eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸دومین نشست تبیینی 🔹با موضوع: فلسفه سیاسی آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) #امتداد_توحید_در_سیاست 🔹ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد پارسانیا 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی 🔹زمان: چهارشنبه ۲۵ دیماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۰ 🔹مکان: میدان روح الله، جنب بیت حضرت امام خمینی (ره)، مرکز فقهی صاحب الامر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی معاضدت زوجین و خانواده کرسی«ماهیت شناسی مفهوم معاضدت زوجین؛ بار اخلاقی یا حقوقی»🔻 🌐 vasael.ir/00045w 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی معاضدت زوجین و خانواده کرسی«ماهیت شناسی م
🔸بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی معاضدت زوجین و خانواده کرسی«ماهیت شناسی مفهوم معاضدت زوجین؛ بار اخلاقی یا حقوقی»🔻 خانم : 🔹در این مقاله مبتنی بر دیدگاه پویای فقه نظام ساز با نگاهی سیستماتیک به تشریعات شارع در فقه خانواده به استنباط اصل معاضدت به عنوان یک اصل اساسی حاکم بر کیان خانواده با بررسی فقهی مصادیق نشوز و استخراج دو ملاک مهم از آن و پیش بردن نظریه اصل معاضدت بر اساس ملاک استخراج شده است. 🔹به این مضمون که رفتار نامناسب یکی از زوجین در برابر رفتار قابل قبول و پسندیده دیگری از مصادیق نشوز می‌باشد، پرداخته شده است. 🔹فلذا عدم رعایت این اصل نخستین نهاد خانواده توسط هر یک از زوجین، مصداق نشوز برشمرده شده و ضمانت اجرا‌هایی با لحاظ مراتب آن در پی خواهد داشت. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹برخی از مباحث ارائه شده بر اساس فقه نظام ساز مطرح شده است و با در نظر گرفتن یک هرم و اصول کلی، می‌خواهید احکام شرعی را از آن استخراج کنید، اما فقه رایج ما در حوزه‌های علمیه فقه نظام ساز نیست. 🔹نیاز است که بر اساس فقه رایج و متدلوژی استنباط به مسأله خودتان نگاه کنید. شیوه فقه نظام ساز جدید است و شیوه سنتی ما این نیست. دکتر : 🔹در ماده ۱۱۰۴ دو رویکرد وجود دارد که از کلمه باید در این ماده الزام آور بدون آن معنا می‌شود و نتیجه این است که ضمانت اجراء دارد و این برداشت درست است. 🔹مراتبی از معاضدت در خانواده مسلما اخلاقی است و به همین دلیل است که قانونگذار ضمانت اجرائی روشنی را مطرح نکرده است که تغافل و چشم پوشی از جمله این مصادیق در روابط زوجین است. خانم : 🔹در آیه ۱۲۸ سوره نساء«وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا» بحث نشوز مرد مطرح است و شما در اینجا اشاره به نشوز طرفین دارید. 🔹در قانون ما نیست که اگر مردی زن را آزار دهد حد داشته باشد در صورتی که حد نیست و تعزیر وجود دارد و این امر حقوقی نیست که تعزیر به حد ملحق شود. خانم : 🔹مباحث مشارکت در امور منزل از موارد استحباب است و روایت هائی که ذکر شده است بار استحبابی دارد و بار حقوقی در آنها نیست. 🔹بر اساس ارائه اصل معاضدت بر قیومیت جامعیت دارد و دوباره به این امر تأکید می‌شود که اصل قیومیت است و تغافل و مدارا درباره ادعای معاضدت همخوانی ندارد و از طریق عرف و سیره متشرعه این قاعده به عنوان یک اصل اساسی و جامع مطرح شود که اصل قیومیت در قرآن است. خانم : 🔹در نگاه فقهی مستندات بسیار ضعیف است و در نگاه فقه الحدیثی گفته می‌شود که پیش نیاز به مصدریابی است و سپس رسیدن به مقصود اصلی است. مستندات باید کامل و جامع باشد. 🔹مراحل اخلاقی این اصل مقدم بر مراحل حقوقی است و مصادیق معاضدت در این ارائه اخلاقی است و بر این اساس نمی‌توان افراد را مجبور به محبت کرد. خانم : 🔹با توجه به اینکه متن صریحی در فقه در باب معاضدت دیده نشد، نظریه با استمداد از دیدگاه نوین فقه نظام ساز تبیین گشت که گویا بانوان ناقد، اطلاعی از این شیوه نداشته اند؛ چراکه فرمودند در آیات و روایات فراوانی این کلمه دیده می شود که باید عرض شود اصلا این کلمه در فقه تصریح نشده است. 🌐 vasael.ir/00045w 🆔 @vasael_ir
تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه.pdf
2.38M
🔸کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه 🔹حجت الاسلام در این کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر بخش‌های مختلف فقه سیاسی همچون مباحث مشروعیت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی، مورد بحث و بررسی قرار داده است. 🆔 @vasael_ir
aac_عصرانه اصلاحي.mp3
24.15M
🔊 | نشست علمی فقه مقاصدی با عنوان«پرسش و پاسخ در موضوع نظریه مقاصدالشریعة» 🔸حجت الاسلام 🆔 @vasael_ir
🔸دیدار و گفتگوی مسئولان «وسائل» و مرکز تخصصی مهدویت 🔹جلسه مشترک مسئولان این دو مرکز با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام و المسلمین کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت و حجج اسلام علی مصلحی معاونت آموزش، محمد اسدی قائم مقام معاونت پژوهش، محمد رضا نصوری معاونت تبلیغ و ارتباطات این مرکز، در این موسسه برگزار شد. 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | خشونت، آخرین سکانس کمدی تلخ اقتصاد سرمایه‌داری 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/00044q 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | خشونت، آخرین سکانس کمدی تلخ اقتصاد سرمایه‌داری 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/00044q 🆔
🔸 | خشونت، آخرین سکانس کمدی تلخ اقتصاد سرمایه‌داری 🔹مبانی و اصول نظام سرمایه‌داری این پیام را داشت که افزایش مالکیت از ناحیه حداکثر نمودن سود مادی شخصی یک نوع ارزش است. 🔹بنابراین، هر کس حق دارد برای گسترش مالکیت خود بر ثروت و دارایی جامعه با دیگران به رقابت برخیزد. در نتیجه، در مدت کوتاهی صاحبان سرمایه، قدرت اقتصادی جامعه را در اختیار گرفتند. 🔹نیروهای کار ماهر و نیمه ماهر و ساده برای پیدا کردن لقمه نانی به استخدام صاحبان سرمایه درآمدند. هر طوری صاحب سرمایه بخواهد باید برای او کار کنند. حق هیچ نوع تصمیم‌گیری درباره نوع، کمیت و کیفیت تولید را ندارند. 🔹در مدیریت فرایند اقتصادی جایی برای آنها تعریف نشده است. هرگاه صاحب سرمایه بخواهد می‌تواند آنها را از کار اخراج کند. او تنها از یک دستمزد ثابت حداقلی بهره‌مند است و تمام محصول تولیدی برای صاحب سرمایه است. 🔹در واقع، نظام سرمایه‌داری آزادی اقتصادی را تنها برای صاحبان سرمایه به ارمغان آورده و نیروهای حقیقی فعال اقتصادی، از آزادی اقتصادی بی بهره ماندند. 🔹صاحبان سرمایه با توجه به فضای آزادی سیاسی، به کمک قدرت سرمایه خود قدرت سیاسی و تقنین جامعه را نیز در اختیار گرفتند. بدین وسیله پول و سرمایه و بهره متعلق به آن،‌ نیروهای فعال حقیقی را از آزادی اقتصادی محروم کردند. 🔹اصل آزادی اقتصادی در نظام سرمایه‌داری نتیجه معکوس داد. نیروهای کار به خدمت سرمایه و صاحب آن درآمده و خدمتگزار سرمایه شدند. ولی، جایگاه سرمایه در پناه اصل آزادی اقتصادی ترفیع پیدا کرد و تبدیل به فرمانروا گردید. 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/00044q 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله درس گفتارهای «فلسفه دین» 🔹ویژه طلاب و دانشجویان رشته‌های فلسفه کلام و فلسفه دین درس گفتار «دین و تکامل» 🔹با حضور : دکتر قاسم اخوان نبوی 🔹از یکم بهمن ماه سه شنبه ها به مدت 8 جلسه 🔹ساعت 15:00 تا 17:00 🔹محل برگزاری: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸اقدام ایران علیه آمریکا کاملا مطابق قوانین بین‌المللی بود حجت الاسلام دکتر #مجید_مسعودی کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/000467 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اقدام ایران علیه آمریکا کاملا مطابق قوانین بین‌المللی بود حجت الاسلام دکتر #مجید_مسعودی کارشناس حق
🔸اقدام ایران علیه آمریکا کاملا مطابق قوانین بین‌المللی بود حجت الاسلام دکتر کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با : 🔹عملیات نظامی ایران در پایگاه نظامی عین الاسد، کاملا مطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است؛ این ماده مقرر می‌دارد که اگر به کشوری تجاوز صورت گیرد آن کشور می‌تواند متناسب آن اقدام، از خود دفاع کند. 🔹در این ماده آمده است «در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برا‌ی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خودخواه فردی یا دسته جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد». 🔹اقدام آمریکای ها، بر علیه یک مقام رسمی کشور ما بوده است، و این اقدام، حمله به کشور ما محسوب می‌شود و این جنایت، این حق را برای ما به وجود می‌آورد که نسبت به این جنایت عکس العمل نشان دهیم. 🔹پس عکس العمل کشور ما کاملا مطابق با قوانین بین المللی است، همانطور که برخی از کشور‌های دنیا نیز به این حق اذعان داشتند. 🔹اما در پاسخ به این سوال که کشور جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حقوقی چه اقدامی باید انجام دهیم، باید بگویم مهمترین کار این است که ما در سازمان ملل متحد اجماعی را بر علیه این اقدام به وجود آوریم. 🔹بهترین حالت این است که ما در سازمان ملل، قطعنامه‌ای را بر علیه این اقدام آمریکا مصوب کنیم که البته این کار بسیار سخت است، چراکه این سازمان‌ها در اختیار لابی‌های قدرتمند صهیونیسمی و آمریکایی قرار دارد. 🔹البته ما می‌توانیم در دیوان کیفری بین المللی اقدام به طرح شکایت کنیم. این اقدامات باید با استفاده از حقوقدانان دلسوز و در راستای دفاع از منافع ملی کشور صورت گیرد. 🌐 vasael.ir/000467 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی| حاکمیت ذات الهی؛ مهمترین مولفه فقه سیاسی اسلام(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/000462 🔹فقه القضا| دیدگاه شیخ طوسی پیرامون کشف خطا در حکم قاضی و نقض آن(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/000454 🔹اقتصاد مقاومتی| ارتباطات اقتصادی با آمریکا و اسرائیل حرام است(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/000450 🆔 @vasael_ir