eitaa logo
ورامین گردی
294 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
299 ویدیو
15 فایل
💠 کانال ورامین گردی، رسانه ای مجازی و شخصی در راستای معرفی دشت ورامین (شهرستان های ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک) در زمینه های میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری، آئین ها و روستاگردی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بازدید دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران از جاذبه های تاریخی ورامین 🔻 محمدرضا تاجیک رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین گفت: جمعی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران، از جاذبه های گردشگری ورامین بازدید کردند. 🔻 وی افزود : در این تور نیمروزه رایگان، گردشگران به همراه اساتید خود از جاذبه های گردشگری تاریخی و مذهبی ورامین همچون مسجد جامع، برج علاءالدوله، امامزاده یحیی (ع) و ... بازدید کردند. 🔻 ایشان تصریح کرد: در این تور توضیحات کارشناسی توسط دکتر ندا شیرکوند ورامین شناس در زمینه تاریخچه بنا، دوره تاریخی بنا، سال ساخت، نقشه بنا، هنرهای ایرانی و اسلامی و مصالح به کار رفته در بنا، مرمت بنا، کاربرد بنا و ... به گردشگران ارائه و آنان با گوشه هایی از تاریخ و تمدن کهن این دشت کهن آشنا شدند‌.
🌫 📌 از آبباریک تا شلمچه مروری بر زندگی ✍  محمدرضا تاجیک       نویسنده و ورامین شناس
تاريخ پر افتخار دفاع مقدس هشت ساله ايران،  مملواز حماسه ها ي ماندگار وبي كران ستاره هاي آسمان پر فروغ ايران اسلامي است كه درلحظه لحظه اين دفاع پيروزمندانه وغرورآفرين درخشيدند وبا شهادتشان خود را فروزان وماندگار نمودند. شهيد علي تاجيك يكي از همين ستارگاني است كه درسال 1339 درخانواده اي متدين، مذهبي وكشاورزدر روستاي آبباريك شهر ورامين به دنيا آمد. پدر ومادر علي كه پس از دوازده سال هديه اي از پروردگار خود دريافت نموده بودند، نام اورا به واسطه عشق وارادت قلبي به ائمه اطهار عليهم السلام، علي نهاده و او را نذرخدمتگذاري به خاندان نبوت وامامت نمودند. پدر علي كه روستازاده وكشاورزي پاك طينت وسختكوش بود، با درآمد اندكي كه ازكار و تلاش خود ازكشاورزي داشت به تربيت اسلامي وي  همت گماشت. علي پس ازرسيدن به سن هفت سالگي جهت كسب علم ودانش به دبستان روستا ي محل سكونتش  رفت و پس از كسب موفقيت هاي تحصيلي، جهت ادامه تحصيل به مدرسه راهنمايي در روستاي (ايجدانك) كه چندين كيلومتر فاصله باروستاي محل سكونتش داشت رفت ودرسرما وگرما با پاي پياده اين فاصله را  از منزل تامدرسه پيمود. وي در هنگام تحصيل هيچ وقت از كمك ومساعدت به پدر، مادر  وخانواده خود درامركشاورزي دريغ نمي كرد و پس ازفراغت از كلاس درس به فعاليت كشاورزي مي پرداخت. علاقه به پدر وكمك به ايشان درامر كشاورزي و امرار معاش وكمك به اقتصاد خانواده سبب شد تا  علي پس ازاتمام دوران راهنمايي از تحصيل باز مانده وبصورت شبانه روز به پدرش درامر كشاورزي كمك نمايد. در همين دوران كه صداي فرياد هاي اعتراض آميز مردم ازگوشه وكنار روستاها و شهرهاي كشور به رهبري حضرت امام خميني (ره) بر عليه رژيم فاسد پهلوي بلند شده بود، علي به همراه جوانان متعهد ومذهبي روستا وارد فعاليتهاي انقلابي در سطح روستاي آبباريك و  شهر ورامين شد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، علي خود را آماده خدمت سربازي نمود و كوله بار خودش را بست و در سال 1359 جهت گذراندن دوره آموزشي وارد يگان دريايي(حسن رود) شد. در همين دوران بود كه رژيم اشغالگر عراق بي محابا كشور ايران را مورد هجوم وحشيانه خود قرار داد. از اينرو  وي  از طرف نيروي دريايي از همان روزهاي آغازين جنگ تحميلي به شهر خرمشر اعزام و جزو نخستين نيروهايي بود كه در مقابل متجاوزين عراقي صف آرايي و مقاومت كرد. در اين مقابله، وي براثر اصابت تركش خمپاره به ناحيه دست چپ به شدت مجروح شد و در  بيمارستان امام خميني (ره) شهر تهران نزديك به يك سال بستري شد. وي پس از بهبودي به روستاي خود بازگشت و ضمن گذراندن دوران نقاهت، در جهت كمك به پدر خود به كشاورزي مشغول گرديد. ارادت وي به خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام او را به سمت فعاليتهاي گروهي و مذهبي كشاند و در سال 1360 وي يكي از دست اندركاران برگزاري مراسمهاي هيِِِِِِيئت عزاداري حضرت قائم  (عج) روستاي آبباريك بود. عشق و علاقه او به بسيج و دفاع از ميهن، دوباره او را در سال 1361 از طرف بسيج روستا به جبهه هاي حق عليه باطل كشاند و چندين ماه به صورت مستمر در مناطق  عملياتي حضوري موثر داشت. علي در سال 1362 به استخدام شهرداري  ورامين در آمد و مشغول خدمت گذاري به مردم شهر ورامين شد. ايشان در همين سال لباس دامادي به تن كرد و ازدواج نمود كه  ثمره اين ازدواج موفق، يك فرزند دختر بود كه از  وي به يادگار مانده است . پس  از سه سال زندگي مشترك، زماني كه فرزند او بيست ماهه بود، داوطلبانه در سال 1365 از طرف پايگاه مقاومت بسيج شهرداري ورامين به همراه لشكر عظيم و پر افتخار حضرت محمد رسول الله (ص) به منطقه عملياتي مهران اعزام گرديد. بعد از 45 روز آماده باش، زماني كه به جهت استراحت به پشت جبهه منتقل  شده بود پس از شنيدن خبر در پيش بودن  عمليات، به مرخصي نرفت و در عمليات غرور آفرين كربلاي 5 شركت نمود.  وي هر چند كه در اين  عمليات زخمي شده بود اما  حاضر به بازگشت به پشت جبهه و بيمارستان نشد و با عهدي  كه با خداي خود بسته  بود، در مورخ 25/10/1365  با تني مجروح، در حين عمليات از ناحيه  پشت سر مورد اصابت تركش قرار گرفت و شربت شهادت را نوشيد و آسماني شد.  پيكر مطهر علي پس از بازگشت به زادگاهش، تشييع با شكوهي شد و در قطعه شهداي آستانه مقدس  امامزادگان محروم و مظلوم روستاي آبباريك آرام گرفت. شهيد علي تاجيك انساني خوش كردار، خوش رفتار و خوش اخلاق و فردي خير خواه، متعهد، متدين، مذهبي و پيش قدم در امور خير بود و بعد از شهادت وي پايگاه مقاومت بسيج شهرداري ورامين به نام پر افتخار اين شهيد معظم مزين گشت.  يادش گرامي و راهش پررهرو باد. 💠 ورامین گردی 💠 @varamingardi
🌫 یادداشت های (۳۵) 📌 بقعه متبرکه امامزاده زین العابدین ع       ملجاء و پناه اهالی روستای باغخواص ورامین ✍  محمدرضا تاجیک       روزنامه نگار و ورامین شناس
بنای تاریخی امامزاده زین العابدین(ع) در ده کیلومتری جنوب غربی شهر ورامین و در غرب روستای باغ خواص، در فضایی به وسعت حدود یک هکتار و مملو از قبور اهالی و پوشیده از درختان کاج قرار دارد. بنابر اعتقادات بزرگان و برخی اهالی این روستا که سینه به سینه از گذشته های دور به آنها رسیده و به اعتبار برخی کتب، امامزاده جلیل القدر زین العابدین (ع)، از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می باشد. این امامزاده امروزه با وجود زائران فراوان، مورد احترام اهالی روستای باغ خواص و روستاهای دور و نزدیک دشت ورامین است که به آن ارادتی خاص دارند. برخی اهالی، کراماتی از او نقل می کنند و شاهد شفاعت متعددی از ایشان بوده اند. اصل بنای این بقعه با شصت و چهار متر مربع وسعت، از خشت و گل ساخته شده و قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد. مرقد مطهر امامزاده در میان حرم و بر روی آن مضجع شریف و ضریح ساده ایی قرار دارد و کف و دورتادور ازاره آن با سنگ مرمر نماسازی شده است. این بنا دارای پلان معماری مربع شکل با سه درب چوبی ورودی و خروجی در سه ضلع شرقی، غربی و جنوبی می باشد ولی درب اصلی ورودی بنا در ضلع شرقی قرار دارد. در داخل بنا، در میان هر ضلع یک طاقنما و در مجموع هشت طاقنما با طاق جناغی دیده می شود که در گذشته دارای گچبری های زیبا بوده و در آخرین مرحله بازسازی در سال 1386 آیینه کاری شده است. گنبد این بنای تاریخی، از تبدیل پلان چهار ضلعی به هشت ضلعی شکل گرفته و  به شکل کلاهخود بر فراز بنا احداث شده است. این گنبد دو پوشه با ساقه بلند یک متری، از داخل حدود هفت متر از کف زمین ارتفاع دارد و نمای داخلی آن دارای چندین کنگره زیبای آیینه کاری شده می باشد و نمای خارجی آن با کاشی های سبز فیروزه ایی که اسماء مبارک الله، حجه الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین بر دورتادور آن به رنگ سفید نوشته شده، تزئین گردیده است. در اواخر دوره بهلوی اول، سرلشکر حسین خزاعی از امرای ارتش و از مالکان عمده روستای باغ خواص تصمیم گرفت بنای خشت و گلی و در حال تخریب این امامزاده را مرمت نماید که اجل مهلتش نداد. بنا بر وصیت ایشان، فرزندانش با سربرستی فرزند بزرگتر به نام سرهنگ جعفر خزاعی به مرمت بنای این امامزاده همت گماردند و در سال 1323 بنای این امامزاده را به بهترین وجه بنا نمودند. مرحوم استاد ملک الشعرای بهار، از شاعران برجسته و معاصر کشور در وصف این اقدام ارزشمند خاندان خزاعی، قطعه شعر 9 بیتی سروده و به مرمت بنای این امامزاده اشاره کرده است. بنای تاریخی امامزاده زین العابدین(ع) در تاریخ 11 شهریور 1382 با شماره 9892 در فهرست میراث ملی کشور ثبت گردیده است.   همراه ما باشید در 💠 @varamingardi
💠 بازدید گردشگران تهرانی از جاذبه های تاریخی ورامین 🔻 محمدرضا تاجیک رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین گفت: همزمان با روز ملی خانواده، جمعی از خانواده های گردشگر تهرانی، از جاذبه های گردشگری ورامین بازدید کردند. 🔻 وی افزود : در این تور نیمروزه رایگان، گردشگران از جاذبه های گردشگری تاریخی و مذهبی ورامین همچون مسجد جامع، برج علاءالدوله، امامزاده یحیی (ع)، جنگل استوایی و ... بازدید کردند. 🔻 ایشان تصریح کرد: در این تور توضیحات کارشناسی توسط دکتر ندا شیرکوند ورامین شناس به گردشگران ارائه و آنان با گوشه هایی از تاریخ و تمدن کهن این دشت کهن آشنا شدند‌.
🌫 📌 ، شهربانی چی ورامین 🖊 محمدرضا تاجیک       نویسنده و ورامین شناس
از اولین و معدود نیروهای بومی نظمیه ورامین در عصر رضاخانی، در اول مهرماه سال ۱۳۰۰ در به دنیا آمد. وی که فرزند بزرگ رحمت الله و نوه ی کدخدا اسماعیل، از بزرگان و کدخدای روستای خاوه در دوره حکومت سلطان صاحب قران ناصرالدین شاه قاجار بود، در بیست و یک سالگی در پانزدهم فروردین سال ۱۳۲۱ در دوران ریاست پاسیار یحیی رادسر مقلب به ادیب السلطنه در شهربانی، به استخدام اداره درآمد. هنوز یکسالی از ورود متفقین جنگ جهانی دوم به ایران و خروج و تبعید رضا شاه پهلوی نگذشته بود که در آذر ماه همین سال و در دوران نخست وزیری قوام السلطنه، شهر تهران دچار آشوب و بلوا شد و هرج و مرج وسیعی بخصوص پایتخت و حوالی آنرا فراگرفت. ایشان به دلیل بومی بودن و آشنایی کامل با منطقه، به همراه تعدادی دیگر از شهربانی چی ها نقش مهمی در تامین و حفظ امنیت ورامین و استقرار نظم و جلوگیری از چپاول و غارت خانه ها و مغازه های مردم ورامین ایفا کرد. در این اوضاع بی امنی که ناشی از حضور نیروهای بیگانه در پایتخت و ورامین بوجود آمده بود، او شد و یکی از پرونده های مهمی که به وی محول شد، تعقیب ماموران سفارتخانه های خارجی و برخی افرادی بود که بدنبال عتیقه یابی و دزدی کاشی های ارزشمند بناهای تاریخی و سنگ قبرهای امامزادگان ورامین بودند. وی در پیگیری این پرونده دردسرساز، بسیار مصمم بود و نهایتا تعقیب و دستگیری برخی عتیقه دزدان منجر به تقدیر نایب الحکومه ورامین از شهربانی شد. ایشان به واسطه شغلش، در مبارزه با اغتشاشگران، مزاحمین نوامیس مردم و اراذل و اوباش، قاطع و فردی سختگیر، جسور و خشن بود و در بین مردم به معروف بود. به باور اکثر ریش سفیدانی که دوران خدمت او در شهر ورامین را به یاد دارند، از وی به عنوان فردی مهربان ، مردم دار و پاکدست یاد می کنند که هر وقت متوجه میشد فرد بیگناهی دچار مشکل گردیده، بارها برای پیگیری پرونده او و رهایی اش، حتی در شهربانی مرکز در تهران حضور می یافت و پیگیر کارش می شد. در طول دوران خدمت، ماموریت های کوتاه و بلند مدتی در نقاط مختلف کشور ازجمله شهرهای سمنان، شهرری، تهران، زندان قصر، زندان زنان و ... به وی محول گردید. وی در سال ۱۳۲۵ با دخترخاله اش ام البنین تاجیک خاوه ازدواج و حاصل زندگی او چهار پسر و سه دختر می باشد. ایشان که روستا زاده و دارای سواد مختصر مکتب خانه ایی بود، تقریبا در حین خدمت در کلاس های درس اول آموزشگاه سالمندان شهربانی ورامین و آموزشگاه اکابر روستای باغخواص شرکت و در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ مدرک پایان تحصیلات از اداره فرهنگ ورامین شد. در هنگام وقوع قیام مردم ورامین در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ، وی به علت بیماری همسر، در مرخصی بود و علی رغم دعوت و فراخوان اداره شهربانی، به علت مخالفت با خشونت، ضرب و شتم و کشتار همشهریانش، در محل کار خود حاضر نشد و همین امر بهانه ای شد تا مقامات بالاتر او را بازخواست و تحت فشار قرار دهند. سرانجام فشارهای اداری از یک طرف و خشونت های ماموران شهربانی با مردم از طرف دیگر باعث شد که او عطای خدمت در شهربانی را به لقایش ببخشد و نهایتا با درخواست شخصی خودش و با ۲۴ سال خدمت، در تاریخ نوزدهم مهر ۱۳۴۵ در دوران نخست وزیری امیرعباس هویدا و ریاست سپهبد محسن مبصر در شهربانی، بدون دریافت درجه استحقاقی، با درجه سرپاسبان سوم بازنشست شد. بعد از بازنشستگی هم، از فعالیت های خیرخواهانه خود دست نکشید و تا آخر عمر، وجودش آرامش خاطر محله، همسایگان و مخل فعالیت خاطیان بود. ایشان پس از عمری خدمت صادقانه، در تاریخ بیست و سوم شهریور سال ۱۳۸۵ به علت کهولت سن وفات یافت و در ورودی حرم بنای تاریخی امامزاده سید فتح الله شهر ورامین به خاک سپرده شد. روحش شاد 💠 ورامین گردی 💠 @varamingardi
💠 بازدید ۸۰ نفر از بانوان کارمند اداره کل راه آهن تهران از جاذبه های تاریخی ورامین 🔻 محمدرضا تاجیک رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین گفت: همزمان با هفته بزرگداشت روز زن، ۸۰ نفر از بانوان کارمند اداره کل راه آهن استان تهران، از جاذبه های گردشگری ورامین بازدید کردند. 🔻 وی افزود : در این تور نیمروزه، گردشگران از جاذبه های گردشگری تاریخی و مذهبی ورامین همچون مسجد جامع، برج علاءالدوله، جنگل استوایی و ... بازدید کردند. 🔻 ایشان تصریح کرد: در این تور توضیحات کارشناسی توسط دکتر ندا شیرکوند ورامین شناس به گردشگران ارائه و آنان با گوشه هایی از تاریخ و تمدن کهن این دشت کهن آشنا شدند‌.
🌫 📌  هویت و اصالت در خانه های سنتی و تاریخی ✍  محمدرضا تاجیک       روزنامه نگار و ورامین شناس
میراث‌فرهنگی، هویت هر قوم است و آنچه که از گذشتگان منجمله آثار ملموس یا ناملموس به‌ جای مانده و به ما رسیده، گوهرهای گرانبهای این میراث هستند که باید حفظ و به آیندگان منتقل شود. در این راستا، خانه های قدیمی که هویت تاریخی شهرها و روستاها و ساکنان محل استقرار و سکونتشان هستند، جزئی از این میراث و فرهنگ اصیل ایرانی می باشند که در گوشه گوشه ی کشورمان می توان از آن نشانی یافت. در و در شهرستان های آن ازجمله ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک و روستاهای آن، عمارت ها و خانه های قدیمی از دوران صفویه، افشاریه، زندیه، قاجاریه و پهلوی قد برافراشته و گواه زنده تاریخ هستند. خانه ها و عمارت هایی همچون عمارت شازده ناصرالدین میرزا در روستای جمال آباد ، خانه تاریخی حقیقی شهر ، خانه بنی عامری روستای حاجی آباد عرب، خانه ارباب حسین رمضان زاده روستای قلعه بلند، خانه یدالله خان ممیزی شهر ورامین، خانه ننه آقا، خانه احمدی ها و عمارت های معصومی روستای خاوه، خانه الله قلیخان سپانلو روستای دمزآباد، خانه عمو مش رضا روستای کویرآباد، خانه تاریخی خالدی و خانه محمودخان کاشانی روستای حصار حسن بیک، عمارت های ایوب خان و جعفرخان علیدوستی روستای تجره، خانه عباس خان عالیدایی روستای جعفرآباد جنگل و خانه های تاریخی خانلر خانی های روستای جعفرآباد اخوان شهرستان ، خانه محمد حسین خان روستای امین آباد شهرستان ، خانه کاشانه شهر و ده ها خانه تاریخی دیگر که از مصادیق بارز این ادعا بوده و گنجینه های هنر و معماری سنتی روستایی دشت ورامین هستند. از ویژگی های این بناهای ارزشمند، خانه های آجری و بعضا خشت و گلی با پلان های بزرگ و حیاط های فراخ و سردرب های عظیم، هشتی های بلند، تنورهای گرد و گرم و مطبخ هایی با دودکش بلند و آب انبارها و حوض های آبی رنگ و حمام های پوشیده از ساروج، اندرونی و بیرونی های وسیع با رف های هندسی و گچبری های نقش برجسته گل و بوته، اطاق های پنج دری با درهای چوبی دولنگه و شیشه های رنگی با بادگیرهای رفیع بود که خنکایش در تابستان ها، روحت را جلا می داد. آنچه مهم است، عشق و هنری است که در دل معمار و خالق آنها برای خلق فضاهای دلخواه و زیبا نهفته است و دست ها در تجسم بخشیدن به این هنر از سنتی یگانه بهره جسته اند. خانه هایی که وقتی قدم در آن می گذاری، سادگی و صفای آن روح و روانت را آرامش می بخشد تا گذر عمر را احساس نکنی و ناخودآگاه تو را به گذشته های دوری می برد و بر سر سفره پربرکتی می نشاند و نهیب می زند تا که به خاطر بیاوری هرچه داری از برکت همان است. امروزه نیز، بناهای سنتی جدید که توسط علاقمندان فرهنگ ایران و ایرانی و برگرفته از سنت گذشتگان ساخته شده و می شوند، همچون خانه سنتی تاجیک در روستای قلعه سین، خانه سرای ماه سلطان در روستای خاوه و ... میراث ارزشمندی از این هویت هستند که در کنار بناهای تاریخی، تمدن و هویت شهر و روستای خود را می سازند و تلاش برای آگاهی‌افزایی عمومی درباره اهمیت این میراث‌ گرانبها، گامی برای ارج نهادن به هویت تاریخی هر ملت به شمار می‌رود. اکنون تعدادی از این خانه های موصوف که دارای پتانسیل های بالقوه گردشگری بودند، با همت ستودنی مالکان آن، بازسازی و مرمت گردیده و هویتی دوباره یافته و به روزهای درخشان و با اصالت خود بازگشته و بعضا با تبدیل آنها به اقامتگاه های بوم گردی پذیرای گردشگران و علاقمندان به بناهای تاریخی، غذاهای سنتی و طبیعت بکر روستا در محیطی آرامش بخش شده اند. از اینرو باید گفت خانه های قدیمی، بافت فرسوده نیستند که یک شبه با لودر، بیل و کلنگ به جان نحیف و سالخورده آن افتاد. بلکه بناهایی تاریخی هستند که با پشتوانه ی عظیم فرهنگی، سرگذشتی به بلندای تاریخ دارند و به یادگار از گذشتگان به ما رسیده و علی رغم همه ی ناملایمت ها، هنوز هم نظاره گر تاریخ و حوادث آن هستند. با اندکی مهربانی و علاقه به فرهنگ برجسته و تاریخ کهن کشورمان، می توان با بازسازی آن ها و حتی تعریف کاربری جدید، هویتی دوباره به آنها بخشید و ضمن حفظ این یادگارهای ارزشمند، ایفاگر نقش واقعی خویش در حفظ فرهنگ، تاریخ و معماری شهر و روستای خود بوده و در تاریخ شرمنده نباشیم. 💠 ورامین گردی 💠 @varamingardi
🔺ورامین را باید دید آب‌انبار قاجاری روستای قلعه‌بلند ورامین عکس: 💠 ورامین گردی 💠 @varamingardi