سلطه تشريعي، تنفيذي و قضايي بر امور و شئون جامعه را از طريق قواي سهگانه و ساير نهادها دارا ميباشد.
ثانیاً تنفیذ حکم رئیس جمهور، یک فرایند اداری است و در نظامات اداری و مدیریتی (همه جا و همۀ سازمانها) همه امور باید از به نحوی از یک منبع و منشأ سرچشمه بگیرد و از آن منبع، تغذیه کند. نظامات بشری و مدیریتی، همه به منشأ واحد ارجاع دارند و هیچ سازمان و تشکیلات بشری نیست که به صورت شورایی، مدیریت شود. شوراها برای مشورت و تصمیمسازی است؛ ولی در نهایت با مسئولیت یک نفر که رئیس شورا یا مدیر اجرایی و ... است، اقدامات و عملیات صورت میگیرد. هر واحد بشری باید، یک رئیس داشته باشد که همۀ امور آن زیر نظر او انجام شود.
در سازمانها و نظامات بشری، دو یا چند- رئیسی، مایه فساد تباهی است؛ «لو کان فیهما الهه الاّ الله، لفسدتا» باید رئیس، «یکی» باشد و این به خاطر، مشخص بودن مسئول و پذیرش مسئولیت مسائل، حوادث و اتفاقات است؛ بویژه در عرصۀ بینالمللی که کشورها به عنوان یک واحد سیاسی، با رئیس و نمایندۀ حاکمیتِ خود، شناخته میشوند و مسئولیت همۀ امور کشور با اوست. به همین دلیل، اقدامات افراد در عرصۀ بینالمللی، فقط عواقب فردی ندارد و کل کشور و حاکمیت باید پاسخگوی آن باشند.
از این منظر، همۀ دولت- کشوها (State) در نهایت، یک رئیس دارند که نمایندۀ حاکمیت ملی و نماد وحدت ملی است و همه امور کشور به او متکی و مستند میشود و منشأ انضمامی حاکمت کشور است؛ در حالی که ارادۀ عمومی و حاکمیت مردم، یک امر انتزاعی و ذهنی است. این رئیس کشور، در کشورهای مختلف با عنوانهای مختلف و متنوع؛ مانند پادشاه، امیر، امپراتور، رئیس جمهور، رهبر و غیره شناخته میشود که جدا از رئیس قوۀ مجریه یا رئیس دولت (goverment) است که آن هم در کشورهای مختلف، با عنوانهای متنوع؛ مانند نخستوزیر، ولیعهد، صدراعظم، رئیس جمهور و غیره شناخته میشود. کشورهای مختلف در قانون اساسی خود این مقامها را قرارداد و معادلسازی میکنند.
در جمهوری اسلامی ایران، رهبری در جایگاه رئیس کشور قرار دارد که نماد وحدت ملی و نمایندۀ حاکمیت ملی است و رئیس جمهور در جایگاه، رئیس قوۀ مجریه یا رئیس دولت و رئیس یکی از قوای سهگانۀ ادارۀ کشور است، نه رئیس کشور. به همین دلیل، این مقام باید به نحوی به رئیس کشور متصل باشد و تنفیذ حکم رئیس جمهور، درواقع رشتۀ اتصال و پیوند قوۀ مجریه به رئیس کشور است. در جمهوری اسلامی، رئیس جمهور در واقع معادل نخستوزیر است؛ با این تفاوت که رئیس قوۀ مجریه هم به طور مستقیم با رأی مردم انتخاب میشود و عیار مردمی نظام جمهوری اسلامی را نسبت به سایر نظامها بیشتر میکند. در حالیکه در سایر کشورها، فقط یک انتخابات وجود دارد و رئیس دولت (قوۀ مجریه) با انتخاب مستقیم مردم نیست؛ یا از سوی مجلس انتخاب میشود، یا رهبر حزب اکثریت، با فرمان رئیس کشور، نخستوزیر یا صدراعظم میشود و یا ولیعید با انتصاب از سوی پادشاه، رئیس دولت میشود. فقط امریکاست که در آن، رئیس کشور و رئیس دولت، یک مقام است و اختیارات هر دو مقام را رئیس جمهور اعمال میکند.
در نظام اداری جمهوری اسلامی، شبیه تنفیذ حکم رئیس جمهور، در مناصب دیگر هم وجود دارد؛ به طور مثال، شهردار تهران را مطابق قانون، اعضای شورای شهر تهران انتخاب میکنند؛ ولی بعد از رأی شورای شهر، وزیر کشور برای او حکم انتصاب صادر میکند. همین طور شهرداران دیگر شهرها که حکم آنها توسط استاندار به عنوان بالاترین مقام هر استان، صادر میشود. شورا به اعتبار اینکه، متکثر است، مرسوم نیست که حکم صادر کند؛ حکم نافذ به طور معمول از سوی فرد واحد صادر میشود.
مجلس شورای اسلامی، به وزیران معرفیشده از سوی رئیس جمهور، رأی اعتماد میدهد؛ ولی بعد از رأی اعتماد مجلس، رئیس جمهور برای آنها حکم وزارت صادر میکند. وزیر بالاترین مقام وزارتخانه است و همۀ امور آن، با نظر و صلاحدید او انجام میشود. البته او هم با صدور احکامی، برخی از امور را تفویض میکند.
به طور مثال، وزیر علوم، ضمن نصب مقامهای ستادی وزارتخانه، رؤسای دانشگاهها را بعد از تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصوب میکند و همه امور دانشگاه مربوطه را به آنها تفویض میکند. رئیس هر دانشگاه هم به نوبۀ خود، بالاترین مقام صلاحیتدار دانشگاه است و همه امور ریز و درشت دانشگاه، زیرنظر اوست و همۀ کسانی که مصدر امری از امور دانشگاه میشوند، با حکم رئیس دانشگاه منصوب میشوند.
بنابراین، صرف انتخاب مردمی، پایان کار انفاذ مسئولیت نیست و صدور حکم انتصاب و تنفیذ، مرحلۀ نهایی و کافی آن برای تحقق عملی منصب و انفاذ قدرت آن است.
آیه ای که هنگام تفال پزشکیان به قرآن هنگام ورود به ریاست جمهوری باز کرد:
قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنسِ فِي النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَكُوا فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هٰؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لٰكِنْ لَا تَعْلَمُونَ
خدا مى فرمايد: شما هم در ميان گروه هايى از جن و انس كه پيش از شما بودند در آتش درآييد، هرگاه گروهى وارد شوند، هم مسلكان خود را لعنت كنند تا آنكه همۀ آنان با خفت و خوارى در آتش جمع شوند، آن گاه پيروانشان دربارۀ پيشوايانشان گويند: پروردگارا! اينان ما را به گمراهى كشيدند، پس عذابشان را از آتش دو چندان گردان؛ خدا مى فرمايد: براى هر كدامتان دو چندان است، ولى نمى دانيد/ اعراف: ۳۸
2.46M
🔴 صوتی
🎙 دکتر علی نیک نصر
✅ ریس جمهورجدیدمیتواندمنویات رهبری راانجام دهد
#ولیعصر
http://eitaa.com/valiasr699
🇮🇷🍁
🍁
4_5850581756004013199.mp3
19.82M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران. ۱۴۰۳/۵/۷
📜 #تنفیذ_چهاردهم
🎧 از طریق یکی از سکوهای زیر بشنوید👇
castbox | Shenoto | سایت
50.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران. ۱۴۰۳/۵/۷
📜 #تنفیذ_چهاردهم
💻 Farsi.Khamenei.ir
📜 اشاره رهبر انقلاب به نشستی که چند روز قبل در آمریکا با سخنرانی نخستوزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی برگزار شد
👈 ننگ بزرگ بر پیشانی کنگره آمریکا
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در مراسم #تنفیذ_چهاردهم: اینها [رژیم صهیونیستی] کاری با آنها [گروه مقاومت] نمیتوانند بکنند، روی سر مردم مظلوم غزّه بمب میریزند. دنیا بایستی در مقابل این حادثه تصمیم جدّیتری بگیرد.
✏️ باید دولتها، ملّتها، شخصیّتهای فکری و سیاسی، در عرصههای مختلف جدّاً تصمیم بگیرند. آن وقت با این نگاه، آدم میفهمد که چه ننگ بزرگی را کنگرهی آمریکا چند روز قبل برای خودش هموار کرد که پای صحبت این جنایتکار [نخستوزیر رژیم صهیونیستی] نشست و گوش کرد! این، ننگ بزرگی است. ۱۴۰۳/۵/۷
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
پاسخ زیبا و علمی و مستند به آیات و مبانی اسلامیِ استاد عالی به گفتمانِ منحطِ حسن روحانی مبنی بر قابلیت نقد امام معصوم ع!
چقدر قشنگ جلوی رهبری به روحانی گفت تو مشرکی و ثابت هم کرد!