پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تحقق تمدن نوین اسلامی در گرو به روز شدن فقه است گزارش نشست «نگاه به آینده ا
گزارش نشست «نگاه به آینده از منظر تمدن نوین اسلامی براساس بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام دکتر #سید_حسن_وحدتی_شبیری:
🔹برای تحقق تمدن نوین اسلامی و اتحاد جهان اسلام نگاه ما به اهل سنت باید همانند امام حسن عسگری(ع) باشد و نگاهها تغییر پیدا کند و مردم در سایه حکومت اسلامی سالم زندگی کنند که شامل سلامت جسم و روح است.
🔹راهکار این تحقق این است که فقه ما به روز شود؛ در این راستا گفتمان غالب در دانشگاه رضوی گفتمان پژوهش خواهد بود و نیاز است تا مسئله محور پژوهشها صورت بگیرد.
#موسی_نجفی:
🔹نوین اسلامی در واقع میتواند ترکیبی باشد و ترکیبی از گذشته اسلامی و میراث اسلامی با تمدن غربی است. جدید بودن آن آیا به این معنا است که تمدن جدیدی به وجود آید که جدا از تمدن گذشته باشد؟
🔹در نسبت سنجی تمدن اسلامی با تمدن غربی، دست برتر با تمدن اسلامی است و در نظریه جمهوریت و اسلامیت دست برتر با ولایت است که در قانون اساسی نیز آمده است.
حجت الاسلام دکتر #علی_جلائیان:
🔹امروز اگر میبینیم در مواجهه با دشمن سربلند هستیم و کسی نمیتواند به کشور نگاه چپ کند، به خاطر این است که آینده را به گونهای دیدهایم که انگار الان رخ میدهد. عدهای مبانی بیانیه گام دوم از میان قرآن و نهج البلاغه بیرون کشیدند.
🔹رهبری در دو قسمت به آینده اشاره دارد که در قدم نخست برای برداشتن گامهای استوار در آینده باید گذشته را درست بشناسیم و از طرفی انقلاب با نگاه به آینده تمدن بزرگ اسلامی استوار است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/000436
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸تأیید طرح جدید بانکداری و تأکید بر تصویب آن از سوی رهبر انقلاب 🌐 vasael.ir/00043C 🆔
حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگو با #وسائل:
🔹آقای مصباحی مقدم طرح جدید بانکداری را خدمت رهبر معظم انقلاب بردند و ایشان بعد از ملاحظه بخش هایی از طرح به ویژه قسمت جریمه دیرکرد که به عنوان تعزیر مالی حکومت برای غیر معسرین متخلف در نظر گرفته شده، فرمودند اینجا را خیلی خوب نوشتید و تاکید کردند فرایند تصویب طرح نباید متوقف شود.
🔹خدمت آیت الله مکارم شیرازی هم که ما رسیدیم ایشان از این بخش طرح استقبال و ابراز رضایت کردند که متاسفانه برخی با شیطنت از ایشان استفتاء کردند و مطالب خلاف واقعی را به بنده نسبت دادند و ایشان تکذیب فرمودند. بنده هم جوابیه را منتشر و این اکاذیب را تکذیب کردم چون چنین چیزی نگفته بودم.
🔹از کسانی که می گویند افتتاح صندوق جرائم از طرف بانک مرکزی نزد همان شعب طلبکار، صوری سازی تعزیر مالی است سوال می کنم. خود مراجع هم نزد شعب بانک ها حساب دارند، آیا این پول ها مال بانک هاست و یا مال مراجع معظم تقلید؟ این محل مصرف است که تعیین می کند قرار داد صوری است و یا واقعی. این جرائم کاملا در اختیار بانک مرکزی است که یک نهاد حاکمیتی است و او قدرت دارد به صورت هفتگی همه این حساب ها را تخلیه کند.
🔹درخواست توقف و یا تعویق طرح جدید بانکداری از جانب این آقایان مقبول نیست همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید جدی بر عدم توقف طرح داشتند.
🔹ما از اصلاحیه و تغییر برخی مواد دارای اشکال احتمالی که دارای استدلالی متقن باشد استقبال می کنیم همانطور که قبلا این موضوع را اعلام کرده بودیم. به طور مثال پیشنهاد خودشان را در جایگزین تعزیر متخلفین غیر معسر مطرح کنند که آیا باید بگوییم عیبی ندارد، هر وقت دلتان خواست بدهی خود را بیاورید!
🔹جایگاه شورای فقهی در این طرح تنزل پیدا نکرده و این سوء برداشت آقایان است. رهبر انقلاب در نامه خطاب به دولت دستور دادند شورای فقهی به عنوان یکی از ارکان شورای پول و اعتبار باشد. شورای پول و اعتبار در طرح جدید تبدیل به هیئت عالی می شود و این هیئت سه شورا دارد که یکی از این سه شورا، شورای فقهی بانک مرکزی است.
🔹ادعای تنزل جایگاه این شورا سالبه به انتفاء موضوع است زیرا در قوانین قبلی هیچ جایگاهی نداشته است و برعکس در طرح جدید به دستور رهبر انقلاب با حفظ و تقویت اختیارات قبلی به آن جایگاه سازمانی اعطاء شده است.
🌐 vasael.ir/00043C
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| نکوهش طلاق در اسلام / حاکمیت و حمایت از نهادهای خانوادگی
🔹در جامعه کنونی که پیوندهای سنّتیِ نگاهبان پایداری خانواده، تا اندازهای رنگ باخته و محلّه و گروه خویشاوندی جایگاه گذشته را ندارند.
🔹بازتولید مناسبات محلّی و خویشاوندی در چارچوبهای نو، میتواند به بازآفرینی نقش آنها و تقویت پیوندهای خانوادگی و کاستن از رنجهای خانواده بینجامد.
🔹برای نمونه، «تعاونیهای خویشاوندی» که سرمایه و نیروی انسانی خویشاوندان را بهکار میگیرند یا «گروههای خویشاوندی» که برای حلّ مشکلات و آسیبهای یک گروه بزرگ از خویشاوندان اقدام میکنند و توان مالی و اعتباری خانوادهها را در راستای حلّ مشکلات اجتماعی و استواری پیوندهای اجتماعی و محلّی جهت میدهند، از جمله این نهادهای خانوادگی هستند که نخبگان و شخصیّتهای تأثیرگذار و روحانیّت و دولت باید از آنها پشتیبانی کنند.
🔹البتّه در اینجا هم بر این موضوع پای میفشاریم که دولت، تا آنجا که میشود، به جای دخالتهای حمایتگرانه باید حسّاسیّتهای عمومی مردم و نیکوکاران را به سوی حمایت از این نهادها بکشاند و خود بهعنوان آخرین حمایتگر عملکند.
🔹نتیجه این حمایتها، کاستن از گرانباری دولتها، فراگیر شدنِ سنّتهای کارآمد، تقویت پیوندهای اجتماعی، و دور شدن از روحیّات فردگرایانه است.
🔹در کنار این موضوع، کارشناسان دولت باید به مسئله خانوادهمحور شدنِ سیستمهای حمایتی، بیش از گذشته بیندیشند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/00043D
🆔 @vasael_ir