تجلی رحمت در نسبت با حق.mp3
4.52M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 تجلی رحمت در نسبت با حق
⏱ سه دقیقه
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
🗓 ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
🔸 بخشی از جلسه "ثنویت فهمی و انقلاب اسلامی"
๛ وارَستِگی ๛ @varastgi ๛
🔸 اکنون همه جهان به درجات، در تجدد شریک شدهاند و تجدد، چیزی جدا از وجود مردم جهان نیست.
🔹 تجدد، فهم و علم و فرهنگ جهان کنونی است. این فهم و علم و فرهنگ، کمال فهم و فرهنگ قرون وسطی نیست بلکه فهم و علم و فرهنگ تازهای است که باید آن را بازشناخت اما اکنون که مردم جهان به این فهم و علم و فرهنگ عادت کردهاند، خاص بودن آن را درنمییابند و آن را فهم و علم و فرهنگ مطلق میدانند.
🔸 این فهم، آشکارا با فهم دوران قبلاز تجدد متفاوت است زیرا مردمان جهانهای قدیم، جهان و طبیعت و انسان و دین و خدا را طور دیگر میفهمیدند. ولی پندار غالب این است که اختلافها عارضی است یا فهم قدیم در دوران جدید کمال پیدا کرده و امور را بهتر میشناسد.
🔹 ما دوست نمیداریم گسست در تاریخ را بپذیریم ولی این دوست نداشتن، در حکم تصدیق تجدد بهعنوان کمال تاریخ و فرهنگ مطلق است و میدانیم که رأی غالب در سراسر عالم این است که فرهنگ تجدد، کمال فرهنگ است.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۷
๛ وارستگی ๛
#معرفی_کتاب #تازههای_نشر 📗 کتاب بر نامه فیلسوف متن و حواشی نامه استاد داوری اردکانی به دبیرخانه هم
﷽
🔸 از روزی که کتاب "بر نامه فیلسوف" به دستم رسید مشغول مطالعهاش هستم. نمیدانم این سخن سنجیدهای بود یا نه ولی به یکی از رفقا گفتم این کتاب "روضه" دکتر داوری است؛ از این جهت که میبینی افرادی که به اصطلاح اهل فکر و اندیشه این کشورند با چهار صفحه نامهای که داوری نوشته است چه نسبتهای عجیب و غریبی گرفتهاند. نمیدانی باید گریه کنی یا بخندی!
🔹 نسبت به واکنشهای اهل سیاست و ژورنالیستها _چه منتقد و چه موافق_ به جز خنده کاری نمیتوان کرد و اصلا انتظاری هم از آنها نیست؛ ولی وقتی یادداشتهای حوزویان و دانشگاهيان را میخوانی و وزان فهم و درک آنها برایت عیان میشود، دلت میگیرد. منتقدان که هیچ، درباره واکنش مدافعان هم باید گفت به غیر از چند مورد، بقیه نسبتی ایدئولوژیک با نامه داوری گرفتند.
🔸 ۲۰۰ صفحه از این کتاب به سخن دکتر داوری اختصاص دارد (شامل چند یادداشت، سخنرانی، میزگرد و مصاحبه با ایشان که برخی از آنها برای اولین بار منتشر شده است) و ۶۰۰ صفحه دیگرش حواشی نامه ایشان است (شامل واکنشهای موافقان و منتقدان)
🔹 از موسسه معنا و جناب آقای محمدی بابت انتشار این کتاب متشکرم. بیتردید اگر بخواهیم سختی زندگی اهل درد و تفکر، در عالم توسعه نیافتگی را دریابیم این کتاب گزینه خوبی است و به نظرم "متفکر در زمانه عسرت" عنوان دیگر این کتاب است!
✍🏻 @alirooholamin
🔺 @varastgi
🔸 کسانی میگویند علم با ارزشها سروکار ندارد. یعنی چه سروکار ندارد؟ علم با ارزش ها سروکار دارد! به این جهت است که در یک جامعه نضج پیدا میکند و در یک جامعهای پیدا نمیکند.
🔹 بهنظر این ناچیز، همه احکام خبری با انشاء شروع میشود. در هیچ حکم خبری نیست که انشاء نباشد، [انشا] یعنی ارزش،
🔸 اما این را به این معنی نگیرید که هر ارزشی را میتوانم وارد علم کنم و هر ارزشی را میتوانم بهصورت افسار دربیاورم و به گردن علم بیندازم و علم را هرجا میخواهند ببرند. این کار را نمیتوان کرد.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بر نامه فیلسوف
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۲۶۱
🔸 وقتی در کربلا بودیم مدام میشنیدم که ما نمیدانیم کجاییم و وقتی برگردیم ایران میفهمیم که کجا بودیم... هر چه سعی کردم که با این حرف کنار بیایم نشد. چند روز مزه مزه اش کردم و اخر نشد که نشد.
🔹 میخواهم در کنار تصویر شیرینی که در دلمان از کربلا مانده و فانتزی هایی که اینستاگرام در استوری ها به خوردمان داده کمی بیشتر پیش بروم و از کوچه بازارهای عراق و موکب ها کمی بیشتر صحبت کنم.
🔸 کشور توسعه نیافتهای که در ابتدایی ترین امور مدیریت شهرش هم مانده است، روزانه چندین ساعت برقش قطع میشد و از هر کوچه که رد میشدی منظره ای از سیم کشیهای در هم بی حاصل که عزم خم کردن کمر تیر برق ها را داشت، به چشم میخورد و هر روز صدای آهنگ یوسف پیامبر، از دور آدمها را آماده تعویض کپسولهای گاز برای پخت و پز خانه ها میکرد و هر موکب در صف آب آشامیدنی با سرعت زیاد در فرصت بیست دقیقه ای که افسر عراقی بهشان داده، مخزن شان را پر آب کنند و برای چند صد نفر زائر تشنه کام موکب خود ببرند
🔹 و جوانان پر توانی که هر یک با موهایی با بهترین مدل روز آماده شده در کوچه پس کوچه های عراق در انتظار فرجی از آسمان از کنار ماشین های لوکس و اخرین مدل دنیا که به قدری گرد و خاک گرفته اند که به سختی میتوان شماره پلاک ان ها را خواند رد میشوند.
🔸 جوانها میچرخند و بهترین برند پپسی مینوشند، اما آسفالت جلوی درب خانه شان از فرط گرد و خاک فرقی با کوچه ی خاکی نمیکند. سیصد چهارصد کیلومتر از مهمترین مسیر های عراق را هشت ساعت طول میکشد تا طی شود.
🔹 این حرف ها را به نام سیاه نمایی نگیرید و اجازه بدهید تا ادامه دهم. این ها را گفتم نه برای خراب کردن عراق و نه برای دلسوزی های ننه من غریبم بازی
🔸 میخواهم یک بار دیگر به ایران و جایمان در دنیا فکر کنیم و بفهمیم که داریم از چه صحبت میکنیم. خیلی راحت یادمان رفته که باید شهری بسازیم و پاسدارش باشیم تا حرمی بماند. زیارت و زیارت کننده ای وجود داشته باشد.
🔹 ای کاش این بار قصد ریا میکردیم و زحماتمان در آب آوردن و جارو کردن و ... به چشممان می آمد و به جای دل خوش کردن به زحماتمان در حل مشکلات در ده بیست روز اربعین و خماریمان در سیصد و چند روز بقیه اش کمی دردمان می آمد و در سیصد و سی چهل روز باقی مانده سال برای رفع شان عزم میکردیم
🔸 اگر میخواهید اسم این خواسته ها را دنیا بگذارید و بگوئید زیارت کاری به رفاهیات شهری ندارد بهتر است بگویم همه ما که برای اخرت کربلا میرویم خوب است که بدانیم برای همین زیارت، سوار بر اتوبوس ولوو میشویم و برای عبور از مرز به پشت درب اداره جات نظام توسعه میرویم و وَن ژاپنی مُکیّف دار سوار میشویم و زیر باد کولر امریکایی میخوابیم و زیارت عاشورا را در باند های امریکایی گوش میکنیم و از خوب یا بد بودن صدایش هم تعریف میکنیم و در مدت کمتر از یک ماه سی میلیون مصرف کننده تولیدات غرب هستیم
🔹 و اگر همچنان اصرار دارید که برای زیارت فقط توفیق کافیست، لطف کرده به پشت بام خانه رفته، سلامی بدهید و ...
🔸 حال که بین ما زمزمه میشود که قرار است دنیا را با اربعین بگیریم خوب است بدانیم داریم از کدام دنیا صحبت میکنیم و در توهمات چشم بسته پیش نرویم؛ به امکان هایمان خوب توجه کنیم.
🔹 آری اربعین نشان دهنده شور و حرارت یک تاریخ است و اگر این شور و حرارت با سیاستی درست حفظ نشود و در مسیر توسعه کشور قرار نگیرد زود تر از آنچه فکرش را بکنیم در سردی های روزمره کوچه پس کوچه های ایران و عراق خاموش شده و به خاطرات درون حافظه ها مبدل میشود و عده ای هم در حال شمارش تعداد زائران و قیاس با سالهای گذشته سر مست از معاهده های خود و شاهکار های مدیریتی شل کن سفت کن خود میخوابند تا نماز شبشان غذا نشود.
🔸 بگذارید خلاصه کنم؛ اگر چشم ما عزم و همت و وفاق بین ملت را در اربعین میبیند باید با نشان دادن راه و هموار کردن مسیر برای حرکت هر چه تندتر این ملت بکوشد و حافظ و نگهبان این حرارت باشد و پای حسین و روضه هایش را به وسط کوچه های شهر و خانه ها بکشد.
🔹 فراموش نکنیم که هر جا که برویم ما نیاز به ساختن داریم؛ نیاز به علوم انسانی داریم؛ نیاز به فلسفه داریم.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
✍🏻محمدحسین پورعلیرضا
🔸 من فکر میکردم انقلاب، طلیعه دوران تازهای در تاریخ بشر خواهد بود و سکولاریسم بهتدریج رنگ میبازد.
🔹 یعنی عصری پدید میآید که نه ضد تجدد بلکه چیزی ورای آن است و براساس حقپرستی و ایمان و صفا و دوستی و همراهی و راستی، بنیاد میشود و در آن انسان در سایه حق و عدل و آزادی زندگی میکند و زندگیاش معنا دارد.
🔸 دو اشتباه پیش آمد یکی اینکه مشکلات ظهور و تحقق نظم و جهان دینی را کوچک انگاشتم و از یاد بردم که جهان قدسی با حرف و لفظ و قهر تجدید نمیشود.
🔹 و دیگر اینکه تعلق شبه دینی همه مردم جهان به تجدد و علم جدید را نادیده گرفتم. این بود که در وطن خویش غریب ماندم و کتابهایم را نخواندهاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 بر نامه فیلسوف
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۷
رازی که اهالی فرهنگ و اندیشه باید به آن توجه کنند.mp3
19.07M
🎧 رازی که اهالی فرهنگ و اندیشه باید به آن توجه کنند
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۳۰ دقیقه
🗓 ۳۰ صفر، ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۲
▪️ #روضه_سها ظهر شهادت امام رضا علیه السلام
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
﷽ 🔸 از روزی که کتاب "بر نامه فیلسوف" به دستم رسید مشغول مطالعهاش هستم. نمیدانم این سخن سنجیدهای
✍🏻 مرقومه استاد طاهرزاده بر یادداشتی که به مناسبت انتشار کتاب "بر نامه فیلسوف" منتشر شد:
💠 بخوان، بدون اینکه چیزی در میان باشد که بخوانی
🔸 باسمه تعالی، سلام علیکم. آری برادر! اگر میبینی در بقیه امور نیز زمینگیر هستیم، به جهت آن است که نمیتوانیم با اهل تفکر حتی اگر غیر از آنچه ما فکر میکنیم؛ همراهی کنیم.
🔹 نگفتم همفکری کنیم، نه! نسبت به آنچه فکر است و اهل تفکر آن را با ما در میان میگذارند، چرا نباید همفکری کرد؟ جناب آقای دکتر داوری کسی است که نمیتواند فکر نکند، و به خوبی همانند هایدگر میداند «در این زمانه بهترین فکر آن است که بدانیم «فکر نمیکنیم».
🔸 و تا زمانی که ما در میدان تفکر حاضر نشویم، هر روز یا در تنهاییهای خود سرگردانیم، یا در اجتماع خود به هم میپریم و حرفهای همدیگر را نفی میکنیم و اساساً راهی را نمیشناسیم که در آن قدم بزنیم آن هم در زمانهای که «زبان، خانه وجود شده است» و تنها خود را در کلمات بنیانیِ خود و دیگران میتوانیم جستجو کنیم.
🔹 راستی! آیا جهانِ آنانی که فکر میکنند و مینویسند، جهانی نیست که ما در امروز و فردای خود نیازمند آن هستیم؟ گویا اگر تا دیروز با عقل تکنیکی، بشرِ جدید به دنبال آن بود که خود را در آینه فهمِ عمیقتر طبیعت جستجو کند، ولی گرفتار گشتل شد و آن آینه در مقابلش تیره گشت و نیهیلیسم حاصلِ آن شد؛ امروز عقلی به جای عقل تکنیکی به میان آمده است که انسان در هستی خود کلمات اصیلی را جستجو می کند و به ظهور میآورد تا جهان خود را در کلمات فاخر بیابد،
🔸 به همان معنایی که والاترین انسانِ تاریخ با «اقْرَأ» شروع شد و قرآن، راهی شد برای آنکه در فضای ربّ اکرم، انسان «بگوید» نه آنکه فقط قرآن بگوید، نه! مانند آنکه آن مرد الهی در فضای ربّ اکرم گفت و گفتِ او قرآن شد؛ بگوید و بشر آخرالزمانی در این «گفتن» به نهاییترین حضور برسد.
🔹 حرف بنده آن است: چرا ما خود را با آنچه نیستیم، پریشان میکنیم و به آنچه پیش آمده است نظر نمیکنیم که همان میدان حضور ما است نزد خودمان با به سخن در آوردن هستی مان؟ سختگیری نسبت به خود، روح لطیف و پاکیزه انسان را که با خود میتواند بهسر برد، منجمد میکند.
🔸 آیا جوانانی که در جهان گشوده خود، دیروزِ دینداری ما را تجربه کردهاند و نمیتوانند آن باشند، و امروز و فردای بشر مدرن را نیز تجربه کردهاند و میفهمند و باز خود را در آنچه نیستند مییابند؛ جز به پسفردایی که همان پریروز است، نظر دارند؟ پس فردایی که باز با «گفتن» ولی گفتنِ پس فردایی شروع میشود و این یعنی ما راهی جز خانهای جز «زبان» برای وجود خود نداریم. موفق باشید.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 سید احمد فردید:
🔸 دین در حکمت اشراق، تابع فلسفه و خودبنیادانه است... در حکمت اشراقی، عقل متعالی، [همان عقل] مشترک همگانی است که با وحی و حضور و شهود یکی میشود.
🔹 حکمت اشراق و فلسفه ملتزم وحی نیست... شیخ اشراق را برای همین غربزدگیاش کشتند. در منصور حلاج حلول و اتحادی را دیدند که از نتایج غربزدگی است و لذا او را کشتند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
نگاهی دوباره به مساله ولایت.mp3
22.28M
🎧 نگاهی دوباره به مساله ولایت
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۳۵ دقیقه
🗓 ۲۵ محرم الحرام ۱۴۴۵
( ۲۱ مرداد ۱۴۰۲)
▪️ جلسه پانزدهم گفتگو با محوریت یادداشت استاد طاهرزاده با عنوان: "کربلا و رازی که شهدا متوجه آن بودند"
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 چرا ما از پیش و خیلی مبنایی مترصد هستیم که اساس و بنیاد امور را کشف کنیم؟ آیا واقعا بخاطر اساس داشتن شان چنین هدفی را دنبال میکنیم؟
🔹 نه ما میخواهیم بگوییم گزارشی اطمینان بخش بوجود آمد تا بگوییم مبنای مسائل و... چیست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 سیدرسول فاطمی
🎧 پادکست وقوف به جهل خود
🔸 بین علوم انسانی و علومی که متقن یا همان علوم دقیقه میگوییم، فرق است. علوم طبیعی، اصطلاحی قدیمی است و حرف دیگری است. علوم تجربی هم نگوییم، برایاینکه همه علوم تجربی هستند.
🔹 اگر ما فرشته باشیم علم نداریم. گفت لا علم لنا إلا ما علمتنا. ما سهمی از علم داریم برایاینکه تجربه میکنیم. همه علوم تجربی هستند. پس تجربه از علم جدا نمیشود. اگر با امپریسیسم مخالفت میکنیم، معنایش این است که برای علم پیدا کردن تجربه تنها کافی نیست. صرف تجربه که علم نمیشود. یک چیزی هست که به مدد تجربه و علم را میسازد.
🔸 گفتم که وقتی از علوم مقابل علوم انسانی میگوییم، نمیدانیم نامش را چه بگذاریم. بعضی از فرنگیها علوم exact گفتهاند که به علوم دقیقه ترجمه کردهاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 بر نامه فیلسوف
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۲۵۴