پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نقش صیانت از محیط زیست در تأمین و تقویت صلح در جهان از منظر اندیشه اسلامی 🌐
حجت الاسلام دکتر #سید_علی_حسینی:
🔹با توجه به این دو هدف مورد پیگیری پیامبر(ص)، هیچ انسانی مجاز به برقراری جنگ نیست، زیرا در جنگ ساختمان خاکها از بین میرود، هوا و خاکها آلوده میشوند، جنگلها و مراتع از بین میروند و آبزیان نابود میشوند.
🔹به عنوان نمونه طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاهی در هلند اثرات مخرب محیط زیست که در جنگ عراق و آمریکا به وجود آمده است تا هند گسترش پیدا کرده است تا جایی که حتی بنگلادش در سازمان ملل درخواست جبران خسارت کرده است.
🔹بر اساس روایتی که امام رضا(ع) نقل شده است، وجود هر گونه جنگ مخل زندگی این موجودات است و کشتن هر گونه موجود زنده در اندیشه اسلامی مصداق بارز قتل است.
🔹اگر مجموع این مبانی و قواعد به درستی از سوی آحاد جامعه رعایت شود پیامدهای گستردهای بر صلح و آرامش نه تنها انسانها بلکه همه مخلوقات عالم دارد.
دکتر #علی_مشهدی:
🔹زمینههای مفیدی در ادیان ابراهیمی در قالب الهیات محیط زیست (Eco theology) برای حفظ محیط زیست و کمک به فرآیند آشتی انسان با طبیعت وجود دارد چنانچه آیت الله جوادی آملی در کتاب اسلام و محیط زیست نیز به آن اشاره کردهاند.
🔹ایشان در این کتاب بر خلاف دیدگاه لین وایت، عامل حفظ محیط زیست را رعایت دقیق وجه خلیفگی انسان دانسته و متقابلا، تخریب محیط زیست را ناشی از وجه شیطانی انسان میداند.
🔹بر همین اساس، به عنوان نمونه بر مبنای عمل به وجه خلیفه الهی بودن انسان، پیامبر اکرم(ص) همواره به مجاهدین توصیه میکردند که به نام خدا بجنگید، درختان را قطع نکنید و به بخشی از محیط زیست که ربطی به جنگ ندارد، وارد نشوید.
🌐 vasael.ir/0003rv
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸گستره مسائل اخلاقی در نظام حقوقی مالکیت فکری
گزارش نشست «ملاحظات اخلاقی نظام حقوقی مالکیت فکری»🔻
دکتر #محمود_حکمت_نیا:
🔹در بحث مالکیت ادبی و هنری در این مورد حکومت ها به دو شکل عمل می کنند یا از سانسور استفاده می کنند که بسیاری از کشورها سانسور را پذیرفته اند و حتی در اعلامیه حقوق بشر هم وقتی به هنجارهای اخلاقی می رسد اجازه محدودیت ها را می دهد.
🔹شکل دوم سیستم هایی مانند کشور آمریکا هستند که به هیچ وجه اجازه سانسور را نمی دهد و بر اساس قانون اساسی آمریکا کنگره نمی تواند امور محدود کننده ای را نسبت به «بیان» اعمال کند و در نهایت قانونگذاری این مسئله ممنوع است. لذا هر گونه بیان در آنجا آزاد است و محدودیتی وجود ندارد. اما نحوه و شیوه اجرا متفاوت می شود که این یک سیستم اختصاصی در آمریکاست.
🔹بر اساس مالکیت فکری که می گوید اگر یک اثر ادبی و هنری به وجود آمد حمایت می شود این حمایت بدین معنا نیست که حتما منتشر خواهد شد. زیرا انتشار، قوانین خاص خودش را دارد اگر آنجا اجازه انتشار را ندهیم اساسا موضوعی برای مالکیت فکری به وجود نمی آید چون باید منتشر شود.
🔹هر چقدر که در زمینه مالکیت فکری استثنائاتی داریم در مالکیت ادبی و هنری استثنایی وجود ندارد زیرا در مالکیت ادبی و هنری در ایجاد اثر و خلق اثر هیچ محدودیتی نداریم و خود فرد اثری را خلق کرده اما به مرحله نشر و انتشار که برسد قوانین نشر بر آن حکم می کند؛ این قوانین نشر به مالکیت فکری ربطی ندارد و منافع مالکیت فکری هم از آن منتفع نمی شود.
🌐 yon.ir/t58gi
🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری(ع) :
🔹من آنَس بِالله اِستوحَشَ مِنَ النّاس.
🔹کسی که با خدا مانوس باشد، از مردم گریزان گردد.
📚 مسند الامام العسکری، ص287
🆔 @vasael_ir
🔸دوفصلنامه «اسلام و علوم اجتماعی» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
معرفی نشریات تخصصی حوزه🔻
🔹تحقیق در مبانی علوم اجتماعی و نقد و ارزیابی آنها، تلاش جهت استخراج مبانی و دیدگاههای اسلامی در حوزهی علوم انسانی، اسلامیسازی و بومی کردن علوم اجتماعی، ارائه، بررسی و نقد مبانی، دیدگاهها و نظریههای این علوم و ارائه چارچوبهای نظری، انجام تحقیقات بنیادی، توسعهای و کاربردی در زمینهی علوم اجتماعی و مناسبات آن با دین، نقد و بررسی مکاتب موجود در این زمینه از جمله اهدافی است که این نشریه دنبال میکند.
🔹این نشریه از نویسندگان هزینه ای جهت ارزیابی و داوری و انتشار مقالات دریافت نمیکند. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی آزاد پایه گذاری شده است.
🔹گفتنی است که شاپای چاپی این نشریه 2506-2322 و شاپای الکترونیکی 4700-2588 است و ایمیل مجله به نشانی soci@rihu.ac.ir می باشد.
🌐 vasael.ir/0003s4
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸حق آزادی در نهضت حسینی، توأم با مسئولیت است 🌐 vasael.ir/0003sG 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«آزادی انتخاب مردم بین مسیر حق یا باطل پس از روشنگری های لازم»🔻
حجت الاسلام دکتر #محمد_حسن_موحدی_ساوجی:
🔹وقتی ما از آزادی انتخاب سخن میگوییم مقصودمان این نیست که در برابر پرورگار مسئولیتی نداریم؛ بلکه مراد این است که در این دنیا کسی ما را مجبور به گزینه خاصی نمی کند.
🔹بر اساس کتاب های آسمانی یکایک انتخاب ها در سرای آخرت مورد سوال قرار خواهد گرفت.
🔹برخی از قرائت های دینی بین الرشد هستند که هیچ شکی در حقیقت بودن آنها نیست. برخی دیگر نیز بین الغی هستند که به اتفاق اندیشمندان دینی باطل می باشد. اما برخی از قرائت ها مورد اختلاف هستند.
🔹مقصود ما از باطل، بین الغی است زیرا حتی اگر اقلیتی از اندیشمندان دینی ادعایی را حق بدانند ما نمی توانیم آن را باطل بدانیم.
حجت الاسلام دکتر #حسین_جوان_آراسته:
🔹مبنای حق بنیادین آزادی یا حق طبیعی بشر است یا کرامت انسان. اگر مبنا حق طبیعی باشد، تنها تعیین حق می کند و در ذی حق بودن انسان راهگشا است اما اگر مبنا، کرامت انسان شد، هم تعیین کننده حق آزادی است و هم تعیین کننده حد آزادی. همانطور که کرامت انسانی بدوا اصل آزادی را تایید می کند، همانطور اجازه نمی دهد که ما هر نوع آزادی را داشته باشیم.
🔹در مباحث حقوقی به طور عام و در مباحث حقوق بشری به طور خاص، بین حق بودن و حق داشتن انسان ها مرزبندی وجود دارد. طبیعتا حق داشتن (و یا بر اساس برخی تعابیر، حق بر خطا بودن) بر این اساس است که ما چیزی را ناحق بدانیم.
🔹ما در حقوق از «حق داشتن» بحث می کنیم، یعنی با قطع نظر از باطل و خطا بودن انتخاب، به انسان ها این حق را می دهیم که در گزینش آن آزاد باشند و حتی توان انتخاب مسیر اشتباه را داشته باشند.
🔹البته طبیعتا باید مسئولیت این انتخاب اشتباه را بپذیرند. در بند سوم ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر پس از طرح حق آزادی بیان عقیده، تاکید می کند که آزادی بیان را نمی توان محدود کرد مگر در مواردی نظیر اینکه آزادی بیان به نظم عمومی، عفت عمومی و حقوق دیگران خدشه وارد کند.
🔹در نتیجه آزادی ها حدودی دارند و فردی که انتخاب می کند مسئولیتش را نیز باید به عهده بگیرد.
🌐 vasael.ir/0003sG
🆔 @vasael_ir
🔸 امام باقر عليه السلام :
🔹انَّ اَعْجَلَ الْخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛
🔹ثواب صله رحم سريعتر از هر كار خيرى به انسان میرسد.
📚كافى: ج۲، ص۱۵۲، ح۱۵
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب باید به سمت عبودیت برود 🌐 vasael.ir/0003sP
حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی🔻
🔹در گام دوم چه باید کنیم؟ من جمله ای را از کتاب هدف زندگی شهید مطهری نقل می کنم که «هدف زندگی، یا عدالت است یا عبودیت؟» بعد در ادامه می گویند که اسلام شرک را قبول نمی کند و یک هدف دارد. عدالت هم می دانیم که هدف نهایی انسان نیست و عبودیت آن هدف نهایی است.
🔹در حقیقت عدالت گامی است برای رسیدن به عبودیت. من از همین جمله ایده گرفتم و می گویم که در گام اول به دنبال عدالت آموزشی رفتیم، حال در گام دوم باید به سمت عبودیت برویم.
🔹نکته مهم این است که باید با توجه به جمعیت 15 میلیونی دانش آموزان و 800 هزار نفری معلمان، ایده بدهیم. دو مطلب و ایده به لحاظ محتوایی و ساختاری وجود دارد اول اینکه در گام اول به گسترش معلومات پرداختیم، حال باید به گسترش معروف بپردازیم. سیاست نخبه گرایی نیز باید برچیده شود چون هم به لحاظ ساختاری هم محتوایی غلط است.
🔹مساله علم دینی باید جدی گرفته شود. باید دانش خود را درونی کنیم. شما در سند تحول نظام آموزشی کشور چه می بینید؟ 60 درصد اهدافی که شما برای خروجی آموزش و پرورش در نظر می گیرد، به گردن معاونت پرورشی است و این معاونت در 20 درصد دیگر هم مشارکت دارد. در حالی که برای درس های دیگر وقت بیشتری گذاشته می شود و برای درس دینی وقت کمی اختصاص می یابد.
🔹حرف من این نیست که ما احتیاجی به ریاضی، فیزیک یا شیمی نداریم بلکه این دروس پایه هستند. ولی حرف من این است که چه مقدار به این دروس بپردازیم؟ چه اندازه برای درس دینی سرمایه گذاری کنیم؟
🔹مدیریت جهادی باید در آموزش و پرورش حاکم شود. ما نتوانستیم ولایت را درک کنیم. شهید مطهری یک جمله اساسی دارد می گوید ولی فقیه رئیس نیست زیرا رئیس جمهوری اسلامی، رئیس جمهور است و ولی فقیه فوق رئیس است و از جنس ولایت کار را پیش می برد.
🔹برای همین می بنید که تمام ارگان هایی که ربط ولایی با ولی فقیه دارد، خیلی موفق است مثل سپاه قدس. اشتباه ما این است که ولی فقیه را با کل حکومت یکسان کردیم.
🌐 vasael.ir/0003sP
🆔 @vasael_ir