🔸امشب مطالعه کتاب "گسست تاریخی و شرق شناسی" را به پایان رساندم. کتابی که بعد از مطالعه "وضع کنونی تفکر در ایران" و جدی شدن بحث شرقشناسی، سراغش رفتم.
🔹کمتر صفحهای از کتاب بود که سفید رهایش کرده باشم؛ معمولا در هر صفحه جملات کلیدی و مهمی داشت که اجازه نداد قلم را زمین بگذارم.
🔸اگر بدانیم که نگاه ما به سنت خودمان -بر خلاف تصور اولیه- یک نگاه خالص و بیطرف نیست و متاثر از "شرقشناسی" است شاید درد را تا استخوان حس کنیم.
🔹توجه به تذکرات دکتر داوری، بیش از همه برای طلاب علوم دینی -که رجوع به سنت اسلامی را وظیفه خود میدانند- لازم و ضروری است.
🔺 @varastegi_ir
#ادمین_کانال
برای مطالعه کتاب بعدی، شاید بد نباشه یه سری به حس و حال دکتر داوری در سال ۶۱ بزنم...
@varastgi
20120413172114-5128-36.pdf
694.6K
PDF
▪️دیدار خصوصی دو رئیس فرهنگستان
🔸گفتگوی دکتر داوری اردکانی و آیتالله میرباقری
🔺 @varastgi
وضع_کنونی_تفکر_در_ایران_از_رضا_داوری_اردکانی.pdf
2.23M
📚 وضع کنونی تفکر در ایران
✍🏻 نوشته: رضا داوری اردکانی
💠 @varastgi
انقلاب_اسلامی_و_وضع_کنونی_عالم_از_رضا_داوری_اردکانی.pdf
1.42M
📚 انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم
✍🏻 نویسنده: رضا داوری اردکانی
💠 @varastgi
⁉️ آیا #قرآنی را که ما میخوانیم
برداشتِ شخصیِ ما از #قرآن است؟
🔴 روزی که مسیرِ شیطان مشخص شد، زورآزمایی او با پیغمبری بود که همه ی انبیا در صُلب او بودند و شیطان برنده شد! عالَمِ شیطان این گونه اقتضا می کند که حق تعالی، دست او را باز گذاشته است، وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُوراً، و هر کدام را که توانستى با صداى خود منحرف ساز و لشکر سواره و پیاده ات را بر آنها گسیل دار و در ثروتها و فرزندانشان شرکت جوى و با وعده ها سرگرمشان ساز که شیطان، جز فریب و دروغ وعده نمیدهد.
🔴 شیطان در رگ و خونِ بنی آدم جریان دارد. ما جنسِ شیطان را ندیده ایم و نمیدانیم! بینِ ما و عالَم غیب، پرده ای آویزان است که اگر این پرده کنار برود، خیلی از معارف نصیب انسان میشود. جنسِ عالَم غیب به گونه ای است که عبادت و غیر عبادت تبدیل میشود به لوازم و ملزومات عالم غیب، که یک مؤمن به آن احتیاج دارد.
🔴 مثلاً اگر دو رکعت نماز میخواند، این نماز باید یک زمانی برای این مؤمن فایده داشته باشد؛ این نماز الآن به چه صورت میشود؟ کجا میرود؟ چه کار می کند در عالم غیب؟ انبیا و پیغمبر خدا و اهل بیت علیهم السّلام به اینها اشاره می فرمودند؛ اما گویا، بشر مشغول کارِ خودش بوده و خیلی این معارف را درک نمی کرده است...
🔴 از زمان اهل بیت علیهم السّلام و از زمانِ نزولِ قرآن، کارِ بشر این بوده است که تفسیرِ آیاتِ الهی را به سمت برداشت های خود بکشاند و این ظلمی است که بر تمامِ مطالبِ معرفتی و توحیدی شده است! بشر تا به این درک نرسد که مطالب را آن گونه که نازل شده بگیرد و ارائه کند، مُستحق درکِ حضور نمیشود! گویا به ما گفته شده است: این راه، این چاه؛ باید این گونه شوید، باید توحید را خالص بپذیرید، باید معارف را بیرون از افکارِ القا شده و بیرون از سلیقه ها بگیرید، باید در خودتان چراغ روشن شود؛ اگر نشد راهتان طولانی میشود!
این راهی است که هر چه زودتر برویم، مقصد خلقت را زودتر درک کردهایم، مُستحق حضور میشویم، مستحق ملاقات امام میشویم. بشر باید به این قضیه برسد و معارف ناب را همان گونه که بوده درک کند؛ ولی متأسفانه شیطان و ایادی او، در عالمِ خودشان و خودمان با تمام توان وارد شدهاند که این برداشت ها و بهره گیری صحیح را برای بشریت خَلط کنند! شیطان نمیتوانست جلویِ نزول قرآن را بگیرد، ولی جلوی برداشت بشریت را توانست بگیرد؛ از همان وقتی که اهل بیت علیهم السّلام که متن و بطن این قضایا بودند را کنار زد. این هم یکی از عللی شد که برداشت های شخصی جایگزین حقایق آسمانی شود!
حجّت الاسلام و المسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
🔺 @varastgi
1_3616950856.MP3
37.25M
💠 سرآغاز فکر
(نکته هفتم کتاب در انتظار زبانی در وصف انقلاب اسلامی)
🎙 حجت الاسلام نجات بخش
🗓 نهم اسفندماه ۱۴۰۱
🔺 @varastgi
▪️علما با وجود آنکه ذوفنونند و حکما با وجود آنکه در حکمت ذوفنونند، درویش بینوای سوختهی گرد آلودهای که هرگز هیچ از علم ظاهر نخوانده است و خواندن و نوشتن نمیداند، چیزی میبیند و چیزی میداند که علما و حکما نمیدانند و نمیبینند.
📘بیان التنزیل، اصل دوم،باب پانزدهم، ص۱۹۶
👤شیخ عزیزالدین نسفی
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
گنج حیرت.MP3
37.09M
#فردید:
خدا متعالی است به چند معنی لفظ، یکیش عبارت است از {اینکه متعالیست از} علم ما، همین علم ما، از عقل معمولی ما که همین وهم ماست. آدم در زندگی احساس می کند می گوید فلانی آدم بی عقلی است، با عقلی است، طبق عقلش عمل می کند، حرف می زند، این موهوم است، موهوم صحیح. این موهوم صحیح را تفصیل می دهد کانت. اصلا تمام فلسفه کانت عبارت است از بیان موهوم صحیح و ناصحیح اما آن خدای متعالیست...{از} امام جعفر صادق است این روایت مال امام ششم است "کلما میزتموهم باوهامکم بادق المعانیه مخلوق فهو لکم مردود الیکم". هر چیز را که به وهم خودت - یعنی عقل به این معنی معمولی لفظ - تمیز می دهی مردود به خود ماست، اعتباری است و...پس خدا را چگونه می شود پیدا کرد؟ با "وهم"، کسانی می خواهند اثبات خدا کنند، یعنی با عقل یعنی با منطق اما نفسِ- می شود! - نفس اثبات خدا با منطق آدم را از وهم بدر می کند و تجرد پیدا می کند؟ سوال می کنم از شما. غالبا وقتی شما می روید اثبات خدا می کنید گم می شود انسان تو موهوم و بجای اینکه قرب به خدا پیدا کند گاهی ممکن است بعد پیدا کند. این یکی از کارهای فلسفه است معمولا، اقلا فلسفه بنده! علت این است که می گویم مصداق این است که کوزه گر تو کوزه شکسته آب می خورد، ببینید! این هی از خدا می گوید، دلیل اول، دلیل دوم، ادله فلان، همه هم بی معنی هستند و مشرک و توحید ندارند، چون او اثبات می کند و ادله می آورد. آیا این ادله موهوم است یا نه؟ کانت بحق می گوید موهوم است، یعنی جزء فاهمه است دیگر. عرفا هم حرفشان همین است یکی از حرفهای عرفا در مقابل فلاسفه همین است. معمولا در مرتبه استدلالی که ما می کنیم و برهان می آوریم وهمی است، این خودش برهان می آورد، ادراک معانی جزئی است، مجرد که نیست، اگر مجرد بود که اصلا لازم نبود قیاس درست کنید و حرکت درش نبود. فکری که توش حرکت بود: "و الفکر حرکة الی مبادی و من المبادی الی المراد" حرکتی است آنچه را می خواهید، مجهولیست معلوم کنید، دوباره برمی گردید به مقدمات حلش می کنید، توی این حرکت... حرکت در وهم است، در مرتبه ای که تجرد صرف پیدا شد و قرب خاصی به الله پید اکرد که حرکت درش نیست. حالا فلاسفه می آیند، می خواهد خدا را ثابت کند نمی شود که نکرد، با وهم انسان دارد زندگی می کند، گاهی هم ممکن است تو متن وهم انسان تعالی پیدا کند کنده بشود، حکم باصطلاح تخته پرش پیدا می کند برای انسان، مخصوصا اگر قوه خیال قوی باشد.
اشعاری هست که این درست است که وحی خاص نیست ولی نحوی از وحی عام است که با این صورتهای خیالی انسان پرش می کند و از وهم خارج می شود یک قرب خاصی بخدا پیدا می کند: "هر دم از نقشی زندم راه خیال / با که گویم که درین پرده چه ها می یبینم". خیال دو جور است یک خیال حلولی است و یک خیالی است که مقدمه است برای تعالی از صورت خیالی. محی الدین عربی وهم را می ستاید یا خیال را حتی و حتی یک کتاب قطوری هانری کربن نوشته است - {کتاب}مفصلی است - در باب تخیل و خیال و قوه خیال در محی الدین ابن عربی که پیش من است الآن. سابقا این کتاب را ورق زده بودم و الآن هم مدتی است یک آقا، جناب دکتر به بنده داده اند و همچنان روی میز بنده هستش. خوانده بودم جلوتر، می دانم چه می گوید ولی از نظر بازی کردن با لفظ قوی است هانری کربن و ترجمه کرده...ترجمه نکرده ها ولی لاتینی و... مخصوصا لاتینی و زبان قرون وسطی، یالّا(3) به قوه خیال ...و با یک استعدادی هم در غلط اندازی و غلو دارد هانری کربن. [......] قوه خیال، ولی آیا محی الدین عربی چون رفته به وهم و به خیال، تعالی درش نیست؟ ترامبولن است، تخته پرش است. دوره جدید تخته پرش ندارد، هنر اصیل قبل از دوره جدید این تخته پرش درش هست.
🔺 @varastgi