها ميشه!
عراق: دو ملیون رقمی طبیعی در یک خیابان کربلاست!
🔻سعودی: افزون بر هزینه هنگفتی که میگيرد، بر سر حجاج منت هم میگذارد!
عراق: از زائران بابت هر گونه کوتاهی عذرخواهی میکند!
🔻سعودی: ورود ده هزار حاجی به یک خیابان باعث خفگی و مرگ مردم شد!
عراق: اگر سه ملیون زائر در خیابان باشه مسؤول موکب يه نگاه ميندازه به خیابان و میگه: خيابون خلوته پس کو زوار؟!
آری ، اربعین حسینی؛ معجزه عصر سرمایه داری است.
♦️اربعین محصول ملکه «سخاوت انسان» است که اساسا «سازمانهای دولتی» و «انسان بیزنس من» نمیتوانند این نقش را ایفا کنند.
🔸از لوازم تداوم سخاوت اربعینی، پررنگ کردن «اخوت» در برابر «اصالت رقابت» هست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ماشین حمل پول چپ کرده و آمریکایی ها پولها رو جمع می کنند
┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
#تمدن_غرب
26.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 رهبر انقلاب:
هوش مصنوعی با شتاب حیرتدهندهای پیش میرود.
اگر به لایههای زیرساختی هوش مصنوعی نرسیم ممکن است در دنیا آژانسی برای هوش مصنوعی مثل انرژی اتمی تشکیل دهند و مانع پیشرفت کشور شوند.
باید در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد.
✏️ فضای مجازی یک دنیای جدیدی است شماها بیشتر از بنده هم حتماً مطلعید، یعنی فضای مجازی دیگر امروز مجازی نیست! امروز یک واقعیتی است در زندگی مردم. روزبهروز هم دارد پیش میرود آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است.
🔹همهٔ دنیا برای فضای مجازی قانون میگذارند؛ دیدید که فرانسویها این جوان بیچاره [پاول دوروف مدیرعامل تلگرام] را چطور دستگیر و تهدید به زندان کردند.
🔹اگر فضای مجازی قانونمند شود، تبدیل به فرصت خواهد شد.
✏️ حکمرانی، براساس قانون، یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همهی دنیا این کار را میکنند میّبینید دیگر این جوان بیچاره را فرانسویها، یعنی اینقدر تا این حدّ سختگیری انجام میگیرد طرف را میگیرند زندان میکنند، تهدید میکنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده نقض حکمرانی قابل قبول نیست یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید. نمیشود حکمرانی شما را نقض کرد، نباید نقض کنند.
ایشان قبل تر هم تاکید داشتتند:
باید جزء ده کشور هوش مصنوعی باشیم، باید بر لایه های آن مسلط شویم، دنیای فردا دنیای هوش مصنوعی است
🇮🇷 👏سکوی اول المپیاد نجوم جهان از آن جمهوری اسلامی ایران شد🥇🥇🥇
👌دانش آموزان کشورمان در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک جهان که در کشور برزیل برگزار شد رتبه اول جهان را از آن جمهوری اسلامی ایران کردند.
⤵️آمریکا، رومانی، کانادا، سنگاپور، انگلستان در رتبه های بعدی قرار گرفتند...
⁉️سوال: اگر نظام آموزشی کشورما، دچار اشکال و کاستی بحرانی است، دانش آموزان ایرانی چطور طی سالهای بعد از انقلاب همیشه در رقابت های مهم جهانی مدال های رنگارنگ و جایگاه های ارزشمندی کسب می کنند؟
┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
پ.ن:
.
❌ کلا ۱۰ مدال وجود داشته که ۵ تاش از ایران بود.
کشور دوم با یک مدال طلا هست و اختلاف خیلی فاحشه.
بعدش کشورهای بعدی کیا هستن؟!
آمریکا و سایر کشورهایی که ادعای ناسا و اخبار ناسا و پیشرفتهای فضاییشون چشم و گوش دنیا رو پاره کرده.
🌱 ولی این اخبار در برخی رسانهها طرفداری ندارد،
چرا؟ چون یکی از المپیادیها دختر است.
مگه این جماعت طرفدار زنان نیستند؟!
نه دیگه اینا براشون زن مهم نیست، زنی مهماست که بتوانند ازش استفاده ی سیاسی کنند، این دختر چادری و خانواده دوست است،
اصالت دارد، ریشه دارد،
این جنس دخترها در جریان رسانهای حاکم،
سانسور میشوند، تخریب میشوند.
این صحنهها
این چهرهها
این ادبیات
این جنس از زن، زندگی، آزادی
دمار از روزگار جریان غربگرای، ناامید، خودکمبین در میآورد.
فرهاد فتحی
📰 ممنوعیت ریش بلند در ازبکستان
🟣به گزارش رسانه های ازبکستان، از اکتبر سال گذشته میلادی بر اساس یک قانون جدید، مردان به جرم ریش بلند در این کشور جریمه و به اجبار صورتشان اصلاح می شود.
🟡31 اکتبر 2023 قانون ممنوعیت پوشش صورت زنان با "نقاب" به دلیل ایجاد خلل در شناسایی و شناخت، در ازبکستان تصویب شد. بر اساس این قانون، جوانانی که ریش بلند آنها نیز از نظر قانون مانعی برای شناسایی و شناخت است تا سقف 400 دلار (پنج میلیون سوم ازبکستان) جریمه می شوند.
🟠به گزارش رسانه podrobnо، از اکتبر سال گذشته تاکنون برای 789 مرد بر اساس این قانون پرونده باز شده است.
🟢گفتنیست، پیش از این نیز دیده می شد که پلیس ازبکستان به طور غیر موجه و غیرقانونی مردان ریش بلند را به اتهام تشابه به افراطگرایان بازداشت و صورتشان را اصلاح می کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تمدن_غرب
خودنمایی
و حقارت دیده شدن
پایانی جز
جنون و حماقت ندارد
ببینید:
اینجا "مترو نيويورک"!! است
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
در واپسین روزهای عمر رسول خدا...
✍🏻 «هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ...»
❌ عدهای مانع شدند ...
👥 عبدالله بن عبّاس گويد: چون زمان رحلت #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند.
📝 رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: بيائيد نامهاى براى شما بنويسم تا هرگز پس از آن گمراه نشويد.
📖 کسی گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده؛ قرآن نزد شما هست و كتاب خدا ما را كافى است.
♨️ ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند؛ عدّهاى مىگفتند: برخيزيد (كاغذ بياوريد) تا رسول خدا برايتان بنويسد و عدّهاى ديگر مانع شدند.
👈🏻 چون سر و صدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: از نزد من برخيزيد (و مرا تنها بگذاريد).
⚫️ ابن عبّاس هميشه مىگفت: تمام مصيبتها از همان وقتى آغاز شد كه با اختلاف و شلوغكارى خود، مانع از آن شدند كه رسول خدا آن نوشته را برايمان بنويسد.
📖 الأمالي (للمفيد)، ص۳۶
پیامبر در بستر بیماری فرمودند دوات و قلم بیاورید تا چیزی برایتان بنویسم که هرگز گمراه نشوید!
عمر گفت: درد بر او غلبه کرده و (العیاذ بالله) هذیان میگوید، کتاب خدا ما را بس است!
📚صحیح بخاری، جلد ۷، صفحه ۹
📚 صحیح مسلم، جلد ۵، صفحه ۷۶
وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ
ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺗﺸﻰ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ
در واپسین روزهای عمر رسول خدا...
✍🏻 «هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ...»
❌ عدهای مانع شدند ...
👥 عبدالله بن عبّاس گويد: چون زمان رحلت #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند.
📝 رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: بيائيد نامهاى براى شما بنويسم تا هرگز پس از آن گمراه نشويد.
📖 کسی گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده؛ قرآن نزد شما هست و كتاب خدا ما را كافى است.
♨️ ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند؛ عدّهاى مىگفتند: برخيزيد (كاغذ بياوريد) تا رسول خدا برايتان بنويسد و عدّهاى ديگر مانع شدند.
👈🏻 چون سر و صدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: از نزد من برخيزيد (و مرا تنها بگذاريد).
⚫️ ابن عبّاس هميشه مىگفت: تمام مصيبتها از همان وقتى آغاز شد كه با اختلاف و شلوغكارى خود، مانع از آن شدند كه رسول خدا آن نوشته را برايمان بنويسد.
📖 الأمالي (للمفيد)، ص۳۶
پیامبر در بستر بیماری فرمودند دوات و قلم بیاورید تا چیزی برایتان بنویسم که هرگز گمراه نشوید!
عمر گفت: درد بر او غلبه کرده و (العیاذ بالله) هذیان میگوید، کتاب خدا ما را بس است!
📚صحیح بخاری، جلد ۷، صفحه ۹
📚 صحیح مسلم، جلد ۵، صفحه ۷۶
وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ
ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺗﺸﻰ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ
📜 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر اکرم (ص)
▫️ حدیث قلم و دوات یا حدیث قرطاس اشاره به واقعهای دارد که پیامبر اسلام (ص) چند روز پیش از ارتحال خویش وقتی که سران صحابه برای عیادت پیامبر نزدش آمده بودند، صورت گرفت. این واقعه در تاریخ به حدیث قلم و دوات مشهور شده است. این واقعه در منابع روایی و تاریخی شیعیان و اهل سنت نقل شده و از آن به مصیبت بزرگ یا فاجعه روز پنج شنبه یاد شده. حدیث قلم و دوات به نام دیگری نیز مشهود شده که حدیث قرطاس میباشد.
▫️ بر طبق اعتقاد شیعیان، پیامبر (ص) میخواست در آن حدیث بر جانشینی امام علی (ع) بعد از خودش تاکید کند.
▪️پیامبر اسلام (ص) در سال یازدهم هجرت، چهار روز پیش از ارتحال خویش تصمیم گرفت، سندی زنده در باب موضوع خلافت و تثبیت موقعیت و جانشینی امیرالمؤمنین علی (ع)، به یادگار گذارد، چرا که از توطئههایی که به دور از چشم ایشان برای غصب مقام خلافت حضرت صورت میگرفت، به خوبی آگاه بود.
▫️به همین دلیل روزی که سران صحابه برای عیادت ایشان آمده بودند، خطاب به جمع حاضران فرمود: «کاغذ و دواتی برای من بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم که پس از آن گمراه نشوید.» ولی بعضی از صحابه به مخالفت برخاستند و مانع نوشتن این نامه شدند. لذا این واقعه در تاریخ به حدیث «قلم و دوات» مشهور شد.
▪️روشن است هدف پیامبر (ص) چیزی جز تحکیم و تثبیت خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) و لزوم پیروی از اهل بیت خود نبود و این مطلب با توجه به حدیث ثقلین که مورد اتفاق جمیع محدثان از اهل تسنن و تشیع است، مشخص میشود.
مطالعهی بیشتر👇👇👇
📲 wikifeqh.ir/حدیث_قلم_و_دوات
۲۶ ماه صفر، سال ۱۱ قمری.
تجهیز لشکر اسامه توسط رسول اکرم ص برای دفاع در برابر حملات امپراطوری روم. در آخرین روزهای عمر شریف ایشان.
هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
🔻 تبیین شرایط جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر خدا ص از زبان امیرالمومنین
1️⃣ در نامۀ 62 نهجالبلاغه حضرت علی(ع) میفرمایند: به خدا سوگند در دلم نمیگذشت و به خاطرم نمیرسید که عرب خلافت را پس از پیامبر از خاندان او برآرد و مرا پس از وی از عهدهدارشدن آن باز دارد و چیزی مرا نگران نکرد و به شگفتم نیاورد جز #شتافتن_مردم_بر_فلان از هر سو و بیعتکردن با او، پس از بیعتکردن دست خود را بازداشتم. تا اینکه مردم واپسگراییده را دیدم که از اسلام بازگردیده به #نابودی_دین_پیامبر فرا میخواندند. پس ترسیدم که اگر اسلام و مسلمانان را یاری نکرده باشم، در ساختمان آن رخنهای (بیفتد) و آن چنان ویرانهای ببینم که مصایب آن بر من بسی بزرگتر است تا از دستدادن سرپرستی شما که تنها بهرۀ روزهای اندک به شمار میرود و چون سرابی ناپایدار از میانرفتنی و چون ابر روان زدودنی است، پس در آن پیشآمدها به پا خواستم تا اینکه باطل برکنار و نابود گردید و دین آرام گرفت و آشوب به پایان رسید.
2️⃣ شیخ مفید در کتاب "الارشاد" از قول امام علی(ع) نقل کرده که حضرت میفرمایند: اموری گذشت که در آن شکیبایی ورزیدیم، در حالی که در چشمانمان خار بود و این شکیبایی به خاطر تسلیم در برابر فرمان خدای متعال بود به آنچه ما را بدان امتحان کرد و نیز به خاطر امید به پاداش آن و شکیبایی بهتر از آن بود که مسلمانان #متفرق گردند و #خونشان_ریخته شود.
3️⃣ در خطبه 26 نهجالبلاغه حضرت میفرماید: هنوز زمانی از رحلت پیامبر نگذشته بود چون به مسلمانان نگریستم ناگهان خود را #تنها یافتم و جز کسانم برای خود یاوری ندیدم، دریغم آمد که آنان دست به یاریام گشایند مبادا که به #کام_مرگ درآیند، ناچار بر خاشاک خزیده در چشم دیده فرو بستم و بر اندوه گره خورده در گلو آب نوشیدم و در برابر غمی جانکاه و نفسگیر و زیستی تلختر از دانه زهرآگین ﻋﻠﻘﻢ صبر پیشه ساختم.
4️⃣ ابن ابی الحدید معتزلی در "شرح نهجالبلاغه" نقل کرده که حضرت فرمودند: چون خداوند جان پیامبرش را گرفت، قریش برتریجویی و خودکامگی نمود و ما را از حقی که بدان از همه مردمان سزاوارتر بودیم بازداشت. پس چنان دیدم که #صبر بر آن بهتر از پراکنده ساختن مسلمانان و ریختن خون ایشان است که بسیاری از مردمان #تازه_مسلمان بودند و دین همچون مشک، آکنده از شیر بود که اندک سستی آن را #تباه مینمود و اندک تخلفی آن را واژگون میساخت.
5️⃣ در کلام 67 نهجالبلاغه آمده است، وقتی خبرهای غیرمنتظرۀ سقیفه پس از رحلت پیامبر به آن حضرت رسید، حضرت پرسید، #انصار چه گفتند؟ انصار گفتند؛ از ما امیری باشد از شما هم امیری. حضرت فرمودند: چرا بر آنان (انصار) حجت نیاوردید که رسول خدا سفارش فرمود با نیکوکاران انصار نیکی کنید و از گناهکارانشان درگذرید. گفتند در این چه حجتی است؟ حضرت فرمودند: اگر خلافت و عمارت از آن ایشان (انصار) میبود، سفارش آنان را کردن، درست نبود. سپس حضرت پرسید: #قریش چه گفتند؟ چنین استدلال کردند که آنان از درخت رسول خدا هستند و به این دلیل باید زمامدار شوند. حضرت فرمودند: به درخت استدلال کردند ولی #میوه_درخت را ضایع نمودند.
✅ نکات برجسته ای که علت صبر و شکیبائی امیرالمومنین علیه السلام را هویدا میکند:
🔸 شتافتن مردم به بیعت با ابوبکر و عمر و عثمان
🔸 تنهایی امام علی علیه السلام در جامعه اسلامی
🔸 ماندن معدود یارانی در کنار امیرالمومنین
🔸 ایجاد تفرقه در میان مسلمانان
🔸 درگیری و خون ریزی در میان مسلمانان
🔸 عمیق نبودن معارف دین در جامعه به علت تازه مسلمانی افراد جامعه
🔸 نابود شدن دین در صورت قیام امیرالمومنین
🔸 و ...
هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️🔰 تحلیل ویلفرد مادلونگ اسلام شناس غربی و نویسنده کتاب " جانشینی حضرت محمد "، از ماجرای خلافت بعد از رحلت پیامبر اکرم
رحلت یا شهادت پیامبر؟!
هرچند عموما معتقد به رحلت پیامبر هستند، اما برخی قائل به شهادت پیامبر هستند؛ بنابر تائید شواهدی از منابع شیعه و سنی، آن حضرت #مسموم گشته و به #شهادت رسیده است و تنها در فرد مسموم کننده اختلاف نظر وجود دارد.
بیهقی از علمای اهل سنت میگوید:
لئن أحلف تسعاً أنّ رسول الله (ص) قتل قتلاً أحبّ إلیّ من أن أحلف واحدة أنّه لم یقتل وذلک أنّ الله إتّخذه نبیّاً واتّخذه شهیدا».
«اگر نُه بار قسم بخورم که رسول خدا (ص) کشته شده، برای من بهتر است از این که یک بار قسم بخورم که او کشته نشده است، و این به خاطر آن است که خداوند او را نبی گردانید و او را شهید کرد»
از علمای شیعه شیخ مفید در المقنعه ص 456، شیخ طوسی در تهذیب الاحکام ج 6، ص 1، علامه مجلسی در بحارالانوار، ج 22، ص 514، علامه حلی در منتهی المطلب، ج 2، ص 887، مقدس اردبیلی در جامع الروات، ج 2 ص 463 و مرحوم آیت الله میرزاجواد تبریزی بر شهادت حضرت رسول تصریح کرده اند.
روایات معتبر متعددی وجود دارد که تصریح شده پیامبران و امامان شهید میشوند ( ما من نبیٍّ أو وصیٍّ إلا شهیدٌ) که می توان به من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 4، ص 17 و عیون الاخبار، شیخ صدوق، ج 1، ص 287 و کتب دیگر اشاره کرد.
روایتی از امیر مومنان #علی علیه السلام در کتاب #الکافی که فرمود:
أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِیداً.
۲. روایت دیگری امامان که فرمود:
ما منا الا مسموم او مقتول
۳. گزارش های کتاب اهل تسنن مانند طبقات ابن سعد که آن حضرت به دست #زن_یهودی در #خیبر مسموم گشت(ران گوسفند را دهان زد)
💠 اصلاح يک تعبیر نادرست
🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»¹
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
▫️سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
📚 آیت الله شبیری زنجانی، جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان اصحاب صفّه رفتند. یکی از آنها گفت: یا رسول الله! من در نَفْس خودم این حالت را احساس میکنم که اصلًا تمام دنیا و مافیها درنظر من بیقیمت است. الآن در نظر من طلا و سنگ یکی است، یعنی هیچ کدام از اینها نمیتواند مرا به سوی خودش بکشد. نمیخواهد بگوید که استفاده من از طلا و از سنگ یک جور است؛ بلکه قدرت طلا و قدرت سنگ در اینکه من را به سوی خودش بکشاند یکی است. رسول اکرم نگاهی به او کرد و فرمود: «اذاً انْتَ صِرْتَ حُرّاً حالا من میتوانم به تو بگویم که مرد آزادی هستی.»
پس واقعاً آزادی معنوی خودش یک حقیقتی است. ...
مرحوم سید حسین کوهکمری از بزرگان اکابر علما و از مراجع تقلید زمان خودشان بودند. آذربایجانی هستند. ایشان عموی مرحوم آیة الله حجّت کوهکمری- که در زمان ما و استاد ما بودند و ما در خدمت ایشان درس خواندهایم- بودند که ایشان هم مرد بزرگواری بودند. جریان عجیبی از زندگی این مرد بزرگ نقل میکنند و آن این است که ایشان در نجف در زمان صاحب جواهر و بعد از صاحب جواهر حوزه درسی داشتند. شیخ انصاری (اعلی الله مقامه) در آن وقت هنوز شهرتی نداشت ... در مسجدی تدریس میکرد و از قضا مرحوم آقا سید حسین هم در همان مسجد تدریس میکرد، ولی درسهایشان اینجور بود که اول شیخ میآمد تدریس میکرد، آن که تمام میشد، آقا سید حسین میآمد تدریس میکرد. یک روز مرحوم آقا سید حسین وارد مسجد میشود. از بازدیدی برمیگشت؛ دید دیگر فرصت نیست که به خانه برود و دومرتبه برگردد. هنوز حدود یک ساعت به درس مانده بود، گفت میرویم در مسجد مینشینیم تا موقع درس بشود و شاگردان بیایند. رفت، دید یک شیخ به اصطلاح ما جلنبری هم آن گوشه نشسته، برای دو سه نفر تدریس میکند. او هم همان کنار نشست ولی صدایش را میشنید. حرفهایش را گوش کرد، دید خیلی پخته دارد تدریس میکند و رسماً استفاده میکند. حالا آقا سید حسین یک عالم متبحّر معروف قریبالمرجعیة و او یک مرد مجهولی که آقا سید حسین تا امروز وی را اساساً نمیشناخته است. فردای آن روز گفت حالا امروز هم کمی زودتر بروم ببینم چگونه است، آیا واقعاً همینطور است؟ فردا عمداً یک ساعت زودتر رفت.
باز یک کناری نشست، گوش کرد، دید تشخیص همان است که دیروز بود؛ راستی این مرد، مرد ملّای فاضلی است و از خودش فاضلتر. گفت یک روز دیگر هم امتحان میکنیم. یک روز دیگر هم همین کار را کرد. برایش صددرصد ثابت شد که این مرد نامعروف مجهول از خودش عالمتر است و خودش از او میتواند استفاده کند. بعد رفت نشست. شاگردانش که آمدند- هنوز آن درس تمام نشده بود- گفت:
شاگردان! من امروز حرف تازهای برای شما دارم. آن شیخی که میبینید آن گوشه نشسته، از من خیلی عالمتر و فاضلتر است. من امتحان کردم، خود من هم از او استفاده میکنم. اگر راستش را بخواهید، من و شما همه با همدیگر باید برویم پای درس او. خودش از جا بلند شد و تمام شاگردان هم یکجا رفتند به درس او.
این انصاف چیست در بشر؟ صد در صد قیام علیه منافع خود است. از آن ساعت آقا سید حسین جزء شاگردان شیخ انصاری شد، یعنی یک مرجعیت را (میدانید مرجعیت اگر انسان از جنبه دنیایی حساب کند بسیار مقام عالیای است) اینجور از خودش سلب کرد و عملًا به دیگری تفویض نمود. آیا نفْس این آدم احساس نمیکرد آقایی چیست؟ مدرّس بودن چیست؟ احترام چیست؟ مسلّم او هم مثل ما از احترام خوشش میآمد، او هم مثل ما از سیادت و آقایی خوشش میآمد، او هم مثل ما از ریاست و مرجعیت خوشش میآمد، نه اینکه خوشش نمیآمد. اما این مرد یک روح عالی متعالی آزادی داشت که توانست درباره خودش و آن شخص قضاوت کند و علیه خودش حکم صادر کند.
استاد مطهری، آزادی معنوی، ص32 تا 34
✅ #مقاله
چگونگی و چرایی بازگشت به جاهلیّت در جامعه پس از پیامبر(ص)
نویسنده: جواد سلیمانی
بر اساس شواهد روایی و تاریخی، پس از رحلت پیامبر(ص) باورها و اخلاق دوران قبل از بعثت، بار دیگر با لباسی نو، ظهور کرد و بهتدریج بر فرهنگ اسلامی امت پیامبر چیره شد. سؤال این است که بازگشت به دوران جاهلیّت چرا و چگونه اتفاق افتاد؟ با نگاهی تحلیلی به تاریخ بهدست میآید که این روند در گام نخست با ابراز مخالفت نسبت به احکام صادره از سوی رسول خدا(ص) آغاز شد و سپس با انکار مسأله جانشینی منتصب الهی پس از رسول خدا(ص) ـ که منجر به روی کارآمدن حاکمان غیر اسلامی گردیدـ دنبال شد.
رفتهرفته لغزش خواص به سمت دنیاگرایی و ارزشگریزی، وسعت و عمق یافت تا اینکه این لغزش به سمت دنیاگرایی و عبور از ارزش ها به توده مردم منتقل گردید. در ادامه همین روند بود که نسبت به اجرای حدود الهی، تقسیم عادلانه بیتالمال، مبارزه با اشرافیگری و تکلیف خود در مورد خطر نفوذ عناصر غیرخودی و دشمنان نقابدار در بدنه حاکمیت جامعه اسلامی تساهل نمودند...
👉 https://b2n.ir/k29751
#مقاله
پيروزى نظريه حاكميت قريش و پيامدهاى آن در تاريخ اسلام
نویسنده: حجت الاسلام مهدی پیشوایی
به دليل اهميت و جايگاه ولايت و رهبرى امت و ضرورت تداوم راه پيامبر اسلام پس از در گذشت او، آن حضرت از همان سال هاى آغازين بعثت تا پايان عمر، به امر و اراده الهى و در مناسبت هاى مختلف و فواصل زمانى متعدد، چه در مكه و چه در مدينه، مسئله امامت و جانشينى را مطرح مى كرد و توجه مسلمانان را به اين امرِ خطير و انتخاب شخصيت لايق براى تصدى آن جلب مى كرد و به منصوص بودن جانشينى تأكيد مى ورزيد.
طرح مسئله و صايت و خلافت اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در جريان دعوت خويشاوندان، بيان حديث منزلت، اعلام عمومى اين مسئله در غدير، تصميم بر نوشتن وصيت نامه در واپسين روزهاى حيات ـ به رغم آن كه عملى نشد!ـ نمونه هايى از سلسله كوشش هاى پيامبر اسلام در اين زمينه به شمار مى رود.
اما پس از رحلت آن حضرت و ماجراى سقيفه، حوادث، عملا به گونه اى ديگر رقم خورد و ديدگاه ديگرى در مورد جانشينى پيامبر به اجرا گذاشته شد كه جنبه انتخابى و عرفى داشت. در سقيفه، ابوبكر براى اثبات صلاحيت مهاجران (قريش) براى احراز خلافت، به حديث الأئمة من قريش استناد كرد و با اين استدلال، انصار را از دايره صلاحيت جانشينى پيامبراسلام(صلى الله عليه وآله) بيرون راند...
👉 https://b2n.ir/q81480
✳️ پیامبر همه جهانیان
استاد احمد عابدی:
💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست.
💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست .
💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست و به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است.
💠 انگلیسیها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمیخواستند ایشان به عنوان پیامبر(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبانها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد.
💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشتهای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا میشناسند
🔷 اما انگلیسیها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است.
💥اسرار پشتپردهای از کودتایسقیفه و هجوم به خانۀ امیرالمومنین(ع)
✔️ استاد علی ابوالحسنی (منذر) مورخ 🔻
🔹شما فکر میکنید، سقیفۀ بنی ساعده فقط طرحی برای تغییر حکومت و تحول سیاسی بود؟ یعنی سقیفه تنها به دنبال تغییر خلافت و حکومت از یک شخص به شخص دیگر بود؟ خیر. ماجرا خیلی عمیقتر از این حرفهاست.
🔹شما اگر حوادث بعد از مصیبت فقدان پیامبر (ص) را به دقت مطالعه کنید، می بینید که سقیفه و هجوم به خانه امیرالمومنین (ع) امتداد یک جریان بود که برای کشتار، نسل کشی و نابودی نسل پیامبر (ص) و تمامی فرزندان پاک ایشان طراحی شده است. اصلاً به آتش کشیدن خانۀ مولا و آن حملۀ عجیب و غریب صورت عادی ندارد؛ میخواستند نسل سوزی کنند و تشیع را برای همیشه نابود کنند لذا موقع آتش زدن خانه وقتی آن فرد گفت خانه را با اهلش به آتش میکشم، به او گفتند حتی اگر فاطمه باشد، چنین میکنی؟ پاسخ داد: وإن ... حتی اگر فاطمه زهرا باشد، خانه و اهلش را آتش میزنم.
🔹در مقام عمل هم اگر چه امیرالمؤمنین (ع)،با حفظ مصالح، وصایای پیامبر (ص) و زمینههای لازم را برای حفظ اسلام و تشیّع، رعایت کردند و سقیفه، در آن برهۀ طوفانی به نسل کشی اولاد پیامبر به طور کامل نرسید، اما به هر حال دشمنان، تنها دختر و یادگار پیامبر (ص) را به شهادت رساندند، و حق آلالله را غصب کردند، و بعد با قتل محسن بن علی (ع)، یک سوم سادات را از بین بردند.
🔹شما اگر پرونده سقیفه و کودتاچی های سقیفه و دار و دسته آنها را باز کنید، میبینید از ابتدا سیاست و مرامشان همین بوه است. و این جریان از بام تا شامِ تاریخ به دست طواغیت، همین برنامه را بر ضد شیعه اجرا کرده است... اینجا محسن بن علی (ع) و در کربلا، طفل شیرخوارۀ سیدالشهداء (ع) را به آن وضع فجیع کشتند...
🔹کربلا قرار بود همه را قتل عام کنند... لذا دو مقطع خیلی به اهل بیت(ع) سخت گذشت: یکی مصیبت پیامبر (ص) که دشمنان انتظار کشیدند تا با رفتن او، فوراً به اهل بیتش حمله و کار را یکسره کنند. یکی شهادت امام حسین (ع) بود که تا او را به قتل رساندند، به حریمش حمله کردند و خیمهگاهش را به آتش کشیدند و بعد از غارت و تاراج، به این زن و فرزندان بیگناه جسارتها کردند که زبان از بیانش عاجز است...
محمد (ص) پیامبر اخلاق
حضرت حتى سراغ ضعيف ترين اطرافیانش را مى گرفت: زن سياه پوستى در مدينه بود كه كارهاى مسجد را انجام می داد. چند روزى خبرى از او نشد. حضرت سراغ گرفت، گفتند: مُرد. حضرت فرمودند: آیا شما با این خبر ندادنتان مرا آزار ندادید؟ در اصل مردم تصور كرده بودند اين شخص اين اندازه ارزش ندارد كه پيامبر (ص) را براى درگذشت او خبر كنند. حضرت فرمود: اكنون قبر او را به من نشان دهيد. قبر را نشان دادند. حضرت به سراغ قبر او رفت و بر او درود فرستاد و فرمود: اين قبور گرفتار ظلمت هستند، و با درود و صلات ما بر آنها، نورانى مى شود.
متن کامل یادداشت بالا را در لینک زیر مشاهده فرمایید:
http://historylib.com/articles/1949/
🔷سوگندنامه رئیسعلی دلاوری
🔸«ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش؛
من به تو سوگند یاد میکنم که اگر انگلیسیها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم؛
و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.»
🔻گرامی باد سالروز شهادت سردار دلیر تنگستان و مبارز خستگیناپذیر و بصیر جهاد با استعمارگران انگلستان، رئیسعلی دلواری.
او در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ در حالی که در خط مقدم مبارزه با قوای استعمارگر بریتانیا بود، به وسیله یکی از خائنان و منافقان جبهه خودی به نام غلامحسین تنگکی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
بعد از انقلاب اسلامی روز شهادت وی، با عنوان «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شد.
روحش شاد، یادش گرامی، راهش پررهرو و بصیرتش زاینده باد.
#اسلام
▪️ محمد (ص) برترین شخصیت تاریخ بشر
🔻 مایکل هارت (Michael Hart) اندیشمند آمریکایی پس از ۳۰ سال پژوهش در عرصه تاریخ، فرهنگ و تمدن بشری، کتابی با عنوان #صد تألیف کرد و در آن ۱۰۰ شخصیت #برتر تاریخ را به ترتیب، فهرست کرد:
۱. محمد (ص)
۲. نیوتون
۳. عیسی مسیح (ع)
۴. بودا
۵. کنفوسیوس
.
.
۸۷. کوروش هخامنشی
.
.
۹۳. زرتشت
📢 مقام عربستانی: ۳۱ درصد مردم عربستان منزوی هستند و ۸ ساعت در هفته را صرف بازی های رایانه ای می کنند
◀️ «احمد الراجحی» وزیر منابع انسانی و توسعه اجتماعی عربستان سعودی و رئیس شورای امور خانواده در این کشور گفت: نزدیک به ۳۱ درصد از مردم کشور منزوی هستند و هشت ساعت در هفته را صرف بازی های رایانه ای می کنند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
آفت دين سه چيز است:
1. عالم و دین شناس بد كار (دانای فاسق)
2. پيشواى ستم كار (حاکم ظالم)
3. تلاش کننده نادان (عامل نادان)
🔹آفة الدّين ثلاثة فقيه فاجر و إمام جائر و مجتهد جاهل.
📗 نهج الفصاحة ،ص 156
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنتی خطرناک و عجیب در انگلیس به نام Cooper's Hill Cheese-Rolling and Wake که افراد بر روی یک تپه 180 متری به دنبال یک تکه پنیر میدوند
مشخص نیست این سنت برای اولین بار از چه زمانی آغاز شده، و احتمالا بسیار قدیمیتر از اولین گواهی مکتوب شناخته شده آن در سال 1826 است.
پ.ن: اگه یک کشور مسلمان همچین رسم احمقانهای داشت، بیبیسی و اینترنشنال هرسال تو سالروزش براش برنامه میساختن و از تقابل #دین و #علم میگفتن
نقل شده که حضرت رضا (علیه السلام) فرمود:
🔰 عدهای به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض كردند كه يا رسول الله اگر کسانی را که بر آنها قدرت و سیطره داری، بر پذیرش اسلام مجبور ميكردى، تعداد ما مسلمانان بسيار میشد و ما نسبت به دشمنانمان نیروی بیشتری داشتیم. پیامبر فرمود: كه من چنان نيستم كه خدا را ملاقات كنم با بدعت و کاری که دستور آن را به من نداده است "و ما أنا من المتكلفين" (اشاره به آیه 86 سوره ص، یعنی من از کسانی نیستم که امری را تحمیل کنم.
📚 التوحيد (للصدوق)، ص ۳۴۲