❇️ راز حفظ ارزش پول افغانستان در دوره طالبان از نگاه بلومبرگ
♦️بلومبرگ در گزارشی به دلایل حفظ ارزش پول ملی افغانستان پرداخته و گفته است که کمک های خارجی، افزایش تجارت با کشورهای همسایه، ممنوعیت استفاده از روپیه و کمک های خارجی از عوامل تقویت پول افغانی است.
♦️از نگاه بلومبرگ ارسال کمکهای بشری جامعه جهانی به افغانستان به حفظ ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی بهویژه دلار کمک کرده است.پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، جامعه جهانی هفتهوار ۴۰ میلیون دلار پول نقد تحت عنوان کمکهای بشردوستانه به افغانستان ارسال میکند(دو میلیارد دلار در سال).
♦️بلومبرگ گزارش داده افزایش تجارت با کشورهای همسایه افغانستان همچنان بر حفظ ثبات پول افغانی کمک کرده است.
♦️این رسانه آمریکایی نوشته که ممنوعیت استفاده از روپیه پاکستانی و دلار از سوی طالبان در معاملات نیز یکی دیگر از عوامل حفظ ارزش پول افغانی است.
♦️غیرقانونی کردن تجارت آنلاین و همچنین مجازات زندان برای کسانی که قوانین را زیر پا بگذارند نیز بخشی از اقدامات طالبان است.
♦️در حال حاضر، یک دلار در بازارهای افغانستان ۷۸.۳۰ افغانی مبادله میشود. داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد که کنترل ارز، جریان های نقدی و سایر حواله ها به «افغانی» کمک کرده است تا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ حدود 9 درصد رشد کند
B2n.ir/r15471
♦️شهروندان کشور میگویند که بهرغم افزایش ارزش پول افغانی در برابر دلار، بهای کالاهای مصرفی در افغانستان همچنان بالا است.
🇫🇷 از غرب تا شرق زیر تیغِ غارتگران پاریسی
🔻فرانسه از آغاز سده ۱۷ میلادی تا دهه ۱۹۶۰ دارای مستعمراتی به اشکال گوناگون بود و در سدههای ۱۹ و ۲۰ امپراتوری جهانی فرانسه به دوّمین امپراتوری بزرگ پس از بریتانیا بدل شد.
🔻همه یا بخشی از سرزمینهای زیر برای سالیانی، تحت اشغال فرانسویها بودهاند.
۱. برزیل
۲. مراکش
۳. الجزایر
۴. تونس
۵. بنین
۶. بورکینا فاسو (ولتای علیا)
۷. ساحلعاج
۸. گینه
۹. مالی
۱۰. موریتانی
۱۱. نیجر
۱۲. سنگال
۱۳. توگو
۱۴. کامرون
۱۵. چاد
۱۶. گابون
۱۷. کنگو برازاویل
۱۸. هند
۱۹. ویتنام
۲۰. لائوس
۲۱. کامبوج
۲۲. گویان
۲۳. کانادا (بخش خاوری و میانی)
۲۴. سن پیر و میکوئلون
۲۵. آمریکای فعلی (حوضه آبریز رود میسیسیپی )
۲۶. لبنان
۲۷. سوریه
۲۸. ماداگاسکار
۲۹. جیبوتی
⚠️ مستعمرات سابق فرانسه در آفريقا بايد نيمی از ذخاير ارزی خود را در فرانسه نگهداری كنند و هر سال میتوانند فقط به ١٥٪ آن دسترسی داشته باشند و در صورت نياز بيشتر، بايد پول خود را بصورت وام از فرانسه بگيرند.
غرب
غارتگری
اروپا
35.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مردی در خیابان #هلند مردم را چنین موعظه و ارشاد میکند:
متن زیر ترجمه بخشی از صحبتهای ایشان است.
«من امروز اینجا هستم تا به شما بگویم که عیسی مسیح قرار است برگردد. آیا برای ملاقات با او آماده و مهیا هستید؟
کتاب مقدس میگوید:
برای انسانها مقرر شده که بالاخره یک روز بمیرند و سپس زمان قضاوت است. یک روز تنها در برابر خدا می ایستی. برای روز داوری.
اگر دروغ میگویی، دزدی می کنی، شراب مینوشی، به همسرت خیانت میکنی، یا او را کتک بزنی، همه ما در «محضر خدا» گناه کردهایم.
من به نام خدا برکت گرفتهام. من مست بودم، من علف میکشیدم، قبل از ازدواج رابطه جنسی داشتم، فیلم عریان تماشا میکردم، در ارتباط با زنان دیگر بیبندوباری داشتم.
عیسی جان مرا نجات داد، او مرا پاک کرد.
ـ در مورد الکل و پاک بودن از آن چه می گویید؟
کتاب مقدس میگوید پاک و هوشیار باشید، که مستان وارث ملکوت خدا نخواهند شد.اگر مست شوید، خارج از ملکوت خدا خواهید بود. و به جهنم خواهید رفت.
کتاب مقدس میگوید، که روزی مسیح باز خواهد گشت و همه چشمها او را خواهند دید.
ـ و در مورد چیزهای مشترک بین مسلمانان و مسیحیان چه میگفتید؟
گفتم مسلمانان نیز به ظهور مسیح ایمان دارند. ما نیز ایمان داریم که مسیح دوباره بازخواهد گشت و ما منتظر او هستیم.»
رهبر معظم انقلاب:
« اصل مهدویت مورد اتفاق همه مسلمانان است. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجی را، در نهایتِ زمانه دارند.»
@ninfrance
🔴 مدرسهها سیاستمدار میسازند یا دانشمند؟!
تفاوت سیاستمدار و دانشمند در این است که دانشمند، پرسشهای زیادی دارد، اما سیاستمدار، پاسخهای بسیاری را از حفظ است.
در دنیای امروز، مدرسهها و نظام آموزشی، بیشتر سیاستمدار میسازند تا دانشمند.
شاید علت همین باشد که مدیریتِ امروز، زندگیهایِ امروز و عشقها و دوست داشتنهای امروز، تا این حد سیاسی هستند ...
ما هنر پرسیدن را فراموش کردهایم؛
👈 اینکه سوال من برای من مهم است و سوال تو برای تو
👈 اینکه قرار نیست هر پرسشی پاسخی داشته باشد
👈 اینکه تفاوت من و تو، به اندازه تفاوت پرسشهایمان است
👈 اینکه تفاوت اقتصادهای توسعهیافته با اقتصادهای عقب مانده، در سوالهاییست که مردمشان در خلوت از خود و در جمع از یکدیگر میپرسند ...
امیدوار باشیم که روزی در دنیایی دیگر، زندگی کنیم که بتوان سوالها را بلند گفت و پاسخها را در دل یافت، نه اینکه پاسخها با صدای بلند گفته شوند و سوالها، با ترس و تردید در دلهای ما بمانند.
«بازنویسی از متن تفاوت سیاستمدار و دانشمند محمد رضا شعبانعلی»
علامت سادات در طول تاریخ
بخش اول: رنگ سبز
علویان ظاهراً علامات و شعارهایی را دارا بودند که با آن شناخته میشدند، به علاوه در هر شهری که بودند نامشان در دفاتر مخصوص ثبت میشد و عموم مردم هم آنان را میشناختند. اما اینکه به علامت سیادت پارچۀ سبزرنگ به سر خود ببندند، این رسم تا قرن هشتم معمول نبود. در این زمان شمارۀ سادات بسیار شده بود و اغلب شناخته نمیشدند، از این رو ملک اشرف در صدد برآمد ایشان را با عمامۀ سبز مشخص کند.
قرنها قبل در سال 201 هجری هنگامی که مأمون علی بن موسی الرضا (ع) را ولیعهد مسلمانان قرار داد به سپاه خود دستور داد جامۀ سیاه را که شعار عباسیان بود به جامۀ سبز تبدیل کنند. بنا بر نوشتۀ صاحب روضات، مأمون رنگ سبز را لباس حضرت رضا (ع) قرار داد و به دیگر علویان نیز دستور داد لباس سبز را شعار خود قرار دهند.
در هر حال لباس سبز به عنوان شعار علویان دیری نپایید و پس از مدت کوتاهی از بین رفت. در سال 204 هجری پس از گذشت هشت روز از ورود مأمون به بغداد اولاد عباس در خصوص لباس سیاه که شعار عباسیان است و او نباید از این شعار سر باز زند با مأمون سخن گفتند و این سخنان در مأمون مؤثر واقع شد. روی مأمون با جامۀ سبز وارد مجلس خود شد، چون اطرافیان و یاران او حضور یافتند جامۀ سیاه خواست و پوشید و این ترتیب شعار سبز از بین رفت.
از این تاریخ تا قرن هشتم نویسنده در کتب تاریخ به موردی بر نخورده است که رنگ سبز شعار علویان بوده باشد.
در قرن مزبور عمامۀ سبز به علامت سیادت رسمیت پیدا کرد، به این نحو در سال 773، ملک اشرف شعبان (از ممالیک بحری که در مصر و شام فرمانروا بود) فرمانی صادر کرد که به موجب آن میبایست «اشراف» دربار مصر و شام (سابقاً (تا زمتن صفویه) به جای «سید» از کلمۀ «شریف» استفاده میشد که جمع آن «اشراف» است) عمامۀ سبز را شعار خود قرار دهند تا حقشان شناخته و مقامشان بزرگ داشته شود و مردم ایشان را بشناسند و آنان از دیگران ممتاز باشند. این فرمان اجرا شد و از این پس عمامۀ سبز شعار علویان گردید (تاریخ مذهبی قم، ص 121-123)
بخش دوم: رنگ سیاه و بافتن گیسوان
اما درباره عمامۀ سیاه به سر بستن یا شال سیاه به کمر بستن به عنوان علامت سیادت که چند قرن است در ایران و عراق و کم و بیش چند کشور دیگر معمول است، نویسنده درباره منشأ و تاریخ شروع آن مطلبی نیافته است. آنچه مسلم است این است که رنگ سیاه از قرون اولیۀ هجری تا به امروز جزء علائم سوگواری بوده است.
در هر حال آنچه در خصوص عمامه و شال سیاه به علامت سیادت به نظر میرسد این است که از عصر صفویان به بعد که مذهب شیعه در ایران مذهب رسمی شد و شعارهای شیعه از جمله عزاداری عاشورا به صورتهای مختلف اجرا شد، اولاد علی (ع) به یاد شهیدان کربلا خود را سوگوار همیشگی دانستند و از این رو عمامۀ سیاه و نیلی به سر بستند و به تدریج عمامه و شال سیاه جزء شعارهای عمدۀ سیادت قرار گرفت.
امروزه در ایران و عراق سیاه و سبز هر دو از علائم بارز سیادت به شمار میآید.
سابقاً برخی به علامت سیادت گیسوان بلند در طرفین صورت میآویختند و آن را تافته میکردند. سعدی در اواخر باب اول گلستان در شروع حکایتی گفته است: «شیادی گیسوان بافت که من علویم». گویا این رسم قرنهاست که از بین رفته است (تاریخ مذهبی قم، 127-128).
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اظهارات آندو، شهروند ژاپنی - ساکن ایران درباره حقایق پنهان #ژاپن = کشور افسرده ها :
🔹رفاه افراد، لزوما مساوی نیست با شاد بودنشان. در ژاپن مردم با وجود رفاه اقتصادی، اکثرا حال خوبی ندارند، و ژاپن مثل یک مرغ داری ست!
┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ #ژاپن یه موزه ساخته که پول میدن میرن اونجا باسن حیوانات رو بو کنن😳😑🤮
┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄
10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴شاید برای خیلی ها سوال باشه علت این آمار بالای خودکشی در #ژاپن چیه
بهتره از زبانِ خودشون بشنویم
┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اینجا #ژاپن مهد تکنولوژی و مغزهای متفکر!
رفاه مردمش رو ببینید که چقدر دولت بهشون بها میده
┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در رستورانهای #ژاپن چه میگذرد؟!
┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄