eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بررسی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی 🔹زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۷ شهریورماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸:۳۰ 🔹مکان برگزاری: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوچه ۱۰(شهید میثمی)، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب بهداشت روانی با نگرش بر منابع اسلامی 🔹يکي از تأثيرگذارترين نيروهاي اجتماعي در قرن بيستم نهضت بهداشت رواني بود که به پيشگيري اختلالات رواني به جاي مراقبت و درمان صرف آن ها متمرکز شد. 🔹اين اثر از يازده فصل با نام هاي مفاهيم و مباني بهداشت رواني، نظريه هاي شخصيت سالم، نياز و بهداشت رواني، اعتقادات و بهداشت روان، نقش رفتارهاي ديني در بهداشت رواني، عوامل تهديد کننده بهداشت روان، خانواده و بهداشت رواني، مسائل اجتماعي و بهداشت رواني، محيط زيست؛ تکنولوژي و بهداشت رواني، يادگيري؛ نهاد آموزش و پرورش و بهداشت رواني، نهادهاي اجتماعي و بهداشت رواني تشکيل شده است. 🔹در فصل 10 در مورد دیدگاه اسلام مطلبی ارائه نشده و ضرورت دارد که نویسندگان سبک تربیتی و آموزشی اسلام را در این خصوص ارائه نمایند (دیدگاه اسلام در مورد یادگیری، مواد آموزشی و ...). 🔹بهتر بود مطالب کتاب حاضر با اقدام های بهداشت روانی در ایران و اسلام آغاز می گشت، چراکه سابقه علمی بهداشت روانی در ایران و اسلام فرار و مقدم بر اقدامات غربی است. در این خصوص آثار ابوعلی سینا شاهد بر این امر است. 🔹به لحاظ روزآمدی، کتاب در مجموع روزآمد نبوده و منابع آن قدیمی است. از نظر میزان دقت در استنادات و ارجاعات و توجه به اصول منبع دهی، موارد زیادی در متن وجود دارد که منبع آن مشخص نیست. 🌐 vasael.ir/0003lB 🆔 @vasael_ir
🔸عناوین تحقیقات ارائه شده در 🔹مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی قم لیست عناوین تحقیقات پایانی و پایان نامه‌های ارائه شده در این مرکز را برای انتشار در اختیار پایگاه تخصصی فقه حکومتی قرار داد. دسترسی به لیست مقالات: 🌐 yon.ir/XOyAq 🆔 @vasael_ir
🔸 | آسیب‌های امنیتی حکومت دینی از منظر امام علی 🔹سیاست انفعالی همواره حکومت ها از موضع ضعف وارد می شوند و در صحنه بین المللی به دیگران باج می دهند و خواسته های نامشروع مستکبران می شوند. 🔹دستگاه دیپلماسی باید به گونه ای فعال باشد که کشور را افزایش دهد و مانع افزون خواهی و گستاخی دشمنان گردد. بازدارندگی عبارت است از «واداشتن شخص از کاری یا منصرف کردن کسی از اقدامی با ایجاد ترس یا تردید در او.» 🔹على(ع) از انفعال و وارفتگی در برابر دسیسه‌های معاویه چنین شکوه می نمایند: نقشه ها برای شما می کشند، اما شما مرد کشیدن نقشه ای بر ضد آنان نیستید، دشمن به شما حمله می کند و شهرها را از دست‌تان خارج می سازد و شما به خشم نمی آیید، دیده دشمن برای حمله به شما خواب ندارد، ولی شما در غفلت و بی خبری به سرمی برید، شکست از آن آنانی است که دست از پاری یکدیگر بر می دارند. 🔹 باعث گستاخی و طمع دشمنان و خفت و خواری ملت می گردد، از این رو امام علی(ع) می فرمایند: ای مردم! اگر دست از حمایت یکدیگر در یاری حق برنمی داشتید و برای تضعیف و زبون ساختن باطل سستی نمی کردید، هیچ گاه آنان که در پایه شما نیستند، در نابودی شما طمع نمی ورزیدند و هیچ نیرومندی بر شما قدرت پیدا نمی کرد. 🔹بر اساس اندیشه علوی در سیاست خارجی به مثل یک اصل است. بنابراین به جای اینکه فقط به دفع ناقص تهاجمات دشمن بپردازیم، باید ابتكار عمل را در دست گرفت و حمله را با حمله پاسخ داد، چراکه بهترین دفاع، خوب حمله کردن است. 📝 علی علوی 🌐 vasael.ir/0003kk 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی نقدکتاب «رفتار شناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن» 🔹با ارائه حجت الاسلام دکتر #علی_اصغر_هادوی_نیا عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه 🔹زمان: چهارشنبه 6 شهریور 98 ـ ساعت 18 🔹مکان: قم، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش نشست«طرح #بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی» حجت الاسلام والمسلمین #یوسفی: 🔹طرح جامع نظام بانکداری اسلامی تا پایان سال تدوین می‌شود. 🔹اخیرا شنیدیم طرح جدیدی با تلفیق طرح های قبلی در جریان است و از طریق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه به مجلس نامه ای خواهیم داد تا محققان حوزوی این طرح را بررسی کنند و جلوی آن گرفته شود. 🔹در طرح جدید از عقد مرابحه استفاده شده که حیله ربوی حرام است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که در نظام جمهوری اسلامی و با تأکیدات مکرر مراجع این طرح به تصویب برسد که کار را برای بانک ها آسان تر و برای مردم سخت تر کند. حجت الاسلام والمسلمین #معصومی_نیا: 🔹طرح جدید بانکداری مصوب مجلس با موازین شرعی در تضاد است. 🔹رییس جدید کمیسیون اقتصادی آقای الیاس حضرتی نیز تأکید کرد که طرح بانکداری جمهوری اسلامی تا پایان شهریور تصویب می‌ شود تا استقلال بانک مرکزی به حداکثر رسیده و روند ربوی بودن تسهیلات در بانک ها به صفر برسد. 🔹ما مدعی هستیم روی طرح جدید به هیچ وجه این اشکال و مشکلات دیگر برطرف نشده است، بر اساس همین تحلیلی که گفتیم غالب موارد اعلام شده در این طرح به نفع بانک ها و به ضرر مردم است. 🌐 yon.ir/dZnyI 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت علی علیه السلام: 🔹أَكْرِمْ عَشـيرَتَكَ فَاِنـَّهُمْ جـَناحُكَِ؛ 🔹خويشاوندان خود را گرامى بدار، چرا كه آنان بال و پرِ تو هستند. 📚غررالحكم: ج۲، ص۲۲۹ 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب اسلامی 🔹موضوع: فقه و رانت و رابطه آن با عدالت 🔹ارائه دهندگان: حجت الاسلام دکتر #رضایی و حجت الاسلام دکتر #یوسفی 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام فجری 🔹زمان: پنج نشبه 1398/6/7 ساعت 13-10:30 🔹مکان: قم چهار راه شهداء- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(ع) 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | امام خمینی، حکومت دینی و مشروعیت 🔹از نگاه حضرت امام (ره) مشروعیت حکومت دینی، الهی است. این سوال به صورت جدی مطرح می شود که چرا امام اصالت را به خداوند می دهد و چرا از دیدگاه ایشان، مردم منبع مشروعیت حکومت دینی به شمار نمی روند؟ 🔹مشروعیت ولی فقیه همان مشروعیت حکومت دینی محسوب می شود. به صورت کلی در اندیشه سیاسی امام، آنچه محوریت دارد، خداست. 🔹امام، همه عالم هستی، حکومت، قانون را متعلق به خدا می داند. از این رو معتقد است اگر حکومت خدا، نباشد در مقابل طاغوت و شیطان حکومت می کند. 🔹حضرت امام ( ره) لزوم هدایت و تربیت انسان را همیشگی می داند، لذا همانطور که پیامبر برای این هدف اصلی مبعوث شدند امامان بعدی نیز آن روند را ادامه دادند و در دوره غیبت این وظیفه به عهده فقهاست. 🌐 vasael.ir/0003jZ 🆔 @vasael_ir
🔸راحت طلبی؛ عامل بسیاری از طلاق‌ها 🔹راحت طلبی، حالتی را در انسان ایجاد می‌کند که اندک اندک، همه مفاهیم اعتقادی او را دگرگون می‌سازد. 🔹انسان راحت طلب مفاهیم دین را به گونه‌ای توجیه و تفسیر می کند که با هواهای او در تزاحم نباشد و تکلیفی برایش ایجاد نکند و با عافیت طلبی او کمترین تصادمی نداشته باشد. این گروه دانسته یا ندانسته، مفاهیمی را از دین تغییر می‌دهند یا حداقل توجیه می‌کنند. 🔹کسانی که راحت طلب هستند قبل از اقدام به امر ازدواج باید این صفت را درمان کنند و گرنه زندگی آنها در معرض آسیب های گوناگون، مخصوصا طلاق خواهد شد به خاطر اینکه انسان راحت طلب در خانواده زیر بار مسئولیت نمی رود و این باعث نارضایتی بین زن و شوهر می شود که در صورت تداوم، آسیب جدی به روابط زوجین می زند. 🔹بدون شک در بروز طلاق عوامل متعدد شخصیتی و اجتماعی دخیل است، لیکن طی سال‌های گذشته سهم عوامل اجتماعی در این زمینه افزایش یافته است. 🌐 vasael.ir/0003fs 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | حفظ عزت افراد و صیانت از بنیان خانواده در سایه تشریع حجاب 🔸آیت الله #میرباقری 🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام : 🔹سَبَبُ التَّدمير سوءُ التَّدبيرِ . 🔹علّت ويرانى ، سوء تدبير (بى مديريّتى) است . 📚غرر الحكم : ج ۴ ص ۱۲۶ ح ۵۵۴۹ و ص ۱۳۱ ح ۵۵۷۱ مع تقديم وتأخير 🆔 @vasael_ir
🔸اعتبارایات بعدالاجتماع آثار واقعی دارند 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اعتبارایات بعدالاجتماع آثار واقعی دارند 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
🔻گزارشی از نشست «تبیین نظریه اعتباریات و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی» حجت‎الاسلام والمسلمین : 🔹علامه می گوید که اعتباریات بعد الاجتماع، بی شمار هستند؛ ثانیا این اعتباریات در حال گسترش مستمر هستند؛ همچنین این اعتباریات در عالم اعتبار، از واقعیت‎ها به حساب می‎آیند؛ نکته دیگر آنکه این اعتباریاتی که در عالم اعتبار، به وجود آمده‎اند، آثار واقعی هم دارند. 🔹به عنوان مثال، زوجیت از اعتباریات بعد از اجتماع است؛ یعنی ما مرد را زوج و زن را زوجه اعتبار می کنیم و این اعتبار را برای زوجیت اعلام و ابزار می‎کنیم؛ این زوجیت که اعتباری است، آثار واقعی به دنبال خود دارد و البته آثار اعتباری دیگری نیز با خود دارد. حجت‎الاسلام : 🔹یکی از اشتباهات در تاریخ فهم علامه آن است که همگان علامه را با این مقاله شناختند و تصور می‎‌کردند که کار بزرگ ایشان در این مقاله اعتباریات بود. 🔹اگر رساله‎های دیگر علامه را جدی بگیریم می‎بینیم که مساله چیز دیگری است؛ اساسا بحث اعتباریات، یک مبحث انسان‎شناسی بود و علامه از این بحث یک بهره معرفت‌شناسی گرفت. : 🔹اعتباریات نحوی از فهم جهان است که ما به واسطه امر مانوس یا امر پیشینی، به فهم امر نامانوس می‎رسیم و امر مانوس در واقع ذات انسان و حقایق درونی او است؛ این امر نیز مقدمه فهم جهان است. 🔹علامه می‎گویند که ما علت و جوهر و کثرت و حدت را از خود می‎گیریم ولی این مساله یک امر روانشناختی نیست زیرا اگر روانشناختی بود، یک امر جزیی بود و نمی‎توانستیم به کلیت برسیم. 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
🔸خاستگاه رفتارهای اقتصادی از نگاه قرآن 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 1 حجت الاسلام #هادوی_نیا: 🔹برای اینکه منطق بخش های بعدی خود را مشخص کنم، در بخش کلیات یک سری از مفاهیم روانشناسی را مطرح کردم، یکی بحث مفهوم رفتار بوده است. 🔹در مفهوم رفتار قبلی ها خاستگاه را معرفی کردند و آن طبیعت است، چون غرب مبتنی بر naturalism بوده است وقتی به بحث رفتار که می رسد خاستگاه رفتار را طبیعت می داند. 🔹من در همین جا یک بحث قرآنی مطرح کردم و خاستگاه رفتار از دیدگاه قرآن را فطرت می دانم. من اساسا بحث فطرت را در واقع با یک تفاوت هایی با همین بحث مشهوری که در کلام و تفسیر وجود دارد، مطرح کردم. 🔹در مقایسه با اقتصاد کلاسیک هم بدیع است، چون در مقابل طبیعت مطرح کردم و خواستم فطرت را جایگزین طبیعت کنم. دکتر #توکلی: 🔹رفتارشناسی اقتصادی، چیزی غیر از آن انتخاب عقلایی نیست. ما یک ادبیاتی در فلسفه اقتصاد داریم، ادبیات انتخاب عقلایی، و این را تحلیل می کنند به این صورت که یکی از آکسیوم های مهم در نظریات اقتصادی از جمله اقتصاد خورد بیشتر بحث رفتاری است. 🔹در این چارچوب، در اقتصاد متعارف دو بخش را بحث می کنند، یکی رفتار مصرفی و یکی هم رفتار تولیدی. انسان در حوزه مصرف به دنبال حداکثر مطلوبیت است و در حوزه تولید هم به دنبال حداکثر سود است. 🌐 vasael.ir/0003lj 🆔 @vasael_ir
🔸دوازدهمین شماره‌ فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی منتشر شد 🔹به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا دوازدهمین شماره‌ فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی با شش مقاله از مقالات برتر کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و به سردبیری احمد حسین شریفی منتشر شد. 🔻عناوین برخی از مطالب منتشر شده در این شماره: 🔹مبانی روانشناختی و جامعه شناختی معروف و منکر با استناد به مفاهیم قرآنی(طرحی نو در جهت تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی)، 🔹طراحی نظام جامع حمایت خانواده 🔹کاربرد روش پژوهی در مطالعات تمدن اسلامی 🔹نقش قدرت و اقتدار سیاسی حکومت های اسلامی در شکوفایی تمدن نوین اسلام 🔹کنکاش در چیستی و اجزای ذاتی مفهوم «تحول»در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای 🌐 vasael.ir/0003lf 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹بدَوامِ ذِكرِ اللّه‏ِ تَنجابُ الغَفلَةُ؛ 🔹با پيوسته به ياد خدا بودن است كه پرده غفلت كنار مى ‏رود. 📚غرر الحكم، ح۴۲۶۹ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸خاستگاه رفتارهای اقتصادی از نگاه قرآن 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 1
🔸تنها اقتصاد رفتاری یارای مقابله با اقتصاد سرمایه‌گذاری را دارد 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 2 حجت الاسلام دکتر : 🔹در حال حاضر بحث اقتصاد رفتاری در لبه های علم اقتصاد دارد جلو می رود. در اقتصاد بحث های علمی خوبی آمده است و خوب بحث شده است و مباحث جدیدی نمی آید و گویا قفل شده است. 🔹اقتصاد نهادی به گونه آمد و این فضا را باز کرد. اما این بحث اقتصاد رفتاری که از دهه هشتاد آغاز شده است، خاکریزهای خوب را دارد طی می کند. 🔹اقتصاد اسلامی هم در مواجهه با اقتصاد سرمایه گذاری قفل شده است و اقتصاد رفتاری می تواند راهگشا باشد. حجت الاسلام دکتر : 🔹بحث اقتصاد رفتاری از اوایل قرن 20 شروع شد مبتنی بر مکتب رفتارگرایان روانشناسی هم بود و تا سال 1970 که سایمون ظهور کرد و بحث اقتصاد شناختی را مطرح کرد اساسا کار او با رفتارگرایان متفاوت بود. 🔹سایمون و تورسکی و کانمن در بحث اقتصاد شناختی وارد شدند. لذا من اصلا در این کتاب به آنها نپرداختم. 🔹فرمودید که من از بحث فراگرد استفاده نکردم، اما کلمه فراگرد 135 مرتبه در کتاب من استفاده شده است و در یک جا هم آن را معرفی کردم. 🔹فراگردی که من معرفی کردم از نوآوری های کتاب است از دو جهت، یکی در روانشناسی بحث فرآیند انگیزش مطرح شده است و فراگرد مطرح نشده ولی من فراگرد کردم بعد آمدم در اقتصاد هم تطبیق دادم. دکتر : 🔹یک اشکالی که ما در مباحث انسان شناسی داریم این است که عمدتا بحث های انسان شناسی ما عقلی است و نهایتا انسان شناسی دینی است ولی ادبیات اقتصاد رفتاری یا اقتصاد شناختی، عمدتا انسان شناسی تجربی است و ما مشوش هستیم. 🌐 vasael.ir/0003lk 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدوی 🔹در مورد حکومت جهانی مهدوی میتوان گفت آنچه همه حکومت های خوب دارند یا باید داشته باشند، این حکومت به تنهایی دارد. 🔹از این رو، حکومت جهانی مهدوی فصلی از کتاب تاریخ سیاسی، عقیدتی، اخلاقی، عرفانی و اجتماعی بشر را رقم خواهد زد که عصاره همه مکارم و فضایل انسانی است. 🔹مبانی حکومت جهانی مهدوی، دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی دو سر فصل مهمی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته است. 🌐 yon.ir/NXwA5 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | فقه حکومتی امروز مهجورتر از زمان صفویه و قاجار است 🔸آیت الله #عابدی 🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام : 🔹كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ؛ 🔹چون ماه محرّم مى‏ رسيد، كسى پدرم را خندان نمى ‏ديد... چون روز دهم فرا مى‏ رسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود. 📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰ ، ص ۵۰۵ 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتار های فقه 🔹فقه و فرهنگ | اصلاح هنجارها و رفتارهای اجتماعی، وظیفه حاکمیت و دولت(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0003l0 🔹فقه الاجتماع | تبیین مستندات اعتبار اجماع بر فهم و فهم الاصحاب(آیت الله مبلغی) 🌐 vasael.ir/0003lW 🔹فقه القضا | دیدگاه محقق حلی پیرامون جواز تجدید مرافعه(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0003jj 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «برخورد فیزیکی در امر به معروف و نهی از منکر؛ از فقه تا حقوق شهروندی» 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی الهی خراسانی 🔹زمان: چهارشنبه 13 شهریور 🔹مکان: مشهد، خیابان سناباد، پژوهشکده ثامن 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | اسلام و مسأله ترور 🔹تصمیم به استفاده از خشونت تروریستى، همیشه یک تصمیم عقلانى نیست؛ زیرا اگر اینطور بود، باید میزان تروریسم در جهان بسیار اندک باشد. تلاش تروریستى، در 99 درصد محکوم به شکست است. 🔹اما همان یک موردى که شانس موفقیت دارد، می‌تواند قربانیان زیادى برجا گذارد، خسارات مادى بسیارى به بار آورد و وحشت و هراس بزرگتر از هر چیزى که جهان تاکنون تجربه کرده است، ایجاد کند. 🔹روایات متعدد و فراوانى در حرمت و منع ترور و قتل پنهانى وجود دارد که هیچ گونه تردیدى را درباره حرمت ترور از دیدگاه اسلام باقى نمى گذارد. 🔹پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: وقتى در معراج بودم، چیزها و مواردى را دیدم. پرسیدم اینها چیست؟ گفتند: اینها نشانه هاى آخرالزمان است. پرسیدم چه زمانى آخرالزمان است؟ خداوند عزوجل فرمود: آخرالزمان وقتى است که علم محو شود و جهل ظاهر گردد، قاریان قرآن زیاد شوند و عمل کاهش یابد، ترور بالا رود، فقهاى هدایتگر اندک و فقهاى گمراه و خیانت کار زیاد و شاعران فراوان شوند. 📝 علی علوی 🌐 yon.ir/39rTh 🆔 @vasael_ir
🔸تامین نیازهای روان شناختی جامعه با #عزاداری 🔹شرکت‌کنندگان در این گونه مراسم از نوعی لذت پنهانی و تخلیه هیجانات بهره‌مند می شوند که در بعد شناختی‌شان تاثیر گذاشته و در نهایت موجب تقویت شناخت می‌شود، با این تقویت آمادگی رفتاری فرد نیز به تناسب شناخت و عواطفی که کسب کرده ارتقاء می‌یابد. 🔹به علاوه عزاداران در رابطه با موضوعات مورد علاقه خود نیز با بزرگان دین همانندسازی می‌کنند که به عنوان مثال می‌توان همانندسازی ذهنی عزاداران در مورد شجاعت حضرت عباس(ع) را نام برد. 🔹از نشانه‌های اختلال افسردگی می‌توان احساس پوچی، کاهش علاقه و لذت نسبت به همه فعالیت‌ها، اختلال در خواب و اشتها، احساس بی‌ارزش بودن، تمرکز ضعیف و عدم توانایی برای تصمیم‌گیری، احساس درماندگی، کاهش توانایی فکری و همچنین کاهش عزت‌نفس را نام برد. 🔹بنابراین به جرات می‌توان گفت که عزاداری اختیاری در تقویت هیچ‌کدام از این علایم نقشی ندارد و بلکه بالعکس با لذت و رضایت شرکت کنندگان همراه است. 🔹با توجه به مباحثی که در علم روان‌شناسی اجتماعی مطرح است، عزاداری اختیاری نقش افسردگی‌زدایی دارد. 🔹برای رسیدن به آرامش ملاک‌هایی تعیین شده که خوشبختانه تمام این ملاک‌ها با عزاداری اختیاری به فعلیت می‌رسند که از جمله آنها می‌توان افزایش روابط اجتماعی، فعال بودن فرد، کاهش نگرانی، کاهش سطح انتظارات و آرزوها و در نهایت مثبت‌اندیشی را نام برد. 🌐 yon.ir/hCDe8 🆔 @vasael_ir