هدایت شده از فقه اجتماع - استاد سید مهدی موسوی
📌 معرفی کانال فقه اجتماع
بسم الله الرحمن الرحیم
فقه اجتماع یکی از رشتههای نوپدید فقه شیعه در پرتو تحولات گسترده معرفت دینی و فقاهت شیعی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که بنیانهای معرفتی و زیرساختهای اصولی آن به همت فقیهان بزرگی همچون امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله العظمی خامنهای پدید آمده است و توسط برخی از فقیهان معاصر امتداد نظری یافته است.
در این میان نقش آیت الله حاج شیخ احمد مبلغی، نقش مهم و اساسی است که در دو دهه اخیر تلاش داشتهاند تا ابعاد جدید مباحث فقهی ناظر به جامعه و حیات اجتماعی انسان از آن جهت که اجتماعی و فقهی است را تبیین فقاهتی کنند.
این رویکرد در فقه الاجتماع توسط حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی در مقالات و درسهایی تبیین و عرضه شده است که انشاءالله این کانال اختصاص به بازنشر آن مقالات و دروس فقهی و اصولی خواهد داشت.
#فقه_اجتماع
استاد #احمد_مبلغی
استاد #سید_مهدی_موسوی
🌸🌸🌸🌸🌼🌼🌸🌸🌸🌸
⏹#فقه_اجتماع
https://eitaa.com/torass/36
📍رابطه قالیباف-پزشکیان چگونه رادیکالیسم چپ و راست را به انزوا میبرد؟
اصول گرایی و اصلاح طلبی جدید
سعید آجورلو در مطلبی در روزنامه صبح نو به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر آرایش نیروهای سیاسی پرداخت؛
🔹نحوه مواجهه مجلس دوازدهم با کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان علاوه بر اینکه میتواند نشاندهنده رابطه دولت و مجلس در چهار سال آینده باشد، قادر است شمایلی از آرایش نیروهای سیاسی در سالهای آینده را نشان دهد. این وضعیت در نسبت میان مجلس پنجم و دولت اول خاتمی تعیینکننده بود و مواجهه علنی راست و چپ قلمداد میشد یا در دوران قرار گرفتن دولت اول احمدینژاد مقابل مجلس هفتم یک رابطه درونجناحی تفسیر شد و در زمانه آغاز دولت اول روحانی در مجلس نهم دوباره به وضعیت سال 76 بازگشت؛ اما وضعیت سال 1403 نه مانند 76 است نه مانند 84 و نه 92؛ چراکه از سویی دولت و مجلس اینبار مسیر 4 ساله خود را با هم آغاز میکنند و از سوی دیگر کابینه پیشنهادی پزشکیان شباهتی به کابینه خاتمی و روحانی ندارد و چهرههای مناقشهبرانگیز کمتری در آن مشاهده میشوند.
🔹مجلس دوازدهم اگر از جهت قدرت فراکسیون اقلیت یادآور مجلس پنجم باشد؛ اما نه 15 تیر، دوم خرداد است نه پزشکیان، خاتمی که وزرایی چون نوری، مهاجرانی و معین را معرفی کند و نه تمام اصولگرایان حاضر در مجلس مانند سال 76 طرف نامزد بازنده که شکاف بزرگ درون اصولگرایان که از سالها پیش آغاز شد اینبار دو رویکرد متفاوت در این جریان مقابل دولت را بنیان گذاشته؛ رویکرد اپوزیسیونوار که شاید هسته اصلی 50 نفره داشته باشد و چیزی حدود سه برابر این عدد که از اصولگرایان شانایی و میانه هستند و نقش اپوزیسیون برای خود برنگزیدهاند.
🔹دولت چهاردهم در حالی کار خود را آغاز میکند که از توقع حامیان رادیکالش کمتر عمل کرده؛ اما از توقع اولیه جناح اصولگرا، بیشتر. برخلاف آنچه تندروها در جبهه اصلاحات گمان میکردند، پزشکیان برای وزارت کشور سراغ گزینههایی چون مجید انصاری نرفت و در وزارت علوم به گزینه میانه رسید و در وزارت اطلاعات، کار با خطیب را ادامه داد و حکم به ادامه کار اسلامی و علیآبادی داد. پزشکیان در مشارکتی 50 درصدی، رقیب راست مزاج خود را شکست داده بود و این نشانه بزرگی بود تا او اصلاحطلبان را بهطور عام و اصلاحطلبان رادیکال را بهطور خاص بانی این دولت نداند و گرچه در صورتبندی کلی چهرههای مایل به اصلاحطلبی و اعتدال را در دولت جای دهد؛ اما عزم جدال با اصولگرایان میانه نکند و چهرههای نزدیک به آنان را هم به کار گیرد و جز ظفرقندی و تا حدودی میدری، گزینههای چالشی وارد فهرست خود نکند.
🔹در چنین شرایطی تلاش برای دوقطبیسازی با دولت، سخت و پیچیده است. نه ادبیات آقای ثابتی در نقد عراقچی، دل اکثریت مجلس را به دست میآورد نه میدری، ظرفیت یک دوقطبیسازی بزرگ را دارد. شاید تنها گزینهای مثل ظفرقندی محل مناقشه گردد که این حد اختلاف برای رأی به یک کابینه منسوب به اصلاحات، طبیعی و منطقی است. در چنین فضایی حتی رأی عدم اعتماد به برخی وزرا به معنای جدال سیاسی نیست، همانگونه که احتمالا دولت هم توقع رأی صددرصدی نخواهد داشت.
🔹آنگونه که پیداست نه دولت، عزم دور زدن مجلس را داشت نه مجلس، با موضع به کابینه رئیسجمهور مینگرد. این شاید نوع جدیدی از رابطه بین قوا است که میتواند فضای سیاسی کشور را هم تحت تأثیر قرار دهد. نوع رابطه مجلس و دولت البته در ارتباط با رابطه قالیباف و پزشکیان است. این رابطه هرگز حتی در اوج رقابت هم تخریب نشد و در شرایط معقولی پایدار ماند و با ادبیات وفاق و کارآمدی، امکان تداوم هم خواهد داشت. پزشکیان میداند که حساب قالیباف از اصولگرایان رادیکال و تندرو جداست و از ادبیات عقلانیت انقلابی و مقابله با تحجر سخن میگوید. قالیباف هم میداند که پزشکیان، خاتمی و روحانی نیست و میتوان روابط دولت و مجلس را با کمترین تنش پیش برد تا رفتهرفته فضا بر رادیکالهای چپ و راست تنگ شود و مجلس با رویکرد عقلانیت انقلابی در کنار دولت چپ میانه با ادبیات وفاق که بیشتر از هر کسی شبیه شخصیت پزشکیان است به امور مردم رسیدگی کند.
🔹به نظر نمیرسد که هفته رأی اعتماد تأثیر بزرگی در این روابط و فضای شکل گرفته ایجاد کند و سیاست ایران تا اطلاع ثانوی برخلاف نظر رادیکالها پیش خواهد رفت. زمان شکل گیری صورت جدیدی از اصلاح طلبی و اصول گرایی فرا رسیده است.
زندگی پاک با عقل معاش - ۱.mp3
زمان:
حجم:
11.34M
📌 زندگی پاک (حیات طیبه) با عقل معاش
🎙حجة الاسلام سیدمهدی موسوی
سخنرانی دهه دوم صفر
قم: مسجد الزهرا (سلام الله علیها) خیابان رسالت
جلسه اول: اسلام دین زندگی و سیاست است.
جمعه شب: ۲۶ مرداد و ۱۱ صفر ۱۴۰۳
#عقل
#عقلانیت
#حیات_طیبه
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1528
زندگی پاک با عقل معاش - ۲.mp3
زمان:
حجم:
15.85M
📌 زندگی پاک (حیات طیبه) با عقل معاش
🎙حجة الاسلام سیدمهدی موسوی
سخنرانی دهه دوم صفر
قم: مسجد الزهرا (سلام الله علیها) خیابان رسالت
جلسه دوم: زندگی پاک و حیات طیبه مطلوب و غایت تعالیم اسلام و عقلانیت اسلامی است.
شنبه شب: ۲۷ مرداد و ۱۲ صفر ۱۴۰۳
#عقل
#عقلانیت
#حیات_طیبه
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1529
زندگی پاک با عقل معاش - ۳.mp3
زمان:
حجم:
14.11M
📌 زندگی پاک (حیات طیبه) با عقل معاش
🎙حجة الاسلام سیدمهدی موسوی
سخنرانی دهه دوم صفر
قم: مسجد الزهرا (سلام الله علیها) خیابان رسالت
جلسه سوم:
۱. درس زیارت اربعین، توجه به عقل و رهایی از جهالت و ضلالت است.
۲. پیام اهل جهنم به اهالی دنیا: ما چون از عقلمان استفاده نکردیم گرفتار جهنم و عذاب شدیم.
۳. حاکمان جور با بیعقل کردن مردم حکومت را به دست میآورند و جامعه را به فساد میکشانند.
۴. عقل بزرگترین هدیه خداوند به انسان و منشا همه خیرات و خوبیها است.
یکشنبه شب: ۲۸ مرداد و ۱۳ صفر ۱۴۰۳
#عقل
#عقلانیت
#حیات_طیبه
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1530
📌 جامعه احساسی و ضعف عقلانیت اجتماعی
در خبرهای امروز آمده است:
♦️تعجب طلافروشان بازار از صف وحشتناک و طولانی برای خرید طلا
🔹 محمد کشتیآرای با بیان اینکه دیروز در بازار طلا شاهد صف وحشتناک و طولانی مردم برای خرید طلا بودیم به ایلنا گفت: در پی انتشار محتوای فضای مجازی درباره اینکه خرید هر مقدار طلا در روز ۱۳ صفر خوش یمن است و به اصطلاح «شگون» دارد، روز گذشته شاهد صف طویل خرید طلا بودیم و بازار بسیار شلوغ بود.
🔹وی ادامه داد: در سالهای گذشته مطلقا چنین چیزی در بازار طلا دیده نمیشد و این میزان تقاضا برای خرید طلا در روز ۱۳ صفر تنها به دلیل تاثیر محتوای فضای مجازی بر روی مردم است.
🔹نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: فارغ از اینکه این باور درست است یا غلط، این میزان اثرگذاری فضای مجازی بر روی رفتار و باور مردم قابل تامل است که چرا تبلیغات و محتوای فضای مجازی این گونه رفتار مردم را تغییر میدهد. این تقاضای قابل توجه برای خرید طلا در حالی بود که در سالهای گذشته چنین رسم و رسومی را در بین مردم ندیده بودیم و باید بررسی شود چگونه فضای مجازی توانسته بر باورها و اعتقادات مردم چنین اثری بگذارد.
🔹کشتیآرای افزود: عمده خریدها هم برای طلاهای یک گرم و کمتر از یک گرم بود.
🔹وی با بیان اینکه روز گذشته دیدن صف بستن مردم برای خرید طلا بسیار تعجب آور بود، گفت: معتقدم این اقدام و این رویه یک مبارزه دینی است و هر تشکیلاتی که با هر نیتی با انتشار این محتوا در فضای مجازی و شبکه اجتماعی که در روز ۱۳ صفر باید یک تکه طلا خریداری کرد، میتواند در حوزههای دیگر هم چنین اثری را بر باور مردم بگذارد .
#جامعه_احساسی
#نفی_عقل
https://eitaa.com/usul121/1531
حدود ۳ تا ۴ ملیون نفر از ایرانیان توفیق زیارت اربعین را پیدا میکنند برای ۸۲ ملیون نفر باقیمانده چه کار کرده ایم؟؟؟
فضای مجازی برای این جمعیت گسترده طرحهای جایگزین ارائه دادهاند.
📌 رأی اعتماد معنادار و آغازی بر دولت وفاق ملی
🔸عملکرد مجلس کاملا عاقلانه و مطابق با مطالبهی جدی حضرت آقا بود که بحمدلله موجب همدلی و وفاق ملی شد و جلوی هرگونه اختلاف افکنی و دوقطبی سازی های کاذب را گرفت. الحمدلله
🔹و اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس انقلابی به همهی وزیران پیشنهادی دولت آقای پزشکیان، جلوی هرگونه بهانه جویی از طیفهای مختلف سیاسی را خواهد گرفت و این فرصت را به آقای پزشکیان داده است تا با همگرایی با مجلس و وفاق ملی، اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی را پیش ببرد. انشاءالله
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1535
📌 ضرورت تأمل در فلسفه «وفاق»
🔹آقای پزشکیان با برجسته سازی مفهوم «وفاق» و تشکیل دولت «وفاق ملی» ادبیات سیاسی ما را وارد دوران جدیدی کرده است که نیازمند تأملات فلسفی و نظری دقیق است.
🔸 «وفاق» یک مفهوم مقول به تشکیک است و در ساحت های مختلف حیات اجتماعی و معادلات سیاسی کشور، ظهور و بروز مختلفی میتواند داشته باشد.
گاه متعلق «وفاق»، جامعه است که ضرورتا محصول گسترش عقلانیت و نظام معنایی در بینا ذهنیت و فرهنگ جامعه است.
گاه متعلق «وفاق»، دولت و مدیریت اجرایی است که در این صورت، وفاق برآمده از همکاری و تعامل سازنده میان گروهها و احزاب سیاسی مختلف در جامعه است که لوازم آن، تحمل یکدیگر و تلاش برای همگرایی و کار مشترک ذیل یک برنامهی واحد است.
🔹 «برنامه هفتم توسعه و پیشرفت ایران» میتواند محور یک وفاق سیاسی در عرصه حکمرانی دولتی و مدیریت اجرایی باشد. البته لازمه این مهم، تقوای جمعی همهی گروهای سیاسی و مراقبت دائمی و نظارت واقعی همهی مردم بر رفتارها و عمکردهاست.
#وفاق
#عقلانیت
#منفعت_جمعی
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1536
📌 دو واکنش از مخاطبان محترم به یادداشت کوتاه «ضرورت تأمل در فلسفه وفاق»
پاسخ آنها در مطلب بعد تقدیم میشود: