💢جدول نرخ سود بانکی در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۲
۱-نرخ سود بانکی در بلاروس ۳۰ درصد
۲-نرخ سود بانکی در گینه بیسائو ۲۲ درصد
۳-نرخ سود بانکی در مالاوی ۲۱ درصد
۴-نرخ سود بانکی در سیارلئون ۲۰ درصد
۵-نرخ سود بانکی در ارژانتین۱۵.۲۰ درصد
۶-نرخ سود بانکی در ونزوئلا ۱۶.۴۳ درصد
۷-نرخ سود بانکی در غنا ۱۵ درصد
۸-نرخ سود بانکی در یمن ۱۵درصد
۹- نرخ بهره بانکی۱۴.۷۹ درصد
۱۰-نرخ سود بانکی در ایران ۱۴ درصد
۱۱-نرخ سود بانکی در زیمباوه ۱۳.۳۵ درصد
۱۲-نرخ سود بانکی در لیبریا ۱۳.۴۲ درصد
۱۳-نرخ سود بانکی در مغولستان ۱۳.۲۵ درصد
۱۴- نرخ بهره بانکی گامبیا ۱۲ درصد
۱۵- نرخ بهره بانکی اوگاندا ۱۲ درصد
۱۶- نرخ بهره بانکی ازبکستان ۱۲ درصد
۱۷-نرخ سود بانکی در صربستان ۱۱.۲۵ درصد
۱۸-نرخ سود بانکی در سودان ۱۱.۲۵ درصد
۱۹-نرخ سود بانکی در انگولا۱۰.۲۵ درصد
۲۰-نرخ سود بانکی در جیبوتی ۱۰.۶۱ درصد
۲۱-نرخ سود بانکی در لسوتو ۱۰.۴ درصد
۲۲-نرخ سود بانکی در لبنان ۱۰ درصد
۲۳-نرخ سود بانکی در میانمار ۱۰ درصد
۲۴-نرخ سود بانکی در انگولا ۱۰ درصد
۲۵-نرخ سود بانکی در ارمنستان ۹. ۵ درصد
۲۶-نرخ سود بانکی در بوستاوانا ۹.۵ درصد
۲۷-نرخ سود بانکی در مصر ۹.۲۵ درصد
۲۸-نرخ سود بانکی در ماداگاسکار ۹ درصد
۲۹-نرخ سود بانکی در موریتانی ۹ درصد
۳۰- نرخ بهره بانکی ماداگاسکار ۹ درصد
۳۱-نرخ سود بانکی در پاکستان ۹ درصد
۳۲- نرخ بهره بانکی اروگوئه ۹ درصد
۳۳- نرخ بهره بانکی ویتنام ۹ درصد
۳۴- نرخ بهره بانکی زامبیا۹ درصد
۳۵- نرخ بهره بانک هند ۸درصد
۳۶-نرخ سود بانکی در نپال ۸ درصد
۳۷-نرخ سود بانکی در روسیه ۸ درصد
۳۸-نرخ سود بانکی در بنگلادش ۷.۷۵ درصد
۳۹- نرخ بهره بانکی بوسنی وهرزگوین۷درصد
۴۰-نرخ سود بانکی در برزیل ۷ درصد
۴۱- نرخ بهره بانکی هائیتی ۷ درصد
۴۲- نرخ بهره بانکی هندوراس۷ درصد
۴۳- نرخ بهره بانکی رواندا۷ درصد
۴۴- نرخ بهره بانکی سری لانکا۷ درصد
۴۵- نرخ بهره بانکی اوکراین۷ درصد
۴۶-نرخ سود بانکی در جامائیکا ۶.۲۵ درصد
۴۷-نرخ سود بانکی در چین ۶ درصد
۴۸- نرخ بهره بانکی بوتان۶ درصد
۴۹- نرخ بهره بانکی کنگو ۶ درصد
۵۰- نرخ بهره بانکی کراواسی۶ درصد
۵۱-نرخ سود بانکی در انونزی ۵.۷۵ درصد
۵۲-نرخ سود بانکی در قزاقستان ۵.۵ درصد
۵۳-نرخ سود بانکی در ۵.۵ درصد
۵۴-نرخ سود بانکی در افریقای جنوبی ۵ درصد
۵۵-نرخ سود بانکی در ترکیه ۵ درصد
۵۶- نرخ بهره بانکی رومانی۵ درصد
۵۷-نرخ سود بانکی در اردن ۵ درصد
۵۸-نرخ سود بانکی در مجارستان ۵ درصد
۵۹-نرخ سود بانکی در گواتمالا۵ درصد
۶۰-نرخ سود بانکی در گابن ۵ درصد
۶۱-نرخ سود بانکی در اتیوپی ۵ درصد
۶۲- نرخ بهره بانکی باهاماس ۴.۲۵ درصد
۶۳-نرخ سود بانکی در البانی ۴ درصد
۶۴- نرخ بهره بانکی الجزایر ۴ درصد
۶۵- نرخ بهره بانکی بورکینافاسو ۴ درصد
۶۶- نرخ بهره بانکی کلمبیا ۴ درصد
۶۷- نرخ بهره بانکی ساحل عاج۴ درصد
۶۸- نرخ بهره بانکی نیجر۴درصد
۶۹- نرخ بهره بانکی لهستان۴درصد
۷۰- نرخ بهره بانکی قطر۴درصد
۷۱- نرخ بهره بانکی پرو۴درصد
۷۲- نرخ بهره بانکی توگو۴درصد
۷۳-نرخ سود بانکی در استرالیا ۳ درصد
۷۴- نرخ بهره بانکی پاناما۳ درصد
۷۵- نرخ بهره بانکی مراکش ۳ درصد
۷۶- نرخ بهره بانکی قرقیزستان۳ درصد
۷۷- نرخ بهره بانکی فیلیپین۳ درصد
۷۸- نرخ بهره بانکی مالزی ۳ درصد
۷۹- نرخ بهره بانکی مقدونیه۳ درصد
۸۰- نرخ بهره بانکی لیبی ۳ درصد
۸۱- نرخ بهره بانکی افغانستان ۲.۴۳درصد
۸۲- نرخ بهره بانکی بحرین ۲.۲۵ درصد
۸۳- نرخ بهره بانکی کوبا ۲.۲۵درصد
۸۴- نرخ بهره بانکی کره جنوبی ۲درصد
۸۵- نرخ بهره بانکی عربستان۲درصد
۸۶- نرخ بهره بانکی ترینیداد وتوباگو۲درصد
۸۷- نرخ بهره بانکی کامبوج ۱.۱۹درصد
۸۸- نرخ بهره بانکی لیتوانی ۱.۵درصد
۸۹-نرخ سود بانکی در نروژ۱.۵ درصد
۹۰-نرخ سود بانکی در عمان ۱ درصد
۹۱- نرخ بهره بانکی امارات متحده عربی ۱درصد
۹۲-نرخ سود بانکی در منطقه یورو ۷۵ صدم درصد
۹۳- نرخ بهره بانکی اتریش ۷۵ صدم درصد
۹۴- نرخ بهره بانکی المان ۷۵ صدم درصد
۹۵- نرخ بهره بانکی بلژیک ۷۵ صدم درصد
۹۶- نرخ بهره بانکی قبرس۷۵ صدم درصد
۹۷- نرخ بهره بانکی استونی۷۵ صدم درصد
۹۸- نرخ بهره بانکی ایتالیا ۷۵ صدم درصد
۹۹- نرخ بهره بانکی ایرلند۷۵ صدم درصد
۱۰۰- نرخ بهره بانکی لوکزامبورگ۷۵ صدم درصد
۱۰۱- نرخ بهره بانکی مالت۷۵ صدم درصد
۱۰۲- نرخ بهره بانکی هلند۷۵ صدم درصد
۱۰۳- نرخ بهره بانکی پرتغال۷۵ صدم درصد
۱۰۴- نرخ بهره بانکی اسلواکی ۷۵ صدم درصد
۱۰۵- نرخ بهره بانکی اسلوونی ۷۵ صدم درصد
۱۰۶- نرخ بهره بانکی فرانسه بین ۷۵ صدم درصد
۱۰۷- نرخ بهره بانکی فیجی ۵۰صدم درصد
۱۰۸- نرخ بهره بانکی ماکائو۵۰صدم درصد
۱۰۹- نرخ بهره بانکی انگلیس ۵۰صدم درصد
۱۱۰-نرخ سود بانکی در امریکا ۲۵ صدم درصد
۱۱۱-نرخ سود بانکی در سوئیس بین ۰ ومنفی یک دهم درصد
۱۱۲- نرخ بهره بانکی ژاپن بین ۰ ومنفی یک دهم درصد است
‼️ آمار عجیب از تحصیل دانشآموزان ایرانی در خارج کشور
🔹آمارها از پدیده عجیب افزایش تحصیل دانشآموزان ایرانی در خارج از کشور و کاهش سن مهاجرت حکایت میکند.
🔹خانوادهها فرزندانشان را با صرف هزینههای میلیاردی روانه روسیه و مالزی و ترکیه میکنند تا پزشک و دندانپزشک شوند.
🔹 تحلیـل آمـار دریافتـی از اداره كل گذرنامـه در بـازه زمانـی سـال ۱۳۸۰ تـا مـرداد ۱۳۹۹ نشـان میدهـد كـه ۵۶.۶ درصـد از «دارنـدگان مـدال در المپیادهـای دانشآمـوزی»، ۶۹.۱ درصـد از «مشمولان بنیـاد ملی نخبگان» و ۷۸.۳ درصـد از افـراد «حائـز رتبههـای یـک تـا هـزار» آزمـون سراسـری در داخـل کشـور هستند.
▪️رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان:
▪️امروز با توجه به پیشرفتهایی که در ایران صورت گرفته است، قطع ارتباط تجاری بیش از آنکه به ضرر ایران باشد، به ضرر تجار آلمانی تمام شده و ما نمیتوانیم از ظرفیتهای موجود در ایران بهره بریم.
عزاداری حسینبنعلی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
(استاد مطهری، بررسیاجمالینهضتهایاسلامی در صد ساله اخیر، ص۸۳)
✍️تمدن وحشی
جنگ جهانی اول که با نامهای جنگ بزرگ و جنگی برای پایان همهٔ جنگها نیز شناخته میشود، جنگی جهانی بود که از ۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۱۴ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ میلادی (۵ مرداد ۱۲۹۳ تا ۱۹ آبان ۱۲۹۷ خورشیدی) رخ داد و در پی آن سربازان بسیاری برای جنگ تجهیز شدند و مناطق بسیاری از جهان درگیر جنگ گشتند. تلفات جنگ جهانی اول تا آن زمان در تاریخ جنگهای جهان بیسابقه بود. در این جنگ برای نخستینبار از سلاحهای شیمیایی استفاده و به گونهای انبوه مناطق غیرنظامی بمباران هوایی شد.
📌 #روز_شمار #کربلا
💠با مرگ #معاویه و روی کار آمدن یزید، #یزید از امام حسین علیه السلام درخواست بیعت کرد. #وليد حاكم مدینه جمعه ۲۷ رجب سال ۶۰ قمری امام را احضار کرد.
📌 امام حسین(ع) با روی کار آمدن یزید خطاب به ولید، فرمودند:
باید با اسلام خداحافظی کرد.
💠 بيرون رفتن امام حسین(ع) از مدینه در ۲۸ رجب سال ۶۰.
💠 ورود به مكّه در ۳ شعبان سال ۶۰.
💠 #اقامت در #مکّه در ماه شعبان، رمضان، شوال، ذىالقعده و ذىالحجه تا روز هشتم سال ۶۰.
💠 رسيدن اولين #نامههاى #كوفيان به امام حسین(ع) در ۱۰ رمضان سال ۶۰.
تعداد نامه های ارسالی حدود ۱۵۰ نامه بود.
💠 بيرون رفتن #مسلم بن عقیل از مکّه در ۱۵ رمضان سال ۶۰.
💠 ورود مسلم به کوفه در ۵ شوال سال ۶۰.
💠 #شهادت #مسلم در ۸ ذىالحجه سال ۶۰.
💠 خروج امام حسین(ع) از مکّه سهشنبه ۸ ذىالحجه سال ۶۰.
💠رسيدن امام حسین(ع) به سرزمين #کربلا در دوم محرم سال ۶۱.
💠 ورود #عمر_بن_سعد به #کربلا در سوم محرم سال ۶۱.
💠 ساماندهی #سپاه از سوى عمر بن سعد و گفتگوهاى او با امام حسین(ع) تا ششم #محرمالحرام سال۶۱.
📌عدم پذیرش بیعت و مقاومت در برابر ظلم.
💠 منع سپاه اسلام از دسترسى به آب از ۷محرم ۶۱.
💠 واقعه #عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام و ۷۲ تن از یاران وی در ۱۰ محرم سال ۶۱.
💠 #انتقال_اسيران از سرزمين کربلا بعدازظهر روز ۱۱ محرم سال ۶۱.
💠 #دفن شهدای کربلا و بدن امام حسین(ع) در روز بعد از #عاشورا.
📚ر.ک: مقتل جامع سیدالشهدا.
محمدجواد یاوری سرتختی
پشتوانه پول ایران در زمان قاجار چه بود
🔹آیا یک قطعه الماس میتواند پشتوانه پول یک کشور بزرگ باشد؟ بله، بهشرطی که «دریای نور» باشد! بزرگترین الماس صورتی جهان و گل سرسبد جواهرات ملی ایرانیان آنقدر منحصربهفرد است که تا به حال کسی به خودش جرأت نداده بر آن قیمتی بگذارد.
🔹دریای نور تا سالها در اختیار نادرشاه بود و بعد از او بین شاهان مختلف دست بهدست شد. شاهان ایران دریای نور را به بازو میبستند ولی ناصرالدین قاجار آن را به کلاه و گاهی به سینهاش نصب میکرد و افتخار نگهداری از این گوهر قیمتی را فقط به اعیان و بزرگان میداد. این الماس هماکنون در موزه جواهرات ملی ایران قرار دارد.
@Farsna
*🔶 فرانسه سه برابر درآمد نفتی ایران از بازدید آثار سرقت شده باستانی ایران، درآمد کسب میکند.*
🔸 گنجینه باستانی ۵۵۰ تنی
زوجی که موزهی لوور را از آثار باستانیِ ایران پر کردند
"مادام ژان دیولافوا" و همسرش در کسوت باستان شناس وارد ایران شدند.
اما در واقع فقط تاجران عتیقه بودند.
این زن و همسر بخاطر سرقت، از دولت وقت فرانسه نشان شوالیه را دریافت کردند.
اشیای باستانی پرشماری بوسیلهٔ این زوج از کاخهای هخامنشی داریوش بزرگ و اردشیر دوم در شوش به موزهٔ لوور پاریس انتقال یافت.
گفته میشود که هنگام انتقال اشیاء یافته شده به فرانسه آسیبهای بسیاری را بر یافتههای کاوشهای باستانشناسی ایران وارد ساختهاست. ژان دیولافوا در کتاب خاطراتش راجع به کاخ آپادانای شوش میگوید:
*دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شدهاست با تاسف تماشا میکردم، در حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه بهاو زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت…*
مکتب حسین، مکتب انسانسازی است نه مکتب گنهکارسازی.
حسین سنگر عمل صالح است نه سنگر گناهکاری.
(استاد مطهری، حماسهحسینی، ج۱، ص۱۰۳)
استاد شهید مطهری:
دو تحریف معنوی در هدف امام حسین علیه السلام
حسین(ع) می گوید من نهضت کردم برای امر به معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است. ما آمدیم یک چیز دیگری گفتیم. دو تا تحریف معنوی بسیار عجیب و ماهرانه در اینجا کردیم، نمی دانم بگویم ماهرانه یا جاهلانه.
تحریف معنوی اول: امام حسین کشته شد تا گناهان ما بیمه شود
یک جا گفتیم حسین بن علی قیام کرد که کشته بشود برای اینکه کفاره گناهان امت باشد، کشته شد برای اینکه گناهان ما آمرزیده شود. حالا اگر بپرسند آخر این در کجاست؟ خود حسین چنین چیزی گفت؟ پیغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنین حرفی را چه کسی گفت؟ می گوییم ما به این حرف ها چه کار داریم؟ امام حسین کشته شد برای اینکه گناهان ما بخشیده شود. نمی دانیم که این فکر را ما از دنیای مسیحیت گرفته ایم.
ملت مسلمان خیلی چیزها را ندانسته از دنیای مسیحیت بر ضد اسلام گرفت. یکی همین است. یکی از اصول معتقدات مسیحی مساله به صلیب رفتن مسیح است برای اینکه فادی باشد. الآن «الفادی» لقب مسیح است. این از نظر مسیحیت جزء متن مسیحیت است. می گویند عیسی به دار رفت و این به دار رفتن عیسی کفاره گناه امت شد، یعنی گناهان خودشان را به حساب عیسی می گذارند. فکر نکردیم این حرف مال دنیای مسیحیت است و با روح اسلام سازگار نیست، با سخن حسین سازگار نیست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است. ابا عبد الله که برای مبارزه با گناه کردن قیام کرد، ما گفتیم قیام کرد که سنگری برای گنهکاران بشود.
ما گفتیم حسین یک شرکت بیمه تاسیس کرد، بیمه ی گناه. گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم. در عوض چه می گیرم؟ شما برای من اشک بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می کنم، اما شما هرچه می خواهید باشید، ابن زیاد باشید، عمر سعد باشید. ما می گوییم یک ابن زیاد در دنیا کم بود، یک عمر سعد در دنیا کم بود، یک سنان بن انس در دنیا کم بود، یک خولی در دنیا کم بود، امام حسین خواست خولی در دنیا زیاد شود، عمر سعد در دنیا زیاد شود، گفت أیها الناس هرچه می توانید بد باشید که من بیمه ی شما هستم!
تحریف معنوی دوم: کشته شدن امام حسین یک دستور خصوصی بود
تحریف معنوی دومی که از نظر تفسیر و توجیه حادثه ی کربلا رخ داد این بود که گفتند می دانید چرا امام حسین رفت و کشته شد؟ یک دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفتند تو برو خودت را به کشتن بده. معلوم است، اگر یک چیزی دستور خصوصی باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمی کند، یعنی قابل پیروی نیست. اگر بگویند حسین چنین کرد، تو چنین بکن! می گوید حسین از یک دستور خصوصی پیروی کرد، به ما مربوط نیست، به دستورات اسلام که دستورات کلی و عمومی است مربوط نیست! آن یک دستور خصوصی مخصوص خودش بود. حال تفاوت این دو چگونه است؟ امام حسین خودش فریاد کشیده است که علل و انگیزه ی قیام من مسائلی است که بر اصول کلی اسلام منطبق می شود، احتیاجی به دستور خصوصی نیست.
دستور خصوصی در جایی می گویند که دستورهای عمومی وافی نباشد. امام حسین در کمال صراحت فرمود اسلام دینی است که به هیچ مؤمنی- حتی نفرمود به امام- اجازه نمی دهد که در مقابل ظلم و ستم، مفاسد و گناه بی تفاوت بماند. امام حسین مکتب به وجود آورد ولی مکتب عملی اسلامی. مکتب او همان مکتب اسلام است، ولی اسلام بیان کرد و حسین عمل کرد. در درجه اول بیش از هرکس دیگر عمل کرد. مکتب عملی اسلام. ماهرانه تحریف کردیم برای اینکه این حادثه را از مکتب بودن خارج کنیم و قهرا از قابل پیروی بودن خارج کنیم. وقتی از مکتب بودن خارج شد، دیگر قابل پیروی نیست. وقتی که قابل پیروی نشد، پس دیگر از حادثه ی کربلا نمی شود استفاده کرد.
از اینجا ما حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم کردیم. خیلی به نظر کوچک می آید که بگویند دستور خصوصی بود. ولی می گوییم وقتی گفتی دستور خصوصی، معنایش این است که دستورهای عمومی در این زمینه ها کافی و وافی نیست، یعنی اگر دستور خصوصی نمی رسید اسلام دستوری نداشت که بگوید در چنین شرایطی باید حرکت و قیام کرد، بلکه اسلام می گفت هرچه به نظرتان می رسد عمل کنید. این خیانتی است به حسین بن علی علیه السلام. آیا خیانتی از این بالاتر هم در دنیا صورت گرفته است؟
این است که عرض کردم این تحریف معنوی که در حادثه عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظی صد درجه خطرناکتر است. در تحریف لفظی مثلا کسی می گوید من حدس می زنم روز عاشورا هفتاد و دو ساعت بود، بعد هم اصرار می کند که هفتاد و دو ساعت بود. خوب یک چرندی گفته است...
این دروغ ها، اینها برای هدف حسین بن علی آن قدر خطر ندارد که این تحریف های معنوی خطرناک است. بنابراین ما آمدیم نهضت حسین بن علی را که خود، هدف و منظوری داشته است مسخ و تحریف کردیم.
📌شبهه:
با اینکه #محرم جزء ماه هاي #حرام است، چرا امام #حسين(علیهالسلام) در اين ماه #جنگ کرد؟
پاسخ:
پيش از اسلام نیز در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه، #محرم ماه حرام نامیده می شدند که طبق آن جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، در این ماه ها ترک جنگ می کردند. مانند: #اوس و #خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، اما در اين چهار ماه متارکه جنگ مي کردند.
📌از طرفی #اسلام نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را #حرام اعلام نمود، مگر اینکه #دشمنان حرمت این ماه را شکسته و ضمن تعرض به حریم مسلمانان وارد جنگ شوند که در نتیجه #مسلمانان #حق_مقابله و دفاع از خود را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است.
📚بقره: ۱۹۴
در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین(ع)، امام که پس از امتناع از #بیعت #یزید به #مکه رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت #کوفه ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به #کربلا هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین(ع) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و وی در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (ع) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که #تیر به لشکر حسین (ع) انداختم.
بنابراین، آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین(ع) به دلیل اینکه در حال #دفاع بود عملش مطابق با نص قرآنی بود و دفاع در این ماه ها اشکالی ندارد.
زنان عاشورا
بانویی که همسرش را بهشتی کرد.
همسرش را از شک نجات داد. از تردیدی که نزدیک بود مرد را تا لبههای دوزخ بکشاند؛ دوزخِ بی حسین بودن.
دلِ مرد را یکدله کرد، با یک تلنگر؛
«تو را چه شده زهیر؟! پسرِ رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) تو را دعوت کرده و تو رد میکنی؟!»
نهیبِ بانو، مرد را از جا کنده و از دودلی جدا کرد.
از خیمهی حسین(علیهالسلام) که برگشت، همهی وجودش را شوقی غریب پر کرده بود. «آقا، چیزی به شما گفته؟ وعدهای داده که این طور سر از پا نمیشناسی؟!»
مرد در حالی که چشمانش میدرخشید، گفت: «آقا فرمودند: جانت در راهِ ما فدا خواهد شد.»
پ.ن: ... فقالت له زوجته: -و هیَ دیلم بنتُ عَمر- سبحان الله! ایبعَثُ اِلیکَ ابن رسول الله ثمّ لا یأتیه؟!...
منبع: زهره یزدانپناه، زنان عاشورایی، نشر موعود عصر، صفحه ۱۲۷.
تهیه و تنظیم: زهرا کبیری پور
#محرم
#زنان_عاشورا
#امام_حسین(علیهالسلام)
#زهیربنقین
-----------❀❀✿❀❀---------
🔺مراجع تقلید درباره حضرت رقیه (س) چه میگویند؟!
💥صرفا نقل اظهارات علما به روایت جام جم
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
┈┅ ❁❁ ┅┈
🔺 یک سند تاریخی | اثبات وجود حضرت #رقیه_بنت_الحسین (س)
💥 مربوط به قرن ششم هجری (مهمترین سند در بین کتب انساب)
بیهقی مشهور به ابن فندق؛ دانشمند نامی و مورخ پرآوازه شیعی قرن پنجم و ششم هجری است. وی در بیان فرزندان باقیمانده از امام حسین (ع) صراحتا نام حضرت رقیه سلام الله علیها را برده و مینویسد:
ولم يبق من اولاده الا زين العابدين عليهالسلام وفاطمة وسكينة و رقية.
[پس از (روز عاشورا) از فرزندان امام حسین (علیهالسلام) جز زینالعابدین، فاطمه، سکینه و رقیه (سلام الله علیهم) کسی باقی نماند].
📚 منبع: لباب الانساب، تالیف ابن فندق بیهقی، تحقیق سید مهدی رجائی، جلد ۱، صفحه ۳۵۵، چاپ مکتبة آیة الله المرعشی النجفی
#سیر_مطالعات_تاریخ_اسلام
🆔 کانال اسرار تاریخ:
🌐 eitaa.com/monzer_ir
1617197516948.pdf
1.73M
🔺مقاله پژوهشی + دانلود
🔰 قویترین تحقیق در اثبات حضرت رقیه (س)
● عنوان: بررسی و تحلیل تاریخی درباره رقیه بنت الحسین (ع) از آغاز تا قرن هفتم ه.ق
✍ به قلم: دکتر حسین عبدالمحمدی و اسدالله رحیمی | دوفصلنامه علمی - تخصصی تاریخ اهل بیت (ع)
📌حمله به کاروان امام حسین(ع) قبل از رسیدن به #کربلا
مورّخان نوشته اند:
[پيش از منزل #تنعيم] گروهي از #مأموران عمرو بن سعيد، حاکم اموی #مکّه به فرماندهي برادرش، به منظور جلوگيري از حرکت امام #حسین(ع) به سوي #عراق، با آن حضرت روبرو شده و خواستند مانع پيشروي او و همراهانش شوند،
امّا آن حضرت به شدّت #مقاومت کرد و طرفين باهمديگر درگیر شده و سرانجام اردوي سپاه امام #حسين(ع) به راه خود ادامه داد.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص385؛
📚بَلاذُري، انسابالاشراف، ج 3، ص375؛
📚ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطِّوَال، ص362.
🏴 روضه حضرت #رقیه
متن اصلی #روضه دختر خردسال خاندان اهل بیت(ع) از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین #طبری از عالمان #شیعه است که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است.
«در حاويه آمد كه:
#زنان خاندان نبوت در حالت #اسيرى حال مردان كه در #كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده میداشتند، و هر كودكى را وعدهها میدادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز میآيد، تا ايشان را به خانه #يزيد آوردند،
دختركى بود #چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من #حسين(ع) كجاست؟
اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در #گريه افتادند و فغان از ايشان برخاست.
يزيد خفته بود، از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است.
آن #لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست:
ملاعين گفتند سر پدر تو است. آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق #تسليم كرد.»
📚حاویه نام کتابی است که عمادالدین این مطلب را از آن نقل کرده است.
شهید کربلا .pdf
1.74M
#تاریخ_اسلام
📚 نام کتاب: شهید کربلا
📖 تعداد صفحات: ۸۰ صفحه
🔸موضوع: واقعه کربلا، گزارشی از لحظهها و رشادتهای عاشورایی
«شهید کربلا» نوشته محمدباقر پورامینی، گزارشی از لحظهها و رشادتهای عاشورایی رابرای شما گرداورده است. در این کتاب شروع سفر حضرت سیدالشهداء علیه السلام از مکه به عراق را تا غروب عاشورا و غارت خیمههای امام علیه السلام و تاختن بر بدن های شهدای کربلا خواهید خواند.
┅┅❅❈❅┅┅
🆔 @r_kh_tarikh
لزوم اصلاح عزاداریها
مسجدها باید محفوظ بماند، امامت جماعتها باید محفوظ بماند، منبرها باید محفوظ بماند، روضهها باید محفوظ بماند، ذکر مصیبتها باید محفوظ بماند اما باید اصلاح شود. تحریفات در ذکر مصیبتها الی ماشاءالله است. جعل، دروغ، وضع در این قضایا الی ماشاء الله است و اینهاست که روضهها و ذکر مصیبتها را کم اثر کرده والّا اصل روضه و ذکر مصیبت باید باقی بماند و مسئله امام حسین و اشک ریختن برای امام حسین و محرّم و عاشورا و تظاهرات برای محرّم و دسته بیرون آمدن، تمام اینها باید محفوظ بماند ولی البته من نمیگویم حتما باید به آن شکلی که از زمان قاجاریه معمول شده که بیشتر از قفقاز به این طرف آمده انجام شود و حتما اینها هم باید باشد.
📕استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۱۹۸
شیعه قسمتی از کیان خودش را با همین حَنینها و ناله ها و فریادها و شکایت کردن از ظلمها حفظ کردهاست.روضههایی که تا حالا بوده، آیا خیال میکنید نقشی در این انقلاب نداشت؟ همینها بود که از یزید و ابن زیاد و عمر سعد چنین چهرههایی ساخت، بعد ظالمها را در چهره یزیدها و ابن زیادها و عمر سعدها نشان داد و همین خودش منشأ حرکت در میان مردم شد.
📕 استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۱۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سناتور استرالیایی: به ملکه استعمارگر وفادار خواهم بود!
🔹سناتور بومی استرالیایی زمان سوگند یاد کردن، هنگامی که به اسم ملکه انگلیس رسید، آن را ملکه «استعمارگر» الیزابت دوم خطاب کرد.
🔹با تذکر چندباره رئیس مجلس سنا، در آخر این سناتور مجبور به گفتن اسم ملکه البته با تمسخر و خنده شد!
🔸ملکه انگلیس پادشاه فعلی استرالیا محسوب میشود و عنوان رسمی او ملکه استرالیا است.
@Farsna
📌 #شبهه:
چندسال پیش برنامه ضدارزشی #رودست شبهه ای را مطرح کرده بود که: در منابع #حدیثی آمده است که امام #حسین(ع) فرمود:
ما از تبار #قریش هستیم، هواخواهان ما #عرب و #دشمنان ما #ایرانیان هستند.
روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است.
ایرانیها را باید دستگیر کرد و به #مدینه آورد، زنانشان را به #کنیزی #اعراب درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به #غلامی و بردگی اعراب گماشت.
#پاسخ_شبهه
#اولا:
این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام #صادق(ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده.
📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176
#ثانیا:
این روایت از معانی الاخبار شیخ #صدوق نقل شده و #سند آن #ضعیف است؛ زیرا #عثمان بن جبله در سند آن #مجهول است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد:
بيان:
" #وشيعتنا_العرب " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب.
یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، #ممدوح باشد و #عجم، مذموم، #شیعه_ما_عرب است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد.
یعنی به عبارت دیگر:
این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام #جدل با عرب هایی است که دیگران را خوار
می شمارند؛ اگر چه #شیعه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است:
از نظر ما شما که عرب هستید، اما #دشمن ما اصلا #عرب نیستید و عجم هستید، اما #شیعیان ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند.
#ثالثا:
باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن #حدیث نیست و از #شیخ_عباس_قمی است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه #خلفا به ایرانیان چگونه بوده است.
بعد می نویسد:
#عمر گفته است که ایرانیان را باید #کشت و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال #الثانی" شروع می شود و ثانی یعنی #دومی که همان #عمر است.
#رابعا:
مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد:
سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان:
ابن شهرآشوب در #مناقب نقل کرده که وقتی #اسیران ایرانی را به #مدینه آوردند و تصمیم گرفتند که #زنان را بفروشند و مردان را به #غلامی درآورند که ناتوانان را در طواف #کعبه بر پشت خود حمل کنند،
اميرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
#پیامبر(ص) فرموده است:
بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها #ایرانیان هستند که #حکیم و #کریم هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به #اسلام رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم
و در پایان:
رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ چنان است که
اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ #ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽآورد، و #ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».
نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ #ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽﻓﺮﻣﻮد:
«ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ.
محمد جواد #یاوری سرتختی