📕 #فصلنامه_ذهن در چارک Q2 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
🔹دکتر #محمدمهدی_حکمت_مهر دبیر تحریریه فصلنامه علمی- پژوهشی ذهن پژوهشگاه در گفتگویی خبر داد:
🔸 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC تنها مرجع رسمی علمسنجی در کشور است. ازاینرو هرساله مبادرت به نمایهسازی، اعتبارسنجی و سنجش عملکرد و ضریب نفوذ علمی نشریات ایران و سایر کشورهای اسلامی مینماید.
🔸 سطح اثرگذاری هر مجله براساس ضریب تاثیر (Impact factor) و سپس چارکبندی آن در موضوع سطح میانی تعیین میشود. ضریب تاثیر نشریات عبارت است از شاخصی کمی که میزان اثرگذاری یک نشریه را در نسبت با سایر نشریات دیگر میسنجد.
✅ در آخرین ارزیابی ۲۴۳۵ نشریه مورد ارزیابی قرار گرفتهاند که در این میان فصلنامه علمی- پژوهشی ذهن در ارزیابی اخیر ISC موفق به قرار گرفتن در چارک دوم (Q2) شده است. افزون بر این فصلنامه ذهن به دلیل برخورداری از کیفیت قابل قبول و ارزش علمی اثبات شده در شرف قرار گرفتن در لیست نشریات هسته پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز می باشد.
ادامه خبر👈
iict.ac.ir/q2
@iictchannel
〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
13991203 بینامتنی.mp3
19.37M
🔖استاد #قائمینیا
#قرآن_و_سنت
جلسهی سوم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌بینامتنیت ( التناصیّة )
🏷بینامتنیت اشاری
🏷بینامتنیت دلالی
📌مراد جدی؛ دستاورد بزرگ علم اصول
📌تفاوت معنای بشر و انسان
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
تفسیر جلسه ۱ سه شنبه ۱۶ رجب المرجب ۱۴۴۴.mp3
36.48M
🔖#تفسیر_تخصصی
استاد شیخ محمد حسن #وکیلی
جلسهی اول
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🏷همانطور که مقدمات فقه را اصول برعهده دارد ، بخشی از مقدمات تفسیر را هم باید اصول برعهده بگیرد چون یکی از عناوین اصول حجیة الکتاب است و باید شرایط و نحوهی استظهار و استنطاق آن هم گفتوگو شود
🏷آیا قرآن قابل فهم هست یا خیر ؟
🏷طریقهی حل روایات شریفهایی که مخاطب قرآن را ″مَن خوطب به ″ معرفی میفرماید
🏷سوالاتی که باید در جلسات پیگیری کنیم
🏷سؤال؛ اگر قرآن زبانش سری و رمزی نیست و زبانی متعارف دارد ، این زبان متعارف برای انتقال پیام به چه نظام قرائنی اعتماد میکند؟
🏷سؤال؛ آیا شرایط اجتماعی عصر نزول، جزء نظام قرائن هست یا خیر؟
🏷سؤال؛ ساختار قرآن به چه شکلی است؟
🏷سؤال؛ هویت قرآن کریم چیست؟ قانون تفصیلی یا شعار
🏷سؤال؛مخاطب قرآن کیست ؟
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
#معرفی_کتاب
▪️بهرهمندی فقه از تاریخ
✍️نوشتۀ مصطفی صادقی کاشانی
🔹فقه دانشی است که پیوسته در میان مردم کارآمد بوده و پانزده قرن پیشینۀ این علم، آن را با تاریخ اسلام آمیخته است. از این رو فقیهان و مورخان در پی آن بودهاند از این تاریخچۀ دراز و پیشینۀ پرحادثه برای فهم بهتر احکام و شرایط آن از نزول آیات و صدور روایات بهره برند. در طرف دیگر برخی برآنند که اگر باید برای تاریخ از فقه بهره برد، فقه نیز خود را بسیار به تاریخ وابسته کرده و به عبارتی تاریخزده شده است.
🔹نوشتار حاضر که به عنوان رسالۀ دکتری تدوین شد در پی هدف نخست بود. راهنمای آن استاد مورخ جناب حجة الاسلام والمسلمین رسول جعفریان طرحی نو درانداخت و پیشنهاد کرد این وابستگی تاریخی فقه در رساله نشان داده شود تا روشن شود چقدر و چگونه احکام فقه اسلامی در بستر رویدادها و احوال و اوضاع زندگی و حکومت مسلمانان شکل گرفته است.
🔻اطلاعات کتابشناختی:
انتشارات المصطفی (ص)
چاپ دوم 1402
292 صفحه
پیشگفتار مؤلف و فهرست کتاب را از اینجا ببینید.
خرید کتاب از سایت ناشر
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
13991210 شبکه معنایی.mp3
20.73M
🔖استاد #قائمینیا
#قرآن_و_سنت
جلسهی چهارم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌شبکه معنایی بهم پیوستهی آیات و روایات
📌 تفاوتهای خانوادهی حدیث با شبکهی معنایی حدیث:
🔘موضوع محور بودن خانوادهی حدیث در مقابل معناشناختی بودن شبکهٔ معنایی
🔘محدودبودن خانوادهی حدیث در مقابل نامحدودیت شبکهٔ معنایی
🔘کلگرایی معنایی در شبکهٔ معنایی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh