🔸🔸🔸
#اندیشه_های_مهدویت
🔺حضرت مهدی "عجّل الله تعالی فرجه الشریف" در آیینه #خطبه_غدیر.
#شماره_۲
▫ازجمله پرسش هایی که همیشه درباره قیام حضرت مهدی "عجل الله تعالی فرجه الشریف" رخ می نماید، این است که حضرت چگونه با شمشیر در مقابل سلاح های پیشرفته و وحشتناک عصر ما و یا عصرهای بعد مقابله می کند و بر آنان غالب می گردد؟
▫پاسخ این پرسش در جای خود بیان شده که با قدرت الهی و اعجاز آن حضرت، هم اسلحه های پیشرفته و مدرن بشری از کار می افتد و هم خداوند قدرت ها و نیرو های فوق العاده قوی را در اختیار آن حضرت قرار می دهد، که به سرعت بر قدرت های ستمگر و اسلحه های مدرن آنها غالب می شود.
▫رسول خدا "صل الله علیه و آله و سلم " در #خطبه_غدیر سربسته و به گونه ای اجمالی از غلبه و پیروزی حضرت مهدی "عجّل الله تعالی فرجه الشریف" بر تمام قدرت ها و زورمداران خبر داده است؛ آنجا که می فرماید:
✨"بیدار باشید او (مهدی) فاتح قلعه ها و منهدم کننده آنهاست."
▫فرق نمی کند که این دژها همان قلعه های قدیمی باشد ویا سنگرهای محکم سیمانی و سپرهای موشکی و ضد موشکی و فرق نمی کند اسلحه ها شمشیر و تفنگ و توپ و تانک باشد و یا اسلحه های پیشرفته اتمی و انواع جدید آن، قدرت و توان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همه آنها را درهم خواهد شکست و بر همه آنها غالب و پیروز خواهد شد.
🔸وارث تمام علوم.
▫در عصر مهدوی، پیشرفت علوم دینی و بشری به اوج خود خواهد رسید؛ چرا که آن حضرت تمام علوم انبیاء و امامان قبل خود را داراست و از بحر بی پایان علوم الهی بهره می برد.
▫پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در #خطبه_غدیر به این امر اشاره نموده است، آنجا که می فرماید:
✨" هشدار که او از دریایی ژرف (علوم بی نهایت الهی) پیمانه هایی افزون گیرد."
و در جای دیگر می فرماید:
✨"بیدار باشید که او وارث تمام دانش ها (ی گذشتگان) است و احاطه کامل بر آنها دارد."
💥راستی این تعبیر، با لفظ "کلّ" در بخش علم، نشانگر فراگیری و عمومیت دانش وسیع آن حضرت است.
💥درنتیجه باید گفت آن حضرت جامع علوم تمام گذشتگان خصوصاً انبیاست و به کتب آسمانی آنان نیز احاطه کامل دارد.
📚بحار الانوار، خورشید مغرب، کمال الدین، تفسیر صافی، فراید السمطین، مفاتیح الجنان، پیام نگار و متن خطبه غدیر، به نقل از سالنامه عارفان.
@vaghfeahlebeyt
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
✨جانها فدای آستان عمه جانت
صالحترین عبد خدا، موسی بن جعفر
▫حق است هرکس هست با موسی بن جعفر
ما بنده و آقای ما موسی بن جعفر
✨محتاجها گویند یا موسی بن جعفر
در پای جودش اغنیا محتاج هستند
▫قربانیش در ماه حج، حجاج هستند
مستیم، مست بادۀ باب الحوائج
✨هستیم ما دلدادۀ باب الحوائج
قربان خانوادۀ باب الحوائج
▫آقاست، آقازاده باب الحوائج
با بچههایش صاحب سرمایه هستیم
✨با مشهد و شیراز و قم همسایه هستیم
بال ملائک هست فرش زیر پایش
▫ایزد مسخّر کرده هستی را برایش
هستند در ایران ما فرزندهایش
✨معصومهاش آمد به دنبال رضایش
انوار او تقسیم شد بر مشهد و قم
▫او را زیارت میکنم در مشهد و قم
او آیت عظمای آیات خدا بود
✨شب تا سحر گرم مناجات خدا بود
مات رخش شد عرش، او مات خدا بود
▫واضحترین تصویر از ذات خدا بود
او جلوۀ رب بود، اما بندگی کرد....
✨✨✨✨✨
💥میلاد با سعادت هفتمین پیشوای ولایت و امامت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام را به محضر امام زمان ارواحنا فداه و تمامی مسلمانان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت میگوئیم.
@vaghfeahlebeyt
🌸 🍃 🍃🌸 🍃 🍃 🌸
✨فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِين "
سوره مبارکه آل عمران، آيه ۶۱.
#ترجمه:
هر گاه بعد از علم و دانشى كه (درباره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو:" بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آن گاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
#شأن_نزول
▫گفته اند كه اين آيه و آيات قبل از آن درباره هيأت نجرانى مركب از عاقب و سيد و گروهى كه با آنها بودند نازل شده است، آنها خدمت پيامبر رسيدند و عرض كردند: آيا هرگز ديده اى فرزندى بدون پدر متولد شود، در اين هنگام آيه" إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ ..." نازل شد و هنگامى كه پيامبر ص آنها را به مباهله دعوت كرد. آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه، به شخصيت هاى نجران، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت:
▫" شما فردا به محمد نگاه كنيد، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسيد، و اگر با يارانش آمد با او مباهله كنيد، زيرا چيزى در بساط ندارد، فردا كه شد پيامبر آمد در حالى كه دست على بن ابى طالب را گرفته بود و حسن و حسين در پيش روى او راه می رفتند و فاطمه پشت سرش بود، نصارى نيز بيرون آمدند، در حالى كه اسقف آنها پيشاپيش شان بود، هنگامى كه نگاه كرد، پيامبر با آن چند نفر آمدند، درباره آنها سؤال كرد به او گفتند: اين پسر عمو و داماد او و محبوبترين خلق خدا نزد او است و اين دو پسر، فرزندان دختر او از على هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه است كه عزيزترين مردم نزد او، و نزديكترين افراد به قلب او است ...
▫سيد به اسقف گفت:" براى مباهله قدم پيش گذار".
▫گفت: نه، من مردى را مىبينم كه نسبت به مباهله با كمال جرأت اقدام می كند و من می ترسم راستگو باشد، و اگر راستگو باشد، به خدا يك سال بر ما نمی گذرد، در حالى كه در تمام دنيا يك نصرانى كه آب بنوشد وجود نداشته باشد.
اسقف به پيامبر اسلام ص عرض كرد:" اى ابو القاسم! ما با تو مباهله نمی كنيم بلكه مصالحه می كنيم، با ما مصالحه كن، پيامبر ص با آنها مصالحه كرد كه دو هزار حله (يك قواره پارچه خوب لباس) كه حداقل قيمت هر حله اى چهل درهم باشد، و عاريت دادن سى دست زره، و سى شاخه نيزه، و سى رأس اسب، در صورتى كه در سرزمين يمن، توطئه هایی براى مسلمانان رخ دهد، و پيامبر ضامن اين عاريتها خواهد بود، تا آن را بازگرداند و عهد نامه اى در اين زمينه نوشته شد.
▫و در روايتى آمده است اسقف مسيحيان به آنها گفت:
"من صورت هايى را می بينم كه اگر از خداوند تقاضا كنند كوهها را از جا بركند؛ چنين خواهد كرد، هرگز با آنها مباهله نكنيد كه هلاك خواهيد شد، و يك نصرانى تا روز قيامت بر صفحه زمين نخواهد ماند.
📚 تفسير نمونه جلد 2 ص 580 .
▫" قاضى نور اللَّه شوشترى" در جلد سوم از كتاب نفيس" احقاق الحق" طبع جديد صفحه 46 چنين می گويد:
▫" مفسران در اين مسئله اتفاق نظر دارند كه" ابناءنا" در آيه فوق اشاره به حسن و حسين و" نساءنا" اشاره به فاطمه و" انفسنا" اشاره به على است.
▫سپس (در پاورقى كتاب مزبور) در حدود شصت نفر از" بزرگان اهل سنت" ذكر شده اند كه تصريح نموده اند، #آيه_مباهله درباره اهل بيت "علیهم السلام" نازل شده است و نام آنها و مشخصات كتب آنها را از صفحه 46 تا 76 مشروحا آورده است...
💥روز مباهله، روز #حقانیت دعوت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و دین اسلام گرامی باد.
@vaghfeahlebeyt
✨✨✨
#ذی_الحجّه_شهر_الولایة.
#شماره_۴
🔸آیات درباره #علم امام علی علیه السلام.
🔹ج: سوره مبارکه نحل، آیه ۴۳.
ترجمه:
"پیش از تو (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ) نفرستادیم مگر مردانی که به آنها وحی می کردیم. اگر نمی دانید از اهل ذکر بپرسید."
▫حرث در این باره می گوید: از علی علیه السلام درباره این آیه پرسیدم؛ فرمود: به خدا سواحد که ما اهل ذکریم، ما اهل علمیم، ما معدن تأویلیم، من خود از رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم شنیدم که می فرمود: من شهر علمم و علی درب آن است و هرکه خواهان علم است باید از دَرَش وارد شود.
حاکم حسکانی، شواهد االتنزیل، ج۱، ص ۳۳۴.
🔹د : وَ تَعیها أُذنٌ واعیة، سوره مبارکه حاقّه، آیه ۱۲.
ترجمه:
"گوش شنوا آن را در می یابد."
▫از برید اسلمی چنین نقل شده است: شنیدم که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام می فرمود: یا علی! خداوند فرمان داده تا نزدیکت کنم و دورت نسازم، تعلیم ات دهم و فرا بگیری .خداوند مقرّر فرموده که تو گیرنده و نگه دارنده شوی پس از آن آیه " وَ تَعیها أُذُنٌ واعِیة" نازل شد.
طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تأويل القرآن( تفسیر الطبری ) ج ۲۹، ص ۵۶.
📚بر گستره کتاب و سنت، علامه عسکری قدس سره، ص ۲۷۷.
@vaghfeahlebeyt
✨✨✨
#ذی_الحجّه_شهر_الولایة
#شماره_۵
🔸#آیه_مباهله، حقانیّت دعوت رسول خدا و شأن و منزلت اهل بیت علیهم السلام.
"فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبنائكم و نسائنا و نسائكم و أنفسنا و أنفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علي الكاذبين."
سوره مبارکه آل عمران، آیه ۶۱.
#ترجمه:
"بگو، بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان و خویشتن و نفس مان و شما خویشتن خویش را فرا بخوانیم. آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم."
▫در کتاب الصواعق المحرقه از جابربن عبدالله چنین نقل شده است؛ هیات نمایندگی نجران، رئیس و مرئوس نزد رسول خدا "صل الله علیه و آله و سلم" آمدند و پیامبر آنان را به اسلام فراخواند. گفتند: ما پیش از تو اسلام آوردیم، پیامبر فرمود: دروغ می گویی و اگر بخواهید شما را به آنچه از اسلام بازتان میدارد آگاه میکنم. گفتند: آگاهمان کن.
حضرت فرمود؛ عشق به صلیب و شرب خمر و خوردن گوشت خوک. سپس آنان را به مباهله فراخواند و آنان وعده اش دادند که صبح فردای آن روز حاضر شوند.
▫صبح فردا رسول خدا دست علی و فاطمه و حسن و حسین (صلوات الله علیهم اجمعین ) را گرفت و مسیحیان را به مباهله فراخواند.
اما آنان از آمدن سرباز زدند و به پرداخت جزیه( خراج) رضایت دادند.
▫پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود؛ سوگند به آنکه مرا به حق فرستاد؛ اگر آمده بودند این بیابان آتش بار می شد. آنگاه آیه مباهله نازل شد.
▫ابن حجر در ادامه مینویسد؛ دارقطنی روایت کند که علی علیه السلام ( پس از انحراف حکومت اسلامی بعداز پیامبر ) در روز شورا با اهل شورا احتجاج کرد، و به آنها گفت: شما را بخدا سوگند می دهم،
▫آیا در بین شما کسی هست که از من به رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم نزدیک تر باشد؟ آنکه پیامبر او را نفس خود قرار داده و فرزندان ش را فرزندان خود خوانده، کسی غیر من است؟ گفتند؛ هرگز، هرگز، هرگز!....
📚برگستره کتاب و سنت اثر آیت الله علامه عسکری صفحه ۲۵۲.
@vaghfeahlebeyt
با سلام.
▪️فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان #حضرت_اباعبدالله_الحسین_علیه_السلام را به محضر امام زمان ارواحنا فداه و تمامی محبّین قرآن و عترت علیهم السلام تسلیت می گوییم.
▪️ان شاء الله در شب های آتی، سلسله مباحثی تحت عنوان، #سفینة_النجاة از کتاب معالم المدرستین، ج ۳ (مقتل الحسین علیه السلام) تألیف علامه عسکری قدس سره تقدیم بزرگواران میشود.
باتشکر و قدردانی از همراهی شما💐
@vaghfeahlebeyt
▪▪▪▪▪
#سفینة_النجاة
#شماره_۱
🔹روز دوم محرم ؛ رسیدن کاروان عشق به #کربلا
▪در زمان رسیدن به سرزمین کربلا امام حسین علیه السلام از همراهانشان پرسیدند؛ نام این مکان چیست؟
گفتند: کربلا.
▪حضرت فرمودند؛ هست کرب و بلا! پدرم هنگام رفتن به صفین (جنگ صفین رویارویی امیرالمومنین علیه السلام با معاویه علیه اللّعنة) از این مکان گذشت و من همراهش بودم که ایستاد و درباره ی آن سئوال کرد و چون نامش را شنید فرمودند؛ اینجا (کربلا) فرودگاه رکابشان است، اینجا ریزشگاه خونهایشان!
و چون درباره آن سئوال کردند.
▪حضرت علیه السلام فرمودند: گرانمایگانی از آل بیت محمد صل الله علیه و آله و سلم در اینجا فرود میآیند.
و بعد حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشتی از خاک کربلا را برگرفتند و بوییدند، سپس فرمودند: به خدا سوگند! این همان سرزمینی است که جبرئیل علیه السلام به رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم گفت؛ که من در آن کشته میشوم!
▪مورّخین گویند؛ حضرت امام حسین علیه السلام سپس دستور دادند بارها را زمین بگذارند و آن در روز چهارشنبه اول محرم یا پنج شنبه دوم محرم سال ۶۱ هجری بود.
▪حضرت علیه السلام هنگامی که در کربلا فرود آمد به محمدبن حنفیه و گروهی از بنی هاشم نامه نوشت: اما بعد، گویا دنیا هرگز نبوده است و گویا آخرت همواره ثابت است.
📚معالم المدرستین ج۳، ص ۹۹ ؛ اثر ارزشمند علامه سید مرتضی عسکری قدس سره.
@vaghfeahlebeyt
▪▪▪▪▪
#سفینة_النجاة
#شماره_٢
🔹ورود عمر بن سعد ملعون به کربلا.
▪طبری و دیگران می نویسند؛ روز بعد از آمدن امام حسین "علیه السلام" به کربلا، عمر بن سعد با چهار هزار نفر به آنها پیوست. او قرار بود ابتدا به فرمان عبیدالله بن زیاد با چهار هزارنفر به سوی دسْتَبا برود و با دیلمیان که آنجا را تصرّف کرده بودند؛ مقابله کند.
▪ابن زیاد فرمان حکومت ری را برای او نوشت و دستور حرکتش داد و او در منطقه حمام اعین اردو زد که بحث آمدن حسین "علیه السلام" به کوفه پیش آمد، و ابن زیاد او را خواست و گفت: به سوی حسین برو که چون از کار او فارغ گشتیم به محل مأموريت خود برو.
▪عمر سعد گفت: خدایت رحمت کند اگر ممکن است مرا معاف دار!
▪عبیدالله گفت؛ آری ، بشرط آنکه فرمانمان را به ما بازگردانی !
▪عمر سعد با شنیدن این سخن گفت؛ امروز مهلتم بده تا بیندیشم! و رفت تا با خیرخواهان خود مشورت کند.
▪عمر بن سعد با هر که مشورت می نمود؛ او را از مقابله با حسین "علیه السلام" نهی میکرد.
▪در ادامه عبد الله بن یسار جهمی گوید: هنگامی که عمر سعد مأمور شد تا به سوی حسین "علیه السلام" برود نزد او رفتم. گفت: امیر دستورم داده به سوی حسین بروم و من نپذیرفتم به او گفتم خدا راهنمایت باشد و هدایتت کند آری، مکن و به سوی حسین مرو!
▪عبدالله گوید: از خانه او بیرون آمدم که یکی نزد من آمد و گفت: عمر سعد مردم را برای مقابله با حسین دعوت می کند! نزد او بازگشتم مرا که دید روی بر گردانید، دانستم که عزم رفتن دارد و از نزد او بیرون آمدم....
▪عمر سعد با چهار هزار نفر حرکت کرد و روز بعد از فرود حسین علیه السلام در نینوا به کربلا رسید.
@vaghfeahlebeyt
🔸🔸🔸
#اندیشه_های_مهدویّت
🔺اهداف مشترک قیام های حسینی و مهدوی
#شماره_۱
▪بررسی و مطالعه اهداف و انگیزه های قیام عاشورا بیانگر عظمت و ارزش آن نهضت جاویدان است. شعار ها، خواسته ها و انگیزه هایی که در انقلاب حماسی کربلا مطرح شد و تا آخرین نفس پی گیری گردید، دقیقا همان موضوعاتی است که قیام جهانی امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" برای اجرای آن به وجود خواهد آمد.
▪با توجه به ارتباط عمیق حادثه عاشورا و نهضت جهانی حضرت مهدی در این فرصت برخی از وجوه مشترک و اهداف و انگیزه های این دو قیام را بررسی می کنیم.
🔹اهداف و ویژگی های مشترک🔹
▪مهم ترین هدف هر دو قیام، ترویج و احیای فرهنگ قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد. حاکمیّت دین، گسترش فضایل، نابودی فساد و فحشا و خصلت های ناپسند، از جمله ره آوردهای این دو قیام الهی می باشد.
در اینجا به برخی از اهداف و ویژگی های مشترک این دو قیام اشاره می نمائیم:
⬅ ترویج ارزش های الهی.
✨امام حسین "علیه السلام" در تبیین فلسفه انقلاب کربلا فرمود:
"خدایا! ما می خواهیم نشانه های دین تو را در جامعه حاکم کرده و در شهر های تو اصلاحات نمائیم. تا بندگان ستم دیده ات امنیت یابند و واجبات و سنت ها و احکام تو عمل شود."
▪#برقراری_حاکمیّت_دین و ترویج #ارزش_های_الهی نقطه مشترکی است که در هر دو قیام به شدت به آن تاکید می شود.
✨امیر مومنان علی "علیه السلام" در مورد مهم ترین هدف قیام امام زمان می فرماید:
"(حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) خواسته (های مردم) را هماهنگ با هدایت ( آسمانی دین) قرار می دهد، هنگامی که هدایت را تابع هوس ( های خویش) قرار داده اند، و در حالی که قرآن را تابع (خود) می کنند، آن حضرت رأی (و نظر انسان ها ) را تابع قرآن می سازد."
⬅ دفاع از محرومان و مستضعفان.
▪قیام عاشورا در راستای دفاع از اقشار ضعیف و درمانده و مظلوم به وقوع پیوست. از مهم ترین شعار های امام حسین علیه السلام احقاق حقوق از دست رفته بیچارگان و محرومان بود.
▪در عصر ظهور این مبارزه به ثمر خواهد نشست و خبر های نوید بخش و سرور آفرینی در میان مظلومان و محرومان منتشر خواهد شد.
✨امام حسین "علیه السلام" در این زمینه می فرماید:
"تمام خیر و نیکی ها در آن زمان است که قائم ما قیام کند و همه زشتی ها و فسادها، نا عدالتی ها و اعمال ضد انسانی را ریشه کن می سازد."
📚کتاب بحار الانوار، تحف العقول، نهج البلاغه، ملحقات احقاق الحق، کلمات الامام الحسین، کتاب الغیبة، به نقل از سالنامه عارفان.
@vaghfeahlebeyt
▪▪▪▪▪
#سفينة_النجاة
#شماره_٣
▪عمر بن سعد پس از آمدن به کربلا عزرة بن قیس را خواست و به او گفت؛ نزد حسین برو و بپرس برای چه آمده و چه میخواهد؟
عزره که از نویسندگان دعوت نامه به امام حسین علیه السلام بود ، حیا کرد و از رفتن عذر خواست.
▪عمر سعد این مأموريت را به دیگر سران سپاه که از دعوت کنندگان حسین علیه السلام بودند، عرضه کرد که آنها نیز بی میلی نشان دادند و نپذیرفتند.
▪سرانجام کثیربن عبدالله که مردی بی باک بود و از هیچ کاری ابا نداشت، برخاست و گفت؛ من به نزد حسین میروم و بخدا سوگند اگر بخواهی او را ترور می کنم.!
▪عمر سعد گفت: نمیخواهم او را ترور کنی ولی برو و از او بپرس برای چه به اینجا آمده؟
کثیربن عبدالله حرکت کرد و ابوثمامه ساعدی او را دید و به حسین علیه السلام عرضه داشت که ؛ یا اباعبدالله! خدا سلامتت بدارد که شرورترین و بی باک ترین و خون ریزترین فرد روی زمین به سوی تو می آید.
▪ابوثمامه برخاست و به سوی کثیر رفت و گفت: شمشیرت را تحویل بده.! او گفت ؛ نه بخدا سوگند که این بی حرمتی است. من تنها یک پیام آورم. اگر گوش کنید پیامم را به شما می رسانم و اگر نپذیرید باز میگردم.
▪ابوثمامه به او گفت : پس من قبضه شمشیرت را میگیرم و تو خواسته ات را بیان کن.
▪کثیر گفت : نه، بخدا سوگند. دستت به آن نمی رسد.
▪ابوثمامه: پیامت را به من بگو تا بجای تو ابلاغ کنم، چون تو بدکار و تبهکاری و من نمی گذارم به حسین علیه السلام نزدیک شوی !
راوی گوید: کثیر بن عبدالله در نهایت نزد عمر سعد بازگشت و ماجرا را بیان کرد.
@vaghfeahlebeyt
▪▪▪▪▪
#سفینة_النجاة
#شماره_۴
🔹بهره نجستنِ فرستاده ی عمرسعد از ارشادِ حبیب بن مظاهر.
🔹رسیدن به مقام عزت و کرامت در پرتوی یاری کردن امام علیه السلام در کلام حبیب بن مظاهر.
▪عمر سعد پس از بازگشت بدون نتیجه ی کثیربن عبدالله، قرة بن قيس را دوباره خواست و به او گفت: وای برتو ای قرة! به دیدار حسین برو و از او بپرس برای چه آمده و چه میخواهد؟
▪قره بن قیس حرکت کرد و چون چشم امام حسین علیه السلام به او افتاد، فرمودند: او را می شناسید؟
▪حبیب بن مظاهر گفت: آری؛ این مرد تمیمی و از تیره حنظله و از خواهرزاده ی ماست. من او را نیک رأي و خردمند میدانستم و باور نداشتم کارش به اینجا بکشد.!
▪قرة بن قیس آمد و رسید و بر حسین علیه السلام سلام کرد و پیام عمر سعد را به حضرت رسانید.
▪امام علیه السلام به او فرمود: مردم شهر شما ، همین شهر، به من نوشتند که به سوی ما بیا. اکنون اگر نمی خواهند و مرا نمی پسندند، بازمیگردم.
▪سپس حبیب بن مظاهر به قرة، فرستاده ی عمر سعد گفت: وای بر تو ای قرة بن قیس! کجا میروی؟ نزد این قوم ستمگر ؟ این مرد (امام حسین علیه السلام ) را یاری کن که خدا بوسیله پدرانش تو و ما را باهم #عزت و کرامت بخشد!
قرة گفت: نزد فرمانده ام میروم و پاسخ پیامش را می رسانم و تصمیم میگیرم.
▪قرة بن قیس نزد عمر سعد بازگشت و پیام امام علیه السلام را رسانید و عمر سعد به او گفت: امیدوارم که خداوند مرا از جنگ و قتال با حسین رهایی بخشد.
@vaghfeahlebeyt
#سفینة-النجاة
#شماره-۵
🔹مکاتبه عمر سعد به ابن زیاد لعنة الله عليهما و انتخاب راه شقاوت
◾عمر سعد به ابن زیاد نوشت! بسم الله الرحمن الرحیم. اما بعد ، من به محض رسیدن به حسین، نماینده ام را نزد او فرستادم و پرسیدم؛ برای چه آمده و چه میخواهد و چه می طلبد و او گفت: مردم این بلاد به من نامه نوشتند و نماینده های آنان نزد من آمدند و از من خواستند که بیایم و آمدم. اینک اگر مرا نمیخواهند و از پیامی که رسولانشان برای من آوردند، پشیمانند، من هم باز میگردم.
◾هنگامی که این نامه به ابن زیاد رسید ، گفت؛
اکنون که چنگال های ما به او آویخته امید رهایی دارد، ولی راه رهایی نیست.
ابن زیاد به عمر سعد نوشت؛ بسم الله الرحمن الرحیم. نامه ات را دریافتم و پیامت را فهمیدم. به حسین پیشنهاد کن تا خود و همه ی یارانش با یزید بن معاویه بیعت کنند. اگر چنین کرد تصمیم خود را میگیریم. والسلام.
◾عمر سعد با دیدن پاسخ ابن زیاد گفت ؛ احتمال میدادم که عبیدالله عافیت را نپذیرد.
@vaghfeahlebeyt
#سفینة-النجاة
#شماره-۶
🔹رسیدن سپاه دشمن به بیست هزار نفر در روز ۶ محرم الحرام در جنگ با امام حسین علیه السلام
◾ابن زیاد برای جنگ علیه امام حسین علیه السلام فراخوان عمومی داد و شبانه روز ، گروه های بیست نفره و سی نفره و پنجاه نفره و صد نفره را، از منطقه نخیله به کمک عمر سعد میفرستاد.
◾در کتاب مثیرالاحزان آمده که شمار نیروهای دشمن در ششم محرم به بیست هزار نفر رسید.
◾بلاذری از علمای مکتب خلفا در کتابش به نام انساب الاشراف می نویسد؛
ابن زیاد، دیده بانها را بر دروازه های کوفه گماشت تا مبادا کسی از افراد رزمنده از آنجا بگذرد و به یاری حسین علیه السلام برود. و پیرامون کوفه را با نگاهبانان مسلح مسدود کرد و فرماندهی آن را به زحر بن قیس سپرد.
@vaghfeahlebeyt
#سفینة_النجاة
#شماره-۷
◀ هفتم محرم الحرام؛ در روزی که گذشت
بستن آب به روی عترت رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم
◀ تحقق نفرین سیدالشهدا علیه السلام بر دشمن دین خدا
⬛ از حمیدبن مسلم روایت شده است که؛ ابن زیاد به عمر سعد نوشت؛ امابعد، حسین و یارانش را از دسترسی به آب محروم کن. نباید قطره ای از آن بنوشند.
⬛ عمر سعد نیز عمرو بن حجاج را با پانصد سوار مأمورشریعه فرات کرد تا درآنجا موضع بگیرند و بین حسین علیه السلام و یارانش با آب فاصله بیاندازند که نتوانند قطره ای از آن بنوشند.!
این اقدام سه روز قبل از کشته شدن حسین علیه السلام( روز هفتم محرم) بود.
⬛ دراین هنگام عبدالله بن حصین فریاد زد؛ حسین! آیا این آب را نمی بینی که چون گستره آسمان ،صاف و گسترده است؟ بخدا سوگند قطره ای از آن را نمی نوشی تا تشنه بمیری!
راوی پس از گستاخی دشمن دین خدا، نقل میکند که حضرت امام حسین علیه السلام به پروردگار متعال عرضه داشتند:
خدایا! او را تشنه بمیران و هرگز نیامرز ......
⬛ حمیدبن مسلم در ادامه نقل میکند که؛ بخدا سوگند پس از واقعه کربلا در بیماری عبدالله بن حصین به دیدارش رفتم و به خدای یگانه بی همتا سوگند که دیدم آب می نوشید تا باد میکرد و سپس آن را بالا می آورد و دوباره مینوشید تا پرآب میشد و سیراب نمی شد.
این روند ادامه یافت تا این بیماری جانش را گرفت.
📚معالم المدرستین، ج ۳ ص ۱۰۷ علامه عسکری قدس سره
@vaghfeahlebeyt
#سفینة_النجاة
#شماره-۸
🔹نمایشی دلاورانه حضرت ابوالفضل علیه السلام و همراهانش ،پس از بستن آب به روی اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
🔹وفاداری نافع بن هلال با وجودتشنگی زیاد
◼ هنگامی که تشنگی بر یاران امام حسین علیه السلام دشوار آمد، حضرت برادرش عباس سلام الله علیهما را خواست و او را با سی نفر سواره و بیست نفر پیاده و بیست مشک ، مأمور آوردن آب کرد.
آن ها شبانه رفتند تا نزدیک آب شدند. نافع بن هلال با پرچم پیش رفت....
◼ عمرو بن حجاج (مأمور عمر سعد که با ۵۰۰ سواره شریعه فرات را به روی امام حسین علیه السلام و یاران بسته بود) گفت؛ که هستی پیش بیا ببینم، برای چه آمده ای؟
نافع: آمده ایم از این آب که بر روی ما بسته اید بنوشیم...
عمرو بن حجاج:؛ بنوش که گوارایت باد.
نافع بن هلال: نه، بخدا سوگند تا آنگاه که حسین علیه السلام و یارانش تشنه باشند قطره ای از آن را نمینوشم...
ناگهان همگی بر او ظاهر شدند.
عمرو گفت؛ نه، اینها نباید از این آب بنوشند. ما را در اینجا گذاشته اند تا آن ها را از آن محروم کنیم....
◼ درنهایت ماموران امام علیه السلام پیش آمدند و به پیاده ها گفتند: مشک های خود را پرکنید. و آنها نیز به سرعت آب برداشتند
به عمرو بن حجاج و یارانش به آنها حمله ور شدند و حضرت عباس علیه السلام و نافع بن هلال به مقابله پرداختند و از پس آنها برآمدند و با مشک های پر بازگشتند.....
@vaghfeahlebeyt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴
#فرزندِ_فاطمه_سلام_الله_علیها
◼ مقتل خوانی علامه عسکری قدس سره در رابطه با شهادت حضرت عباس علیه السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
فرارسیدن تاسوعای حسینی روز منصوب به علمدار کربلا حضرت ابوالفضل علیه السلام تسلیت باد.
@vaghfeahlebeyt
🔸🔸🔸
#اندیشه_های_مهدویّت
🔺اهداف مشترک قیام های حسینی و مهدوی
#شماره_۲
🔹عدالت خواهی
▪حضرت سیدالشهدا علیه السلام تلاش می کرد، تا تبعیض و ناعدالتی را از جامعه مسلمانان، ریشه کن نموده و عدالت و مساوات را در میان مردم برقرار سازد. آن حضرت علیه السلام بر این باور تاکید کرده و می فرمود:
"به جان خودم سوگند! امام نیست مگر کسی که بر اساس #کتاب_خدا حکم کند، برای #عدالت قیام کرده و متدیّن به #دین_حق باشد و جان خود را در راه خدا گرو بگذارد."
▪امام حسین علیه السلام در مورد قیام عدالت خواهانه امام زمان می فرماید:
"هفتمین فرزند از نسل پسرم محمدبن علی که همان حجّة بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد... همان پیشوایی است که مدتی طولانی غائب می شود؛ آنگاه ظهور کرده و روی زمین را از قسط و عدل پر می کند، همانگونه که از ستم و ناعدالتی پرشده است."
🔹فرهنگ شهادت.
▪در نظام ارزشمند اسلام، شهادت در راه خدا یکی از معیارهای معنوی و از مهم ترین عوامل سعادت است. شهادت از دیدگاه و حیاتی قرآن نه تنها نابودی و خسارت نیست، بلکه #اتصال به یک زندگی شیرین و جاودانه است.
▪امام حسین علیه السلام آرمان شهادت طلبی را از ارکان #قیام_جاودانه خود می دانست و در ضمن یک دعوت عمومی از تمامی آزادگان، این مهم را بیان می کرد:
" هر کس حاضر است تا در راه ما از خون خویش بگذرد و جان خود را در راه لقای پروردگار نثار کند، آماده حرکت با ما باشد که من صبحگاهان حرکت خواهم کرد، ان شاء الله. "
▪ در عصر ظهور نیز روحیه #شهادت_طلبی و فرهنگ ایثار و جهاد، مهم ترین #رمز_پیروزی_مردان_الهی و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود.
▪امام صادق علیه السلام شهادت طلبی را یکی از ویژگی های همراهان امام زمان بیان کرده و در مورد یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید:
"آنان آرزوی شهادت در راه خدا را دارند و می خواهند در این راه کشته شوند. شعارشان #یا_لثارات_الحسین است."
📚کشف الغمة، اثبات الهداة، نهج البلاغه، مستدرک الوسائل، کلمات الامام الحسین. به نقل از سالنامه عارفان.
@vaghfeahlebeyt
▪▪▪▪▪
#سفینة_النجاة
#شماره_٩
🔹#اتمام_حجت امام حسین علیه السلام.
▪از هانی بن ثبیت که شاهد حسین علیه السلام بوده روایت کنند که گوید: حسین، عمرو بن قرضه را نزد عمر سعد فرستاد و گفت : "شبانه بین دو لشگر با من دیدار کن"
عمر سعد با بیست سوار و حسین نیز با همین تعداد برون رفتند و چون به هم رسیدند، حسین به یارانش گفت از او دور شوند و عمر سعد نیز چنین کرد. گوید: به قدری دور شدیم که نه سخنشان را می شنیدیم و نه صدایشان را، و گفت و گوی آنان تا پاسی از شب به درازا کشید. سپس هر یک به مقرّ خود بازگشتند.
▪از عقبة بن سمعان گوید:
همراه حسین شدم واز مدینه تا مکه و از مکه تا عراق با او رفتم و از او جدا نشدم تا کشته شد و همه ی گفت و گوهایش با مردم را شنیدم و هیچ جمله ای نیست که او در مدینه یا در مکه یا در طول راه یا در عراق و یا در لشگر گفته باشد و من نشنیده باشم.
▪آگاه باشید! به خدا سوگند آنچه مردم نقل می کنند و می پندارند که، می خواسته دستش را در دست یزید بن معاویه بگذارد یا به سوی یکی از سر حدّات مسلمین تبعیدش کنند! نه، او چنین پیشنهادی نداده است؛ بلکه او گفت:
"مرا بگذارید تا در این سرزمین وسیع بروم و سرانجام کار این مردم را بنگرم".....
@vaghfeahlebeyt
▪▪▪▪▪
#سفینة_النجاة
#شماره_١٠
▪ابن مخنّف روایت کند و گوید: حسین و عمر سعد سه یا چهار بار باهم دیدار کردند و عمر سعد به ابن زیاد نوشت: "اما بعد، خداوند آتش این فتنه را خاموش کرد و وحدت کلمه پدید آورد و کار امت را اصلاح فرمود. این حسین است که به من پیشنهاد کرده تا (یا) به همان مکانی که از آنجا آمده بازگردد، یا به یکی از مرزهای مسلمین که خود می خواهیم تبعیدش کنیم و همانند یکی از مسلمانان باشد؛ هر چه به نفع آنهاست برای او، و هرچه به زیان آنهاست به زیان او هم باشد، یا به نزد امیر المومنین یزید برود و دستش را در دست او بگذارد و هرچه او نظر داد همان شود! این پیشنهاد باعث خشنودی شما و صلاح امت است".
▪گوید: ابن زیاد این نامه را خواند و گفت: "این نامه مردی است که خیرخواه فرمانده خود و و دلسوز کسان خویش است. آری پذیرفتم." در این حال شمر بن ذی الجوشن برخاست و گفت: "این را از او می پذیری، از او که اینک در سرزمین تو و در جنب تو فرود آمده ؟! به خدا سوگند اگر از محدوده تو برون رود و دستش را در دست تو نگذارد، البته که او به قوّت و عزّت شایسته تر و تو به ضعف و ناتوانی سزاوارتری! پس این جایگاه را به او مده که این کار ناشی از وهن و سستی است! بلکه او و یارانش باید تسلیم حکم تو باشند: اگر کیفر کردی صاحب اختیاری باشی، و اگر بخشیدی خویشتن دار! به خدا سوگند به من خبر رسیده حسین و عمر سعد در طول شب بین دو لشگر با هم می نشینند و گفت و گو می کنند!"
ابن زیاد به او گفت: " خیلی خوب فهمیدی، نظر صحیح نظر توست!"
📚ترجمه معالم المدرستین، علامه عسکری قدس سره.، ص ۱۰۹-۱۰۷.
@vaghfeahlebeyt
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#سفینة_النجاة
#شماره-١۱
◼سخنان کوبنده و حماسی امام سجاد علیه السلام در مسجددمشق در زمان اسارت
◼ پس از شهادت سالارشهیدان و به اسارت رفتن کاروان عشق ....
کاروان اسرا ابتدا به کوفه برده شدند و سپس به شهر دمشق برای طرح نقشه های خبیث و شیطانی حکومت یزید منتقل شدند....
◼ امام سجادعلیه السلام پس از هتک حرمت سخنگوی یزید در مسجد جامع دمشق ، حمد و ثنای الهی را بجا آورد و فرمود: ای مردم ! ما شش خصلت داده شده ایم و هفت خصلت دریافت کرده ایم.
علم ، حلم، جوانمردی ، فصاحت ، شجاعت و محبت در قلوب مومنین از بخشوده های خداوند بر ماست.
و نیز وجود نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، صدیق ، جعفرطیار، اسدالله و اسدالرسول و سیده زنان هردوعالم فاطمه بتول و دوسبط این امت سرورانِ جوانانِ اهل بهشت، همگی از فضیلتهایی است که خدا به ما بخشیده است.
حال هرکه مرا می شناسد که می شناسد و هرکه مرا نمیشناسد، من از حسب و نسب خویش آگاهش میکنم....
- من فرزند مکه و مِنایم
- من زاده ی زمزم و صفایم
- من پسر کسی هستم که زکات را در گوشه ی ردایش میبرد و میپرداخت.
- من فرزند بهترین جامه پوش ردا بر دوشم.
- من زاده ی بهترین نعل پوش برهنه پایم....
- من پسربرترین طواف گرِ سعيْ نمايم.
- من فرزند آنم که حج گزارد و لبیک گفت..
فرارسیدن شب شهادت امام زین العابدین سجاد علیه السلام بر عموم محبین قرآن و عترت تسلیت باد...
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@vaghfeahlebeyt
🔶🔶🔶
باسلام
آدرس مرکز پخش اصلی کتاب مسابقه در شهر مقدس #قم:
🔸 خ ارم، پاساژ قدس طبقه دوم پلاک ۱۸۲ کتابسرای نور الهدی آقای علیزاده.
09122531760
شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت مراجعه: ۱۲_ ۹ صبح و ۲۱ _ ۱۶ شب.
🔸آقای علیزاده در حال حاضر #تنها_نماینده_پست کتابهای مسابقه از #قم به #سراسر کشور هستند؛ لذا درصورت تمایل به شرکت در مسابقه و دریافت کتب، لطفا آدرس دقیق بهمراه کدپستی و مشخصات خود ( نام و کدملی ) را به #خط ایشان پیامک نمایید؛ پیگیری میشود.
باتشکر💐
@vaghfeahlebeyt
💥💥💥
✨با سلام و توفیق روز افزون به همه بزرگواران.
🔸برای #شرکت در #مسابقه_کتابخوانی_وقف_اهل_بیت_علیهم_السلام و #تهیه کتاب عقاید اسلام در قرآن کریم از آثار علامه عسکری قدس سره می توانید به یکی از دو روش زیر اقدام نمایید:
۱_ مراجعه حضوری به مرکز پخش کتاب در چند شهر هست، که متعاقبا اعلام خواهد شد.
۲_ برای باقی شهرهایی که نماینده جهت توزیع کتاب نیست، از طریق پست باید اقدام شود.
در نتیجه:
مشخصات (نام و نام خانوادگی و کدملی، آدرس دقیق بهمراه #کدپستی و #شماره همراه جهت پیگیری) را به نماینده های پستی آقای علیزاده و نصیری به شماره های زیر پیامک نمائید تا پیگیری نمایند.
09122531760
09102080885
درصورت هرگونه سوال و ابهام با شماره همراه زیر، مسئول طرح آقای نصیری تماس بگیرید.
باتشکر
09359343621
@vaghfeahlebeyt
[Forwarded from سروش]:
✨✨✨
#مسابقه_کتابخوانی وقف اهل بیت علیهم السلام.
🔶 منبع مسابقه:
کتاب، عقاید اسلام در قرآن کریم.
▫دوره ۳ جلدی این کتاب ۶۰ هزارتومان است، که با تخفیف ۳۵ درصد ۳۹ هزار تومان عرضه میشود.
#توجه
🔶 کتاب در قطع #وزیری جلد اول ۳۱۵صفحه، جلد دوم ۲۵۳ صفحه و جلد سوم ۳۸۶ صفحه دارد.
کتاب دارای متنی شیوا و روان و #بدون اصطلاحات پیچیده ی کلامی- فلسفی میباشد لذا در عین بهره بردن محققین و پژوهشگران، کتب قابل استفاده برای عموم علاقمندان قرآن و عترت میباشد.
💥💥💥
#امتیاز این مسابقه در این است که با تهیه یک دوره ۳ جلدی کتاب عقاید میتوانید، یک کارت قرعه کشی برای نفر دوم (۳۰۰۰تومان) تهیه و دونفر جداگانه در مسابقه شرکت نمائید.
☀️☀️☀️
🔷 فعالان فرهنگی و بزرگوارانی که تمایل به همکاری دارند، تا در شهر خود نمایندگی ثبت نام و توزیع کتب مسابقه را داشته باشند، #مشخصات خود به همراه درج کلمه #نمایندگی را به شماره همراه زیر مسئول طرح آقای نصیری پیامک نمایند.
09359343621
☀️☀️☀️
در صورت تقاضا برای #حداقل ۱۰ دوره علاوه بر حضور ۲۰ نفر در سیرمطالعاتی ، مجموعه فرهنگی حیات دانش ، کتب مسابقه را با پست رایگان ارسال مینماید...
#سیر_مطالعاتی_آثار_علامه_عسکری_قدس_سره.
@vaghfeahlebeyt