eitaa logo
حسین وفابخش
811 دنبال‌کننده
171 عکس
121 ویدیو
5 فایل
کارشناس ارشد روانشناسی روانشناس نوجوان | مدرس همرفیق پروانه نظام روانشناسی 1694066 درباره من vafabakhsh.ir/me ارتباط با من @vafabakhsh_admin اینستاگرام instagram.com/vafabakhsh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و عرض ادب 💐به کانال "روش‌ها " خوش آمدید. 📌به امید خدا قصد داریم این کانال رو به عنوان یک منبع خوب برای یادگیری و همفکری پیرامون روشها و مهارت‌های زندگی قرار بدیم. طبیعتا برای رسیدن به این اهداف تمرکز زیادی بر مهارت های نرم مثل تمرکز، حل مسئله، تفکر سیستمی، مدیریت زمان، مدیریت استرس و ... خواهیم داشت. 📚آموزش‌های کانال و سایت روشها عمدتا حول مهارت های مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت همه جانبه با آرامش و حال خوب است:👇 1⃣ مهارت های فردی 2⃣ مهارت های شغلی 3⃣ مهارت های زندگی 4⃣ مهارت های ارتباطی امیدواریم کنار همدیگه مطالب خوبی رو یاد بگیریم. 📩هر سوال و نکته و پیشنهادی بود به شدت استقبال می کنیم. آیدی پشتیبان: @raeshha_poshtiban ♨️کانال روش‌ها و مهارت های زندگی👇👇 eitaa.com/raveshha_com
🔻اهمیت یادگیری روش‌ها و مهارت‌های زندگی🔻 دنیای امروز پیچیدگی‌های متفاوتی نسبت به قبل دارد. ارتباط در خانواده بسیار متفاوت شده، درک متقابل والدین و بچه ها پیچیده تر از گذشته شده است. جنس کسب و کارها و راهکارهای کسب درآمد در سال های جدید کاملا متفاوت شده است. حتی ارتباط ما با خودمان دچار دگرگونی شده و بسیاری از ما در این ارتباط دچار آسیب شدیم. افزایش ناامیدی ها و افسردگی ها در دوران ما نشانی از ضعف در ارتباط است. پس همه ما با زندگی در این عصر پیچیده و مبهم نیازمند یادگیری و ارتقا توانمندی های خود هستیم. باید بتوانیم هوش هیجانی خودمان را ارتقا دهیم. احساسات خود و اطرافیانمان را درک کنیم و واکنش مناسب در برابر احساسات و خواسته‌های داشته باشیم. خلاصه اینکه موفقیت در دنیای امروز فرایندی پیچیده تر است که نیاز به مهارت های جدی دارد. ادامه دارد..... 👈 مطالعه مقاله روش های موفقیت در فردی، شغلی و خانوادگی @raveshha_com
چرا گاهی اوقات حتی به رغم وجود بودجه مناسب، افراد آگاه و منابع لازم، یک پروژه به نتیجه نمی‌رسد؟ خیلی اوقات پروژه های بزرگ عمرانی، فعالیت های فرهنگی، یا حتی تربیت فرزند ما با وجود تمام شرایط، نتیجه مطلوبی ندارد. اینجاست که به نظر می‌رسد نبود یک نوع از تفکر عامل ایجاد مشکل است. تفکر سیستمی برای شناخت تفکر سیستمی در ابتدا باید سیستم را شناخت. سیستم چیست و ما به چه چیزی می‌گوییم سیستم؟ سیستم ها طبق یک تعریف عمومی مجموعه ای از اجزاء هستند که با یک نظم مشخص و یک ارتباط منطقی و منظم بین اجزاء، ورودی های سیستم را تبدیل به خروجی می‌کنند. سیستم ها حتماً هدفمند هستند و با محیط بیرون در تعامل و ارتباط می‌باشند. مثل بدن انسان، یک بیمارستان، مدرسه یا.... ادامه دارد... 👈 برای مطالعه کامل مقاله تفکر سیستمی در روی سایت کلیک کنید. @raveshha_com
فردی که تفکر سیستمی دارد چگونه فکر و عمل می کند؟ در سیستم های انسانی موقعی که یک انسان با همه پیچیدگی های فکری و رفتاری مجهز به تفکر سیستمی می شود چه اتفاقی در نوع تفکر او می افتد؟ کسی که با تفکر سیستمی آشنا می شود چه پدیده ای رخ می دهد که او از دیگران متمایز می گردد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که در سیستم های انسانی دو عامل تصمیم گیری و انتخاب وجه تمایز بین افرادی با نگاه و نگرش سیستمی و دیگران می‌شود. فردی که مجهز به تفکر سیستمی است جنس انتخاب هایش و جنس تصمیم هایش با دیگران فرق می کند. افرادی که مجهز به تفکر سیستمی می شوند در انتخاب هایشان و در تصمیم هایشان به محدوده زمانی، محدوده اثر و افق زمانی تصمیم شان فکر می‌کنند. زمان و مدیریت زمان برای این افراد یک مفهوم متمایز و خاص خواهد شد آنها تصمیماتی نمی گیرند که صرفا مختص یک برهه خاص از زمان باشد. تصمیمات آنها ناشی از برداشت محدودشان نسبت به یک محدوده خاص نیست. این افراد وقتی برای یک ساختار تصمیم می گیرند به همه عوامل و اجزای آن ساختار توجه می کنند. 👈 برای مطالعه کامل مقاله تفکر سیستمی در روی سایت کلیک کنید. @raveshha_com
امشب 2 همایش خوب داشتیم برای دوستان نوجوان. متقاضیان ازمون تیزهوشان و کنکور سراسری. باهشون درباره انگیزه صحبت کردم. امروز که دوباره داشتم این مبحث رو جمع بندی میکردم، سعی کردم در 3 عنوان اصلی خلاصه اش کنم. برای یک انگیزه پایدار باید : 1⃣ خودت رو باور داشته باشی. قدرتت و توانای هایی که خدا بهت ارزانی کرده... 2⃣ بدونی چی میخای و چرا میخای. خیلی ها بی انگیزه میشن به خاطر اینکه جواب این سوال به ظاهر ساده رو ندارن 3⃣ گام اصلی هم عملگرایی، آغاز حرکت و استفاده از زمانه. به نظرم بخش جدی از مشکلات ما به خاطر ناتوانی در مدیریت زمان و اهمال کاریه. به زودی از دوره جامع مدیریت زمان RPM رونمایی میشه. همیشه با انگیزه باشید. @RAVESHHA_COM
همه ما می‌دانیم که جلب اعتماد دیگران کاری دشوار اما مهم است که روی رشد و توسعه فردی ما تاثیر به سزایی دارد. همه ما دوست داریم در گروه به عنوان افرادی قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر حضور داشته باشیم و پیوسته نقش‌های بزرگ‌تر و مهم‌تری برعهده بگیریم اما این موضوع به میزان عملکرد ما هم بستگی دارد. از این مورد که بگذریم، داشتن روابط خوب و برعهده گرفتن نقش‌های بزگ از نظر درونی احساس رضایت وصف‌ناشدنی به ما می‌بخشد که حس رضایتمان را در زندگی افزایش می‌دهد. عنصر اصلی مورد نیاز برای قابل اعتماد بودن نزد دیگران و داشتن روابط خوب و سالم، مسئولیت پذیری است. اگر بخواهیم مسئولیت پذیری را در یک جمله تعریف کنیم می گوییم: ✅ تعهد درونی فرد برای انجام مطلوب تمام فعالیت هایی که به او سپرده می شود. بیایید برای درک بهتر مفهوم مسئولیت پذیری یک مثال ساده بزنیم: فرض کنید آماده رفتن به یک سفر هستید، همه چیز آماده است فقط یک همسفر کم دارید! باید دوستی را انتخاب کنید و با او همسفر شوید. دو انتخاب دارید: 🔘 انتخاب دوستی که خوش سفر است و می توان به او اعتماد کرد و در طول سفر کاری را به او محول کرد و اطمینان داشت که به درستی انجام می دهد. 🔘 و انتخاب دوستی که خوش سفر است اما خیلی حوصله انجام کارهای پیچیده را ندارد. بیشتر مایل است از سفر لذت ببرد و اگر در مسیر با مشکلی روبرو شوید نمی توانید از او کمک بگیرید. اگر با یکدیگر هم عقیده باشیم احتمالا فرد اول را انتخاب خواهیم کرد زیرا همه ما می دانیم که همسفر شدن با فردی که مسئولیت پذیر است و کارهایی که به عهده می گیرد به درستی انجام می دهد راحت‌تر و لذت بخش‌تر خواهد بود. ❓اما به نظر شما چگونه می‌توانیم فرد مسئولیت پذیر را بشناسیم؟ ❓آیا مسئولیت پذیر بود برای فرد دستاوردی به دنبال دارد؟ ❓چطور می توانیم مهارت مسئولیت پذیری را در خود تقویت کنیم؟ روش ها و مهارت های زندگی @raveshha_com
هوش هیجانی چیست؟ هوش هیجانی یا عاطفی یک مهارت ضروری برای ایجاد روابط مهم در زندگی است. وقتی بتوانید به‌ روشی سالم از احساسات خودآگاه شده و آن‌ها را ابراز کنید، شانس بیشتری برای موفقیت شغلی و شخصی دارید. 💡هوش هیجانی (EI) که گاهی به آن ضریب هیجانی (EQ) هم می‌گویند، توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و ابراز آن‌ به روش‌هایی است که برای اطرافیان محترمانه و مفید باشد. هوش هیجانی همچنین شامل توانایی درک احساسات اطرافیان و ارائه بازخورد حمایتی و تشویقی به آن‌ها است. 🔻ویژگی‌های هوش هیجانی بالا🔻 🔘خودآگاهی: افرادی که خودآگاه هستند می‌توانند هم احساسات خود را شناسایی کرده و هم تاثیر آن‌ بر رفتارشان را مشخص کنند. در نتیجه از نقاط قوت و ضعف خودآگاه می‌شوند. 🔘توانایی مدیریت واکنش‌های احساسی: مدیریت خود، مهارت‌های قوی ارتباطی و مدیریت زمان، توانایی حل مسئله و مقاومت در برابر اضطراب را شامل می‌شود. 🔘همدلی با دیگران: این‌که نه‌تنها نیازهای هیجانی خود، بلکه نیازهای اطرافیان را هم درک کنید باعث موفقیتتان در تعاملات اجتماعی می‌شود. 🔘توانایی حفظ روابط سالم: داشتن روابط شفاف و اثرگذاری با گفتار و رفتار سالم به ایجاد روابط سازنده و کاربردی کمک می‌کند. ✨روش ها و مهارت های زندگی @raveshha_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎بخش دوم تفکر سیستمی چیست؟ ❓تفکر سیستمی، تفکر خطی @raveshha_com
این روزها افتخار دارم خدمت پرسنل محترم قطارشهری هستم با دو تا بحث مهم مدیریت تعارضات و مدیریت خشم شاید ما خیلی راحت از خدمات قطارشهری استفاده کردیم اما نمیدونیم با چه چالش های سختی درگیر هستن. بهشون خدا قوت میگم یک نکته مهم اینه که زندگی همیشه دارای چالش های مختلفی هست که میتونیم با مدیریت درست، آسیب هاش رو کاهش بدیم و با حال خوب به کارمون اذامه بدیم. @raveshha_com
4_6039678999859302576.pdf
49.7K
پرسشنامه مدیریت تعارض در کارگاه آموزشی مدیریت تعارض معمولا از این پرسشنامه استفاده میکنم. به ما کمک میکنه خودمون رو بهتر بشناسیم و بدونیم معمولا در تعارضات و ناسازگاری ها، از چه روش هایی استفاده میکنیم. وقتی خودمون رو درست شناختیم، خیلی بهتر میتونیم مدیریت کنیم و دچار آسیب های کمتری بشیم. @raveshha_com
این هم پاسخنامه اش. هر سوال رو که پاسخ دادید، بر اساس جوابتون، باید به یکی از 5 سبک مدیریت تعارض نمره بدید اجتناب تسلیم تحمیل تعامل مصالحه از نتیجه 30 سوال، نمره شما در هر سبک مشخص میشه و می‌تونید برای تقویت یا بهبود هر بخش اقدام کنید. اگر سوالی در این خصوص بود، می‌تونید به پشتیبان کانال پیام بدید. با کمال میل در خدمتتون هستیم. @raveshha_com
497.7K
🎙 1⃣بخش اول همه‌ی ما از اهمیت مهارت ارتباط کلامی مطلع هستیم و می‌دانیم که گریزی از یادگیری این مهارت وجود ندارد چرا که زندگی افراد با ارتباطات آمیخته است. ارتباط با نزدیک‌ترین افراد یا آشنایی با آدم‌های جدید هریک از قوانینی پیروی می‌کند که دانستنش به بهبود سطح کیفی کمک می‌کند. همچنین دانستن که سبب آسیب به ارتباطات ما می شود نیز می تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. 💡پس با مجموعه آموزش های کوتاه صوتی ما همراه باشید تا مهارت "ارتباط کلامی" را با یکدیگر بیاموزیم. @raveshha_com
💡 4 دلیل رایج موفق نشدن در برنامه‌ریزی 💢 هدف برنامه‌ها را اشتباه متوجه شدید چرا برنامه‌ریزی می‌کنید؟ کارها را به انجام برسانید؟ این هدف برای طراحی یک برنامه ریزی صحیح، کافی نیست. درواقع هدف اصلی فهرست کارهای برنامه‌ریزی‌شده، برای سازماندهی امور و توجه ویژه به موارد مهم است. اکثر افراد کارکرد فهرست‌های کاری را اشتباه متوجه می‌شوند. آنها تصور می‌کنند که فهرست کارها، ابزاری است که باید در انجام همه‌ امور، به آنها کمک کند. اما برخلاف این تصور، یک برنامه‌ اصولی، به الویت بندی انجام کارها و میزان تاثیرگذاری انجام هر کار روی نتیجه توجه دارد و به دنبال آن فرد را روی کار درست متمرکز خواهد کرد. 💢 برنامه‌های شما خیلی طولانی‌اند چنین برنامه‌هایی بنا به چند دلیل بی‌بازده هستند. 1⃣اول، گیج‌کننده‌اند. به شما گزینه‌های خیلی زیادی ارائه می‌کنند که هرکدام از آنها هم توجه شما از مهم‌ترین کارتان را دور می‌کند.  2⃣دوم، واقع‌بینانه نیستند. برنامه‌هایی که خیلی طولانی‌اند در نهایت به نقطه‌ای می‌رسند که غیرقابل‌کنترل می‌شوند. 3⃣سوم دلسردکننده هستند. هر روز را با دانستن این حقیقت که در تکمیل کارهایتان ناکام بوده‌اید به پایان می‌رسانید این پیامد می‌تواند انگیزه شما را از بین ببرد. شما در روز مقدار محدودی زمان برای به انجام رساندن کارها دارید به این خاطر باید فهرست کارهای برنامه‌ریزی‌شده‌تان را محدود کنید. 💢 برنامه‌هایتان تنوع بیش از اندازه‌ای دارند کارهایی که انجامشان سه دقیقه طول کشید در کنار کارهایی که سه هفته به طول می‌انجامند فهرست می‌شوند. هیچ رابطه‌ای بین کارهای مختلف وجود ندارد. چنین رویکردی نتایج جدی‌ای به همراه دارد. مواجه شدن با فهرست طولانی از گزینه‌ها، احتمالا شما را از کار انداخته یا وادار به انجام فعالیت‌های کم‌ارزشی می‌کند. تنوع خیلی زیاد در فهرست‌های کارهای برنامه‌ریزی‌‌شده سطح استرس شما را افزایش می‌دهد و شما قادر  به انتخاب اینکه روی کدام مورد کار کنید نیستید و مدیریت زمان از بین می‌رود. 💢 در تعیین سررسیدها بی‌توجهی می‌کنید فهرست کارهای برنامه‌ریزی شده بدون موعد مقرر شده یک فهرست آرزوها است. بدون موعدهای مقرر شده به تنبلی روی می‌آوریم. سررسیدها دشمن پشت‌گوش انداختن هستند. آنها ما را تحریک به واکنش و انجام کارها می‌کنند. سررسیدها همچنین کمکمان می‌کنند تا تصمیم بگیریم توجه و زمان محدودمان را کجا صرف کنیم. اگر برای کارهای برنامه‌ریزی‌شده خود سررسید در نظر نگرفتید، از باقی‌ماندن آنها در فهرستتان تعجب نکنید. ✨روش ها و مهارت های زندگی @raveshha_com
487.6K
🎙 2⃣بخش دوم در بخش اول بحث را با شروع کردیم و یک عادت مخرب کلامی به نام "تعمیم دادن" را با یکدیگر بررسی کردیم. در این بخش نیز با دومین عادت مخرب کلامی در خدمت شما همراهان عزیز هستیم. ❓فکر می‌کنید دومین عادت مخرب چی می‌تونه باشه؟ 💡با مجموعه آموزش های کوتاه صوتی ما همراه باشید تا مهارت "ارتباط کلامی" را با یکدیگر بیاموزیم. @raveshha_com
یک ساعت از عمر شما، چقدر برایتان ارزش دارد؟ 💵 آیا همانقدر که مراقب پولتان هستید، درباره وقتتان نیز دقت می کنید؟ مهم ترین وظیفه ما در زندگی این است که بیشترین بهره را از زمانمان ببریم. اگر از زمانی که در اختیارمان قرار گرفته است برای رسیدن به هدف استفاده کنیم، آن زمان برای ما یک طلا بوده است. اما قبل از هرچیز باید به این سوال‌ها جواب بدهیم که: ❓ما چگونه می توانیم از زمانی که در اختیارمان قرار گرفته به درستی استفاده کنیم؟الویت بندی در انجام کارها تا چه اندازه اهمیت دارد؟سارقین زمان یعنی چه؟ در این مقاله سعی کردیم به سوالات شما پاسخ دهیم و به شما در استفاده درست از زمان یاری برسانیم. برای مطالعه مقاله روی لینک زیر کلیک کنید👇 🔹ماتریس مدیریت زمان🔹 ✨روش ها و مهارت های زندگی @raveshha_com
چگونه توانایی خود را در نه گفتن افزایش دهید؟ 🤔 شاید فردی باشید که دیگران به‌راحتی شما را تحت تاثیر قرار داده و شما را ترغیب می‌کنند تا کاری را که می‌خواهند برایشان انجام دهید، شما هم بعد از انجام کارهای اضافی آن‌ها، همیشه از خود عصبانی می‌شوید که چرا قبل از انجام تمام این کارها با گفتن «نه» خود را خلاص نکردید. گاهی با گفتن کلمه «بلی» زیان‌های بیشتری نسبت به گفتن «نه» به شما وارد می‌شود. حتی زمانی که رابطه دوستانه شما با دیگران هنوز پابرجاست، یک «نه» گفتن ممکن است باعث شود احساس ناراحتی کرده و فکر کنید که خود را از دیگران جدا کرده و مغرور به نظر می‌رسید. در ادامه با ذکر اصولی برای "نه گفتن" به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید زمان خود را به درستی مدیریت کنید. @raveshha_com
حسین وفابخش
چگونه توانایی خود را در نه گفتن افزایش دهید؟ 🤔 شاید فردی باشید که دیگران به‌راحتی شما را تحت تاثیر
1. در طول یک هفته لیستی از بله‌هایی که گفتید تهیه کنید اگر شخصی بله‌گو هستید، وقتی به تعداد بله‌هایتان توجه کنید شوکه می‌شوید. تعداد بله‌ها در هر شخصی متفاوت از دیگری است. یک درخواست، ممکن است شما را به سقوط و نابودی بکشاند. هر عکس‌العمل منفی، چرا قبول کردم؟ دارم به چه چیز فکر می‌کنم؟ چه‌کاری دارم انجام می‌دهم؟ دوست ندارم همیشه در دسترس باشم، ترجیح می‌دهم جای دیگری باشم و… همه‌وهمه می‌توانند نشانه‌های خوبی باشند. 2. توجه کنید که چگونه وقت خود را تنظیم می‌کنید اگر قسمت اعظمی از وقت خود را صرف کمک به یکی از دوستانتان می‌کنید، چگونه به دوستان دیگرتان می‌رسید؟ اگر خانواده و حرفه‌تان به حضور بیشتر شما احتیاج داشته باشد دیگر چه زمانی برایتان می‌ماند تا در آنجا حضور داشته باشید؟ وقتی بتوانید برنامه‌ریزی صحیحی برای زمان خود داشته باشید، قادر خواهید بود به کارهایی که بیشترین اهمیت را برایتان دارند رسیدگی کنید. 3. آنچه را که بیشتر ترجیح می‌دهید در مرحله اول قرار دهید چه کسی برای شما خیلی اهمیت دارد بدون اینکه باعث آزار و عصبانیت شما شود. کودکتان؟ دوستتان؟ رئیستان؟   4. محدودیت‌های خود را بشناسید و اگر از آن‌ها خبر ندارید سعی کنید آن‌ها را برای خود مشخص کنید محدودیت‌ها می‌توانند فیزیکی، عاطفی و یا هر دو باشند؛ اما نکته اینجاست که شما در کدام مسیر حرکت می‌کنید. تا چه حد می‌توانید مشکلات دیگران را بدون احساس سرخوردگی تحمل‌کنید؟ تا چه حد دوست دارید بدون اینکه از شما توقعی داشته باشند با شخصی یک دوستی خالصانه داشته باشید؟ شما روان‌شناس نیستید؛ اما می‌توانید به این فکر کنید که دوست دارید چگونه باشید و چه درخواست‌هایی برایتان ناخوشایند است؟ چه درخواست‌هایی برایتان خیلی سنگین هستند؟ برای اینکه سلامت باشید، ذهن و جسم شما احتیاج به استراحت دارد. اگر محدودیت‌هایتان را نشناسید این فرصت را به خود نخواهید داد. 5. برای سهولت انجام مسئولیت‌هایتان به دیگران هم فرصت دهید وقتی به دیگران اعتماد نمی‌کنید و کار کردن آن‌ها را قبول ندارید، مجبورید به‌جای آن‌ها هم کار کرده و بار مسئولیت‌ها را یک‌تنه به دوش بکشید. به دیگران اعتماد کنید و بدانید که آن‌ها هم به‌خوبی شما از عهده انجام کارها برمی‌آیند. با استفاده از این روش بار و فشار اضافی را از روی شانه‌های خود بردارید. ✨روش ها و مهارت های زندگی @raveshha_com
چرا باید در زندگی دستاورد داشته باشیم؟ دستاورد فعالیت یا کاری است که معمولا نتیجه بزرگ و قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. این کار در یک مدت کوتاه قابل انجام نیست، پس نیاز به خصوصیاتی از طرف شما دارد تا بتوانید آن کار را آن‌قدر ادامه دهید تا به نتیجه مشخص برسید. خیلی از افراد در طول زندگی‌شان هیچ‌وقت دستاورد بزرگ، ارزشمند و قابل‌توجهی کسب نمی‌کنند و فقط یک زندگی روتین و معمولی دارند. اگر شاغل باشند هر روز سرکار می‌روند، صبحانه می‌خورند، کار می‌کنند و استراحت می‌کنند و فردا باز از اول به‌همین‌صورت ادامه می‌دهند. اگر خانه‌دار باشند یک سری ‌کارهای مشخص دارند. امروز به 3 دلیل می‌پردازیم که چرا باید یک دستاورد بزرگ داشته باشید و قانع به یک زندگی معمولی نباشید. @raveshha_com