eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
48 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔻علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه: 🔸 از بایزید بسطامی نقل است که گفت روز اول دنیا را ترک کردم و ر
ادامه قبل... 🔸 روزى با استاد خود مرحوم آقاى حاج میرزا على آقاى قاضى ـ رضوان اللَه علیه ـ این راز را در میان نهادم و استفسار و التماس چاره‌اى نمودم، فرمود: 🔹 «به وسیله اتّخاذ طریقه احراق مى‌توان این مسئله را حلّ نموده و این معضله را گشود. و آن بدین‌طریق است که باید سالک به حقیقت ادراک کند که خداوند متعال وجود او را وجودى طمّاع قرار داده است و هر چه بخواهد قطع طمع کند چون سرشت او با طمع است لذا مُنتجِ نتیجه‌اى نخواهد شد و قطع طمع از او ناچار مستلزم طمع دیگرى است و به داعیۀ طمعى بالاتر و عالى‌تر از آن مرحلۀ دانى قطع طمع نموده است. بنابراین چون عاجز شد از قطع طمع و خود را زبون یافت طبعاً امر خود را به خدا سپرده و از نیّت قطع طمع دست برمى‌دارد. این عجز و بیچارگى ریشۀ طمع را از نهاد او سوزانیده و او را پاک و پاکیزه مى‌گرداند». 🔸 البتّه باید دانست که ادراک این معنى نظرى نیست و با نظر هم نتیجه نمى‌دهد بلکه ادراک واقعى آن احتیاج به ذوق و پیدایش حال دارد. 🔹 اگر کسى یک مرتبه این معنى را ذوقاً ادراک کند خواهد فهمید که ادراک تمام لذّات دنیا و ما فیها برابرى با این حقیقت نمى‌کند. 🔸 و علّت اینکه این طریقه را اِحراق نامند براى آنست که یکباره خرمن هستیها و نیّتها و غصّه‌ها و مشکلات را مى‌سوزاند و از ریشه و بن قطع مى‌کند و اثرى از آن در وجود سالک باقى نمى‌گذارد. (رساله لب اللباب، ص۱۲۲) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🎧 ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم... (نیازمند درد نیهیلیسم هستیم نه نسخه درمان!) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخ
‌ ‌ 👆🏻 توجه به فرق میان "ناارادگی" و "بی‌ارادگی" در صوت آقای نجات بخش بسیار حائز اهمیت است... ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 👆🏻 توجه به فرق میان "ناارادگی" و "بی‌ارادگی" در صوت آقای نجات بخش بسیار حائز اهمیت است... ‌ ‌
‌ ‌ وقتی با یکی از رفقا کتاب "گلاسنهایت" هایدگر را مباحثه می‌کردیم این دغدغه که فرق "ناارادگی" با "بی‌ارادگی" چیست مطرح شد؛ چون در خود "بی‌ارادگی" یک نحوه اراده مستور است: اراده به اراده نکردن! ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ وقتی با یکی از رفقا کتاب "گلاسنهایت" هایدگر را مباحثه می‌کردیم این دغدغه که فرق "ناارادگی" با "ب
‌ ‌ چنانچه یکی از عرفا گفته بود: وقتی از بایزید سوال شد چه می‌خواهی، گفت: اُرید اَن لا اُرید (می‌خواهم که نخواهم) همچنان گرفتار اراده خویش بود چون گفته بود اُرید... اما بعد از مدتی او را دیدند و پرسیدند چه می‌خواهی؟ بایزید سکوت کرد... ‌ ‌
49.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ...بهشت خوبان... نمیدانم ای مادر در چه تقدیری قرار گرفتی که خود را در این صحنه یافتی... در جهان امروز که فرزندان‌مان یکی پس از دیگری بی ثمر و پوچ در فضای مجازی روزگار می‌گذرانند تا شاید بر اثر کرونا یا سرطان یا... به زیر خاک بروند و ما نمی‌دانیم چرا برایشان اشک می‌ریزیم، ما پدران و مادران غبطه این اشک تو را می‌خوریم... آری تو توانستی فرزندت را تا بهشت بدرقه کنی و نگذاری جهان پر از اوهام ما فرزندت را نفله کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
《اللّهم انصُرِ الاِسلامَ و المسلمين و أَلِّف قُلوبَهم و اخذُل الكفرِ و المنافقين و شتّت أمرَهم إنك على كلِّ شيء قدير و صلّ على محمد و آله و الحمدلله رب العالمين》 ‌ ‌ 📿ختم صلوات جهت کمک به مقاومت: https://eitaa.com/joinchat/3014066756C3fa4a43bb8 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔻 سید احمد فردید: 🔸 گذشت از متافیزیک گذشت از بن بست تاریخی است... هایدگر گوید: هندی‌ها متافیزیک نداشته‌اند... پریروز و پس فردا متافیزیک ندارد... 🔹 هایدگر گوید: متافیزیک موقوف حوالت تاریخی است و اعتراض علیه متافیزیک یعنی همان آش و همان کاسه... 🔸 انسان در وجودش با فلسفه به جنگ برمی‌خیزد حتی چنانچه از فلسفه خبر نداشته باشد... انسان با تفکر باید بپرسد متافیزیک چیست، به شرط آنکه تسلیم آن نشود. اگر تسلیم آن نشد، تفکر دیگری در وجودش با فلسفه به جنگ برمی‌خیزد. 🔹 اگر انسان از فلسفه خبر نداشته باشد بیشتر گرفتار متافیزیک است و نمی‌داند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 اگر تاریخ اعصار وجود است و ما در انقلاب اسلامی حضور خدا را تجربه کردیم ولی پس از مدتی با روزمرّه‌گی‌ها از روح انقلاب فاصله گرفتیم و عملاً از او که معنای ما بود، فاصله گرفتیم؛ در همان راستا انقلاب با حاضرشدن در تاریخی که با غزه به ظهور آمده، حضور بیشتری را به میان آورد و ما در واقع وجه متعالی انقلاب اسلامی را که از آن غفلت کرده بودیم، در منظر خود می‌یابیم. 🔹 غفلت از حقیقتی که به سوی ما آمده تا ما را در معنایی بسی اصیل‌تر وارد کند. این است آنچه ما در غزه می‌یابیم و این اندازه احساس یگانگی با آن داریم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 راز را نباید با معلومات و با علمی که به‌تدریج حاصل می‌شود اشتباه کرد. راز مسئله‌ای نیست که باید حل شود. 🔹 مسئله، غیر از راز است. مسأله طرح می‌شود و راه‌حل خود را پیدا می‌کند و جزو علم می‌شود. 🔸 راز چیزی است که ما آن را می‌یابیم و حس می‌کنیم، ولی نمی‌توانیم آن را بگوییم، اگر هم بتوانیم به زبانی می گوییم که هر گوشی نشنود. راز جز با رازدان انباز نیست. 🔹 این‌که گاهی می‌گویند رازهای طبیعت را، علم کشف می‌کند مسامحه در تعبیر است. 🔸 راز در نسبت من و دوست است. نسبت من و دوست است غیر از نسبت من و میز من و شغل من و هر چیز دیگری است که از آن استفاده می‌کنم. 🔹 بدین‌جهت، رازدان کسی است که از قلمرو اطلاعات علمی معمولی بالاتر می‌رود و افق دیگری برویش گشوده می‌شود و عالم دیگری را می‌بیند که در عقل و فهم عادی نمی‌گنجد و دیده‌ها و شنیده‌های دین را نمی‌توان به زبان تفهیم و تفاهم و عبارت بیان کرد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب فلسفه در دام ایدئولوژی 🔖 صفحه ۴۳۹ ‌ ‌ ‌ ‌
27.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اتاق تربت کربلاء در کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
(۳ آبان ۱۴۰۲) 🔻رضا داوری اردکانی، استاد ممتاز فلسفه و عضو پیوستۀ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مقاله اخیر خود در اولین شمارۀ مجلۀ «نقدنامه علوم انسانی» که به نقد و بررسی یکی از مهم‌ترین کتاب‌های او یعنی «فارابی موسس فلسفه اسلامی» اختصاص دارد به بحث دربارۀ مقام این فیلسوف ایرانی در تاریخ فلسفه اسلامی پرداخته است. متن کامل این مقاله را در لینک زیر خواهید خواند: http://ibna.ir/x6fQp 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
05 عالم طلبگی.mp3
35.22M
‌ ‌ 🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه پنجم 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۷۱ دقیقه 🗓 ۸ آبان ۱۴۰۲ ______________ ➕لینک جلسه قبل: eitaa.com/varastegi_ir/633 ______________ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌