مسئله نظری بینامتنیت و تمایز آن از نقد منبع - 9 دی 1402.mp3
36.98M
مسئله نظری بینامتنیت و تمایز آن از نقد منبع
احمد پاکتچی
آلاء وحیدنیا
۱۴۰۲/۱۰/۹
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
🔻در گفتوگویی مشترک با حجتالاسلاموالمسلمین رمضانی و استاد حشمت پور مطرح شد؛
❇️ تبیین جایگاه علم فلسفه و ضرورت استفاده از آن در فهم معارف
◻️ فلسفه را بدون بدبینی، از اهلش بگیریم
◻️ روایات اعتقادی بدون فلسفه فهمیده نمی شود
حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی و استاد حسین حشمت پور در گفتوگوی مشترکی به جایگاه علم فلسفه و فواید آن پرداختند. در این گفتوگو به برخی شبهات در خصوص مخالفت برخی از بزرگان علمی با فلسفه و چرایی رویگردان شدن برخی دیگر از این علم پرداخته شده است.
متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:👇
https://hawzahnews.com/xcC2W
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
جایگاه تفکر فلسفی در نظام سازی و جامعه پردازی(1)(1).mp3
42.19M
🏷جایگاه #تفکر_فلسفی در نظام سازی و جامعه پردازی از دیدگاه آیت الله #مصباح_یزدی
🎙 استاد محمد #فنایی_اشکوری
#فلسفه
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تفسیر جلسه ۲ یکشنبه ۲۱ رجب المرجب ۱۴۴۴.mp3
32.09M
🔖#تفسیر_تخصصی
استاد#وکیلی
جلسهی دوم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌اقتضاء مقام کتابت این است که متن از قرائن حالیه( قرائن خاصه) خالیست
📌مروری بر ادلهی تمامیت قرآن کریم
📌ترسیم قرآن از خودش؛ نور، عربی، فرقان ، برهان ، هدی ، مبین، تبیان ، تفصیل و...
📌اسلوب بیانی قرآن، نشانگر این است که در مقام تفهیم است
📌کسانی که به نظریهی تفسیر قرآن به قرآن اشکال کردهاند، بین عدم استقلال القرآن في الدلالة و عدم استقلالنا في فهم القرآن تفکیک نکردهاند
📌فرمایش مرحوم علامه طباطبایی این است که قرآن در دلالت از حدیث بینیاز است ولی ما در فهم قرآن محتاج به حدیث هستیم، ثمرهی این بحث این است که اگر قائل به تام بودن دلالت قرآن شویم سوال جدیدی مطرح میشود که آیا ما میتوانیم خودمان را به سطح فهم قرآن به وسیله روایات ائمه علیهمالسلام برسانیم؟
📌قرآن برای تذکر و هدایت اولیه عمومی است ولی برای فهم دقایق فراگیر و عمومی نیست
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تو مکن تهدید از کشتن که من
تشنهٔ زارم به خون خویشتن
رقص و جولان بر سرِ میدان کنند
رقص اندر خونِ خود مردان کنند
چون رهند از دستِ خود دستی زنند
چون جهند از نقصِ خود رقصی کنند
مطربانْشان از درون، دف میزنند
بحرها در شورشان کف میزنند
#مثنوی_معنوی
#مولوی
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
13991217 روایات معنایی.mp3
15.86M
🔖#قرآن_و_سنت
استاد#قائمینیا
جلسهی پنجم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌روایات مفهومی و مصداقی
📌تقسیمبندی روایات مفهومی به سه دستهی کلی :
▫️ روایات معنایی
▫️ روایات تعریف
▫️ روایات تحلیل روابط
📌روایات معنایی :
▫️ روایاتی که معنای قاموسی را افاده میفرماید
▫️ روایاتی که معنای موقعیتی را افاده میفرماید
▫️ روایاتی که معنای سیاقی را افاده میفرماید
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
✍️اعترافات
مجتبی رستمی کیا
🔸این سنت "فلسفهدوستان" بوده است که در زندگی خود «اعتراف» می کردند. در آستانه 38 سالگیم وقت برخی اعترافات است.
برای من دیگر برخی از گزاره ها خیلی معنادارتر یا ارزشمندتر از گزاره های دیگر نیستند، یا حتی برخی از نظریه ها وقتی مبتنی بر عقل نظری و برهانی باشند مثلا با ارزش تر از بوی یک گل سرخ نیستند. یا خیلی از چیزهای دیگر که در فلسفه بدیهی می دانستیم و شاگردان خود را به عقل فلسفی ارشاد می کردم برابر با شاد کردن دل مومنین نیست.
◽️برای من اینکه فیلسوف سیاسی که بنز ضد گلوله سوار شود و از منظری بالاتر حق رای و انتخاب را به مردم بدهد با فیلسوف مردمی که فاصله خانه خود تا محل درس را پیاده طی می کند و در راه با مردم خوش و بش می کند، با طلاب گفتگو می کند و در نظریه خود حق رای مردم را کمرنگ تر می بیند مساوی نیستند.
◽️دومی چراغ راه است، فیلسوف است، گرانقدر است، مردمی تر است، فلسفه اش می تواند نوآوری اجتماعی پیدا کند، فلسفه اش بومی تر است. در یک کلام فیلسوف تر است. هر چند برهان های عقل محض را تا حدود زیادی قربانی کرده باشد. خلاصه اقرارم این است: سنت های فعلی فیلسوفان و کنش های روزمره ایشان درس آموزتر از بنیادهای عقل نظری شان است.
◽️یک اعتراف دیگری بکنم، برای من فیلسوفی که به بودجه دولتی وصل است و روضه های مفصل می خواند و خیلی جذاب و خوب نوآوری های نظری دارد، مرد مناظره است و هر روز تا شب از تلویزیون تکرار می شود و تصویرپردازی می شود، تا فیلسوفی که کل زندگی خودش را خرج طلاب مدرسه و مؤسسه خود کرده است و از زندگی و زن و بچه خودش زده است تا طرح خود را دراندازد یکسان نیستند. دومی مصباح است، معلم است، مدیر است، آرامش است، تکیه گاه است، شاگرد پرور است.
◽️شاید برای من زمان زیادی گذشت تا بفهمم دانش را باید از عالم ربانی فرا بگیرم نه از یک فیلسوف خوش ذهن نوآور. دانش تا در عمل نیفتد رنگ تجربه به خود نگیرد، بازخورد اجتماعی پیدا نکند نه قابل فهم است، نه تایید و نه رد. این تجربه را از من بپذیرید که به دانش های تجربی شده بیشتر اعتنا کنید تا دانش های بی خاصیت انبوه جذاب که شاید تا الان به ذهن کسی نرسیده باشد. دانشمند شدن و فیلسوف شدن بسیار همخوان با زندگی متعارف است تا عقل برهانی انتزاعی.
◽️اسلامی سازی علوم انسانی بیش از عقل نظر ریشه در این کنش های عملی دارد. و من اعتراف می کنم که دیسپلین یا نظامواره های دانشی، کنش های متناسبی را نیازمند است که در سخنرانی و نظریه پردازی صرف یافت نمی شود. فیلسوف علوم انسانی اسلامی نهاد ایجاد می کند نه دانش و این از بازی های زبانی فلسفی فراتر است، به میدان می انجامد و در این میدان قاسم سلیمانی ها تقویت کننده این دیپسلین می شوند نه صرفاً مخاطب سخنرانی ها و درس اخلاق های آقای فیلسوف. احساس می کنم ما " ساخت اسلامی فلسفه" را می توانیم از امتداد مصباح به سلیمانی رهگیری کنیم و نیازی به برهان های عقل نظری و طبقه بندی علوم و اندراج های فلسفی نداریم. الله اعلم
————————————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
باید اعتراف کنم بعد از چندین و چند خبر تلخی که از دیروز بر قلبم نشانه رفته و فکرم را مختل کرده این نوشته ،دارویی بود و بس مسکن روح...
این مدل نوشتهها و گفتارها از کسی برمیآید که خودش در روح و جان به آن سخت باور داشته باشد و با آن زندگی کرده باشد...
استاد جان مقابلم کتاب سهروردی و افلاطونیان پارس بود ، تفال زدم !!!!!!
عجب جملاتی ... گویا سهروردی قبل از من ، این کلام را خوانده بود و در پاسخ نوشته بود:
((...بدین ترتیب معلوم میشود که حکمتی که در قالب حکایت [ و تمثیل ] به عمل در آمده [ و محقق شده ] است، [ به مراتب ] فراتر از مرتبه ایی است که در ساحت آن میتوان یا میباید (( استدلالهای جدلی)) که قوه معرفتیاش عقل نظری است، اقامه کرد...))
سهروردی و افلاطونیان پارس ،ص۳۵۴
استاد جان شاید لازم باشد از این پس رسالهی عقل سرخ ، جزو مواد درسی حوزه گنجانده شود
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh