#عفافگرایی
#غیرت_ورزی
#حیا_و_نجابت
💙 #عشق عجب واژه پر احساسی است.
💙 من هم مثل تو #عاشق هستم.
🔻ا گر تو عاشق #تیپ و ظاهر همسرت هستی؛
👌من عاشق #حجب و #حیا و #متانت همسرم هستم.
🔻ا گر تو می گویی #غیرت یعنی سلب آزادی از همسر و بی غیرتی یعنی #روشنفکری؛
👌من می گویم غیرت یعنی علاقه بیش از اندازه من به همسرم.
🔻ا گر تو می گویی #حجاب یعنی بقچه پیچ کردن همسر؛
👌من می گویم حجاب حفظ بها و #شأن همسر من است.
👌من افتخار می کنم که همسری دارم که کسی جز خودم به او #نگاه نمی کند. از بس که پُربهاست #حیای او...
⚠️نه مانند تو، که دیگران از نگاه به همسرت #لذت می برند و تو هم که...
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#تشکر_بابت_حجاب
#تشکر_کاغذی 📝
🌸آیا تاکنون از #بانوان خوش حجاب، بابت رعایت حجاب #تشکر کرده اید؟
🔺اکثر مادران ما، از قبل از سن تکلیف #محجبه بودند و وظیفه شرعی خود میدانستند که از نامحرم رو بگیرند. هنوز هم گروه کثیری از زنان ایرانی، این چنین مقید و مستوره اند.
🔺اما در این روزگار بعضی از بانوان، دچار تغییر عقیده شده اند. نه اینکه از دین رو برگردانده باشند. نه... اما در مقوله #حجاب، شبیه مادران خود نیستند.
🔺یکی، دوتا و صدتا و هزارتا هم نیستند که بشود، ندیدشان گرفت. اتفاقاً خیلی هم به #چشم میآیند و گاه و بیگاه #خشم و #غیرت اکثر آقایان را برمیانگیزند.
🎈 بنابراین آنهایی که هنوز رعایت حجاب را، وظیفه شرعی، عرفی و قانونی خود می دانند، شایسته #تقدیرند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/17)
#تأمل_بیست_و_چهارم
"Sexuality Education for Victorian Primary Schools"
👈 آموزش جنسی برای مدارس ابتدایی ویکتوریا😲
"Catching On Everywhere"
👈 یکی از #منابع تدوین شده، جهت برنامه های #آموزش_جنسی در مدارس ابتدایی و متوسطه، جهت پشتیبانی از آموزش جنسی به دانش آموزان😡
✍️ اگر #2030 اجرا میشد؟! (1) 🧐🙄
💢 اطاعت کامل از بیگانگان
💢 پذیرش تدریجی همجنسگرایی
💢 بی ارزش شدن #هویت_ملی ایران!
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
🔸بررسی فقهی #الزام_حکومتی در مسئله #حجاب
🔹مهم ترین دلیل الزام حجاب در حکومت اسلامی، #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر است که در ضرورت و وجوب آن بحثی وجود ندارد.
🔹سه مرحله انکار قلبی، تذکر زبانی و استفاده از قدرت برای آن شمرده شده است که نشان می دهد در اسلام استفاده از اجبار در حکم شرعی #جایز است.
🔹البته در صورت شرایط و حفظ حدود؛ نکته مهم این است که عموم فقها استفاده از قدرت را مختص به حکومت دانسته اند که این نکته نشان می دهد استفاده از قدرت در امر به معروف و نهی از منکر از وظایف #حکومت است.
🔹از سوی دیگر موضوع امر به معروف و نهی از منکر عام است که شامل تمام #وظایف_شرعی از جمله حجاب می شود.
🔹یکی دیگر از ادله، دلیل #تعزیر است که عموم فقها ادله تعزیر را نسبت به گناهان عام می دانند. یعنی حاکم حق دارد در مقابل هر گناهی، گناهکار را تعزیر کند.
🔹در مسئله ما اگر فردی یک شب بی حجاب بود، ادله تعزیر شامل آن نمی شود اما اگر فردی همیشه بی حجاب باشد ادله تعزیر نیز شامل آن می شود.
👤حجت الاسلام #صالحی_منش:
✍️مشروح گزارش در سایت فقه حکومتی وسائل
🌐 vasael.ir/00048u
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#🔻امام_علی علیهالسلام می فرمایند:
ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّه ِ بِأعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فعَفَّ
🔹كسى كه در راه خدا جهاد كند و به #شهادت رسد، اجرش بيشتر از آن كسى نيست كه بتواند گناه كند و #عفت ورزد.
📚 نهجالبلاغة، الحكمة 474
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/18)
#تأمل_بیست_و_پنجم
"Sexuality Education for Victorian Primary Schools"
👈 آموزش جنسی برای مدارس ابتدایی ویکتوریا😲
"Catching On Everywhere"
👈 یکی از #منابع تدوین شده، جهت برنامه های #آموزش_جنسی در مدارس ابتدایی و متوسطه، جهت پشتیبانی از آموزش جنسی به دانش آموزان😡
✍️ اگر #2030 اجرا میشد؟! (2) 🧐🙄
💢 تجویز استمناء
💢 کمرنگ شدن یا از بین رفتن #غیرت مردم ایران
💢 بی معنا شدن #احترام والدین
💢 به رسمیت شناختن خانوادههای دو پدری و دو مادری
💢 از بین بردن #ضابطه_مشروعیت در رابطه جنسی و ...
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
🌺همراهان گرامی سلام و عرض ادب
💠 کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی، انشالله قصد دارد که حداقل یک جلسه کارگروه را به نقد رمان پر فروش "تب مژگان" نوشته حجت الاسلام محمد رضا حدادپور جهرمی، اختصاص دهد. از کلیه دغدغه مندان عفاف و همراهان ارجمند کانال عفافگرایی و تربیت جنسی دعوت می گردد تا در صورت تمایل، نسبت به مطالعه و نقد کتاب مذکور اعلام آمادگی نمایند تا انشالله در اسرع زمان، نقد و بررسی "تب مژگان" در دستور کار کارگروه قرار بگیرد.
🌺با تشکر
@gholami35
https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻با سلام و احترام
📣📣📣 چهلمین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در سال 1398
💬 عنوان نشست: "چگونگی تحقق جریان سازی و ایجاد گفتمان در حوزه ازدواج دانشجویی، سبک زندگی و خانواده"
👤ارائه دهنده: جناب آقای علی شریف، دبیر ستاد ازدواج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰ زمان: چهارشنبه 23 بهمن ساعت 15:15
🎥 اکران مستند "ازدواج" ساعت 14:30
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/19)
#تأمل_بیست_و_ششم
✍️ چرا ایران به عنوان عضو بسیار فعال، مورد #تشویق یونسکو برای اجرای #2030 قرار گرفت؟! (1) 🧐🙄
💢 پس از تصویب نهایی چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 در یونسکو در نوامبر 2015، #کمیسیون_ملی_یونسکو، بر اساس رهنمودهاي فنی دریافتی از سوي یونسکو، تهیۀ #چارچوب_عمل_ملی_آموزش_2030 را در دستور کار خود قرار داد و مقرر گردید که 30 #کارگروه_ملی تشکیل شود تا مطابق با شرح وظایف سازمانی خود، مسئولیت تهیۀ آن را بر عهده گیرند. 🙄🤨
💢 این کارگروه ها، براساس راهنماي فنی تهیۀ چارچوب عمل ملّی آموزش 2030، به طور هماهنگ و منسجم، نقشه راه پیشنهادي خود را در زمینۀ آموزش 2030، مطابق با تجارب عملکردي و اسناد کلان بالادستی در زمان بندي مشخص ارائه کردند. 😳😠😏
💢 با تشکیل کمیتۀ تلفیق چارچوب عمل و با انجام #نظارت فنی و علمی، زمینۀ لازم براي انتشار #ویرایش_اول چارچوب عمل ملی آموزش 2030 فراهم شد. 😲😔😳
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#معرفی_کتاب 📚
نام کتاب: مجموعه قصه های حنانه
🖋 نوشته علی باباجانی
ناشر: به نشر
✅ مجموعه شش جلدی ویژه کودکان
🎀 این مجموعه کتاب داستانهایی درباره دختری به همین نام را روایت میکند که میخواهد برای مراسم #جشن_تکلیف مدرسه یک روزنامه دیواری با موضوع #حجاب درست کند؛ اما چیز زیادی در این باره نمیداند و به همین خاطر از دیگران کمک میگیرد.
🎈 تصویر گری و طراحی جلد کتاب جذاب است و می تواند ابزار خوبی برای #آموزش_حجاب به کودکان باشد.
✅ عنوان های این مجموعه عبارتند از:
«روزنامه دیواری»، «باتلاق»، «نقاشی «حامد»، «یک عکس زیبا»، «عروسک مو طلایی» و «بوی گل»
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
با عرض سلام و تهنیت
🌸عزیزان، برای #دختران در آستانه ورود به سرزمین بندگی، اندیشیدیم و جشنی ترتیب داده ایم تا مقدمه ای باشد برای آنها که در سال آینده به #سن _تکلیف خواهند رسید و آنها که به این سن رسیده اند و نیاز به همراهی ما دارند تا گامهای خود را مطمئن و عالمانه بردارند.
🌸محتوای برنامه:
اجرای تئاتر «انتخاب بزرگ»، آشنایی با سرزمین بندگی، برنامه های شاد مسابقه، پذیرایی و ...
✅زمان: ۷ و ۸ و ۹ اسفند ساعت 13:30
✅مکان: مشهد، خیابان دانشجو، سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ترافیک
🚺ویژه دختران ۸ تا۱۰ سال و مادران
🔸 تخفیف هزینه به تناسب تعداد
همراه با امکان برگزاری جشن اختصاصی جهت مدارس و مجموعه ها
♦️لطفاً جهت رزرو و تعیین تاریخ، نام و تعداد را به یکی از شماره های زیر پیامک نمایید. تا با شما تماس گرفته شود.
+989150293470
+989381236192
+989026426884
👌بیایید جشن هایی با محتوای غنی و با هزینه های کم را رواج دهیم. ما را در اطلاع رسانی این مراسم یاری نمایید.
❇️مجموعه فرهنگی خانه معرفت
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/20)
#تأمل_بیست_و_هفتم
✍️ چرا ایران به عنوان عضو بسیار فعال، مورد #تشویق یونسکو برای اجرای #2030 قرار گرفت؟! (2) 🧐🙄
💢 به موازات تهیۀ #چارچوب_عمل_ملی_آموزش_2030 توسط کمیسیون ملی یونسکو، طرح تشکیل #کارگروه_ملی اجراي آموزش 2030، در سه جلسۀ متوالی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوري دولت به ریاست #وزیر_محترم_علوم، تحقیقات و فناوري با حضور برخی از #اعضاي_محترم_دولت از جمله:
💢 وزیران محترم آموزش و پرورش، صنعت و معدن، معاون محترم علمی و فناوري ریاست جمهوري، معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه، ریاست محترم سازمان انرژي اتمی ایران، ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست و برخی از معاونان ذي ربط وزارتخانه ها و دبیرکل کمیسیون ملّی یونسکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتاً به #تصویب هیأت دولت رسید!. 🤔🤨😏😠
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#ازدواج_بهنگام
اظهارات حاشیه ساز یک #نماینده_مجلس: مردان فاقد توانایی مالی #ازدواج نکنند! 😳😲🙄
🔴نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهاراتی داشته که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.
◄وی در این باره گفته است: هماکنون زنان بعد از بروز اختلاف برای دریافت #مهریه عندالمطالبه اقدام میکنند و همسر خود را که قادر به پرداخت آن نباشد، #زندانی میکنند.
◄مردانی باید ازدواج کنند که درآمد کافی برای اداره یک #زندگی را داشته باشند و #خانواده آنها نیز شرایط حمایتشان را داشته باشند تا در پی ازدواج برای دستگاه قضایی بحران ایجاد نکنند.
https://www.hamshahrionline.ir/news/483098/
✍️ برخی کاربران فضای مجازی در واکنش به این خبر نوشتند:
◄این اراجیف تفکر غربی و لیبرالی است. 😠😔 در حالیکه که دین میگوید: ازدواج کنید "ان یکونوا فقرا یغنهم الله من فضله". 😊
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_عفیفانه_فرزند
#کنترل__و_خویشتنداری
#نقش_خانواده_در_تربیت
♨️ لطفاً فیلم سمت چپ و راست را با هم مقایسه کنید.
#بدون_شرح
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/21)
#تأمل_بیست_و_هشتم
✍️ آیا عدم #تعامل_فرهنگی با غرب، مخالف پیشرفت است؟(1) 🧐🙄
💢 برخی غربیها تلاش کردهاند توسعه همجنس ... را، با پیشرفت علمی و تکنولوژی یک کشور، #همبسته نشان دهند 🙄😲 (نگاه کنید به سند تحلیلی بر دستور کار سند ۲۰۳۰)
💢 اما هیچ گاه پیشرفت علمی و فرهنگی یک کشور، تناسبی با بی بند و باری و #بی_غیرتی نداشته و منطقاً نمی تواند داشته باشد. 🤔☹️
💢 مؤلف کتاب نخستین رویارویی های اندیشه گران ایران؛ با دو رویه تمدن بورژوازی غرب معتقد است: متأسفانه بیشتر تعامل گران ایرانی، به جای درس آموزی از صفات خوب تلاشگری، قاعده مندی و نظم و انضباط کاری، عمدتاً #پیام_آور بیبند و باری و #بی_عفتی برای #جامعه_اصیل_ایرانی بودهاند. 😔😱😨
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
👌22 بهمن به نیابت از #سردار_عزیزمان #همه_می_آییم ✅
🔷#مرگ_بر_آمریکا✊
🔷#مرگ_بر_اسرائیل✊
🔷#مرگ_بر_مهاجمان_عفت_و_غیرت مردم #نجیب ایران
#22_بهمن_مبارک_و_گرامی_باد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 بازداشت مدیران ٣ رستوران مشهور در تهران، به جرم ایجاد #فضای_مغایر با شئونات اخلاقی و مذهبی
💠 به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، مدیر هتل فردوسی و مدیر داخلی رستوران این هتل، به واسطه بیمبالاتی در جریان #اختلاط و رقص زن و مرد در این مکان، بازداشت شدند.
💠 همچنین مدیران و خوانندگان دو سفرهخانه شبستان و دیوان نیز به دلایل فوق و #هنجارشکنی دستگیر شدند.
💠 انتشار فیلمهایی در فضای مجازی که نشان میداد عوامل رستوران ترمه هتل فردوسی و سفرهخانههای شبستان و دیوان، با فراهم آوردن فضای مغایر با شئون دینی، باعث #اهانت به قوانین و حدود اسلامی شدهاند، برای مدیران این اماکن دردسرساز شد.
💠 گروهی از شهروندان دغدغهمند با ارسال این فیلمها به سامانه دادسرای جرائم امنیت اخلاقی، درباره برگزاری مجلس رقص گروهی از افراد بیتوجه به قوانین اسلامی، خواستار برخورد مناسب با عوامل این مسأله شدند.
💠 دادسرای جرائم امنیت اخلاقی پس از دریافت گزارشهای مردمی، با شناسایی عوامل خاطی، اقدام به بازداشت آنها و پلمب رستوران و دو سفرهخانه مبادرت کرد.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/11/21/2200245/
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/22)
#تأمل_بیست_و_نهم
✍️ آیا عدم تعامل فرهنگی با غرب، مخالف پیشرفت است؟(2) 🧐🙄
💢 شواهد التزام حداکثری! به اسنادی نظیر 2030# نشان دهندۀ حس #تسلیم_پذیری در #سفرای_فرهنگی کشور ما است. 😔🙄😲
💢 در حالی که پیشرفت واقعی در گرویِ #استقلال و "عدم تقلید و خودباختگی" در مردم یک کشور است. 🤔🙂
💢 تعامل با غرب هنگامی برای #پیشرفت مفید است که:
1️⃣خود باخته و مقلد صفت نباشیم.
2️⃣تفکر دقیق و عمیق داشته باشیم.
3️⃣به #بار_ارزشی، #آثار_جانبی (Side effects)، #پیامهای_پنهان و حقّه بازی های مندرج در پیشنویس اسناد بین المللی #توجه کنیم و با امضای آن ها، کشوری را آسیب زده نکنیم.
4️⃣به وعده های نصرت الهی #باور راستین بیابیم که ان تنصروا الله ... 😊🙂
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 خلاصه ای از سی و پنجمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1398
💬 عنوان نشست: "#عفاف و حجاب: #سلامت_و_امنیت_اجتماعی (همراه با ارائه گزارش های میدانی)"
👤ارائه دهنده: آقای دکتر سید غلامرضا #حسنی_درمیان، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰ زمان: چهارشنبه 18 دی ساعت 15:15
🔺 در این نشست دکتر حسنی درمیان، به تبیین جنبههای جامعهشناختی بدپوششی پرداختند و بیان کردند نوع پوشش افراد در اجتماع، بر روی یک طیف از پوشش کامل تا پوشش ضعیف قرار دارد و هر چه پوشش ضعیفتر میشود، به عرفی شدن نزدیکتر میگردد. شیوع عرفی شدن در دو دهۀ اخیر مسألهساز شده و آن چیزی که لطمه دیده است، باورهای مردم اجتماع است که در انتخاب نوع پوشش آنها، بروز نموده است. ایشان ضمن مهم دانستن تأثیرات اذهان و رفتار بر روی یکدیگر، آن را تنها عامل ناهنجاریهای پوششی ندانستند و نقش ساختار جامعه و شاخص توسعه را نیز مهم تلقی نمودند و به مواردی از جمله تفاوت ارزشها در جامعه، کمسو شدن ارزشهای سنتی، غلبه فردگرایی بر خانواده محوری، رحجان یافتن ارزشهای مادی بر ارزشهای معنوی و اعتقادی، شکاف بین بلوغ جنسی و اجتماعی، تغییر نظام پاداش دهی و تغییر فرهنگ جامعه، اشاره نمودند. دکتر حسنی در بخش دوم جلسه، به ارائه گزارشی از نتایج پژوهش میدانی خود که در بین مردم مشهد صورت گرفته بود، پرداختند و بیان نمودند مردم مشهد، تهدیدات و آسیبهای مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را بیشتر از مسائل سیاسی عنوان نمودند و در تهدیدات فرهنگی نیز، برای اثرات نامطلوب بدپوششی، سهم بیشتری قائل بودند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان
🔺 پوشش می تواند، جنبه دینی، قانونی و هم شرعی پیدا کند. اگر از نظر جامعه شناختی بخواهیم تبیین کنیم، از نظر مطالعات دینی و فقهی پوشش تعریفی دارد. در واقعیت اجتماعی، در اصل الگو میبینیم. اگر از لحاظ قانونی و شرعی، پوشش رعایت شود، پوشش کامل می شود. بی حجابی محض و پوشش صفر وجود ندارد. بخاطر اینکه با نگاه اعتقادی به آن نگاه می کنیم. اکثر افرادی که پوشش کامل ندارند نیز، در مراسم تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی حاضر بودند و نمی توان گفت که این افراد، بی دین و بی اعتقاد هستند. اگر کسی در جامعه، دچار اختلال در رفتار هنجاری همچون پوشش شود، تنزل پیدا میکند. چرا این اتفاق افتاده و سلامت اجتماعی جامعه مختل شده است؟
🔺 طی تحقیقی در یکی از دانشگاه های خارج از کشور، سکولاریزم را عامل کاهش اعتقادات خود دانسته بودند. جامعه گواهی را نیز در نظر داشتند که شامل افرادی بود که دانشگاه نرفته بودند. اما کاهش اعتقادات و افول در جامعه گواه بیشتر بود! دلایل افول در سطح ساختاری چیست؟ کاهش فرزندآوری و کاهش حجاب تا چه حد به ساختار اجتماعی بستگی دارد؟ قبل از پرداختن به فرد، باید به ساختار و توسعه پرداخت. توسعه با رویکرد خانواده محوری است یا فرد محوری؟ در توسعه جهانی مبنا فرد است یا خانواده؟ خانواده به عنوان یک نهاد مطرح است ولی به عنوان شاخص توسعه مطرح نیست! وقتی که در جامعه، مجرد بودن ارزش میشود، فردگرایی باعث میشود که آرمانهای فردی غالب شود و ازدواج خود به خود کنار می رود و متأسفانه فرد در این ساختارها به دنیا آمده و بزرگ شده است. صدا و سیما، رسانه ها و تمام بخش ها، شومن هایی برای تست زنی و موفقیت می آموزند. اینها باعث شده که کم کم نمادهای مادی در جامعه رشد کند.
🔺 ارزش های مادی، بر ارزش های معنوی و اعتقادی، در جهان غلبه پیدا کرده است. در اروپای توسعه یافته امروز، ۴۰ درصد کودکان در روابط غیر ازدواج حاصل میشوند. شکاف بین بلوغ جنسی و اجتماعی و روابط آزاد، حاصل ساختار توسعه جامعه می باشد. سایتی معتبر، افزایش لحظه ای سقط جنین را نشان میدهد! در توسعه خانواده محور و فرد محور دو مورد متفاوت است. در یکی از مصاحبه های پخش شده در رسانه، هنگامی که با پوشش خانمی برخورد می شود، خانم پاسخ می دهد که من این لباس را از همین شهر و مغازه های همین شهر خریداری کردم. زمانی که لباس ها در کشور تولید میشود یا وارد می شود، اگر فروشنده آن لباسها را نفروشد، قادر به تأمین هزینه های خود نخواهد بود. بنابراین نمی توان بعد از گذر از مراحل توافق ورود، تولید و توزیع پوشاک نامناسب، به شهروندان بگوییم که آنها را نپوشند! آیا نباید بین اقتصاد و فرهنگ جامعه رابطه ای باشد؟ فیلم ها و شخصیت های آن ها، برخی ارزش ها را تولید و بازتولید می کنند و این در پوشش آیندگان بسیار موثر است و ارزش ها و آرمان های جدید را بازگو میکند. توسعه اگر فرد محور باشد، تأثیر آن در الگوهای رفتاری و حتی فرزندآوری می باشد. یکسان کردن خدمات اقتصادی برای خانوارهای ۴ نفر به بالا در ایران، چه چیزی را می رساند؟ یعنی اینکه جامعه و ساختار آن، از فرزندآوری حمایت نمی کند! آیا اشتغال و تحصیلات زنان ضرورت است؟ و آیا این مسئله، خانواده محوری را می رساند؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان
🔺 در گذشته ازدواج، خصیصه اجتماعی داشت و یک تصمیم اجتماعی بود و فرد برای ازدواج خود به تنهایی تصمیم نمیگرفت و خانواده و اطرافیان صلاح میدانستند که اکنون وقت ازدواج او است. هر چند که خدمت سربازی را نگذرانده بود! اما اکنون اگر جوانی قبل از اتمام تحصیلات و دوره سربازی، قصد ازدواج داشته باشند، خانواده و اطرافیان او را منع میکنند. شرایط حاضر، انگاره خانواده را تغییر داده است و میخواهد ارزشهای سنتی را کنار بگذارد. تغییر نظام پاداش دهی در جامعه روی داده است و کسانی که به نوعی هنجارشکنی می کنند دریافت کننده پاداش هستند و در جامعه دینی به تدریج برخی از الگوها، سمبل ارزش های نوین شده است.
🔺 در گذشته اقتصاد در مسائل اجتماعی، کمترین تأثیر را داشت و الان بیشترین تأثیر. اگر امروز با کمبود سرمایه مواجه هستیم، الگوی مصرف ما غلط می باشد. ارزش های اجتماعی نیز همین طور است. هنجارها وقتی ریزش می کنند می توانند ارزشها را تنزل بدهند. برای مثال الان بهترین مدرسه، مدرسه ای است که تست زنی بهتری برای کنکور را آموزش میدهد. ارزش ها در اجتماع تغییر کرده است. حتی خانوادههای متدین فرزندان خود را به مدارسی میفرستند که موفقیت تحصیلی در آنها بیشتر است. در جامعه امروز اعلام داشتن دوست جنس مخالف، مثبت ارزیابی می شود! و نوعی شجاعت و کلاس به حساب می آید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان
🔺 در گذشته، ازدواج افراد در سنین پایین صورت میگرفت و فاصله بین بلوغ جنسی و ازدواج بسیار پایین بود و مشکلات ناشی از این فاصله، حداقل بود. اما الان اگر ازدواج در سن پایین صورت بگیرد، قضیه کودک همسری مطرح می شود. امروز فرصت تربیتی کم شده است. فرصت تعامل فرزندان با والدین در روز به ۵ دقیقه می رسد. در کنش ها می باشد که ارزش ها انتقال می یابد. وقتی تئوری ها را از غرب میگیریم، باید آنها را بومی کنیم. خانواده اکنون به جای دغدغه پوشش کامل فرزند خود، درگیر تحصیلات و درآمد و شغل او است. حتی اولین سؤالی که از خواستگاران در جلسات خواستگاری از سوی والدین صورت میگیرد، درآمد و شغل آنها است؟
🔺 چند درصد توانسته ایم نقشآفرینی کنیم؟ در گذشته مرجعیت دانستههای فرزندان ما، پدربزرگ، مادربزرگ، پدر و مادر و اطرافیان بود و الان مرجع فکری همه اینترنت شده است! الان الگوهای فرزندان ما چه کسانی هستند؟ متأسفانه دخترانی که پوشش کاملی در مدرسه دارند، مورد فشار هنجاری هستند! ۵۸ میلیون نفر بعد از انقلاب اسلامی متولد شده اند. چه برنامه ای برای آنها در خصوص پوشش مطلوب در نظر گرفته شده است؟ پوشش برنامهای برای سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی است. اخلاقیات در خلأ توسعه نمی یابد، بلکه در کنش ها و روابط متقابل شکل می گیرد. امروزه نمی توان مشکلات به وجود آمده و ناهنجاری های پوششی و رفتاری را صرفاً با کمک مراکز مشاوره حل نمود. چرا که کار از حد فرد گذشته است. برای مثال وقتی که باغ میوه را تالار و مجلس عروسی میکنند و اندرونی و بیرونی را یکی می کنند، می توان از فرد انتظار داشت که حریمها را حفظ کند؟ ساختار تغییر کرده است. در ساختار های امروزی، رعایت حجاب سخت می شود. عدم رعایت حجاب، امروزه مانند عبور از چراغ قرمز شده و دیگر یک ناهنجاری محسوب نمی شود!
🔺 چقدر خانواده محوری را به فرزندان خود انتقال می دهیم؟ حتی خود ما به فرزندان مان میگوییم که ازدواج نکن! زود بچه دار نشو! و فعلاً به تفریح بپرداز و به سفر برو و پول جمع کن!. اومانیزم چیزی را تولید می کند که می خواهد.
🔺 در تحقیقی که در سال 94 در مشهد و بر روی ۱۵۰۰ نمونه سرپرست خانوار انجام شد و با مصاحبه های نیمه عمیق در مناطق ۱۲ گانه مشهد صورت گرفت (۴۱ درصد مصاحبه شوندگان زن و ۵۹ درصد مرد) و در بین اقشار مختلف شهر مشهد انجام شده بود، در طی سؤالاتی تهدیدهای مختلف و آسیب های اجتماعی موجود در شهر، از مصاحبه شوندگان پرسیده شده بود. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات، مشخص گردید که مردم شهر مشهد، تهدیدها و مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را فراتر از مسائل سیاسی می دانند. در صورتی که به گونهای وانمود می گردد که مسائل سیاسی برای مردم اولویت بیشتری دارد. این اذعان در سطح نخبگانی مطرح می باشد. در این پژوهش، میزان تهدید مسائل فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی سنجیده شد و نتایج نشان داد که پاسخگویان، تهدید مسائل فرهنگی را بسیار زیاد و زیاد عنوان نموده اند و در آسیب ها و تهدیدهای فرهنگی، ۲۰ درصد افراد، پوشش نامناسب را یک آسیب تلقی کرده بودند و ۱۸ درصد آنها تضعیف ارزش های اخلاقی و مذهبی را و ۱۵% تجمل گرایی را آسیب دانسته بودند. آسیب ها و تهدیدهای اجتماعی نیز، از دید شهروندان، شامل کاهش اعتقادات، سرقت، طلاق، زورگیری و غیره بود. اگر توصیف خوبی از مشکلات نکنیم، طبیعتاً تبیین خوبی هم نخواهیم داشت.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 گزیدهای از برخی سوالات و نظرات اعضای حاضر در کارگروه
🔷آقای دکتر تقی پور: وقایع و رخدادهای پیش بینی شده و پیش بینی نشده را در نتایج در نوع پوشش و رفتار های افراد جامعه، تا چه حد ارزیابی میکنید؟
🔷آقای دکتر اسلامیان: ارائه شما صرفاً توصیف بود. آیا مدل یا الگویی برای خروج از این معضلات دارید؟ آیا برای آموزش و پرورش یا نهادهایی مثل صدا و سیما مسئولیتی را تعریف می کنید؟ کدام بخش مقاله شما جدید بود؟ مرز مسائل اجتماعی فرهنگی و سیاسی بسیار سخت می باشد.
🔷آقای دکتر حسنی: پژوهش صرفاً داده جدید نمیدهد، بلکه اطلاعات را نیز مستند می کند.
🔷آقای دکتر صابری فتحی: نظریه دکتر حسنی در این یک ساعت و زمان اندک درک نمی شود. توضیح اساس علمی پژوهشی، وابسته به مطالعه مقالات و پژوهش های صورت گرفته می باشد و در این زمان کم، ارائه تمام آنها امکان پذیر نمی باشد.
🔷آقای عطاری: موضوعی من را دچار تعارضاتی کرد. شما فردگرایی و جمعگرایی را کاملاً تفکیک می کنید، اما این تفکیک به آن معنا امکان ندارد. شما فرمودید که برای حل معضل ترافیک که یک مشکل جمعی می باشد، خودتان به تنهایی اقدام کردید و زودتر از وقت موعود، از منزل به سمت دانشگاه حرکت کردید؛ پس چطور می توان برخی مسائل را جمعی حل نمود؟ شما فرمودید اول باورها و انگارهها آسیب می بیند و بعد در رفتارها نمایان میشود؛ اما چرا باورها قبلاً آن گونه بوده و الان این گونه شده است؟ آمارهای شما نیز برای چهار سال پیش بوده و جامعه در این ۴ سال متفاوت شده است. به عقیده بنده آمارها با فرضیه شما تناقضاتی داشت.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔷آقای دکتر باغیشنی: شما فرمودید که باید از خانواده شروع کنیم؛ در دانشگاه که دانشجویان نیز مانند فرزندان ما هستند، چه راهکاری برای آنها دارید؟ حال که ساختار جامعه این وضعیت را خواسته، آیا باید همه چیز را رها کنیم؟
🔷آقای محمدی مقدم: مسائلی را بیان نمودید که با پژوهش، شکل علمی تری به خود گرفته بود. مقام معظم رهبری نیز این دغدغه ها را دارند و تمام این موارد را در سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی اشاره نموده بودند. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز، سه سطر در خصوص سبک زندگی اسلامی ارائه نمودند. سبک زندگی فردی شهدا نیز مورد تأکید رهبری می باشد.
🔷آقای دکتر سعیدی رضوانی: سؤالی را که دارم قادر به تبیین درست آن نیستم. یک معما در این بین مطرح است. ساختارها بسیار پیچیده هستند. فرهنگ ما ساختاری است که در آن زندگی می کنیم. برای مثال می گویند فردی که یکی از بستگانش فوت می شود، دیگران برای آنها غذا تهیه کنند و این سبک زندگی اسلامی است. اما آیا ما می توانیم به اطرافیان در این شرایط بگوییم که برای ما غذا تهیه کنید و یا این قضیه برعکس است؟ باید با این ساختارهای پیچیده چه کرد؟آقای دکتر حسنی از دریچه ای نگاه کردند که میتوانند ساختارها را دقیق بررسی کنند. معماری محیط و غیره نیز ایجاد کننده ساختار هستند. وقتی ساختارها دارند به ما آموزش می دهند، چه می توان کرد؟ کتاب تا شهادت زندگی افرادی است که برخلاف انتظاری که از آنها می رفته زندگی کردند. جو و محیط باعث میشود که افراد تحت تاثیر قرار بگیرند. مثل حضور بدحجابان و گریه و شیون آنها در مراسم تشییع سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢آقای دکتر حسنی:
🔺 فردگرایی و جمع گرایی نمیتوانند به طور مطلق غالب گردند. شهید بالاترین سطح دیگرخواهی است که خود را فدای دیگران می کند. برای انسان تردید به معنای مطلق وجود ندارد. اگر در پژوهشی مشخص کرد که از هر ۱۰۰ نفر پنج نفر دارای پوشش نامتعارف هستند، باید آن ۵ نفر را به مرکز مشاوره ارجاع داد. اما زمانی که این تعداد بیشتر گردد، دیگر مشکل فردی نیست که با ارجاع آنها به مرکز مشاوره مشکل را حل نمود. چرا که برای مثال، افرادی که در فرآیند ترک اعتیاد قرار می گیرند، مجدداً پس از مدتی به چرخه اعتیاد بازمیگردند! مسئله این است که اگر فرد گرایی و فردیت بود که دیگر او به اعتیاد برنمی گشت. مسئله این است که خانواده، محله و محل کار، چقدر او را پذیرفته اند؟
🔺 دوباره اجتماعی کردن افراد بسیار سختتر از جامعه پذیر کردن آنها می باشد. از نظر جامعه شناسی، ساختار، شامل نحوه ترکیب ارزش ها، باورها، قوانین و مقررات می باشد. تاریخ آزمایشگاه علوم انسانی است. طبق تحقیقات صورت گرفته از میان فارغ التحصیلان در سراسر دانشگاههای ایران و تمام رشته ها، ۶۰ درصد دانشجویان دختران و ۴۰ درصد پسران هستند. بنابراین در گذشته آینده ای نه چندان دور، ۲۰ درصد دختران باید با پسران با تحصیلات کمتر از خود، ازدواج کنند. هرکس به اندازه ظرفیت خود، باورها و ارزش ها را از آن خود میکند و شهید سلیمانی ظرف بزرگی داشت که توانست ارزش های بیشتری را در خود جای دهد.
https://eitaa.com/umefafgaraei