قابل توجه کلیه طلاب محترم سطح 2
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
سلام علیکم
به هر دلیل در امتحان مجازی شرکت نکرده اید جهت ثبت غیبت موجه و امکان شرکت در امتحان تجدیدی عدم حضورتان را همراه اسم درس پیامک کنید ( فقط پیامک )
در صورت عدم اطلاع رسانی به هیچ وجه امکان شرکت در امتحان تجدیدی نخواهید داشت
#تاریخ_پژوهی
#تاریخ_ایران
#حجاب_و_عفاف
#پهلوی
قیام مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ شمسی در اعتراض به قانون تغییر لباس توسط حکومت #پهلوی بود. علت اصلی این قیام و تحصن اعتراض به اجباری شدن #کلاه_شاپو و سیاستهای تغییر لباس، و حصر آیتالله سید حسین قمی بود. این قیام در نهایت به شدت توسط رژیم سرکوب گردید و عدهای زیادی به خاک و خون کشیده شدند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅#تفسیر
#حجاب
#علامه_جوادی_آملی
وقل للمؤمنـت... ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا یبدین زینتهن...و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از #نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و #زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅کتاب #دروس_تمهیدیه، نمونه روش #مکتب_نجف
🔹استاد #عشایری: کتاب دروس تمهیدیه استاد ایروانی نمونه خوبی از اجتهاد طبق روش مکتب نجف است؛ بابهای مختلف آن را با مباحث آیت الله بروجردی و محقق داماد و ... مقایسه کنید تا تفاوت دو مکتب را در روش استنباط متوجه شوید.
(نشست اشتراکات و افتراقات تفقه در دو مکتب نجف و قم، ۱۳۹۹/۴/۲۰)
▫️مطالعه کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی:
http://lib.eshia.ir/27840/1/0
▫️پینوشت:
اصطلاح مکتب قم و نجف، جغرافیایی نیست و ناظر به روش استدلال است. مکتب قم با عنوان مکتب تجمیعی (تجمیع ظنون) و قرائنی و مکتب نجف با عنوان مکتب تطبیقی و قواعدی و صناعتی و مدرسهای نیز شناخته میشوند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ فواید #روششناسی_اجتهاد از منظر استاد #شبزندهدار
🔹۱. فراهم شدن زمینه استفاده از #راهکارهای_دیگران؛ این امر مشکلات بسیاری را حل میکند، در آموزههای دینیمان هم داریم که اعلم الناس من جمع علم الناس الی علمه.
🔹۲. #استحکام مطالب ارائه شده و ماندگاری بیشتر آنها؛ اگر شما مطلبی را بر اساس مکتبهای گوناگون اثبات کردید، هم ماندگار میشود و هم برای همه سودبخش است.
🔹۳. #اطمینان خاطر شخص نسبت به نتایج حاصله
🔹۴. #سرعت دستیابی به مبانی فتاوای فقها؛ انسان خیلی وقتها فتاوایی را میبیند، نمیداند مبنای این فتوا چیست؛ اما وقتی به مکتبها واقف باشد، میداند این حرف از کجا نشئت گرفته است.
(مکتبشناسی فقهی، استاد ضیاییفر،ص ۲۶۸).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
م:
طبق برنامه امتحان تفسیر 1 و 3 روز دوشنبه 23 تیر و مهارت کنفرانس و روش نقد روز سه شنبه 24 تیر بصورت مجازی ساعت 8 صبح برگزار می شود شیوه امتحان : سوالات در گروههای درسی و کانال مدرسه در ایتا و سروش بارگزاری می شود .
طلاب در زمان تعیین شده بایستی سوالات را در برگه جواب داده و تصویر آن را فقط ( دقت کنید فقط ) بی پی وی مسئول آموزش سطح 2و3 ارسال کنند
پاسخهای بعد از زمان تعیین شده به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود
دوستانیکه به هر دلیل موفق به شرکت در امتحان مجازی نشوند بایستی روز پنجشنبه26 تیر ساعت 8 صبح برای امتحان حضوری در مدرسه حاضر شوند روز پنجشبه هر 4 امتحان به صورت حضوری همزمان برگزار خواهد شد
اکیدا توصیه می گردد امتحان را به روز پنجشنبه موکول نکنید
این چهار امتحان تجدیدی ندارد و در صورت عدم شرکت ، قابلیت ثبت غیبت موجه وجود ندارد
#کتابخانه_برتر
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی دارای 30 هزار منبع الکترونیکی شامل کتاب، مقاله و پایان نامه در حوزه علوم اسلامی و انسانی است
با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید
لینک مستقیم
dl.islamicdoc.com
dl.islamicdoc.org
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافی معرفی سایت مکارم الآثار
🌐 تارنمای مکارم الآثار به ارائه آثار مکتوب آیت الله العظمی مکارم که بیش از ۳۰۰ عنوان است، در محیط مناسب خواندن از طریق رایانه و دستگاه های همراه پرداخته است.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم _اسلامی
بخش اول
پس از گذشت حدود دو قرن از ظهور اسلام، این دین توانست بخش زیادی از جهان آن روز را با تعالیم خود نورافشانی کند. در این سرزمینها تمدنی جوانه زد، رشد کرد، بالید و چند قرن، جهان را تحت سیطره خود قرار داد. پایههای این تمدن را علومی تشکیل میداد که حاصل مطالعه، تحقیق و تلاشهای فراوان دانشمندان مسلمان بود. در این نوشتار درصدد تبیین علوم اسلامی و دسته بندی آن هستیم .
با ما همراه باشید
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم_اسلامی
بخش دوم
#معیار_علوم _اسلامی
امّا معیار اسلامی بودن علم چیست؟ آیا هر علمی میتواند اسلامی باشد، یا این که اسلام بعضی علوم را مردود دانسته و آن را نفی کرده است؟ در هر صورت معیار و ملاک اسلامی بودن علوم چیست؟
ممکن است موضوع، مسائل، غرض و انگیزه و منبع و مستند هر علم و حتی تشویق و ترغیب اسلام به تعلیم و فراگیری یک علم بتواند ملاک و معیاری برای اسلامی بودن آن باشد. به علاوه که گاهی فهم و درک و یادگیری و یاددادن بعضی از علوم و بلکه فهم متون و منابع اسلامی، نیازمند فراگیری علم دیگری است،این جنبه مقدمی بودن نیز ممکن است بتواند ملاک و معیار دیگری به شمار آید، بنابراین میتوان علوم اسلامی را به چند دسته تقسیم کرد.
دسته اول از علوم اسلامی
با نظری به دانشهای مختلف اسلامی بودن برخی از علوم به آسانی قابل تحلیل است. چرا که علومی همانند تفسیر قرآن، فقه، حدیث، قرائت، کلام نقلی و... علومی هستند که همه برای فهم آموزههای دین اسلام تدوین شدهاند و همه بر اساس همان آموزهها و تحت تأثیر هدایت و فرمایشات پیامبر ـ صلّیاللهعلیهوآله ـ و ائمه اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ شکل یافتهاند. به تعبیری موضوع مسائل، غرض و منبع مطالعاتی این علوم همه در دوران خود دین اسلام میباشد و در این دسته همین است.
با نگرشی اجمالی به سیر تدوین این علوم در سرزمینهای اسلامی و مطالعه اولین جوانههای هر یک از این دانشها، این نکته به خوبی آشکار میشود. گسترش اسلام به ممالک غیرعرب، عدم آشنایی مردم آن کشورها و حتی خود مسلمانان عرب زبان مدینه و مکه با قرآن و حدیث و حتی زبان عربی، اختلاف قراءات و نسخههای دستنویس قرآن، در دهههای اول هجری، نیاز مسلمین به دانستن احکام و عدم دسترسی آنها به پیامبر و ائمه و اصحاب ایشان و اختلافات گوناگون بر سر مسائل عقیدتی، همه و همه جزو علل تشکیل این علوم میباشند.
و روشن است که نخستین و اصلیترین منبع مطالعاتی و تحقیقاتی دانش فقه، یا علوم قرآن و یا تفسیر و... خود قرآن کریم و سنت پیامبر ـ صلّیاللهعلیهوآله ـ و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ میباشد.
علاوه بر نیاز مردم به ضرورت به کارگیری احکام اسلام (قرآن و سنت) برای بهتر زیستن در ابعاد مختلف زندگی (فردی، خانوادگی، اجتماعی) و مراحل آن، انگیزه و عامل اصلی تشویق مردم به فراگیری این علوم، آیات متعدد قرآن کریم و روایات فراوان از پیامبر اکرم ـ صلّیاللهعلیهوآله ـ و اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ است. چنان که بارها در قرآن، دستور به تدبّر در قرآن و فهم آن آمده است.و یا مردم به فراگیری دقیق و عمیق فقه یعنی همه آنچه در دین آمده است، دعوت شدهاند.
در روایات اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ نیز دستور به آموزش قرآن، آموزش فقه، ترویج و تعلیم حدیث فراوان یافت میشود.
ادامه دارد ...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم_اسلامی
بخش سوم
دسته دوم از علوم اسلامی
گروه دوم مجموعه دانشهایی که مقدمه علوم دسته اول محسوب میشوند، یعنی پس از شکلگیری هستههای اولیه علومی همچون فقه، تفسیر، کلام و ... در اثر گسترش مباحث و نیز ظهور دیدگاههای مختلف و متعدد، دانشمندان این علوم، نیازمند معیارها و ملاکهایی برای سنجش و نیز ترویج و آموزش دانستههای خود شدند و این عامل خود منجر به شکل گیری علوم دیگری هم چون اصول فقه و یا بخش عقلی علم کلام، فلسفه، منطق و رجال و ... گردید.
این علوم نیز در مواردی دارای منابع دینی هستند، بسیاری از مسائل علمِ اصول فقه، برگرفته از آیات قرآن و روایات است؛ و البته منبع اصلی این علوم برون دینی و عقلی است. با این حال به دلیل دینی بودن انگیزه فراگیری این علوم و نیز این که مقدمه علوم دسته اول هستند، و هم چنین تطبیق بسیاری از تعالیم دینی بر آموزههای این علوم، این علوم نیز اسلامی محسوب میشوند.
مثلاً دانش منطق، فلسفه، جزو علوم وارداتی هستند که در قرن سوم هجری و در پی نهضت ترجمه، به عالم اسلام منتقل شدهاند ولی در متون دینی مباحثی درباره توحید، و صفت خداوند و یا استدلال بر وجود خداوند آمده است که قابل تطبیق بر مسائل فلسفی هستند و بلکه در برخی موارد بدون مقدمات فلسفی قابل فهم نیستند. به عنوان مثال آیات اول سوره حدید و سوره اخلاص که طبق روایت فهم آن از عهده عالمان آخر الزمان برمیآید. و یا خطبه اول نهج البلاغه، که معارف بلند توحیدی را بیان میکند. و نیز برخی از آیاتی که حالت استدلالی دارند مثل آیه ۳۵ و ۳۶ سوره طه.
به علاوه که بسط و گسترش این علوم و پالایش آنها از موهومات و افزودن مسائل جدید و ترویج این علوم، همه مدیون مجاهدتهای بیدریغ عالمان مسلمان است.
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم_اسلامی
بخش چهارم
دسته سوم علوم اسلامی
در میان علومی که در تمدن اسلامی شکوفا شد، علومی میتوان یافت که مهمترین نکته اسلامی بودن آنها، یکی اسلامی بودن انگیزه یادگیری آن علوم و دیگری تشویق دین اسلام میباشد. و الا به لحاظ منبع و روش مطالعاتی این علوم، علوم غیر دینی محسوب میشوند.
ادبیات عرب، تاریخ، نجوم، جزو مثالهای بارز این دسته میباشند، البته ادبیات عرب که مانند منطق و اصول فقه از علوم آلی محسوب میشود مقدمه تمامی علوم و به خصوص علوم دینی نیز محسوب میشود و به این لحاظ میتواند در گروه دوم نیز قرار گیرد. به هر حال غرض از دانستن این علم، فهم دین بوده است، و نخستین قواعد ادبیات عرب را نیز امیر المؤمنین آموزش دادهاند. و در مراحل بعدی نیز امام باقر و امام صادق ـ علیهمالسّلام ـ از پایهگذاران این علوم محسوب میشوند.
درباره تاریخ این دو نکته قابل توجه است. زیرا نکات فراوانی از تاریخ زندگانی انبیاء و دشمنان آنان، در قرآن کریم آمده است. در روایات نیز به بسیاری از صالحان و طالحان گذشته اشاره شده است. و این خود عامل مهمی درگرایش مردم مسلمان به مطالعه تاریخ دارد. عامل دیگر دستور صریح قرآن به مطالعه احوال امتهای گذشته و عبرت گیری از سرنوشت ایشان میباشد.
علم نحو نیز در اثر این دو عامل، پیشرفت کرد. زیرا شناخت اوضاع اجرام آسمانی، جهت شناخت ایام روزه و حج و ساعات نماز و سایر عبادات و ... تأثیر اساسی دارد و در واقع علم نجوم را جزو علوم واجب اسلامی قرار داده است، در قرآن نیز میتوان اشارهای به این علم یافت.
علم طب نیز از جهتی جزو همین گروه از علوم است. در روایتی علم طب در کنار علم دین آمده است.
در همان آدرس در کتاب میزان الحکمه روایت دیگری آمده که چهار علم را در کنار هم آورده است: امام علی ـ علیهالسّلام ـ فرمودند علوم چهار قسمند:
علم فقه برای دین شناسی، علم طب برای بدن، علم نحو برای زبان شناسی، علم نجوم برای شناخت زمانها. به علاوه که توصیههای فراوان بهداشتی و بهزیستی فراوانی در روایات وجود دارد.
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk