🔸دوفصلنامه «اسلام و علوم اجتماعی» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
معرفی نشریات تخصصی حوزه🔻
🔹تحقیق در مبانی علوم اجتماعی و نقد و ارزیابی آنها، تلاش جهت استخراج مبانی و دیدگاههای اسلامی در حوزهی علوم انسانی، اسلامیسازی و بومی کردن علوم اجتماعی، ارائه، بررسی و نقد مبانی، دیدگاهها و نظریههای این علوم و ارائه چارچوبهای نظری، انجام تحقیقات بنیادی، توسعهای و کاربردی در زمینهی علوم اجتماعی و مناسبات آن با دین، نقد و بررسی مکاتب موجود در این زمینه از جمله اهدافی است که این نشریه دنبال میکند.
🔹این نشریه از نویسندگان هزینه ای جهت ارزیابی و داوری و انتشار مقالات دریافت نمیکند. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی آزاد پایه گذاری شده است.
🔹گفتنی است که شاپای چاپی این نشریه 2506-2322 و شاپای الکترونیکی 4700-2588 است و ایمیل مجله به نشانی soci@rihu.ac.ir می باشد.
🌐 vasael.ir/0003s4
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸حق آزادی در نهضت حسینی، توأم با مسئولیت است 🌐 vasael.ir/0003sG 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«آزادی انتخاب مردم بین مسیر حق یا باطل پس از روشنگری های لازم»🔻
حجت الاسلام دکتر #محمد_حسن_موحدی_ساوجی:
🔹وقتی ما از آزادی انتخاب سخن میگوییم مقصودمان این نیست که در برابر پرورگار مسئولیتی نداریم؛ بلکه مراد این است که در این دنیا کسی ما را مجبور به گزینه خاصی نمی کند.
🔹بر اساس کتاب های آسمانی یکایک انتخاب ها در سرای آخرت مورد سوال قرار خواهد گرفت.
🔹برخی از قرائت های دینی بین الرشد هستند که هیچ شکی در حقیقت بودن آنها نیست. برخی دیگر نیز بین الغی هستند که به اتفاق اندیشمندان دینی باطل می باشد. اما برخی از قرائت ها مورد اختلاف هستند.
🔹مقصود ما از باطل، بین الغی است زیرا حتی اگر اقلیتی از اندیشمندان دینی ادعایی را حق بدانند ما نمی توانیم آن را باطل بدانیم.
حجت الاسلام دکتر #حسین_جوان_آراسته:
🔹مبنای حق بنیادین آزادی یا حق طبیعی بشر است یا کرامت انسان. اگر مبنا حق طبیعی باشد، تنها تعیین حق می کند و در ذی حق بودن انسان راهگشا است اما اگر مبنا، کرامت انسان شد، هم تعیین کننده حق آزادی است و هم تعیین کننده حد آزادی. همانطور که کرامت انسانی بدوا اصل آزادی را تایید می کند، همانطور اجازه نمی دهد که ما هر نوع آزادی را داشته باشیم.
🔹در مباحث حقوقی به طور عام و در مباحث حقوق بشری به طور خاص، بین حق بودن و حق داشتن انسان ها مرزبندی وجود دارد. طبیعتا حق داشتن (و یا بر اساس برخی تعابیر، حق بر خطا بودن) بر این اساس است که ما چیزی را ناحق بدانیم.
🔹ما در حقوق از «حق داشتن» بحث می کنیم، یعنی با قطع نظر از باطل و خطا بودن انتخاب، به انسان ها این حق را می دهیم که در گزینش آن آزاد باشند و حتی توان انتخاب مسیر اشتباه را داشته باشند.
🔹البته طبیعتا باید مسئولیت این انتخاب اشتباه را بپذیرند. در بند سوم ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر پس از طرح حق آزادی بیان عقیده، تاکید می کند که آزادی بیان را نمی توان محدود کرد مگر در مواردی نظیر اینکه آزادی بیان به نظم عمومی، عفت عمومی و حقوق دیگران خدشه وارد کند.
🔹در نتیجه آزادی ها حدودی دارند و فردی که انتخاب می کند مسئولیتش را نیز باید به عهده بگیرد.
🌐 vasael.ir/0003sG
🆔 @vasael_ir
🔸 امام باقر عليه السلام :
🔹انَّ اَعْجَلَ الْخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛
🔹ثواب صله رحم سريعتر از هر كار خيرى به انسان میرسد.
📚كافى: ج۲، ص۱۵۲، ح۱۵
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب باید به سمت عبودیت برود 🌐 vasael.ir/0003sP
حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی🔻
🔹در گام دوم چه باید کنیم؟ من جمله ای را از کتاب هدف زندگی شهید مطهری نقل می کنم که «هدف زندگی، یا عدالت است یا عبودیت؟» بعد در ادامه می گویند که اسلام شرک را قبول نمی کند و یک هدف دارد. عدالت هم می دانیم که هدف نهایی انسان نیست و عبودیت آن هدف نهایی است.
🔹در حقیقت عدالت گامی است برای رسیدن به عبودیت. من از همین جمله ایده گرفتم و می گویم که در گام اول به دنبال عدالت آموزشی رفتیم، حال در گام دوم باید به سمت عبودیت برویم.
🔹نکته مهم این است که باید با توجه به جمعیت 15 میلیونی دانش آموزان و 800 هزار نفری معلمان، ایده بدهیم. دو مطلب و ایده به لحاظ محتوایی و ساختاری وجود دارد اول اینکه در گام اول به گسترش معلومات پرداختیم، حال باید به گسترش معروف بپردازیم. سیاست نخبه گرایی نیز باید برچیده شود چون هم به لحاظ ساختاری هم محتوایی غلط است.
🔹مساله علم دینی باید جدی گرفته شود. باید دانش خود را درونی کنیم. شما در سند تحول نظام آموزشی کشور چه می بینید؟ 60 درصد اهدافی که شما برای خروجی آموزش و پرورش در نظر می گیرد، به گردن معاونت پرورشی است و این معاونت در 20 درصد دیگر هم مشارکت دارد. در حالی که برای درس های دیگر وقت بیشتری گذاشته می شود و برای درس دینی وقت کمی اختصاص می یابد.
🔹حرف من این نیست که ما احتیاجی به ریاضی، فیزیک یا شیمی نداریم بلکه این دروس پایه هستند. ولی حرف من این است که چه مقدار به این دروس بپردازیم؟ چه اندازه برای درس دینی سرمایه گذاری کنیم؟
🔹مدیریت جهادی باید در آموزش و پرورش حاکم شود. ما نتوانستیم ولایت را درک کنیم. شهید مطهری یک جمله اساسی دارد می گوید ولی فقیه رئیس نیست زیرا رئیس جمهوری اسلامی، رئیس جمهور است و ولی فقیه فوق رئیس است و از جنس ولایت کار را پیش می برد.
🔹برای همین می بنید که تمام ارگان هایی که ربط ولایی با ولی فقیه دارد، خیلی موفق است مثل سپاه قدس. اشتباه ما این است که ولی فقیه را با کل حکومت یکسان کردیم.
🌐 vasael.ir/0003sP
🆔 @vasael_ir
🔸 ایده نهاد علم برای چگونگی عدالت خواهی در نظام جمهوری اسلامی
🔹یازدهمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» با موضوع «نقد و بررسی عدالتخواهی در ایران» از قاب شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
🔹قسمت یازدهم فصل سیزدهم برنامه علوم انسانی «زاویه» با سردبیری و اجرای حبیبالله رحیمپور ازغدی و تهیهکنندگی حسین پورصلعی نائینی، ساعت ۲۰:۴۰ چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ به روی آنتن زنده شبکه چهار سیما خواهد رفت.
🌐 ytre.ir/ouN
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹رَبِّ أصلِح لي نَفسي، فَإِنَّها أهَمُّ الأَنفُسِ إلَيَّ ، رَبِّ أصلِح لي ذُرِّيَّتي؛ فَإِنَّهُم يَدي وعَضُدي، رَبِّ وأصلِح لي أهلَ بَيتي فَإِنَّهُم لَحمي ودَمي، رَبِّ أصلِح لي جَماعَةَ إخوَتي وأخَواتي ومُحِبِّيَّ؛ فَإِنَّ صَلاحَهُم صَلاحي.
🔹 «خداوندا ! مرا اصلاح فرما؛ زيرا من مهم ترين كس در نزد خويشم. خداوندا ! فرزندانم را برايم اصلاح فرما؛ زيرا آنان دست و بازوى من هستند. خداوندا ! خانواده ام را برايم اصلاح فرما زيرا آنان گوشت و خون من هستند. خداوندا ! جماعت برادران و خواهران و دوستداران مرا برايم اصلاح فرما؛ زيرا صالح بودن ايشان، صالح بودن من است».
📚 قرب الإسناد : ص ۸ ح ۲۶
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸بایستهها و ظرفیتهای فقه سیاسی شیعه برای نیل به عزت اسلامی در روابط بین الملل
گزارشی از نشست«بایستههای فقه سیاسی شیعه برای نیل به عزت اسلامی در روابط بین الملل»🔻
حجت الاسلام دکتر #احمد_رهدار:
🔹 ظرفیت های سلبی و ایجابی نهفته ای در قواعد فقهی موجود وجود دارد که حاکم بر روابط بین الملل است و می تواند در این راستا راهگشا باشد.
🔹جهاد به عنوان یک کتاب در فقه سیاسی از ظرفیت های سلبی در فقه است که غایت آن تأمین عزت قوم تعریف شده است و تجربه تاریخی جهادگران در مقیاس داخلی و منطقه ای این مطلب را ثابت کرده است.
🔹از تألیف قلوب می توان دو تعبیر داشت؛ تألیف قلوب به معنای جلوگیری از همکاری با دشمنان اسلام که تعریف غلطی است، بلکه تألیف قلوب سرمایه گذاری منت گذارانه اسلام بر کفار است که وجه پیشگیرانه در همکاری آنها با کفار حربی دارد.
حجت الاسلام دکتر #ذبیح_الله_نعیمیان:
🔹با توجه به اهمیت بحث عزت اسلامی در فقه سیاسی لازم بود که دو مقوله بایسته ها، ظرفیت ها و قبل از آن رسالت فقه در این زمینه به صورت دقیق مشخص شود.
حجت الاسلام دکتر #محمد_قاسمی:
🔹عنوان بحث نیل به عزت اسلامی است؛ اما محتوای بحث بایسته ها است، در صورتی که باید مظاهر عزت و غایت این بحث ناظر به بیانیه گام دوم مطرح می شد.
🌐 fi9.ir/ubre5f
🆔 @vasael_ir