eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #یادداشت | آسیب‌های اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و روانشناسی 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003x9 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | آسیب‌های اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و روانشناسی 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003x9
🔸 | آسیب‌های اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و روانشناسی 🔹در کشور ما صدها هزار شغل به تصرف بانوان درآمده است، شغل‌هایی که باید در اختیار مردان بیکار قرار می‌گرفت تا در پرتو آن تشکیل خانواده می‌دادند. 🔹آمار دختران و پسران تحصیل کرده‌ای که به دنبال شغل و کار هستند، رشد فزاینده‌ای به خود گرفته است و از آنجا که دختران، به حقوق و دستمزد ناچیزی قناعت می‌کنند و مطیع‌تر و فرمانبردارتر از مردان هستند، از شانس بیشتری برای اشتغال به کار برخوردارند و واقعاً زنان و دختران جویای کار یا شاغل، به عنوان یکی از عوامل بیکار ماندن مردان و پسران بیکار محسوب می‌شوند. 🔹از سوی دیگر درصد ورودی‌های دختران به دانشگاه‌ها بیشتر از پسران شده است و دختران می‌توانند تقریباً در تمام رشته‌های تحصیلی شرکت کنند، رشته‌هایی که هیچ‌گونه سنخیتی با توانائی‌ها و روحیات زن و فرهنگ و باورهای ملی و مذهبی ما ندارد؟ آیا این موارد برای جامعه اسلامی ما یک افتخار است یا یک ننگ؟ و به راستی مقصر چنین وضعی چه کسانی هستند؟ 🔹طبیعی است که پیامد چنین وضعی، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سطح انتظارات دختران، رشد فزاینده آمار طلاق، افزایش روابط جنسی نامشروع و سست شدن بنیان خانواده‌ها و اختلافات خانوادگی و محروم ماندن بسیاری از فرزندان از محبت مادری خواهد بود. 🔹اگر این وضع و روند به همین شکل، ادامه و افزایش یابد، قطعاً جامعه اسلامی ما را با یک بحران اجتماعی و فرهنگی دچار خواهد کرد، بحرانی که پیامدها و خسارت‌های جبران ناپذیری را به عصر ما و نسل ما وارد خواهد ساخت. 🔹یکی از شرایط خاصی که زنان به توصیه و به عبارت بهتر، تاکید دین اسلام می‌بایست پا به عرصه اقتصادی بگذارند مربوط به مشاغل خاصی چون پرستاری، پزشکی و معلمی است. حالت ایده‌آل در یک جامعه اسلامی این است که دختران تحت تعلیم معلمان زن قرار گیرند. 🔹همچنین زنان، برای رفع نیازهای پزشکی خود، از خدمات پزشکان و پرستاران هم‌جنس خود بهره‌مند شوند. این حالت، علی‌رغم آنکه مستقیماً با نیازهای مالی زنان در ارتباط نیست، اما نوعی حالت اضطرار برای اشتغال زن در جامعه اسلامی است. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003x9 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ| نگاه روایات به معضل بیکاری و تکلیف دولت / حرمت ترویج قول و فعل بد(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004B2 🔹فقه معاملات ربوی| عدم تعلق خمس به ارتفاع قیمت ناشی از تورم(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/0004B9 🔹فقه سیاسی | وجوب عینی بسط معروف در جامعه(حجت الاسلام والسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004B6 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه|‌ مؤلفه‌های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی 🌐 vasael.ir/0004BG 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_پایان_نامه|‌ مؤلفه‌های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی 🌐 vas
🔸 |‌ مؤلفه‌های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی 🔹مقصود از اصول و اهداف سیاست خارجی در نظام اسلامی، مبادی و اساس روابط خارجی دولت اسلامی است که منابع دینی آنها را به عنوان چارچوب و اساس تنظیم روابط خارجی مطرح می کنند. 🔹بنابراین، سیاست خارجی نظام اسلامی برای رشد و توسعه تأثیرگذاری خود علاوه بر معیارهای متعارف تأثیرگذاری، نیازمند آن است که شاخصه ها و مکانسیم های کارآمدی را از منابع دینی و منظر فقهایی همچون امام خمینی(ره) مورد توجه قرار دهد و در جهت حل معضلات کشور در همه دوران ها، بدان اهتمام جدی داشته باشد. 🔹منابعی که از طریق آن می توان به این شاخصه ها و مکانسیم های کارآمدی دست یافت را منابع فقه می گویند. در این میان، فقه سیاسی شیعه به تمامی سوال های سیاسی عصر و زمان فعلی پاسخ می دهد. 🔹با توجه به این که مباحث فقه سیاسی شیعه به قلمرو روابط بین الملل و سیاست خارجی نیز امتداد دارد، سوال اصلی این است که چگونه فقه سیاسی شیعه بر تدوین و اجرای سیاست خارجی نظام اسلامی تأثیرگذار است؟ 🔹در پاسخ به این سوال، مهدی صیاد شیرازی در رساله دكتری اش با عنوان «مؤلفه های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی» مدعی است در فقه سیاسی اصولی وجود دارد که می توانند به عنوان مولفه های تأثیرگذاری نظام اسلامی مورد استفاده قرار گیرند. 🔹مهم ترین این اصول شامل اصل تألیف قلوب، اصل مصلحت، اصل دعوت، اصل افزایش توان و قدرت، اصل وفای به عهد، اصل تقیه، اصل ولایت فقیه و اصل عدالت می باشند. 🔹در کارکرد هر یک از اصول باید گفت اصل تألیف قلوب، اصل دعوت و اصل تقیه با هدف جذب انسان ها به سوی اسلام با استفاده از زکات جهت حمایت اقتصادی مسلمانان، موجب افزایش قدرت نرم می شود. 🔹با بهره مندی از این اصول که ماهیت صلح طلبانه دارند، می توانیم در پیشبرد اهداف دعوت اسلامی نقش موثری ایفا کنیم و نفوذ بین المللی خود را افزایش دهیم. ضمن این که پایبندی نظام به اصل وفای به عهد و عقود و اصل عدالت موجب همگرایی و همکاری بیشتر در عرصه های مورد مذاکره می باشد. 🔹همچنین، افزایش توان و قدرت در جمیع جهات بخصوص نظامی، موجب ارتقاء قدرت سخت شده و موجب می شود تا قدرت های بزرگ در نظام بین الملل در مقابل نظام اسلامی با احتیاط و احترام برخورد کنند. نظام اسلامی ای که از نعمت الهی ولایت فقیه بهره مند است در همه عرصه ها با آرامش و سربلندی و موفقیت حرکت می کند. 🌐 vasael.ir/0004BG 🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت روش‌شناسی فقه مقاصدی حجت الاسلام #مهدی_مظهر در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/0004BI 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ضرورت روش‌شناسی فقه مقاصدی حجت الاسلام #مهدی_مظهر در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/0004BI 🆔 @vasae
🔸ضرورت روش‌شناسی فقه مقاصدی/ مهم‌ترین خطا در بررسی فقهی مسائل مستحدثه حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹باید توجه داشت که فهم ما از مقاصد شریعت و روح حاکم بر احکام معاملات بر اساس روش دومی که عرض شد، متوقف بر استنباطِ خود احکام است. ممکن است در اینجا چنین تصور بشود که یک دور وجود دارد. 🔹یعنی ما مقاصد را بر اساس دسته‌ای از احکام شرعی استنباط می‌کنیم و سپس از همین مقاصد برای استنباط احکام دیگر استفاده می‌کنیم! قطعاً چنین تصوری غلط است. این نوع استفاده، در واقع همان قیاسی است که در روایات از آن منع شده‌ایم. برای روشن شدن موضوع به دو نکته باید توجه کرد. 🔹نکته اول این است که فهم مقاصد به موازات استنباط احکام معاملات، ترقی پیدا می‌کند و یک رابطه رفت و برگشتی میان این دو عرصه وجود دارد تا فهمی منسجم از مجموعه احکام معاملات به ما ارائه دهد. 🔹از سوی دیگر، میان احکام مختلف نیز به جهت کلیت یا جزئی بودن، به جهت قطعی بودن یا ظنی بودن و ... تفاوت وجود دارد که قطعاً در فهم مقاصد شریعت، همه آنها وزن یکسانی نخواهند داشت. 🔹اما نکته دوم این است که فهم مقاصد شریعت و توجه به کارکردهای احکام به هیچ وجه یک معیارِ قطعی برای استنباط فقهی و حتی قضاوت کردن درباره صحت و سقم یک استنباط فقهی نیست. 🔹بنده ادعا نمی‌کنم که اگر ما به فهمی ظنی ولو یک ظن قوی نسبت به یک رویکرد کلی در احکام معاملات رسیدیم، این معیار را به طور قطعی برای قضاوت کردن به کار بگیریم. 🔹طبیعی است که در این موارد، این فهم ظنی، به عنوان یکی از شواهد و قرائن در کنار سایر شواهد و قرائن سندی، دلالی، سیاقی و ... در نظر گرفته می‌شود. 🔹اما سخن بنده این است که اولاً لازم است با رویکرد کارکردی، احکام معاملات تحلیل شوند و ثانیاً این مقاصد و مناطات، به عنوان شواهد و قرائن، در کنار سایر شواهد، دیده شوند. 🌐 vasael.ir/0004BI 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی | تبعیت از حاکم جور شرک نابخشودنی است(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004Ao 🔹فقه القضا | روایات؛ اصلی‌ترین دلیل بر اشتراط ایمان در قاضی(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0004BD 🔹فقه بورس | بررسی مشروعیت بورس با تنفیذ ولی فقیه(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی) 🌐 vasael.ir/0004BE 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ظرفیت‌ها و چالش‌های اجرای اقتصاد اسلامی 🔹در این مقاله پس از ارائه مفاهیم مقدماتی، زمینه‌ها و موانع اصلی جهت اجرای اقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔹هدف اصلی این مقاله توصیف و توضیح چالش‌های موجود اقتصاد اسلامی و بیان ظرفیت بالقوه آن می‌باشد. روش کار به صورت مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی عمدتاً تحلیلی توصیفی است. 🔹این مقاله نشان می‌دهد که با وجود ظرفیت اجرایی مناسب اقتصاد اسلامی، کارکرد واقعی آن غیرقابل قبول بوده است. هم‌چنین عوامل ناکارآمدی اجرایی آن جنبه برون‌زا داشته است و ارتباطی با ساختار تئوری مربوطه ندارد. 🔹بحث نظری از اقتصاد دینی به طور کلی و اقتصاد اسلامی به طور خاص، بویژه پس از دهه 1970 به میزان قابل توجهی وارد ادبیات اقتصاد گردیده است. در دهه‌های 1980 و 1990 و دهه اول قرن 21، حجم بیشتری از این ادبیات، مدون شده است. 🔹اگرچه، بخش‌هایی از نوشته‌های یاد شده از غنای علمی قابل دفاعی برخوردار نیستند؛ ولی در هر صورت تقاضا برای دریافت مطالب در این عرصه قابل توجه و رو به گسترش است و عرضه متناسبی می‌طلبد. 🌐 vasael.ir/0004BY 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/0004BM 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/0004BM 🆔 @vasael_ir
🔸 | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد 🔹اگر یک نگاه عملی و محققانه نسبت به دین داشته باشیم متوجه خواهیم شد که دین به عنوان یک پَک و برنامه اصلاحی، صرفا برای ابلاغ نبوده است بلكه هدف از ارسال دین، اجرای آن در سطح جامعه و اصلاح جامعه با ملاکات دین بوده است. 🔹به عبارت دیگر همه انبیاء علاوه بر وظیفه ابلاغ، مامور اجرای دین در سطح جامعه و اصلاح جوامع بوده اند. 🔹پس دین علاوه بر گفتن و فراگرفتن، برای عمل و اصلاح جامعه نازل شده است اما انبیاء در این مسیر و حرکت اصلاحی، با موانعی مواجه می شوند. 🔹این موانع با عنایت به منطق قرآنی، تحت سه عنوان معرفی می شوند كه عبارتند از: جاهلیت در بُعد معرفتی و عقیدتی، جاهلیت در بُعد مالی و اقتصادی، جاهلیت در بُعد سیاسی و اجتماعی. 🔹جاهلیت مورد بحث به معنای حالت جهل و عدم علم نیست، بلکه جاهلیت، نوعی رفتار است، رفتاری که متعصبانه و بدون دلیل و منطق عقلایی از حق رویگردانی می کند حتی بعضا اساسا به حق گوش هم نمی دهند. آیات متعدد قرآن كریم از این نوع رفتار مشركان و كافران پرده بر می دارد. 🔹بنابراین نوع رفتار جهالت آمیز در برابر حركت اصلاحی انبیاء و مصلحین الهی، مانعی به حساب می آید لذا یكی از مهمترین فعالیت و عملكرد پیامبران مواجهه و مقابله با این موانع بود. 🔹1. جاهلیت در بعد معرفتی و عقیدتی: قرآن از این نوع جاهلیت به عنوان مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی دین در سطح جامعه یاد می کند. 🔹اینکه بدون هیچ دلیل منطقی و عقلانی، روی افکار آباء و اجدادی خود و یا خرافات، تعصب بی جا دارند كه نمی خواهند از یك سو حرف حق را گوش کنند و از سوی دیگر مانع رسیدن حرف حق به سایرین می شوند. 🔹تمام این آیات این حقیقت را بازگو می کند که رسول الله و جماعت صالحه که به دنبال تطبیق و تنفیذ احکام دین هستند، با یک مشکل جدی روبرو هستند و آن وجود افراد و جماعت هایی که یک سری از افکار و باورهای باطل و غیر منطقی و سخیفی دارند که نه مبنای منطقی دارند و نه اجازه پذیرش برای دیگران می دهند. 🔹لذا تعصب جاهلی در بُعد مَعرِفی اجازه نمی دهد، حركت اصلاحی پیامبران در جامعه پیاده شود و باید این مانع را از مسیر اصلاحی جامعه برداشت لذا می توان جاهلیت در بُعد معرفتی را یكی از فلسفه های تشریع فریضه جهاد برشمرد. 🔹البته این بدان معنی نیست که هر کسی که باور غلط دارد مجوز تشریع جهاد بر علیه اوست بلکه برخی از آنها گرچه باور غلطی دارند اما خیلی اصرار بر آن ندارند و اگر فهمیدند اشتباه است از آن فكر و عقیده دست بر می دارند و قرآن با این افراد مشکل ندارد . 🔹بنابراین در مبحث فریضه الجهاد قبل از شروع جهاد یکی از وظایف اصلی امام دعوت و تبیین معارف است. 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/0004BM 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ| نقش عرف در استنباط از منابع / آیه «جهر بالسوء» و موارد افشاگری ظلم(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004B3 🔹فقه معاملات ربوی| عناوین ذهب و فضه، ظهور در نقد رائج ندارند(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/0004BV 🔹فقه سیاسی| آیا دلالت آیه ۱۰۴ سوره آل عمران بر وجوب امر به معروف با تعارض روبروست؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004Bc 🆔 @vasael_ir