🔸راحت طلبی؛ عامل بسیاری از طلاقها
🔹راحت طلبی، حالتی را در انسان ایجاد میکند که اندک اندک، همه مفاهیم اعتقادی او را دگرگون میسازد.
🔹انسان راحت طلب مفاهیم دین را به گونهای توجیه و تفسیر می کند که با هواهای او در تزاحم نباشد و تکلیفی برایش ایجاد نکند و با عافیت طلبی او کمترین تصادمی نداشته باشد. این گروه دانسته یا ندانسته، مفاهیمی را از دین تغییر میدهند یا حداقل توجیه میکنند.
🔹کسانی که راحت طلب هستند قبل از اقدام به امر ازدواج باید این صفت را درمان کنند و گرنه زندگی آنها در معرض آسیب های گوناگون، مخصوصا طلاق خواهد شد به خاطر اینکه انسان راحت طلب در خانواده زیر بار مسئولیت نمی رود و این باعث نارضایتی بین زن و شوهر می شود که در صورت تداوم، آسیب جدی به روابط زوجین می زند.
🔹بدون شک در بروز طلاق عوامل متعدد شخصیتی و اجتماعی دخیل است، لیکن طی سالهای گذشته سهم عوامل اجتماعی در این زمینه افزایش یافته است.
🌐 vasael.ir/0003fs
🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام :
🔹سَبَبُ التَّدمير سوءُ التَّدبيرِ .
🔹علّت ويرانى ، سوء تدبير (بى مديريّتى) است .
📚غرر الحكم : ج ۴ ص ۱۲۶ ح ۵۵۴۹ و ص ۱۳۱ ح ۵۵۷۱ مع تقديم وتأخير
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اعتبارایات بعدالاجتماع آثار واقعی دارند 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
🔻گزارشی از نشست «تبیین نظریه اعتباریات #علامه_طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی»
حجتالاسلام والمسلمین #آقا_نظری:
🔹علامه می گوید که اعتباریات بعد الاجتماع، بی شمار هستند؛ ثانیا این اعتباریات در حال گسترش مستمر هستند؛ همچنین این اعتباریات در عالم اعتبار، از واقعیتها به حساب میآیند؛ نکته دیگر آنکه این اعتباریاتی که در عالم اعتبار، به وجود آمدهاند، آثار واقعی هم دارند.
🔹به عنوان مثال، زوجیت از اعتباریات بعد از اجتماع است؛ یعنی ما مرد را زوج و زن را زوجه اعتبار می کنیم و این اعتبار را برای زوجیت اعلام و ابزار میکنیم؛ این زوجیت که اعتباری است، آثار واقعی به دنبال خود دارد و البته آثار اعتباری دیگری نیز با خود دارد.
حجتالاسلام #سوزنچی:
🔹یکی از اشتباهات در تاریخ فهم علامه آن است که همگان علامه را با این مقاله شناختند و تصور میکردند که کار بزرگ ایشان در این مقاله اعتباریات بود.
🔹اگر رسالههای دیگر علامه را جدی بگیریم میبینیم که مساله چیز دیگری است؛ اساسا بحث اعتباریات، یک مبحث انسانشناسی بود و علامه از این بحث یک بهره معرفتشناسی گرفت.
#طالب_زاده:
🔹اعتباریات نحوی از فهم جهان است که ما به واسطه امر مانوس یا امر پیشینی، به فهم امر نامانوس میرسیم و امر مانوس در واقع ذات انسان و حقایق درونی او است؛ این امر نیز مقدمه فهم جهان است.
🔹علامه میگویند که ما علت و جوهر و کثرت و حدت را از خود میگیریم ولی این مساله یک امر روانشناختی نیست زیرا اگر روانشناختی بود، یک امر جزیی بود و نمیتوانستیم به کلیت برسیم.
🌐 yon.ir/hke2T
🆔 @vasael_ir
🔸خاستگاه رفتارهای اقتصادی از نگاه قرآن
🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 1
حجت الاسلام #هادوی_نیا:
🔹برای اینکه منطق بخش های بعدی خود را مشخص کنم، در بخش کلیات یک سری از مفاهیم روانشناسی را مطرح کردم، یکی بحث مفهوم رفتار بوده است.
🔹در مفهوم رفتار قبلی ها خاستگاه را معرفی کردند و آن طبیعت است، چون غرب مبتنی بر naturalism بوده است وقتی به بحث رفتار که می رسد خاستگاه رفتار را طبیعت می داند.
🔹من در همین جا یک بحث قرآنی مطرح کردم و خاستگاه رفتار از دیدگاه قرآن را فطرت می دانم. من اساسا بحث فطرت را در واقع با یک تفاوت هایی با همین بحث مشهوری که در کلام و تفسیر وجود دارد، مطرح کردم.
🔹در مقایسه با اقتصاد کلاسیک هم بدیع است، چون در مقابل طبیعت مطرح کردم و خواستم فطرت را جایگزین طبیعت کنم.
دکتر #توکلی:
🔹رفتارشناسی اقتصادی، چیزی غیر از آن انتخاب عقلایی نیست. ما یک ادبیاتی در فلسفه اقتصاد داریم، ادبیات انتخاب عقلایی، و این را تحلیل می کنند به این صورت که یکی از آکسیوم های مهم در نظریات اقتصادی از جمله اقتصاد خورد بیشتر بحث رفتاری است.
🔹در این چارچوب، در اقتصاد متعارف دو بخش را بحث می کنند، یکی رفتار مصرفی و یکی هم رفتار تولیدی. انسان در حوزه مصرف به دنبال حداکثر مطلوبیت است و در حوزه تولید هم به دنبال حداکثر سود است.
🌐 vasael.ir/0003lj
🆔 @vasael_ir
🔸دوازدهمین شماره فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی منتشر شد
🔹به همت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا دوازدهمین شماره فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی با شش مقاله از مقالات برتر کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و به سردبیری احمد حسین شریفی منتشر شد.
🔻عناوین برخی از مطالب منتشر شده در این شماره:
🔹مبانی روانشناختی و جامعه شناختی معروف و منکر با استناد به مفاهیم قرآنی(طرحی نو در جهت تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی)،
🔹طراحی نظام جامع حمایت خانواده
🔹کاربرد روش پژوهی در مطالعات تمدن اسلامی
🔹نقش قدرت و اقتدار سیاسی حکومت های اسلامی در شکوفایی تمدن نوین اسلام
🔹کنکاش در چیستی و اجزای ذاتی مفهوم «تحول»در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنهای
🌐 vasael.ir/0003lf
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹بدَوامِ ذِكرِ اللّهِ تَنجابُ الغَفلَةُ؛
🔹با پيوسته به ياد خدا بودن است كه پرده غفلت كنار مى رود.
📚غرر الحكم، ح۴۲۶۹
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸خاستگاه رفتارهای اقتصادی از نگاه قرآن 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 1
🔸تنها اقتصاد رفتاری یارای مقابله با اقتصاد سرمایهگذاری را دارد
🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 2
حجت الاسلام دکتر #پناهی:
🔹در حال حاضر بحث اقتصاد رفتاری در لبه های علم اقتصاد دارد جلو می رود. در اقتصاد بحث های علمی خوبی آمده است و خوب بحث شده است و مباحث جدیدی نمی آید و گویا قفل شده است.
🔹اقتصاد نهادی به گونه آمد و این فضا را باز کرد. اما این بحث اقتصاد رفتاری که از دهه هشتاد آغاز شده است، خاکریزهای خوب را دارد طی می کند.
🔹اقتصاد اسلامی هم در مواجهه با اقتصاد سرمایه گذاری قفل شده است و اقتصاد رفتاری می تواند راهگشا باشد.
حجت الاسلام دکتر #هادوی_نیا:
🔹بحث اقتصاد رفتاری از اوایل قرن 20 شروع شد مبتنی بر مکتب رفتارگرایان روانشناسی هم بود و تا سال 1970 که سایمون ظهور کرد و بحث اقتصاد شناختی را مطرح کرد اساسا کار او با رفتارگرایان متفاوت بود.
🔹سایمون و تورسکی و کانمن در بحث اقتصاد شناختی وارد شدند. لذا من اصلا در این کتاب به آنها نپرداختم.
🔹فرمودید که من از بحث فراگرد استفاده نکردم، اما کلمه فراگرد 135 مرتبه در کتاب من استفاده شده است و در یک جا هم آن را معرفی کردم.
🔹فراگردی که من معرفی کردم از نوآوری های کتاب است از دو جهت، یکی در روانشناسی بحث فرآیند انگیزش مطرح شده است و فراگرد مطرح نشده ولی من فراگرد کردم بعد آمدم در اقتصاد هم تطبیق دادم.
دکتر #توکلی:
🔹یک اشکالی که ما در مباحث انسان شناسی داریم این است که عمدتا بحث های انسان شناسی ما عقلی است و نهایتا انسان شناسی دینی است ولی ادبیات اقتصاد رفتاری یا اقتصاد شناختی، عمدتا انسان شناسی تجربی است و ما مشوش هستیم.
🌐 vasael.ir/0003lk
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدوی
🔹در مورد حکومت جهانی مهدوی میتوان گفت آنچه همه حکومت های خوب دارند یا باید داشته باشند، این حکومت به تنهایی دارد.
🔹از این رو، حکومت جهانی مهدوی فصلی از کتاب تاریخ سیاسی، عقیدتی، اخلاقی، عرفانی و اجتماعی بشر را رقم خواهد زد که عصاره همه مکارم و فضایل انسانی است.
🔹مبانی حکومت جهانی مهدوی، دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی دو سر فصل مهمی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته است.
🌐 yon.ir/NXwA5
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام :
🔹كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ؛
🔹چون ماه محرّم مى رسيد، كسى پدرم را خندان نمى ديد... چون روز دهم فرا مى رسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود.
📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰ ، ص ۵۰۵
🆔 @vasael_ir