🔸ضرورت توجه به فقه سینما و تئاتر
آیت الله #علیدوست:
🔹امروزه نقش سینما و تئاتر بر ایجاد گفتمان و اثر اخلاقی و انقلابی و حتی اثر ضد اخلاقی و ضد انقلابی بر فردی پوشیده نیست و هر چقدر پدیده زندهتر، باورپذیرتر و کاراتر باشد؛ توجه به مبانی فقه آن ضرورت دوچندان پیدا میکند.
🔹در حکومت اسلامی نیز باید پدیدههای آن مشروع باشد؛در زمان کنونی پدیده سینما و تئاتر امری زنده و در جامعه تأثیرگذار است.
🔹از این رو باید به وضعیت فقهی و شرعی آن توجه شود تا اینکه دغدغه شریعتمداران و هنرمندان را پاسخگو بوده و همچنین در این زمینه با واکنش و برخوردهای منفی در جامعه مواجه نخواهیم شد.
🔹در برگزاری این همایش ملی فقه هنر سعی شده است که فارغ از ملاحظات ویژه از همکاری هنرمندان عرصه سینما و تئاتر استفاده شود.
🔹پژوهشهای فقهی و حقوقی این همایش برعهده حوزه و دانشگاه است؛ در این عرصه بحثهای مصداق شناسی و موضوع شناسی مطرح است که در این راستا باید متخصصان فن و هنرمندان این موضوع را به گونه دقیق روشن کنند و پژوهشگران فقه و حقوق در این زمینه نظر بدهند.
🌐 vasael.ir/0003oz
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبوی
🔹حکومت اسلامی همانند دیگر معرفی مقاله | آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبویحکومت ها و تمدن ها در زمانی خاص متولد می شود، دوران بلوغ و جوانی دارد، و بالاخره به دلیل مواجه شدن با چالش ها و آسیب ها ممکن است به دوران پیری و حتی زوال برسد.
🔹مقصود از «آسیب شناسی»، شناخت موانع داخلی و خارجی بالقوه با بالفعلی است که یک حکومت را تهدید می کند. در این مقاله، از« حکومت»، معنای غیر مدرن آن قصد می شود تا شامل کلیه دولت ها ـ اعم از مدرن و پیشامدرن ـ شود. دولت پیامبر (ص) در مدینه نوعی دولت ـ شهر بود که در زمان خلیفه دوم به دولت ـ امپراتوری تبدیل شد.
🔹آسیب شناسی حکومت، بحثی جدید نیست. علاوه بر ابن خلدون، ابوالاعلی مودودی در مقایسه عصر پیامبر با زمان پایان حکومت امویان، تغییراتی را برشمرد که به نوعی آسیب شناسی حکومت اسلامی تلقی می شود.
🔹در این مقاله، سعی می شود مهم ترین آسیب های حکومت اسلامی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس سیره نبوی توصیف و تحلیل شود. آسیب های حکومت در ابعاد مختلف با هم ارتباط دارد، بنابراین نمی توان یکی را بدون در نظر گرفتن دیگری تحلیل کرد.
🌐 vasael.ir/0003nJ
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی گرایش به باروری و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
🔹ترکیب شناختها، بررسی گرایش به باروری و عوامل اجتماعی مرتبط با آناحساسها و آمادگی برای عمل نسبت به یک چیز معین را گرایش شخص نسبت به آن چیز میگویند گرایش به باروری نیز، گرایش و تمایل به داشتن فرزند از نظر اجتماعی و بیولوژیکی در بین خانوادههاست. هم از منظر فردی و هم از منظر اجتماعی هیچ نهادی نیست که همانند نهاد خانواده جهانی و از نظر غایت ثابت پایدار باشد.
🔹از اینرو هیچ نهادی نیز همانند آن تحت تأثیر دگرگونیهای اجتماعی قرار نمیگیرد. زمانی که دگرگونیهای ساختاری (مانند صنعتی شدن، شهرنشینی و نظایر آن) در سطح کلان رخ میدهد، دگرگونیهای ایدئولوژیکی نیز در سطح کلان به وجود میآید، در سطح خرد نیز خانوادهها خود را با دگرگونیها در سطح کلان انطباق میدهند.
🔹باروری و فرزندآوری به عنوان عامل منحصربهفرد افزایش جمعیت در سطح جهانی، از اهمیت بیشتری برخوردار است و مهمترین عاملی که میتواند ساختار سنی یک جمعیت را دگرگون سازد سطح باروری زنان است، همچنین دسترسی بهینه به شاخصهای اجتماعی نظیر خانواده، ازدواج، باروری و غیره همگی درگرو وضعیت جمعیتی است، دسترسی به شاخصهای بهتر اقتصادی نیز همینگونه با جمعیت جامعه در ارتباط است.
🔹از اینرو پرداختن به پدیده جمعیت و گرایش به باروری پیشنیاز هرگونه توسعه اجتماعی- اقتصادی در جامعه است. بر طبق اطلاعات آماری، متوسط رشد سالانه جمعیت 9/3 درصدی سالهای 65-55، طبق آخرین سرشماری 1390 به 29/1 درصد کاهشیافته است.
🌐 yon.ir/ptoD4
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸#یادداشت | قیام امامحسین از نگاه روانشناسی مثبت 📝 محرم آتش افروز 🌐 yon.ir/fU4iq 🆔 @vasael_ir
🔹نهضت حسینی را میتوان از جنبههای گوناگون در علوم انسانی معاصر مطالعه کرد؛ بهخصوص شرکتکنندگان مستقیم در آن رویداد بزرگ از نظر روانشناسی اجتماعی و تحلیل و بازشناسی شخصیت و اختلالهای شخصیتی سران کفر از دیدگاه روانشناسی بالینی بخشی از کارهایی است که انتظار میرود پژوهشگران دینباور و ژرفاندیش دانشگاه و حوزه به آن بپردازند.
🔹بعد از شهادت مظلومانه مسلم بن عقیل و یک ماه پیش از عاشورای خونین، علاوه بر امام حسین (ع)، همراهان آن حضرت میدانستند که بهزودی با مزدوران سیهدرون و خونخوار یزید روبهرو میشوند.
🔹در چنین شرایطی، اضطراب عادیترین هیجانی است که به سراغ افراد میآید و پس از آن بروز حالاتی از تحریکپذیری، گمگشتگی و پرخاشگری.
🔹تا دیروز شمار زیادی از مردان به ظاهر مبارز و حقطلب همراهت بودند، با دورنمایی از چهره گشاده و آغوش باز مسلم بن عقیل و استقبال گرم هزاران نفر از دوستداران خود در کوفه و بصره، و اینک گروهی کمتر از صدنفر در راه بین مکه و عراق، آرام آرام حرکت میکنند با داغی که از خبرکشته شدن مسلم و هانی و عبدالله بر دل دارند.
🔹چگونه میتوان شب را زیر این آسمان غمزده، بدون اندوه و هراس به روز آورد و روز را آرام و بانشاط با حرکت به سوی قتلگاه نامعلوم خود سپری کرد؟
🔹به واقع، هیچ میدان و زمان آزمایشی برای درک و ابراز هیجانهای منفی نمایانتر از مسیر مکه و کوفه و فاصله زمانی عید قربان و عاشورا نیست. اما امام حسین علیهالسلام و یاران باوفایش اینجا نیز همه معادلات علمی بشر را به هم میریزند و با گفتار و کرداری، فراتر از تبیینهای روانشناختی انسان مدار، مثبتترین حالتها و فرایندهای توحیدی را به نمایش میگذارند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 yon.ir/fU4iq
🆔 @vasael_ir
🔸ارزﻳﺎبی اﺛﺮ ارزش اﻓﺰوده ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ ﺑﺮ ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ
🔹ﻫﻤﻮاره اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن از ﻧﻈﺮ اﻫﺪاف(ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دادهﻫﺎی ﭘﺎﻧﻞ ﺑﻴﻦ اﺳﺘﺎنی) ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﻛﻼن اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮ اﺷﺘﻐﺎل ﻛﺎﻣـﻞ، ﺛﺒـﺎت ﻗﻴﻤـﺖﻫـﺎ، ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ و رﺷﺪ ﭘﺎﻳﺪار اﻗﺘـﺼﺎدی ﺗﺎﻛﻴـﺪ دارﻧـﺪ.
🔹از اﻳـﻦ ﻣﻴـﺎن ﺗﻮزﻳـﻊ درآﻣـﺪ در ﺟﺎﻳﮕـﺎه یکی از ﻫﺪفﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻛﻼن ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻮده اﺳـﺖ. در اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻛﻮﺷـﻴﺪه ﺷـﺪه ﺗـﺎ ﺑـﻪ ﻧﻘـﺶ و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺴﻬﻴﻼت ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ ﺑﺮ ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ در اﺳﺘﺎنﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻛﺸﻮر ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد.
🔹ﺑــﺮاي ارزﻳــﺎبی اﺛــﺮ ارزش اﻓــﺰوده ﻗــﺮض اﻟﺤــﺴﻨﻪ ﺑــﺮ ﺗﻮزﻳــﻊ درآﻣــﺪ از دادهﻫــﺎی ﭘــﺎنلی (ﺗﺮﻛﻴﺒــی) ﺑﻴﻦاﺳﺘﺎنی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻧﻮع ﻣﺪل، آزﻣﻮن F ﻟﻴﻤـﺮ اﺟـﺮا ﺷـﺪه اﺳـﺖ.
🔹ﻧﺘﻴﺠﻪﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ، ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺻﻨﺪوقﻫﺎی ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ، ﺑﺎ ﻓﺮض ﺛﺎﺑﺖﻣﺎﻧﺪن دﻳﮕـﺮ ﻋﺎﻣﻞﻫﺎ، در اﻛﺜﺮ اﺳﺘﺎنﻫﺎی ﻛﺸﻮر اﺛﺮ ﻛﺎهشی ﺑـﺮ ﻧـﺎﺑﺮاﺑﺮی ﺗﻮزﻳـﻊ درآﻣـﺪ داﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ.
🔹اﻓـﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ در 19 اﺳﺘﺎن ﺑﺮ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی اﺛﺮ کاهشی دارد ﻛﻪ در 15 مورد از ﻧﻈﺮ آﻣﺎری ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ. در ﺑﺮاﺑـﺮ، در 8 اﺳﺘﺎن اﺛﺮ اﻓﺰایشی دارد ﻛﻪ اﻳﻦ اﺛﺮ ﻓﻘﻂ در اﺳﺘﺎنﻫﺎی اﺻﻔﻬﺎن، زﻧﺠـﺎن، ﮔﻠـﺴﺘﺎن، ﮔـﻴﻼن و ﻣﺮﻛـﺰی ﻣﻌﻨـﺎدار اﺳﺖ.
🌐 yon.ir/SLepy
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹اُطلُبُوا العِلمَ ... لِأَنَّهُ مَعالِمُ الحَلالِ وَالحَرامِ، ومَنارُ سُبُلِ الجَنَّةِ، وَالمُؤنِسُ فِي الوَحشَةِ، وَالصّاحِبُ فِي الغُربَةِ وَالوَحدَةِ، وَالمُحَدِّثُ فِي الخَلوَةِ .
🔹دانش بجوييد...؛ چرا كه نشانههاى (وسيله شناخت) حلال و حرام است، و چراغ راهنماى راههاى بهشت، و همدم بىكسى، و يار غربت و تنهايى، و همسخن در خلوت.
📚 الأمالی للطوسی: ص ۴۸۸ ح ۱۰۶۹
🆔 @vasael_ir
🔸در اندیشه حکومت جهانی واحد
🔹نظام لیبرال دموکراسی خواسته و آزادی معنوی اکثریتی نسبی را هر چیز به بهای پایمال کردن خواسته ها و آزادی خواهی عده ای دیگر از شهروندان محق تامین می کند.
🔹هنگامی که به اصطلاح این برترین شیوه حاکمیت در اندیشه غرب حتی در میان خود جوامع غربی نتوانست موقعیت لازم را به دست آورد، باید سراغ راه دیگری رفت و آن را به محک تجربه گذاشت. ما مدعی هستیم که سیستم و شیوه ای به جز آنچه که نظام سیاسی اسلام ارائه می دهد، نمی تواند جانشین نظام های سیاسی حاکم بر غرب و جهان باشد.
🔹ممکن است گفته شود که اسلام نیز طی قرون متمادی نتوانسته است پاسخگوی بسیاری از نیازهای جوامع بشری از جمله نیاز انسان ها به عدالت و رفع تبعیض باشد همانگونه که نظام لیبرال دموکراسی از عهده این مهم بر نمی آید.
🔹بحران فرهنگی در جهان که خود به بحران سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی انجامیده است، بشر را بر آن می دارد تا به راهکارها و راهبردهای سازنده و کارآمد متوسل شود. به هر حال مسلم است که انسان در تکاپوی رسیدن به راه حل بحران های جاری، راهی جز فرهنگ و تعالیم اسلام پیش روی خود نمی یابد.
🔹اقامه عدالت اجتماعی در گستره جهان از شاخص ترین اهداف الهی ظهور آن شخصیت برجسته (عج) و والا به شمار می رود. تجدید حیات اسلام و گسترش آن در جهان و در نتیجه، ایجاد دگرگونی در زندگی مادی و معنوی انسان و تامین رفاه عمومی جوامع بشری، از برکات این ظهور الهی است.
🌐 vasael.ir/0003nW
🆔 @vasael_ir
🔸مهلت ارسال مقاله به پنجمین همایش «مالی اسلامی» تمدید شد
🔹محور اصلی این همایش «بازار مالی اسلامی ـ رونق تولید ـ چالشها و راهکارها» است. «نقش بازار پول در رونق تولید» و «نقش بازار بیمه در رونق تولید» نیز دو محور مهم دیگر است.
🔹مهلت ارسال چکیده مقالات: مهلت ابتدایی ارسال چکیده مقالات تا ۱ مهر ماه ۹۸ بود که با درخواست مخاطبان تا ۱۰ مهرماه تمدید شد.
🔹مهلت ارسال مقاله کامل نیز تا ۲۰ مهر ماه ۹۸ بود که با درخواست مخاطبان تا پایان مهرماه ۹۸ تمدید شد.
🔹یادآور میشود دبیرخانه اجرایی همایش در تهران، بزرگراه شهید چمران، دانشگاه امام صاق(ع)، ساختمان مرکزی، انجمن مالی اسلامی ایران قرار دارد.
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۹۵۱۱۸۶۰۱ تماس برقرار کرده یا به سایت www.iaif.ir مراجعه کنید.
🌐 yon.ir/92F2J
🆔 @vasael_ir
🔸تضعیف بنیان خانواده، مهمترین خطر برای جامعه اسلامی
🔹یکی از سؤالاتی که ممکن است به ذهن برسد این است که چرا تضعیف بنیان خانواده در جامعه اسلامی بسیار خطرناک تلقی میشود درحالیکه در جوامع غربی، دهها سال است که باوجود تضعیف نهاد خانواده، مشکل بزرگی پیش نیامده است؟
🔹در پاسخ به این سؤال دو نکته قابلتوجه است، نکته اول این است که فروپاشی به دو صورت شکل میگیرد؛ یک نوع فروپاشی دفعی است و نوع دیگر آن فروپاشی تدریجی.
🔹با دقت در وضعیت جوامع غربی میتوان گفت مغرب زمین در حال فروپاشی تدریجی است و هر چه زمان میگذرد مظاهر فروپاشی در جوامع غربی آشکارتر میشود که میتوان افزایش آمار جرم و جنایت را یکی از نشانههای آن دانست.
🔹نکته دومی که در پاسخ به این سؤال باید مورد توجه قرار گیرد این است که در مغرب زمین عاملی دیگر وجود دارد که این فروپاشی تدریجی را با تأخیر مواجه میکند و آن عامل نهادینه شدن رابطه حقوقی در بسیاری از جوامع غربی است برخلاف جوامع شرقی که روابط مردم در آنها نوعاً بر مبنای عاطفه شکلگرفته است.
🔹بدین ترتیب در جوامع اسلامی تضعیف بنیان خانواده زودتر منجر به آسیب دیدن مردم و حاکمیت خواهد شد اما در جوامع غربی به دلیل ضمانت اجراهایی که روابط حقوقی متقابل دارند و همچنین به دلیل گستردگی این روابط در بسیاری از لایههای اجتماع، تحقق خطر مزبور سرعت کمتری دارد.
📝 حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا
🌐 vasael.ir/0003pD
🆔 @vasael_ir